Bilde 1 av Lauritz Hervigs vei 51ABilde 2 av Lauritz Hervigs vei 51A
Digital salgsoppgave
Lauritz Hervigs vei 51A

3035 DRAMMEN • Drammen kommune

Prisantydning

kr 2 990 000

Fellesgjeld: kr 406 177Omkostninger: kr 17 470Totalpris: kr 3 413 647
Stor og romslig 5-roms leilighet med to bad| 4 soverom | 2 balkonger | Parkering* | Barnevennlig
icon

Unngå doble renteutgifter

Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Andel
Andelsnummer
146
Antall soverom
4 soverom
Etasje
7
Internt bruksareal (BRA-i)
104 m²
Bruksareal (BRA)
106 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
13 m²
Fellesutgifter
kr 10 308 / Mnd
Prisantydning
kr 2 990 000
Omkostninger
kr 17 470
Fellesgjeld
kr 406 177
Totalpris
kr 3 413 647
Byggeår
1973
Tomt
Eiet tomt 23600 m²
Matrikkel
knr. 3301, gnr. 23, bnr. 85
Oppdragsnummer
46240040
card-default

Hossein Sediqi

Eiendomsmegler / Partner
Les om Hossein
Visninger
Søndag 21. jul.
14:00 - 15:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 2 990 000,-
Andel av fellesgjeldkr 406 177,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 980,-
Tingl.gebyr BRL-skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRLkr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 413 647
Arealer

Totalt primærrom: 104,0 m²

Totalt bruksareal: 106,0 m²



Standard

Lauritz Hervigs vei 51A


Vi har gleden av å presentere en av de få leilighetene på 104 kvm som kan skilte med hele 4 soverom og 2 bad.

Denne flotte leiligheten ligger i 7. etasje og har en god intern beliggenhet på feltet, med gangavstand til både barneskole, barnehage og fotballbane – perfekt for barnefamilien!


Leiligheten har blitt jevnt oppgradert gjennom årene og holder en god standard. Begge badene ble renovert i 2013, noe som sikrer moderne og funksjonelle løsninger. Med to balkonger får du rikelig med muligheter for å nyte utendørsarealene og utsikten.  Denne leiligheten tilbyr en sjelden kombinasjon av plass, komfort og praktisk beliggenhet, og vil være et ideelt hjem for både små og store familier.


Gang

Romslig og innbydende entré med god plass til oppbevaring av yttertøy og sko. Moderne innredning med praktiske løsninger for oppbevaring. Gir umiddelbart et godt førsteinntrykk av leiligheten.


Stue

Stor og luftig stue med store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys. Stuen er av god størrelse med plass til spisebord.. Direkte utgang til en av de to balkongene, ideell for sosiale sammenkomster og avslapning.


Kjøkken

Moderne kjøkken med god skap- og benkeplass. Kjøkkeninnredning med stilrene fronter og kvalitets hvitevarer. Praktisk og funksjonell utforming som gjør matlaging til en glede.


Soverom

Fire lyse og romslige soverom, perfekt for barnefamilier eller for dem som trenger ekstra arbeidsrom. Soverommene er av god størrelse og har god plass til garderobeskap. Alle rommene har godt med naturlig lys og rolige farger som skaper en behagelig atmosfære.


Bad

To helflisede bad, begge renovert i 2013. Hovedbadet er utstyrt med dusj, toalett, vask og opplegg for vaskemaskin. Det andre badet har dusj, toalett og vask. Moderne baderomsinnredning med god oppbevaringsplass og stilrent design.


Balkonger

Leiligheten har to balkonger på til sammen ca. 13 kvm. Ene balkongen har utgang fra stua og den andre fra soverommet.



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Stavern Taksering, datert 05.07.24. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:   


Boligen har fått følgende TG3:  

Ingen TG3


Boligen har fått følgende TG2:  

 Innvendig: Overflater - avvik

Våtrom: 7 Etasje: Bad: Ventilasjon

Kjøkken: 7 Etasje: Kjøkken: Overflater og  innredning

Spesialrom: 7 Etasje: Toalettrom: Overflater og  konstruksjon

Utvendig: Balkonger, terrasser og rom under balkonger

Våtrom: 7 Etasje: Bad 2: Overflater Gulv

Kjøkken: 7 Etasje: Kjøkken: Avtrekk


Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 106,0 m²

  • BRA-i: 104,0 m²
  • BRA-e: 2,0 m²
  • BRA-b: 0,0 m²


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 13,0 m² 



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


Lauritz Hervigs vei 51A

7.etg

BRA 106 m²

- BRA-i 104 m²: Entré , soverom , soverom 2, soverom  3, soverom 4, bad , bad 2, toalettrom, kjøkken og stue.

- BRA-e 2 m²: Bod, kjølebod.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.



Oppvarming og energimerking

Boligen har fjernvarme via radiatorer.

Varmekabler på gulv på begge baderom.

Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn E er vedlagt salgsoppgaven.



Løsøre og tilbehør

Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

23600,00 m² felles eiet tomt.


Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.



Parkering

Fjellvang borettslag har i dag 393 parkeringsplasser og 33 garasjeplasser (eget garasjelag) til fordeling blant sine 528 leiligheter. Borettslaget har i tillegg et begrenset antall gjesteparkeringsplasser.

Parkering tildeles etter søknad til styret.




Skole og barnehage

Leiligheten sokner til Fjell barneskole og Galterud ungdomsskole. Fjell barneskole ligger i gangavstand til boligen. 


Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Attraktiv og sentral beliggenhet på Fjell med områdets flotteste turområder som nær nabo. Her bor man sentralt i forhold til skole, barnehage og matbutikk, samtidig som man har turløypene bare en rusletur unna. Fra leiligheten er det gange til blant annet bussholdeplass og idrettsanlegg. Det er heller ikke langt til Drammen sentrum med handel og togstasjon.


Fjell barneskole ligger et steinkast unna leiligheten. Fjell barneskole ligger svært sentralt til og er en stor skole med mye utearealer og tilgang til kunstgressbane. Skolen er oppgradert og har i tillegg en ny aktivitets hall som blant annet rommer flerbrukshall, bydelsbibliotek og ungdomsklubb. Fjell skole sto ferdig i 2020 og er en moderne og fin skole.


Nærmeste ungdomsskole er Galterud skole. Ungdomsskolen rekrutterer elever fra både Skoger- og Fjell barneskole. Skolen fikk i 2013 en ny og moderne flerbrukshall.

Flere barnehager i nærområdet.


Rekreasjon:

Området har en rekke muligheter for sport- og fritidsaktiviteter hele året. Flotte ski- og turløyper til Hellashytta eller Blektjernstua og videre ut i hele Drammens løypenett videre inn i marka. Blekktjern er også et fint sted å bade på sommertid og man kan spille volleyball i sola. Ellers er det kort vei til fotballbane, idrettshall, skøytebane, svømmehall, tennisanlegg og treningssenter som gjør området til et attraktivt sted å bosette seg i.


Handel:

Dagligvarehandelen kan gjøres blant annet ved Kiwi i nærområde, kun en kort rusletur unna. Strømsø senter og Gulskogen senter dekker de fleste daglige behov. Ønsker du ytterligere servicetilbud har Drammen sentrum en handlegate hvor du finner ulike butikker, apotek, vinmonopol og serveringssteder.


Transport:

Umiddelbar nærhet til bussholdeplass (ca. 2 min gange fra leiligheten) med hyppige avganger og god kommunikasjon til Drammen sentrum. Denne tar deg ned videre mot togstasjon på Strømsø (ca. 15 minutter).

Fra Drammen stasjon går det hyppige togavganger retning Oslo samt flytoget. Med tog fra Drammen stasjon er du i Asker på ca. 11 min, og Oslo S på ca. 36 min. Flytogforbindelsen mellom Drammen stasjon og Oslo lufthavn tar ca 1 time.



Eiendomsskatt


Det er ikke innført eiendomsskatt i kommunen.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 10 308,- pr. mnd. og inkluderer:

Forretningsførsel, bygningsforsikring, vann- og avløp, renovasjon, avdrag felleslån, renter felleslån, vedlikehold, bredbånd, brensel.
For mer detaljer, se vedlagt boligopplysninger, budsjett og regnskap.


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i Fremtind Forsikring AS med polisenummer: 20657683



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 1 128 978,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 4 290 116,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Borettslaget

FJELLVANG BORETTSLAG, Orgnr: 954 152 189

Forretningsfører: NBBO

Styreleder i borettslaget er: , tlf:


Søknad om dyrehold sendes til styret i borettslaget, se husordensregler.

Dugnad, plenklipping, måking og trappevask må påregnes


Følgende er tatt fra årsmøte 2024:

Saker som er under arbeid:

• HMS

• Utbedring tak- og balkonger ( brannkrav)

• Nbbo og VLP ( fremtidig vedlikeholdsplan)

• Rehabilitering/bytte av 12 stk heiser.

• Bytte av brannkvalifiserte dører i fellesarealer

• Bytte av dører andelseiere ( ca. 300 )

• Garasjelaget

• Hjemmeside

• Kommunale boliger, utfordringer i denne forbindelse

• Oppgradering div. alarmer ( 2G fases ut ).

• Ekstern renhold

• lekeplass v/LH 37

• Oppfølging, rutiner, justeringer oppgangs-vaskeri -og vaktmesteransv.

• Støy, justering ventilasjonsanlegg i LH 25

• Oppfølging reklamasjoner i div. leiligheter i LH 25

• Oppfølging opprydding, renhold, manglende reparasjoner/vedlikehold i LH 25

• Lading av el-rullestoler eller annen hjelpemiddel,plassering, strømtilførsel

• Siktelse fra Sør-øst politidistrikt vedr. brann - og eksplosjonsvernloven.

• Klager fra and.eiere på støy, bråk, feilparkering, ikke deltagelse i fellesoppgaver.


Vedlikehold som er gjennomført siste 5 årene:

• Vedlikehold/utskiftning av radiatorer, 2018/19

• Kontinuerlig oppgradering av brannvarslingsanlegget, røykdetektorer etc. 2019

• Oppgradering kameraovervåking, 2023

• Kontinuerlig oppgradering, sjekk el-anlegg herunder el-bil/motorv. 2022

• Oppgradering, sjekk brannslanger, brannskap, røykluker, 2023

• Bytte av alle heisene i LH 25, 2023

• Kontinuerlig vedlikehold, bytte av fellesdører og vinduer, 2019

• Vedlikehold, bytte lyskilder inne/ute, 2023

• Kontinuerlig service låser, dører, sylindere, 2023


Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.



Sikringsordning


Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 168 600 028,- pr. 27.06.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 406 177,- pr. 27.06.2024.

Andel fellesformue er kr. ,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Spesifikasjon av lån: Lånenummer: 83987189110,

Handelsbanken Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 27.06.2024: 2.65% pa.

Antall terminer til innfrielse: 49.976

Saldo per 27.06.2024: 171 102 409

Andel av saldo: 406 177

Første termin: 30.12.2018

Første avdrag: 30.12.2019 ( siste termin 30.11.2048 )

Fastrenter tom 14.01.2027




Årsregnskap

Se vedlagt årsmøte 2024 for regnskap/budsjett for 2023. For vedlikeholdt og vedtak av kommende arbeid se pkt. "borettslag".

Regnskapet og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse hos megler.



Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.


Forkjøpsretten er sendt for utlysning for boligbyggelagets medlemmer samtidig med salget, og vil være avklart 5 virkedager etter budaksept. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et gebyr til den som benytter forkjøpsrett.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest


Det foreligger ferdigattest datert 17.09.79 som omhandler Bolig/blokk 21.

Det foreligger ferdigattest, datert 03.07.03 som omhandler fasadeendring.

Det foreligger ferdigattest, datert 22.10.14 som omhandler modernisering av bad/våtrom samt nye vann- og avløpsrør.


Byggetegninger fra kommunen datert 03.06.70 samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.



Regulering

Eiendommen er regulert til boligformål iht. reguleringsplankart datert 02.07.24. For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til boligformål i kommuneplanens arealdel.


Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen har adkomst via offentlig vei.Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.



Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 464086, tgl. 03.05.2017 - Felles pantedok bor.innsk

Beløp: 12 047 700
Panthaver: Andelseierne i fellesskap, jf. lov om burettslag § 2-11, 1 ledd
Orgnr: 13 976 898


Dnr. 943876, tgl. 26.06.2018 - Pantedokument

Beløp: 192 400 000
Panthaver: HANDELSBANKEN
Orgnr: 971 171 324


Dnr. 1689, tgl. 17.03.1972 - Bestemmelse om bebyggelse

Div. ledninger
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Med flere bestemmelser


Dnr. 2351, tgl. 17.04.1975 - Bestemmelse om vannledn.

Med flere bestemmelser


Dnr. 2352, tgl. 17.04.1975 - Bestemmelse om vannledn.

Med flere bestemmelser


Dnr. 324418, tgl. 27.03.2023 - Pantedokument

Beløp: 3 670 000
Panthaver: BN BANK ASA
Orgnr: 914 864 445


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.



Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 2 990 000,-

Andel fellesgjeld kr 406 177,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 980,00,-

Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-

Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 413 647,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 406 177,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse


Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring


Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva


Grunnpakke borettslagsleilighet: 13 500,00

Markedspakke premium: 18 900,00

Visningshonorar, per visning: 3 000,00

Overtakelseshonorar: 0,00

Oppgjørsgebyr: 7 900,00

E-tinglysning, grunnboksutskrift og kredittkostnad: 3 900,00

Tilrettelegging: 15 900,00

Foto stor pakke: 4 500,00

Servitutter pr. stk: 240,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 46240040

Ansvarlig megler: Hossein Sediqi


EIE Drammen Bragernes

Bragernes Eiendomsmegling AS

NO 932 843 765 MVA



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Lauritz Hervigs vei 51A
3035 DRAMMEN
Lauritz Hervigs vei 51A

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: