Bilde 1 av Strømsø torg 5BBilde 2 av Strømsø torg 5B
Digital salgsoppgave
Strømsø torg 5B

3044 DRAMMEN • Drammen kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Arealeffektiv 2-roms hjørneleilighet i 3. etasje | Heis | Tog og buss i umiddelbar nærhet | Perfekt student/pendlerbolig
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Andel
Andelsnummer
83
Antall soverom
1 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
37 m²
Bruksareal (BRA)
40 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Fellesutgifter
kr 12 294 / Mnd
Prisantydning
kr 1 550 000
Omkostninger
kr 19 072
Fellesgjeld
kr 508 575
Totalpris
kr 2 077 647
Fellesformue
kr 67 304
Byggeår
1861
Tomt
Leid tomt 1748 m²
Matrikkel
knr. 3301, gnr. 110, bnr. 540, fnr. 1, snr. 7
Oppdragsnummer
46240110
card-default

Arian Tabaku

Daglig leder / Partner / Eiendomsmegler
Les om Arian
Visninger

Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.

Meld din interesse til megler her

Meld interesse for visning
Prisantydningkr 1 550 000,-
Andel av fellesgjeldkr 508 575,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 882,-
Tingl.gebyr BRL-skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRLkr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 2 077 647
Standard

Entré

Entré/gang med fin plass til garderobeskap for oppbevaring av yttertøy og sko. Fra entréen er det videre adkomst til bad, stue/kjøkken, bod og trapp videre opp til hemsen.


Stue

Stue og kjøkken ligger i åpen løsning, hvor røffe detaljer og sortbeisede takbjelker skaper et rustikt uttrykk. Rommet har parkett på gulv og malte, slette overflater på vegger og i himling. Den åpne planløsningen gir god plass til både spisebord og sofagruppe, og over kjøkkenet er det en praktisk hems på ca. 9 kvm (ALH).


Kjøkken

Kjøkkeninnredning med slette fronter og benkeplate med vaskekum og ett-greps armatur. Innredningen har avsatt plass til frittstående hvitevarer og det er montert ventilator tilkoblet avtrekkskanal over platetopp.


Bad

Helfliset bad med gulvvarme og malte flater i himling. Rommet er innredet med vegghengt servantinnredning med ovenpåliggende servant med ett-greps armatur. Videre er det gulvstående toalett, dusjhjørne med dører og vegghengt dusjarmatur. Rommet har mekanisk avtrekk med ventil i himling.


Soverom

Soverom med parkett på gulv, malte plater på vegger og i himling. Rommet har fin plass til seng, garderobeskap og annet møblement.


Bod

Praktisk bod på ca. 17 kvm (ALH) .



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex AS, datert 12.11.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:   

  

Andelsleilighet tilhørende St.Hallvard Borettslag beliggende på Strømsø, Drammen kommune. Felles tomt for borettslaget. Tomt opparbeidet med diverse beplantning, prydbusker, plenområder, sittebenker, lekeplass og asfalterte internveier. Boligbygg over 3 etasjer samt underetasje. Gulv på grunn av betong. Bærende konstruksjoner, etasjeskiller av betong og murkonstruksjoner. Takkonstruksjon av trekonstruksjoner i saltaksform tekket med takplater/takpapp ( ikke besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer med karmer av tre, og to-lags glass fra ukjent årstall. Takvinduer med karmer av tre, og to-lags glass fra ukjent årstall. Oppvarming via radiatorer tilkoblet felles sentralfyring og elektrisitet. Leiligheten beliggende i byggets 3.etasje. Adkomst via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.

  

Boligen har fått følgende TG3:  

-Ingen TG3


Boligen har fått følgende TG2:  

Våtrom - Bad med adkomst fra entré :
- Overflater himling: Det er sprekker i plateskjøter. Fukt/kondensproblematikk i tilliggende konstruksjon kan ikke utelukkes. Forholdet bør utbedres.
- Overflater gulv: Det registreres bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser. Eksakt årsak er ikke kjent. Forholdet indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag. Fliser med bom kan løsne og være svekket mot ytre påvirkninger. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk.: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
- Slukets plassering i forhold til at vann utenfor dusjsonen kan nå det: Sluket er isolert inne i dusjsonen. Vannsøl eller lekkasjevann utenfor denne sonen har ingen/redusert mulighet til å nå sluket. For å unngå vannskade bør tilstrekkelig mulighet til å nå sluket for vannsøl eller lekkasjevann etableres.
- Sanitærutstyr / innredning: Servantskap har fuktskader.

Kjøkken:
- Overflater gulv: Gulvoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.

Øvrige rom:
- Overflater vegger: Veggoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Overflater gulv: Gulvoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Innerdører: Enkelte innerdører trenger vask/overflatebehandling.

Etasjeskiller - 3 etasje :
- Skjevhetsmåling: Største målte avvik er målt i stue . Avviket er målt til 20 mm.

Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
- Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Ingen tilkomst til fordelerskap. Det er derfor ikke mulig å verifisere om utførelsen er korrekt, eller om det foreligger feil. Tilkomst må etableres. Det er ikke observert skader eller symptomer på skader, men skader kan ikke utelukkes. TG2 er valgt for å belyse skaderisiko/behov for tiltak.

Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Som følger av manglende samssvarerklæring på det elektriske anlegget som er montert etter år 1999 er TG2 satt i henhold til NS3600.

Dører og vinduer:
- Vinduer: Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på enkelte vinduer, hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.
- Takvinduer: Fuktmerker påvist ved takvindu. Innsig av fukt må varig stoppes, ytterligere undersøkelser anbefales.
- Dører: Ytterdører er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse dørene sammenlignet med dører fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på dører hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.


Boligen har fått følgende TG-IU:

Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):

-Stakeluke: Avløpsrørene er skjult og eventuell stakeluke er ikke lokalisert.

-Hovedstoppekran: Stoppekran er ikke tilgjengelig. Tilkomst må etableres. Det er ikke observert lekkasjer, men lekkasjer kan ikke utelukkes. TG2 er valgt for å belyse skaderisiko/behov for tiltak.

  

Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 40,0 m²

  • BRA-i: 37,0 m²
  • BRA-e: 3,0 m²



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


Andelsleilighet

Tredje etasje:

BRA 40 m²

- BRA-i 37 m²: Entré, stue/kjøkken, bad, soverom og bod.

- BRA-e 3 m²: Bod.


Takstmanns kommentar til areal:

Arealet på hems måles til 9 m2 (ALH), men grunnet lav takhøyde er ingen deler av arealet måleverdig som bruksareal. Arealet i bod måles til 17 m2 (ALH), men grunnet lav takhøyde er ingen deler av arealet måleverdig som bruksareal.  Leiligheten inneholder 37 m2 P-ROM og 0 m2 S-ROM.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.



Oppvarming og energimerking

Boligen har følgende varmekilder:

-Fjernvarme via radiatorer.

-Elektriske varmekabler på baderom.


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke  Ingen er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS

Vannrør av typen rør-i-rør system og kobberrør. Leilighetens stoppekran er plassert i fordelerskap. Hovedstoppekran er plassert på bad. Synlige avløpsrør i plast. Stakeluke er ikke lokalisert. Fordelerskap for rør-i-rør system er plassert på bad. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann. Leiligheten er oppvarmet med radiatorer tilkoblet varmesentral. Mekanisk avtrekk på kjøkken og våtrom. Motor for mekanisk avtrekk er plassert på kjøkken (kjøkkenventilator).



Løsøre og tilbehør

Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

1748,40 m² festet


Felles bakgård som er pent opparbeidet med flotte belyste uteplasser, lekeplass, ny felles grill og diverse beplantninger. Tomten er inngjerdet og har adgang kun for beboere (benyttes elektroniske brikker) og næringsdrivende i Strømsø Torg 5.


Bortfester av: Tollbugata 1 AS org nummer: 985 784 892

Til: St. Halvard borettslag org nummer: 985 876 002


Festeavgift: Kr. 1 111 122,- pr. år.

Dato for inngåelse av festekontrakt: 01.09.2004.

Løpetid: Kontrakten gjelder til den sies opp av fester. Kontrakten gjelder så lenge det hviler Husbanklån på eiendommen.

Regulering av festeavgift: Festeavgiften betales forskuddsvis 01.01. hvert år. Avgiften reguleres hvert år fra kontraktsinngåelse i samsvar med endringer i konsumprisindeksen. Konsumprisindeksen for november hvert år legges til grunn for regulering. Borettslaget er bare ansvarlig for betaling av festeavgiften til boligdelen.


Festekontrakten kan sees hos megler.



Parkering

Parkering i gate etter områdets bestemmelser. Flere store parkeringsplasser (mot avgift) innenfor praktisk gangavstand.


Det finnes parkeringsplasser i garasjekjeller (under bakgård). Høvik Eiendom kan evt. kontaktes for å høre om mulighetene for leie av p-plass.




Skole og barnehage

Barneskole

0,9 km til Danvik skole

1,8 km til Brandengen skole


Ungdomsskole

1 km til Marienlyst ungdomsskole

1,6 km til Børresen ungdomsskole


Barnehager

0,4 km til Solstreif Rudolf Steiner barnehage

0,8 km til Strømsø barnehage

1,1 km til Parktunet barnehage


Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.




Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Sentral og attraktiv beliggenhet midt på Strømsø Torg med offentlig kommunikasjon rett utenfor døren (tog, flytog og buss) samt alt av butikker/ servicetilbud man forventer seg av et urbant nærmiljø.


Strømsø er i en meget positiv utvikling med nye leiligheter, forbedring av trafikkløsninger og for øvrig positive planer for bydelen. Enkel adkomst til E18. Kort vei til Union Brygge med Moov treningssenter, butikker og serveringssteder samt Papirbredden. Gangavstand til Bragernes med koselig torg, café, restauranter, kino, teater, kjøpesentre, elveparken, Universitetet i Sørøst-Norge avd. Drammen (USN) m.m. Kort gangavstand til Marienlyst med fotballbaner, kunstisbane om vinteren, friidrettsbane, treningsstudio, badeanlegg og idrettshall. Det er også fine turmuligheter i Drammensmarka.


Strømsø Torg med jernbanehallen har et hyggelig gåtorg med flere serveringssteder. Union Brygge innehar et urbant mangfold med leiligheter, kontorvirksomhet, butikker, serveringssteder, torg, kunnskapsparken og båthavn. Fine uterom med caféer, restauranter, barer, trendy butikker og ikke minst et meget rikt kulturliv preger nærmiljøet. På Bragernes finner man alt man kan forvente av en by, med bl.a. teater og kino


Drammen har en rekke fritids- og sportstilbud. Drammen Strong og Drammen Ballklubb er idrettslag i nærmiljøet med diverse tilbud. Ytterligere tilbud og anlegg på Marienlyst med kunstis og kunstgressbane, Drammensbadet, Marienlyst stadion etc. Drammen slalåmklubb i Haukåsløypa slalåmbakke med egentrening og kurstilbud. Kort vei til flotte turmuligheter samt. rekreasjonsområder i Bragernesåsen, Drammensmarka og Elveparken.


Meget godt kollektivtilbud i form av buss og tog, umiddelbar nærhet til bussknutepunkt. Kun 1 minutts gange til Drammen togstasjon på Strømsø, med gode togforbindelser mot Kongsberg, Oslo og Sandefjord, tidsmessig tar det ca. 30 minutter til Oslo se www.vy.no for avganger. Flytoget bruker ca. 60 minutter fra togstasjonen i Drammen til Gardermoen flyplass.



Eiendomsskatt

Det er ikke innført eiendomsskatt i kommunen.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 12 294,- pr. mnd. og inkluderer:

-À-konto fjernvarme
-Grunnpakke internett
-Kommunale avgifter; Vann, avløp og renovasjon
-Oppsparing av fellesformue
-Felles husforsikring
-Strøm i fellesarealer
-Snøbrøyting
-Vaktmestertjenester
-Forretningsførsel og styrehonorar
-Festeavgift
-Nedbetaling av andel fellesgjeld

Felleskostnader inkluderer og fordeles følgende:
- Renter felleslån - kr. 1 709,-
- Avdrag felleslån - kr. 4 569,-
- Fjernvarme - kr. 692,-
- Felleskostnader - kr. 5 324,-


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter.


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.




Forsikring

Eiendommen er forsikret i IF SKADEFORSIKRING NUF med polisenummer: SP561005



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 679 696,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 2 582 844,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Borettslaget

ST HALLVARD BORETTSLAG, Orgnr: 985 876 002

Forretningsfører: Boligbyggelaget Usbl


Borettslaget består av 112 boliger. Borettslaget har 68 leiligheter som er forbeholdt studenter og deretter ungdom under 35 år, ref. vedtektene punkt 2-1 (4). Dersom megler kan dokumentere at en leilighet er forsøkt solgt for markedspris fortrinnsvis til studenter og ungdom under 35 år, men at ingen i disse gruppene har vist interesse, kan styret likevel godkjenne ny andelseier som avviker fra disse kravene.


Husdyrhold er i utgangspunktet ikke tillatt. I tråd med borettslagsloven kan man i spesielle tilfeller allikevel søke styret om å få godkjent husdyrhold.


Renhold av fellesarealer blir i dag utført av et rengjøringsbyrå. Hver vår og høst arrangerer borettslaget felles dugnad der de rydder på fellesområdene. Alle beboere plikter så langt det er mulig å stille opp på dugnadene og gjøre en innsats. Styret kan iverksettes ulike tiltak dersom oppmøtet blir for dårlig.


Ved høy vannstand og når jorden er mettet for vann kan vann komme inn i kjeller. Det er derfor viktig å ikke sette ting som kan skades av vann direkte på kjellergulvet.


Planlagte påkostninger:

Styret i Sameiet St. Hallvard Drammen har engasjert Usbl Prosjekt til bistand med å innhente tilbud på omlegging av takene på sameiet/ borettslaget sin bygningsmasse Strømsø Torg 5A, B og C. Det er utarbeidet en tilbudsbeskrivelse, avholdt tilbudsbefaring med entreprenører og det er mottatt tilbud fra 3 entreprenører. Prosjektet i grove trekk omfatter riving og oppbygging av eksisterende yttertak. Både undertak, taktekking, påforing og isolasjon. Samt tilhørende beslag, takrenner og luftehatter, takvinduer etc. Det er ikke foretatt endelig beslutning men et anslag på felles lån på 28.0000.000 med nedbetalingstid på 30 år for arbeidet. Økte felleskostnader må påregnes, men for tiden uvisst hvor mye.


Utdrag fra årsmøte som ble avholdt 07.05.2024:

Styrets arbeid:

Styret har avholdt 9 styremøter i 2022, og behandlet mer en 30 saker. Styret har i tillegg løpende dialog via eget chatterom. I 2023 hadde vi 25 eierskifter, mot 34 i 2022. De 2 siste leilighetene som ble pusset opp i 2022 ble solgt vår/sommer 2023, dvs at borettslaget nå ikke lenger eier noen andeler. Styret har hatt løpende dialog med megler for vurdering av markedsføringsstrategier, samt innkomne bud. Salget av leilighetene har gitt en inntekt på ca 3,5 millioner, som er bokført direkte mot egenkapitalen. Totalt sett har egenkapitalen økt med 7,9 millioner, og er pr. 31.12.2023 ca 42 millioner. Ved årsslutt hadde vi disponible midler på 5,6 mill. Dette er 3,9 millioner høyere enn det USBL anbefaler som en et forsvarlig minimumsnivå, som er 15.000 pr andel (=1,68 mill).


Dette er noen av sakene styret har jobbet med:

Bane Nor og ristningsskader: Vi har fulgt opp søknader om erstatning på skader vi har ment kan tilskrives arbeidene BaneNOR har hatt ifm bygging av nytt bru, og pælearbeidet i tilknytning til dette. Vi har dessverre ikke fått gjennomslag hos Bane NOR, som har avslått søknadene om erstatning, og henvist andelshavere til egen forsikring.


Parkeringsplasser: Borettslaget har et antall plasser i Parkeringskjelleren / Drammen Tomteselskap, og vi har løpende oppfølging av både tildeling av plasser, samt prisforhandlinger.


Vedlikeholdsarbeider i 2023 (og 2024): I 2023, og over i 2024 har vi hatt fokus på vedlikehold og rehabilitering av bygningene, hovedsakelig innvendig, samt fellesarealene i bakgården. Arbeidene har vært tidkrevende både når det gjelder å kartlegge behov for vedlikehold, prioritere oppgaver, innhente tilbud og forhandlinger, samt løpende oppfølging av alle involverte parter.


Utvendige arbeider i 2023:

  • Aulaen er ytterligere oppgradert. Kortveggen ved inngang fra Jernbanen er pusset opp, med bla. nye beslag på gesimser og pussing av overflater, samt sikring av veggen under bakken for å hindre fuktinnsig i muren
  • Bedet ved den samme veggen er tatt vekk, og vi har lagt ny asfalt med fall fra veggen, slik at vannet blir ført vekk fra muren
  • Vi har lagt ny plen på området mot utgang jernbanen, med et bed lang hele veggen, og kantstein langs bed og plen.
  • Kummene i bakgården som har sunket ned, samt større hull og ujevnheter særlig mellom porten og trappa ved B-inngangen er utjevnet, og vi har lagt vi en ny asfaltlinje som fører vannet vekk fra muren både i hovedbygget og ved langveggen på Aulae

Innvendige arbeider i 2023 (og 2024):

  • Heisen er oppgradert med lys og nytt alarmsystem
  • Vi har installert nytt dørlåssystem - Defigo
  • Fjernvarmeanlegget er oppgradert, og det er installert nye ventiler/fordelere
  • Ventilasjonsrørene i oppgaven B er bygget inn
  • Alle vegger i oppganger, samt gangene utenfor alle leilighetene er malt opp i en nye, delikate farger
  • Vi har lagt nytt, pent og slitesterkt belegg i alle gangene i hovedbygget og Aulaene, med unntak av 1.etg i A, samt trappeoppgaven i A. Dette er fordi arbeidet med utskifting av ventilasjonssystem har tatt tid, og transport av tungt utstyr må være ferdig før vi legger nytt gulv.
  • Vi har skiftet ut alle branndører / dørene mellom hver seksjon i hovedbygget

Planlagte arbeider i 2024:

  • Søppelrommet og trafohuset/sykkelskuret blir malt / beiset
  • Vi planter prydbusker og blomster i bedet ved den nye plenen
  • De takvinduene styret vurderer at har størst problem med lekkasjer blir skiftet ut.

Frostskadene fra januar 2024: I løpet av vinteren har vi dessverre opplevd flere problemer med fjernvarmen på bygget. Tidlig i januar førte frostskader til vannlekkasjer på 3 varmebatterier tilknyttet ventilasjonsanlegget i næringsdelen av bygget. Dette resulterte i et trykkfall i anlegget, og flere beboere mistet varmen da vannrørene til radiatorene frøs. I 3 etg i B-fløyen ble dette et særlig stort problem, fordi rørene lå åpent i et uisolert bjelkelag, og var derfor svært utsatt når sprengkulda satte inn i januar. Det har vært et omfattende arbeid med å utbedre dette.


Problemer med taket: Vi har jobbet videre med mulige løsninger for utskiftning av taket. En totalløsning vil kreve finansiering fra Husbanken eller «ordinær» bank for et stort beløp , og vi jobber nå med en ny vurdering av takets tilstand. Vi ønsker en vurdering på om en utskiftning av de takvinduene som er mest berørt kan være tilstrekkelig for 5-10 år framover. De lån vi nå har til Husbanken vil være nedbetalt i perioden 2029-2033, dvs at dersom det er forsvarlig å utsette utskiftning av taket vil de da kunne gjøres uten at de blir en urimelig stor økning av felleskostnader/fellesgjeld for andelseierne, eller være behov for innkreving av kapital fra beboerne.


Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.



Sikringsordning

Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 43 176 173,- pr. 03.11.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 508 575,- pr. 03.11.2024.

Andel fellesformue er kr. 67 304,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Spesifikasjon av lån:

Lånenummer: 11492925010, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 4 terminer per år.

Rentesats per 03.11.2024: 4.20% pa.

Antall terminer til innfrielse: 24.999

Saldo per 03.11.2024: 4 609 445

Andel av saldo: 54 295

Første termin/første avdrag: 30.04.2022 ( siste termin 31.12.2030 )

Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.


Lånenummer: 11492651210, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 03.11.2024: 4.22% pa.

Antall terminer til innfrielse: 11.999

Saldo per 03.11.2024: 6 028 412

Andel av saldo: 71 009

Første termin/første avdrag: 31.05.2022 ( siste termin 30.04.2030 )

Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.


Lånenummer: 11492651230, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 03.11.2024: 4.22% pa.

Antall terminer til innfrielse: 21

Saldo per 03.11.2024: 12 753 280

Andel av saldo: 150 222

Første termin/første avdrag: 31.05.2022 ( siste termin 30.11.2034 )

Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.


Lånenummer: 11492651220, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 03.11.2024: 4.22% pa.

Antall terminer til innfrielse: 21

Saldo per 03.11.2024: 9 341 435

Andel av saldo: 110 033

Første termin/første avdrag: 31.05.2022 ( siste termin 30.11.2034 )

Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.


Lånenummer: 11492651250, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 03.11.2024: 4.22% pa.

Antall terminer til innfrielse: 13

Saldo per 03.11.2024: 6 347 942

Andel av saldo: 74 773

Første termin/første avdrag: 31.05.2022 ( siste termin 30.11.2030 )

Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.


Lånenummer: 11492651240, Den Norske Stats Husbank

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 03.11.2024: 4.22% pa.

Antall terminer til innfrielse: 13.99

Saldo per 03.11.2024: 4 095 659

Andel av saldo: 48 243

Første termin/første avdrag: 31.05.2022 ( siste termin 30.04.2031 )

Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.


Andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres minimum en gang i løpet av året i henhold til gjeldende rente i banken. Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene, men kostnadene vil bli spesifisert på avtalegirovarsel/ faktura.



Årsregnskap

Borettslaget hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr. 14 770 862,-, utgifter på kr. 6 663 919,- og et årsresultat på kr. 6 740 120,-. Regnskapet og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse hos megler.



Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.


Forkjøpsretten ble sendt for utlysning for boligbyggelagets medlemmer samtidig med salget og forretningsfører bekrefter at ingen har vist interesse i å benytte forkjøpsretten for gjeldende andel.





Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger ferdigattest for oppretting av brannsikkerhetstiltak - endringssøknad datert 04.07.2016 som omhandler reparasjon og utbedringer av byggearbeider som ble utført i forbindelse med bruksendring av bygningene fra undervisningslokale til boliger.


Byggetegninger fra kommunen datert 27.02.2003 samsvarer ikke med dagens bruk av boligen. Byggetegninger viser at bod til venstre for entréen er utvidet over felles trapp. I tillegg er opprinnelig "el/vent" omgjort til entré og det er satt inn et ekstra vindu i stuen. Arealene er likevel medtatt i tilstandsrapport som henholdsvis BRA og BRA-i. Evt. søknad om godkjenning av tiltaket i tråd med dagens bruk skjer for kjøpers regning og risiko. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning, samt eventuell ulovlighetsoppfølging fra kommunen sin side.


Kopi av tegninger og eventuelle attester ligger vedlagt i salgsoppgaven..



Regulering

Eiendommen er regulert til annet kombinert formål, bevaring av bygninger og gate med fortau i henhold til reguleringsplan for Drammen stasjon og Tollbugata nord datert 26.08.2003. Videre er eiendommen avsatt til sentrumsformål - nåværende i kommuneplanens arealdel 2014-2036 datert 05.10.2015. Kommunedelplan sentrum datert 30.05.2006 med tilhørende bestemmelser er gjeldende for området.


Arbeidet med arealdelen i ny kommuneplan er nå i gang. Oppstart av planarbeid ble kunngjort 22.07.21.


Eiendommen ligger innenfor område for kulturmiljøer og bygningen er SEFRAK-registrert - et landsdekkende register over eldre bygninger og andre kulturminner. Slike bygninger er ikke tillagt spesielle restriksjoner, men det betyr at lokale bygningsmyndigheter må vurdere verneverdien før de gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger eldre enn 1850, er det lovfestet at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent.


Eiendommen er registrert som "svært høy bevaringsverdi - klasse A" iht. Analyserapport av kulturminner - lokal verneliste.


Eiendommen ligger innenfor flomsone og aktsomhetsområde for flom.


Borettslaget har mottatt nabovarsel om oppstart av planarbeid for Dr. Hansteins gate og Tollbugata 7 for oppføring av boligblokk. For mer informasjon kan man se på www.engebredden.no. Boligblokken er planlagt bygget tett mot Strømsø Torg 5E og balkongene, dette vil påvirke solforhold og innsyn for enkelte av boligene. Byggestøy må påregnes.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.


Eiendommen har adkomst via offentlig vei. Private stikkveier på borettslagets eiendom.




Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20  har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 17873, tgl. 27.09.2004 - Festekontrakt - vilkår

Bestemmelser om regulering av leien
Festetiden gjelder til den sies opp av fester. Kontrakten
gjelder så lenge det hviler lån til Husbanken på eiendommen.
Bestemmelse om veg
Bestemmelse om adkomstrett
Med flere bestemmelser
Pant for forfalt festeavgift
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 5917, tgl. 07.04.2005 - Seksjonering

SNR: 7
Formål: Samleseksjon bolig
Sameiebrøk: 825 / 1000


Dnr. 5917, tgl. 07.04.2005 - Erklæring/avtale

Denne seksjon har tilleggsdel - bygning.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 6777, tgl. 20.04.2005 - Bruksrett

Rett til bruk av grøntareal over bakken.
Rett til generell adkomst og oppholdsrett til og inne i det
indre kvartal, samt rett til bruk og vedlikehold av
alle ledninger.
Best. om leie av parkeringsplasser for Tollbugaten 1 AS
Kan ikke avlyses uten samtykke fra Drammen kommune.
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 17885, tgl. 27.09.2004 - Bruksrett

Rettighetshaver skal også være fremtidig
festenummer 3. Bruksavtalen gjelder indre kvartal og adkomst
til dette. Bruken skal være felles og likeartet for de
rehabiliterte bygg og mulig nye bygg.
Kan ikke avlyses uten samtykke fra Drammen kommune.
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 6788, tgl. 20.04.2005 - Bruksrett

Bestemmelse om bruksrett til areale for vedlikehold
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Festeavtale

Festeavgift: 1 111 122 Bortfester: Tollbugata 1 AS


Dato for inngåelse av festekontrakt: 01.09.2004.

Løpetid: Kontrakten gjelder til den sies opp av fester. Kontrakten gjelder så lenge det hviler Husbanklån på eiendommen.

Regulering av festeavgift: Festeavgiften betales forskuddsvis 01.01. hvert år.

Avgiften reguleres hvert år fra kontraktsinngåelse i samsvar med endringer i konsumprisindeksen. Konsumprisindeksen for november hvert år legges til grunn for regulering. Borettslaget er bare ansvarlig for betaling av festeavgiften til boligdelen.




Utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.



Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 1 550 000,-

Andel fellesgjeld kr 508 575,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 882,00,-

Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-

Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 077 647,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 508 575,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Fastpris 38 000 inkl. mva


Grunnpakke borettslagsleilighet: 13 500,00

Markedspakke premium: 18 900,00

Oppgjørsgebyr: 7 900,00

E-tinglysning, grunnboksutskrift og kredittkostnad: 5 900,00

Tilrettelegging: 15 900,00

Foto: 3 300,00

Servitutter: 240,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 46240110

Ansvarlig megler: Arian Tabaku


EIE Drammen Bragernes

EIE Drammen Bragernes

NO 932 843 765 MVA



EIE vekst

EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Strømsø torg 5B
3044 DRAMMEN
Strømsø torg 5B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: