Bilde 1 av Ammerudgrenda 168Bilde 2 av Ammerudgrenda 168
Digital salgsoppgave
Ammerudgrenda 168

0960 OSLO • OSLO kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og pen 1-roms med alkove. Innglasset balkong på 11 kvm med gode solforhold og utsikt. Heis. VV/fyring inkludert.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Andel
Andelsnummer
592
Etasje
8
Internt bruksareal (BRA-i)
32 m²
Bruksareal (BRA)
46 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
11 m²
Fellesutgifter
kr 3 723 / Mnd
Prisantydning
kr 2 900 000
Omkostninger
kr 17 471
Fellesgjeld
kr 134 958
Totalpris
kr 3 052 429
Fellesformue
kr 20 774
Byggeår
1967
Tomt
Eiet tomt 13162 m²
Matrikkel
knr. 0301, gnr. 95, bnr. 78
Oppdragsnummer
71240229
card-default

Daniel Berggren

Eiendomsmegler | Partner
Les om Daniel
Visninger

Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.

Meld din interesse til megler her

Meld interesse for visning
Prisantydningkr 2 900 000,-
Andel av fellesgjeldkr 134 958,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Tingl.gebyr BRL-skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRLkr 500,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 052 429
Standard

Entré:

Fra felles inngangsparti er det heisadkomst til etasjeplan, men ønsker du å ta trappene stopper du i byggets 8. etasje. Boligens entré er lys og innbydende med fliser på gulv og lysmalte overflater. Her er det plass til knaggrekke, skostativ og lignende. I tilknytning til entréen er det et praktisk omkledningsrom med garderobeskap som blir stående ved salg. Av ekstern lagring medfølger en kjellerbod på 3 kvm.


Stue og kjøkken:

Boligens oppholdsrom er av god størrelse, og du vil umiddelbart legge merke til de store vindusflatene som gir godt med naturlig lysinnslipp. Rommet har laminat på gulv og malte flater. Her er det god plass til sofagruppe med tilhørende møblement, samt spisebord. Fra stuen er det utgang til boligens balkong.


Boligens kjøkken er i en åpen løsning mot stuen, men likevel noe tilbaketrukket i hjørnet av rommet. IKEA-kjøkkenet fra 2008 er godt utnyttet og byr på mye skap- og benkeplass. Innredningen består av slette fronter, benkeplate av tre og nedsenket oppvaskkum med ett-greps armatur. Hvitevarer som oppvaskmaskin, komfyr og kjøleskap med frysedel medfølger. Kullfilter.


Balkong:

Fra stuen har man utgang til en innglasset balkong på 11 kvm. Her er det fin utsikt over nærområdet og den vestvendte beliggenheten gir gode solforhold dag og kveld! På balkongen vil det være fin plass til ønsket utemøblement, grill og planter. Borettslaget tillater elektrisk grill. Innglassingen gjør at du kan utvide balkongsesongen utover sommeren. Balkongen har skyvedør som kan skyves opp og gir en forlengelse av stuen. Her vil du trives!


Alkove:

Innenfor stuen er det en praktisk sovealkove. Her er det plass til dobbeltseng og nattbord. Veggskapene gir godt med oppbevaring. Laminatgulv og malte veggoverflater.


Bad:

Boligens baderom er rehabilitert i 2009 i regi av borettslaget. Her er det fliser på gulv- og veggoverflater, downlights i himling og gulvvarme. Innredningen består av servant, speilskap, gulvstående toalett og dusjhjørne. Mekanisk avtrekk. Det er et nyrenovert fellesvaskeri i bygget som kan benyttes.


Overflater:

- Gulvflater belagt med vinyl og flis.

- Slett malte vegg og himlingsflater


Sammendrag fra selgers egenerklæringsskjema:


Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?

Ja.

Kommentar: Elvia AS hadde kontroll 15.06.2022



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex datert 05.08.24. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:  

 

Boligbygg over 13 etasjer samt underetasje. Grunnmur, bærende konstruksjoner og etasjeskillere av betong. Flatt tak belagt med takpapp (ikke besiktiget). Utvendig fasade forblendet med fasadeplater. Leiligheten har slett entredør med kikkehull og sikkerhetslås i brannklasse B30 og lydklasse 35dB. Balkongdør og vinduer med to-lags glass 1989. Oppvarming via radiatorer tilknyttet felles fyringsanlegg og elektrisitet.


Følgende i boligen har fått TG2:  


Bad:

Membran, tettesjikt og overgang til sluk - Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.


Tekniske anlegg, VVS anlegg:

Vannbåren varme - Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.


Elektrisk anlegg:

Forenklet vurdering av det elektriske anlegget - Det er gjennomført en forenklet vurdering av det elektriske anlegget, uten at det er registrert avvik. Det legges vekt på at undersøkelsene ikke er utført av en elfagkyndig kontrollør/eltakstmann. På generelt grunnlag anbefales utvidet el-kontroll av kvalifisert elfagkyndig kontrollør/eltakstmann. Som følger av manglende samssvarerklæring på det elektriske anlegget som er montert etter år 1999 er TG2 satt i henhold til NS3600. Fast opplegg av skjøteledning. Skjøteledning må fjernes og monteres stikkontakter for fast installasjon.

 

Dører og vinduer:

Vinduer - Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på enkelte vinduer, hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.

Dører - Balkongdør er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse dørene sammenlignet med dører fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på dører hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet


Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 46,0 m²

- BRA-i: 32,0 m²

- BRA-e: 3,0 m²

- BRA-b: 11,0 m²


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):  m² 



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


8. etasje:

BRA 46 m²

- BRA-i 32 m²: Entré, bad, omkledningsrom, kjøkken og stue med sovealkove.

- BRA-e 3 m²: Kjellerbod.

- BRA-b 11 m²: Innglasset balkong.


Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Leiligheten har hovedsaklig skjult elektrisk anlegg. Sikringsskap plassert i felles trappeoppgang.


Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.


Det fremgår av den bygningskyndiges tilstandsrapport at det ikke er fremlagt samsvarserklæringer for det elektriske anlegget.



Oppvarming og energimerking

Oppvarming med radiatorer tilkoblet felles varmesentral. Elektrisk gulvvarme på bad. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn E er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS

Hovedstoppekraner plassert i sjakt. Naturlig avtrekk og tilluft.



Løsøre og tilbehør

Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.


Tilbehør:

- Alle hvitevarer på kjøkken.

- Alle garderobeløsninger.


Medfølger ikke:

- Nattbord.



Tomten

13162,00 m² eiet. Felles tomt for borettslaget bestående av beplantning og asfalterte interveier.




Parkering

Det er per nå ca. 1,5 års ventetid for å få parkeringsplass. Garasjer omsettes, uten venteliste, til markedspris, 70-100.000 avhengig av beliggenhet.

Månedsleien er kr. 150 for parkeringsplass og kr. 200,- for garasjer. Det er kun mulig med 1 parkeringsobjekt per leilighet. Utleie av parkeringsplasser og registrering av garasjekjøp foretas av driftskontoret til borettslaget.


En andelseier som får tildelt parkeringsplass, kan få plass med lademulighet. Per nå koster lading på parkeringsplass kr. 2,00 per KWh.


Ved kjøp av garasje kan det hende det er installert ladeboks fra før. Da er det kun snakk om å opprette abonnement. Er garasjen uten boks, kan det kjøpes via MER. Ferdig installert boks koster ca. 20.000. Lading i garasjer koster i dag Kr. 1,50 per KWh.


Gateparkering etter områdets bestemmelser.



Diverse

- Fellesvaskeri med nye maskiner i 2024.

- Felles sykkelbod.



Skole og barnehage

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Ammerudgrenda 168 ligger i et sentralt og barnevennlig boligområde på Ammerud, med nærhet til skoler, barnehager, god offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Områdene rundt Ammerud byr på veldig flotte tur- og rekreasjonsmuligheter sommer som vinter ved bl.a. Steinbruvannet, idylliske Vesletjern, Alunsjøen og Breisjøen.


I Lillomarka er det uendelig med merkede og umerkede turstier sommer som vinter samt mange fine badevann. Blir du lei av Lillomarka så er det bare å ta turen videre til Nordmarka, Bærumsmarka, Krokskogen og Vestmarka . Et hav av turmuligheter! Det finnes også nydelige utsiktspunkter som f.eks. Røverkollen, Årvollåsen (Glassberget), Linderkollen, Revlikollen og Grefsenkollen kun få km unna. Dette er et meget godt utgangspunkt for nærturer og langturer med marka rett utenfor døra. Om du vil trene på ski, selv med lite snø, så ligger Lillomarka Arena kunstsnøbane i gangavstand. Like ved finner man i tillegg Greibanen, Apalløkka idrettshall med basketball, håndball, innebandy og andre aktiviteter. Groruddalen er kjent for sine flotte idrettsanlegg, og et godt tilbud innen fotball, ski, turn og tennis.


Alnaelva ligger kun ca. 500 meter fra til boligen. Her kan du gå, sykle eller gå på ski på hyggelig gangvei langs elva opp i Lillomarka, eller ta en spasertur hele veien langs elva og ned til Kværnerbyen via Brynseng og Svartdalsparken. Se https://ut.no/turforslag/115571/tur-langs-alnaelva-i-groruddalen


Borettslaget Ammerudlia er et velholdt borettslag og fremstår med store grøntarealer, turstier, sittegrupper og hyggelig tun med lekeapparater. Det er et veldig trivelig nabolag hvor folk hilser, hjelper hverandre og gjerne slår av en prat.


Området byr på et godt utvalg av servicetilbud. Nærområdet byr på flere forretninger og servicetilbud med bl.a. Ammerud dagligvare som ligger i umiddelbar nærhet og som er søndagsåpen, Rema 1000 og KIWI for å dekke det hverdagslige behovet. Videre er både Grorud senter med blant annet MENY, vinmonopol og apotek med mer samt Kalbakken senter like i nærheten. Her er det flere butikker, restauranter og servicetilbud. På Grorud torg finner man i tillegg COOP Extra og døgnåpen Shell-stasjon.


Ellers er det kort vei til pulserende Oslo sentrum med offentlig kommunikasjon med både buss og T-bane, som ligger nærhet på henholdsvis Grorud og Ammerud. Herfra går T-banens linje 4 og 5 (Bergkrystallen via Storo/Ringen via Tøyen til Sognsvann) som tar deg til sentrum med hyppige avganger og en reisetid på under en halvtime. I tillegg går 31-bussen døgnet rundt.



Eiendomsskatt

Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.


Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.


I månedene mai, juni, september og november påløper det eiendomsskatt for enkelte leiligheter i borettslaget. Dette fremkommer som egen spesifikasjon på felleskostnadene i disse månedene.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 3 723,- pr. mnd. og inkluderer:

Varmtvann, fyring, nedbetaling andel fellesgjeld, kommunale avgifter, felles forsikring, fibernett, forretningsførsel, drift og vedlikehold mm.


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:

- Felleskostnader 3.243,-

- Balkongtillegg 480,-


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.



Andre løpende kostnader

Felleskostnader, strøm og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende.


Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 2 009 kwh. pr. år.

Eiendommen er p.t. forsikret i If Skadeforsikring


Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i If Skadeforsikring med polisenummer: 749385



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 597 812,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 2 271 684,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Borettslaget

Ammerudlia Borettslag, Orgnr: 948 808 811

Forretningsfører: OBOS forkjøp

Borettslaget består av 982 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter.


Ammerudgrenda 166-176 Gnr 95, bnr 78

Ammerudhellinga 33-43 Gnr 95, bnr 76

Ammerudhellinga 56-66 Gnr 95, bnr 83

Ammerudhellinga 70-80 Gnr 95, bnr 81

Parkeringsanlegget Gnr 95, bnr 127


Dyrehold:

Dyrehold er ikke tillatt. Dispensasjon fra forbudet kan gis dersom dokumenterte gode grunner taler for hundehold og det ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. Søknad til styret om hundehold skal dokumentert begrunnes.


Vaskeri:

Borettslaget har fellesvaskeri i hver blokk. Bruken av vaskeriene betales via husleien og skal brukes i henhold til vaskeriinstruks som er satt opp i hvert vaskeri. Vaskeriinstruksen blir også levert sammen med et velkomstbrev og husordensregler ved innflytning.


Styrets arbeid 2023/2024:

Styret har også i 2023/2024 hatt fokus på vedlikehold og økonomi. Igjen har det vært et år med store utfordringer i samfunnet med økte kostnader på alle plan. Det har igjen rammet vårt borettslag, noe som resulterte i at vi igjen vært nødt til å øke felleskostnadene med 10 %. De største økningene har vært:

Den årlige forsikringspremien økte med 10%. Det tilsvarer omtrent kr. 400 000. Dette skyldes i hovedsak at vi har hatt mange vannskader.

Kommunale avgifter økte med 8% ca.kr. 270 000,- for renovasjon og 20,7 % ca. kr. 1 158 000, - på vann og avløp.

I forhold til budsjettet har finanskostnadene nå økt med kr 2 100 000, -.

Økte strømkostnader og utgifter til fyring og varmtvann.


I et forsøk på bedre noe på situasjonen har det bli gjennomført noen kutt i utgifter også. Bomiljøvakthold fra Securitas er sagt opp med virkning fra 1. februar 2024. Vaktmesters lørdagsrunde opphører fra 1/1-2024. Det vurderes å halvere antall containere til ekstrasøppel. Til sammen kan det gi en besparelse på kr. 4-500 000, - i 2024.


Igangsatte prosjekter: 

Brannsikring av bygg

Nye vaskemaskiner

Internettleverandør

Ny driftsleder

Tetting av rørgjennomføringer på takene.


Utover dette er det ikke igangsatt nye prosjekter på grunn av den økonomiske situasjonen.


Vedlikehold og oppgradering som er sluttført i perioden: 

Nye vaskemaskiner.

Uteområder, gangvei bak blokk 2.

Uteplass blokk 4

Ny driftsleder

Tetting av rørgjennomføringer på takene.


Støtte:

Ammerudlia borettslag vant Bærekraftprisen for 2022 på kr 1 000 000,- Pengene vil styre bruke på ting som kommer alle til gode. Det har blitt montert store griller på alle 4 uteplasser. Det siste året har vi mottatt følgende støtte;

Kr 240 000,- fra OBOS gir tilbake

Kr 700 000,- fra Oslo kommune.


Større vedlikehold og rehabilitering

2023-2024:

Nye vaskemaskiner i fellesvaskeri Internettleverandør


2022-2023:

Nye postkasser Gangarealer bak blokker Brannsikring av bygg Strømpetrukket innvending taknedløp Ny belysning mellom blokk 1og 2


2021-2022:

Oppgradering av uteområder. Nye Inngangsdører Nytt callinganlegg Nye sittegrupper ute. Utelys bak blokkene


2020-2021:

Srømpetrukket soilrør under blokkene Sykkelhus bak blokkene. Utelys bak blokkene Nytt SD anlegg Lekeplasser er oppgradert. El-billading i alle garasjer og utvalgte parkeringsplasser.


2019-2020:

Oppgradering av adkomstvei til blokkene og beplantning ved inngangsparti er utført.


2019:

Borettslaget har fått installert utvendig avfallsbrønner


2016 - 2018:

Utskifting av 24 heiser. Ferdigstilt i 2018.


2013:

Det er montert nye varmepumper i blokk 1. Inngang, kjeller og vaskeridører har fått nye elektroniske låser. Isolasjon i himling i bomberommene er skiftet ut.


2012:

Ferdigstillelse av våtromsrehabilitering, prøveprosjekt, nytt låssystem, ny varmepumpe i blokk 3, samt tidsur på ruller i vaskeriene.


2011:

Nye berederrom i blokk 4 (AG166-176). Nye sikringsskap i blokk 1 (AH 33-43). Bygget om takrennene til garasjene i borettslaget. Malt kjellergangene i blokk 4 og 3. 2010 Nye dører til sikringsskapene. Skiftet 2 varmepumper.


2009:

Nye sikringsskap (disse blir skiftet etter hvert i alle oppgangene). Skiftet 2 varmepumper. Laget nye uteplasser ved syd-gavlene på blokkene med støtte fra Husbanken. Ny ytterkledning på heishusene på 2 blokker.


2008-2012:

Baderomsrehabilitering. Den ekstraordinære generalforsamlingen 26.01.2007 vedtok å rehabilitere badene og skifte soil- og vannrør på kott og kjøkken.


2006:

Rehabilitering av tørropplegg, og installert røykventilasjon i trapperom.


2000:

Utvidet og innglasset 936 balkonger.


TV/Bredbånd:

Fra 1/9-24 er det OBOS Open Net som vil være tjenesteleverandør. De vil levere internett med fiber og 1000/1000 Mb internett til alle leiligheter. Beboere som ønsker TV-pakker, må selv inngå avtaler om det med de leverandørene som samarbeider med Open Net. Som en følge av det, vil fellesutgiftene reduseres med ca. 230,- i måneden fra 1/9-24.


Sykkelskur:

Det finnes utvendig sykkelskur ved hver blokk, men der er det noe ventetid for å få plass. Driftskontoret noterer interessenter på venteliste.


Tilgang til rom for oppbevaring av barnevogner og små barnesykler kan avtales med driftskontoret.


Vedtekter, husordensregler, innkalling og protokoll kan fås ved henvisning til megler.



Sikringsordning

Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 207 313 171,- pr. 01.07.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 134 958,- pr. 01.07.2024.

Andel fellesformue er kr. 20 774,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Fellesgjelden har følgende betingelser:


Lånenr.: HANBA3-94927039758 A

Restgjeld: 38.408.489,-

Restløpetid: 24 år

Terminer per år: 12

Type, rente: Flytende 5,49%

Andelens restsaldo: 24.356,-


Lånenr.: HANBA4-94927039731

Restgjeld: 120.965.722,-

Restløpetid: 18 år 9 md.

Terminer per år: 12

Type, rente: Flytende 5,49%

Andelens restsaldo: 76.728,-


Lånenr.: HANBA5-94927049117

Restgjeld: 40.000.000,-

Restløpetid:18 år 9 md.

Terminer per år: 12

Type, rente: Flytende 5,49%

Andelens restsaldo: 25.374,-

Avdragsfrihet til og med: 01.01.2026


Lånenr.: HUS601-11436833--5

Restgjeld: 5.243.669,-

Restløpetid: 1 år 5 md.

Terminer per år: 2

Type, rente: Flytende 4,68%

Andelens restsaldo: 5.632,-


Lånenr.: HUS602-11335421-50

Restgjeld: 2.695.291,-

Restløpetid: 1 år 11 md.

Terminer per år: 2

Type, rente: Flytende 4,68%

Andelens restsaldo: 2.895,-


Det er avdragsfrihet på lån HANBA5-94927049117 til og med 01.01.2026. Estimert økning etter avdragsfrihet er pt. kr. 75,-. Etter avdragsfrihet vil felleskostnadene komme på kr. 3.798,-/mnd.

Estimatet forutsetter at avdrag- og rentebetingelsene beholdes uendret. Det gjøres oppmerksom på at dette kun er et estimat og at fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer i oppgitt estimert kostnad.


Det understrekes at felleskostnadene i et borettslag ikke nødvendigvis vil øke fra det tidspunkt avdragene begynner å løpe. Det er borettslagets styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket tidspunkt.


Det er ikke IN-ordning.



Årsregnskap

Regnskap for 2023 viser et underskudd på kr. 7.598.761.

Budsjett for 2024 viser et overskudd  på kr. 10.165.182.


Totale driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak andre inntekter som ble høyere enn budsjettert på grunn av miljøfond fra OBOS, samt tilskudd fra kommunen. Det innbyrdes avviket på innkrevde felleskostnader og garasjer/ parkeringsplasser skyldes at sistnevnte har blitt budsjettert sammen med innkrevde felleskostnader, men de blir ført på egne inntektsposter pga. underregnskap. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere forbruk til drift og vedlikehold enn budsjettert som følge av forsinkede prosjekter som havnet i 2023 regnskapet, eksempelvis ferdigstillelse av uteområdet rundt blokk 4. Finanskostnader er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at styret tok høyde for høyere renteøkninger enn hva som ble tilfellet.



Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.


Det er forkjøpsrett for borettslagets medlemmer samt Obos. Parallellavklaring er igangsatt, konferer megler. Interesse for forkjøpsrett må meldes boligbyggelaget direkte.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger ferdigattest datert 17.03.1972 som omhandler oppføring av boligblokk (høyhus).

Det foreligger ferdigattest datert 01.11.1972 som omhandler ventilasjonsanlegg.

Det foreligger ferdigattest datert 04.05.1990 som omhandler utskifting av vegg, vinduer og balkongdører.

Det foreligger ferdigattest datert 03.01.2001 som omhandler utvidelse og innglassing balkong.

Det foreligger ferdigattest datert 05.07.2010 som omhandler rehabilitering av bad.

Det foreligger ferdigattest datert24.01.2019 som omhandler utskifting av 6 heiser.

Det foreligger ferdigattest datert 25.03.2022. som omhandler oppgradering av adkomstparti


Byggetegninger fra kommunen datert 5.11.63 samsvarer med dagens bruk av boligen, med unntak av en vegg som er satt opp for å få alkove. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.



Regulering

Eiendommen er regulert til bolig iht. reguleringsplan S-1118, datert 12.03.64


Pågående saker: 

Saksnummer: 201813005 - Ammerudgrenda 2-317 - Atriumhusene - Midlertidig forbud mot tiltak. Forbudet ble nedlagt med sikte på omregulering av området til bevaring av kulturmiljø. Forbudet varer til 24.10.2024 p.t.


Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/


Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.



Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 19403, tgl. 07.10.1974 - Fellesobl. for bor.innsk.

Beløp: 12 382 000
Panthaver: ANDELSEIERNE I BORETTSLAGET
Orgnr: 7 279 780


Dnr. 49434, tgl. 29.08.2000 - Obligasjon

Beløp: 53 400 000
Panthaver: HUSBANKEN
Orgnr: 942 114 184


Dnr. 2411, tgl. 16.01.2001 - Obligasjon

Beløp: 21 660 000
Panthaver: HUSBANKEN
Orgnr: 942 114 184


Dnr. 138518, tgl. 17.02.2016 - Pantedokument

Beløp: 14 280 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Orgnr: 911 986 884


Dnr. 473083, tgl. 23.04.2021 - Pantedokument

Beløp: 179 000 000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Orgnr: 991 303 995


Dnr. 1212603, tgl. 26.10.2022 - Pantedokument

Beløp: 20 000 000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Orgnr: 991 303 995


Dnr. 1474604, tgl. 24.05.2024 - Felles pantedok bor.innsk

Beløp: 14 900
Panthaver: Fremtidige andelseiere i Brl. rep. ved styret § 2-11 1.ledd
Orgnr: 15 785 212


Dnr. 684, tgl. 07.01.1987 - Forkjøpsrett

RETTIGHETSHAVER: OSLO KOMMUNE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 7731, tgl. 08.06.1966 - Registrering av grunn

Registrering av grunn


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.



Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 2 900 000,-

Andel fellesgjeld kr 134 958,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-

Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 981,00,-

Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 052 429,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 134 958,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,550 % av salgssummen inkl. mva (minimum 42 500 inkl. mva)


Tilrettelegging: 15 600,00

Grunnpakke borettslag: 16 300,00

Visningshonorar: 0,00

Oppgjørsgebyr: 8 300,00

Gebyr for utsatt betaling: 3 500,00

Markedspakke: 19 250,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 71240229

Ansvarlig megler: Daniel Berggren


EIE Løren & Økern

Løren & Økern Eiendomsmegling AS

NO 916 510 845 MVA



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Ammerudgrenda 168
0960 OSLO
Ammerudgrenda 168

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: