EiendomAmmerudhellinga 76, 0959 OSLO, Etasje: 13
MatrikkelAndelsnr. 956 Orgnr. 948808811 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 87 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 73 kvm
Følgende rom er inkludert: Entre, gang, toalettrom, bad, stue, kjøkken og to soverom
- BRA-b (innglasset balkong): 12 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
Følgende rom er inkludert: kjellerbod
ArealPrimærrom: 73 kvm, Bruksareal: 87 kvm, BRA-i: 73 kvm , BRA-e: 2 kvm , BRA-b: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1967
TomtFellestomt 13717 kvm
Felles tomt opparbeidet med blant annet: Asfalterte internveier, gressplen, trær, prydbusker og diverse
beplantning.
Prisantydning3 700 000
TilstandsrapportTakstmann: Rune Larsen
Takstdato: 09.09.24 10:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak)
Utvendig:
- Dører: Ytterdøren går opp når døren er åpen. Tyder på at døren er skjevt satt inn. Tiltak: Bør justeres.
Innvendig:
- Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2
gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er registrert høydeforskjell gjennom
hele rommet (stue) på 20 mm. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller
rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som
dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
- Innvendige dører: Det er noe skader på den ene døren inn til soverom.
Bad:
- Sluk, membran og tettesjikt: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Forventet levetid er 20 år. Konsekvens/tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må
tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Kjøkken:
- Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske
avtrekksløsninger fra kokesonen. Det er ventilator med kullfilter.
Toalettrom:
- Overflater og konstruksjon.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak)
Bad:
- Overflater vegger og himling: Det er påvist sprekker i fliser. Det er registrert en knust flis under
innredningen. Konsekvens/tiltak: Fliser må skiftes. Det må gjøres tiltak for å utbedre avviket.
Kostnadsestimat: Under 10 000
Kjøkken
- Overflater og innredning: Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra
innebygget sisterne. Det er ikke montert vannstopp på hovedkran med føler på toalettrom.
Konsekvens/tiltak: Ved implementering av innebygget sisterne var det ikke krav om lekkasjesikring,
konstruksjonen bør jevnlig observeres.
Tekniske installasjoner:
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som
forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil
avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig
kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Ja. En knust flis under innredningen.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Usikker på firmanavn, det ble pusset opp i regi av borettslaget. Redegjør for
hva som ble gjort av hvem og når: Hele badet ble pusset opp i 2010 av fagfolk gjennom borettslaget.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: I regi av brl Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Total oppussing av bad og
toalett.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene:
Nei. Jeg har ikke dokumentasjon. Borettslaget opplyser om at tidligere andelseier(e) fikk dokumentasjon
og at det ikke lenger foreligger hos brl pga. av at det firmaet som pusset opp gikk konkurs.
Er arbeidet byggemeldt?
Ja. Foreligger ferdigattest.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Nytt sikringsskap 2010 med automatsikringer i regi borettslaget.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Ja. Norsk takst / Stavern Teksering As sept. 2024.
Tilleggskommentar:
Jeg kjøpte boligen i 2014, og i min eiertid har jeg pusset opp:
- 2015: nytt kjøkken, videre nye fronter på kjøkkenet i 2018
- 2015: Downlights og spotter i stua og soverom. Rammet inn radiatorer. Montert inn lys over spiseplass
- 2024: nytt gulv i hele leiligheten i 2024. Byttet ut downlights i 2024 i minste soverom + stua. Malte vegger
i år.
Dekorfliser på bad og toalett + LED lys.
Egeninnsats.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 249 000,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 39 784,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 700 000,- (Prisantydning)
kr 249 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 949 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forhåndsvarsel av forkjøpsretten)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 958 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 965 331,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 885,- pr. mnd.
Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Det gjøres oppmerksom på at en eventuell
renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i
felleskostnadene. Felleskostnadene økte sist med 10% fra 01.01.2024. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at borettslaget har tatt opp lån på 20 millioner. Det vil påvirke fellesgjeld og
felleskostnader, men hvor mye vites ikke per nå. For nærmere info, se. pkt om spesifikasjon av
fellesgjeld.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 6.885,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 6.487,-
Balkongtillegg 480,-
Garasje 200,-
Felleskostnadene inkluderer varmt vann og fyring, fellesvaskerier, vaktmestertjeneste, betjent driftskontor,
trappevask, og 10/10Mb internett. (Nødvendig utstyr kan hentes ut i Telia sine forhandlere). Månedlige
felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere
spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten. Fra 01. september ble det OBOS Open Net som vil
være tjenesteleverandør hos borettslaget. De vil levere internett med fiber og 1000/1000 Mb internett til
alle leiligheter. Beboerne som ønsker TV-pakker må selv inngå avtale om det med leverandørene som
samarbeider med Open Net. Som følge av det, ble fellesutgiftene redusert med ca. 230 kr,- i måneden.
Parabol: Generalforsamlingen i 2004 vedtok at borettslaget skulle bekoste parabolantenner på takene,
som beboerne kunne koble seg til. Ta kontakt med Driftskontoret, som igjen tar kontakt med Sogn
Service, som kommer og kobler inn. Dette må beboer bekoste selv. De som er tilkoblet betaler et tillegg
på kr 50,- pr mnd på felleskostnadene.
Balkongtillegg: gjelder for balkonglån som ble tatt opp og fordelt på leilighetene med balkong. Lån fra
2000/2001. Vil være nedbetalt i 2025/2026. Innkreving av balkongtillegg gjelder ut 2025.
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For
ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.
Felleskostnader totalt etter avdragsfri periodeLånenummer HANBA5-94927049117 er avdragsfritt til og med 01.01.2026. Estimert endring etter
avdragsfrihet for denne andelen er kr. 143,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene.
Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Nei
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierDennis Vo
BeskrivelseAlicha Viste ved EIE eiendomsmegling har gleden av å presentere Ammerudhellinga 76! Dette er en
moderne og lekker 3-roms toppleilighet i 13. etg beliggende sentralt på Ammerud! Leiligheten har en
meget funksjonell og gjennomgående planløsning. Her får du to romslige soverom, separat bad/wc,
stue med åpen kjøkkenløsning og en herlig innglasset balkong! Leiligheten ble pusset opp i 2015 og i
2024, og er i dag en gjennomført og fresh 3-roms leilighet!
Kvaliteter:
- Stilsikker leilighet pusset opp i 2015 og 2024 med nye overflater
- Bad oppusset i regi av brl. i 2010
- Moderne kjøkken
- Downlights + LED lys m. farger
- Felleskostnader m. varmtvann og inkludert
- Vestvendt innglasset balkong
- Heisadkomst
- Kjellerbod på 2m²
- God offentlig kommunikasjon
- Lillomarka rett utenfor dørs
- Disponerer garasje
Velkommen til visning!
ParkeringLeiligheten disponerer en garasjeplass i borettslaget. Borettslaget har forkjøpsrett (men ikke PLIKT) ved
overdragelse av garasje. I samtale med driftskontoret opplyser de om at de har forkjøpsrett, men at denne
sjelden benyttes.
Garasjen er uten ladeboks, men det kan kjøpes via MER. Ferdig installert boks koster ca. 20 000 kr.
Lading i garasjen koster i dag 1,25 per kWh.
Overdragelsen av garasjen skal godkjennes av styret i borettslaget. Leie er kr 200pr mnd. Det kan
forekomme et engangs adm. gebyr for leie ved inngåelse av avtale. Alle garasjer og parkeringsplasser
har uttak for motorvarmer. For garasjer betales strømforbruk en gang pr år, i tillegg til andel driftsutgifter.
Det er kun mulig med 1 parkeringsobjekt per leilighet.
BeliggenhetAmmerudhellinga 76 ligger i et sentralt og barnevennlig boligområde på Ammerud, med nærhet til skoler,
barnehager, god offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Områdene
rundt Ammerud byr på flotte tur- og rekreasjonsmuligheter sommer som vinter ved bl.a. Steinbruvannet,
idylliske Vesletjern, Alunsjøen og Breisjøen. Lillomarka byr også på flotte tur, og ski- og lysløyper. Like ved
finner man i tillegg Greibanen, Apalløkka idrettshall med basketball, håndball, innebandy og andre
aktiviteter. Groruddalen er kjent for sine flotte idrettsanlegg, og et godt tilbud innen fotball, ski, turn og
tennis.
Borettslaget Ammerudlia er et velholdt borettslag og fremstår med store grøntarealer, turstier,
sittegrupper og hyggelig tun med lekeapparater.
Området byr på et godt utvalg av servicetilbud. Nærområdet byr på flere forretninger og servicetilbud med
bl.a. Ammerud dagligvare som ligger i umiddelbar nærhet og som er søndagsåpen, Rema 1000 og KIWI
for å dekke det hverdagslige behovet. Videre er både Grorud senter med blant annet MENY, vinmonopol
og apotek med mer samt Kalbakken senter like i nærheten. Her er det flere butikker, restauranter og
servicetilbud. På Grorud torg finner man i tillegg COOP Extra og døgnåpen Shell-stasjon.
Ellers er det kort vei til pulserende Oslo sentrum med offentlig kommunikasjon med både buss og
T-bane, som ligger nærhet på henholdsvis Grorud og Ammerud. Herfra går T-banens linje 4 og 5
(Bergkrystallen via Storo/Ringen via Tøyen til Sognsvann) som tar deg til sentrum med hyppige avganger
og en reisetid på under en halvtime. I tillegg går 31-bussen døgnet rundt.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av blokkbebyggelse og småhus.
TomtFellestomt, 13717 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved
å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle
boligen.
Skole/barnehageBarnehager
- Ammerudgrenda barnehage (0-5 år), 3 minutters gange
- Ammerudlia barnehage (0-5 år), 4 minutters gange
- Ammerudenga barnehage (0-5 år), 4 minutters gange
Skoler
- Ammerud skole (1-7 kl.), 4 minutters gange
- Grorud skole (1-7 kl.), 13 minutters gange
- Apalløkka skole (8-10 kl.), 15 minutters gange
Offentlig kommunikasjonBuss
Stasjon: Ammerud skole, 6 minutters gange
Linje 62
T-bane
Stasjon: Grorud, 8 minutters gange
Linje 4, 5
InneholderEntré | Velkommen inn!
Denne innbydende entréen er et perfekt første møte med boligen. Med moderne laminatgulv og smakfulle
grå vegger, gir rommet en følelse av både stil og komfort. Spotter i taket sørger for god belysning som
fremhever rommets størrelse, og her er det rikelig med plass til å innrede med praktiske kommoder eller
en sittebenk for ekstra komfort. Porttelefonen med video gjør det enkelt å slippe gjestene inn. Gangen er
et naturlig knutepunkt til boligens øvrige rom.
Åpen stue- og kjøkkenløsning | Perfekt for å varte opp gjester!
Denne oppgraderte stue- og kjøkkenløsningen fra 2015 kombinerer funksjonalitet og stil på en
imponerende måte. Frontene ble byttet ut i 2018. Store vinduer slipper inn rikelig med naturlig lys, og
skaper en åpen og luftig atmosfære i stuen. Her er det plass til både sofagruppe og medievegg, med
naturlige møbleringssoner. Kjøkkenet er moderne, med IKEA-innredning, glatte fronter og en solid
laminatbenkeplate som gir rikelig med arbeidsplass. Kjøkkenøya fungerer som et naturlig samlingspunkt
og spiseplass, perfekt for hverdagsmåltider. Integrerte hvitevarer som kjøleskap, fryseskap,
oppvaskmaskin, induksjonstopp, stekeovn og mikrobølgeovn gjør matlagingen til en lek. Downlights og
fargerike LED-lys skaper en lun atmosfære.
Balkong | Vestvendt og innbydende balkong
Den vestvendte og innglassede balkongen på 12 kvm gir deg en perfekt plass for både avslapning og
koselige kvelder. Med nylakkerte terrassebord fra 2024, og LED-lys som setter stemningen, er dette et
ideelt uteområde. Boligen ligger i 13. etasje og byr derfor på en spektakulær utsikt over nærområdet og
marka. Balkongen er solid bygget med stål- og aluminiumsrekkverk, plater og glass, som gir et moderne
uttrykk. Her kan du nyte ettermiddagssolen, bruke både gass- og elektrisk grill, samt skape en grønn
oase med planter og utemøbler. Et flott sted å tilbringe tid utendørs med maksimal komfort og privatliv.
Bad | Pent bad fra 2010
Pent bad fra 2010 utført i regi av borettslaget. Badet er innredet med et praktisk dusjkabinett og en flott
innredning med nedsunket servant og speil. Her er det lagt opp for vaskemaskin, og rommet har
overflater av fliser på både gulv og vegger, med elektriske varmekabler i gulv som gir komfort. Et moderne
preg settes med våtromsplater utenpå flisene, opplyst med integrert LED-belysning, som skaper en
stilfull atmosfære. Takhimlingen består av malte plater som harmonerer godt med resten av rommet.
WC | Praktisk toalettrom
Boligen har et eget toalettrom, noe som er optimalt for familier. Rommet har fliser på gulv og vegg, med
dekorplater utenpå flisene, samt moderne LED-belysning som gir et stilig preg. Taket er malt, og rommet
er innredet med et gulvmontert toalett og en håndvask med tilhørende innredning. Perfekt for en
funksjonell hverdag!
Soverom | Perfekt for nattesøvn
Boligen har to soverom av gode størrelser, begge er utført med en moderne farge som gir et stilfullt
uttrykk. De pene gulvene bidrar til en gjennomført helhet, og størrelsen på rommene gir god plass til både
seng og oppbevaringsmøbler, perfekt for ulike behov.
ByggemåteUtvendig
Malte vinduer av tre med 2 lags glass. Vinduene er trolig produsert i 1986. Ytterdører i eik finer med lås
sylinder og dør klinke, døren har lyd og brannklasse. Døren går opp når døren er åpen. Tyder på at døren
er skjevt satt inn. Skyve balkongdør av tre med glass.
Vestvendt overbygget og innglasset balkong på 12m2 av betong med tremmergulv av nylakkerte
terrassebord fra 2024. Rekkverk av stål/aluminium, plater og glass. Balkongen har mur/betong mot
naboleiligheter.
Innvendig
Gulv har overflater av laminat fra 2022, flis på toalettrom og bad. Vegger har overflater av malte plater, flis
på toalettrom og bad. Himlinger har overflater av malt betong og malte plater. Overflater ble pusset opp i
2018 med gipsplater limt til betong og malt. Det er montert lysskinner rundt veggene opp mot taket i flere
rom. Boligen har etasjeskille i lettbetongelementer. Det er registrert høydeforskjell gjennom hele rommet
(stue) på 20 mm. Radon forhold: Radon måling er ikke relevant fordi boligen ligger 3 etasjer over
bakkeplan eller mer. Innvendige malte glatte dører av tre. Det er noe skader på den ene døren inn til
soverom. Det er porttelefon i leiligheten som fungerer.
BoderLeiligheten disponerer en bod i underetasjen oppmålt til 2 kvm.
I tillegg har borettslaget en praktisk sykkelbod - perfekt for å plassere sykkel. Styret opplyser om at det er
noe ventetid for å få plass. Driftskontoret noterer interessenter på venteliste.
Tilgang til rom for oppbevaring av barnevogner og små barnesykler kan avtales med driftskontoret.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 04. mai 1990 som omhandler utskiftning av vegg, vinduer og balkongdør.
Det foreligger ferdigattest datert 03. januar 2001 som omhandler fasadeendring.
Det foreligger ferdigattest datert 18. april 2008 som omhandler vesentlig endring/reparasjon av heiser.
Det foreligger ferdigattest datert 29. juni 2011 som omhandler oppføring av bygningstekniske
installasjoner - rehabilitering av våtrom.
Det foreligger ferdigattest datert 12. desember 2018 som omhandler utskiftning av heiser.
Det foreligger ferdigattest datert 25. mars 2022 som omhandler oppgradering adkomstparti.
Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 05.11.1963. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Dette er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll
utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Undersøkelse av elektrisk anlegg.
Befaringen er gjort sammen med eier.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig
utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2018 Kjøkkenet ble montert i 2018 og da er det naturlig at det ble gjort arbeid på anlegget.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Ukjent.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne
kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten elkontroll de siste 5 årene. Bør hele
anlegget sjekkes av fagfolk. Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg. Varmekabler er ikke
funksjon testet.
Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor takstmannens fagfelt. På generelt grunnlag
anbefaler vi en el kontroll av alle elektriske anlegg som er eldre enn 5 år uten el kontroll de siste 5 årene.
OppvarmingOppvarming med radiatorer tilkoblet felles varmesentral. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 885,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderI tillegg til felleskostnadene må kjøper beregne andre løpende kostnader som strøm, utvidet
TV/internettpakke, innboforsikring, osv.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: HANBA3-94927039758
Restgjeld: 38.277.802,-
Restløpetid: 23 år 10 md.
Rentekostnader: 5,49%
Lånenr.: HANBA4-94927039731
Restgjeld: 120.344.477,-
Restløpetid: 18 år 7 md.
Rentekostnader: 5,49%
Lånenr.: HANBA5-94927049117
Restgjeld: 40.000.000,-
Restløpetid:18 år 7 md.
Rentekostnader: 5,49%
Avdragsfrihet til og med: 01.01.2026
Lånenr.: HUS601-11436833--5
Restgjeld: 4.641.871,-
Restløpetid: 1 år 4 md.
Rentekostnader: 4,68%
Lånenr.: HUS602-11335421-50
Restgjeld: 2.468.423,-
Restløpetid: 1 år 10 md.
Rentekostnader: 4,68%
Balkongtillegg gjelder for balkonglån som ble tatt opp og fordelt på leilighetene med balkong. Lån fra
2000/2001. Vil være nedbetalt i 2025/2026. Innkreving av balkongtillegg gjelder ut 2025.
Spesifikasjon av andel fellesgjeld, kapitalkostnader og avdragsfrihet
Lånenr.: HANBA3-94927039758
Restgjeld: 46.457,-
Kapitalkostnader: 292,-
Lånenr.: HANBA4-94927039731
Restgjeld: 146.077,-
Kapitalkostnader: 1.047,-
Lånenr.: HANBA5-94927049117
Restgjeld: 48.550,-
Kapitalkostnader: 222,-
Avdragsfrihet til og med: 01.01.2026
Estimert endring etter avdragsfrihet: 143,-
Lånenr.: HUS601-11436833--5
Restgjeld: 4.985,-
Kapitalkostnader: 347,-
Lånenr.: HUS602-11335421-50
Restgjeld: 2.648,-
Kapitalkostnader: 133,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
I 2023 skal det monteres brannvarslingsanlegg, samt utføres en god del andre utbedringer som går på
brannsikkerhet. Dette prosjektet vil også påvirke fellesgjelden, men hvor mye vites ikke per nå. Det er nå
tatt opp lån på 20 millioner som er avdragsfritt til 31.12.2025. Da er balkonglånet ferdig nedbetalt.
Fullstendig driftsettelse av alarmanlegget blir Q3 i 2024.
ÅrsregnskapInntekter
For 2023 var det budsjettert kr. 65 386 000 i inntekter, mens faktiske inntekter ble kr. 67 151 695. Totale
driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak andre inntekter som ble høyere enn
budsjettert på grunn av miljøfond fra OBOS, samt tilskudd fra kommunen. Det innbyrdes avviket på
innkrevde felleskostnader og garasjer/parkeringsplasser skyldes at sistnevnte har blitt budsjettert
sammen med innkrevde felleskostnader, men de blir ført på egne inntektsposter pga. underregnskap.
Kostnader
For 2023 var det budsjettert kr. 61 629 710 i driftskostnader, mens faktiske kostnader endte noe høyere
på kr. 65 967 345. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere forbruk til drift
og vedlikehold enn budsjettert som følge av forsinkede prosjekter som havnet i 2023 regnskapet,
eksempelvis ferdigstillelse av uteområdet rundt blokk 4.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 749385
Forsikringen dekker bygningene, fellesareal og boliger med veggfast utstyr. Den dekker også
bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten,
skal beboer sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 107 038,-
Som sekundærbolig Kr. 4 206 743,-
BorettslagBorettslag: Ammerudlia borettslag, Orgnr: 948808811
Borettslaget består av 982 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter. Driftskontoret er
bemannet av en driftsleder og en sekretær som treffes i kontortiden, mandag til onsdag mellom 09.00 og
kl. 15.00. På torsdager holder kontoret åpent til kl 17.00. Fredager er kontoret stengt. Driftskontoret har
adresse Ammerudhellinga 62.
Renhold
Borettslaget har avtale med firmaet Stefan om renhold av lagets fellesarealer.
Vaktmester/andre ansatte
Borettslaget har fire vaktmestere til å ivareta det daglige vedlikeholdet av borettslaget i
henhold til stillingsinstruks. Ved akutt behov for assistanse ved heisestans, vannlekkasje,
driftsstopp i vaskeriet, eller lignende, kan vaktmester treffes utenom kontortiden på tlf.:
930 30 888.
Varmegjenvinning
Borettslaget har egne luft-til-vann varmepumper som står for hoveddelen av varme- og
varmtvannsleveringen. I tillegg får vi levert fjernvarme via Ammerud Varmesentral AS.
For at anleggene skal virke optimalt er vi avhengig av at beboerne følger våre
retningslinjer for varme- og ventilasjonsanlegg. (Vibbo) Luftavtrekkssystemet er nøye avbalansert og
fordrer at beboerne:
A - Åpner luftspaltene som er montert øverst i vindusramme, og rett over radiator på stue/balkongvegg.
B - Åpner avtrekkslukene på kjøkken, bad og wc. Det er strengt forbudt å montere avtrekksvifter på
avtrekkssystemet da dette skaper ubalanse og ubehag for naboene.
Balkonger og vinduer
Skal ikke brukes til lufting eller risting av tøy eller sengeklær. Lufting på balkongen er tillatt når det ikke
synes utenfra. Det er forbudt å henge blomsterkasser eller annet (antenner) på utsiden av
balkongfronten. Det er forbudt å kaste matrester, sigarettstumper, eller noe som helst ut fra vinduer eller
balkonger. Flaggstenger skal tas inn når de ikke er i bruk.
Det er forbudt å henge blomsterkasser eller annet (antenner/paraboler) på utsiden av balkongfronten,
eller noen andre steder på utsiden av blokka. Markiser og/eller gardiner er ikke tillatt. Det er ikke tillatt å
bore/spikre i den nye delen av balkongen. Skal du grille på balkongen er elektrisk grill det eneste lovlige.
Det er strengt forbudt å plassere skap, møbler og lignende slik at dette hindrer passasje gjennom
branndørene. Det er ikke tillatt å endre fargene på balkongene. Fargekoder finnes på driftskontoret, og på
www.ammerudlia.no.
Postkasser
Endring av navn og evt nei til reklame på postkasser meldes driftskontoret.
Vaskeri
Borettslaget har fellesvaskeri i hver blokk. Bruken av vaskeriene betales via husleien og
skal brukes i henhold til vaskeriinstruks som er satt opp i hvert vaskeri. Vaskeriinstruksen
blir også levert sammen med et velkomstbrev og husordensregler ved innflytning.
Kabel-TV/bredbånd
Telia er borettslagets leverandør av TV-signaler og leverer i tillegg 10 Mb/s internett til alle
leiligheter i borettslaget. Den enkelte andelseier må selv hente digital TV-boks, utleveringssted finnes på
www.telia.no. Standard boks med standard programtilbud er
inkludert i fellesutgiftene, samt 10 Mb/s internett til alle mot et etableringsgebyr. Ønsker
man høyere hastigheter kan dette bestilles til rabatterte priser hos Telia. I tillegg har borettslaget inngått
avtale med Lynet Internett om tilbud av internett. Andelseiere står fritt til å velge internett fra Lynet Internett
selv. Andelseierne kan òg leie signaler fra parabolantenner plassert på taket av blokkene gjennom Sogn
Service, på tlf. 22 23 01 61.
Kameraovervåking av fellesarealer
Generalforsamlingen har godkjent installering og kameraovervåking av borettslagets heiskupeer. Videre
kan styret beslutte fast kameraovervåking av andre fellesarealer dersom det er behov for det, forutsatt at
Datatilsynets vilkår for kameraovervåking er oppfylt. Alle kameraovervåking skal skje i henhold til de til
enhver tid gjeldende lover, regler og retningslinjer. Styret skal sørge for å benytte den minst krenkende
form for overvåking. Samt påse at krav til skilting, sletting og internkontroll ivaretas.
Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i
forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første
hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett,
varmtvannsbereder og vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at
lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og
med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt
som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og
himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og
fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense
eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige
stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.
Ved mistanke om innsekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og
uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter
andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv
om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.
Styrets arbeid 2023/2024:
Styret har i 2023/2024 hatt fokus på vedlikehold og økonomi. Igjen har det vært et år med store
utfordringer i samfunnet med økte kostnader på alle plan. Det har igjen rammet borettslaget, noe som
resulterte i at vi igjen var nødt til å øke felleskostnadene med 10 %. De største økningene har vært:
- Den ærlige forsikringspremien økte med 10%. Det tilsvarer omtrent kr. 400 000. Dette skyldes i
hovedsak at vi har hatt mange vannskader.
- Kommunale avgifter økte med 8% ca.kr. 270 000,- for renovasjon og 20,7 % ca. kr. 1 158 000, - på vann
og avløp.
- I forhold til budsjettet har finanskostnadene nå økt med kr 2 100 000, -. Økte strømkostnader og utgifter
til fyring og varmtvann. I et forsøk på bedre noe på situasjonen har det bli gjennomført noen kutt i utgifter
også. Bomiljøvakthold fra Securitas er sagt opp med virkning fra 1. februar 2024. Vaktmesters
lørdagsrunde opphører fra 1/1-2024. Det vurderes å halvere antall containere til ekstrasøppel. Til
sammen kan det gi en besparelse på kr. 4-500 000, - i 2024.
Igangsatte prosjekter:
- Brannsikring av bygg
- Nye vaskemaskiner
- Internettleverandør
- Ny driftsleder
- Tetting av rørgjennomføringer på takene. Utover dette er det ikke igangsatt nye prosjekter på grunn av
den økonomiske situasjonen. Vedlikehold og oppgradering som er sluttført i perioden:
- Nye vaskemaskiner.
- Uteområder, gangvei bak blokk 2.
- Uteplass blokk 4
- Ny driftsleder
- Tetting av rørgjennomføringer på takene.
Brann:
Det har vært en liten brann i blokk 3, heldigvis uten store skader.
Vannskade:
Det har dessverre vært flere vannskader i perioden som har berørt beboere. De fleste av disse skyldes
lekkasjer fra tak og innvending rør. Styret har hatt høyt fokus på disse skadene og har igangsatt tiltak som
ser ut til å ha gitt resultater.
Hærverk:
Vi har vært utsatt for en del hærverk siste periode. Nye inngangsdører har blitt forsøkt brutt opp, forsøpling
av fellesarealer. Bomautomater og lyktestolper har blitt påkjørt. Vi ser også at sikringsskap blir brutt opp,
trolig fordi beboere ikke finner nøkkelen sin.
Støtte:
Ammerudlia borettslag vant Bærekraftprisen for 2022 på kr 1 000 000,- Pengene vil styre bruke på ting
som kommer alle til gode. Det har blitt montert store griller på alle 4 uteplasser. Det siste året har vi
mottatt følgende støtte;
- Kr 240 000,- fra OBOS gir tilbake
- Kr 700 000,- fra Oslo kommune.
Kultur og nærmiljø:
Det ble bevilget kr. 15.000, - til Ammerud skoles musikkorps.
Sosialt:
Styret og ansatte har hatt et godt samarbeid, og arbeidsmiljøet er godt. Det er avholdt fysisk julebord for
styret og ansatte på kontoret i AH 62.
Forsikringssaker:
Det er registrert 14 skader i 2024, 11 av de er vannskader.
HMS - Helse, miljø og sikkerhet:
Internkontroll innebærer at borettslaget er pålagt å risiko vurdere, planlegge, organisere, utføre,
vedlikeholde og dokumentere forhold knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Styret ivaretar internkontrollen av
blant annet brannvern, felles elektrisk anlegg og lekeplassutstyr. Borettslaget oppfyller kravene i
arbeidsmiljøloven om vern av arbeidstakers helse og sikkerhet. Ved kjøp av tjenester og ved dugnad er
det spesielle rutiner som sikrer forsvarlig HMS.
Større vedlikehold og rehabilitering
2023-2024: Nye vaskemaskiner i fellesvaskeri. Internettleverandør.
2022-2023: Nye postkasser. Gangarealer bak blokker. Brannsikring av bygg. Strømpetrukket innvending
taknedløp. Ny belysning mellom blokk 1og 2
2021-2022: Oppgradering av uteområder. Nye Inngangsdører. Nytt callinganlegg. Nye sittegrupper ute.
Utelys bak blokkene.
2020-2021: Strømpetrukket soilrør under blokkene. Sykkelhus bak blokkene. Utelys bak blokkene Nytt SD
anlegg. Lekeplasser er oppgradert. El-billading i alle garasjer og utvalgte parkeringsplasser.
2019-2020: Oppgradering av adkomstvei til blokkene og beplantning ved inngangsparti er utført.
2019: Borettslaget har fått installert utvendig avfallsbrønner
2016 - 2018: Utskifting av 24 heiser. Ferdigstilt i 2018.
2013: Det er montert nye varmepumper i blokk 1. Inngang, kjeller og vaskeridører har fått nye elektroniske
låser. Isolasjon i himling i bomberommene er skiftet ut.
2012: Ferdigstillelse av våtromsrehabilitering, prøveprosjekt, nytt låssystem, ny varmepumpe i blokk 3,
samt tidsur på ruller i vaskeriene.
2011: Nye berederrom i blokk 4 (AG166-176). Nye sikringsskap i blokk 1 (AH 33-43). Bygget om
takrennene til garasjene i borettslaget. Malt kjellergangene i blokk 4 og 3.
2010: Nye dører til sikringsskapene. Skiftet 2 varmepumper.
2009: Nye sikringsskap (disse blir skiftet etter hvert i alle oppgangene). Skiftet 2 varmepumper. Laget nye
uteplasser ved syd-gavlene på blokkene med støtte fra Husbanken. Ny ytterkledning på heishusene på 2
blokker.
2008-2012: Baderomsrehabilitering. Den ekstraordinære generalforsamlingen 26.01.2007 vedtok å
rehabilitere badene og skifte soil- og vannrør på kott og kjøkken.
2006: Rehabilitering av tørropplegg, og installert røykventilasjon i trapperom.
2000: Utvidet og innglasset 936 balkonger.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjoner- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Vannrør av plast, rør i rør system på kjøkkenet. Til bad og toalettrom er det kobber.
- Avløpsrør i plast, avløpsrør er kun inspisert inne i boligen.
- Naturlig ventilasjon, avtrekk på bad og toalettrom. Tilluft via ventiler i vinduer. Forsyning av friskluft
ved åpning og lukking av dører og vinduer.
- Radiatorer i leiligheten med vannbåren varme. Varmekilde er plassert utenfor enheten og er ikke
vurdert.
- Enheten har sentral oppvarming av varmtvann.
- Det er konstatert at det er varmtvann i boligen, varmtvannsbereder er plassert utenfor enheten og er
ikke undersøkt.
- Undersøkelse av elektrisk anlegg. Befaringen er gjort sammen med eier.
- Brannvarsling, brannslukking og brannsikkerhet. Boligen er utstyrt med brannvarslere og
brannslukkere.
DyreholdDet er ikke tillatt å holde hund i Ammerudlia borettslag. Dispensasjon fra forbudet kan gis dersom
dokumenterte gode grunner taler for hundehold og det ikke er til ulempe for de øvrige brukere av
eiendommen. Søknad til styret om hundehold skal dokumentert begrunnes. Ved eventuelt dyrehold
gjelder diverse bestemmelser, se punkt 14 i husordensreglene.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Møbler kan avtales. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
AnnetDet meldes av og til om forekomster av veggdyr eller andre skadedyr. Dette håndteres fortløpende
gjennom borettslagets bygningsforsikring. Andelseiere må selve sørge for å ha behandling/transport av
eget innbo dekket i sin innboforsikring. Selger opplyser om at han ikke har hatt noe forekomst av
veggdyr/skadedyr.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1987/684-1/105 Hjemmel til eiendomsrett
07.01.1987
Vederlag: NOK 1.471.933
KJØPER:Ammerudlia Borettslag
Org.nr: 948808811
Gjelder denne registerenheten med flere
Heftelser
1974/19403-1/105 Fellesobl. for bor.innsk.
07.10.1974
BELØP: NOK 12.382.000
Panthaver:Andelseierne I Borettslaget
Lnr: 1086915
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
BESTEMMELSER OM OPPTRINNSRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
1987/684-2/105 Forkjøpsrett
07.01.1987
RETTIGHETSHAVER: OSLO KOMMUNE
Gjelder denne registerenheten med flere
2000/49434-1/105 Obligasjon
29.08.2000
BELØP: NOK 53.400.000
Panthaver:HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
2001/2411-1/105 Obligasjon
16.01.2001
BELØP: NOK 21.660.000
Panthaver:HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/138518-1/200 Pantedokument
17.02.2016
BELØP: NOK 14.280.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2021/473083-1/200 Pantedokument
23.04.2021 09:05
BELØP: NOK 179.000.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2022/1212603-1/200 Pantedokument
26.10.2022 13:07
BELØP: NOK 20.000.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
Grunndata
1966/7734-1/105 Registrering av grunn
08.06.1966
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:95 Bnr:48
1966/924145-1/105 Sammenslått med denne matrikkelenhet:
04.07.1966
GNR. 95, BNR. 82
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig (S-1118) i reguleringsplan.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer
informasjon se link (Oslo kommune):
https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere
opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker
under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Eiendommen er oppført på gul liste. Det vil si at bebyggelsen er et kulturminne og er kommunalt listeført.
Plansak:
Ammerudgrenda 2-164 og 11-317 - Planforslag til politisk behandling - Omregulering til H570 bevaring
kulturmiljø
Saksnummer: 202104925 - Reguleringssak
Mottatt sak: 19.03.2021
For mer info: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202104925
Overtagelse(Overtagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 700 000,- (Prisantydning)
kr 249 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 949 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forhåndsvarsel av forkjøpsretten)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 958 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 965 331,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.36 000)
Tilrettelegging (Kr.19 900)
Visningshonorar (1 gratis første visning + 2 betalte fellesvisninger) (Kr.5 800)
Overtagelse (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.9 288)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Foto (Kr.4 500)
Grunnpakke borettslag (Kr.16 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.4 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.134 688)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0364
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlereAlicha Viste
EIE Stovner
Eiendomsmegler
Mob: 96 72 90 62 / E-post: alicha@eie.no