Bilde 1 av Bentsegata 6ABilde 2 av Bentsegata 6A
Digital salgsoppgave
Bentsegata 6A

0465 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 6 150 000

Fellesgjeld: kr 93 000Omkostninger: kr 166 800Totalpris: kr 6 409 800
Gjennomgående og vakker 4-roms i stille og rolige omgivelser - To stuer og to soverom - Nyere bad og kjøkken - Må ses!
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
4
Antall soverom
2 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
71 m²
Bruksareal (BRA)
75 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Fellesutgifter
kr 6 740 / Mnd
Prisantydning
kr 6 150 000
Omkostninger
kr 166 800
Fellesgjeld
kr 93 000
Totalpris
kr 6 409 800
Fellesformue
kr 31 756
Byggeår
1939
Tomt
Eiet tomt 780 m²
Oppdragsnummer
15240111
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Visninger
Onsdag 02. okt.
17:30 - 18:05
Torsdag 03. okt.
16:00 - 16:45
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 6 150 000,-
Fellesgjeldkr 93 000,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 242 400,-)kr 156 050,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 6 409 800
Eiendom
Bentsegata 6A, 0465 Oslo

Matrikkel
Gnr. 221 Bnr. 37 Snr. 4 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 75 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 71 kvm

Følgende rom er inkludert i internt bruksareal: entré/gang, soverom 1, soverom 2, baderom, stue, spisestue og kjøkken.

- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):

Areal
Primærrom: 71 kvm, Bruksareal: 75 kvm, BRA-i: 71 kvm , BRA-e: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1939

Tomt
Eiet tomt 780 kvm

Prisantydning
6 150 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Anders J. Bryhn Takstdato: 18.09.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 93 000,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 31 756,- pr. 31.12.23

EKSTRA INNBETALING
Sameiet har avtalt kapitalinnbetaling i månedene august, oktober og desember inneværende år, det vil ellers være vanlig innbetaling av felleskostnader de øvrige månedene. For denne seksjonen nedbetales 17 617,- ekstra på andel fellesgjeld (nedbetaling av ett av Sameiets lån). Total andel fellesgjeld reduseres med 52 851,- ved overtagelse sammenlignet med dagens nivå (25.09.24).

Totalpris inkl. omkostninger
kr 6 150 000,- (Prisantydning)
kr 93 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 243 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 156 050,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 242 400,-))
--------------------------------------------------------
kr 157 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 400 550,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 409 800,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 6 740,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Internett (nytt fibernett 2024), varmtvann og fyring med fjernvarme, nedbetaling av fellesgjeld, trappevask og vaktmestertjenester.

Fellesutgiftene utgjør totalt 6.740,-, og er fordelt på følgende måte:
Felleskostnader: 6.515,-
Internett: 225,-

EKSTRA INNBETALING:
Sameiet har avtalt kapitalinnbetaling i månedene august, oktober og desember inneværende år, det vil ellers være vanlig innbetaling av felleskostnader de øvrige månedene. For denne seksjonen nedbetales 17 617,- ekstra på andel fellesgjeld (nedbetaling av ett av Sameiets lån). Total andel fellesgjeld reduseres med 52 851,- ved overtagelse sammenlignet med dagens nivå (25.09.24).

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.

Eier
Wenche Hanslien

Beskrivelse
Velkommen til grønne omgivelser i Bentsegata!

Dette er en svært innbydende og fin selveierleilighet, med god intern beliggenhet i byggets høye første etasje. Gaten utenfor er svært rolig, med lite trafikk både av kjøretøy, gående og syklende. Likevel bor du kun et lite kvartal unna pulserende Arendalsgata med busslinjene 20, 54 og 37. Selve leiligheten holder en gjennomgående og fin standard. Kjøkkenet var helt nytt i 2018 og sameiet pusset opp baderommene i 2011. For øvrig er originale tregulv slipt, samt vegger og tak malt i nyere tid. Det er ikke ofte vi kan si det, men akkurat her kan vi stå innefor utsagnet: "Et hjem med stor H".

Høydepunkter:
- Praktisk og god planløsning
- To romslige soverom vendt mot bakgård
- Mulighet for 3 soverom
- Klassiske detaljer
- Varmtvann, fyring og fibernett inkl.

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Selger opplyser om at det vanligvis finnes mulighet for leie av parkeringsplass i garasjeanlegg rundt om i området.

Beliggenhet
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
 
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
 
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
 
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka, Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner, skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg vinterstid. Bentsebrua Skole er planlagt åpning høsten 2024, dette blir en egen ungdomsskole for 8. til 10. trinn med plass til 540 elever. Bentsebrua skole er et nytt skolebygg som skal gjenspeile områdets historie, og skolens uteområder skal oppleves som en del av miljøparken langs Akerselva.
 
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
 
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 780 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Bydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54 (Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og Torshovparken.

Inneholder
Entré:
Entréen er romslig og binder rommene sammen på en fin måte. Her er det flere muligheter for oppbevaringsløsninger. I tillegg disponerer leiligheten 2 boder. En loftsbod på ca. 3 m², og en kjellerbod på ca. 1 m².

Stue:
Stuen er boligens naturlige oppholdsrom og et godt rom å være i. De store vindusflatene slipper inn mengder av dagslys, noe som gir rommet en lys og luftig atmosfære. Her får du klassiske detaljer som god takhøyde, dype vinduskarmer og originalt tregulv, som ble slipt i 2024. Veggene er malt i en lys og moderne farge. Her er det flere møbleringsmuligheter med plass til sofa og sittegruppe.

Kjøkken:
Med inngang fra stuen finner vi det store, separate kjøkkenet. Kjøkkeninnredningen består av hvite glatte fronter med aluminiumshåndtak, heltre benkeplate, stålkum med blandebatteri, integrert koketopp og stekeovn/mikrobølgeovn, lys under overskap.
Benkeplass er det mye av, og med mengder av både over- og underskap, er det et perfekt kjøkken for den matinteresserte. Med en separat spisestue kan du underholde gjester mens du lager mat, samt nyte en god frokost eller varm kopp kaffe. Kjøkkenet fikk også slipt gulvet i 2024, og kjøkkeninnredningen er ny fra 2018.

Hovedsoverom:
Hovedsoverommet er svært romslig, og det er god plass til både dobbeltseng, tilhørende nattbord og garderobeløsning. Soverommet vender mot den frodige og rolige bakhagen. Om det skulle være ønskelig med en større garderobeløsning, er det god plass til dette. Gulvet ble slipt i 2024.

Soverom:
Det andre soverommet er også av god størrelse, med plass til seng, tilhørende nattbord og garderobeløsning. Soverommet vender mot den frodige og rolige bakhagen. Rommet ble malt i 2024, og det er lagt nyere eikeparkett på gulvet.

Baderom:
Leilighetens pent fliselagte baderom har inngang fra entréen. Badet er innredet med badekar med flislagt front og 2 lufteluke, servantskap med blandebatteri, toalett og opplegg for vaskemaskin.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder: 
- 1 bod på ca. 3m² på loftet.
- 1 bod på ca. 1 m² i kjelleren

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:

TG AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i treramme datert 89. Vinduer er nymalt utvendig. Årstall: 1989.
Vurdering av avvik:
- Vinduer med generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som påkrevet men vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater
- Gulvflater består av: Originale tregulv. Nyere tregulv i entré. Nyere eikeparkett på ett soverom.
- Veggflater består av: Malt glassfiberstrie. Malt mur. Malt brystningspanel. Fliser på bad.
- Himlinger består av: Malt betong. Malt betong.
Det er varierende alder, slitasje og type overflater. Samtlige overflater er fullt brukbare.
Vurdering av avvik:
- Noe knirk i tregulv i gang.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Det gjøres oppmerksom på at det er felles kjeller under leiligheten mht. kjellerens innemiljø og tilstøtende konstruksjoner. Det er minimalt med nivåforskjeller.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG SPISESTUE
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 6 mm på 2m avstand.
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 15 mm.
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Innvendige dører
Malte, originale innerdører i treverk/finér.
Vurdering av avvik:
- Innerdører med generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater Gulv- Baderom
Flislagt gulv. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
- Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist på gulvet: 7 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
- Fra gulvflis ved dørterskel til badekarfront (så nært sluk under badekar som mulig): 9 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
Det er fall til sluk på gulvet målt på flere tilfeldig valgte steder.
Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Det er svakt fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet. Årstall: 2011.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Ikke tilfredstillende fallforhold.
Tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket ved en evt. lekkasjesituasjon.

Ventilasjon
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i baderommet og luftespalte under dørbladet. Årstall: 2011.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Dersom tillatt i sameiet og teknisk mulig anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte i rommet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avtrekk
Ventilator med kullfilter. Årstall: 2018.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannledninger
- Type rør: Rør-i-rør og kobber uten plastkappe.
- Røropplegg er fra 2011 (bad) og fra 2018 (kjøkken).
- Fordelerskap: Nei. Samlestokk med rørstrekk er plassert synlig over inspeksjonsluke i himling på baderommet. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller tilsvarende løsning.
- Røranvisning: Nei
- Hovedstoppekran for leiligheten: Over himling på baderommet, ble testet og fungerte 100%.
- Lekkasjestopper: Ja, på kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
- Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
- Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon for rørarbeider for bad og kjøkken.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannbåren varme
Vannbåren radiatorer.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.



Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1940.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det er utstedt ferdigattest for rehabilitering av bad datert 28.06.2011, og for oppføring av balkonger datert 03.02.2022.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten oppvarmes med varmekabler på baderom og radiatorvarme, det er sentralfyring i borettslaget.
Forbruk av oppvarming og varmvann betales etter seksjonsbrøk.

Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 3000 kWh.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 6 740,- pr.mnd.
Internett (nytt fibernett 2024), varmtvann og fyring med fjernvarme, nedbetaling av fellesgjeld, trappevask og vaktmestertjenester.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har følgende lån:

Lånenummer: OBOS01-98207553050
Type: Annuitet
Restsaldo: 1.686.798,-
Restløpetid: 6 år og 11 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 02.09.24: 7,45%

Lånenummer: OBOS04-98207966002
Type: Annuitet
Restsaldo: 936.635,-
Restløpetid: 30 år og 1 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 02.09.24: 7,45%

Lånenummer: OBOS05-98207966010
Type: Annuitet
Restsaldo: 1.874.900,-
Restløpetid: 27 år og 5 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 02.09.24: 7,45%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Det gjøres oppmerksomt på at sameiet skal nedbetale en større del av det totale lånet Desember 2024. Det skal innbetales totalt kr. 1.500.000,-.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 3 128 694,- og driftskostnader på kr 2 459 340,-. Dette gir da et årsresultat på kr 378 844,-.


Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 88563750

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 585 645,- Som sekundærbolig Kr. 6 025 452,-

Sameie
Sameie: Bentsegt. 6 Sameie, Orgnr: 971275952

Sameiet består av 38 seksjoner, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Med eierseksjon forstås sameieandel i bebygd eiendom med tilknyttet enerett til bruk av
bolig eller annen bruksenhet i eiendommen.

STYRET
Du kan komme i kontakt med styret via Vibbo.no eller e-post bentsegt6@styrerommet.no.

VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader, informasjon fra styret, vedtekter, husordensregler og annen nyttig informasjon. Vibbo er primær kommunikasjonsplattform mellom styret og eiere/beboere. Informasjon fra styret som
publiseres på Vibbo blir også tilsendt eiere/beboere per e-post. Det er derfor viktig at eiere/beboere holder kontaktinformasjonen på sin Vibbo-profil oppdatert.

STYRETS ARBEID
Under ettårsbefaringen etter balkongprosjektet ble det avdekket noen avvik hos enkelte seksjoner. Noen avvik ble også innmeldt fra eiere i forkant av befaringen. Balkongbygg gjennomførte utbedringer våren 2023. Styret ønsker å takke Gro Demiri for god støtte i oppfølgingen av ferdigstillingen av balkongprosjektet.

9. og 10. mai ble det avholdt dugnad. Det var god oppslutning og alle arbeidsoppgavene ble tilstrekkelig gjennomført. Styret takker for felles innsats. Styret ønsker også å takke hagegruppa for sitt arbeid gjennom året.

Det ble i vinter avdekket en ispropp i et nedløpsrør som forårsaket skade på dette. Skaden er utbedret (rør skiftet). Skaden ble dessverre ikke dekket av sameiets forsikring i Gjensidige. Våren 2024 vil firma som rehabiliterer vinduer kontrollere takrenner og nedløp for gjenstander som kan skape ispropp senere.

Det er utført utskiftning av heisalarm og alarmtilkobling for heisen i oppgang A fordi løsningen som var, ville slutte å fungere i 2024. Der det tidligere var tre aktører involvert for heisene (AddSecure for telefonioppkobling mot alarmsentral, Avarn Security som alarmsentral og vekterutrykning og Kone som service/vedlikeholdspartner) vil alt nå gå via en aktør, Kone. I tillegg til å redusere kompleksiteten vil også kostnadene bli noe rimeligere.

Det er søkt om rammetillatelse til bygging i Hammergata 3 og 5. I skrivende stund har ikke PBE konkludert i noen av sakene. Grunnen til at PBE bruker lang tid, er de usikre grunnforholdene. Kvartalet er bygd på kvikkleire, og så vidt vi vet, står Hammergata 3, Hammergata 5 og Bentsegata 4 på tømmerflåter. Omfattende graveaktivitet kan føre til setningsskader på bygningene. I tillegg er det flere verneverdige trær i bakgården til Hammergata 3. Trærne er gamle, og rotsystemet går såpass dypt og vidt at det vil være vanskelig å redde trærne dersom det skal bygges i bakgården. Styret har hatt god dialog med styrelederne i Hammergata 7 og Hammergata 1, i tillegg til én beboer i Hammergata 3. Styreleder i Hammergata 7 har hatt oppslag i Sagene Avis og Avisa Oslo om kvikkleiresaken. Han informerte også bydelsutvalget om saken i bydelsutvalgsmøtet 21. mars 2024. Styret har i inneværende styreperiode levert innspill pva sameiet på nabovarsel mottatt vedr søknad om rammetillatelse i Hammergata 3. Styret minner alle eiere på at dere selv kan abonnere på disse byggesakene på Oslo kommunes nettsider.

Bakgårdsfasaden ble våren 2023 rehabilitert. Fasaden ble vasket, reparert og malt.

Brannbalkonger ble også rehabilitert, herunder maling av gulv og fronter, sliping og maling av rekkverk. Listverk rundt vinduer mot bakgården ble slepet og malt. Fasaden mot gaten ble også vasket og skader reparert. Sameiet sparte betydelige kostnader ved at styret selv stod for oppfølgingen av prosjektet. Hittil gjennomført renovering ble finansiert ved ekstraordinær innkreving av felleskostnader, som vedtatt på forrige årsmøte. Vedlikeholdsbehov på vinduene mot gaten er avdekket og styret har akseptert tilbud om utbedring fra samme entreprenør. Utbedringen er budsjettert med og gjennomføres i 2024. Dette vil forlenge levetiden på vinduene.

Det har lenge vært et problem med inngangsdørene og at disse ikke stenger seg ordentlig, og det har medført en del kostnader ved vedlikeholdsarbeid. Siden problemene har fortsatt å vedvare, hentet forrige styre inn tilbud på nye dører. Etter en ny vurdering via vaktmester har det kommet frem at det ikke er noen feil på dørene i seg selv, og styret har dermed foreløpig utsatt utskiftning av dørene for å ikke bruke fellesskapets midler på et unødvendig tiltak. Dørpumpene virker å ikke gi tilstrekkelig skyvkraft når de er kalde og dørene går dermed ikke helt igjen og forblir ulåst. Det er bestilt montering av ekstra dørlukker “diktator” av Hemer Lås & Dørtelefon AS og innkrevde midler (200.000 kr) vil gå til dette tiltaket. Skulle tiltaket bli rimeligere enn antatt, vil innkrevde midler gå til sameiets sparekonto, eventuelt til nedbetaling av felles gjeld.

Styret har etablert ny sykkelparkering i vaskerom kjeller oppgang B. I den forbindelse er det også fjernet en mengde gamle bildekk som var oppbevart i kjelleren. Styret har også etablert et arkivrom i kjelleren der styrets papirarkiv oppbevares.

Styret har fortsatt arbeidet med å få på plass en løsning for individuell måling og betaling av radiatorforbruk. Et forslag om vedtektsendring (som åpner opp for dette) ble nedstemt ved ekstraordinært årsmøte i 2023, dog med liten margin, der de fleste som stemte mot ønsket mer informasjon og innsyn i kontraktforslag før de gav styret fullmakt til å kunne innføre dette. Det har blitt avholdt et virtuelt møte med tiltenkt leverandør, men veldig få deltok. Oppsummering fra dette møtet i form av spørsmål/svar dokument og kontraktsforslag vil bli tilgjengeliggjort ifm. årsmøtet 2024, der forslag om vedtektsendring vil bli stemt over på nytt. Bakgrunnen for ønsket om individuell måling og betaling av radiatorforbruk er et ønske om mer rettferdig fordeling av kostnadene, samt mulighet for en reduksjon av kostnadene for sameiet som helhet. Sameiet har store kostnader i forbindelse med fjernvarme (både varmt vann og radiator), grunnet de høye energiprisene og høyt forbruk. Disse kostnadene fordeles i dag ut til og betales av beboerne etter eierbrøk, ikke eget forbruk. Erfaringsmessig er det et mindretall av beboerne som står for majoriteten av kostnadene forbundet med radiatoroppvarming, og i disse tilfellene vil en overgang individuell måling og betaling av eget radiatorforbruk kunne redusere kostnadene for de fleste av beboerne. Videre viser erfaringen at individuell betaling gjør at beboerne da blir mer oppmerksom over sitt eget forbruk, og dermed vil kostnadene også reduseres for sameiet som helhet.

VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
2023:
- Oppussing fasade. Mot bakgården: Vasking, fjerning av løs puss og fylling av hull i puss. Maling av fasaden. Skraping av maling og utfylling av hull knyttet til brannbalkonger, maling under brannbalkonger. Maling av gulv og fronter på brannbalkonger. Sliping og maling av rekkverk på brannbalkonger. Sliping og maling av vinduer. Mot gaten: Vasking av fasade. Utfylling av fuger og hull i teglstein. Tetting av vinduer knyttet til næringsseksjonen.
2022:
- Vedlikehold av heiser. Bærekabler i begge heiser skiftet etter anbefaling fra heiskontrollen. Eksisterende kabler var fra installasjonsåret.
- Oppussing av fasade ved inngangsparti, oppgang B.
2021:
- Installasjon av nytt låssystem for hovedinnganger, kjeller og loft.
- Rehabilitering og utvidelse av eksiterende balkonger. Etablering av balkonger for seksjoner som ikke hadde det fra før.
2020:
- Utbedring iht Heiskontrollens pålegg, montering av fotocellelister i heiskupeene.
2019:
- Takrenner renset. Regulatorwire byttet i heis oppg. B.
2018:
- Utskiftning og utbedring av ringeklokker og callinganlegg.
2017:
- Utskiftning av postkasser. Byttet postkasser i A og B.
2016:
- Sanering av tårnloftet.
- Byttet lamper i begge oppganger, A og B.
2015:
- Utskiftning av låssylindere i fellesareal, ringetablå og nye dørbeslag på boddører.
2014:
- Utvending maling av vinduer og dører mot gate. Nye branndører.
2012:
- Fjernvarme og drenering på østsiden av bygget.
2011:
-Rør og bad.
2007:
- Oppgangene malt.
2005:
- Ny fyrkjele og oljebrenner.
2004:
- Omlegging av tak.
2002:
- Utskifting av heismaskin i oppgang A.
2001:
- Ombygging og utbedring av heisene etter pålegg fra Heiskontrollen.
2000:
- Nye lydisolerte og brannsikre (B 30) dører til seksjoner og bakgård (Origo).
1999:
- Automatisering - og fornyingsarbeid i fyr- og varmtvannsforsyning. Ny brenner i oljefyren. Ny oljetank.
1995:
- Nye inngangsdører.
1992:
- Balkonger rehabilitert.
1990:
- Nye vinduer med isoleringsglass. Oppussing av ganger og nye postkasser.

EKSTRA INNBETALING
Sameiet har avtalt kapitalinnbetaling i månedene august, oktober og desember inneværende år, det vil ellers være vanlig innbetaling av felleskostnader de øvrige månedene. For denne seksjonen nedbetales 17 617,- ekstra på andel fellesgjeld (nedbetaling av ett av Sameiets lån). Total andel fellesgjeld reduseres med 52 851,- ved overtagelse sammenlignet med dagens nivå (25.09.24).



Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter. Styret kan ikke nekte overdragelsen uten saklig grunn.

Risikoen for å bli godkjent som ny erverver påhviler kjøper og kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om slik godkjennelse foreligger på overtakelsestidspunktet.

Tekniske installasjoner
Sameiet har en avtale med Global Connect som er leverandør av internett. Tv-leverandør er vagfritt mellom Allente og Riks-TV.


Dyrehold
Dyrehold er tillatt.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Medfølger:
- Hvitevarer


Annet
Følgende moderniseringer er gjort:
- Badet ble pusset opp i regi av borettslaget i 2011.
- Kjøkkenet ble flyttet/satt opp nytt i 2018.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1856/900096-1/105 Bestemmelse om veg
05.09.1856
Bestemmelse om gjerde
Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn
Overført fra: 0301-221/37
Gjelder denne registerenheten med flere

1863/900137-1/105 Bestemmelse om veg
30.07.1863
Bestemmelse om gjerde
Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn
Overført fra: 0301-221/37
Gjelder denne registerenheten med flere

1938/305775-1/105 Erklæring/avtale
16.11.1938
Vedr. drensledninger.
Overført fra: 0301-221/37
Gjelder denne registerenheten med flere

1938/306049-1/105 Bestemmelse om veg
28.11.1938
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-221/37
Gjelder denne registerenheten med flere

1939/302655-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
16.05.1939
Overført fra: 0301-221/37
Gjelder denne registerenheten med flere

1939/306693-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
04.12.1939
Bestemmelse om benyttelse
Overført fra: 0301-221/37
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Utleie er tillatt iht. vedtekter og etter godkjenning fra styret.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255, S-5058 og S-173GO kan sees hos megler.

Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Huseby vannbehandlingsanlegg (S-5058). Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for etablering av nytt vannbehandlingsanlegg og overføringstunneler for vannforsyning med tilhørende anlegg og konstruksjoner.

Pågående plan- og byggesaker i området:
* NB! Hammergata 5 - Oppføring av bakgårdsbygg - Saksnummer: 202204193
Det er den 23.06.23 gitt rammetilatelse til vedtak om oppføring av bakgårdsbygg i Hammergata 5. For ytterligere informasjon ta kontakt med megler.

* NB! Hammergata 3 - Oppføring av boligbygg i bakgård med fire boenheter. Søknad sendt den 21.12.2023.
For ytterligere informasjon ta kontakt med megler.

* Hammergata 1 - Bruksendring av loft, etablering av takterrasse, takopplett og mer. Saksnummer: 202217644. Tiltaket omfatter bruksendring av loftsdel til hoveddel tilhørende leilighet H0308 i 3. og 4. etasje, samt etablering av en takterrasse med takoppløft og nytt takvindu i en leilighetsbygning på Sagene. Det søkes i tillegg om å etablere en brannstige og en brannluke, samt å flytte en takhette fra fasaden mot bakgård til fasaden mot gaten. Kun fasaden mot Hammergata er bevart og står oppført på gul liste. Rammetillatelse er gitt den 15.02.2023. Igangsettingstillatelse er den 28.11.2023. Det er deretter gitt en endret tillatelse den 16.07.2024.
Les mer om saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202217644

* Hammergata 1 - Etablering av takterrasse, takopplett og mer - H0305. Saksnummer: 202217499. Tiltaket omfatter etableringen av et takopplett med takterrasse i en leilighetsbygning på Sagene på 3 etasjer pluss loftsetasjen. Tiltaket gjelder leilighet H0305 og plasseres 1 meter fra gavl mot
sør, mot bakgården. Bygningens gatefasade står på gul liste. Tiltaket medfører flyttingen av en pipe fra bakgårdsfasaden til gatefasaden. Rammetillatelse er gitt den 15.02.2023.
Les mer om saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202217499

* Maridalsveien 154 B - Bruksendring av forretning til serveringssted. Saksnummer: 202107499. Søknaden omfatter bruksendring av forretning til serveringssted i Maridalsveien 154 B. Omsøkt areal er 130 m2 og skal benyttes til take away/serveringssted. Tiltaket er utført og ønskes godkjent i ettertid. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om bruksendring, den 01.06.2021.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 6 150 000,- (Prisantydning)
kr 93 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 243 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 156 050,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 242 400,-))
--------------------------------------------------------
kr 157 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 400 550,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 409 800,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 315)
Foto (Kr.7 200)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 242 400,-) (Kr.61 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Tinglysning av urådighetserklæring (Kr.540)
Kopi av tinglyst dokument (pris pr. dok.) (Kr.172)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Kommunale opplysninger & Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.3 650)
Visning / overtagelse pr. stk. (Kr.3 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.135 362)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0111

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Bentsegata 6A
For mer om objektet
Bentsegata 6A

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: