EiendomBrinken 16C, 0654 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelAksjebrevnr. 137-140 Orgnr. 913512863 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 54 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 51 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 49 kvm, Bruksareal: 54 kvm, BRA-i:51 kvm , BRA-e: 3 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1939
TomtEiet tomt 1777 kvm
Prisantydning4 650 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 15.02.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 123 213,- pr. 01.01.24
Andel fellesformue: kr. 14 230,- pr. 01.01.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 650 000,- (Prisantydning)
kr 123 213,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 773 213,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 4 000,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 9 688,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 688,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 786 901,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 794 051,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 248,- pr. mnd.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierJonas Elmdahl Aasen
Marte Foyn Aasen
BeskrivelseEn lys og sjarmerende 2-roms utsiktsleilighet med rolig beliggenhet på idylliske Kampen. Leiligheten
oppleves som luftig med store rom, gode oppbevaringsmuligheter og en hyggelig balkong. Meget god
planløsning med separat og tiltalende kjøkken, flott stue, romslig soverom, bad og praktiske kott. Fra
stuen har man utgang til en vestvendt balkong med fantastiske solforhold og flott utsikt med fjordgløtt.
Hele boligen vender inn mot indre gårdsrom
Solrik vestvendt balkong med fantastisk utsikt
V.vann, fyring/oppvarming (fjernvarme) inkl
Internett (fiber) er inkludert i felleskostnadene
Praktisk vaskeri i kjelleren og opplegg for vaskemaskin på bad
Sykkelbod både i bakgården og i låst kjeller
2 boder i kjeller
Veldrevet og hyggelig aksjelag
Frodig og pent opparbeidet bakgård
ParkeringBeboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetAttraktiv beliggenhet på idylliske Kampen. Området er svært sjarmerende og har fin blanding av bygårder
og eldre trehusbebyggelse. Et populært boområde med kort vei til byens fasiliteter, servicetilbud, skoler,
barnehager og grøntområder.
Området byr på flotte grøntområder som blant annet Kampen park, Tøyenparken med Tøyenbadet og
Botanisk hage. For de treningsglade finnes SATS Kampen treningssenter, Fresh Fitness Ensjø,
idrettsanlegget på Jordal, flere fotballbaner og Tøyenbadet med både innen- og utendørs
svømmebasseng innen gangavstand.
På Kampen og Vålerenga finner du trivelige spisesteder som Farine, Kampen Bistro, Pizzeria La Pietra
og Smia. Dagligvarhandelen kan gjøres ved blant annet Coop Prix Kampen, Rema 1000 Jordal, Bunnpris
Kampen og ved Tøyen Torg.
Området har et godt kollektivtilbud via buss. Det er også gangavstand til Tøyen t-bane og Ensjø t-bane.
TomtEiet tomt, 1777 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 54 m²
- BRA-i 51 m²: (Entré/gang, bad, soverom, stue, kjøkken og bod)
- BRA-e 3 m²: (To kjellerboder på 1,1 og 2,2 m2)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Fasader med pussede og malte flater. Flatt tak tekket med
papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trapper i betongtrapp.
Tomten er eiet av aksjeselskapet.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Balkong, terrasse, platting
Det er ikke registrert skader eller forhold med behov for tiltak. Balkonger og terrasser som ligger mer enn
50 cm over terreng skal sikres med rekkverk. Rekkverket tilfredsstiller krav til høyde på
oppføringstidspunktet, men er lavere enn dagens forskriftskrav på 100 cm. Ingen tiltak er påkrevd.
Rekkverk gis TG-2 da det er lavt i henhold til dagens krav (ref. NS3600).
Kjøkken
Overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning med malte glatte fronter, eik benkeplater, oppvaskkum, hetteventilator, fliser over benk,
kjøl/fryseskap, integrert oppvaskmaskin, stekeovn og keramisk platetopp. Eier opplyser at ny
kjøkkeninnredning ble montert i 2014.
Kjøkkeninnredning med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Benkeplate har svellet ved
oppvaskkum. Blandebatteri med dårlig innfesting. Oppgitte avvik gis TG-2. Kjøkkeninnredningen gis TG-1
og TG-2.
Anbefalte tiltak overflater og innredning: Etterstramme blandebatteri.
Avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Vannbåren varme
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
TG-2 gis grunnet alder på radiatorer og røropplegg.
Våtrom: Bad/Vaskerom
Sanitærutstyr:
Baderomsinnredning med bruksslitasje. Skapstammer har svellet. Servant har krakelert i overflaten.
Oppgitte avvik gis TG-2. TG-2 er satt pga manglende drensåpning fra innebygget sisterne for synliggjøring
av eventuelle lekkasje.
Ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Gulv
Bruksslitasje i flere rom. Tregulv med hakk/merker, samt er oppsprukket flere steder.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Annet fast inventar
Plassbygd garderobeskap fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Innerdører
Eldre innerdører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk
Automatsikringer med kursoversikt.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Fremlagt dokument opplyser at det ble utført el-kontroll 16.03.2023. Feil/mangler har blitt utbedret i
ettertid.
2021: sette opp nye stikk i soverom. Montere og koble opp lamper i kjøkken og stue. Montere stikk i stue.
Bytte fra bryter til en dimmer på kjøkken.
2023: oppgradere sikringsskap til jfb på alle kurser. Demontert defekt jordfeilvarsler. Dokumentasjon på
overnevnte arbeider foreligger.
For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstandsvurderinger se tilstandsrapport som ligger vedlagt.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Brødrene Bastiansen.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Bad renovert i 2009 i regi av aksjelaget.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Ifm. renovering av bad i 2009.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Arbeidene ble utført i regi av aksjelaget.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Ja. Arbeidene ble utført i regi av aksjelaget.
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Ja. Vi har ikke hatt problemer i vår leilighet, men pga. feil på blandebatterier/varmt og kaldt vann i enkelte
leiligheter ble det montert tilbakeslagsventiler i alle leiligheter på bad og kjøkken høsten 2020.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Ja. I 2022 var det vannlekkasje i kjeller knyttet til de andre oppgangene, men ikke i vår oppgang C.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
Ja. Oppdaget noen få møll da vi flyttet inn i 2020, men ble ikke noe problem og forsvant fort. Mistenker at
dette kan ha kommet utenfra/fellesareal.
11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Har vært små mengder vann i oppgangen når det har vært kraftig regn som kommer fra et takvindu.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Vindu Entreprenøren AS og Oslo Muremesterbedrift AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Vindu og balkongdør ble byttet i 2016. Balkong ble malt
2019 i regi av aksjelaget.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Visjonel AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Nye stikk og dimmere, samt oppgradering av sikringsskap
og jordfeilbryter på alle kurser.
13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja, det foreligger i dokumentasjonen.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, ventilasjon og sentralfyr har vært kontrollert i regi av aksjelaget.
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Nye kommunale ladere i gaten ble montert 2023.
Tilleggskommentar:
Kjøkkenet med hvitevarer er fra 2014 bortsett fra oppvaskmaskinen som var ny i 2019. Komfyren som er
her nå fungerer kun på varmluft og overvarme, men dette har fungert fint for oss. Men pga. komfyrens
alder er det sannsynlig at den må skiftes snart.
PrimærromPrimærrom: 49 kvm
BruksarealBruksareal: 54 kvm
BoderTo kjellerboder på 1,1 og 2,2 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument datert 1938 som omhandler våningshus.
Det foreligger ferdigattest datert 10.06.2009 som omhandler Brinken 16 A-D - Rehabilitering av 66 bad
Det foreligger ferdigattest datert 30.08.2016 som omhandler Brinken 16 A -C - Utskifting av vinduer og
balkongdører.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarme via radiator i stue, kjøkken og soverom.
Elektrisk gulvvarme på bad.
Radiatorene: Disse må luftes minst hver høst når fjernvarmen skrus på. Radiatornøkkel, som brukes til
lufting, henger på oppslagstavlen i hver oppgang. Dette er felles eiendom og skal henges tilbake etter
bruk.
Det følger av aksjelagets husordensregler:
Bruk av varmt vann - oppvarming - lufting:
Gården er tilknyttet fjernvarme. Sløs ikke, dette medfører økte utgifter og dermed høyere husleie.
Radiatorer er i funksjon fra cirka15. september til 15. mai, avhengig av en gjennomsnittlig utetemperatur
registrert av termostat. Gårdens beboere må selv sørge for eventuell oppvarming utover dette.
Reiser man bort over lengre tid om vinteren kan gjerne enkelte radiatorer slås av, men litt varme bør
imidlertid være på for å hindre at rør eller annet fryser.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 248,-
pr.mnd.
internett (fiber), oppvarming og varmtvann, vaskerom i kjeller, strøm i fellesarealer, kommunale avgifter, betjening av andel fellesgjeld m.m.
Herav:
Felleskostnader 4.019,-
Internett 229,-
Informasjon fra styret:
Det er muligheter for at det blir Innstallert mekanisk avtrekk i luftekanaler. Avfallsrør skal muligens
utbedres. Dette vil i så fall føre til økte felleskostnader (det er gitt tillatelse fra GF til å ta opp et lån på
600k).
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: 1OB940-98207366234
Type: A
Restsaldo: 7.600.743,-
Restløpetid: 24 år 11 md.
Terp pr. år: 12
Type rente: Flytende.
Rente: 6,65%
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 124.000,- pr. 01.01.2024.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning).
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapAksjeselskapet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 427 156,-
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 79940538
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 139 486,-
Som sekundærbolig Kr. 4 557 942,-
AksjelagAksjelag: Aksjeselskapet Brinken, Orgnr: 913512863
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
-Aksjeselskapet består av 65 leiligheter knyttet til aksjer.
-Kontaktinformasjon til styret: Brinken@styrerommet.net
-Facebook gruppe: Brinken 16
-OpenNet/Obos er leverandør av Fiber. Borettslaget har ingen tv-leverandør.
-Vaktmester: Aksjelaget har avtale om levering av vaktmestertjenester med Bygårdsservice. Ta kontakt
med styret før du tar kontakt med vaktmester.
-Endring av navn på ringeklokke ute: Kontakt styret.
-Navneskilt til postkasse: Aksjelaget har inngått en avtale med R. Bergersen. Ta kontakt med Bergersen
for nye navneskilt.
-Nøkler: Ta kontakt med styret hvis du har behov for ekstra nøkler, dette koster 300 NOK.
Styrets arbeid:
-Gjennomført 9 styremøter
-Avholdt dugnad
-Undersøkelse av ventilasjonsanlegget
-HMS kontroll
-Byttet leverandør på snømåking fra Vaktmesterkompaniet til Bygårdservice.
-Byttet leverandør på TV/internett
Informasjon fra styret:
Det er muligheter for at det blir Innstallert mekanisk avtrekk i luftekanaler. Avfallsrør skal muligens
utbedres. Dette vil i så fall føre til økte felleskostnader (det er gitt tillatelse fra GF til å ta opp et lån på
600k).
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de
som gir borett til en bestemt bolig.
Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksjer.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er ikke tillatt å holde husdyr i aksjeselskapet. Unntatt fra denne regel er:
a) førerhunder
b) innekatter
c) andre fugler/dyr som kan holdes innenfor leilighetens inngangsdør.
Etter søknad kan styret likevel samtykke i dyrehold dersom:
a) gode grunner taler for det og
b) dyreholdet ikke er til urimelig ulempe for øvrige brukere av eiendommen.
I de tilfeller styret gir dispensasjon fra hovedregelen om dyrehold, skal beboer følge de vilkår styret gir i
det enkelte tilfelle. Det vises for øvrig til reglene om ro i gården i punkt 2.
DiverseKjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere
overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på
hjemmesiden til Skatteetaten.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap,
budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
AnnetLøsøre:
-Integrerte hvitevarer medfølger (oppvaskmaskin og komfyr og platetopp).
-Kjøleskap medfølger også selv om dette er frittstående.
-Lange hvite hyller på kjøkkenet medfølger.
-Garderobeskap på soverom fra 2020 medfølger.
-Veggmonterte knagger (knotter) i gangen medfølger, med unntak av den utstående store hvite
klesknaggen.
-Knagger på soverom medfølger ikke.
-Fastmontert hylle på bad medfølger ikke.
-Lamper og fastmonterte hyller følger ikke, bortsett fra veggmonterte lamper på soverom.
-Vaskemaskin på bad medfølger ikke.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie(1) Aksjeeieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
(2) Med styrets godkjenning kan aksjeeierne overlate bruken av hele boligen dersom:
- aksjeeieren selv eller aksjeeierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller
fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Aksjeeieren
kan i slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opptil tre år
- aksjeeieren er en juridisk person
- aksjeeieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller
andre tungtveiende grunner
- et medlem av brukerhusstanden er aksjeeierens ektefelle eller slektning i rett opp eller nedstigende
linje eller fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen
- det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter ekteskapslovens § 68 eller
husstandsfellesskapslovens § 3 andre ledd.
Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes
dersom brukeren ikke kunne blitt aksjeeier. Har selskapet ikke sendt svar på skriftlig søknad om
godkjenning av bruker innen en måned etter at søknaden har kommet fram til selskapet, skal brukeren
regnes som godkjent.
(3) Aksjeeier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning.
(4) Overlating av bruken reduserer ikke aksjeeierens plikter overfor selskapet.
(5) Styret har rett til å kreve referanser. Det skal også opplyses om det foreligger kommunal garanti eller
garanti fra sosialkontor.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Aksjeselskapet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Planer i området:
-Saksnummer 202208587: Håkons gate 13 A - Oppføring av tilbygg. Tiltaket omhandler oppføringen av en
bygning i mellomrommet mellom Åkebergveien 50C og Håkonsens gate 13B og lukker derfor kvartalets
perimeter.
-Saksnummer 202211741: Jens Bjelkes gate 81 A - Etablering av takterrasse for H0401.
-Saksnummer 201905974: Håkons gate 14 - 16 - Bestilling av oppstartsmøte - Omsorgsboliger.
Bakgrunnen for planforslaget er boligbehov til vanskeligstilte i bydel Gamle Oslo.
Det er utarbeidet to prosjekter for ny bygning. Den ene er en såkalt «firespenner», hvilket vil si at det er fire
leiligheter pr. trapperom pr. etasje. Den andre er en «tospenner» med to leiligheter pr. trapperom pr.
etasje. Begge forslagene er utformet etter prinsippene med stor grad av tilpasning mot gaten, og en noe
friere utforming mot gårdsrommet. De illustrerte prosjektene er vist som omsorgsboliger med
basefunksjoner på bakkeplan, men kan også bygges som ordinære boliger uten vesentlige endringer
som får konsekvenser for estetikk og byggeskikk.
-Saksnummer 201910041: Ullensakergata 1 E - Fasadeendring.
-Saksnummer 202312256: Brinken 23 D - Ombygging av tak med takterrasse.
Saksnummer 201615247: Jordalgata 12 - Riving av eksisterende Jordal Amfi med tilbygg, bygg mellom
Jordal Amfi og ungdomshall, og frittstående driftsbygninger i tilknytning til Jordal Amfi.
-Saksnummer 20230510: Åkebergveien 11 - Avklaringsfase før offentlig ettersyn - Nytt Oslo fengsel på
Grønland.
Flere konseptvalg- og lokaliseringsutredninger har vist at Grønland nå er eneste mulige løsning for
fortsatt fengselstilbud i Oslo kommune. På grunn av svært dårlige soningsforhold og bygningsmessig
standard på dagens bebyggelse er det imidlertid fare for at eksisterende fengsel må stenges.
Justisdepartementet har gitt Statsbygg i oppdrag å gjennomføre en avklaringsfase med sikte på å starte
et forprosjekt, basert på 140 fengselsplasser innenfor murene for avdeling B, mot 240 uegnede plasser i
dag. Det planlegges for plasser med høy sikkerhet og gode soningsforhold. Nytt fengselsanlegg skal
følge krav til kriminalomsorg med bl.a. gode aktivitetstilbud ute og inne.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 650 000,- (Prisantydning)
kr 123 213,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 773 213,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 4 000,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 9 688,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 688,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 786 901,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 794 051,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.7 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Urådighet selger (Kr.4 000)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.66 540)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.13 416)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Grunnpakke aksje (Kr.7 500)
Foto (Kr.4 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Totalt kr. (Kr.149 556)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0015
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseSelger forutsetter at avhendingslovens bestemmelser skal komme til anvendelse så langt de passer.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no
Ida Brekke Engesveen
Eiendomsmegler MNEF / Fagansvarlig
Mob: 41 42 60 41
[/ E-post: ibe@eie.no