EiendomBrochmanns gate 12B, 0470 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 39 Orgnr. 948318245 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 65 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal:
Entré, kott, baderom, to soverom, omkledningsrom, kjøkken og stue.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 64 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 65 kvm , BRA-e: 11 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1948
TomtEiet tomt 1978 kvm
Pent opparbeidet tomt med felles gressplen, beplantning, noen trær, asfaltert gangvei, kantsteinarbeider
og sittegruppe.
Prisantydning6 400 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 25.10.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 69 000,- pr. 01.10.2024.
Andel fellesformue: kr. 42 322,- pr. 31.12.2023.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 6 400 000,- (Prisantydning)
kr 69 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 469 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 470 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 480 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 339,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto for varmtvann og oppvarming, vaktmestertjenester, trappevask, betjening av fellesgjeld, felles
bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel, samt øvrig drift og vedlikehold.
Totale felleskostnader pr. mnd er på kr 4.339,– og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 4.119,-
- A konto varmtvann: kr. 220,-
Kuldeperioden vinteren 2023/24 viser at flere andelseiere har problemer med varmetap og trekk fra
vinduer. Våren 2024 har styret igangsatt et arbeid rundt forprosjekt for utskifting av vinduer og
balkongdører. Skulle en slik eventuell utskiftning skje, kan dette medføre økning i felleskostnader.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierKatrine Christensen
BeskrivelseBo tilbaketrukket i grønne omgivelser, rett ved Akerselva!
Her bor du høyt og fritt, med tilbaketrukket og attraktiv beliggenhet på Bjølsen. Leiligheten har store og
gode rom, og de store vinduene med dype karmer slipper inn rikelig med dagslys. Den gjennomtenkte
planløsningen gjør boligen både romslig og innbydende, med mulighet for opptil tre soverom om
ønskelig. Boligen har også en stor vestvendt balkong med flott utsikt over bakgården og mot fjorden.
Borettslaget er veldrevet og godt organisert, noe som sikrer trygge og stabile boforhold for beboerne.
Høydepunkter:
- Gjennomgående og praktisk planløsning
- Vendt i sin helhet mot gårdsrom
- Nydelig én-stavs eikeparkett fra 2020
- Vestvendt balkong på 7m²
- Mulighet for 3 soverom
- Gulvvarme på bad og i entré
- Godt med lagringsplass i leiligheten og i boder
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble
realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på
Mysterud jernvarehandel da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i
tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ønsker å ta turen i marka, er det ca 15 minutter med 54-bussen
som har hyppige avganger. Bussen tar deg blant annet til Brekke-krysset hvor du har tilgang til
Sognsvann, Kikut mm.
Sandaker Senter finner du på andre siden av Akerselva. Her finner du en rekke tilbud som kommer godt
med i hverdagen, deriblant vinmonopol, apotek, matbutikk og bibliotek, for å nevne noe.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter. Crossfit Oslo i
Nydalen har et flott tilbud beliggende langs Akerselva.
BebyggelseDet er primært leilighets-/ gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1978 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteSe vedlagt tilstandsrapport for mer informasjon og teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 loftsbod med målbart areal på 5 m² (skråtak i boden)
- 1 kjellerbod på ca. 6 m²
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Naturlig oppdriftsventilasjon i rommet.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det mangler luftespalte under dørbladet.
Konsekvens/tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Dersom tillatt i borettslaget og teknisk mulig
anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte. Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i aluminiumsramme datert 89. Årstall: 1989
Vurdering av avvik:
- Defekte hengsler på ett vindu på soverom. Det er ikke sikkerhetshasper på vinduene. Vinduer med
generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som påkrevet men vær klar over alder, slitasje og avvik for øvrig.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Inngangsdør
Brann- og lydsertifisert inngangsdør med to låser og kikkehull.
Vurdering av avvik:
- Sår og merker rundt låskassen. Ingen praktisk betydning mht. bruk.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Balkongdør
Balkongdør med isolérglass i aluminiumsramme. Årstall: 1989
Vurdering av avvik:
- Balkongdør med generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som påkrevet men vær klar over alder og slitasje. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Balkong
Balkong med adkomst fra stuen. Bygget som en del av bygningskonstruksjonen med støpt dekke.
Overbygget balkong. Dels murt rekkverk og håndløper i metall. Ved nedbør er det avrenning til originalt
sluk i gulv. Fall til sluk er ikke testet/målt pga. tregulv oppå. Rekkverk høyde: 91 m.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Vær klar over lavt rekkverk.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE, KJØKKEN OG ENTRÉ. Lokalt avvik måles med
laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 11 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt med ett punkt ved hver
vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 17 mm. Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik. Stedvise ujevnheter i laminatgulv.
Konsekvens/tiltak
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling - baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Årstall: 2000
Vurdering av avvik:
- Bruksslitte fuger. Sprekk i flis rundt krommet rør over badekaret.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbart behov for oppussing men vær klar over alder og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater gulv - baderom
Opprinnelig flislagt gulv med varmekabler er fra år 2000. Flislagt på nytt i 2006/2007 (flis på flis). Følgende
målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET: Fra gulvflis ved dørterskel til
inspeksjonsluke i badekarfronten så nærme slukrist som mulig: 17 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens
forskrift. Målt med krysslaser. Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk. Det er ikke fall på gulvet for
øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder. Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser.
Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet. Årstall 2006.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm. Ikke tillfredstillende fallforhold.
Konsekvens/tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Men vær klar over elde, slitasje og avvik. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring. Type membran: Synlig
dukmembran under klemring i sluk. Membran på vegger og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er
ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er
valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2000
- Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Konsekvens/tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
2000: Rehabilitering av samtlige baderom, samt vann og avløpsrør. Type rør: Kobberrør
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
tilsvarende løsning. Røranvisning: Nei Hovedstoppekran for leiligheten: Innenfor luke bak skuffer i
underskap på kjøkken. Upraktisk plassering. Stoppekranene fungerte 100%. Lekkasjestopper: Nei,
anbefales ved rørinstallasjoner.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere. Årstall: 2000.
- Vurdering av avvik:
- Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Konsekvens/tiltak:
- Dersom dokumentasjon for rørarbeider ikke er tilgjengelig anbefales det en kontroll av vannrør utført av
rørlegger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer av ulik alder i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgang.
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder:
-Hovedsikring: 3 x 40 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
Ny termostatbryter til varmekabler i 2023, dokumentasjon kan fremvises.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Samsvarserklæring for elektroarbeid er gjort etter 1999 er ukjent for takstmann.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.
Generell kommentar
Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1945.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på rehabilitering av balkong, fasade og tak datert 1997.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med panelovner og varmekabler på baderom og gang.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 15 300 kwh. Faktisk forbruk varierer fra husstand til
husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 339,-
pr.mnd.
A-konto for varmtvann og oppvarming, vaktmestertjenester, trappevask, betjening av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel, samt øvrig drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: OBOS01-98208201484
Type: Annuitet
Restsaldo: 4.089.443,-
Restløpetid: 16 år og 10 mnd.
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 18.10.2024: 5,99%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 2 792 008,- og driftskostnader på kr. 2
182 871,-. Dette gir et årsresultat på kr. 446 759,-.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6593640
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 503 321,-
Som sekundærbolig Kr. 5 712 618,-
BorettslagBorettslag: Brochmannsgate Borettslag, Orgnr: 948318245
Borettslaget består av 60 andelsleiligheter. Brochmannsgata Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjonsnummer 948318245, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på brochmannsgt@styrerommet.no.
VIBBO
Du finner informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du
oversikt over boligen din, felleskostnader og annen nyttig informasjon. Du kan kommunisere med styret
og andre andelseiere via Vibbo.
VAKTMESTER & RENHOLD
Borettslaget har i 2023 inngått avtale med Gamle Oslo Servicesentral om ordinære vaktmestertjenester.
Tilleggstjenester bestilles etter behov. Avtalen gir en betydelig besparelse for borettslaget sammenliknet
med tidligere avtale med Coor. Informasjon om telefonnummer og åpningstider henger på tavlene i
oppgangene. Dersom annet ikke er avtalt, må den enkelte andelseier påregne å måtte betale for
individuelt bestilte tjenester selv. Borettslaget har avtale med Fokus Renhold om ukentlig renhold av
fellesarealene. Borettslaget har serviceavtale med Alliero om fjerning av tagging.
BRØYTING/STRØING
Borettslaget har en avtale med Frode Gran Service om brøyting og strøing. Avtalen utløper etter
vintersesongen 2023-24 og ny avtale inngås med Gamle Oslo Servicesentral.
NØKLER & SKILT
Systemnøkler og bestilles av den enkelte andelseier fra Bergersen via nettløsning (se Vibbo).
Systemnøkler må bekostes av den enkelte. Skilt til ringeklokke bestilles via styret. Alle skal ha like
postkasseskilt og det er opp til hver enkelt å selv anskaffe dette. Det kan bestilles på posten.no.
Reparasjon og vedlikehold av lås i leilighetsdør bekostes av den enkelte andelseier.
STYRETS ARBEID 2023-24
Styret har hatt 7 møter ved utgangen av mars 2024, og jevnlig kontakt på digitale flater. Samarbeidet i
styret har fungert svært bra, og varamedlemmene har deltatt aktivt både på møter og med egne oppgaver.
Blant større saker styret har jobbet med i driftsåret er brannsikkerhet, nye avtaler for vaktmestertjenester
og brøyting/strøing, vedlikehold- og utviklingsplan for Hagen, rens av ventilasjonskanaler,
støyproblematikk i vaskeriet, samt feilaktig ilagt eiendomsskatt for enkelte av andelseierne.
Kuldeperioden vinteren 2023/24 viser at flere andelseiere har problemer med varmetap og trekk fra
vinduer. Våren 2024 har styret igangsatt et arbeid rundt forprosjekt for utskifting av vinduer og
balkongdører, og tar sikte på å legge frem et forslag for andelseierne på generalforsamlingen i juni 2024.
I dialog med styret per e-post den 25.10.2024 informerer styret at de planlegger utskiftning av vinduer. Når
dette blir gjennomført er ikke avklart enda. Finansieringen knyttet til dette er ikke fastsatt, men utskiftning
av vinduer kan medføre til endringer.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
- 1989: Skiftet vinduer.
- 1990: Skiftet stigeledninger og alt elektrisk anlegg i leilighetene.
- 1995: Skiftet kloakkanlegg (tilførsel ute).
- 1996: Fasade etterisolert, forblendet med pusset tegl i kombinasjon med pussisolasjon. Nye balkonger.
Takene lagt om. Inngangspartiene har fått overbygg og nye dører. Vinduene i oppgangene er skiftet og
oppgangene malt. Nye entedører.
- 1997: Nytt vindu og dører i vaskeriet. Nytt søppelrom.
- 1997: Rehabilitering av «hagen vår», med etablering av lekeplass. Rehabilitering av fyrhus.
- 1999: Byttet resterende vinduer i vaskeriet.
- 2000: Rehabilitering av samtlige baderom, samt vann og avløpsrør. Det er installert felles
varmtvannsanlegg for beboerne i nr. 12. Fugleavvisere er montert på takene.
- 2001: Ventilasjonsanlegg i vaskeriet og utebelysning ble installert.
- 2002: Vegger og tak i vaskeriet er malt.
- 2003: Gulv i vaskeriet flislagt, nye kjellerdører, to nye utegriller, ny veibom, fryseboksanlegget fjernet i
kjelleren i nr. 14 B.
- 2004: Oppgradert lekeplassen (nytt huskestativ og utbedret sklie, ny sand). Utvendig pussing/muring og
maling av fyrhuset. Rekkverket rundt fyrhuset er malt og hellene som ligger foran inngangene og på
toppen av muren rundt fyrhuset er renset. Nytt rekkverk i innkjørsel.
- 2006: Utbedring av låser på inngangsdørene i november 2006.
- 2007: Teknisk vedlikehold av vinduer og balkongdører.
- 2008: Alle radiatorene i nr. 14 har fått nye termostatstyrte kraner. Ny sirkulasjonspumpe i fyrhuset.
Avfuktervifte er installert i tørkerommet. Installert forbruksmålere fra Techem (nr 14) i 2008/2009.
- 2009: Tilkobling til fjernvarmeanlegg for nr 14.
- 2010: Ny vaskemaskin, samt toalett i vaskeriet.
- 2011: Ny puss på fasader, rehabilitert fyrhus, nye piper.
- 2012: Installering av brannvarslingsapparater/alarm i alle leiligheter og oppganger, samt fellestavler ved
utgangsdørene i oppgangene. Utskifting av lys i alle oppganger og i fellesarealene i kjelleren med
automatisk LED-lys. Utskifting av callinganlegget; ny porttelefon ute ved alle inngangspartiene, nye
ringeklokker utenfor alle dører, samt nye telefoner til callinganlegget inne i hver enkelt leilighet.
Oppussing av alle oppganger, samt montering av stålplater i nedgangen til alle kjellere.
- 2013: Spyling av avløpsrør.
- 2014: Oppussing av fyrhuset ny vaskemaskin, ny utebelysning på endeveggen av blokk 12 og på veggen
ved vaskeriet.
- 2015: Reparert og lagt ny dreneringspapp rund begge blokkene. Ekstra belysning på hjørnet av
vaskeriet.
- 2016: Nytt trepanel på lekeplass og generell oppgradering av uteområdene. Nye slokkeapparater til alle
andelseiere. Oppgradering av fellesboder i kjellere med sykkelstativ og oppheng. Installert nye
forbruksmålere fra ISTA (nr. 12). Radonmåling utført uten funn av verdier som krever tiltak.
- 2017: Nye låskasser med slug til alle fellesdører. Ny galvanisert ståldør til søppelrommet. Oppgradering
av fellesboder i kjellere med sykkelstativ og oppheng. Ny sirkulasjonspumpe og nye sikringer i fyrrommet.
- 2018: Elektrisk enkeltkontroll: I fyrhuset, vaskeri, oppganger, loft, og kjellere i begge bygg og på
styrerommet i nr. 12, og alt merket kategori 2 og 3 utbedres høsten 2018. Det er montert sikringsjern på
samtlige oppgangsdører.
- 2019: Montering av vifte i søppelrom, montering av sensorstyrte lys på loft, skifte av sirkulasjonspumpe i
begge kjellere, trefelling og grøntpleie utomhus.
- 2020: Takreparasjoner med utskifting av løse og sprukne takstein. Takrennerens. Montert
Digistop-matter under samtlige balkonger i 1. etasje for å hindre bruk av områdene som kattetoalett.
Montering av netting over sandkasse. El-kontroll med utbedring av feil og mangler i fellesarealer. Service
på vifte i vaskeriet.
- 2021: Skifte av blandeventil og ekspansjonskar for varmtvann i nr. 12. Treskjøtsel på store trær. Nytt
låssystem i hele borettslaget. Utbedring av lekkasje på vannledning. Utbedring av trykktap i
vannleveranse. Montering av ny bom. Rens og reparasjon av takrenner.
- 2022: Skifte av stoppekraner og energimålere i alle andeler i nr. 14 (Techem/Assemblin). Montering av
lys med bevegelsessensor i vaskeriet. El-kontroll med utbedring av feil og mangler i fellesarealene. Alle
kontaktpunkter for brannalarmanlegget er ettersett og utbedret. Busker i hagen er grundig beskåret for
bedre vekst. Inngått serviceavtale for lås (Bergersen).
- 2023: Montering av sykkelramper i trapp til kjellere. Branntetting i etasjeskillere i kjellerne. Radonmåling.
Kontroll av brannutstyr hos andelseierne. Innkjøp slokkeutstyr til kjellerinnganger, og montering av skilt for
nødutganger. Service på låser i fellesdører. Rens av ventilasjonskanaler hos andelseierne.
- 2024: Utbedring av vaskemaskin (stor) i fellesvaskeriet.
I driftsåret 2023-24 har vi i tillegg til løpende vedlikehold hatt fokus på brannsikkerhet (se HMS), og
gjennomført rens av ventilasjonskanaler hos andelseierne.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettMedlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt
en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar
kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS
innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i
OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at
fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av
forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår.
Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer
som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget
boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten,
blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Tekniske installasjonerBorettslaget har installert fiber Fra Global Connect inn til alle leiligheter, og anlegget ble oppgradert
sommeren 2023. Det er ingen felles avtale for kabel-tv i borettslaget, og den enkelte andelseier ordner
selv med løsninger for TV- og internett.
DyreholdHusdyrhold er kun tillatt når gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for andre beboere,
slik det er regulert i gjeldende lovgivning. Det skal sendes søknad til styret før dyr anskaffes, og styret
vurderer om tillatelse kan gis etter loven, med juridisk bistand etter behov.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
TV medfølger ikke salget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1948/301710-1/105 BESTEMMELSE OM VEG
Best. om lekeplasser m.v.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1953/300132-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 156.000
PANTHAVER: Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1986/43068-2/105 BESTEMMELSE OM VEG
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2015/623564-1/200 PANTEDOKUMENT VED BYTTE AV BANK
BELØP: NOK 6.000.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
2023/1184137-1/200 **TRANSPORT
FRA: EIKA BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 885621252
TIL: OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkBorettslaget er tilknyttet offentlig vei, vann- og kloakk.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-5142.
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Pågående saker:
* Treschows gate 15-17 - Etablering av brønnpark. Saksnummer: 201910264. Det foreligger tillatelse til
tiltaket datert 15.08.2019. Søknaden omfatter etablering av brønnpark (12 stk. energibrønner), med
tilhørende endring av installasjoner i eksisterende teknisk rom. Brønnplasseringen vil ikke bli synlig. Kun
mindre samlekumlokk vil kunne være synlig i bakkens overflate.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201910264
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 400 000,- (Prisantydning)
kr 69 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 469 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 470 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 480 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.6 400)
Visningshonorar (Kr.2 500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Grunnpakke (Kr.3 000)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 469 000,-) (Kr.48 000)
Totalt kr. (Kr.123 851)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0268
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no