EiendomBrochmanns gate 7, 0470 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 222 Bnr. 62 Snr. 4 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 60 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré , Bad , 2 Soverom , Stue/kjøkken
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 53 kvm, Bruksareal: 60 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 7 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1958
TomtEiet tomt 1455 kvm
Prisantydning4 990 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Trond Bratvold, datert 02.08.024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 77 479,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 68 794,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 990 000,- (Prisantydning)
kr 77 479,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 067 479,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 129 420,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 130 920,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 198 399,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 207 649,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 507,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto oppvarming, varmtvann, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, forretningsførsel,
trappevask, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Fellesutgiftene utgjør totalt kr. 3.507 per mnd, og er fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 1 650
- Vedlikeholdsinnbetaling: kr. 724
- Renter og avdrag lån: kr. 561
- Brensel a konto: kr. 572
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierJohanna Fiksdahl
ParkeringStyret administrerer utleie av parkeringsplasser. Sameiet har flere parkeringsplasser på fellesområdet
der det er mulig å leie etter ventelisteprinsippet. Prisen ligger per 26.07.2024 på kr. 350,- i mnd. Det er
noen plasser med ladestasjon, men dette kan ikke velges spesifikt når man setter seg på venteliste.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble
realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på
Mysterud jernvarehandel da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i
tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ønsker å ta turen i marka, er det ca 15 minutter med 54-bussen
som har hyppige avganger. Bussen tar deg blant annet til Brekke-krysset hvor du har tilgang til
Sognsvann, Kikut mm.
Sandaker Senter finner du på andre siden av Akerselva. Her finner du en rekke tilbud som kommer godt
med i hverdagen, deriblant vinmonopol, apotek, matbutikk og bibliotek, for å nevne noe.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter. Crossfit Oslo i
Nydalen har et flott tilbud beliggende langs Akerselva.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1455 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
InneholderLeiligheten holder en gjennomgående god standard og har en svært praktisk planløsning der antall
kvadrat er optimalt utnyttet. Her kan man trives!
Entré
Det gode inntrykket starter allerede når man kommer inn. Her er det en praktisk skyvedørsgarderobe med
god plass til å henge fra seg yttertøy og plassere sko. Det er montert calling-anlegg.
Stue og kjøkken
Dette er et godt rom å være i: Mye lys og luft som skaper en god atmosfære. Stuen er det naturlige
oppholdsrommet hvor det er god plass til en hyggelig sofagruppe med tilhørende salongbord, og ikke
minst et romslig spisebord. De store vindusflatene slipper inn godt med dagslys i stuen, og den gode
takhøyden på ca. 2,53 meter gir en luftig følelse. Fra stuen er det utgang til den herlige balkongen.
Det ville være unaturlig å snakke om stuen uten å også beskrive kjøkkenet, for disse to rommene henger
sammen. Selve kjøkkenet er innbydende, med god skap- og benkeplass. Det er integrerte hvitevarer som
stekeovn, koketopp, ventilator med kullfilter og oppvaskmaskin, samt frittstående kjøleskap med fryser.
Alle hvitevarer medfølger leiligheten.
Balkong
Både vår, sommer og høst får leiligheten et ekstra oppholdsrom på ca. 3 m². Balkongen er nordøstvendt.
Perfekt for lange deilige sommerdager. Det er flott utsyn over det frodige grøntområdet som omkranser
Akerselva. Det er tillatt med grill på balkongen.
Soverom
Soverommet er av svært god størrelse og er innredet med dobbeltseng med tilhørende nattbord, samt en
meget romslig garderobe. Med andre ord, godt med oppbevaring! Garderoben medfølger.
Soverom ll
Leilighetens andre soverom utgjør et perfekt barnerom, gjesterom eller hjemmekontor. Det er plass til å
innrede med seng og garderobeskap.
Soverommet har noe mindre areal enn anbefalt størrelse for rom til varig opphold. Rommet er ca. 5,6 m²,
og det anbefalte er 7 m². Anbefalingen er ikke et absolutt krav. Rommet er utformet iht. tiltenkt funksjon
med ventilasjon og dagslys gjennom vindu, samt rømningsvei via dør mot stuen.
Bad
Bader bygget i 2010 i regi av tidligere eier. Badet er flislagt med lune varmekabler i gulv som holder deg
god og varm gjennom hele året, og det er dimbare downlights i tak. Innredning og garnityr på bad
fremstår med veggmonterte dusjdører, servant med skuffeseksjon, speilskap over servant, vegghengt wc
samt opplegg for vaskemaskin og tørketrommel i vaskesøyle. Vaskemaskin medfølger ikke, men kan
kjøpes etter avtale med selger.
ByggemåteSe vedlagt tilstandsrapport for mer informasjon og teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 2,65m² i 1. etasje
- 1 bod på ca. 3,7 m² på loftet
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG UI.
TG IU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT:
Våtrom > Etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner/ murvegger.
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK:
Utvendig > Vinduer
Vurdering av avvik:
- Vinduene synes å oppfylle tiltenkt funksjon. Det ble ved befaring ikke oppdaget punkterte vinduer, men
på grunn av alder på vinduene kan det likevel ikke utelukkes punktering. Punktering av eldre vinduer er
påregnelig som følge av vanlig slitasje.
Det har vært problem med vindu på hovedsoverom da dette til tider har utvidet seg.
Konsekvens/tiltak
- TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer med høy alder har høyere sannsynlighet for punktering samt
noe redusert funksjonalitet og isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer.
Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. For å lukke avviket må vinduer vedlikeholdes/byttes.
Innvendig > Radon
Vurdering av avvik:
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Hovednettet av kobberrør og alder er normalt i seg selv en vurderingskriterie hva angår slitasjegrad.
Hovednettet er som oftest selskapets ansvar. Dette er ikke undersøkt.
Normal levetid for vannledning av kobber/plast er 25 til 75 år. Bytte/vedlikeholde stoppekraner og se over
de gamle rørene.
Kostnadsestimat: Under 10 000
TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK:
Utvendig > Dører
Vurdering av avvik:
- TG 2 grunnet alder på entrédør. Døren har ikke samme isolasjonsevnen eller tettheten som nyere dører.
Konsekvens/tiltak
- Ingen umiddelbare kostnader, men det bør påregnes utskiftninger på sikt.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Våtrom > Etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Vurdering av avvik:
- Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen
eller byggematerialet er uegnet. I helt små baderom (under 4 m2) er hele rommet klassifisert som såkalt
våtsone. Grunnen er at fuktpåvirkningen er stor i hele rommet. En vanlig dør i et slikt bad vil på kort tid bli
ødelagt av fukt.
Konsekvens/tiltak
- Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes.
Tiltak for utbedring av registrert avvik: Dør står for nærme dusjsonen og er vanskelig å gjøre noe med pga
rommets utforming og plassering av installasjonene. Viktig at det benyttes dusjvegger ved dusjing. Passe
på at vannsøl ikke blir liggende på dørkarm/døren slik at skader kan forekomme. Det anbefales alltid bruk
av badekar eller lukket dusjkabinett slik at direkte vannpåkjenning på gulv og vegger blir minimal.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Våtrom > Etasje > Bad > Overflater Gulv
Vurdering av avvik:
- Sprekk i silikonfuge overgang gulv/ vegg i dusjen.
Konsekvens/tiltak
- Bytte/vedlikeholde silikonfuge. Det må påregnes utbedringskostnader på badet innen kort tid.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Våtrom > Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Det finnes ikke noe dokumentasjon på sluk eller membran.
Levetid: Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2 Levetid:
Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Konsekvens/tiltak
- Installering av tett dusjkabinett anbefales. Badet begynner å oppnå en viss alder og antatt gjenværende
levetid. Det er viktig å ta visse forhåndsregler som evt. å installere dusjkabinett for å hindre direkte
vannpåkjenning på gulv og vegger. Det er viktig at sluk holdes rene for å motvirke oppstuving av vann i
sluk.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Kjøkken > Etasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning
Vurdering av avvik:
- Kjøkkeninnredningen fremsto som noe slitt, men funksjonell.
Konsekvens/tiltak
- Det må påregnes lokal utbedring/utskiftning. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Kjøkken > Etasje > Stue/kjøkken > Avtrekk
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Det er kullfiltervifte over komfyr, dette gir automatisk TG 2.
Konsekvens/tiltak
- Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra
rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan
gjennomføres. Uvisst om tiltak lar seg utføre.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Skjulte avløpsrør i leiligheten. Hovednettet er som oftest selskapets ansvar. Dette er ikke undersøkt.
Forventet levetid på soilrør er 30-60 år. Forventet levetid på plastrør er 25-50 år.
Konsekvens/tiltak
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
- Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Radiatorer og røranlegg fra byggeår fremstår med normal funksjon. TG 2 grunnet alder.
Konsekvens/tiltak
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Sikringsskap plassert i fellesskap på gangen. Sikringsskap med automatsikringer.
Kursene er gammeldags satt opp og derfor kan kortslutte hvis man bruker for mange elektriske anlegg
samtidig.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei
Spørsmål til eier
2.Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Ukjent.
2023:
Varmekabelen i badegulvet virket ikke. Målinger viser at kabelen er ok. Feilsøking avdekket feil i
termostaten. En ny termostat/regulator ble montert og testet. Installasjonen fungerer nå som den skal.
M-Tek.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja Siden 1999 har det vært krav til samsvarserklæring for elektriske anlegg.
Kravet om samsvarserklæring gjelder både for anlegg som er nyere enn 1999, og for endringer på anlegg
fra før 1999.
Samsvarserklæringene skal følge boligen, slik at eier av huset har oversikt over hvilke arbeider som er
gjort på det elektriske anlegget. Samsvarserklæringen viser hvilke arbeider som er gjort, og hvem som
har utført arbeidet. Dette er viktig for å dokumentere at arbeidet er utført av elektriker og ikke ufaglært
person. Det skal utarbeides samsvarserklæring for alle arbeider som utføres på det elektriske anlegget,
også mindre arbeider.
Manglende samsvarserklæring(er) i en bolig kan i seg selv utgjøre en rettslig mangel ved kjøp av bolig.
Hvorvidt det utgjør en mangel, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Dersom det avdekkes feil på det
elektriske anlegget som har oppstått i selgers eiertid vil det være av betydning for mangelsvurderingen
om selger kan fremlegge samsvarserklæring på arbeid.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Nei
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Ja Ang sikringer er det slik at den ene kursen omfatter både kjøkken og bad, slik at hvis man feks både
vasker klær, oppvaskmaskin kjører og man steker ting i ovnen / på koketopp vil kursen bli overbelastet og
kortslutte
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja Da dette ikke er takstmannens kompetanseområde er noen av svarene gitt på et generelt grunnlag ut
fra befaringsdagen. Det anbefales en utvidet el-kontroll av anlegget. Eier har fremvist
samsvarserklæringer på elektriske arbeidet i sin eiertid. Da det ikke er framvist samsvarserklæring på alt
av det elektriske blir det derfor TG 2.
Generell kommentar
Takst & Interiørpartner AS Bjørn Stallares vei 21 0574 OSLO
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument for høyblokk med utadslående vinduer datert 9.mai 1960.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på fasadeendring datert 2002.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatoranlegg. Det er elektriske varmekabler på bad. Sameiet får levert
strøm fra Fjordkraft, men egen strømavtale for hver leilighet.
Fjernvarme: Avregning av brensel/fyring skjer via leverandør (ISTA). Selger blir etterfakturert forbruk ved
avlesning som skjer en gang per år, som regel ved årsskiftet.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 880 kWh per år. Faktisk forbruk vil variere fra
husstand til husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattI 2016 ble det innført eiendomsskatt i Oslo. Fra 2017 skriver kommunen ut eiendomsskatt på alle faste
eiendommer.
Kort om eiendomsskatt for 2024:
Eiendomsskatten for inneværende år skrives ut før 1. mars samme år. Alle som skal betale
eiendomsskatt, får en eiendomsskatteseddel. Skattesatsen er:
2,8 promille for boliger og fritidsboliger
Bunnfradrag:
Boliger og fritidsboliger får et bunnfradrag på inntil 4,7 millioner kroner for selvstendige boenheter som
ikke brukes til næringsvirksomhet.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 507,-
pr.mnd.
A-konto oppvarming, varmtvann, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, forretningsførsel, trappevask, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Det ble vedtatt på generalforsamling å innhente anbud for oppussing av sameiets utleieleilighet og heis.
Kjøper må regne med økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader i forbindelse med
rehabiliteringsprosjekter som gjennomføres.
De andre seksjonseierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet, jf. eierseksjonslovens § 31.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Långiver: Handelsbanken
Lånenummer: 9492.70.09182
Rest lånebeløp: 2 745 823,00
Innfrielsesdato: 15.10.2036
Gjeldende rente per. 18.06.2024: 7,89%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 2 159 816,- og driftskostnader på kr 1 991
911,-. Dette gir et årsresultat med underskudd på kr 6 709,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 81353250
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 298 027,-
Som sekundærbolig Kr. 4 932 501,-
SameieSameie: Sameiet Brochmannsgate 7, Orgnr: 990292043
Sameiet består av 83 boligseksjoner og én næringsseksjon på eiendommen gnr. 222, bnr. 62 i Oslo
kommune.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes på brochmannsgate7@styremail.no
STYRETS ARBEID
Styret har i løpet av perioden 2023/2024 gjennomført styremøter ved behov, jobbet med drift og
vedlikehold av boligselskapets eiendom, samt fulgt opp beboere og leverandører i samarbeid med
forretningsfører Norian.
FELLESVASKERI
Sameiet har et fellesvaskeri i kjelleren som kan disponeres av beboerne.
VEDLIKEHOLDHISTORIKK
1990: Vinduer og balkongdører produsert i 1990 (årstall står inni vinduene).
2007/2008: Rehabilitering av soilrørene med strømpeforing/støping av rør i rør (utført av Proline).
2010: Totaloppgradering av fasaden inkludert etterisolering, samt nye balkongrekkverk og balkonggulv
(epoxy ellerlignende) (utført av Fagbetong).
2010: Nye indre sikkerhetsdører i heisene samt nytt inventar (utført av Otis)
2011: Nytt elektrisk anlegg (hovedtavle i kjelleren samt sikringsskap i alle etasjer) (utført av Kvikk).
2014: Skifte av samtlige slitte deler i de to heisene (releer og kontraktorer inkludert hovedkontraktor). Det
er gjort oppgraderinger etter dette også, blant annet har styrekort blitt skiftet; Otis har service på heisene
flere ganger i året, og sier de er i svært god stand.
2017: Nytt porttelefonanlegg (utført av Porttelefon Service AS).
2019: Elbil-anlegg på plass med opplegg til 11 ladestasjoner (per i dag er 7 i bruk) (utført av Granrud
elektriske).
2021: Maling av alle fellesgangene.
ÅRSMØTET 2024
Utrede installering av nytt heissystem
Forslagsstillers forslag til vedtak:
- Jeg ønsker å fremme forslaget om å foreta en utredning for å hente inn anbud på installasjon av nytt og
velfungerende heissystem, og hvordan dette kan utføres på best mulig vis, hva dette skulle koste per
leilighet opp mot dagens kostnad på vedlikehold av det gamle systemet, hvor lenge de gamle heisene er
antatt å fungere og om styret kan ha fullmakt til å ta opp et evt lån/fellesgjeld per enhet til å dekke dette.
Fra protokoll:
Styret orienterte at kostnaden estimert vil koste opp mot 2,8 millioner for utredning. Innspill kom fra
årsmøte om å pusse opp utleieleiligheten. Benkeforslag: Styret henter inn anbud for oppussing av
leilighet og heis. Informasjon sendes til eiere. Forslaget ble vedtatt.
Avregning av fjernvarme
Forslagsstiller: Norian (forretningsfører)
Forslagsstillers saksfremstilling:
- Sameiet har en avtale om årlig avregning av fjernvarmekostnaden gjennomført av ISTA. Vi ser at enkelte
eiere får en relativt stor kostnad ved avregning og Norian orienterer om hvordan seksjonseiere kan se sitt
forbruk gjennom ISTA sin portal, og endre sitt månedlige a-konto innbetalingsbeløp.
Forslagsstillers forslag til vedtak
- Orienteringspunkt.
Kjøper må regne med økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader i forbindelse med
rehabiliteringsprosjekter som gjennomføres.
ForretningsførerForretningsførselen er i samsvar med kontrakt utført av NORIAN Regnskap AS.
StyregodkjenningDet kreves ikke styregodkjenning i dette sameiet. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle
overdragelser
Tekniske installasjonerSameiet har en kollektiv avtale om internett gjennom NextGentel.
DyreholdDyrehold er tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene.
Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for
det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Taklampe over spisebord medfølger ikke.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1958/300709-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om tilfluktsrom
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1958/300710-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om tilfluktsrom
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1958/300776-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1960/506707-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Rettighetshaver Brockmannsgt.9.
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1983/510320-110/105 ERKLÆRING/AVTALE
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 25,000
MED PRIORITET ETTER ENHVER ANNEN PENGEHEFTELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2023/148738-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 4.720.000
PANTHAVER:NORDEA EIENDOMSKREDITT AS
Org.nr: 971227222
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieUtleie er tillatt iht. vedtekter og etter godkjenning fra styret. Ved fremleie og skifte av fremleie tar sameiet et
innflyttingsgebyr på kr. 500,-
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Les mer her: https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/ny-vannforsyning-oslo/berorte-omrader/
Pågående saker:
* Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48
Saksnummer 202212601, mottatt 10.02.2022
Planområdets adresse: Grefsenveien mellom Åsengata og Disen holdeplass inkludert Storokrysset og
Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og Hans Nielsen Hauges plass m. fl.
Planarbeidet vil deles i 3 ulike delstrekninger med hvert sitt plannummer:
- 202205180 - Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen – gateoppgradering
- 202212601 - Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 48 - gateoppgradering
- 202214970 - Hans Nielsen Hauges gate – gateoppgradering
Hensikten med ny reguleringsplan er først og fremst å tilrettelegge for bedre fremkommelighet og
trafikksikkerhet for syklister og gående, i tillegg skal kollektivtrafikkens fremkommelighet ivaretas.
Planforslaget for Storokrysset og Grefsenveien innebærer en ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av
gateløpet fra Åsengata til og med Storokrysset. På oversiden av Storokrysset blir det overgang til tosidig
sykkelfelt. Løsning med toveis sykkelvei med fortau er vanligvis ikke anbefalt i bygater, men vil i trikkegater
som Grefsenveien medføre færre kryssinger og konfliktpunkter med både trikk og bil.
Se kommunens sider for ytterligere opplysninger:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601
Sandakerveien 58 B og C. Fortetting og utvikling av boliger.
Saksnummer 201414656 - Hensikten med planen er å fortette Sandakerveien 58 b/c med en ny bygård
som gir rom for ca. 15 nye leiligheter. Det nye bygget legges inntil dagens bygård, med fasade mot
Sandakerveien, og videre langs Sandakerveien (gamle Sandakerveien).
Sandakerveien 56 C - Boliger
202217080 - Detaljregulering oppføring av nytt boligbygg og bevaring av Laboremus
Gjeldende kommunedelplaner: KDP-17 områdeavgrensning for indre Oslo, KDP-4 byggeomr./trafikkomr.
som gjeldende regulering
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 990 000,- (Prisantydning)
kr 77 479,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 067 479,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 129 420,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 130 920,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 198 399,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 207 649,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Visningshonorar 2 stk (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.61 200)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Søk eiendomsregister (Kr.1 750)
Kopi av tinglyst dokument (pris pr dok) (Kr.172)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.22 542)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.540)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.6 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Kommunale opplysninger (Kr.1 900)
Totalt kr. (Kr.152 989)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0175
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Silje Muri
SaksbehandlereSilje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no