Bilde 1 av Brochmanns gate 7Bilde 2 av Brochmanns gate 7
Digital salgsoppgave
Brochmanns gate 7

0470 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og delikat 3-roms med balkong beliggende på beste Bjølsen - Mulig leie av parkeringsplass - Akonto oppvarming og vv!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
4
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
53 m²
Bruksareal (BRA)
60 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
7 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
3 m²
Fellesutgifter
kr 3 507 / Mnd
Prisantydning
kr 4 990 000
Omkostninger
kr 140 170
Fellesgjeld
kr 77 479
Totalpris
kr 5 207 649
Fellesformue
kr 68 794
Byggeår
1958
Tomt
Eiet tomt 1455 m²
Oppdragsnummer
15240175
Prisantydningkr 4 990 000,-
Fellesgjeldkr 77 479,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Dokumentavgiftkr 129 420,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
  
Totalpris kr 5 207 649
Eiendom
Brochmanns gate 7, 0470 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Gnr. 222 Bnr. 62 Snr. 4 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 60 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm

Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré , Bad , 2 Soverom , Stue/kjøkken

- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 53 kvm, Bruksareal: 60 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 7 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1958

Tomt
Eiet tomt 1455 kvm

Prisantydning
4 990 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapport er avholdt av Trond Bratvold, datert 02.08.024

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 77 479,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 68 794,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 990 000,- (Prisantydning)
kr 77 479,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 067 479,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 129 420,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 130 920,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 198 399,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 207 649,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 507,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
A-konto oppvarming, varmtvann, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, forretningsførsel, trappevask, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Fellesutgiftene utgjør totalt kr. 3.507 per mnd, og er fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 1 650
- Vedlikeholdsinnbetaling: kr. 724
- Renter og avdrag lån: kr. 561
- Brensel a konto: kr. 572

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.

Eier
Johanna Fiksdahl

Parkering
Styret administrerer utleie av parkeringsplasser. Sameiet har flere parkeringsplasser på fellesområdet der det er mulig å leie etter ventelisteprinsippet. Prisen ligger per 26.07.2024 på kr. 350,- i mnd. Det er noen plasser med ladestasjon, men dette kan ikke velges spesifikt når man setter seg på venteliste.

Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
 
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
 
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud jernvarehandel da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
 
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka, Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner, skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ønsker å ta turen i marka, er det ca 15 minutter med 54-bussen som har hyppige avganger. Bussen tar deg blant annet til Brekke-krysset hvor du har tilgang til Sognsvann, Kikut mm.

Sandaker Senter finner du på andre siden av Akerselva. Her finner du en rekke tilbud som kommer godt med i hverdagen, deriblant vinmonopol, apotek, matbutikk og bibliotek, for å nevne noe.
 
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
 
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter. Crossfit Oslo i Nydalen har et flott tilbud beliggende langs Akerselva.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 1455 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Bydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54 (Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og Torshovparken.

Inneholder
Leiligheten holder en gjennomgående god standard og har en svært praktisk planløsning der antall kvadrat er optimalt utnyttet. Her kan man trives!

Entré
Det gode inntrykket starter allerede når man kommer inn. Her er det en praktisk skyvedørsgarderobe med god plass til å henge fra seg yttertøy og plassere sko. Det er montert calling-anlegg.

Stue og kjøkken
Dette er et godt rom å være i: Mye lys og luft som skaper en god atmosfære. Stuen er det naturlige oppholdsrommet hvor det er god plass til en hyggelig sofagruppe med tilhørende salongbord, og ikke minst et romslig spisebord. De store vindusflatene slipper inn godt med dagslys i stuen, og den gode takhøyden på ca. 2,53 meter gir en luftig følelse. Fra stuen er det utgang til den herlige balkongen.

Det ville være unaturlig å snakke om stuen uten å også beskrive kjøkkenet, for disse to rommene henger sammen. Selve kjøkkenet er innbydende, med god skap- og benkeplass. Det er integrerte hvitevarer som stekeovn, koketopp, ventilator med kullfilter og oppvaskmaskin, samt frittstående kjøleskap med fryser. Alle hvitevarer medfølger leiligheten.

Balkong
Både vår, sommer og høst får leiligheten et ekstra oppholdsrom på ca. 3 m². Balkongen er nordøstvendt. Perfekt for lange deilige sommerdager. Det er flott utsyn over det frodige grøntområdet som omkranser Akerselva. Det er tillatt med grill på balkongen.

Soverom
Soverommet er av svært god størrelse og er innredet med dobbeltseng med tilhørende nattbord, samt en meget romslig garderobe. Med andre ord, godt med oppbevaring! Garderoben medfølger.

Soverom ll
Leilighetens andre soverom utgjør et perfekt barnerom, gjesterom eller hjemmekontor. Det er plass til å innrede med seng og garderobeskap.

Soverommet har noe mindre areal enn anbefalt størrelse for rom til varig opphold. Rommet er ca. 5,6 m², og det anbefalte er 7 m². Anbefalingen er ikke et absolutt krav. Rommet er utformet iht. tiltenkt funksjon med ventilasjon og dagslys gjennom vindu, samt rømningsvei via dør mot stuen.

Bad
Bader bygget i 2010 i regi av tidligere eier. Badet er flislagt med lune varmekabler i gulv som holder deg god og varm gjennom hele året, og det er dimbare downlights i tak. Innredning og garnityr på bad fremstår med veggmonterte dusjdører, servant med skuffeseksjon, speilskap over servant, vegghengt wc samt opplegg for vaskemaskin og tørketrommel i vaskesøyle. Vaskemaskin medfølger ikke, men kan kjøpes etter avtale med selger.

Byggemåte
Se vedlagt tilstandsrapport for mer informasjon og teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 2,65m²  i 1. etasje
- 1 bod på ca. 3,7 m² på loftet

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG UI.

TG IU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT:
Våtrom > Etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner/ murvegger.

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK:
Utvendig > Vinduer
Vurdering av avvik:
- Vinduene synes å oppfylle tiltenkt funksjon. Det ble ved befaring ikke oppdaget punkterte vinduer, men på grunn av alder på vinduene kan det likevel ikke utelukkes punktering. Punktering av eldre vinduer er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
Det har vært problem med vindu på hovedsoverom da dette til tider har utvidet seg.
Konsekvens/tiltak
- TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer med høy alder har høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert funksjonalitet og isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer.
Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. For å lukke avviket må vinduer vedlikeholdes/byttes.

Innvendig > Radon
Vurdering av avvik:
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.

Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Hovednettet av kobberrør og alder er normalt i seg selv en vurderingskriterie hva angår slitasjegrad. Hovednettet er som oftest selskapets ansvar. Dette er ikke undersøkt.
Normal levetid for vannledning av kobber/plast er 25 til 75 år. Bytte/vedlikeholde stoppekraner og se over de gamle rørene.
Kostnadsestimat: Under 10 000

TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK:
Utvendig > Dører
Vurdering av avvik:
- TG 2 grunnet alder på entrédør. Døren har ikke samme isolasjonsevnen eller tettheten som nyere dører.
Konsekvens/tiltak
- Ingen umiddelbare kostnader, men det bør påregnes utskiftninger på sikt.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Våtrom > Etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Vurdering av avvik:
- Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet. I helt små baderom (under 4 m2) er hele rommet klassifisert som såkalt våtsone. Grunnen er at fuktpåvirkningen er stor i hele rommet. En vanlig dør i et slikt bad vil på kort tid bli ødelagt av fukt.
Konsekvens/tiltak
- Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes.
Tiltak for utbedring av registrert avvik: Dør står for nærme dusjsonen og er vanskelig å gjøre noe med pga rommets utforming og plassering av installasjonene. Viktig at det benyttes dusjvegger ved dusjing. Passe på at vannsøl ikke blir liggende på dørkarm/døren slik at skader kan forekomme. Det anbefales alltid bruk av badekar eller lukket dusjkabinett slik at direkte vannpåkjenning på gulv og vegger blir minimal.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Våtrom > Etasje > Bad > Overflater Gulv
Vurdering av avvik:
- Sprekk i silikonfuge overgang gulv/ vegg i dusjen.
Konsekvens/tiltak
- Bytte/vedlikeholde silikonfuge. Det må påregnes utbedringskostnader på badet innen kort tid.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Våtrom > Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Det finnes ikke noe dokumentasjon på sluk eller membran.
Levetid: Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2 Levetid: Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Konsekvens/tiltak
- Installering av tett dusjkabinett anbefales. Badet begynner å oppnå en viss alder og antatt gjenværende levetid. Det er viktig å ta visse forhåndsregler som evt. å installere dusjkabinett for å hindre direkte vannpåkjenning på gulv og vegger. Det er viktig at sluk holdes rene for å motvirke oppstuving av vann i sluk.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Kjøkken > Etasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning
Vurdering av avvik:
- Kjøkkeninnredningen fremsto som noe slitt, men funksjonell.
Konsekvens/tiltak
- Det må påregnes lokal utbedring/utskiftning. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Kjøkken > Etasje > Stue/kjøkken > Avtrekk
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Det er kullfiltervifte over komfyr, dette gir automatisk TG 2.
Konsekvens/tiltak
- Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Uvisst om tiltak lar seg utføre.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Skjulte avløpsrør i leiligheten. Hovednettet er som oftest selskapets ansvar. Dette er ikke undersøkt. Forventet levetid på soilrør er 30-60 år. Forventet levetid på plastrør er 25-50 år.
Konsekvens/tiltak
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
- Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Radiatorer og røranlegg fra byggeår fremstår med normal funksjon. TG 2 grunnet alder.
Konsekvens/tiltak
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Sikringsskap plassert i fellesskap på gangen. Sikringsskap med automatsikringer.
Kursene er gammeldags satt opp og derfor kan kortslutte hvis man bruker for mange elektriske anlegg samtidig.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei
Spørsmål til eier
2.Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Ukjent.
2023:
Varmekabelen i badegulvet virket ikke. Målinger viser at kabelen er ok. Feilsøking avdekket feil i termostaten. En ny termostat/regulator ble montert og testet. Installasjonen fungerer nå som den skal. M-Tek.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja Siden 1999 har det vært krav til samsvarserklæring for elektriske anlegg.
Kravet om samsvarserklæring gjelder både for anlegg som er nyere enn 1999, og for endringer på anlegg fra før 1999.
Samsvarserklæringene skal følge boligen, slik at eier av huset har oversikt over hvilke arbeider som er gjort på det elektriske anlegget. Samsvarserklæringen viser hvilke arbeider som er gjort, og hvem som har utført arbeidet. Dette er viktig for å dokumentere at arbeidet er utført av elektriker og ikke ufaglært person. Det skal utarbeides samsvarserklæring for alle arbeider som utføres på det elektriske anlegget, også mindre arbeider.
Manglende samsvarserklæring(er) i en bolig kan i seg selv utgjøre en rettslig mangel ved kjøp av bolig. Hvorvidt det utgjør en mangel, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Dersom det avdekkes feil på det elektriske anlegget som har oppstått i selgers eiertid vil det være av betydning for mangelsvurderingen om selger kan fremlegge samsvarserklæring på arbeid.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Nei
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Ja Ang sikringer er det slik at den ene kursen omfatter både kjøkken og bad, slik at hvis man feks både vasker klær, oppvaskmaskin kjører og man steker ting i ovnen / på koketopp vil kursen bli overbelastet og kortslutte
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja Da dette ikke er takstmannens kompetanseområde er noen av svarene gitt på et generelt grunnlag ut fra befaringsdagen. Det anbefales en utvidet el-kontroll av anlegget. Eier har fremvist samsvarserklæringer på elektriske arbeidet i sin eiertid. Da det ikke er framvist samsvarserklæring på alt av det elektriske blir det derfor TG 2.
Generell kommentar
Takst & Interiørpartner AS Bjørn Stallares vei 21 0574 OSLO
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokument for høyblokk med utadslående vinduer datert 9.mai 1960.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det foreligger ferdigattest på fasadeendring datert 2002.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet med radiatoranlegg. Det er elektriske varmekabler på bad. Sameiet får levert strøm fra Fjordkraft, men egen strømavtale for hver leilighet.

Fjernvarme: Avregning av brensel/fyring skjer via leverandør (ISTA). Selger blir etterfakturert forbruk ved avlesning som skjer en gang per år, som regel ved årsskiftet.

Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 880 kWh per år. Faktisk forbruk vil variere fra husstand til husstand.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
I 2016 ble det innført eiendomsskatt i Oslo. Fra 2017 skriver kommunen ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer.

Kort om eiendomsskatt for 2024:
Eiendomsskatten for inneværende år skrives ut før 1. mars samme år. Alle som skal betale eiendomsskatt, får en eiendomsskatteseddel. Skattesatsen er:
2,8 promille for boliger og fritidsboliger

Bunnfradrag:
Boliger og fritidsboliger får et bunnfradrag på inntil 4,7 millioner kroner for selvstendige boenheter som ikke brukes til næringsvirksomhet.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 507,- pr.mnd.
A-konto oppvarming, varmtvann, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, forretningsførsel, trappevask, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Det ble vedtatt på generalforsamling å innhente anbud for oppussing av sameiets utleieleilighet og heis. Kjøper må regne med økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader i forbindelse med rehabiliteringsprosjekter som gjennomføres.

De andre seksjonseierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet, jf. eierseksjonslovens § 31.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har følgende lån:

Långiver: Handelsbanken
Lånenummer: 9492.70.09182
Rest lånebeløp: 2 745 823,00
Innfrielsesdato: 15.10.2036
Gjeldende rente per. 18.06.2024: 7,89%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 2 159 816,- og driftskostnader på kr 1 991 911,-. Dette gir et årsresultat med underskudd på kr 6 709,-.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring ASA Polisenummer: 81353250

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 298 027,- Som sekundærbolig Kr. 4 932 501,-

Sameie
Sameie: Sameiet Brochmannsgate 7, Orgnr: 990292043

Sameiet består av 83 boligseksjoner og én næringsseksjon på eiendommen gnr. 222, bnr. 62 i Oslo kommune.

KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes på brochmannsgate7@styremail.no

STYRETS ARBEID
Styret har i løpet av perioden 2023/2024 gjennomført styremøter ved behov, jobbet med drift og vedlikehold av boligselskapets eiendom, samt fulgt opp beboere og leverandører i samarbeid med forretningsfører Norian.

FELLESVASKERI
Sameiet har et fellesvaskeri i kjelleren som kan disponeres av beboerne.

VEDLIKEHOLDHISTORIKK
1990: Vinduer og balkongdører produsert i 1990 (årstall står inni vinduene).
2007/2008: Rehabilitering av soilrørene med strømpeforing/støping av rør i rør (utført av Proline).
2010: Totaloppgradering av fasaden inkludert etterisolering, samt nye balkongrekkverk og balkonggulv (epoxy ellerlignende) (utført av Fagbetong).
2010: Nye indre sikkerhetsdører i heisene samt nytt inventar (utført av Otis)
2011: Nytt elektrisk anlegg (hovedtavle i kjelleren samt sikringsskap i alle etasjer) (utført av Kvikk).
2014: Skifte av samtlige slitte deler i de to heisene (releer og kontraktorer inkludert hovedkontraktor). Det er gjort oppgraderinger etter dette også, blant annet har styrekort blitt skiftet; Otis har service på heisene flere ganger i året, og sier de er i svært god stand.
2017: Nytt porttelefonanlegg (utført av Porttelefon Service AS).
2019: Elbil-anlegg på plass med opplegg til 11 ladestasjoner (per i dag er 7 i bruk) (utført av Granrud elektriske).
2021: Maling av alle fellesgangene.

ÅRSMØTET 2024
Utrede installering av nytt heissystem
Forslagsstillers forslag til vedtak:
- Jeg ønsker å fremme forslaget om å foreta en utredning for å hente inn anbud på installasjon av nytt og velfungerende heissystem, og hvordan dette kan utføres på best mulig vis, hva dette skulle koste per leilighet opp mot dagens kostnad på vedlikehold av det gamle systemet, hvor lenge de gamle heisene er antatt å fungere og om styret kan ha fullmakt til å ta opp et evt lån/fellesgjeld per enhet til å dekke dette.

Fra protokoll:
Styret orienterte at kostnaden estimert vil koste opp mot 2,8 millioner for utredning. Innspill kom fra årsmøte om å pusse opp utleieleiligheten. Benkeforslag: Styret henter inn anbud for oppussing av leilighet og heis. Informasjon sendes til eiere. Forslaget ble vedtatt.

Avregning av fjernvarme
Forslagsstiller: Norian (forretningsfører)
Forslagsstillers saksfremstilling:
- Sameiet har en avtale om årlig avregning av fjernvarmekostnaden gjennomført av ISTA. Vi ser at enkelte eiere får en relativt stor kostnad ved avregning og Norian orienterer om hvordan seksjonseiere kan se sitt forbruk gjennom ISTA sin portal, og endre sitt månedlige a-konto innbetalingsbeløp.

Forslagsstillers forslag til vedtak
- Orienteringspunkt.

Kjøper må regne med økt andel fellesgjeld og økte felleskostnader i forbindelse med rehabiliteringsprosjekter som gjennomføres.


Forretningsfører
Forretningsførselen er i samsvar med kontrakt utført av NORIAN Regnskap AS.

Styregodkjenning
Det kreves ikke styregodkjenning i dette sameiet. Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser


Tekniske installasjoner
Sameiet har en kollektiv avtale om internett gjennom NextGentel.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt. Sameiet kan likevel forby dyrehold i vedtektene eller ordensreglene.

Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.


Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Taklampe over spisebord medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1958/300709-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om tilfluktsrom
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1958/300710-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om tilfluktsrom
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1958/300776-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1960/506707-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Rettighetshaver Brockmannsgt.9.
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
OVERFØRT FRA: 0301-222/62
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1983/510320-110/105 ERKLÆRING/AVTALE
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 25,000
MED PRIORITET ETTER ENHVER ANNEN PENGEHEFTELSE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

2023/148738-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 4.720.000
PANTHAVER:NORDEA EIENDOMSKREDITT AS
Org.nr: 971227222
ELEKTRONISK INNSENDT

Utleie
Utleie er tillatt iht. vedtekter og etter godkjenning fra styret. Ved fremleie og skifte av fremleie tar sameiet et innflyttingsgebyr på kr. 500,-


Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.


Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 kan sees hos megler.
 
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett (S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.

Les mer her: https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/ny-vannforsyning-oslo/berorte-omrader/

Pågående saker:
* Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48
Saksnummer 202212601, mottatt 10.02.2022
Planområdets adresse: Grefsenveien mellom Åsengata og Disen holdeplass inkludert Storokrysset og Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og Hans Nielsen Hauges plass m. fl.
Planarbeidet vil deles i 3 ulike delstrekninger med hvert sitt plannummer:
- 202205180 - Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen – gateoppgradering
- 202212601 - Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 48 - gateoppgradering
- 202214970 - Hans Nielsen Hauges gate – gateoppgradering

Hensikten med ny reguleringsplan er først og fremst å tilrettelegge for bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og gående, i tillegg skal kollektivtrafikkens fremkommelighet ivaretas.
Planforslaget for Storokrysset og Grefsenveien innebærer en ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av gateløpet fra Åsengata til og med Storokrysset. På oversiden av Storokrysset blir det overgang til tosidig sykkelfelt. Løsning med toveis sykkelvei med fortau er vanligvis ikke anbefalt i bygater, men vil i trikkegater som Grefsenveien medføre færre kryssinger og konfliktpunkter med både trikk og bil.

Se kommunens sider for ytterligere opplysninger:   https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601

Sandakerveien 58 B og C. Fortetting og utvikling av boliger.
Saksnummer 201414656 - Hensikten med planen er å fortette Sandakerveien 58 b/c med en ny bygård som gir rom for ca. 15 nye leiligheter. Det nye bygget legges inntil dagens bygård, med fasade mot
Sandakerveien, og videre langs Sandakerveien (gamle Sandakerveien).

Sandakerveien 56 C - Boliger
202217080 - Detaljregulering oppføring av nytt boligbygg og bevaring av Laboremus

Gjeldende kommunedelplaner: KDP-17 områdeavgrensning for indre Oslo, KDP-4 byggeomr./trafikkomr. som gjeldende regulering


Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 990 000,- (Prisantydning)
kr 77 479,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 067 479,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 129 420,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 130 920,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 198 399,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 207 649,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Visningshonorar 2 stk (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.61 200)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Søk eiendomsregister (Kr.1 750)
Kopi av tinglyst dokument (pris pr dok) (Kr.172)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.22 542)
Panterett med urådighet - Statens Kartverk (Kr.540)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.6 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Kommunale opplysninger (Kr.1 900)
Totalt kr. (Kr.152 989)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0175

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Silje Muri

Saksbehandlere
Silje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Brochmanns gate 7
For mer om objektet
Brochmanns gate 7

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: