Bilde 1 av Casparis gate 3Bilde 2 av Casparis gate 3
Digital salgsoppgave
Casparis gate 3

0174 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Nydelig 2-roms - Sydvestvendt balkong - Betydelig oppusset i 2021 - Flott felles bakgård - Svært attraktiv beliggenhet
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
42 m²
Bruksareal (BRA)
47 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
4 m²
Fellesutgifter
kr 6 647 / Mnd
Prisantydning
kr 3 950 000
Omkostninger
kr 8 650
Fellesgjeld
kr 716 745
Totalpris
kr 4 675 395
Fellesformue
kr 20 878
Byggeår
1939
Tomt
Eiet tomt 214 m²
Oppdragsnummer
15240184
Prisantydningkr 3 950 000,-
Fellesgjeldkr 716 745,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperforsikringkr 7 150,-
  
Totalpris kr 4 675 395
Eiendom
Casparis gate 3, 0174 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 400 Orgnr. 987965681 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 47 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 42 kvm

Følgende rom er inkludert i internt bruksareal: Entré, bad, soverom, stue/kjøkken.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm

Areal
Primærrom: 42 kvm, Bruksareal: 47 kvm, BRA-i: 42 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1939

Tomt
Eiet tomt 214 kvm

Prisantydning
3 950 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Per køste Takstdato: 23.07.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 716 745,- pr. 26.06.24
Andel fellesformue: kr. 20 878,- pr. 31.12.23

Selskapet har inngått avtale om IN-ordning med Handelsbanken og Usbl. Dette gjelder ett av borettslagets to lån. Såfremt det er flytende rente på lånet er det anledning til å nedbetale på fellesgjelden to ganger i året; 15. mars og 15. september. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.

Dersom man nedbetaler IN-lånet vil månedlige felleskostnader utgjøre kr. 4.419,-. Det tas forbehold om endring i andre poster som utgjør totale felleskostnader.

Det er avdragsfrihet på IN-lånet (lånenummer 90537045166) frem til 30.06.2036. Felleskostnadene  vil dermed øke når avdragsfriheten har utløpt.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 950 000,- (Prisantydning)
kr 716 745,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 666 745,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring)
--------------------------------------------------------
kr 8 650,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 675 395,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 6 647,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Oppvarming, varmtvann, kabel-TV og internett, avdrag felleslån, kommunale avgifter, trappevask, osv.

Fellesutgiftene utgjør totalt 6.647,-, og er fordelt på følgende måte:
Avdrag felleslån: 150,-
Renter IN-lån: 2.228,-
Felleskostnader: 2.257,-
Renter felleslån: 1.127,-
Kabel-TV og internett: 434,-
Vedlikeholdsfond: 100,-

Selskapet har inngått avtale om IN-ordning med Handelsbanken og Usbl. Dette gjelder ett av borettslagets to lån. Såfremt det er flytende rente på lånet er det anledning til å nedbetale på fellesgjelden to ganger i året; 15. mars og 15. september. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.

Dersom man nedbetaler IN-lånet vil månedlige felleskostnader utgjøre kr. 4.419,-. Det tas forbehold om endring i andre poster som utgjør totale felleskostnader.

Det er avdragsfrihet på IN-lånet (lånenummer 90537045166) frem til 30.06.2036. Felleskostnadene  vil dermed øke når avdragsfriheten har utløpt.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Thomas Paulsen

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Casparis gate 3 ligger sentralt til på St. Hanshaugen, like i nærheten av Alexander Kiellands plass. Fra boligen er det gangavstand til flere parker, dagligvarebutikker og kollektive tilbud. Kort gangavstand til St. Hanshaugen senter med bla. dagligvare (Rema), apotek, frisør, blomsterforretning, dyrebutikk, renseri og mer. Ellers kan det tas en spasertur til Alexander Kiellands plass, hvor man også finner Kiellands Hus (https://www.kiellandshus.no) med bl.a. Vinmonopol, kiosk, café, blomsterbutikk og Coop Mega med ferskvare- og varmmatsdisk. Nabolaget har et godt utvalg av cafeer, restauranter og barer som er populære for bl.a. uteserveringen ved Alexander Kiellands plass. Her finner du også den anerkjente Syverkiosken! Det er ikke lange veien til Vulkan mathall og Grünerløkka som byr på et bredt utvalg av mat og kulinariske opplevelser.

Boligen har flere flotte parker og gangstier å velge mellom om. Kubaparken blir brukt til alt fra piknik til filmvisninger, kulturarrangementer og konserter. Det er flere flotte stier langs Akerselva som kan brukes året rundt. En gang i året arrangeres det ettertraktede arrangementet "Elvelangs" med tusenvis av fakler, opplysninger av elven og flere kulturinnslag med levende musikk, dans, lyskunst osv. Flere padler og bruker gummibåter i elva for å få en alternativ byvandring. Casparis gate befinner seg heller ikke langt unna St. Hanshaugen Park - en park som mange tilbringer sine sommerdager på for å nyte sol og varme. For innendørsaktivitet er det få minutters gange til enten Fresh Fitness eller Sats.

Nærmeste bussholdeplass er "Telthusbakken" og ligger ca. 200 meter unna leiligheten. Herfra går busslinjene 34 og 54 og tar deg med til blant annet Jernbanetorget, Tjuvholmen, Tåsen og Kjelsås. Det tar under 10 min med buss før man er fremme på Jernbanetorget. For flere busslinjer, kan Alexander Kiellands plass være et godt alternativ. Herfra går flybussen ca. 1 gang i timen til Oslo lufthavn.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 214 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Området har en meget god tilknytning til kollektivtransport. Rett ved leiligheten leiligheten har du busstopp Telthusbakken med linjene nr. 34 (Tåsen/Ekeberg Hageby) og 54 (Kjelsås stasjon/Kværnerbyen). Fra Lovisenberg holdeplass har du linje nr. 37 (Helsfyr/Nydalen). Fra Alexander Kiellands plass går linje nr. 21 (Helsfyr/Tjuvholmen) og Flybussen til Oslo Lufthavn.

Inneholder
Entré
Velkommen inn! Det gode inntrykket starter allerede når man kommer inn. Her er det plass til å henge fra seg yttertøy og plassere sko.

Stue og kjøkken
Dette er et skikkelig godt rom å være i og er selve hjertet i leiligheten. Det magiske skjer når du kommer inn i stuen, hvor det er store og generøse vindusflater fra gulv til tak. I tillegg får du en fin kombinasjon med takhøyde på hele 2,61m, som skaper en veldig god atmosfære. Stuen er forøvrig det naturlige oppholdsrommet hvor det er god plass til sofagruppe, salongbord og TV-benk. Det er verdt å nevne at varmtvann, oppvarming, internett og kabel-tv er inkludert i månedlige felleskostnader. Det er også plass til et godt spisebord, slik at du kan samle nære og kjære til hyggelige sammenkomster.

Det ville være unaturlig å snakke om stuen uten å også beskrive kjøkkenet, for disse to rommene henger fint sammen. Leiligheten har et meget innbydende og delikat kjøkken fra Ikea i 2021. Kjøkkenet er stilrent med slette fronter, og har godt med skap- og benkeplass. Det er integrerte hvitevarer med koketopp, ventilator med kullfilter, stekeovn, oppvaskmaskin, vinskap og kjøle- og fryseskap. Hvitevarer medfølger selvsagt salget.

Balkong
Balkongen er sydvestvendt med gode solforhold gjennom sommerhalvåret og er på ca 4 kvm. Balkongene i borettslaget ble utskiftet i 2023, samtidig som vindu i stue og balkongdør ble oppgradert. Det foreligger ferdigattest.

Soverom
Soverommet er av god størrelse med plass til dobbeltseng, nattbord og garderobe. Alt du trenger med andre ord! Vindu på soverom er fra 2018.

Bad
Bad er av eldre dato, men fremdeles funksjonelt! Badet er innredet med dusjkabinett, servant med underskap, speil med lys over, overskap og wc. Det er plass til vaskemaskin hvis ønskelig, og ellers fellesvaskeri i samme oppgang dersom man ønsker å benytte seg av dette.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 4,8 m² i felles kjeller.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3, TG 2 og TGIU.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

TG3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Våtrom, bad
Vurdering av avvik:
- Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Rommet er i daglig bruk, men en må forvente generell oppgradering av våtrommets tettesjikt/membran for at våtrommet skal tåle en normal bruk etter dagens krav (tett våtsone). En samlet TG3 for rommet er satt med bakgrunn i alder på overflater, rør og avløp, samt manglende tetthet på våtrommet. Det er ikke behov for å gjennomføre en detaljert tilstandsanalyse, etter standardens krav.
Konsekvens/tiltak
- Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres.
For utbedringer av feil og mangler samt satte tilstandsgrad TG 3 må pris innhentes. Det oppfordres med dette å innhente pris fra 2 til 3 aktører for faktisk kostnad på ønsket utbedringer. Kostnadsestimat kan variere fra utførende og materialvalg.
Kostnadsestimat: Over 300 000

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Etasjeskille/gulv mot grunn
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Det er målt ca. 20 mm høydeforskjell på gulv i stue/kjøkken og over en lengde på ca 2 m. er det målt ca. 13 mm.
Det er målt ca. 21 mm høydeforskjell på gulv i soverom og over en lengde på ca 2 m. er det målt ca. 12 mm.
Konsekvens/tiltak
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.

Radon
Vurdering av avvik:
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Konsekvens/tiltak
- Det bør gjennomføres radonmålinger.

Stue/kjøkken > Komfyrvakt
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder.
Konsekvens/tiltak
- Komfyrvakt må monteres.

Stue/kjøkken > Avtrekk
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Konsekvens/tiltak
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
Standardens strenge krav til forsert avtrekk fra kjøkkenventilator lar seg som regel ikke gjennomføre da sameiet ofte har interne retningslinjer/vedtekter om føring av mekanisk avtrekk fra kjøkkenventilator ut av yttervegg, eller til felles luftesjakter. Kullfilter er trolig den eneste løsningen som er mulig i dette tilfellet, og derfor ikke mulig å lukke dette avviket.
Eier må kontrollere/avklare med styret i borettslaget om det er lov å montere en elektrisk avtrekksvifte på kjøkkenet.

Vannledninger
Vurdering av avvik:
- Det er påvist ufagmessig utførelse av vannledninger.
- Vurdering er basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for skjulte røranlegg er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Konsekvens/tiltak
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må røranlegget skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at røranlegget dokumenteres av fagperson.
- Anlegget bør sjekkes av fagperson.
Ved renovering av bad vil det være naturlig legge opp til rør i rør anlegg med fordelerskap m/ rør i rør til bad og kjøkken, samt stoppekran for anlegget.

Avløpsrør
Vurdering av avvik:
- Vurdering er basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for skjulte røranlegg er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Konsekvens/tiltak
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må røranlegget skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at røranlegget dokumenteres av fagperson.

Ventilasjon
Vurdering av avvik:
- Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen.
Konsekvens/tiltak
- Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det.

Vannbåren varme
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Tilstandsgrad er satt for alder på radiator plassert på soverommet.
Konsekvens/tiltak
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må anlegget skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at anlegget dokumenteres av fagperson.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Sikringsskap med automatsikringer og måler plassert i felles oppgang.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Ukjent historikk og om det er utført fullstendig utskiftet anlegg.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja 30.07.2021:
Foreligger samsvarserklæring fra Skogheim El.Installasjon AS:
Lagt opp til stikk på soverom og i stue, gjort om på kjøkken etter utskifting av kjøkken.

Det er ikke fremvist samsvarserklæringer på alle elektriske arbeider. Dette er en mangel og brudd på forskrift. Ved ett eventuelt eltilsyn vil ny eier kunne få anmerkning for dette og vil kunne måtte fremskaffe samsvarserklæringer på egen regning.

Eksisterer det samsvarserklæring?
Nei

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei Iflg.eier.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av
varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ukjent

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. Det anbefales å få utført en el- kontroll av en godkjent fag person siden det ikke foreligger el-kontroll eller samsvarserklæring. Mangler dekkplate i sikringsskap. Påkostninger må påregnes.

Eier har selv ansvar for el- anlegg og bør jevnlig sørge for el. sjekk fra godkjent kontrollinstans.

TG IU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Utvendige trapper
Adkomst til leiligheten via felles oppgang med trapper i betong. Vedlikehold er borettslag ansvar og er derfor ikke tilstandsvurdert.

Andre utvendige forhold
Vedlikehold er borettslagets ansvar og er derfor ikke tilstandsvurdert.
Bygningen stod ferdig i 1939. Den tilfredsstiller ikke nødvendigvis alle de krav som dagens byggeforskrifter stiller til bl.a. tetthet, ventilasjon og varmeisolering. Rapporten begrenser seg til selve leiligheten, og det som normalt vil omfattes av eiers selvstendige vedlikeholdsansvar som andelseier. Normalt utgjør dette alt innenfor seksjonens vegger. Tilstandsrapporten tar derfor ikke for seg bygningens fellesdeler som for eksempel tak, yttervegger, grunnmur, drenering, og felles tekniske installasjoner. Verandaer og vinduer vurderes dersom takstmannen finner det relevant for leiligheten. Kjøper må for øvrig sette seg inn brl. vedtekter årsberetning for utført og planlagt vedlikehold. Det anbefales å innhente evt. vedlikeholdsplaner/rapporter som omhandler felles bygningsdeler på brl. bygningsmasse.

Bad > Fukt i tilliggende konstruksjoner
Vurdering av avvik:
• Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone
Konsekvens/tiltak
• TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1944.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det foreligger ferdigattest for Casparis gate 1 - 11 - Riving og gjenoppbygging av balkonger, utvidelse av og nye balkonger. Ferdigattesten er datert 29.02.2024.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Leilighet er bruksendret og viker fra originale tegninger. Det opprinnelige kjøkken er flyttet til stue, det er innredet ett soverom der kjøkken var tidligere.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 1 685 kWh.

Leiligheten varmes opp med vannbåren varme med radiator i stue og soverom. Ny radiator i stue etter montering av nytt vindu i 2023. Eldre/original radiator på soverommet.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Eiendomsskatt
 Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 6 647,- pr.mnd.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: 90537045166, Handelsbanken
Type: Annuitet
Antall terminer pr år: 4
Restsaldo: 75 722 704,-
Rente pr. 26.06.24: 5,59%
Neste avdrag: 30.06.2036
Siste termin: 30.09.2065

Lånenummer: 90537082819, Handelsbanken
Type: Annuitet
Antall terminer pr år: 4
Restsaldo: 34 712 301,-
Rente pr. 26.06.24: 5,59%
Siste termin: 30.03.2063

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 9 669 812,- og driftskostnader på kr 31 976 121,-. Dette gir da et årsresultat på kr -26 795 354,-.

Underskuddet i 2023 skyldes utskiftning av balkonger, balkongdører og vinduer. Borettslaget har tatt opp lån i forbindelse med prosjektet.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring NUF Polisenummer: SP1127485

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 146 631,- Som sekundærbolig Kr. 4 357 196,-

Borettslag
Borettslag: Gamle aker borettslag, Orgnr: 987965681

Gamle Aker Borettslag er organisert etter de bestemmelser som følger av loven, og har til formål å drive eiendommen i samråd med, og til det beste for, eierne. Gamle Aker Borettslag ligger i Oslo kommune, og har organisasjonsnummer 987965681 Gamle Aker Borettslag består av 118 boliger og ingen næringslokaler.

STYRETS ARBEID
2023 ble et krevede år med renovering av balkonger og bytte av vinduer og radiatorer (hvor nødvendig). Det ble avholdt 15 byggemøter, 5 styremøter, og 2 møter med leverandører. Prosjektet ble startet i Januar og avsluttet foran skjema.

Noen uforutsette saker dukket opp under prosjektet, blant annet oppdagelsen av at det bare var 10 cm tykke gulv dekke som gjorde det nødvendig med ekstra bæring på balkonger, og noen overdekninger som hvor bæringen var blitt svekket.

Vi fikk løst disse utfordringene innenfor rammen vi hadde satt, men det gikk på bekostning av rehabilitering av tak, gesimsbeslag og overlys. Dette var saker som ikke var identifisert som kritiske, men som hadde vært økonomisk gunstig å gjøre samtidig som rigg og stillas var på plass.

Det ligger omfattende informasjon om prosjektet og hvordan du tar vare på din nye balkong på hjemmesidene våre.

FELLESVASKERI
Det er fellesvaskeri i samme oppgang som leiligheten. Det koster kr. 30,- per vask.

FELLES BAKGÅRD
Borettslaget har en flott og stor felles bakgård til glede for beboerne. Det er flere sittegrupper, pizzaovn, dyrkekasser og lekestativ. Med andre ord, noe for enhver!

Forretningsfører
USBL

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett!

Tekniske installasjoner
Borettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av TV og internett.

TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Annet
Det er tilgjort følgende moderniseringer i boligen:
2021:
- Nytt gulv, lagt over gammelt gulv.
- Fornying av vegger i stue og på soverom.
- Nytt kjøkken.

2023:
- Balkong og vindu/fasade ble oppført.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 kan sees hos megler.

Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Pågående byggesaker:
* Casparis gate 1 - 11 - Forhåndskonferanse - Påbygg med felles takterrasse
Siste dok. 01.08.2022
Saksnr: 202203309
Status: Mottatt søknad

* Akersbakken 12 - Tilbygg, påbygg og fasadeendring
Saksnummer: 202454618 - Byggesak
Siste dok. 18.07.2024
Status: Mottatt søknad

Hentet fra nabovarsel, som følger vedlagt i salgsoppgaven:
På vegne av utbygger, Akersbakken 12 AS, skal det søkes om hovedombygging og fasadeendring av eksisterende kontorbygning i Akersbakken 12, samt for oppføring av nytt påbygg og tilbygg. Hovedombyggingen vil bestå av rivning av eksisterende fasade, skifte av teknisk anlegg og rivning av innvendige vegger. Bygningens bærekonstruksjon, herunder søyler, bjelker og dekker skal beholdes, slik at råbygget blir stående igjen etter rivning. Deretter skal det oppføres nye isolerte fasader, installeres nytt teknisk anlegg og etableres nye innvendige planløsninger.

I tillegg planlegges det for nytt tilbygg og påbygg, i lette trekonstruksjoner. Tilbygget er en utvidelse av kontorbygningens hovedfløy mot Maridalsveien, inn mot gårdsrommet i en utstrekning på ca. 8,5m. Tilbygget skal oppføres i fem etasjer over dagens nedkjøringsrampe, og den nederste etasjen ligger dermed i bygningens tredje etasje. Påbygget oppå eksisterende bygning er én etasje, og har inntrukket fasadeliv mot både Maridalsveien og Akersbakken. Dermed vil dagens gesims fortsatt oppleves som byggets gesims fra gateplan. Tiltaket vil derfor i særlig liten grad påvirke situasjonen utad.

De fasadene som skal rives, ut mot Maridalsveien og Akersbakken, skal videreføres i ny fortolkning i det nye tiltaket. De nye fasadene skal videreføre materialitet, formater, linjeføringer, brystninger og vindusinndelinger fra eksisterende fasade. Påbyggsetasjen, samt eksisterende inntrukket sjette etasje, får en enkel og tilbakeholden fasade med trekledning og store glassfelter. Inn mot gårdsrommet skal også det nye tilbygget ha en trekledd fasade, for å tydeliggjøre hva som er eksisterende og hva som er nytt. På denne måten gis bygget en urban utside som bevarer byggets eksisterende karakter i bymiljøet ut mot Maridalsveien og Akersbakken, mens innsiden, som også vil henvende seg inn mot et nytt grønt og oppgradert gårdsrom, får en varmere og lettere utførelse som tilhører det nye tilbyggets språk.

* Akersbakken 1 - Oppføring av sykkelskur
Saksnummer: 202211874
Siste dok. 21.10.2022
Status: Rammetillatelse gitt

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 950 000,- (Prisantydning)
kr 716 745,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 666 745,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring)
--------------------------------------------------------
kr 8 650,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 675 395,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Visningshonorar 2 stk (Kr.7 000)
Provisjon (Kr.55 300)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 900)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.10 191)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.141 091)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0184

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Silje Muri

Saksbehandlere
Silje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Casparis gate 3
For mer om objektet
Casparis gate 3

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: