EiendomColletts gate 59, 0456 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 219 Bnr. 17 Snr. 24 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 61 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- Entré, to soverom, baderom, kjøkken og stue.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 15 kvm
ArealPrimærrom: 61 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 61 kvm , BRA-e: 15 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1926
TomtFestet tomt 6844 kvm
Prisantydning6 150 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 12.01.2025.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 179 171,- pr. 07.01.2025
Andel fellesformue: kr. 29 444,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 6 150 000,- (Prisantydning)
kr 179 171,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 329 171,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 158 220,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-))
--------------------------------------------------------
kr 159 310,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 488 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 498 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 178,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererInternett, kommunale avgifter, festeavgift, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, trappevask,
forretningsfører, drift og vedlikehold knyttet til sameiet.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 5 178 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 3 809
- Renter og avdrag: kr. 1 369
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierGina Aurelia Sande
Thomas L Flinder Nyquist
ParkeringDet er to gjesteplasser rett utenfor eiendommen, som kan benyttes ved korttidsparkering.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år
- El-bil: 2090 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer.
For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/
beboerparkering/.
BeliggenhetVelkommen til et populært, idyllisk og sentralt sted å bo! Meget attraktiv og sentral beliggenhet på
St.Hanshaugen/ Alexander Kiellands plass. Dette er et koselig og unikt område plassert midt mellom
Alexander Kiellands plass, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov og Grünerløkka. Avstanden er kort til alt av
urbane fasiliteter. Kvelds- og søndagsåpen matbutikk finnes like i nærheten og dekker de fleste enkle og
hverdagslige behov.
I umiddelbar nærhet finnes Kiellands Hus med matbutikk, vinmonopol, apotek, kafé, bokhandel, frisør og
kiosk, samt flere restauranter som gamle Tranen som er Åpent Bakeri på dagtid og Colonel Mustard etc.
Både St. Hanshaugen senter og Ringnes Park senter med blant annet Ringen Kino er kun en kort
spasertur unna. For øvrig kan sentrum, Majorstuen og Storo Storsenter enkelt nåes med kollektivtilbudet i
området.
For den aktivitetslystne er tilbudet bredt og treningsmulighetene mange: aktivitetspark i Ilaparken, SATS
treningssenter på Sagene Ring, SATS på Ringnes Park og Myrens Sportssenter på Torshov med Oslo
Squash, Klatreverket og Golfsenteret i Myrens Verksted, Sagene squash, samt. SiO Athletica Vulkan.
Kubaområdet sør for Kiellands plass kan blant annet friste med Smelteverket og Nedre Foss Gård. og
populære Mathallen. Sjarmerende trehusbebyggelse og flere fantastiske grøntområder som Iladalen,
parken på St. Hanshaugen, Akerselva Miljøpark, Myraløkka m.fl. finnes like ved. Langs Akerselva er
turmulighetene flotte, enten du velger å bevege deg i retning sentrum eller nordover, gjennom Nydalen og
Maridalen, inn i Nordmarka.
Utdanningsinstitusjoner som OsloMet, UiO (Blindern), BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen,
Sykepleierskolen på Lovisenberg, Kunsthøyskolen og Arkitektur- og Designhøyskolen, Høyskolen
Kristiania (Campus Vulkan) er alle godt innenfor rekkevidde.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 6844 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonOmrådet har en meget god tilknytning til kollektivtransport. Rett utenfor leiligheten har du busstopp Evald
Ryghs gate med linjene nr. 34 (Tåsen/Ekeberg Hageby) og 54 (Kjelsås stasjon/Kværnerbyen). Fra
Lovisenberg holdeplass har du linje nr. 37 (Helsfyr/Nydalen). Fra Alexander Kiellands plass går linje nr.
21 (Helsfyr/Tjuvholmen) og Flybussen til Oslo Lufthavn.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens interne arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 bod på ca. 4m² på loftet
- 1 bod på ca. 8m² og 3m² i kjelleren
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2
TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Inngangsdør
Brann- og lydsertifisert inngangsdør med to låser.
Vurdering av avvik:
- Slarkete håndtak.
Tiltak:
- Ingen umiddelbart behov for tiltak men på sikt må håndtaket utbedres/utskiftes. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling - Baderom
Våtromsplater på vegger. Malte plater i himling. Årstall: 2016.
Vurdering av avvik:
- Noe svertesopp i silikonfuger.
Tiltak:
- Det anbefales å utskiftes silikonfuger. Må i så fall utføres av fagfolk. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Overflater Gulv - Baderom
Flislagt gulv. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
- Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 17 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med
krysslaser.
- Fall = 1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusjkant. Det er svakt fall på gulvet for øvrig
målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder
på baderomsgulvet. Flislagt gulv.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
- Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: mm, ikke / tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med
krysslaser.
- Fall = = 1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusj.
Evt. membranoppkant er / ikke mulig å konstatere visuelt, det vises til evt. dokumentasjon for å vurdere
dette.
- Det er / ikke lokalt fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder.
- Det er / ikke lokalt fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
- Det er / ikke lokalt fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder
på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Ikke tilfredstillende fallforhold. Bom i noen gulvfliser
(hul lyd ved banking på gulvfliser). Tett under dusjdør slik at evt. lekkasjevann fra utenfor dusjsonen ikke
vil nå sluk i dusj. Det er ikke tilfredstillende fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det
er ikke tilfredstillende fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Tiltak:
- Baderommet fungerer med avvikene men vær klar over avvikene ved en evt. lekkasjesituasjon der
lekkasjevann ikke ledes til sluk. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt- Baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Det er synlig dukmembran evt. dukmansjett under klemring i sluk. Membran på vegger og
evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2016
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon for membranløsninger.
Tiltak:
- Vær klar over avviket og den usikkerhet det medfører. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - Kjøkken
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet. Årstall: 2016.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Rør-i-rør
Fordelerskap: I veggen på baderommet over toalettet. Evt. drensspalte for lekkasjevann fra fordelerskap
er ikke lokalisert.
Røranvisning: Ja, på innside av fordelerskaplokket.
Hovedstoppekran for leiligheten: I fordelerskapet. Ble testet og fungerte 100%.
Lekkasjestopper: På kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover
det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Årstall: 2016
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon fra rørlegger. Hovedstoppekran er plassert i felles kjeller, dvs. ikke inni
leiligheten. Evt. drensspalte for lekkasjevann fra fordelerskap er ikke lokalisert.
Tiltak:
- Ettersom det mangler dokumentasjon for rørarbeider anbefales det å få kontrollert røropplegg av en
sertifisert rørlegger. Det kan ikke utelukkes behov for tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1929.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med panelovner og varmekabler på baderommet.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 8900 Kwh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 178,-
pr.mnd.
Internett, kommunale avgifter, festeavgift, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, trappevask, forretningsfører, drift og vedlikehold knyttet til sameiet.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Lånenr.: 94927047866, Svenska Handelsbanken AB NUF
Type: Annuitetslån
Terminer pr år: 12
Rentesats per 07.01.2025: 7.15% pa.
Saldo per 07.01.2025: 8 713 541
Siste termin: 30.12.2047
Lånenr.: 16368025465, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Terminer pr år: 4
Rentesats per 07.01.2025: 7.15% pa.
Saldo per 07.01.2025: 8 203 670
Siste termin: 30.12.2043
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 5 423 958,- og driftskostnader på kr. 6
623 376,-. Dette gir et årsresultat med underskudd på kr. 1 553 996,-.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP1016698
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 410 224,-
Som sekundærbolig Kr. 5 640 896,-
SameieSameie: Nye Ilaløkken Sameie, Orgnr: 983104975
Sameiet Nye Ilaløkken Sameie ble opprettet ved vedtak om sammenslåing i juni 2021. Etter
sammenslåingen består sameiet av 106 boligseksjoner i Oslo Kommune.
KONTAKTINFORMASJON STYRET
Styret kan kontaktes på email: styret@ilalokken.no
VAKTMESTER
Sameiet har siden høsten 21 avtale om vaktmestertjenester med Oslo & Viken Eiendomsdrift AS, Eikenga
13, 0579 Oslo, org.nr. 925 947 369. De ivaretar oppgavene knyttet til ukentlig kontroll og rydding,
plenklipping, snømåking og løpende vedlikehold etter nærmere avtale. Sameiet har avtale om
rengjøringstjeneste der rengjøring skjer annenhver søndag i alle trappeoppganger, samt leie og
utskiftning av matter i oppganger.
VEDLIKEHOLD/OPPTAK AV LÅN
Rehabilitering av rørstammer: Etappe 1 ble fullført før jul i 2023. Etappe 2 utføres i 2024. På årsmøtet
11.03.24 fikk styret fullmakt til å innkreve kapital fra seksjonseierne for opp til 3 000 000 (Styret får fullmakt
til å overstige det nevnte beløp med 20% uten ny behandling på årsmøte) fordelt iht. eierbrøk, styret vil
finne den best mulige løsningen for å fordele det aktuelle beløpet over flest mulig måneder for å
muliggjøre dette.
STYRETS ARBEID I 2023-2024
Styret har i perioden hatt fokus på:
- Vedlikehold, særlig vindusutskiftning og rehabilitering av rørstammer.
- Styrke sameiets økonomi, herunder sørge for at sameiets økonomi ikke går med underskudd og at det
over tid vil bli et forsvarlig nivå på sameiets egenkapital.
- Sikringstiltak som oppdatering av brannslukningsapparater i fellesarealer, og opprydding og fjerning av
avfall i fellesområder i kjellere og loft.
- Arbeid med vurdering av mulighetene for salg av loftsareal.
- Det er gjort en stor innsats for å bedre sameiets utearealer med beplantning.
VEDLIKEHOLDSPLAN:
2023-2026:
- Ytterligere undersøkelser inkl. støttemur. WSP laget rapport om støttemuren i 2023, anbefaler tiltak
innen 3 år. Ansl. kost permanent løsning 3.7 mkr, strakstiltak 0.5 mkr. 22.10.24: XO årsm. sa ja til tilbud
om bidrag fra Lovisenb.
- Utvendig kledning - puss. Vurderes for budsjett 2026.
- Vinduer i alle 106 seksjoner. Samtlige vinduer eldre enn 10 år skiftet ut med nye, godkjent av
Byantikvaren.
- Hovedinngangsdører. Større prosjekt inkl. krav fra BYA, prioritetsspørsmål, sees i sammenheng med
etappevis oppussing trapperom.
- Leilighetsdører. Eventuelle dører som ikke holder brannkrav vurd. for budsj 2026.
- Tekking/taksten. Kontroll aktuelt i 2025, inntas evt. i budsjett 2026.
- Takrenner. Nedløp gjennomgått. Renner vurderes i 2025, evt. budsjett 2026.
- Murte piper og ildsteder. Sluttrapport fra feierm. Alf Pettersen 07.10.22 konsekv. av pålegg.
- Luftbehandling - naturlig avtrekk. Aktuelt med utredning i 2025, tas inn i budsjett 2026.
- Rutiner inspeksjon stigerør soil. Må lages når rehab. begge etapper er fullført vår 2025.
- Internkontroll. Bravida rapport 12.12.22, utbedringer v. MerElektro januar 2023.
2027-2031:
- Direkte fundam.
- Drenering og overvann.
- Bærende av stein (kjellervegger)
- Bærende av tegl (1.-3. etg)
- Branndører
- Kledning overflater fellesrom kfr trapper
- Primærkonstruksjon.
- Innvendige trapper fellesrom. 11.03.24: Årsmøtet avviste seksjonseiers forslag om oppussing av
oppgang 73. Styret arbeider med etappeprosjekt, eventuelle støtteordninger og innhenting av tilbud.
REHABILITERING OG STØRRE VEDLIKEHOLD
2021/22:
- Reparasjon av piper
- Gjennomgang, fotografering og selektiv undersøkelse av stige- og soilrør, samt avløpsrør under bakken
til offentlig avløpsanlegg
- Lukking av avvik påvist i pålegg fra BRE (piper, feieluker, etc.)
- Installasjon av gjerde bak nr. 53/55, for å hindre gjennomgangstrafikk på området
- Oppgradering av fellesvaskeri
2022/23:
- Reparasjon av piper iht. pålegg fra Brann- og redningsetaten: fullført i oktober.
- Rehabilitering av bunnledningene i hele sameiet: Prosjektet ble oppstartet i oktober og fullført som
forutsatt i januar 2023, innenfor budsjett og med forutsatt kvalitet, mye takket være innleiet profesjonell
bistand fra Sohlberg&Toftenes (prosjekt-/byggeledelse, SHA) og Ing. P. Nome AS (VA-faglig ansvarlig).
Endelig prosjektkostnad 3.2 mkr finansiert ved felles låneopptak.
- Internkontroll og termofotografering av elektrisk anlegg: har styret sett seg nødt til å få gjennomført etter
strømbrudd i 2 seksjoner i C 65. Årsaken var varmgang pga overbelastning og manglende tilsyn/
vedlikehold. Kontroll er anbefalt min. hvert 5. år, men årsrapporter bekrefter ingen kontroll siden 2016.
Rapporten fra Bravida dokumenterer at el-anlegget fremstår som forventet etter alderen, men peker på 42
avvik som må utbedres. Etter tilbudsrunde ble MerElektro engasjert til å gjennomføre utbedringen i
mars-april. Sluttbefaring avholdt 20. april.
- Rens av takrenner: gjennomført i januar.
- Reparasjon av søppelbrønn: måtte gjøres ved juletid, da sekken var ødelagt som følge av brann i
brønnen. En kostbar påminnelse (13.000 kr) om behov for litt bedre bevistthet om hva man kaster i
søppelet.
2023/24:
- Støttemur: årsmøtet 23 bevilget penger til en teknisk utredning, for å få vite hvilke tiltak som er
nødvendige og innenfor hvilke tidsrammer. Utredning fra rådg.ing. WSP forelå i august. Samlet kostnad
for både kort- og langsiktige tiltak er anslått til ca. 3.7 mkr. Sameiets mål må som i 1993 være et
spleiselag med Lovisenberg og kommunen, og det arbeides med i første omgang å få Lovisenberg med
på laget.
- Sikkerhet og parkering: i tråd med årsmøtets vedtak er det montert porter/bommer ved 53, 65, 77 og 79
og innført nytt parkeringsregime med digitale P-tillatelser i samarbeide med P-service .
- Rehab rørstammer: oppstart på det som er omtalt som "etappe 1" av to etapper med rehabilitering av
rørstammer var i oktober 2023. Ferdigstillelse i desember 2023. Arbeidet ble utført av TT-Teknikk AS med
USBL som prosjektleder.
- Utskifting vinduer: etter omfattende forberedelser, herunder møter med Byantikvaren og PBE, ble
prosjektet for utskiftning av vinduer gjort klar for oppstart i 2023. Arbeidet ble påbegynt i januar 2024.
ÅRSMØTE 2024
Følgende ble vedtatt på årsmøtet avholdt den 11.03.2024:
Forslag fra styret om utredning av loftsutbygging
I tråd med vedtak i årsmøtet 2023 har styret arbeidet med å avklare muligheter, begrensninger og
interesse for utbygging.
Kort om status: Det sittende styret har det siste gode året gjort innledende undersøkelser omkring
utbygging av loftsarealene. Styret har det siste året vært i kontakt med takstmann og arkitekt, og avventer
per nå avklaring/tilbakemelding fra Byantikvaren på noen forslagsskisser styret har fått utarbeidet. Styret
har, per nå, ikke mottatt noen endelig tilbakemelding på at dette ikke skal være mulig mtp. lovlighet.
Kort oppsummert er det i hovedsak snakk om utvidelse fra nåværende øverste etasje til loftet, ettersom
dette er mest teknisk og økonomisk gjennomførbart, og da med en intern trapp. Å bygge rene seksjoner
vil rett og slett være for kostnadskrevende. Det er i utgangspunktet slik at det i hovedsak vil være mest
aktuelt med én utvidelse per oppgang, så det vil jo være naturlig at for det tilfellet flere i hver oppgang er
interesserte at det vil bli aktuelt med en budrunde. Men det er viktig å presisere at heller ikke dette er
fastslått per nå.
Styret vurderer, i lys av det ovenstående, at dette er et forhold man ønsker å undersøke nærmere, og vil,
etter styrets syn, være gunstig med hensyn til flere momenter, blant annet:
- Økt trivsel for de aktuelle sameierne som får mer plass og følgelig kan bo her lengre
- Betydelig inntektskilde for et sameie som har relativt svak økonomi
Det er viktig å presisere at det fortsatt er svært mye som gjenstår, og det er vanskelig å skissere noen
tidshorisont for det følgende.
Eksempelvis vil sentrale spørsmål for fortsettelsen bli tidshorisont og pris. Det er heller ingen garanti for
at det blir utbygging for loftsarealene, men styret oppfatter det å være hensiktsmessig med videre
undersøkelser - hvor ambisjonen til slutt vil være å presentere noe konkret til årsmøtet mtp. salg.
Det er nødvendig for fortsettelsen å utarbeide en "helhetsplan" for å sikre forhåndsaksept hos
Byantikvaren for takvinduer og evt. arker/balkonger.
Styret ønsker derfor å få avklart om det er greit at styret bruker 70.000,- (av vedlikeholdsbudsjettet) til
nødvendig helhetsplan opp mot Byantikvaren.
Vedtak: Styret gis fullmakt av årsmøte til å fortsette utredningen med salg av loftsareal og gis et budsjett
på 70.000,- kroner for å gå videre med dette.
Forslag fra styret om finansiering rehab. stammer del 2
Styret har tidligere gjennomført etappe I av rehabilitering av rørstammene (soilrør) som går igjennom
seksjonene. Rørene våre er svært gamle (100 år) og dette er tvingende vedlikehold. Vi viser til tidligere
redegjørelse ad dette: https://ilalokken.naborom.no/next/blog/post/220037/varsel-om-behov-for-
kapitalinnhenting-ifbm-prekaert-vedlikehold?ispage=true
Dette prosjektet vil koste ca. 3 000 000 (tilbudet er på 2 887 500 fra TT- teknikk, men vil indeksjusteres når
oppstart er fastsatt, og vil neppe overstige 3 millioner.) Spørsmålet styret stiller til årsmøtet er hvordan
dette skal finansieres, via lånopptak eller via kapitalinnskudd slik det ble løst med etappe 1?
Ved kapitalinnskudd vil det kunne betales over flere mnd. Dette er selvsagt billigere totalt sett ettersom
rentene er høye nå og i overskuelig fremtid. På den annen side vil en kunne refinansiere sameiets
fellesgjeld og sette opp en IN-ordning når vi er ferdig med de store vedlikeholdsprosjektene, og
loftsprosjektet er avklart, trolig innen utgangen av 2026. Dette muliggjør nedbetaling for de som ønsker
det, og på den måten unngår man høye renter over tid.
Forslag:
- Alternativ 1: Styret gis fullmakt til å låne opp til 3 000 000 (Styret får fullmakt til å overstige det overnevnte
beløp med 20% uten ny behandling på årsmøte) på sameiets vegne for å finansiere etappe II av
rørstammerehabilitering.
- Alternativ 2: Styret gis fullmakt til å innkreve kapital fra seksjonseierne for opp til 3 000 000 (Styret får
fullmakt til å overstige det nevnte beløp med 20% uten ny behandling på årsmøte) fordelt iht. eierbrøk,
styret vil finne den best mulige løsningen for å fordele det aktuelle beløpet over flest mulig måneder for å
muliggjøre dette.
Vedtak: Alternativ 2 ble vedtatt.
Forslag fra seksjonseier: oppussing av oppganger
Bakgrunn: Det er et stort behov for å utføre helt grunnleggende vedlikeholdsarbeid i flere oppganger i
sameiet, og særlig i Colletts gate 73. Denne oppgangen er i svært dårlig forfatning. Temaet har vært til
behandling tidligere, og styret har allerede hentet inn tilbud på nødvendig vedlikeholdsarbeid. Styret har
også informert om at de "har planlagt å gradvis over en periode pusse opp disse oppgangene, vi starter
med de som har størst behov for dette". Likevel er det ingen ting som tyder på at det er noe som styret har
tenkt til å gjennomføre. Det er ikke lagt noen form for plan for dette, ei har det blitt gjort andre tiltak for å
forbedre forholdene - til tross for stadige henvendelser fra beboerne.
Forslag til vedtak fra seksjonseier: Sameiet iverksetter vedlikehold av oppgangen i Colletts gate 73 i løpet
av andre kvartal 2024.
Styrets innstilling: Styret innstiller ikke på dette forslaget. Styrets innstilling ble vedtatt.
Forslag fra seksjonseier: endring i kostnadsfordeling av vindusutskiftning
Jeg foreslår at kostnadene ved utskiftning av vinduer som nå blir utført blir delt på de som får oppgradert
leilighetene sine i forhold til utseende og sparte fyringskostnader. De får en verdiøkning på sin leilighet
ved at andre som ikke får noe igjen, må være med å dekke kostnadene. Dette føler jeg er urettferdig og
ber om at vedtaket blir omgjort.
Jeg ønsker en tilbakemelding på hvor mange av de som sitter i styret som nå skal skifte vinduer og hvor
mange som har skiftet tidligere og som nå ikke får goden av nye vinduer.
Forslag til vedtak fra seksjonseier: Fordelingsnøkkelen for kostnad av vindusutskiftning endres, slik at de
som ikke har fått nye vinduer i 2024 ikke må bidra til kostnaden ihht. normal kostnadsfordeling.
Styrets innstilling: Styret innstiller på at de som har byttet vinduer i egen regi tidligere har gjort dette med
egen risiko og at dette ikke kan endres. Det er ikke mulig å fravike lovens utgangspunkt som er
pulverisering av kostnader på vedlikehold og utskiftninger på fellesareal, og en slik løsning vil stride med
gjeldende rett som oppstiller en svært snever unntaksregel fra utgangspunktet om pulverisering av
kostnader. Styrets innstilling ble vedtatt.
EKSTRAORDIMÆR ÅRSMØTET
Fra ekstraordinær årsmøtet avholdt den 22.10.2024 ble følgende vedtatt:
Til ekstraordinært årsmøte 5. juni 2024 fremmet styret forslag om å godkjenne avtale med Stiftelsen
Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) om et engangstilskudd til støttemuren på kr. 250.000. Forslaget falt
med 30 stemmer mot, 13 stemmer for.
Styret oppfatter at årsaker til dette utfallet var bl.a.
1. Mangelfull informasjon om bakgrunnshistorien og dermed usikkerhet om
2. Uklarhet om kostnader for permanent løsning eller midlertidige tiltak, samt
3. Villedende diskusjon om vilkår mot fremtidig klagerett i byggesaker.
4. At mange mente sameiet bør henvende seg til kommunen, for å vite hva som kan oppnås der før man
evt. tar standpunkt til SDLs tilbud.
I den grad det var noe tvil sist, er bakgrunnen for forslaget:
1. Styret har selvsagt ikke tenkt å forplikte sameiet til å ta kostnadene for hele utbedringen for muren på kr
3.200.000,- - 3.700.000,-.
2. Det må gjøres noe med muren på relativt kort sikt. Dette er en kostnad sameiet strengt tatt ikke har
noen midler til i dag.
3. Styret har via vår juridisk bistand ikke sett noen mulighet til å avklare situasjonen med kommunen forut
for en eventuell avtaleinngåelse med SDL.
4. Vurderingen er at pengene som ligger tilbudt på bordet nå er det beste styret og sameiet kan få fra
SDL.
Styret er, fortsatt, av den oppfatning at sameiet bør godkjenne avtalen, og dette bør avgjøres ganske
snarlig, da SDL har etterspurt sameiets reaksjon på avtaletilbudet. Dette er bakgrunnen for innkalling til
nytt ekstraordinært årsmøte.
Når det gjelder årsakene ovenfor, har styret følgende innspill som forsøk på klargjøring:
1. Styret fikk efter årsmøtet utarbeidet et notat, med en detaljert kronologisk oversikt over «historien om
støttemuren». Notatet ble utsendt til seksjonseierne i
juni. Notatet vedlegges innkallingen, slik at alle kan oppdatere seg før møtet. Hovedpunktene vil også bli
gjennomgått i møtet. Historien viser at det er urealistisk å tro at andre vil påta seg ansvar for muren. Det
sitter også langt inne å få frivillig tilskudd fra andre. Styret har vurdert søksmål, men er blitt frarådet dette
fordi prosessrisikoen vil være altfor høy.
2. Utredningen fra rådg.ing. WSP forelå i august 2023. Anbefalte strakstiltak ble anslått til ca. 525.000,
anbefalte langsiktige tiltak til ca. 3.200.000, totalt ca. 3.700.000: «For å sikre hele murens integritet over tid
anbefales det å utføre et større og helhetlig tiltak. Om dette ikke gjøres bør man forvente sporadisk
utbedring av gamle og nye skader i fremtiden.» Med tilskudd på 250.000 fra SDL, er det svært langt igjen
til 3.7 mkr. Tilskuddet vil imidlertid kunne dekke nesten halvparten av de foreslåtte straks- tiltakene. Styret
mener derfor at det er et nærliggende alternativ å ta sikte på bare strakstiltakene, samtidig som man da
er innforstått med behovet for sporadisk ubedring i fremtiden («den tid, den sorg»).
3. Vilkåret om at «sameiet skal avstå fra å fremme naboklager ved fremtidige tiltak på SDLs eiendom,
forutsatt at tiltaket ligger innenfor gjeldende reguleringsplan», er på ingen måte så urimelig som det ble
hevdet av enkelte i årsmøtet. Det er tvertimot en selvfølge at det ikke er grunn til å protestere på et tiltak
som er hjemlet i reguleringsplan. Det er jo derfor man regulerer (!). Foreslår SDL derimot å bygge noe
annet enn hva som er regulert, vil sameiet – selvsagt – fortsatt ha full rett til protest/klage. Og viktigst av alt:
sameiet opprettholder – like selvsagt – sin rett til å uttale seg og protestere/klage i fremtidige
(om)reguleringsprosesser på SDLs eiendom. Styret mener derfor det ikke er grunn til å la dette vilkåret
hindre avtalen.
4. Styret har hele tiden ment at sameiet skal forsøke å få kommunen til å betale – i det minste en andel.
Historien hittil gir imidlertid lite håp om særlig positiv reaksjon fra kommunen. Om kommunen mot
formodning skulle komme opp med tilskudd vesentlig større enn SDLs tilbud, er det uansett utenkelig at
dette ville føre til høyere tilbud fra SDL. Styret mener derfor at det beste sameiet kan gjøre, er i det minste
å sikre seg tilbudet fra SDL. I neste omgang får vi se hvor langt vi kommer med kommunen. Derefter må
tiltakene tilpasses den økonomiske rammen vi ser vi har. Høyst sannsynlig er det da strakstiltakene vi får
råd til, som anført over.
Det er vedlagt en rapport i innkallingen fra en advokat sameiet har benyttet for å finne frem til best mulige
løsning - vi ber alle om å lese dette da det oppklarer flere sentrale spørsmål i saken.
Sett med adv. Haugaards øyne er det særlig pkt 1 som årsmøtet må ta inn over seg. Det foreligger 3
tekniske rapporter, og ingen av dem påviser at SDL har iverksatt tiltak som har ødelagt muren. Muren er
svekket grunnet alder. Dernest - etter alle solemerker var det kommunen som etablerte muren - ikke SDL.
Haugaard mener derfor det er vanskelig å se hvordan man skal nå frem med et krav mot SDL.
Forslag til vedtak: Styret foreslår at avtalen med Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) vedtas av
årsmøtet. Vedtatt med 26 stemmer for 18 stemmer mot
ForretningsførerOBF - Oslo og Omegn Boligforvaltning
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter.
Tekniske installasjonerSameiet har en avtale med Telia som er leverandør av bredbånd.
DyreholdEn bruker av seksjon kan holde dyr dersom dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av
eiendommen. Det skal søkes styret om dyrehold.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ikke:
- Nedhengte pendler
- Vegghengte lamper
- Vegghengte hyller
- TV
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1953/310248-144/105 Festekontrakt - vilkår
festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,089
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1953/310248-227/105 ** Diverse påtegning
Vilkår i festekontrakt
Bestemmelse om regulering av leien
Bestemmelse om beplantning, snøbrøyting
Bestemmelse om gjerder
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger, rettighetshaver er Oslo kommune
Bortleie eller fremleie er ikke tillatt uten samtykke fra Oslo kommune
Bestemmelse om forlengelse
Kan ikke overdras uten samtykke fra Oslo kommune
Uteglemt ekstrahert
Rettet etter tingl. §18
983/500956-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/39 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501808-4/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/7 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501812-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/11 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501814-4/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501817-2/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/27 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501819-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90 % AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/43 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501825-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
PRIORITET ETTER: 90%
AV LÅNETAKSTEN, TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/55 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501828-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
PRIORITET ETTER: 90%
AV LÅNETAKSTEN, TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/59 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501833-4/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETETR 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/74 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501841-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/91 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501847-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/93 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/501852-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/106 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
FesteavtaleOslo kommune er bortfester av tomten og festetiden ble automatisk forlenget med 70 år fra 2021.
Hver enkelt seksjonseier har festerett. I festekontrakten er det avtalt at kommunen har forkjøpsrett ved
overdragelse av festeretten til andre enn ektefelle, foreldre, etterkommere i rett nedstigende linje eller
søsken. Oslo kommune må også samtykke til overdragelsen.
UtleieStyret skal underrettes om utleieforhold. Seksjonseier skal opplyse styret og forretningsfører om
leietakers navn og om egen adresse i utleieperioden.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Seksjonseieren som leier ut sin seksjon skal til enhver tid informere
styret og forretningsfører om leieforholdet, leietaker og leieforholdets lengde.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-2560 og S-171GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255, S-2560 og S-171GO er helt eller delvis opphevet som følge av
bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn.
Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger i område for endret linjeføring i Collets gate ved Diriksgate, V080570. V080570 har
ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser.
Vernestatus for Colletts gate 59: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Saksnummer:
201711927. Detaljregulering. Planforslaget reguleres til helseinstitusjon (sykehus, helse- og
omsorgsinstitusjoner og undervisning), boliger, næringsbebyggelse knyttet til institusjon og hensynsoner
for bevaring av landskap, kultur- og naturmiljø. Lovisenberg institusjonsområde oppgraderes og
videreutvikles. Den nordlige delen transformeres gjennom påbygg på hovedbygningen og store deler av
dagens bebyggelse rives for å sikre plass for fremtidige behov for utvikling av området. Områdets
utnyttelse øker med 88 200m2. Området i sør, med parkanlegg og bevaringsverdig bebyggelse bevares
gjennom hensynsoner for landskap og kultur- og naturmiljø. I nord bygges det på hovedbygningens
kvadranter rundt adkomstplassen. Det legges ny bebyggelse mot Uelands gate og Griffenfelds gate i
høyder 30-36 meter over terreng. Parkering fjernes fra terreng og flyttes inn i parkeringsanlegg.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 150 000,- (Prisantydning)
kr 179 171,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 329 171,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 158 220,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-))
--------------------------------------------------------
kr 159 310,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 488 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 498 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr (Kr.6 385)
Foto (Kr.6 400)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.9 940)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-) (Kr.61 500)
Totalt kr. (Kr.134 925)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0309
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no