Bilde 1 av Colletts gate 59Bilde 2 av Colletts gate 59
Digital salgsoppgave
Colletts gate 59

0456 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 6 150 000

Fellesgjeld: kr 179 171Omkostninger: kr 169 260Totalpris: kr 6 498 431
Nydelig og fantastisk lys 3-roms toppleilighet - Null innsyn - Nyere bad og kjøkken - Peis i stue - Plassbygde løsninger
Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
24
Antall soverom
2 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
61 m²
Bruksareal (BRA)
76 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
15 m²
Fellesutgifter
kr 5 178 / Mnd
Prisantydning
kr 6 150 000
Omkostninger
kr 169 260
Fellesgjeld
kr 179 171
Totalpris
kr 6 498 431
Fellesformue
kr 29 444
Byggeår
1926
Tomt
Festet tomt 6844 m²
Oppdragsnummer
15240309
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Visninger
Søndag 26. jan.
15:15 - 16:00
Onsdag 29. jan.
17:00 - 17:45
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 6 150 000,-
Fellesgjeldkr 179 171,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 545,-
Tingl.gebyr skjøtekr 545,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-)kr 158 220,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 6 498 431
Eiendom
Colletts gate 59, 0456 Oslo, Etasje: 3

Matrikkel
Gnr. 219 Bnr. 17 Snr. 24 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 61 kvm

Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- Entré, to soverom, baderom, kjøkken og stue.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 15 kvm

Areal
Primærrom: 61 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 61 kvm , BRA-e: 15 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1926

Tomt
Festet tomt 6844 kvm

Prisantydning
6 150 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 12.01.2025.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 179 171,- pr. 07.01.2025
Andel fellesformue: kr. 29 444,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 6 150 000,- (Prisantydning)
kr 179 171,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 329 171,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 158 220,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-))
--------------------------------------------------------
kr 159 310,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 488 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 498 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 178,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Internett, kommunale avgifter, festeavgift, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, trappevask, forretningsfører, drift og vedlikehold knyttet til sameiet.

Totale felleskostnader per mnd er på kr. 5 178 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 3 809
- Renter og avdrag: kr. 1 369


Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.

Eier
Gina Aurelia Sande Thomas L Flinder Nyquist

Parkering
Det er to gjesteplasser rett utenfor eiendommen, som kan benyttes ved korttidsparkering.

Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år
- El-bil: 2090 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer.
For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/ beboerparkering/.

Beliggenhet
Velkommen til et populært, idyllisk og sentralt sted å bo! Meget attraktiv og sentral beliggenhet på St.Hanshaugen/ Alexander Kiellands plass. Dette er et koselig og unikt område plassert midt mellom Alexander Kiellands plass, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov og Grünerløkka. Avstanden er kort til alt av urbane fasiliteter. Kvelds- og søndagsåpen matbutikk finnes like i nærheten og dekker de fleste enkle og hverdagslige behov.

I umiddelbar nærhet finnes Kiellands Hus med matbutikk, vinmonopol, apotek, kafé, bokhandel, frisør og kiosk, samt flere restauranter som gamle Tranen som er Åpent Bakeri på dagtid og Colonel Mustard etc. Både St. Hanshaugen senter og Ringnes Park senter med blant annet Ringen Kino er kun en kort spasertur unna. For øvrig kan sentrum, Majorstuen og Storo Storsenter enkelt nåes med kollektivtilbudet i området.

For den aktivitetslystne er tilbudet bredt og treningsmulighetene mange: aktivitetspark i Ilaparken, SATS treningssenter på Sagene Ring, SATS på Ringnes Park og Myrens Sportssenter på Torshov med Oslo Squash, Klatreverket og Golfsenteret i Myrens Verksted, Sagene squash, samt. SiO Athletica Vulkan.

Kubaområdet sør for Kiellands plass kan blant annet friste med Smelteverket og Nedre Foss Gård. og populære Mathallen. Sjarmerende trehusbebyggelse og flere fantastiske grøntområder som Iladalen, parken på St. Hanshaugen, Akerselva Miljøpark, Myraløkka m.fl. finnes like ved. Langs Akerselva er turmulighetene flotte, enten du velger å bevege deg i retning sentrum eller nordover, gjennom Nydalen og Maridalen, inn i Nordmarka.

Utdanningsinstitusjoner som OsloMet, UiO (Blindern), BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg, Kunsthøyskolen og Arkitektur- og Designhøyskolen, Høyskolen Kristiania (Campus Vulkan) er alle godt innenfor rekkevidde.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.


Tomt
Festet tomt, 6844 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
 

Offentlig kommunikasjon
Området har en meget god tilknytning til kollektivtransport. Rett utenfor leiligheten har du busstopp Evald Ryghs gate med linjene nr. 34 (Tåsen/Ekeberg Hageby) og 54 (Kjelsås stasjon/Kværnerbyen). Fra Lovisenberg holdeplass har du linje nr. 37 (Helsfyr/Nydalen). Fra Alexander Kiellands plass går linje nr. 21 (Helsfyr/Tjuvholmen) og Flybussen til Oslo Lufthavn.


Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens interne arealer disponerer boligen 3 boder: 
- 1 bod på ca. 4m² på loftet
- 1 bod på ca. 8m² og 3m² i kjelleren

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2

TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Inngangsdør
Brann- og lydsertifisert inngangsdør med to låser.
Vurdering av avvik:
- Slarkete håndtak.
Tiltak:
- Ingen umiddelbart behov for tiltak men på sikt må håndtaket utbedres/utskiftes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater vegger og himling - Baderom
Våtromsplater på vegger. Malte plater i himling. Årstall: 2016.
Vurdering av avvik:
- Noe svertesopp i silikonfuger.
Tiltak:
- Det anbefales å utskiftes silikonfuger. Må i så fall utføres av fagfolk. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater Gulv - Baderom
Flislagt gulv. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
- Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 17 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
- Fall = 1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusjkant. Det er svakt fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet. Flislagt gulv.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
- Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: mm, ikke / tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
- Fall = = 1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusj.
Evt. membranoppkant er / ikke mulig å konstatere visuelt, det vises til evt. dokumentasjon for å vurdere dette.
- Det er / ikke lokalt fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder.
- Det er / ikke lokalt fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
- Det er / ikke lokalt fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Ikke tilfredstillende fallforhold. Bom i noen gulvfliser (hul lyd ved banking på gulvfliser). Tett under dusjdør slik at evt. lekkasjevann fra utenfor dusjsonen ikke vil nå sluk i dusj. Det er ikke tilfredstillende fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det er ikke tilfredstillende fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Tiltak:
- Baderommet fungerer med avvikene men vær klar over avvikene ved en evt. lekkasjesituasjon der lekkasjevann ikke ledes til sluk. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sluk, membran og tettesjikt- Baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Det er synlig dukmembran evt. dukmansjett under klemring i sluk. Membran på vegger og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2016
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon for membranløsninger.
Tiltak:
- Vær klar over avviket og den usikkerhet det medfører. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avtrekk - Kjøkken
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet. Årstall: 2016.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannledninger
Type rør: Rør-i-rør
Fordelerskap: I veggen på baderommet over toalettet. Evt. drensspalte for lekkasjevann fra fordelerskap er ikke lokalisert.
Røranvisning: Ja, på innside av fordelerskaplokket.
Hovedstoppekran for leiligheten: I fordelerskapet. Ble testet og fungerte 100%.
Lekkasjestopper: På kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader". Årstall: 2016
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon fra rørlegger. Hovedstoppekran er plassert i felles kjeller, dvs. ikke inni leiligheten. Evt. drensspalte for lekkasjevann fra fordelerskap er ikke lokalisert.
Tiltak:
- Ettersom det mangler dokumentasjon for rørarbeider anbefales det å få kontrollert røropplegg av en sertifisert rørlegger. Det kan ikke utelukkes behov for tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1929.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten varmes opp med panelovner og varmekabler på baderommet.

Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 8900 Kwh.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
 

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 178,- pr.mnd.
Internett, kommunale avgifter, festeavgift, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, trappevask, forretningsfører, drift og vedlikehold knyttet til sameiet.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, strøm og innboforsikring. 

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har følgende lån:

Lånenr.: 94927047866, Svenska Handelsbanken AB NUF
Type: Annuitetslån
Terminer pr år: 12
Rentesats per 07.01.2025: 7.15% pa.
Saldo per 07.01.2025: 8 713 541
Siste termin: 30.12.2047

Lånenr.: 16368025465, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Terminer pr år: 4
Rentesats per 07.01.2025: 7.15% pa.
Saldo per 07.01.2025: 8 203 670
Siste termin: 30.12.2043

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 5 423 958,- og driftskostnader på kr. 6 623 376,-. Dette gir et årsresultat med underskudd på kr. 1 553 996,-.
 

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring NUF Polisenummer: SP1016698

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 410 224,- Som sekundærbolig Kr. 5 640 896,-

Sameie
Sameie: Nye Ilaløkken Sameie, Orgnr: 983104975

Sameiet Nye Ilaløkken Sameie ble opprettet ved vedtak om sammenslåing i juni 2021. Etter sammenslåingen består sameiet av 106 boligseksjoner i Oslo Kommune.

KONTAKTINFORMASJON STYRET
Styret kan kontaktes på email: styret@ilalokken.no

VAKTMESTER
Sameiet har siden høsten 21 avtale om vaktmestertjenester med Oslo & Viken Eiendomsdrift AS, Eikenga 13, 0579 Oslo, org.nr. 925 947 369. De ivaretar oppgavene knyttet til ukentlig kontroll og rydding, plenklipping, snømåking og løpende vedlikehold etter nærmere avtale. Sameiet har avtale om rengjøringstjeneste der rengjøring skjer annenhver søndag i alle trappeoppganger, samt leie og utskiftning av matter i oppganger.

VEDLIKEHOLD/OPPTAK AV LÅN
Rehabilitering av rørstammer: Etappe 1 ble fullført før jul i 2023. Etappe 2 utføres i 2024. På årsmøtet 11.03.24 fikk styret fullmakt til å innkreve kapital fra seksjonseierne for opp til 3 000 000 (Styret får fullmakt til å overstige det nevnte beløp med 20% uten ny behandling på årsmøte) fordelt iht. eierbrøk, styret vil finne den best mulige løsningen for å fordele det aktuelle beløpet over flest mulig måneder for å muliggjøre dette.

STYRETS ARBEID I 2023-2024
Styret har i perioden hatt fokus på:
- Vedlikehold, særlig vindusutskiftning og rehabilitering av rørstammer.
- Styrke sameiets økonomi, herunder sørge for at sameiets økonomi ikke går med underskudd og at det over tid vil bli et forsvarlig nivå på sameiets egenkapital.
- Sikringstiltak som oppdatering av brannslukningsapparater i fellesarealer, og opprydding og fjerning av avfall i fellesområder i kjellere og loft.
- Arbeid med vurdering av mulighetene for salg av loftsareal.
- Det er gjort en stor innsats for å bedre sameiets utearealer med beplantning.

VEDLIKEHOLDSPLAN:
2023-2026:
- Ytterligere undersøkelser inkl. støttemur. WSP laget rapport om støttemuren i 2023, anbefaler tiltak innen 3 år. Ansl. kost permanent løsning 3.7 mkr, strakstiltak 0.5 mkr. 22.10.24: XO årsm. sa ja til tilbud om bidrag fra Lovisenb.
- Utvendig kledning - puss. Vurderes for budsjett 2026.
- Vinduer i alle 106 seksjoner. Samtlige vinduer eldre enn 10 år skiftet ut med nye, godkjent av Byantikvaren.
- Hovedinngangsdører. Større prosjekt inkl. krav fra BYA, prioritetsspørsmål, sees i sammenheng med etappevis oppussing trapperom.
- Leilighetsdører. Eventuelle dører som ikke holder brannkrav vurd. for budsj 2026.
- Tekking/taksten. Kontroll aktuelt i 2025, inntas evt. i budsjett 2026.
- Takrenner. Nedløp gjennomgått. Renner vurderes i 2025, evt. budsjett 2026.
- Murte piper og ildsteder. Sluttrapport fra feierm. Alf Pettersen 07.10.22 konsekv. av pålegg.
- Luftbehandling - naturlig avtrekk. Aktuelt med utredning i 2025, tas inn i budsjett 2026.
- Rutiner inspeksjon stigerør soil. Må lages når rehab. begge etapper er fullført vår 2025.
- Internkontroll. Bravida rapport 12.12.22, utbedringer v. MerElektro januar 2023.
2027-2031:
- Direkte fundam.
- Drenering og overvann.
- Bærende av stein (kjellervegger)
- Bærende av tegl (1.-3. etg)
- Branndører
- Kledning overflater fellesrom kfr trapper
- Primærkonstruksjon.
- Innvendige trapper fellesrom. 11.03.24: Årsmøtet avviste seksjonseiers forslag om oppussing av oppgang 73. Styret arbeider med etappeprosjekt, eventuelle støtteordninger og innhenting av tilbud.

REHABILITERING OG STØRRE VEDLIKEHOLD
2021/22:
- Reparasjon av piper
- Gjennomgang, fotografering og selektiv undersøkelse av stige- og soilrør, samt avløpsrør under bakken til offentlig avløpsanlegg
- Lukking av avvik påvist i pålegg fra BRE (piper, feieluker, etc.)
- Installasjon av gjerde bak nr. 53/55, for å hindre gjennomgangstrafikk på området
- Oppgradering av fellesvaskeri
2022/23:
- Reparasjon av piper iht. pålegg fra Brann- og redningsetaten: fullført i oktober.
- Rehabilitering av bunnledningene i hele sameiet: Prosjektet ble oppstartet i oktober og fullført som forutsatt i januar 2023, innenfor budsjett og med forutsatt kvalitet, mye takket være innleiet profesjonell bistand fra Sohlberg&Toftenes (prosjekt-/byggeledelse, SHA) og Ing. P. Nome AS (VA-faglig ansvarlig). Endelig prosjektkostnad 3.2 mkr finansiert ved felles låneopptak.
- Internkontroll og termofotografering av elektrisk anlegg: har styret sett seg nødt til å få gjennomført etter strømbrudd i 2 seksjoner i C 65. Årsaken var varmgang pga overbelastning og manglende tilsyn/ vedlikehold. Kontroll er anbefalt min. hvert 5. år, men årsrapporter bekrefter ingen kontroll siden 2016. Rapporten fra Bravida dokumenterer at el-anlegget fremstår som forventet etter alderen, men peker på 42 avvik som må utbedres. Etter tilbudsrunde ble MerElektro engasjert til å gjennomføre utbedringen i mars-april. Sluttbefaring avholdt 20. april.
- Rens av takrenner: gjennomført i januar.
- Reparasjon av søppelbrønn: måtte gjøres ved juletid, da sekken var ødelagt som følge av brann i brønnen. En kostbar påminnelse (13.000 kr) om behov for litt bedre bevistthet om hva man kaster i søppelet.
2023/24:
- Støttemur: årsmøtet 23 bevilget penger til en teknisk utredning, for å få vite hvilke tiltak som er nødvendige og innenfor hvilke tidsrammer. Utredning fra rådg.ing. WSP forelå i august. Samlet kostnad for både kort- og langsiktige tiltak er anslått til ca. 3.7 mkr. Sameiets mål må som i 1993 være et spleiselag med Lovisenberg og kommunen, og det arbeides med i første omgang å få Lovisenberg med på laget.
- Sikkerhet og parkering: i tråd med årsmøtets vedtak er det montert porter/bommer ved 53, 65, 77 og 79 og innført nytt parkeringsregime med digitale P-tillatelser i samarbeide med P-service .
- Rehab rørstammer: oppstart på det som er omtalt som "etappe 1" av to etapper med rehabilitering av rørstammer var i oktober 2023. Ferdigstillelse i desember 2023. Arbeidet ble utført av TT-Teknikk AS med USBL som prosjektleder.
- Utskifting vinduer: etter omfattende forberedelser, herunder møter med Byantikvaren og PBE, ble prosjektet for utskiftning av vinduer gjort klar for oppstart i 2023. Arbeidet ble påbegynt i januar 2024.

ÅRSMØTE 2024
Følgende ble vedtatt på årsmøtet avholdt den 11.03.2024:

Forslag fra styret om utredning av loftsutbygging
I tråd med vedtak i årsmøtet 2023 har styret arbeidet med å avklare muligheter, begrensninger og interesse for utbygging.

Kort om status: Det sittende styret har det siste gode året gjort innledende undersøkelser omkring utbygging av loftsarealene. Styret har det siste året vært i kontakt med takstmann og arkitekt, og avventer per nå avklaring/tilbakemelding fra Byantikvaren på noen forslagsskisser styret har fått utarbeidet. Styret har, per nå, ikke mottatt noen endelig tilbakemelding på at dette ikke skal være mulig mtp. lovlighet.

Kort oppsummert er det i hovedsak snakk om utvidelse fra nåværende øverste etasje til loftet, ettersom dette er mest teknisk og økonomisk gjennomførbart, og da med en intern trapp. Å bygge rene seksjoner vil rett og slett være for kostnadskrevende. Det er i utgangspunktet slik at det i hovedsak vil være mest aktuelt med én utvidelse per oppgang, så det vil jo være naturlig at for det tilfellet flere i hver oppgang er interesserte at det vil bli aktuelt med en budrunde. Men det er viktig å presisere at heller ikke dette er fastslått per nå.

Styret vurderer, i lys av det ovenstående, at dette er et forhold man ønsker å undersøke nærmere, og vil, etter styrets syn, være gunstig med hensyn til flere momenter, blant annet:
- Økt trivsel for de aktuelle sameierne som får mer plass og følgelig kan bo her lengre
- Betydelig inntektskilde for et sameie som har relativt svak økonomi

Det er viktig å presisere at det fortsatt er svært mye som gjenstår, og det er vanskelig å skissere noen tidshorisont for det følgende.

Eksempelvis vil sentrale spørsmål for fortsettelsen bli tidshorisont og pris. Det er heller ingen garanti for at det blir utbygging for loftsarealene, men styret oppfatter det å være hensiktsmessig med videre undersøkelser - hvor ambisjonen til slutt vil være å presentere noe konkret til årsmøtet mtp. salg.

Det er nødvendig for fortsettelsen å utarbeide en "helhetsplan" for å sikre forhåndsaksept hos Byantikvaren for takvinduer og evt. arker/balkonger.
Styret ønsker derfor å få avklart om det er greit at styret bruker 70.000,- (av vedlikeholdsbudsjettet) til nødvendig helhetsplan opp mot Byantikvaren.

Vedtak: Styret gis fullmakt av årsmøte til å fortsette utredningen med salg av loftsareal og gis et budsjett på 70.000,- kroner for å gå videre med dette.

Forslag fra styret om finansiering rehab. stammer del 2
Styret har tidligere gjennomført etappe I av rehabilitering av rørstammene (soilrør) som går igjennom seksjonene. Rørene våre er svært gamle (100 år) og dette er tvingende vedlikehold. Vi viser til tidligere redegjørelse ad dette: https://ilalokken.naborom.no/next/blog/post/220037/varsel-om-behov-for-
kapitalinnhenting-ifbm-prekaert-vedlikehold?ispage=true

Dette prosjektet vil koste ca. 3 000 000 (tilbudet er på 2 887 500 fra TT- teknikk, men vil indeksjusteres når oppstart er fastsatt, og vil neppe overstige 3 millioner.) Spørsmålet styret stiller til årsmøtet er hvordan dette skal finansieres, via lånopptak eller via kapitalinnskudd slik det ble løst med etappe 1?

Ved kapitalinnskudd vil det kunne betales over flere mnd. Dette er selvsagt billigere totalt sett ettersom rentene er høye nå og i overskuelig fremtid. På den annen side vil en kunne refinansiere sameiets fellesgjeld og sette opp en IN-ordning når vi er ferdig med de store vedlikeholdsprosjektene, og loftsprosjektet er avklart, trolig innen utgangen av 2026. Dette muliggjør nedbetaling for de som ønsker det, og på den måten unngår man høye renter over tid.

Forslag:
- Alternativ 1: Styret gis fullmakt til å låne opp til 3 000 000 (Styret får fullmakt til å overstige det overnevnte beløp med 20% uten ny behandling på årsmøte) på sameiets vegne for å finansiere etappe II av rørstammerehabilitering.

- Alternativ 2: Styret gis fullmakt til å innkreve kapital fra seksjonseierne for opp til 3 000 000 (Styret får fullmakt til å overstige det nevnte beløp med 20% uten ny behandling på årsmøte) fordelt iht. eierbrøk, styret vil finne den best mulige løsningen for å fordele det aktuelle beløpet over flest mulig måneder for å muliggjøre dette.

Vedtak: Alternativ 2 ble vedtatt.

Forslag fra seksjonseier: oppussing av oppganger
Bakgrunn:  Det er et stort behov for å utføre helt grunnleggende vedlikeholdsarbeid i flere oppganger i sameiet, og særlig i Colletts gate 73. Denne oppgangen er i svært dårlig forfatning. Temaet har vært til behandling tidligere, og styret har allerede hentet inn tilbud på nødvendig vedlikeholdsarbeid. Styret har også informert om at de "har planlagt å gradvis over en periode pusse opp disse oppgangene, vi starter med de som har størst behov for dette". Likevel er det ingen ting som tyder på at det er noe som styret har tenkt til å gjennomføre. Det er ikke lagt noen form for plan for dette, ei har det blitt gjort andre tiltak for å forbedre forholdene - til tross for stadige henvendelser fra beboerne.

Forslag til vedtak fra seksjonseier: Sameiet iverksetter vedlikehold av oppgangen i Colletts gate 73 i løpet av andre kvartal 2024.
Styrets innstilling: Styret innstiller ikke på dette forslaget. Styrets innstilling ble vedtatt.

Forslag fra seksjonseier: endring i kostnadsfordeling av vindusutskiftning
Jeg foreslår at kostnadene ved utskiftning av vinduer som nå blir utført blir delt på de som får oppgradert leilighetene sine i forhold til utseende og sparte fyringskostnader. De får en verdiøkning på sin leilighet ved at andre som ikke får noe igjen, må være med å dekke kostnadene. Dette føler jeg er urettferdig og ber om at vedtaket blir omgjort.

Jeg ønsker en tilbakemelding på hvor mange av de som sitter i styret som nå skal skifte vinduer og hvor mange som har skiftet tidligere og som nå ikke får goden av nye vinduer.

Forslag til vedtak fra seksjonseier: Fordelingsnøkkelen for kostnad av vindusutskiftning endres, slik at de som ikke har fått nye vinduer i 2024 ikke må bidra til kostnaden ihht. normal kostnadsfordeling.

Styrets innstilling: Styret innstiller på at de som har byttet vinduer i egen regi tidligere har gjort dette med egen risiko og at dette ikke kan endres. Det er ikke mulig å fravike lovens utgangspunkt som er pulverisering av kostnader på vedlikehold og utskiftninger på fellesareal, og en slik løsning vil stride med gjeldende rett som oppstiller en svært snever unntaksregel fra utgangspunktet om pulverisering av kostnader. Styrets innstilling ble vedtatt.

EKSTRAORDIMÆR ÅRSMØTET
Fra ekstraordinær årsmøtet avholdt den 22.10.2024 ble følgende vedtatt:
Til ekstraordinært årsmøte 5. juni 2024 fremmet styret forslag om å godkjenne avtale med Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) om et engangstilskudd til støttemuren på kr. 250.000. Forslaget falt med 30 stemmer mot, 13 stemmer for.

Styret oppfatter at årsaker til dette utfallet var bl.a.
1. Mangelfull informasjon om bakgrunnshistorien og dermed usikkerhet om
2. Uklarhet om kostnader for permanent løsning eller midlertidige tiltak, samt
3. Villedende diskusjon om vilkår mot fremtidig klagerett i byggesaker.
4. At mange mente sameiet bør henvende seg til kommunen, for å vite hva som kan oppnås der før man evt. tar standpunkt til SDLs tilbud.

I den grad det var noe tvil sist, er bakgrunnen for forslaget:
1. Styret har selvsagt ikke tenkt å forplikte sameiet til å ta kostnadene for hele utbedringen for muren på kr 3.200.000,- - 3.700.000,-.
2. Det må gjøres noe med muren på relativt kort sikt. Dette er en kostnad sameiet strengt tatt ikke har noen midler til i dag.
3. Styret har via vår juridisk bistand ikke sett noen mulighet til å avklare situasjonen med kommunen forut for en eventuell avtaleinngåelse med SDL.
4. Vurderingen er at pengene som ligger tilbudt på bordet nå er det beste styret og sameiet kan få fra SDL.

Styret er, fortsatt, av den oppfatning at sameiet bør godkjenne avtalen, og dette bør avgjøres ganske snarlig, da SDL har etterspurt sameiets reaksjon på avtaletilbudet. Dette er bakgrunnen for innkalling til nytt ekstraordinært årsmøte.

Når det gjelder årsakene ovenfor, har styret følgende innspill som forsøk på klargjøring:
1. Styret fikk efter årsmøtet utarbeidet et notat, med en detaljert kronologisk oversikt over «historien om støttemuren». Notatet ble utsendt til seksjonseierne i
juni. Notatet vedlegges innkallingen, slik at alle kan oppdatere seg før møtet. Hovedpunktene vil også bli gjennomgått i møtet. Historien viser at det er urealistisk å tro at andre vil påta seg ansvar for muren. Det sitter også langt inne å få frivillig tilskudd fra andre. Styret har vurdert søksmål, men er blitt frarådet dette fordi prosessrisikoen vil være altfor høy.

2. Utredningen fra rådg.ing. WSP forelå i august 2023. Anbefalte strakstiltak ble anslått til ca. 525.000, anbefalte langsiktige tiltak til ca. 3.200.000, totalt ca. 3.700.000: «For å sikre hele murens integritet over tid anbefales det å utføre et større og helhetlig tiltak. Om dette ikke gjøres bør man forvente sporadisk utbedring av gamle og nye skader i fremtiden.» Med tilskudd på 250.000 fra SDL, er det svært langt igjen til 3.7 mkr. Tilskuddet vil imidlertid kunne dekke nesten halvparten av de foreslåtte straks- tiltakene. Styret mener derfor at det er et nærliggende alternativ å ta sikte på bare strakstiltakene, samtidig som man da er innforstått med behovet for sporadisk ubedring i fremtiden («den tid, den sorg»).

3. Vilkåret om at «sameiet skal avstå fra å fremme naboklager ved fremtidige tiltak på SDLs eiendom, forutsatt at tiltaket ligger innenfor gjeldende reguleringsplan», er på ingen måte så urimelig som det ble hevdet av enkelte i årsmøtet. Det er tvertimot en selvfølge at det ikke er grunn til å protestere på et tiltak som er hjemlet i reguleringsplan. Det er jo derfor man regulerer (!). Foreslår SDL derimot å bygge noe annet enn hva som er regulert, vil sameiet – selvsagt – fortsatt ha full rett til protest/klage. Og viktigst av alt: sameiet opprettholder – like selvsagt – sin rett til å uttale seg og protestere/klage i fremtidige (om)reguleringsprosesser på SDLs eiendom. Styret mener derfor det ikke er grunn til å la dette vilkåret hindre avtalen.

4. Styret har hele tiden ment at sameiet skal forsøke å få kommunen til å betale – i det minste en andel. Historien hittil gir imidlertid lite håp om særlig positiv reaksjon fra kommunen. Om kommunen mot formodning skulle komme opp med tilskudd vesentlig større enn SDLs tilbud, er det uansett utenkelig at dette ville føre til høyere tilbud fra SDL. Styret mener derfor at det beste sameiet kan gjøre, er i det minste å sikre seg tilbudet fra SDL. I neste omgang får vi se hvor langt vi kommer med kommunen. Derefter må tiltakene tilpasses den økonomiske rammen vi ser vi har. Høyst sannsynlig er det da strakstiltakene vi får råd til, som anført over.

Det er vedlagt en rapport i innkallingen fra en advokat sameiet har benyttet for å finne frem til best mulige løsning - vi ber alle om å lese dette da det oppklarer flere sentrale spørsmål i saken.

Sett med adv. Haugaards øyne er det særlig pkt 1 som årsmøtet må ta inn over seg. Det foreligger 3 tekniske rapporter, og ingen av dem påviser at SDL har iverksatt tiltak som har ødelagt muren. Muren er svekket grunnet alder. Dernest - etter alle solemerker var det kommunen som etablerte muren - ikke SDL. Haugaard mener derfor det er vanskelig å se hvordan man skal nå frem med et krav mot SDL.
Forslag til vedtak: Styret foreslår at avtalen med Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) vedtas av årsmøtet. Vedtatt med 26 stemmer for 18 stemmer mot

Forretningsfører
OBF - Oslo og Omegn Boligforvaltning

Styregodkjenning
Det foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter.

Tekniske installasjoner
Sameiet har en avtale med Telia som er leverandør av bredbånd.

Dyrehold
En bruker av seksjon kan holde dyr dersom dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Det skal søkes styret om dyrehold.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller  annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- Nedhengte pendler
- Vegghengte lamper
- Vegghengte hyller
- TV

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1953/310248-144/105 Festekontrakt - vilkår
festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,089
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1953/310248-227/105 ** Diverse påtegning
Vilkår i festekontrakt
Bestemmelse om regulering av leien
Bestemmelse om beplantning, snøbrøyting
Bestemmelse om gjerder
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger, rettighetshaver er Oslo kommune
Bortleie eller fremleie er ikke tillatt uten samtykke fra Oslo kommune
Bestemmelse om forlengelse
Kan ikke overdras uten samtykke fra Oslo kommune
Uteglemt ekstrahert
Rettet etter tingl. §18

983/500956-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/39 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501808-4/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/7 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501812-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/11 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501814-4/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501817-2/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/27 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501819-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90 % AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/43 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501825-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
PRIORITET ETTER: 90%
AV LÅNETAKSTEN, TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/55 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501828-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
PRIORITET ETTER: 90%
AV LÅNETAKSTEN, TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/59 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501833-4/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETETR 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/74 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501841-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/91 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501847-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/93 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/501852-3/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Overført fra: 0301-219/17/0/106 F
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere



Festeavtale
Oslo kommune er bortfester av tomten og festetiden ble automatisk forlenget med 70 år fra 2021.

Hver enkelt seksjonseier har festerett. I festekontrakten er det avtalt at kommunen har forkjøpsrett ved overdragelse av festeretten til andre enn ektefelle, foreldre, etterkommere i rett nedstigende linje eller søsken. Oslo kommune må også samtykke til overdragelsen.

Utleie
Styret skal underrettes om utleieforhold. Seksjonseier skal opplyse styret og forretningsfører om leietakers navn og om egen adresse i utleieperioden.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Seksjonseieren som leier ut sin seksjon skal til enhver tid informere styret og forretningsfører om leieforholdet, leietaker og leieforholdets lengde.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255, S-2560 og S-171GO kan sees hos megler.
 
Reguleringsbestemmelser S-2255, S-2560 og S-171GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Eiendommen ligger i område for endret linjeføring i Collets gate ved Diriksgate, V080570. V080570 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser.
Vernestatus for Colletts gate 59: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).

Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og bygningsetaten for sluttbehandling.

Pågående saker:
* Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Saksnummer: 201711927. Detaljregulering. Planforslaget reguleres til helseinstitusjon (sykehus, helse- og omsorgsinstitusjoner og undervisning), boliger, næringsbebyggelse knyttet til institusjon og hensynsoner for bevaring av landskap, kultur- og naturmiljø. Lovisenberg institusjonsområde oppgraderes og videreutvikles. Den nordlige delen transformeres gjennom påbygg på hovedbygningen og store deler av dagens bebyggelse rives for å sikre plass for fremtidige behov for utvikling av området. Områdets utnyttelse øker med 88 200m2. Området i sør, med parkanlegg og bevaringsverdig bebyggelse bevares gjennom hensynsoner for landskap og kultur- og naturmiljø. I nord bygges det på hovedbygningens kvadranter rundt adkomstplassen. Det legges ny bebyggelse mot Uelands gate og Griffenfelds gate i høyder 30-36 meter over terreng. Parkering fjernes fra terreng og flyttes inn i parkeringsanlegg.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 6 150 000,- (Prisantydning)
kr 179 171,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 329 171,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 158 220,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-))
--------------------------------------------------------
kr 159 310,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 488 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 498 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr (Kr.6 385)
Foto (Kr.6 400)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.9 940)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 329 171,-) (Kr.61 500)
Totalt kr. (Kr.134 925)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0309

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Colletts gate 59
For mer om objektet
Colletts gate 59

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: