0455 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 5
- Antall soverom
- 1 soverom
- Etasje
- 2
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 36 m²
- Bruksareal (BRA)
- 47 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 11 m²
- Fellesutgifter
- kr 2 483 / Mnd
- Prisantydning
- kr 4 350 000
- Omkostninger
- kr 9 490
- Fellesgjeld
- kr 51 090
- Totalpris
- kr 4 410 580
- Fellesformue
- kr 10 677
- Byggeår
- 1919
- Tomt
- Leid tomt 9913 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 55, bnr. 18
- Oppdragsnummer
- 4240061
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 4 350 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 51 090,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 500,- |
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) | kr 8 250,- |
Totalpris | kr 4 410 580 |
Entré |
Vel innenfor døren får du et hyggelig førsteinntrykk av boligen. Entréen er malt i lyse farger og har parkett på gulvene. Her er det plass til å henge av seg yttertøyet, i tillegg til at det er et praktisk innebygget skap som sikrer god oppbevaring.
Stue |
Stuen ligger i delvis åpen løsning til kjøkken og sammen utgjør de leilighetens midtpunkt. Her kan man samle venner for hyggelige kvelder sammen. Rommet får godt med naturlig lys inn fra de store vinduspostene. Her får du frem leilighetens sjel med generøs takhøyde og dype vindusposter. Stuens gode planløsning gjør at du enkelt kan innrede med sofamøblement og spisekrok.
Kjøkken |
Stuen og kjøkkenet er praktisk adskilt med en bar som gir ekstra arbeidsflate. Selve innredningen er levert fra IKEA og er utstyrt med mye oppbevaringsmuligheter. Av hvitevarer er det integrert komfyr, induksjonstopp, kombiskap og oppvaskmaskin. Hvitevarene er levert av IKEA. Over platetoppen er det en avtrekksvifte med kullfilter. De store kjøkkenvinduene slipper inn rikelig med lys, noe som gir flotte arbeidsforhold.
Dusjrom & toalett|
Flislagt dusjrom renovert i 2020. Det er lagt 60*60cm fliser på vegger og mosaikkfliser med varmekabler på gulv. I dag er badet innredet til et dusjrom der det er vegghengt baderomsinnredning med skap og nedfelt servant. Rommet har naturlig ventilasjon til felles ventilasjonsanlegg. Varmtvannsbereder til leiligheten er plassert i himling på bad og ble byttet ut i 2014. Toalettet finner du i tilknytning til kjøkkenet. Der finner du toalett og servant.
Soverom |
Leilighetens soverom er av den romslige sorten. Her har du god plass til å innrede med dobbeltseng, nattbord, garderobeskap og ytterligere ønsket møblement. I dag er det satt inn en stor skyvedørsgarderobe med gode oppbevaringsmuligheter. De store vinduspostene bidrar til fine innvendige lysforhold.
Innvendige overflater |
- Gulvoverflater: Det er parkett på gulvene i alle rom, fliser på badet og på kjøkkengulvet, samt malt betonggulv på toalettrommet.
- Veggoverflater: Veggene er slette, pussete og malte murvegger.
- Himlingsoverflater: I taket er det malt, pusset betongtak.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra EK Takst AS v/ Thomas Espolin-Kahrs, datert 20.07.2024. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Tilstandsgrad 2 (TG2 - avvik som ikke krever umiddelbare tiltak) |
Våtrom > Bad > Ventilasjon:
Naturlig ventilasjon i gamle bygårder fungerer ved hjelp av en ventilasjonspipe på taket og en vertikal sjakt som går gjennom hele bygården, med sidekanaler til hver leilighet. Det kan ikke kobles på en vifte til ventil på yttervegg eller til ventilasjonskanaler, da dette vil motvirke effekten av den naturlige ventilasjonen. Takstmannen er ikke kjent med om borettslaget tillater avtrekksvifte på badet. TG2 settes på grunn av mangel på mekanisk avtrekk.
Konstruksjoner som ikke er undersøkt (TG IU) |
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg:
Det var ikke mulig å åpne sikirngskapet under befaring da låsen var ødelagt. Det elektriske er dermed bare beskrevet fra tidligere salgsoppgaver som sier at Hovedsikringsskap og stigeledninger er skiftet i hele gården rundt 2007. Videre undersøkelser anbefales.
Bygning, generelt |
Bratte saltak, mansardtak og barokkdetaljer preger bygningen. Taket med takstein, takrenner og annet ble skiftet i hele gården i 2006/2007.
Ytterveggene består av spekkmurte teglsteinsvegger, som er en fellesanliggende konstruksjon for borettslaget.
Det er malte trevinduer med 3-lags glass fra 2012, sidehengslet med rullegardiner.
Hoveddøren er malt og av typen brann- og lydisolert dør (B30/DB35), og den har dørkikkert og calling-anlegg til gateplan.
Oppgraderinger |
- Oppussing av dusjrom i 2020. Samtidig ble rør på kjøkken byttet
- Soverom malt i 2020
- Gang og kjøkken malt i 2022
Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Ovennevnte punkter er hentet fra rapporten, men er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 47,0 m²
- BRA-i: 36,0 m²
- BRA-e: 11,0 m²
- BRA-b: 0,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 47m²
- BRA-i 36m²: Entré, stue, kjøkken, soverom, bad og toalettrom
- BRA-e 11m²: Loftsbod på ca. 5,4m² og kjellerbod på ca. 6,4m²
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Leiligheten har oppvarming i form av elektriske panelovner, samt varmekabler på kjøkkenet.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Rød G er vedlagt salgsoppgaven.
Løsøre og tilbehør
Integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger i handelen.
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
9913,00 m² festet
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved godkjent beboerparkeringssøknad kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser beboerparkering, indre by, 2024:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr 5.950 for ett år
- Motorsykkel og moped: kr 2.975 for ett år
- El-bil: kr 2.000 for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: kr 1.000 for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
Diverse
Kort utdrag fra Egenerklæringsskjema |
Pkt. 2: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Full renovering av badet i 2020. Arbeid ble utført av Dan Construct AS.
Pkt. 4: Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Rør på kjøkkenet ble byttet i 2020. Arbeidet ble utført av Dan Construct AS.
Pkt. 23: Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Borettslaget har foretatt tiltak og målinger i kjelleren.
Selgers Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Velkommen til Fayes gate 20, en meget attraktiv og sentralt beliggende eiendom i Lindern Haveby, som regnes som et av de mest ettertraktede boligområdene i området. Leiligheten har en flott intern beliggenhet i gårdens 2. etasje, som gir fritt utsyn mot Fayes gate og beskytter mot innsyn og sjenanse. Rett utenfor døren finner du et nydelig opparbeidet gårdsrom med stor plen, lekeapparater, beplantning og sittegrupper.
Beliggenheten i Lindern Haveby gir deg et sentralt utgangspunkt med nærhet til alt hovedstaden har å tilby. Området er preget av et yrende restaurant- og kaféliv, en rekke forretninger og servicetilbud, samt god offentlig kommunikasjon. Du har gangavstand til Bislett og Adamstuen, hvor du finner en rekke forretninger, dagligvarebutikker og spisesteder. I tillegg er det kort gang- og sykkelavstand til Bogstadveien og Hegdehaugsveien, kjent for sitt rike utvalg av forretninger, fra store motehus til mindre nisjeforretninger. Området byr også på kort vei til Grünerløkka og populære Vulkan, som er kjent for sine nisjeforretninger og livlige café- og restaurantliv. Lindern Haveby er omgitt av flere parker og grøntområder, og borettslaget har flotte grøntarealer. Det er gangavstand til populære parker som Idioten, St. Hanshaugen park og Ilaparken, ideelt for en løpetur i vakre omgivelser. For innendørs trening finnes det gode muligheter ved Myrens Sportssenter, Sagene Squash, SATS Sagene, og Bislett Stadion. Søker du skog og mark, er det kort avstand med offentlig kommunikasjon til Sognsvann og Frognerseteren med milevis av turløyper både sommer og vinter. Det finnes flere dagligvarebutikker i nærheten, inkludert Joker i Fayes gate og en butikk i Geitmyrsveien. For et større utvalg kan du besøke Mathallen ved Vulkan eller "Gutta på Haugen" ved St. Hanshaugen park. Boligen er godt tilknyttet offentlig kommunikasjon med busslinjene 20, 28, og 37 innen kort gangavstand, samt blåtrikken med linjene 17 og 18 ved Adamstuen. Flybuss er tilgjengelig fra Arkitekt Rivertz plass. Beliggenheten kan kort beskrives som urban, barnevennlig og svært sentral, med kort vei til offentlig kommunikasjon.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 2 483,- pr. mnd. og inkluderer:
Kabel-tv og bredbånd, renter og avdrag, trappevasktillegg, brannvarslingsanlegg, festeavgifter, kommunale avgifter, felles husforsikring, eksterne tjenester, andre driftsutgifter m.m.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
- Renter og avdrag = kr 436,-
- Trappevasktillegg = kr 156,-
- Kabel-tv og bredbånd = kr 479,-
- Brannvarslingsanlegg = kr 100,-
- Felleskostnader = kr 1.311,68
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Andre løpende kostnader
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:
Strøm |
Selger informerer om et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca. 4 814 kwh. pr. år.
Felles husforsikring |
Eiendommen er p.t. forsikret i Protector Forsikring ASA. Kostnaden dekkes av de månedlige fellesutgiftene.
Årlig festeavgift |
Årlig festeavgift dekkes av de månedlige fellesutgiftene.
Kabel-TV / Bredbånd |
Boligen er tilknyttet Telenor som leverandør av kabel-tv og internett. Kostnaden dekkes av de månedlige fellesutgiftene.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Protector Forsikring ASA med polisenummer: 1363104.5.1
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 1 084 089,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 4 119 538,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
Borettslaget Lindern KV V, Orgnr: 961 844 525
Forretningsfører: Oslo og Omegn Boligforvaltning As
Borettslaget Lindern Kv V er er registrert med organisasjonsnummer 961844525.
Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune kommune og har 114 boligenheter og ingen andre enheter.
Borettslaget har egen portner. Portneren ivaretar oppgavene knyttet til rydding, plenklipping, snømåking, daglig drift, løpende vedlikehold.
Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med Absolutt Rent AS. Vaskelister henger i oppgangene.
Borettslaget har eget fellesvaskeri som er lokalisert i Fayes gate 16. Tørketromler og vaskemaskiner er nå samlet i samme rom. Dette kan benyttes i henhold til oppsatte regler og vaskelister.
Rørene er fra byggeåret, 1919, og det må derfor i nærmeste fremtid settes i gang rørfornyingsprosjekt. Det ble ikke fattet noen vedtak om dette på generalforsamling 2022, men må forventes i fremtiden. Eiere som skal pusse opp bad bes søke styret om støtte til å rehabilitere soilrør.
Utdrag fra Vedtekter, datert 04.04.06 |
Pkt. 2.2: Styret skal godkjenne nye andelseiere.
Pkt. 5.1: For felleskostnader som ikke blir betalt ved forfall, svarer andelseier den til enhver tids forsinkelsesrente etter gjeldende lov.
Pkt. 5.2: Laget har lovbestemt panterett på beste mulige prioritet i andel for krav om felleskostnader og andre krav som følger av lagsforholdet.
Utdrag fra Ordensregler, datert mai 2023 |
Pkt. 5: Innvendig fellesareal i oppgang, kjeller og på loft skal holdes ryddig. Fellesarealene skal ikke benyttes som privat lagerplass. Private eiendeler, sportsutstyr, klær, sko o.l., skal ikke plasseres i oppgangene. Unntak gjelder kun for barnevogner og hjelpemidler.
Pkt. 6: Fellesgriller skal rengjøres og settes tilbake på plass etter bruk. Utemøbler settes tilbake etter bruk.
Pkt. 11: Dyrehold er ikke tillatt uten godkjenning fra styret.
Dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Sikringsordning
Borettslaget har ikke sikringsordning for ubetalte fellesutgifter, som betyr at dersom en av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseierne.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 11 112 864,- pr. 11.06.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 51 090,- pr. 11.06.2024.
Andel fellesformue er kr. 10 677,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Lånenummer: 94927046703, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 11.06.2024: 6% pa.
Antall terminer til innfrielse: 57
Saldo per 11.06.2024: 11.112.864
Andel av saldo: 51.090
Første termin/første avdrag: 01.11.2022 ( siste termin 01.08.2038 )
Årsregnskap
Borettslaget hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr 5.562.424, utgifter på kr 4.890.328 og et årsresultat på kr 187.050. For inneværende regnskapsår er det budsjettert med inntekter på kr 5.501.059, utgifter på kr 8.040.931 og et årsresultat på kr -3.167.486. Regnskapet og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse hos megler.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Andelen er ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger expeditionsdokument datert 1919 og byggetegninger datert 1919. Byggetegninger fra kommunen viser at det er foretatt bruksendringer i boligens hoveddel etter byggeår. Dagens bad ble byggemeldt som en del av stue/kjøkken. Slike bruksendringer, som ikke endrer forutsetningen for kommunens opprinnelige godkjennelse, er som utgangspunkt ikke søknadspliktige. Det foreligger følgelig ingen godkjennelse. Den bygningssakkyndige opplyser at rommene tilfredsstiller dagens tekniske krav. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Et expeditionsdokument er forsiden av byggesaksmappen fra oppføringstidspunktet. Det vil i ettertid ikke bli gitt ferdigattest på bygninger som er oppført før 1998, jf. lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 21-10 5. ledd. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Øvrige dokumenter på eiendommen |
- Ferdigattest datert 05.02.2013 vedrørende fasadeendring - vindusutskifting
Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.07.1977. Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn). Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Pågående plan- og byggesaker i området |
Saksnr. 201711927 - Lovisenberggata 15 med flere
Planforslaget ble sendt til offentlig ettersyn i 2019. Planforslaget omfatter at Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m. Hensikten er å sikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg i et lengre tidsperspektiv. Planforslaget størrelse og utnyttelse har utløst krav til planprogram med konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk. Siste dokument på saken er fra søker (Asplan Viak AS) som sender inn planbestemmelser med kommentarer, 06.06.2024.
Kommunalt listeført |
Eiendommen er kommunalt listeført. Eiendommen ligger innenfor Lindern haveby som i 1917-20 ble oppført som arbeiderboliger. En søknad om tiltak som forringer bevaringsverdien på et bygg vil kunne avslås med hjemmel i plan- og bygningslovens § 29-2 vedrørende visuelle kvaliteter eller § 31-1 om bygninger med kulturminneverdi. Det vil også være mulighet for å vedta midlertidig forbud mot tiltak i medhold av plan- og bygningslovens § 13-1, i påvente av en bevaringsregulering. Eieren må påregne at kommunen vil kunne ha innsigelser til eventuelle tiltak på eiendommen. Se https://www.kulturminnesok.no for mer informasjon
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 10629, tgl. 22.08.1955 - Festekontrakt - vilkår
Oslo kommune som grunneier bortfester til Boliglaget Lindern kv. V (gnr/bnr 55/18 og 19).
Festetid: 70 år regnet fra 01.11.1951.
Årlig avgift NOK 2,974
Bestemmelser om overdragelse av kontrakten
Forkjøpsrett for grunneier
Bestemmelser om regulering av leien
Bestemmelse om bebyggelse
Pant for forfalt festeavgift
Bestemmelser om forlengelse
Bestemmelser om innløsningsrett
Bestemmelser om gjerdeplikt
Dnr. 10630, tgl. 22.08.1955 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
Dnr. 919867, tgl. 02.02.1953 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
GNR. 55, BNR. 19
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Festeavtale
Bortfester: Oslo kommune
Festetid: 70 år og regnes fra 01.11.1951
Festeavgift: kr 134.098,-
Fra 01.11.2021 ble festeavgiften på kr 105.938 oppregulert med 26,6%. Prosenten tilsvarte konsumprisindeksens økning i perioden fra juli 2012 til november 2021. Festeavgiften skal kunne reguleres, men ikke oftere enn tillatt etter de til enhver tid gjeldende prisforskrifter og i intet tilfelle oftere enn med minst 10 års mellomrom. Ved reguleringen omregnes festeavgiften etter den grunnverdi arealet har på omregningstiden og den rentefot som finnes rimelig etter vanlig rentenivå på denne tid.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Konsesjon og odel
Erverv av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Det hviler ikke odel på eiendommen.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 4 350 000,-
Andel fellesgjeld kr 51 090,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 410 580,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 51 090,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 45 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 15 900,00
Grunnpakke borettslag: 19 690,00
Markedspakke Premium: 24 900,00
Visningshonorar/overtakelseshonorar pr stk.: 3 000,00
Oppgjørshonorar: 7 900,00
Gebyr for utsatt betaling : 0,00
Tilstandsrapport inkl. plantegning (faktureres dirkete til selger): 9 700,00
Foto (faktureres direkte til selger): 5 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 4240061
Ansvarlig megler: Anine Rosasco Flaathen
EIE Valkyrien
Valkyrien Eiendom AS
NO 930 299 308 MVA
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.