Bilde 1 av Garver Ytteborgs vei 127Bilde 2 av Garver Ytteborgs vei 127
Digital salgsoppgave
Garver Ytteborgs vei 127

0977 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Flott og arealeffektiv 1-roms|Solrik Balkong|Fritt utsyn og ingen gjenboere|V.vann og fyring inkl.|Bad 2018|Heis
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Etasje
7
Internt bruksareal (BRA-i)
31 m²
Bruksareal (BRA)
33 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
7 m²
Fellesutgifter
kr 3 253 / Mnd
Prisantydning
kr 2 990 000
Omkostninger
kr 17 219
Fellesgjeld
kr 141 875
Totalpris
kr 3 149 094
Fellesformue
kr 8 789
Byggeår
1969
Tomt
Fellestomt 53031 m²
Oppdragsnummer
32240170
card-default

Magnus Grasmo

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Magnus
Prisantydningkr 2 990 000,-
Fellesgjeldkr 141 875,-
Forkjøpsrettsgebyrkr 7 769,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 3 149 094
Eiendom
Garver Ytteborgs vei 127, 0977 OSLO, Etasje: 7

Matrikkel
Andelsnr. 848 Orgnr. 948515571 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 33 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 31 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm

Areal
Primærrom: 31 kvm, Bruksareal: 33 kvm, BRA-i: 31 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1969

Tomt
Fellestomt 53031 kvm

Prisantydning
2 990 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Stian Christensen Takstdato: 24.07.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 141 875,- pr. 31.12.22
Andel fellesformue: kr. 8 789,- pr. 31.12.22

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 141 875,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 131 875,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 8 969,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 140 844,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 149 094,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 253,- pr. mnd.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

En økning i felleskostander og fellesgjeld må påberegnes som følge av rehabiliteringsprosjekt.

Felleskostnad inkluderer
Felleskostnader, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, energi/fyring, tv/bredbånd.

Felleskostnader og fellesgjeld vil i løpet av de kommende årene øke som følge av låneopptak til
fasaderehabiliteringen.

Rentenivå, eventuelt nye låneopptak, endret nedbetalingsplan og årsmøtevedtak kan påvirke
felleskostnadenes størrelse. Beløpet er opplyst av forretningsfører, og avhenger av de avtaler
som borettslaget til enhver tid har inngått. Felleskostnadene kan være avhengig av forbruk.
Avdrag, rentekostnader og felleskostnader totalt etter avdragsfri periode

Avdragsfri periode utløper 01.09.2026. Månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode vil
med dagens rentesats øke med kr 215. Ta kontakt med forretningsfører for nærmere
opplysninger.

Sikringsordning fellesgjeld
"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av 'X'. "
Dersom noen av andelseierne ikke betaler sine felleskostnader må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseierne. For å forhindre dette er borettslaget tilknyttet en sikringsordning, som dekker borettslagets tap dersom noen andelseiere ikke betaler sine felleskostnader. Sikringsordningen er levert av OBOS.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Joakim Arvid Melby

Parkering
Det medfølger ikke parkeringsplass med boforholdet, men det er mulighet for å leie parkeringsplass/garasjeplass og plasser med lademulighet via styret/henvendelse til parkeringsutvalget. Det kan leies inntil tre plasser for hver leilighet, 1 i garasje og inntil 2 ute. Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm. Parkering skal kun gjøres på faste plasser som leies ut av borettslaget.

Priser for parkering og garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC plasser, MC plasser, Elbil plasser etc. Parkeringsutvalget har oversikt over priser. Det er ventelister på parkeringsplasser for el-biler. De som ønsker parkeringsplass, eller stå på venteliste, kan ta kontakt med parkeringsutvalget på e-post parkering@haugenstua.no

Disse prisene gjelder kun for faste leiekontrakter:
Uteplass uten motorvarmer 225,- kr
Uteplass med motorvarmer 325,- kr
Garasjeplass 390,- kr
Motorsykkelplass 225,- kr
El-bilplass i Ole Brumms vei 450,- kr eks. strøm
El-bilplass på garasjetaket 450,- kr eks. strøm
El-bilplass inne i garasjen 615,- kr eks. strøm
Alle el-bileiere betaler strøm etter eget forbruk.
Ved alle leiekontrakter tilkommer et registreringsgebyr fra Obos. Dette er for tiden på 825,- kr tilsvarende gebyr gjelder også ved bytte av P-plass.

Gjesteparkering
Borettslaget har gratis gjesteparkering mot registrering av kjøretøy. Se bestemmelser og bruksanvisning på www.vibbo.no. Gjesteparkering kan benyttes i inntil 3 døgn. Beboere kan kun stå på gjesteparkering på hverdager fra kl. 07:00 - kl. 17:00. Ved behov for parkering utover dette må gjesteparkeringsbevis ordnes hos parkeringsutvalget, driftskoordinator eller på borettslagets hjemmeside.

Beliggenhet
Garver Ytteborgs vei 127 har en sentral beliggenhet på Haugenstua øverst i Groruddalen, nord i Oslo. Det er kort vei til togstasjon samt diverse forretninger. Borettslaget har grønne lunger i flotte opparbeidede fellesarealer - her finner man blant annet hyggelige parkgrupper og parsellhager. Ellers er det gode tur- og rekreasjonsmuligheter i umiddelbar nærhet.

Diverse aktivitetstilbud som friidrettsbane, golfbane, kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter og treningssenter finnes også i nærområdet og boligen ligger tett mot marka. Kort vei til Lillomarka, Østmarka og Gjelleråsmarka med sine mange skogsveier, fiskevann og lysløyper åpner for gode turmuligheter sommer som vinter. Bygger'n aktivitetspark åpnet for noen år siden, her kan man betrakte vannet, grille og slappe av. Etableringen av Bygger'n er samordnet med Statens vegvesens nye regionale gang- og sykkelvei, som går gjennom hele området.

Fra boligen er det gangavstand til Haugenstua senter som tilbyr Kiwi, Rema 1000 (post i butikk), Fitness 24Seven, apotek, Holdbart, Haugenstua helsestasjon og tannklinikk. Har man glemt noe til middagen er det helt ypperlig med Ulker Supermarket som er søndagsåpen og byr på alt fra kjøtt til grønnsaker. I tillegg finner du flotte COOP OBS stormarked på Smedstua.

Bebyggelse
Blokkbebyggelse

Tomt
Fellestomt, 53031 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Offentlig kommunikasjon
Kollektivtilbudet er meget godt med hyppige avganger m ed både buss og tog. Det tar ca. 13 minutter med tog til Oslo
sentrum og ca. 15 minutter til Lillestrøm. Flybussekspressen stopper utenfor borettslaget ved Østre Akervei 3 ganger i timen og bruker ca. 30 min til Gardermoen. Nattbussen 5 N kommer til nærmeste bussholdeplass. Nærmeste kjøpesenter er Stovner senter, som huser flere klesforretninger, kolonialbutikker, spiseplasser, frisører mm. Stovner Senter ble utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker en stund tilbake. Det ble også satset stort på spisesteder, som er en møteplass for bydel Stovners innbyggere. Utenfor senteret åpnet Fossumparken i 2017, her er det blant annet sitteplasser, basketballbane, sandvolleyballbane, scene etc. Fossumparken er en av de fire bydelsparkene i Groruddalssatsingen.

På Stovner senteret finner du også nærmeste T-banestasjon (linje 4 og 5) samt bussholdeplass, med linje 64 og 65 til Furuset samt 67 til Galgeberg. Med egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 12 km til Oslo sentrum, og det tar rundt 13 minutter med bil.

Inneholder
Planløsning: Entré, bad, stue og kjøkken, sovealkove.

Velkommen til Garver Ytteborgs vei 127:
- Moderne og fresh 1-roms leilighet
- Perfekt førstegangskjøp
- Sørvendt balkong med utsikt
- Populært og sentralt område
- Gangavstand til buss, tog og trikk
- Bygningen har heis til etasjene.
- Leiligheten ligger i 7. etasje
- Lys og romslig entré
- Stue og kjøkken i åpen løsning.
- Flott kjøkken med hvitevarer.
- Utgang til balkong fra stue.
- Pent bad oppusset i 2018
- Oppvarming via fjernvarmeanlegg.

Byggemåte
Boligbygg over 8 plan. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende vegger av betong/murkonstruksjoner. Etasjeskillere av betongkonstruksjoner. Yttervegger med fasadeplater. Tilnærmet flatt tak tekket med membran/takpapp (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har glatt entredør med brannklasse B30 og lydklasse 40dB fra ukjent eldre årstall. Balkongskyvedør og vinduer med karmer av tre og to-lags glass fra 1991. Tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer. Elektrisk gulvvarme på bad.

Boder
Leiligheten disponerer en bod i 0. etasje på 2 kvm.

Standard
Entré:
Velkommen - Heisen i bygget tar deg fra inngangen og helt til syvende etasje hvor leiligheten ligger. Vel inne i entréen er lagt en flott parkett på gulv og vegger malt i en flott farge . Entréen gir et godt førsteinntrykk av boligen og har oppbevaringsplass til ytterklær og sko. Ved døren er det et callinganlegg som gjør det enkelt å ta imot gjester ved ytterdøren. Fra entreen er det direkte adkomst til bad, alkove og stue/kjøkken.

Bad:
Pent bad med større hvite fliser på vegg og mørke fliser på gulv. Badet ble oppusset i 2018 i regi av borettslaget. For ekstra bekvemmelighet er det varme i gulvet og downlights i taket. Videre består badet av vegghengt servantskap, ovenpåliggende servant med ett-greps armatur og veghengt speil med integrert lys over servant. Det er dusjhjørnet med dusjarmatur tilkoblet håndusj, vegghengt toalett og opplegg for vaskemaskin.

Stue/Kjøkken:
Kjøkkenet ligger pent til i åpen løsning med stuen. De store vinduene i stuen/kjøkkenet slipper inn godt med naturlig lys inn i leiligheten. Videre er kjøkkeninnredningen hendig lagt i en U-form for praktisk matlaging og godt med oppbevaringsplass. Kjøkkenet er fra 2023 har glatte fronter og er holdt i en flott beige-farge. Videre har kjøkkenet laminert benkeplate. Benkeplaten er forlenget for en praktisk barløsning. Plassen fungerer perfekt som spiseplass.

Stuen har en praktisk planløsning og har god plass til sofa- og tvløsning. Stuen har et lekkert parkettgulv og vegger holdt i lyse farger. Det er store vinduer som slipper inn godt med naturlig lys. Fra stuen er det utgang til en balkong på 7 kvm.

Sovealkove:
Boligens sovealkove er romslig med god plass til seng og garderobe. Her ligger alt til rette for en god natts søvn.

Følgende har fått tilstandsgrad 2:
Våtrom - bad:
- Ventilasjon > Naturlig ventilasjon og ikke mekanisk avtrekk. Redusert luftutskiftning.
- Overflater vegger > Det registreres bomlyd i enkelte fliser, noe som indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag.
- Overflater gulv > Det registreres bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser. Eksakt årsak er ikke kjent. Forholdet indikerer manglende vedheft mellom flis og underlag. Fliser med bom kan løsne og være svekket mot ytre påvirkninger. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk > Utførelsen med hensyn til bruk av slukmansjett og tettesjikt er uoversiktlig, og det kan derfor ikke verifiseres at løsningen er fullgod og sikker mot lekkasjer.
- Fallforhold > Nivåforskjell fra døråpning på topp overflate gulv og til hovedsluk er på tilfeldig sted målt til ca. 15 mm. Dette er vurdert til å ikke være tilfrestillende mht lekkasjesikkerhet. Høydeforskjell fra topp sluk til topp flis ved dørterskel bør være 25 mm.

Kjøkken:
- Ventilasjon > Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning i boligen. TG2 i henhold til NS 3600.

Etasjeskiller - 7.etasje:
- Skjevhetsmåling > Målingene er foretatt i en eldre bygning og bør ses i den sammenheng. Skjevheter er mer påregnelige i eldre bygninger enn i nye. Årsaken til skjevhetene er ikke vurdert.
- Det er noe merkbare skjevheter i boligen. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt på 2,0 meter er målt til 11mm i stue.

Tekniske anlegg, VVS anlegg:
- Vannbåren varme > Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.

Balkonger, terrasser, veranda etc:
- Utkragede eller understøttede konstruksjoner (balkonger, verandaer) > Rekkverkshøyden er under 1,2 meter. Avvik fra dagens byggteknisk forskrift, grunnet balkonghøyde over 10 meter. Tiltak anbefales.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Egenerklæring:
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
- Ja, kun faglært. Meg selv. Malt alle flater, samt lagt gulv av terrassebord.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14. - Ja, kun faglært. Alpha elektro AS. Trekt nye kabler i eksisterende rørføringer, lagt opp nye kurser til kjøkken, Spotter i nedsenket himling i stue og kjøkken, nye stikk i hele leiligheten (eks bad, dette ble pusset opp i regi av borettslaget i 2017)
13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
- Ja, Det foreligger samsvarserklæring på arbeidet som er gjort på det elektriske anlegget.
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
- Ja, Denne tilhører ikke til leiligheten, men kan leies av borettslaget.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
- Foreligger tilstandsrapport fra 2023 når jeg kjøpte leiligheten.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Er forslag om fasaderehabilitering.

Tilleggskommentar:
- Badet ble rehabilitert av borettslaget i 2017, Dette har jeg ikke noe dokumentasjon på, men alt vedrørende denne jobben
ligger vel i tilstandsrapporten fra salget ifjor?

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Følgende foreligger på eiendommen:
- Ferdigattest for Garver Ytterborgs vei 119-122, nybygg boligblokk, datert 15.05.1970.
- Utskiftning vinduer balkongvegg / boligblokk, Garver Ytterborgs vei 101 - 139, datert 01.04.1992
- Sluttnotat byggesaker - Henleggelse, Garver Ytterborgs vei 119-127, datert 30.12.2014.

MOTTATT BYGNINGSTEGNINGER - SAMSVAR
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 29.05.1969. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Oppvarming med radiatorer tilknyttet felles varmesentral.
Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 253,- pr.mnd.
Felleskostnader, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, energi/fyring, tv/bredbånd. En økning i felleskostander og fellesgjeld må påberegnes som følge av rehabiliteringsprosjekt.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lån for leiligheten:
Lånenr.: OBBK01-98207546526
Restgjeld: 107.242,-
Restløpetid: 32 år 2 md.
Avdragsfrihet til og med 01.09.2026. Det blir en økning på 110,- når avdragsfriheten er over.

Lånenr.: OBOS01-98208126016
Restgjeld: 19 år 10 md
Restløpetid: 22.167,-

Lånenr.: OBOS02-98208125990
Restgjeld: 3.956,-
Restløpetid: 28 år 11 md.

Lånenr.: OBOS03-98208126008
Restgjeld: 7.469,-
Restløpetid: 6 år

Lån for borettslaget:
Lånenr.: OBBK01-98207546526
Restgjeld: 160.000.000,-
Restløpetid: 32 år 2 md.
Rente: 5,40%

Lånenr.: OBOS01-98208126016
Restgjeld: 33.074.594,-
Restløpetid: 19 år 10 md
Rente: 5,40%

Lånenr.: OBOS02-98208125990
Restgjeld: 5.897.897,-
Restløpetid: 28 år 11 md
Rente: 5,40%

Lånenr.:  OBOS03-98208126008
Restgjeld: 11.145.167,-
Restløpetid: 6 år
Rente: 5,40%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 2.803.311,-.
Borettslaget har et negativt årsresultat for 2023 på kr. 1.607.549,-.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring Polisenummer: 2133158-5.3

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 071 008,- Som sekundærbolig Kr. 4 069 829,-

Borettslag
Borettslag: Haugenstua borettslag, Orgnr: 948515571
Haugenstua borettslag er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom(borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.
Andelsleilighet tilhørende Haugenstua Borettslag beliggende i bydel Stovner i Oslo kommune. Borettslaget består av 882 andelsleiligheter.

Forretningsfører
OBOS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Avtale med Telenor på TV og Bredbånd: Komplett 50 (50 Mbps).

Dyrehold
Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator.
- Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året.
- Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.
- For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5-11(4).

Det er kun tillatt med opp til 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget.

Diverse
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Viktig info angående fasadeprosjekt:
Styret har mottatt over 200 underskrifter som krever en ny avstemming av fasadeprosjektet. Det er mer enn de 10% underskrifter som kreves for å kreve en ny ekstraordinær generalforsamling. Styret plikter derfor å legge til rette for en ny avstemming over fasadeprosjektet.

Styret vil komme tilbake til om det vil arrangeres en ny egen ekstraordinær generalforsamling for fasadeprosjektet, eller om avstemmingen over fasadeprosjektet blir en av sakene under den ordinære generalforsamlingen som foreløpig er berammet til 23. mai, men mulig vil bli fyttet.

Status nå er uansett at vedtaket om alternativ 2 fra den ekstarordinære generalforsamlingen onsdag 24. april er opphevet, og generalforsamlingen må behandle saken på nytt. Styret vil ved neste avstemming over fasadeprosjektet legge til rette for at avstemmingen foregår skriftlig, slik at det ikke blir noen tvil om resultatet av avstemmingen.

Videre framdrift av prosjektet er nå satt på pause fram til et nytt vedtak fra generalforsamlingen er klart. I mellomtiden jobber styret for fullt med å kunne svare på spørsmål fra beboere og jobbe videre med å kartlegge om det fnnes andre alternativer som kan få totalkostnaden ned. Vi er i kontakt med juridisk avdeling i OBOS for å se på hvilke alternativer vi som borettslag har i den situasjonen vi står i. Vi har også kontaktet media for å sette økt fokus på de fordyrende kravene Byantikvaren har pålagt oss.

Oppdatering angående fasadeprosjekt 05.05.24:
Styret ønsker å informere om status i fasadeprosjektet og veien videre.
Vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 er inntil videre satt på vent. Styret er i kommunikasjon med fere instanser innen ofentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren har satt for Haugenstua Borettslag.

Styret takker engasjerte ildsjeler/beboere i borettslaget for sitt bidrag til styret, ettersom deres bidrag har vært med på å skape et stort engasjement i media og blant politikere.

Veien videre
Det jobbes tverrpolitisk med å fnne en løsning for å begrense eller eventuelt fjerne samtlige krav som er satt av Byantikvaren. Dette er ingen enkel sak ettersom Haugenstua mest sannsynlig er det første borettslaget som kjemper mot Byantikvaren og deres urimelige krav på dette nivået. Styret kommer ikke til å gi seg før det forhandles frem en løsning som beboerne kan godta og leve med uten like store konsekvenser for privatøkonomien.

Når styret har kommet frem til en overkommelig løsning vil det bli kalt inn til nye informasjonsmøter hvor beboerne får informasjon om status og fremdrift i saken og kostnadene knyttet til det nye løsningsforslaget. Løsningsforslaget vil da nøye gjennomgås slik at alle er tilstrekkelig informert. På informasjonsmøtet vil også avstemmingsprosessen nøye forklares slik at alle er forberedt for en fremtidig ekstraordinær generalforsamling. Styret har fått mange gode tilbakemeldinger med forbedringspunkter for fremtidige generalforsamlinger. Disse tas til etterretning, og styret vil etterstrebe å imøtekomme forbedringsforslagene i fremtiden.

For mer informasjon anbefales det å ta kontakt med styret.

Prosjekter og større vedlikeholdsarbeid :
Branntetting av hullene bak de nye postkassene ble utført i 2023. Arbeidet var et nødvendig brannsikkerhetstiltak i oppgangene ettersom bodområdene og trapperommene er to separate brannceller. For å hindre brann- og røykspredning mellom disse to branncellene ved branntilfelle, måtte hullene bak postkassene brann- og røyk tettes. Prosjektgruppen i styret utarbeidet prosjektbeskrivelse, konkurransegrunnlag, og gikk befaringer med tre leverandører. Pristilbudene ble evaluert på gjennomføringsevne, kapasitet og kostnad, oppdraget ble tildelt den leverandøren som var rimeligst og kunne
utføre jobben snarest.

Istandsetting av tilfluktsrom:
I 2023 ble det foretatt istandsetting av borettslagets tilfluktsrom som følge av krigen mellom Russland og Ukraina så styret behov for å kartlegge disse. Sanitærutstyret stod ubrukt i en årrekke og vanntilførsel var koblet ut. Det ble på bakgrunn av dette besluttet å gjøre det som var nødvendig for å istandsette og tilgjengeliggjøre disse rommene. Prosjektet innebar utskifting av eksisterende sanitærutstyr. Det vil si toaletter, pissoarer, håndvasker, utslagsvasker, dusjhoder og slanger. I tillegg ble låssylindere til dørene skiftet til ILOQ-sylindere som er tilsvarende lås som sitter på gitterportene i 1.etg. Dette ble gjort
for at den samme nøkkelen som åpner gitterporten kan åpne tilfluktsrommene, slik at tilgangen er enkel om det skulle være behov for å benytte seg av disse rommene. Det er også satt opp ny skilting til tilfluktsrommene både utvendig og innvendig.

Brannslukningsapparater:
Samtlige brannslukningsapparater har blitt skiftet unntatt noen få beboere som ikke bor hjemmet eller av forskjellige årsaker ikke kunne stille opp for å låse opp for kontrollørene. Disse har styret kommunisert med i etterkant og bedt dem møte opp på kontoret for å få et nytt slukningsapparat til deres bolig, i tillegg ble det etablert et brannslukningsapparat pr lekerom, ettersom rommet er et fellesareal og må minst ha et brannslukningsapparat pr rom.

Utekino arrangert av OBOS:
1. september arrangerte OBOS og Arthaus gratis utekino på Storstua på Haugenstua, hvor styret bidro til å fasilitere dette. I tillegg til filmvisning var det aktiviteter for barna, salg av mat og snacks, DJ, trikseshow og danseopptreden av Quick Step.

Utendørs treningspark:
Høst/vinter 2023 ble det etablert en utendørs treningspark ved juletreet nærmest fotballbanene. Leverandøren vil snart komme tilbake for å ferdigstille underlaget med plen over gressarmering. Apparatene er tilpasset alle slags mennesker uansett alder og treffer de fleste aldersgrupper. Prosjektet ble fullfinansiert gjennom miljøtilskudd fra OBOS.

Utvidelse av strømkapasitet i P-huset:
Som informert om tidligere har borettslaget brukt all strømkapasiteten inn i parkeringshuset, og ventelisten på parkeringsplasser med ladestasjon i garasjen har vokst kraftig. For å kunne utvide ladeanlegget inne i P-huset må strømkapasiteten oppgraderes fra trafo som er eid av Hafslund/Elvia. Styret har sendt søknad og er i dialog med Elvia som er den rette instansen for slike oppgraderinger.

Ladestasjoner:
Styret etablerte 16 nye ladestasjoner i garasjen sommer/høst 2022, og det ble benyttet eksisterende infrastruktur uten å oppgradere strøminntaket. Ved ytterligere utvidelse av ladeanlegget må strøminntaket økes i parkeringshuset. Styrets prosjektgruppe utarbeidet en kravspesifikasjon for prosjektet og innhentet pris fra tre forskjellige leverandører. Etter evaluering av tilbudene ble oppdraget tildelt EDA Elektro AS i samarbeid med eksisterende ladeleverandør Smartly. Styret følger med på elbilparken i borettslaget, og ved behov etableres det flere ladestasjoner. Det er fortsatt noen ledige parkeringsplasser med ladestasjon i Ole Brumms vei.

Gjenstående eldre belysning ellers i borettslaget:
EU har vedtatt at fra februar 2023 ble det forbudt å produsere og importere mange ulike typer lyskilder. I den forbindelse har styret satt en prosjektgruppa som skal kartlegge gjenstående lysarmaturer som har gamle lyskilder i hele borettslaget. Områder som fortsatt har gamle lyskilder er: bodområder, tilfluktsrom, tekniske rom, sport/sykkelbod, søppelrom, pullerter foran inngangsparti, heissjakt, heismaskinrom, vifterom og de fleste lekerom/fellesrom. For å sikre tilgang til lyskilder inntil utskiftning er fullført, ble det kjøpt inn en liten buffer av gamle lyskilder til lager før lagrene hos grossistene gikk tomme.

Prosjektgruppa i styret er i gang med kartlegging av all gjenstående gammel belysning, videre vil det utarbeides en kravspesifikasjon for type belysningsarmatur og ønsket styring pr. sone/rom før prosjektet legges ut på anbud, målet er at prosjektet gjennomføres i år.

Kollapset avløpsrør i Ole Brumms vei 20:
I juli kollapset et avløpsrør som følge av uværet HANS. Rørsystemet ble sjekket av rørlegger, kamerainspeksjon ble utført, det viste seg at en del av hovedavløpsrøret fra blokk 3 mot sykkelveien hadde kollapset. Dette medførte tilbakeslag i kjelleren som førte til overfylt kjeller med kloakk. Arbeidet med tømming og sanering av kjelleren ble satt i gang umiddelbart. Utbedring av skaden/avløpsrøret krever graving fra blokk 3 mellom trærne og videre til nærmeste offentlig kum ved sykkelveien, avløpsrøret må skiftes og arbeid settes i gang vår/sommer 2024.

Oppsummering:
Nåværende styre har selv stått for prosjektledelse og prosjektbeskrivelse inkludert kravspesifikasjon på alle prosjekter som ble utført i 2023-2024, samt bidratt effektivt og faglig tungt i fasadeprosjektet.

Viktig oppdatering angående fasadeprosjektet:
Info fra styret oppdatert 09.07.24
Styret jobber kontinuerlig med fasadeprosjektet for å redusere totalkostnaden på prosjektet.

Oppfriskning av arbeid hittil i prosjektet
Tilbud etter den aller første anbudsrunden i fasadeprosjektet hadde en pris på over 1 milliard kr. Det inkluderte utskiftning av vinduer, dører, taktekking og callingsystem. På grunn av denne høye kostnaden ønsket styret å finne alternative løsninger for å få ned prisen samtidig som krav som ble satt av styret/byggherre i kravspesifikasjon/konkurransegrunnlaget ble tilfredsstilt. Det var fire hovedfaktorer som var avgjørende: kvalitet, levetid, krav til vedlikeholdsfritt samt pris.

Valget falt da på fasadeplater fra Steni. Styret hadde flere forhandlingsrunder med Byantikvaren rundt dette da de opprinnelig ikke ønsket å godkjenne disse på grunn av det ?arkitektoniske uttrykket?. Da platene endelig ble godkjent av Byantikvaren ble entreprenørene bedt om å revidere tilbudene sine med den nye fasadeplaten fra Steni.

Totalkostnaden ble da redusert til ca 800 millioner kr. Styret mente at dette fortsatt var en veldig høy kostnad. Entreprenørene, arkitekten og prosjektleder hadde brukt veldig mye tid på prosjektet, og for at styret som byggherrerepresentant ikke skulle fremstå som useriøse så styret seg nødt til å presentere tilbudene på ekstraordinær generalforsamling den 24.04.2024. Styret jobbet parallelt videre med fasadeprosjektet og har kontinuerlig jobbet med andre alternativer og muligheter for å redusere kostnadene.

Underskriftskampanje
Etter ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 fikk styret henvendelser og gode tilbakemeldinger fra et par beboere som ønsket å starte en underskriftskampanje for å stoppe vedtaket som ble fattet. Underskriftene ble mottatt av styret med åpne armer og vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling er fryst inntil ny generalforsamling blir arrangert i henhold til Lov om borettslag (Borettslagsloven) § 7-5 (1).

Kommunikasjon
De samme beboerne/ildsjelene koblet styret sammen med politikere og et par journalister. Styret tok dette velkomment imot og innsatsen førte fram til en bedre og bredere dialog med myndighetene og andre interessenter.

Styret har hatt en god dialog og flere møter med politikere, konsernledelsen i OBOS og Byantikvaren den siste tiden. Styret går inn i disse møtene og samtalene med ett mål: hvordan redusere kostnadene på prosjektet.

I slutten av mai ble det sendt inn en ny fasadeendringssøknad til Byantikvaren. I søknaden ble alle krav fra Byantikvaren fjernet da disse fordyret prosjektet. Det vil si endring fra fasadeplater med stein over til glatte fasadeplater, fjerning av kravet for avrundede hjørner på fasadeplatene, fjerning av krav for tilbakeføring av kunst i selve fasadeplaten på gavlveggene, endring fra betong til glass for balkongbrystningene, fjerning av spilene på balkongene etc.

Den 18.06.2024 var styret, Enerhaugen Arkitektkontor og Millab i et nytt møte med Byantikvaren for å presentere de nye alternativene. Byantikvaren bestemte da at de skulle se på saken på nytt, og styret følte i møtet at Byantikvaren hadde forstått at de ikke kan pålegge beboerne disse unødvendige merkostnadene knyttet til deres krav.

Gode nyheter
Byantikvaren har endelig godkjent glatte fasadeplater som er uten tilslag/stein, de har godkjent fasadeplater uten avrundede hjørner samt endring av material til betongbrystningene fra betong til laminert(frostet) glass. Disse to faktorene alene har fordyret prosjektet med ca 90 millioner kr. Nå jobber Byantikvaren med behandling av saken når det gjelder fjerning av spilene på balkong. Denne faktoren må behandles på toppledernivå hos Byantikvaren og krever derfor noe lengre behandlingstid. Hvis dette blir godkjent vil prosjektet reduseres med ytterligere ca 40 millioner kr. I tillegg har entreprenøren estimert et tilskudd fra ENOVA på ca 25-30 millioner kr dersom prosjektet tilfredsstiller EUs energi og miljøkrav. Styret var i forkant når det gjelder EU-krav og allerede i 2022 ble dette inkludert i kravspesifikasjon for prosjektet. Det inkluderer da etterisolering av gavlvegger, vindusfasader og tak, utskifting til trelags vinduer med en høyere U-verdi enn dagens vinduer, samt utskiftning til hovedinngangsdører for å hindre unødvendig varmetap. Disse tiltakene er avgjørende for å få høyest mulig ENOVA-tilskudd til prosjektet, og vil samtidig sikre gode boforhold og hindre unødvendig varmetap med påfølgende energi- og fyringskostnader. I dag bruker borettslaget rundt 1,3 millioner kr i året på vedlikehold og reparasjon av vinduer, inngangsdører og balkongdører. Energi- og fyringskostnader ligger årlig på ca 13 millioner kr.

Konsernstyremøte i OBOS
Styreleder og nestleder ble invitert av konsernsjef i OBOS, Daniel Siraj, til å delta på et møte med konsernstyret i OBOS. Der det ble diskutert hvordan og hvorfor Haugenstua borettslag havnet i det vedlikeholdsetterslepet borettslaget nå står ovenfor, og hvordan det sittende styret håndterer dette. Styreleder og nestleder føler møtet var positivt, og at Haugenstua borettslags erfaringer og tilbakemeldinger kan hjelpe andre borettslag som står ovenfor den samme problematikken. Konsernsjefen i OBOS gav uttrykk for muligheten for at de kunne dekke kostnader tilknyttet gjenskaping av kunst på gavlveggene, og styret vil følge opp dette videre i fasadeprosjektet.

Vedlikeholdsetterslepet
Det sittende styrets mening er at prosjektet skulle vært tatt tak i tidligere da det var mer overkommelige priser på varer og tjenester, og helst før borettslaget ble satt på gul liste hos Byantikvaren. Det er viktig at styret i Haugenstua Borettslag har kunnskap og kompetanse om drift og vedlikehold av eiendommer siden bygningsdeler har en begrenset levetid. Dersom styrer ikke innehar slik kompetanse er det viktig å innhente dette fra eksterne.

Som dere ser ovenfor er det fremdeles mye arbeid som pågår i fasadeprosjektet, og styret vil gjøre sitt beste for å holde beboerne oppdatert.
For de spesielt interesserte kan innsyn i selve byggesaken sees på Plan- og Bygningsetatens nettsider. Der ligger all dokumentasjon som er sendt inn til Byantikvaren samt Plan- og Bygningsetaten.
Se også vedlagt forhåndsuttalelse fra Byantikvaren per 04.07.2024.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Tinglyste heftelser:
1975/210-1/105  Erklæring/avtale  
06.01.1975 
Bestemmelse om tilfluktsrom
Gjelder denne registerenheten med flere
Formål: Dispensasjon fra krav om tilfluktsrom.

1986/42968-2/105  Best. om vann/kloakkledn.  
16.07.1986 
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
Formål: Kommunen har rett til å ha liggende ledninger i eller over ubebygde deler av tomene, samt rett til adkomst for anlegg og vedlikehold.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offetnlig vei, vann og avløp.

Regulering
Området er regulert til byggeområde for boliger, S-1352.

Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune):
https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommun eplanens-arealdel/[gref

Byggesaker:
Ole Brumms vei 40 - 44 - Rehabilitering og oppgradering av fasader og balkonger for Blokk 6 Saksnummer: 202108682 - Byggesak
Mottatt sak: 21.05.2021
Status: Endret tillatelse gitt

Saken omfatter følgende: Rehabilitering og oppgradering av fasader og balkonger fra Haugenstua borettslag Blokk 6, adresse Ole Brumms vei 40-44. Tiltaket omfatter utskiftning av følgende fasadeelementer med tilsvarende utseende som originalt: balkongfronter i naturbetong med åpent rekkverk i stål over, vertikale betongspileelementer mellom balkongene, øvrige betongelementer i fasadene og vinduer i fasade mot Syd. Nye betongspileelementer vil beholde utvendig uttrykk, men få et noe justert horisontalsnitt som slipper mer lys inn. Nye balkongdekker søkes utvidet i dybden 50 cm, som medfører en mindre økning av byggets totale bredde. For gavlvegger mot Øst og Vest vil hvert fasadeelement økes med 7cm i bredden, og mot Vest til integrert kunstverk av Knut Steen tilpasses den økte bredden uten at motivene blir disproporsjonale. Inngslassing utføres som et profilløst glassystem som kan skyves inn til sidene. Balkongene får solavskjerming med vertikal screenduk i avdempende farger, som tåler mer i forhold til vær og vind. Prosjektet er søknadspliktig i henhold til Plan- og Bygningsloven, og det vil være mulig å følge saken på saksinnsyn hos Plan- og
Bygningsetaten.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=202108682

Garver Ytteborgs vei 100 - Etablering av hurtigladere
Saksnummer: 202316177 - Byggesak
Mottatt sak: 01.11.2023
Status: Tillatelse gitt
Saken omfatter følgende: oppføring av hurtigladere for el-biler på bensinstasjonen Esso Haugenstua. Det planlegges 8 ladestolper på betongfundament, nettstasjon, powermodul og tavle. En mindre tørrmur mot eksisterende terreng oppføres pga nivåforskjell fra asfaltert areal og grøntområde.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=202316177

Østre Aker vei 400 - Oppføring av paviljong - Stovner barneskole
Saksnummer: 202450709 - Byggesak
Mottatt sak: 04.04.2024
Saken omfatter følgende: Stovner skole skal bygge tilbygg som
skal erstatte paviljongene på skoletomta. I byggetiden har de
behov for midlertidige paviljonger som erstatter lokalene i de
gamle paviljongene. Det søkes om å oppføre midlertidige
paviljonger på deler av friområdet sør for Stovnerfaret.
Paviljongene vil stå til desember 2027 og området tilbakeføres til
eksiterende tilstand når paviljongene fjernes.
Status: Mottatt søknad
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=202450709 Østre Aker vei 400 - Rehabilitering av støyskjermer
Saksnummer: 202207204 - Byggesak
Mottatt sak: 10.05.2022
Status: Mottatt søknad om igangsettingstillatelse
Saken omfatter følgende: Det vil søkes om dispenasjon fra formål i gjeldene reguleringsplan. Hoveddelen av eksisterende støyskjermer ligger på arealer som er regulert til friområde park. Det vil samtidig søkes om dispenasjon fra regulert byggegrense mot vei.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=202207204 Garver Ytteborgs vei 95 C - Fasadeendringer
Saksnummer: 202300724 - Byggesak
Mottatt sak: 13.01.2023
Status: Tillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Søknaden gjelder fasadeendring på en blokk i Garver Ytteborgs vei 95C. Fasadeendringen innebærer at et teglforblendet fasadeparti i utskiftes til puss.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=202300724

Garver Ytteborgs vei 127 B - Oppføring av utebod/låve - Stig gård
Saksnummer: 201908035 - Byggesak
Mottatt sak: 21.05.2019
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Oppføring av låve/utebod på BYA areal 87,75 kvm.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=201908035

Garver Ytteborgs vei 145 - Oppføring av skole og barnehage - Haukåsen skole
Saksnummer: 202306952 - Byggesak
Mottatt sak: 21.04.2023
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Saken omfatter følgende: Oslobygg KF skal bygge en ny skole og barnehage som er tilpasset multifunksjonshemmede barn i Garver Ytteborgs vei 145, på tomten til gamle Stig skole. Bygget dimensjoneres for 83 elever fra 1. til 13. trinn, barnehage med 4 avdelinger for 16 barn, og til sammen ca. 150 ansatte. Skolen skal også inneholde en gymsal og terapibasseng. Tiltaket omfatter også komplett utomhusanlegg inkludert gang- /sykkelveier og støyskjerm mot Østre Aker vei med tilhørende støttemurer.
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?
caseno=202306952

Område:
- Flomfaresoner, Aktsomhetsområde for flom, ja.
- Kulturminner - Lokaliteter, Enkeltminner og sikringssoner. Kulturminnelokaliteter, ja. Enkeltminner, ja.
- Kulturminner - SEFRAK-nygninger. ANdre SEFRAK-bygg, ja.
- Kvikkleire. Aktsomhetsområde for kvikkleire, ja.
- Radonutsatt område. Middels til laav aktsomhet.
- Støysoner. Støy fra veg, rød støysone. Støy fra jernbane, gul støysone.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 990 000,- (Prisantydning)
kr 141 875,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 131 875,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 8 969,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 140 844,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 149 094,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Markedspakke Premium+ (Kr.19 900)
Provisjon (Kr.35 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 769)
Foto (Kr.4 500)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.15 423)
Oppgjør (Kr.7 500)
Grunnpakke borettslag (Kr.20 655)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 512)
Totalt kr. (Kr.129 159)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
32-24-0170

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Lørenskogmegleren AS
EIE Lørenskog
Org. nr: 929031334
Snøkrystallen 9
1470 Lørenskog
Tlf: 40 40 35 45

Ansvarlig megler
Fagansvarlig | Eiendomsmegler Benedikte Fjøsne Dehli

Saksbehandlere
Magnus Grasmo
EIE Lørenskog
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 47 23 32 93 / E-post: mg@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Garver Ytteborgs vei 127
For mer om objektet
Garver Ytteborgs vei 127

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: