0571 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 53
- Antall soverom
- 2 soverom
- Etasje
- 4
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 57 m²
- Bruksareal (BRA)
- 61 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 4 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 4 m²
- Fellesutgifter
- kr 6 600 / Mnd
- Prisantydning
- kr 4 850 000
- Omkostninger
- kr 9 490
- Fellesgjeld
- kr 342 000
- Totalpris
- kr 5 201 490
- Fellesformue
- kr 21 486
- Byggeår
- 1940
- Tomt
- Eiet tomt 3601 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 125, bnr. 105
- Oppdragsnummer
- 71240256
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 4 850 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 342 000,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 500,- |
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) | kr 8 250,- |
Totalpris | kr 5 201 490 |
Entré:
Velkommen til det som kan bli ditt/deres nye hjem! Entreen er av god størrelse og sørger for et godt førsteinntrykk av boligen. I entreen er det god plass til opphengt av yttertøy, samt fin plass til kommode, knaggrekke, skostativ og speil.
Åpen stue- og kjøkkenløsning:
En åpen stue- og kjøkkenløsning som sørger for et sosialt allrom!
I stuen er det fin plass til en stor sofa, TV/mediemøblement, hyller og annet ønskelig møblement. Store vindusflater i stuen gir godt med naturlig lysinnslipp og gir en luftig romfølelse. Fra stuen er det utgang til balkongen.
Kjøkkenet er i en U-løsning og har rikelig med både skap- og benkeplass. Kjøkkeninnredningen er fra IKEA med høyglans fronter, samt heltre benkeplate med nedfelt oppvaskkum. Kjøkkenet er utstyrt med integrert ovn og oppvaskmaskin. Det er i tillegg frittstående kjøl- og fryseskap. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger. Kjøkkeninnredningen er fra 2011.
Balkong:
Fra stuen er det utgang til en herlig balkong på ca. 4 kvm. Balkongen er sydvendt og man har med det sol gjennom store deler av dagen. Fra balkongen er det flott utsikt over store deler av byen og mot Oslofjorden!
Bad:
Pent flislagt bad med gulvvarme. Badet er utstyrt med innredning med to skuffer og nedfelt servant, toalett og dusjvegger/hjørne. Det er opplegg for vaskemaskin på badet. Badet ble pusset opp i 2001.
To soverom:
Leiligheten har to lyse soverom som vender inn mot rolig bakgård. Hovedsoverommet har god plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. På hovedsoverommet er det også romslig skyvedørsgarderobe med speilfronter som gir godt med lagring. Det andre soverommet er godt egnet til barnerom, gjesterom eller kontor - alt etter behov.
Overflater:
Gulv: 3-stavs eikeparkett i alle rom. Flislagt gulv i bad.
Vegger: Vegger med malte flater. Flislagte vegger i bad.
Himling: Himlinger med malte flater.
Fra selgers egenerklæringsskjema:
Ingen kommentarer.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Christian Blom Kjerulf, datert 13.8.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Følgende har fått TG2 - avvik som kan kreve tiltak:
- Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger:
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Alder på balkongen er ukjent så det er uvisst om det er avvik i forhold til datidens krav.
- Innvendig > Overflater:
En god del svikt i parketten i entreen. Noe slitasje på parkett foran oppvaskkumskapet. To endeskjøter i parketten i hovedsoverom med parkettsparkel e.l. Svikter litt i forbindelse med skjøt. Ingen umiddelbare forslag til tiltak. Ved oppgradering bør gulv evnt avrettes spesielt i entreen.
Ved svikt og mer bevegelse i parkett kan det oppstå sprekker i parkettskjøtene.
Våtrom > Bad > Overflater gulv:
Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. Det er påvist avvik i krav til høydeforskjell/fall-løsning på våtrommet. Det bør etableres avrenning inn til sluk for hele våtrommet. Installering av tett dusjkabinett anbefales. Våtrommet fungerer med dette avviket.
Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Installering av tett dusjkabinett anbefales.
Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Våtrom > Bad > Ventilasjon:
Rommet har kun naturlig ventilasjon. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
Kjøkken > Stue/kjøkken > Avtrekk:
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Tekniske installasjoner > Ventilasjon:
Det er påvist avvik i ventilasjonsløsning i forhold til gjeldende krav på oppføringstidspunktet. Det mangler forsert avtrekk i kjøkken. Men det er vanskelig å finne løsning for dette.
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må anlegget skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ved renovering, påse at anlegget dokumenteres av fagperson.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg:
Det anbefales på generelt grunnlag en el. sjekk av el. anlegget når det finnes lite kjennskap til og/ eller det ikke foreligger noe dokumentasjon.
Øvrige punkter har fått TG1 og et punkt med TG0.
Byggemåte:
Boligblokk fundamentert med såle til antatt faste masser. Bærende konstruksjoner i betong og teglstein. Fasader med teglstein. Flatt tak tekket med sveiset papp e.l. Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass (fra 2001)og malte trevinduer med 3-lags glass (fra 2017). Bygningen har malt inngangsdør og malt balkongdør i tre med 3-lags glass.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 61,0 m²
- BRA-i: 57,0 m²
- BRA-e: 4,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
4.etasje:
BRA 61 m²
- BRA-i 57 m²: Entré, åpen stue- og kjøkkenløsning, bad og to soverom.
- BRA-e 4 m²: Kjellerbod.
- TBA 4 m²: Balkong.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Sikringsskapet er plassert i felles oppgang utstyrt med automatsikringer.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Leiligheten blir oppvarmet av radiatorer tilknyttet fjernvarme. Gulvvarme på bad.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Grønn G er vedlagt salgsoppgaven.
Tekniske installasjoner og VVS
Vannledninger:
Innvendige vannledninger er av kobber.
Avløpsrør:
Det er avløpsrør av støpejern. Synlig i himling i bad.
Ventilasjon:
Boligen har naturlig ventilasjon. Naturlig avtrekk bad. Friskluftsventiler i vinduene.
Løsøre og tilbehør
Medfølger:
- Hvitevarer på kjøkkenet.
Medfølger ikke:
- Lampe i gangen.
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
3601,00 m² eiet
Parkering
Borettslaget har 33 parkeringsplasser til bil og 4 til motorsykler som leies ut etter ventelister. Det må sendes søknad til styret som fordeler plasser etter ansiennitet basert på ventelister. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører ved leie av parkeringsplass etter gjeldende priser. Leiepris er kr 700,- per måned og etableringsgebyr på litt over kr 800,-. Pr. 22.8.2024 er det kun en på venteliste.
Borettslaget har også klargjort for 14 p-plasser med elbil-lader.
Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se: www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Her bor man meget sentralt med gangavstand til alt man trenger. Boligen er beliggende med et nærmiljø som byr på det aller meste av forretnings- og servicetilbud, samt dagligvarebutikker. På Carl Berners plass ligger senteret Carl Berner Torg. Her finner man moderne Coop Mega dagligvarebutikk, Apotek1, restaurant og Kaffebrenneriet. I kjelleren av bygget har både posten, PostNord og instabox utleveringssted. I tillegg er også Carl Berner Passasjen i nærheten med kanskje Norges flotteste Vinmonopol utsalg.
Nylig åpnet Carls dørene! Det er et kjærkomment sosialt samlingspunkt for området og ligger bare en liten gåtur unna denne boligen. Her finner man alt fra restaurant, vinbar, kafé og ulike rom som passer for alt i fra små møter, kurs og workshops, til sommerfester, store markeder og festivaler.
Av treningssentre i nærheten er det Fresh Fitness, SATS Carl Berner og Mudo Gym Carl Berner.
Nye Tøyenbadet er godt i gang med byggingen, og vil etter planen stå ferdig siste kvartal 2024. Da vil ha man ha byen største badeanlegg med innendørsbad med fire basseng, et stort utendørs badenalegg, vannsklie inne og ute, stupetårn inne og ute, samt kafeteria. Dette vil ligge innen kort gangavstand fra boligen.
Det er også nærhet til spennende bydeler under utvikling, som eksempelvis Løren og Nydalen. Området grenser mot Rodeløkka som er et spennende og sjarmerende område med sin gamle trehusbebyggelse og nostalgiske atmosfære. Grünerløkka, som ligger innen gangavstand, er kjent for sitt pulserende kultur og uteliv. Her finner man alt av spennende caféer og restauranter blant annet populære Delicatessen og Villa Paradiso m.m.
Det er i tillegg kort vei til flere barnehager og skoler i nærområdet.
Offentlig kommunikasjon:
Dette er et av byens beste tilbud for offentlig kommunikasjon med buss, trikk og T-bane rett ved. GJøvikbanen ligger også like ved.
Parker og grøntområder:
Det er mange fine og kjente grøntområder i nærheten. Botanisk Hage er områdets fineste park. Det er i tillegg kort vei til populære Sofienbergparken, Ola Narr/Tøyenparken, Torshovsdalen og Akerselva med fine tur- og rekreasjonsmuligheter sommer som vinter.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 6 600,- pr. mnd. og inkluderer:
Internett, nedbetaling av lån (kapitalkostnader på lån), fyring/varmtvann, trappevask, vaktmestertjenester og annen drift og vedlikehold.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Felleskostnader 4.353,-
Internett 199,-
Kapitalkost. lån 2 OBOS01 1.818,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS02 230,-
Ved full innfrielse av de to lånene vil felleskostnadene reduseres med kr. 2048,- Da vil felleskostnadene pt. ligge på kr. 4552,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Andre løpende kostnader
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:
Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 1 900 kwh. pr. år. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk.
Tv-tuner/dekoder medfølger ikke.
Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer som innboforsikring mm.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Protector AS med polisenummer: 1439905
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 1 286 535,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 4 888 832,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
Borettslaget Grenseveien 30, Orgnr: 984 453 183
Forretningsfører: Obos Eiendomsforvaltning AS
Borettslaget består av 79 leiligheter.
Dyrehold:
Styret skal informeres skriftlig om anskaffelse av husdyr. Dyr må ikke holdes i leilighetene slik at det sjenerer andre. Den som har husdyr, plikter å fjerne ekskrementer som dyret etterlater seg på borettslagets område. Det er ikke tillatt å lufte husdyr i borettslagets hage. Skade på beplantning og lignende må erstattes. Etter gjentatte klager fra andre beboere kan styret vurdere fjerning av dyret.
TV/internett:
Borettslaget har OBOS opennet ordning som innebærer at 1Gbit fiber internettlinje er inkludert i felleskostnadene til hver enkelt leilighet for 199,- i mnd, mens TV tjenestene er et valgfritt tillegg hvor andelseier selv kontakter Obos OpenNet for bestilling.
Fra innkalling til årsmøte 2024:
Dugnad:
Det har blitt arrangert en høstdugnad med godt oppmøte og styret takker alle som deltok for deres innsats. På dugnaden har det blitt utført arbeid både ute og inne, og vi har avsluttet med sosial sammenkomst i hagen etter dugnad. På dugnad har det vært containere hvor beboere kan kaste søppel, farlig avfall og EE-avfall.
Julesamling:
Styret organiserte også i år julesamling ute med live julemusikk, samt servering av gløgg og pepperkaker. I likhet med tidligere år var det i år også godt oppmøte og god stemning.
Ventilasjonsanlegget D-E:
Etter at viftene på taket ble byttet ut våren 2021, i forbindelse med nytt taktekke, har det vært mange utfordringer tilknyttet støy fra det nye anlegget. De største utfordringene ble løst det første året, men noen leiligheter har likevel hatt utfordringer også det siste året. Dette har i likhet med foregående år medført flere befaringer og noen installasjoner. Vi fikk lagt inn matter for å dempe vibrasjoner og støy og testet montering av lydbafler. Etter å ha utforsket og diskutert de fleste løsninger måtte prosjektet avsluttes, selv om det fortsatt var noe støy i enkelte leiligheter.
Bytte av varmepumper:
Varmepumpene i borettslaget har hatt behov for å bli byttet. Det har vært utført mange kostbare reparasjoner på disse de siste årene. Med usikkerhet om holdbarhet og behov for nye kostbare reparasjoner var det kritisk at disse ble byttet ut. Når det ikke gikk å bytte til bergvarme gjennomførte vi tilkobling på fjernvarmeanlegget. Byttet til fjernvarme ble gjennomført høsten 2023. Dette byttet vil også medføre noe lavere strøm. Vi har beholdt el-kjel som backup for fjernvarme ved strømutkobling. Prosjektet med å bytte ut varmepumpene er avsluttet, men det må gjennomføres ett nytt prosjekt med sanering av det gamle utstyret.
Uteområder og vanning av bed:
Det har vært aktivitet i borettslagets plantegruppe i regi av styret. Både på dugnad og utenom dugnad har det blitt plantet potteplanter utenfor inngangene, plantet i hagen og plante kassene, samt blitt gjennomført lukedugnad.
Vedlikeholdsplan:
Borettslaget hadde behov for ny vedlikeholdsplan. Det ble hentet inn tilbud fra tre ulike tilbydere. Vi fikk deretter vi fikk en befaring og ny vedlikeholdsplan fra OPAK for de kommende 10 årene.
Endring i avtaler:
Det er etablert en løsning for digital nøkkelbestilling for beboere, for å forenkle arbeidet både for beboere og styret. Det er inngått avtale om spotpris på elbil-lading. Dette gjør også at beboere kan benytte seg av Smartlading hos Mer. Avtale om antenneleie med Telia og Ice ble gjennomgått og indeksjustert etter flere år uten justering. Denne vil justeres årlig fremover. Vi innhentet tilbud på de tre lånene vi har i Borettslaget fra OBOS Banken. Tilbudet medførte omtrent 90 000 kr i årlig sparing, med omtrent 0,4 prosentpoeng lavere rente. Vi fikk dermed flyttet de tre lånene vi hadde i Handelsbanken over til OBOS Banken.
Asfaltering av parkeringsplass:
Det ble gjennomført ny asfaltering av parkeringsplassen, da det er lenge siden denne ble lagt og det tidligere har måttet blitt gjort reparasjoner hvert år. Det vil samtidig merkes opp nye p-plasser.
Diverse/annet:
Reparasjon av postkasser både i A-oppgangen. Gjennomført internkontroll av elektrisk anlegg av profesjonelle Det er gjennomført en større HMS runde og gjort innkjøp av nødhammere til beboere som manglet dette.
Større vedlikeholdsarbeider under arbeid:
Utendørs sykkelbod:
Generalforsamlingen 2021 ble det vedtatt at styret skal utbedre mulighetene for sykkelskur i borettslaget. Etter å ha sett på flere ulike løsninger og innhentet ulike pristilbud ble det i Årsmøtet i 2023 fremmet ett konkret forslag som både lønner seg økonomisk og plassmessig. Denne løsningen medfører at søppelskuret omgjort til sykkelskur, hvor det må monteres oppheng for sykler. Disse vil som vedtaket beskrev i fjor bli plassert der bokser papp-søppel er i dag og der hvor p-plass 33 har vært.
Sentralt brannvarslingsanlegg i fellesarealene:
Det ble tidligere vedtatt av Generalforsamlingen at styret skal gå videre med sentralt brannvarslingsanlegg i fellesarealene. Siden vedtaket ble fattet har styret blitt gjort oppmerksomme på at dersom vi skal installere nytt brannvarslingsanlegg, må vi følge forskriftene for nye bygg. Det betyr at vi må installere varsling i alle leiligheter hvis vi skal ha et sentralt brannvarslingsanlegg. Kostnadsrammen på en slik installasjon er betydelig dyrere enn estimatet i 2021. Vi har derfor spilt inn ny sak til årsmøtet om etablering av sentralt brannvarslingsanlegg.
Andre planlagte arbeider:
Sanering av fyringsrom (bør gjennomføres en gang mellom 2025-2027)
Utskifting radiatorer / rør (foreløpig planlagt en gang mellom 2026-2028)
Nytt taktekke langside (2028-2030)
Det er ifølge styreleder mulig utskiftning av radiatorer vil medføre økte felleskostnader da det antageligvis må tas opp lån.
Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget:
2024: Nytt sykkelskur og løsning for søppel.
2024: Ny asfalt i bakgården.
2023: Utskiftning av varmepumper og påkobling til fjernvarme.
2022: Profesjonell oppgradering av bedene i borettslaget.
2022: Etablert parkeringsplasser for MC.
2022: Nye innbruddsbeslag på alle inngangsdører og dører til bodområdene.
2021: Oppgradert beslag på takvifter langside fra tre til metall.
2021: Taktekking: Tak på kortsiden ble rehabilitert og overgang til mekanisk avtrekk.
2021: Overgang til fibernett.
2020: Ny underfordelings EL-tavle Sikringsskap/underfordeling for oppgang A-C.
2020: Utbedret telehiv i bakgård 28 Grenseveien 30.
2020: Rengjort luftekanaler, vifter 2019.
2019: Rengjort avløpsrør.
2019: Konvertert olje til bio-olje.
2019: EL-bil lading infrastruktur Ny etablering.
2019: Ny hoved EL-tavle Sikringsskap/underfordeling for oppgang A-E.
2019: Nytt nøkkelsystem.
2019: Nytt gjerde og sprøytebetong.
2019: Bed langside.
2017: Vindusprosjekt: Vinduer og balkongdører mot Grenseveien (langsiden) og ytterdører ut mot bakgården byttet ut i 2017. Aarsrud Bygg var leverandør og OBOS Prosjekt hadde prosjektledelsen. 2016: Kloakkutbedring.
2016: Balkongreparasjoner.
2015: Pusset opp trappeoppganger.
2015: Kjellerlokaler med tekniske rom.
2015: Sanert gammelt røropplegg fra 1939.
2015: Hovedvannstammen isolert pga kondens.
2015: Reparert gammelt røroppl. fra taknedløp.
2013: Bygging av søppelhus.
2009: Utbedring av elektrisk anlegg Utbedret i henhold til krav fra Hafslund.
2008 - 2009: Utskiftning av vannrør i kjeller Vannrør og sirkulasjonsledning skiftet.
2006 - 2007: Balkongrehabilitering.
Vedtekter, husordensregler og årsmøtedokumenter kan fås ved henvendelse til megler.
Sikringsordning
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i OBOS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 21 961 210,- pr. 01.08.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 342 000,- pr. 01.08.2024.
Andel fellesformue er kr. 21 486,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Borettslaget har tre felles lån med følgende betingelser pr. 7.8.2024:
Lånenummer: OBOS01-98208238418
Total gjeld: 20.015.520,-
Andel gjeld: 310.182,-
Kapitalkostnad pr. mnd: 1.818,-
Rentesats: 5,59%
Terminer pr. år: 12
Type lån: Annuitetslån
Flytende rente
Lånenummer: OBOS02-98208238426
Total gjeld: 1.500.761,-
Andel gjeld: 24.598,-
Kapitalkostnad pr. mnd: 230,-
Rentesats: 5,59%
Terminer pr. år: 12
Type lån: Annuitetslån
Flytende rente
Lånenummer: OBOS03-98208238396
Total gjeld: 444.929,-
Andel gjeld: 6.403,-
Kapitalkostnad pr. mnd: 278,-
Rentesats: 5,59%
Terminer pr. år: 12
Type lån: Serielån
Flytende rente
IN-ordning:
Boligselskapet har tilrettelagt for individuell nedbetaling av fellesgjeld på lånnr. 9820.82.23418 og 9820.82.38426. Andelseiere kan selv innfri disse ved terminforfall 01.03 og 01.09. Det kan ofte være knyttet betingelser til bruk av gjennom IN-ordningen, som f.eks. minimumsbeløp eller bestemte datoer for innfrielse. Kontakt megler for ytterligere informasjon rundt dette. Lån 9820.82.23418 0g 9820.82.38426 er IN lån, og andelseiere kan selv innfri disse ved terminforfall 01.03 og 01.09. Ved full innfrielse av de to lånene vil felleskostnadene reduseres med kr. 2048,- Da vil felleskostnadene pt. ligge på kr. 4552,- pr. mnd.
Årsregnskap
Regnskap for 2023 viser et overskudd på kr 1 384 852,-
Budsjett for 2024 viser et overskudd på kr 1 289 200,-
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Andelen er ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger følgende:
- Ekspedisjonsdokument (uattestert) for våningshus i Grenseveien 30.
- Ferdigattest for påbygg av en etasje i Grenseveien 30, datert 16.7.2003.
Byggetegninger fra kommunen datert 16.8.2001 samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.7.77 se endr.reg.best. S-2937, 1.10.87.
Det er en pågående byggesak i Trondheimsveien 132 vedrørende etablering av nytt bydelshus og barnehage i gamle Sophie Minde. For mer info se saksnr: 202206421 på plan- og bygg sin nettside.
Det er en pågående plansak i Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8. Det lå inne et planforslag vedr. boligbebyggelse, men planforslaget ble avsluttet hos Oslo kommune den 26.1.2023. For mer info se saksnr: 202018759 på plan- og bygg sin nettside.
Det er en pågående plansak i Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11. Hensikten med reguleringsplanen er å muliggjøre en transformasjon av dagens lukkede næringsbygg til et åpent og levende bygg med bolig, næring, kultur og servicefunksjoner. For å oppnå dette foreslås ombruk av 90 % av eksisterende bygningsmasse, i tillegg til nye tilbygg, påbygg og ny bebyggelse. Deler av eksisterende bygg skal rives for å etablere to allment tilgjengelige akser gjennom området fra Sinsenveien til Hasleveien. En viktig ambisjon i prosjektet er å etablere et torg mot krysset Sinsenveien x Konghellegata x Olaf Schous vei som vil bidra til å rydde opp området og gi det en tydelig identitet som et nabolagstorg. Det er planlagt beslutning om offentlig ettersyn den 25.8.2025. For mer info se saksnummer: 202451391 plan- og bygg sin nettside.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 32961, tgl. 24.05.2002 - Fellesobl. for bor.innsk.
Beløp: 75 007 800
Panthaver: OBOS EIENDOMSFORVALTNING A/S
Orgnr: 7 327 371
Beskrivelse:
Dnr. 6979, tgl. 19.05.1939 - Bestemmelse om veg
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Beskrivelse:
Dnr. 8458, tgl. 15.06.1939 - Best. om vann/kloakkledn.
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Beskrivelse:
Dnr. 15135, tgl. 28.10.1939 - Bestemmelse om veg
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Beskrivelse:
Dnr. 12506, tgl. 17.10.1952 - Skjønn
Dok. tgl. m/dbnr. 12506 - 12512
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 915032, tgl. 20.05.1939 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:
GNR. 125, BNR. 106 OG 107
Beskrivelse:
Dnr. 5958, tgl. 29.04.1939 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
Beskrivelse:
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 4 850 000,-
Andel fellesgjeld kr 342 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 5 201 490,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 342 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva
Tilrettelegging: 15 600,00
Grunnpakke borettslag: 16 300,00
Visningshonorar: 3 450,00
Overtakelseshonorar: 3 450,00
Oppgjørsgebyr: 8 300,00
Gebyr for utsatt betaling: 3 500,00
Markedspakke: 25 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 71240256
Ansvarlig megler: Christer Sebbah
EIE Løren & Økern
Løren & Økern Eiendomsmegling AS
NO 916 510 845 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.