Bilde 1 av Haraløkka 26Bilde 2 av Haraløkka 26
Digital salgsoppgave
Haraløkka 26

0689 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Bøler | Pen 3-roms endeleilighet med gjennomgående planløsning, nydelig intern beliggenhet og Østmarka som bakgård.
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
64 m²
Bruksareal (BRA)
76 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
12 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
8 m²
Fellesutgifter
kr 3 474 / Mnd
Prisantydning
kr 4 500 000
Omkostninger
kr 11 150
Fellesgjeld
kr 127 940
Totalpris
kr 4 639 090
Fellesformue
kr 5 584
Byggeår
1960
Tomt
Festet tomt 62408 m²
Oppdragsnummer
99240444
card-default

Helene Antone Norstrøm

Eiendomsmegler | Partner
Les om Helene
Prisantydningkr 4 500 000,-
Fellesgjeldkr 127 940,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 4 639 090
Eiendom
Haraløkka 26, 0689 OSLO, Etasje: 3

Matrikkel
Andelsnr. 257 Orgnr. 950311649 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 64 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 12 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm

Leiligheten disponerer én bod plassert i 3.etasje oppmålt til 4 kvm (BRA-e) og to kjellerboder oppmålt til 5 kvm (BRA-e) og 3 kvm (BRA-e).

Leiligheten går over ett plan og primærrom består av:
Entré, bad, stue, kjøkken og to soverom.

For ytterligere informasjon om areal se tilstandsrapport som ligger vedlagt salgsoppgaven.

Areal
Primærrom: 64 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 64 kvm , BRA-e: 12 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1960

Tomt
Festet tomt 62408 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune. Borettslaget har felles festet tomt opparbeidet med blant annet asfalterte internveier, biloppstillingsplasser, lekeapparater, sittebenker, trær, prydbusker og diverse beplantning.

Prisantydning
4 500 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Christian Ulrich Johansen
Takstdato: 12.11.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 127 940,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 5 584,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 127 940,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 627 940,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 629 140,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 639 090,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 474,- pr. mnd.

Herav:
Felleskostnader kr. 3 474,-

Ved leie av parkeringsplass øker felleskostnader med kr. 200,- pr. md. Selgers nåværende felleskostnader er kr. 3 674,- grunnet leie av parkeringsplass.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Ved behov kan styret endre felleskostnadene eller vedta ekstraordinære innbetalinger fra eierne. Eventuelle beslutninger som kan/ vil medføre økning av felleskostnadene, bes avklart med styret i boligselskapet. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften per tid. Det er flere saker som skal opp til vurdering for generalforsamling 2025, bl.a. fasaderehabilitering. Prosjektet er ikke endelig vedtatt og oppgitte kostnader er kun et anslag gitt av styreleder. Vedtak/avgjørelser skal opp til generalforsamling der alle andelseiere skal stemme over forslag som legges frem før prosessen kan igangsettes. Det foreligger per tid ingen konkret finansieringsplan/fordelingsplan for kostnader da prosjekter ikke er endelig vedtatt.

Felleskostnad inkluderer
TV/internett, trappevask, festeavgift, kommunale avgifter, felles byggforsikring, forretningsførsel, strøm og oppvarming av fellesområder, drift og vedlikehold inkl. brøyting.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Adrian Knutsen
Guro Vollan Amundsen

Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Ifølge informasjon fra borettslaget et det gratis å parkere på den kommunale veien i borettslaget. Det er ikke tillatt å parkere inne på borettslaget eiendom. Dette gjelder motorkjøretøy, hengere mm. Det skal kun parkeres på oppmerkede plasser eller i gata.

Fast parkeringsplass
Borettslaget har faste parkeringsplasser som kan leies for kr. 200,- pr. md. Parkeringsplasser fordeles etter venteliste. Øvre del av borettslaget (mot Rema1000) har lang ventetid, men i nedre del (mot idrettsplassen) er det relativt enkelt å få plass ifølge styret.

Fast parkeringsplass med el-bil lader
Det er faste parkeringsplasser med el-bil lader som kan leies for kr. 600 pr. md. Månedlig strømforbruk kommer i tillegg og er for tiden 2,5 kr pr. Kwt. Regulering for Kwt-pris justeres etter vurdering av styret i borettslaget to ganger per år. Faktisk leiepris inkl. strøm vil derfor variere etter forbruk. Parkeringsplasser fordeles etter venteliste. Det er per tid venteliste.

Kostnad for leie av parkeringsplass legges til faktura for felleskostnader og betales hver måned. Det er en måneds oppsigelsestid både på vanlige- og el-bilparkeringsplassene.

Garasje
Det medfølger ikke garasjeplass. Det er mulighet for leie eller kjøp av garasjeplass med og uten el-bil lader. Det finnes 162 garasjer i Haraløkka Borettslag. Andelseiere i borettslaget har kjøpt en obligasjon med tilhørende leierett til garasje. Utsteder av obligasjonen er Haraløkka Borettslag. Det er andelseiere selv som leier ut og selger garasjeplasser og det finnes ingen venteliste for å få tildelt plasser.

Ta kontakt med styret for mer informasjon om muligheter for leie av parkeringsplasser og eventuelt ønske om kjøp/leie av garasje på parkering.haralokka@gmail.com eller garasjer.haralokka@gmail.com.

Se borettslagets hjemmesider for mer informasjon om parkering: https://www.haralokka.no

Beliggenhet
Leiligheten har en attraktiv beliggenhet i et rolig og veletablert området på Bøler. Bøler Senter ligger kun med 7 minutters gangavstand og har et rikt utvalg av butikker som dekker alle behov som blant annet fysioterapeut, lege, tannlege og diverse forretninger. Sørli gård er et fantastisk sted kun en kort spasertur unna. Her har du mulighet til å klappe sauer, sanke grønnsaker og spise egendyrka mat. Rustadsaga sportsstue ligger i nærheten som er ett hyggelig alternativ med gode bakevarer. I tillegg er veien kort til Bøler Bad og Bibliotek. Av dagligvarehandel har man kort vei til Rema 1000, Kiwi (Bølerlia) eller Coop Mega Bøler.

Bøler har mange gode fritidsmuligheter i nærområdet med fritidsklubb, svømmehall og treningsfelt for fotball. For deg som liker å gå tur både på sommer og vinterstid, er det ikke lange veien til Østmarka som har et godt utvalg av turløyper, samt badevann og Østmarksetra som er et naturlig samlingspunkt. Nøklevann og Ulsrudvann er flotte alternativer å benytte seg av på en varm sommerdag samt å gå på skøyer på vinterstid.

Det er kort vei til flere større kjøpesenter som Manglerud-, Bryn- og Tveita senteret som kan tilby alt av forretninger man trenger. Her bor du ikke langt unna sykkelturen unna Oslo sentrum med sykkelveier langs Østensjøveien og Alnaelva som gjør turen raskt og trygg. For den treningsglade har man muligheten til å trene på blant annet Mydo Gym Ulsrud, Skullerud Sport Senter eller Sats. Det er også gode muligheter for annen type sport i form av tennisbane og klatremuligheter ute i natur men også på klatresentre.

Kollektivtilbudet er like ved boligen med kort spasertur til t-banen som tar deg rett til sentrum på ca. 20 minutter. Bussholdeplass med hyppige avganger til linje 76 og 79, i tillegg går OSL ekspressen fra Bøler til Oslo Lufthavn Gardemoen.

Adkomst
Leilighet beliggende i byggets 3.etasje. Adkomst via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Byggemåte
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Christian Ulrich Johansen.

Boligbygg over 4 etasjer samt kjeller.

Grunn og fundamenter:
Bygningen har støpt såle mot grunn. Grunnmur og bærende vegger samt skillende dekker i hovedsak av betong.

Yttervegger:
Yttervegger av fasadeplater samt liggende kledning.

Takkonstruksjoner:
Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med papp/membran (taket er ikke besiktiget).

Gulvsystemer:
Etasjeskille av betong.

Dører og vinduer:
Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35.
Vinduer og balkongdør med karmer/rammer av tre med to-lags glass fra 2017.

Tilstandsgradene definerer tilstanden på diverse ting og rom i boligen etter dagens standardkrav.
Tilstandsgrad 0: Ingen symptomer
Tilstandsgrad 1: Svake symptomer
Tilstandsgrad 2: Middels kraftige symptomer
Tilstandsgrad 3: Kraftige symptomer (også sammenbrudd og total funksjonssvikt)

Følgende er beskrevet av takstmann:
Deler av boligen som har mottatt tilstandsgrad 2:

Bad:
- Ventilasjon: Våtrommet har kun naturlig ventilasjon. Naturlig ventilasjon gir som regel mindre effektiv luftutskifting enn mekanisk ventilasjon, noe som kan medføre økt fuktpåkjenning i våtrommet.
- Fallforhold (gulv): Nivåforskjell fra døråpning på topp overflate gulv og til sluk er på tilfeldig sted målt til ca. 19 mm. Dette er vurdert til å ikke være tilfredsstillende mht lekkasjesikkerhet.
- Vannrør: TG2 gjelder gjennomgående vanntilførsel-rør av kobber fra byggeår vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Avløpsrør (ink. sluk): TG2 gjelder skjult gjennomgående avløpsrør av støpejern fra byggeår er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.

Kjøkken:
- Ventilasjon og avtrekk: Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning i boligen. TG2 i henhold til NS 3600.
- Annet: Det er ikke etablert komfyrvakt på kjøkkenet. Komfyrvakt må etableres.

Øvrige rom:
- Overflater gulv: Det er registrert stedvis riper i parkettgulv.

Balkong:
- Utkragede eller understøttede konstruksjoner (balkonger, verandaer): Rekkverkshøyden er under 1,0 meter. Avvik fra dagens byggteknisk forskrift. Det er i tillegg registrert merker/skjolder på terrassebord.

Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Det foreligger kontroll fra det lokale el-tilsynet nyere enn fem år med registrert avvik dokumentert utbedret av elektrofagkyndig. TG2 er satt grunnet manglende samsvarserklæring på deler av det elektriske anlegget montert etter 1999, manglende dokumentasjon på eldre deler av anlegget samt at varmtvannsbereder ikke har fast tilkobling men er tilkoblet anlegget med stikkontakt (fare for varmegang) iht NS3600.

Øvrige bygningsdeler har mottatt tilstandsgrad 1 og TGIU.

For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt salgsoppgaven.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 07.05.2002 vedrørende oppføring av balkonger.
Det foreligger ferdigattest for mindre arbeider datert 09.08.1991 vedrørende fasadeforandring.
Det foreligger ferdigattest for nybygg og større arbeider datert 06.01.1967 vedrørende boligblokk.

Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningsloven. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten er oppvarmet med elektrisitet i kombinasjon med vedfyring. Det er gulvvarme på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2021 på 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen i 2021 er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Det er borettslaget som eier bygningene og tomten. Eventuell eiendomsskatt skrives derfor ut til borettslaget eller boligaksjeselskapet, som så fordeler eiendomsskatten blant sine andelseiere.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 474,- pr.mnd.
TV/internett, trappevask, festeavgift, kommunale avgifter, felles byggforsikring, forretningsførsel, strøm og oppvarming av fellesområder, drift og vedlikehold inkl. brøyting.

Herav:
Felleskostnader kr. 3 474,-

Ved leie av parkeringsplass øker felleskostnader med kr. 200,- pr. md. Selgers nåværende felleskostnader er kr. 3 674,- grunnet leie av parkeringsplass.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Ved behov kan styret endre felleskostnadene eller vedta ekstraordinære innbetalinger fra eierne. Eventuelle beslutninger som kan/ vil medføre økning av felleskostnadene, bes avklart med styret i boligselskapet. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften per tid. Det er flere saker som skal opp til vurdering for generalforsamling 2025, bl.a. fasaderehabilitering. Prosjektet er ikke endelig vedtatt og oppgitte kostnader er kun et anslag gitt av styreleder. Vedtak/avgjørelser skal opp til generalforsamling der alle andelseiere skal stemme over forslag som legges frem før prosessen kan igangsettes. Det foreligger per tid ingen konkret finansieringsplan/fordelingsplan for kostnader da prosjekter ikke er endelig vedtatt.

Faste løpende kostnader
For aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, forsikringer etc.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har fire felles lån fordelt hos Handelsbanken og Husbanken. Forretningsfører har informert om at borettslaget har planer om å nedbetale deler av lån nr. 43395, men det er ikke avklart om dette foretas i 2024 eller starten av 2025.

Handelsbanken, lånenummer 8398.72.43395
Annuitetslån, flytende rente 5,55%
Restsaldo kr. 11 918 385,-
Innfrielsesdato 15.07.2044

Handelsbanken, lånenummer 8398.72.00904
Annuitetslån, flytende rente 5,9%
Restsaldo kr. 27 907 336,-
Innfrielsesdato 15.04.2051

Husbanken, lånenummer 8398.71.49151
Annuitetslån, flytende rente 5,9%
Restsaldo kr. 1 756 167,-
Innfrielsesdato 15.01.2027

Husbanken, lånenummer 11426295 9
Annuitetslån, flytende rente 5,15%
Restsaldo kr. 5 642 264,,-
Innfrielsesdato 15.01.2027

Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr.127 940,- per 31.12.2023.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld.

Forretningsfører opplyser at estimert andel fellesgjeld per 15.11.2024 inkludert tomtefeste er kr. 150 004,-. Det gjøres oppmerksom på at regnskap ikke er fullført for 2024 eller balanseavstemt og er derfo kun en estimert verdi. For mer informasjon kontakt forretningsfører.

Vi gjør oppmerksom på at selskapet kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Ifølge regnskap pr 31.12.2023 hadde borettslaget følgende tall:
- Overskudd kr. 581 062,-
- Disponible midler kr. 3 258 507,-

For ytterligere informasjon se årsberetning og regnskap som følger i salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å sette seg grundig inn i disse.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige forsikring ASA 92889047

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 175 041,- Som sekundærbolig Kr. 4 465 154,-

Borettslag
Borettslag: Haraløkka Borettslag, Orgnr: 950311649

Borettslaget består av 12 blokker med 400 andeler/leiligheter.

Hjemmeside: https://www.haralokka.no
Borettslagets hjemmeside oppdateres jevnlig av styret og inneholder all vesentlig informasjon om planlagte prosjekter, vedlikehold, tjenester og kontaktpersoner. Alle interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i borettslagets vedtekter, husordensregler, årsberetning o.l. Vesentlig informasjon er vedlagt salgsoppgave. Styreleder Terje Mehlum Mork kan kontaktes på e-post styret@haralokka.no eller tlf.911 09 855 .

Informasjon fra borettslaget:
- Navneskilt til postkasse og callingsystem ordnes av vaktmester.
- Det skal være en brannvarsler og ett brannslukningsapparat i alle leiligheter.

Sykkelparkering
For innendørs sykkelparkering finnes det avlåste sykkelrom i kjelleren til de fleste blokkene. For utendørs sykkelparkering er det tillatt å parkere sykler i én av de tre båsene i samtlige tørkebåser.

Oppbevaring av kano/kajakk
Det er en egen plass for oppbevaring av kanoer og kajakker mellom Bølerlia nr. 133 og nr. 139. Leiepris kr. 25,- pr. md.

Fellesvaskeri
Borettslaget har totalt ni fellesvaskerier. Hvert av vaskeriene har to vaskemaskiner, en tørketrommel, en sentrifuge og en varmrulle. For å benytte seg av vaskeriene trenger man nøkler og lås til reservasjonstavlen (ny koster kr. 200,-), nøkkel til vaskeriet. (ny koster kr. 200,-) og minibankkort eller app på telefonen.
Priser for vaskeri:
- Vaksemaskin kr. 15,- pr. vask.
- Tørketrommel kr. 8,- pr. 20 minutt.

Pågående saker i borettslaget:
Fasaderehabilitering: ikke vedtatt
Beboerne i Haraløkka Borettslag ga på en generalforsamling (GF) i 2017 styret mandat til å utrede rehabilitering av fasadene. I begynnelsen av 2022 ble det sendt ut ett informasjonshefte til alle andelseierne (denne er også å finne på nettsiden vår haralokka.no under «Vedlikeholdsplan»). I mai 2022 ble det gjennomført en GF hvor det ble valgt å utsette prosjektet. Noen av årsakene er som følger: Ustabilitet på verdensbasis, materialkostnader, materialleveranser, coronavirus, rentesituasjonen, ustabilitet i energimarkedet (høye priser og fare for kutt), ustabilitet i entreprenørmarkedet, konkurser, osv. I ettertid har styret mottatt mange henvendelser og ønsker om en ny gjennomgang av
prosjektet.

Dagens situasjon:
Styret venter fortsatt på at staten kommer med støtteordningen som samsvarer med de nye EU-reglene (mars 2024) vedrørende isolasjon og vinduer. Styret vil kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling (EGF) med engang vi får klarsignal om at disse er vedtatt. Det er dessverre umulig å forutsi hvor lang tid dette vil ta. Styret vil holde beboerne løpende oppdatert.

Kostnadsrammen ligger nå på mellom 210-250 millioner. Noe som tilsvarer en økning i felleskostnader på mellom 2500-3000 kr. pr. mnd. Dette er ikke inkludert eventuell støtte fra det offentlige, så det kan muligens bli noe mindre. Prosjektet er ikke endelig vedtatt og oppgitte kostnader er kun et anslag gitt av styreleder. Vedtak/avgjørelser skal opp til generalforsamling der alle andelseiere skal stemme over forslag som legges frem før prosessen kan igangsettes. Det foreligger per tid ingen konkret finansieringsplan/fordelingsplan for kostnader da prosjekter ikke er endelig vedtatt.

Skulle det bli flertall for fasaderehabiliteringen, så vil anleggsperioden vare i  ca. 2 år. Økningen i felleskostnadene vil være gradvis, og kulminere når prosjektet er ferdigstilt. Dvs. at husleien vil øke med ca. 500 kr. pr. halvår i løpet av anleggsperioden.

Nytt callinganlegg, inngangspartier, alle vinduer og balkongdører samt drenering er med i den nye kalkylen. Informasjonsheftet K. Apeland har utarbeidet i samarbeid med styret, vil bli distribuert i god tid før den EGF. Som beskrevet i infosaken på GF i mai 2024, så må styret være 100% sikker på at støtteordninger er på plass før vi kan sette i gang prosjektet.

Ifølge samtale med styreleder den 14.11.2024 har borettslaget planer om å ta opp felles lån på kr. 250 000 000,- som utgjør ca. kr. 440 000,- per andel. Vedtak er ikke endelig godkjent og alle planer i form av finansiering og endelig fordeling av kostnader vil fremstilles under generalforsamling 2025.

Utrede rehabilitering av soilrørene:
Borettslaget gjennomførte en rørinspeksjon i 2018, denne anbefalte en rehabilitering av soilrørene i borettslaget innen 5 år+. Styret innhenter pristilbud på strømpeløsning, og legger det frem til generalforsamling 2025. Det som blir lagt frem er en strømpeløsning, og ikke en fysisk utskiftning av alle innvendige vannrør.

Rørene i bakken ut mot de kommunale vannrørene:
Disse vil  bli inkludert i saken vedrørende innvendige vannrør, og lagt frem for avstemning på GF i mai 2025.

Drenering:
Drenering har blitt vurdert 2 ganger, sist i 2019, utført av SINTEF Byggforsk. Drenering er inkludert i fasaderehabiliteringen, men dersom vi ikke får avholdt en ekstraordinær GF, før ordinære GF i mai 2025, så vil drenering komme opp som en egen sak på denne.

Vannmålere:
Styret jobber med å utrede om vi trenger å installere vannmålere. Slik at vi betaler korrekt sum til kommunen. Borettslaget betaler i dag på stipulert areal. Styret tror at vi kan redusere kostnadene med vannmåler, og saken vil bli lagt frem på generalforsamling dersom det blir aktuelt.

Vinduer:
Borettslaget venter på at staten kommer med støtteordningen som samsvarer med de nye EU-reglene (mars 2024) vedrørende isolasjon og vinduer. Styret vil kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling (EGF) med engang vi får klarsignal om at disse er vedtatt. Det er dessverre umulig å forutsi hvor lang tid dette vil ta. Styret vil holde beboerne løpende oppdatert. Selger opplyser at man kan søke om fritak for bytte av vinduer dersom man har oppgradert de i nyere tid og dermed få fritak fra prosjektet. Vinduene i leiligheten er fra 2017.

Opprettelse av flere el-billadeplasser:
Styret henter inn pristilbud og presenter de på neste ordinære generalforsamling (2025).

Ny avtale for TV/internett:
Styret jobber med å hente inn pristilbud fra Global Connect, Telenor og Telia. Pga. av kontrakten vi har med Telia (som går ut i august 2024), så vil disse tilbudene bli lagt frem på generalforsamling før i mai 2025.

Belysning i flere av borettslagets trær til jul / i mørketiden i regi av styret/driftsleder:
Styret anskaffer lyslenker (i fargen varm hvit) og styret / driftsleder administrerer oppsetting av disse i enkelte av borettslagets trær før jul. Det settes av kr. 5.000 per blokk (til sammen kr. 60.000) til dette i budsjettet. Belysningen skal ikke henges opp på steder som er sjenerende for beboerne (f.eks. forstyrrende lys gjennom soveromsvinduer).

Egen strøsand container:
Styret henter inn 3 anbud og kan benytte ca. 200.000 Kr. på å anskaffe borettslaget en egen strøsandcontainer.

For mer informasjon om fremtidige/tidligere planer og prosjekter i borettslaget se borettsalgets hjemmeside. Oppgitt informasjon er innhentet fra borettsalgets protokoll fra generalforsamling/årsmøte 2024. Vi gjør oppmerksom på at borettslaget kan ha planer om prosjekter som ikke er iverksatt pr dags dato.

Forretningsfører
Norian Regnskap AS.
Kontaktperson: Lars Henrik Moberg.
T: (+47) 22 91 14 03/22 91 14 86
E-post: lars.henrik.moberg@norian.no

Styregodkjenning
Det er en forutsetning for avtalen at ny eier blir styregodkjent før overtagelse. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Styregodkjennelsen vil bli avklart i etterkant av salget.

Forkjøpsrett
Det foreligger ikke forkjøpsrett i borettsalget.

Tekniske installasjoner
VVS:
- Vannrør av kobber og rør-i-rør.
- Synlige avløpsrør av plast.
- Varmtvannsbereder på ca 120 liter fra 2014 plassert i kjøkkenbenk.
- Stoppekraner under servant på bad og under oppvaskkum på kjøkken.
- Inspeksjonsluke til vanntilførsel-rør av kobber med stoppekran og fordelerskap for rør-i rør med kursfortegnelse plassert i vegg på bad.

Ventilasjon:
- Naturlig oppdriftsventilasjon med tilluftsventiler i vinduer kombinert med avtrekk via felles avtrekkskanal på bad.

Elektrisk anlegg:
- Sikringsskap med automatsikringer og kursfortegnelse samt måler plassert i felles trappegang.

Brann:
- Vedovn i stue.
- Teglsteinspipe fra byggeår rehabilitert med stålrør i 2024.
- Leiligheten oppfyller krav til rømningsveier, har godkjent slukkeutstyr og tilstrekkelig røykvarsling/deteksjon som er kontrollert av takstmann.

Dyrehold
Dyr må ikke holdes uten styrets skriftlige samtykke. Søknad sendes via borettslagets hjemmeside/styrets e-post. Samtykke gis kun når gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for borettslaget eller de øvrige brukerne av eiendommen. Innekatter trenger man ikke å søke om å holde, men utekatter må det søkes om og de må holdes i bånd hele året. Særlig viktig er det at hunder og katter ikke griser til på borettslagets område. Hunder og katter skal holdes i bånd på borettslagets eiendom hele året. Det er båndtvang inne på området, vær vennlig å ta hensyn til de som er redd for hunder.

Diverse
Løsøre og tilbehør som medfølger i handelen:
- Hvitevarer på kjøkken.
- Vaskemaskin på bad.

Løsøre og tilbehør som ikke medfølger i handelen:
- Fastmontert hattehylle med knaggrekke i entré.
- Taklampe over spisebord/stue.
- Fastmontert teak-reol i stue.
- Fastmonterte hyller over sofa.
- Taklampe på hovedsoverom.
- Fastmontert hylle på hovedsoverom.
- Fastmonterte hyller på barnerom.
- Fastmontert høytaler på barnerom.
- Hyller/skap og innredning i garderobe på barnerom. Garderoben vil tømmes og skyvedører blir stående.

Alle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte takstdokumenter og er ikke kontrollmålt av megler.

Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk eller brann/feiervesen på eiendommen.

I internettannonsen, salgsoppgaven og eventuell avisannonse er det bruken av boligens rom som er opplyst, selv om denne kan være i strid med dagens krav for tilsvarende bruk.

Annet
Vi i Eie Eiendomsmegling Frogner & Aker brygge etterstreber å ha de beste boligannonsene i Norge og vi er stolte av å ha tilknyttet oss det som etter vår mening er de beste på styling og bilder i landet. Stylistene i Studio Ønseth og fotografene i HEEM jobber eksklusivt for vårt kontor. Slik kan vi love det beste resultatet for våre kunder.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G). Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren. Bare andelseiere i boligbyggelaget og bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie mer enn én andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andelen.

Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav.

Festeavtale
Areal: 62 408 kvm, Eierform: Festet tomt

Festeavtale
Borettslaget har en tinglyst festeavtale v/Oslo kommune datert 15.06.1959.
Festetiden er tringlyst for 90 år fra 01.01.1959.
Festekontrakt blir forlenget f.o.m. 01.01.2049.
Årlig festeavgift kr. 5 749,- beregnet etter 4 pst. av grunnpris kr. 143 734,50,- pr. kvm.

Festeavgiften reguleres neste gang 01.01.2049 i henhold til konsumprisindeksen. Regulering av festeavgiften finner sted hvert 10. år ifølge Oslo kommune v/Eiendoms- og byfornyelsesetaten. Bortfester/Oslo kommune opplyser at tinglyst festavtale har en ubestemt festetid inntil borettslaget/fester innløser festetomten. Dette kan gjøres etter nærmere avtale. 

Festeavgiften betales etterskuddsvis til leiegårdbestyrer med en halvpart hver 01.01 og 01.07. For andelseiere betales festeavgift via månedlige felleskostnader.

Bortfester/Oslo kommune opplyser at tinglyst festavtale per 01.11.1951 har en ubestemt festetid inntil borettslaget/fester innløser festetomten. Dette kan gjøres etter nærmere avtale.

Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Fra borettslagets interne regler angående utleie:
Hvis du vil leie ut borettslagsleiligheten i korte tidsrom, for eksempel gjennom AirBnB eller lignende, trenger du ikke godkjenning fra styret. Du kan leie ut i opptil 30 døgn i løpet av et kalenderår. Du må selv bo i boligen, men trenger ikke å være der under utleien. Går utleien utover de 30 dagene, vil den gå inn under 3-årsregelen, og du må få samtykke fra styret.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp ifølge Oslo kommune.

Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.

Regulering
Tomten er regulert til byggeområde for boliger felt K, med betegnelse U 0,40. Vedtak 13.1.59 nr. 2 med tilhørende reguleringsplan S-512, vedtaksdato 25.01.1954 (Disp.plan for Bøler og deler av Bogerud samt trase for Østensjø-banens forlengelse) og reguleringsbestemmelse S1387, vedtaksdato: 22.02.1967 (Reg.plan m/reg. best. for del av Tveteråsen, gnr.145 bnr.78 m.fl samt regulering av gangvei mellom vei 3529 og vei 3537 og gangbro over Ytre Ringvei). Se markert byggegrense for aktuell boligblokk tilhørende boligens gårds- og bruksnummer på vedlagt reguleringskart.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Kopi av reguleringskart med tegnforklaring er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Pågående plansaker:
Det er ingen pågående plansaker som omfatter eiendommen.

Pågående byggesaker:
Saksnummer 202461658: Haraløkka 6 - Bytte gulvsluk.  Siste dokument mottatt/registrert hos Oslo kommune datert 13.11.2024.
Saksnummer 02459850: Bølerlia 64 - Søknad om dispensasjon - Plassering av gruscontainer. Siste dokument mottatt/registrert hos Oslo kommune datert 21.10.2024.
Saksnummer 202455509: Bølerlia 117 - Oppføring av antenner. Siste dokument mottatt/registrert hos Oslo kommune datert 16.05.2024.
Saksnummer 202453129: Haraløkka 2 - 36 og Bølerlia 54 - 159 - Rehabilitering av 100 piper. Siste dokument mottatt/registrert hos Oslo kommune datert 15.03.2024.
Saksnummer 202217883: Bølerlia og Haraløkka - Dispensasjon fra avstand til vei - Nedgraving av avfallscontainere - Haraløkka borettslag. Siste dokument mottatt/registrert hos Oslo kommune datert 15.03.2024.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 127 940,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 627 940,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 629 140,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 639 090,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon av salgssummen inkl. fellesgjeld: 0,9%

Tilrettelegging kr. 10.900,-

Grunnpakke kr. 10.000,-

Markedspakke kr. 18.990,-

Oppgjørshonorar kr. 7 990,-

Visningshonorar kr. 3.500,- pr.

Overtakelseshonorar kr. 3.500,-




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
99-24-0444

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Mekleriet Frogner AS
EIE Frogner & Aker Brygge
Org. nr: 924606134
Kristinelundveien 2
0268 Oslo
Tlf: 22 12 06 62

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Partner Helene Antone Norstrøm

Saksbehandlere
Helene Antone Norstrøm
EIE Frogner & Aker Brygge
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 45 50 11 60 / E-post: han@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Haraløkka 26
For mer om objektet
Haraløkka 26

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: