EiendomHerman Foss' gate 16, 0171 OSLO
MatrikkelGnr. 219 Bnr. 116 Snr. 1 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 42 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 35 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
Følgende rom inngår i BRA-i (internt bruksareal):
Entré/gang, stue, kjøkken, bad og soverom.
ArealPrimærrom: 35 kvm, Bruksareal: 41 kvm, BRA-i: 35 kvm , BRA-e: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1900
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning4 500 000
TilstandsrapportTakstmann:
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 90 895,- pr. 01.08.24 12:00
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 01.08.24 12:00
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 90 895,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 590 895,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 114 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 590 895,-))
--------------------------------------------------------
kr 116 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 707 145,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 716 395,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 945,- pr. mnd.
De totale felleskostnadene er fordelt på følgende måte:
Renteutgifter: kr 625
Avdrag: kr 552
DRiftsutgifter: kr 1741
Endring av felleksostander:
Det er nylig oppdaget hussopp og råte i gårdens konstruksjon som krever umiddelbar utbedring.
Forsikringsdekning er ikke avklart. Kostnadene er ikke fastsatt, men kan bli omfattende.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, bredbånd og TV, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring og betjening av fellesgjeld.
EierBahare Viken
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år
- El-bil: 2090 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer.
For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/
beboerparkering/
BeliggenhetDitt neste hjem ligger vis-á-vis populære St.Hanshaugen park. Parken legger til rette for hvilepuls, i
solrike omgivelser. Her er fine muligheter for piknik i gresset. Ta med deg middagen fra en av de lokale
restaurantene, og nyt storslått utsikt fra sittegruppene i parken.
Ønsker man å øke pulsen, har du både tuftepark og supre løpemuligheter i parken. Ca. en km fra
hjemmet, finnes Bislett Stadion og flere treningsmuligheter med bl.a svømming på Bislett bad. SATS har
fine lokaler på Bislett, Fredensborg og Ila. Sistnevnte filial har HIIT-tilbud. Barry ´s Bootcamp i Parkveien
bak Slottet, sykler du til på 6 minutter.
Området på St.Hanshaugen bugner av parker og grønne lunger, delikatesseforretninger og noen av de
mest populære spisestedene i byen. Det finnes små, selvstendige butikker, blant annet Alabaster Studio.
Her finner du vintage skatter, og interiør med særpreg. Eske er kjent for de fleste. De har nå flyttet inn i
store lokaler i Pilestredet.
En kort spasertur unna finner man restauranter som Geita (med solrik terrasse), St. Lars, Smalhans, og
Tranen (Lofthus Samvirkelag). Kolonialen samt nabolagsrestauranten Ansjosen, er kort vei fra leiligheten.
Baker Hansen og Pascal byr på søte fristelser og lekker lunsj. Java serverer muligens Oslos beste kaffe.
Gutta på Haugen har alt fra eksklusiv snacks- og drikkevare, en bugnende grønnsaksavdeling, og
slaktervarer. Om sommeren har de egen iskrem-bod ved parken, og her får du et av byens kanskje
diggeste softiser. Ved grøntområdet "Idioten" (ved den gamle veterinærhøgskolen) finner man Åpent
Bakeri.
I kort gangavstand finner man St. Hanshaugen senter med Rema 1000, Fresh Fitness, blomsterbutikk og
apotek. Nærmeste Vinmonopol blir i Thereses gate på Bislett eller på Alexander Kiellands plass, det er
gangavstand til begge. Det er også en liten spasertur til Vulkans yrende liv og populære Mathallen. For et
ytterligere utvalg av forretninger og spisesteder er Bogstadveien cirka et kvarters gåtur unna.
Det finnes flere steder for å nyte noe godt i glasset. Roleur, Gapet og Grotto - og ikke minst Nektar vinbar -
er verdt å besøke.
Bydelen ligger gunstig til, slik at du har gangavstand til det meste. Grünerløkka, Majorstuen og sentrum
nås enkelt til fots. Ellers har du godt kollektivtilbud i nærheten.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonOmrådet har en meget god tilknytning til kollektivtransport, med både trikk og buss. 37 Helsfyr/Nydalen
går fra St. Hanshaugen med avgang hvert 7. minutt. Fra Falck Ytters plass går 21 Tjuvholmen/Helsfyr hvert
7. minutt. På Bislett kan man benytte trikk 17 og 18 (Rikshospitalet- Grefsen stasjon). Det er også kort vei
til Ila skole og flere barnehager i nærområdet.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderBodplass:
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 4m² på loftet
- 1 bod på ca. 3m² i kjelleren
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1899.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på bruksendring fra næring til bolig dater 2016.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med varmekabler på baderomsgulvet samt. vanlig elektrisk oppvarming for
øvrig.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 945,-
pr.mnd.
Varmtvann, Bredbånd og TV (Telia), kommunale avgifter, felles bygningsforsikring og betjening av fellesgjeld.
Faste løpende kostnaderFellesutgifter, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: DNB Bank 1636.77.14356
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 366.047,03,-
Restløpetid: 9 år 11 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 01.08.2024: 8,35%
Det er nylig oppdaget hussopp og råte i gårdens kosntuksjon som krever umiddelbar utbedring.
Forsikringsdekning er ikke avklart. Kostnadene er ikke fastsatt, men kan bli omfattende
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 1 707 396,- og driftskostnadene i 2023 var til sammen kr 1 992
428,-. Årets resultat på kr. -279 466,- fremkommer i resultatregnskapet.
Forsikring med polisenummerGensidige
81437624
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 049 839,-
Som sekundærbolig Kr. 4 199 354,-
SameieSameie: Sameiet Herman Foss Gate 16, Orgnr: 889867302
Sameiet er stiftet av sameierne i eiendommen Herman Foss’gt. 16, gnr. 219, bnr. 116 i Oslo kommune,
og består av 11 eierseksjoner. Org.nr. 889 867 302.
PÅGÅENDE SAKER:
Det er nylig oppdaget hussopp og råte i gårdens kosntuksjon som krever umiddelbar utbedring.
Forsikringsdekning er ikke avklart. Kostnadene er ikke fastsatt, men kan bli omfattende.
Info fra styret (september 2024)
Forsikring
Etter mye frem og tilbake med Gjensidige har de nå sagt at deler av skaden er dekket (men kun sette
tilbake vegger og tak, ikke nye bærebjelker og fjerning av sopp). Vi venter fortsatt på at de skal komme
tilbake på hva det innebærer i kroner og øre (kontantoppgjør).
Oppdrag fra entreprenør/byggefirmaer
Vi tok først kontakt med 3 byggefirmaer som vi fikk anbefalt av Mycoteam. Alle fikk tilsendt rapporten fra
Mycoteam som beskriver skadene og hva som må gjøres. Etter litt purringer har begge sagt de ikke har
kapasitet.
Det siste firmaet har vært på befaring. Fra dette firmaet har fått et uforpliktende pristilbud på kr 850.000,
men de sier det er umulig å gi en eksakt pris på et slikt oppdrag, og vil bruke timepris.
Vi trenger flere tilbud, og har derfor tatt kontakt med ytterligere to andre firmaer. Det ene kommer på
befaring neste uke. Det andre venter vi på svar fra! Vi håper disse kan og vil gi oss et tilbud raskt, men da
vet vi sånn ca. hva reparasjonsarbeidet totalt vil kunne koste. Det var dyrere enn vi hadde regnet med.
Kostnader
Vi har som nevnt noen penger på bok vi kan benytte (ca. 200.000), og vil få dekket deler av skaden fra
forsikring. Disse vil bli benyttet til første delbetalinger til entreprenør.
STYRETS ARBIED:
Vedlikehold:
- Fasade:
Det ble i høst gjennomført oppussing av fasaden mot veien. Arbeidet besto i møter og utvelgelse av
tilbydere, forhandlinger av kontrakt, oppfølging, og bygge-møter, samt klage på 40 % økning i prisen, hvor
vi fikk prisen ned 100.000, -
- Veranda:
Det ble lagt nytt gulv på veranda i 6. etg. Verandaen anses som «tak» og del av bygningskroppen og
dermed som del av fellesutgifter. Styret har vedtatt at samme prinsipp gjelder for balkongene (men ikke
gulvplanker).
- Lån
Det ble tatt opp felles lån ifm oppussingen hvorav tre av sameiere har lån, mens de øvrige har betalte inn
kontant. Lånet er solidarisk, dvs. at sameiet står ansvarlig.
- Vedtekter
Sameiet fikk nye vedtekter i 2023
ForretningsførerSven Ove Samuelsen
StyregodkjenningDet er ingen krav om styregodkjennelse av ny eier i dette sameiet.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdI henhold til sameiets vedtekter og husordensregler inneholder det ingen begrensninger for dyrehold.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieDet er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-171GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-171GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Pågående byggesaker:
* Ilagata 2 - Loftsutbygging med to leiligheter. Saksnummer: 202004191. Det søkes etablert to leiligheter
på loft på ca. 38 m2 BRA hver. Det etableres to takarker mot gate og to takterrasser mot bakgård.
Rammetillatelse er gitt den 16.07.2020. Igangsettingstillatelse er gitt den 10.03.2023.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202004191
* Herman Foss' gate 27 - Bruksendring av loft til bolig og fasadeendring. Saksnummer: 202006596. Det
søkes om bruksendring av loft til bruksareal for underliggende leilighet. Det bruksendrede arealet utgjør
ca. 50m2. Det etableres to sett takvinduer og glugger mot gate og ett sett mot bakgård. Rammetillatelse
er gitt den 25.06.2020. Igangsettingstillatelse er gitt den 30.05.2023, og endret tillatelse er gitt den
26.03.2024.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202006596
* Herman Foss gate 16 - Reetablering av bjelkelag mellom 4. og 5. etasje. Saksnummer: 202462617.
Søknaden gjelder reetablering av bjelkelag mellom 4. og 5. etasje i Herman Foss' gate 16 B. Bygningen
er en bygård med 4 etasjer i mur med tre bjelkelag oppført rundt 1900. Plan- og bygningsetaten
godkjenner søknaden om reetablering av bjelkelag mellom 4. og 5. etasje, den 19.12.2024.
Vernestatus for Herman Foss' gate 16: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 90 895,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 590 895,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 114 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 590 895,-))
--------------------------------------------------------
kr 116 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 707 145,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 716 395,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.2 900)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.4 000)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 590 895,-) (Kr.58 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke Sameie (Kr.19 325)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.131 925)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0205
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Sverre Tandberg
SaksbehandlereSverre Tandberg
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 00 / E-post: st@eie.no
Linnea Markussen
Eiendomsmegler
Mob: 45 46 41 95
[/ E-post: lm@eie.no