EiendomHerman Foss' gate 4C, 0171 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 11 Orgnr. 951914886 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 96 kvm
- BRA-i (internt bruksareal): 88 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, to soverom, baderom, kjøkken, spisestue og
stue.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 88 kvm, Bruksareal: 96 kvm, BRA-i: 88 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1896
TomtEiet tomt 1024 kvm
Prisantydning9 450 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er av Jan-Petter Vie, datert 31.10.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 187 456,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 4 912,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 9 450 000,- (Prisantydning)
kr 187 456,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 637 456,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 638 456,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 9 645 606,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 488,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, kabel-TV/Internett, vaktmestertjenester, trappevask, drift og vedlikehold, kommunale avgifter
og felles bygningsforsikring.
Totale felleskostnader per mnd er kr. 6 649 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 6 159,-
- Kabel-TV/Internett: kr. 490,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet noe sikringsordning.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har laget panterett i andelen foran
alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens
grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierMarkus Lien Gripnar
Ida Rygh Nordgård
BeskrivelseVelkommen til denne vakre leiligheten!
Her har du alt vi er så glade i med klassiske leiligheter; flere rom på rad, store, doble fløydører, slipte
tregulv, over 3 meter takhøyde og store vinduer. Leiligheten holder meget bra standard og de fleste
overflater ble pusset opp i 2023. Leiligheten fikk også helt nytt kjøkken fra eksklusive Drømmekjøkkenet
samme år. Den har god planløsning, og oppleves romslig og stor. Den har i tillegg både vanlig og fransk
balkong. Gården har nyoppusset fasade fra 2024.
Den ligger perfekt til i Herman Foss´gate, med St.Hanshaugen park som en av de nærmeste naboene.
Her har du alt du trenger i umiddelbar nærhet, enten det er butikker, serveringssteder eller turområder.
Gaten er av mange ansett som en av de aller fineste i området, og vi er enige i det.
Velkommen!
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
- El-bil : 2000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/ beboerparkering/.
BeliggenhetDitt neste hjem ligger vis-á-vis populære St.Hanshaugen park. Parken legger til rette for deilige dager i
solrike omgivelser. Her er fine muligheter for piknik i gresset. Ta med deg middagen fra en av de lokale
restaurantene, og nyt storslått utsikt fra sittegruppene i parken.
Ønsker man å øke pulsen, har du både tuftepark og supre løpemuligheter i parken. Ca. 800 meter fra
hjemmet, finnes Bislett Stadion og flere treningsmuligheter med bl.a svømming på Bislett bad. SATS har
fine lokaler på Bislett, Fredensborg og Ila. Sistnevnte filial har HIIT-tilbud. Barry ´s Bootcamp i Parkveien
bak Slottet, sykler du til på 6 minutter.
Området på St.Hanshaugen bugner av parker og grønne lunger, delikatesseforretninger og noen av de
mest populære spisestedene i byen. Det finnes små, selvstendige butikker, blant annet Alabaster Studio.
Her finner du vintage skatter, og interiør med særpreg. Eske er kjent for de fleste. De har nå flyttet inn i
store lokaler i Pilestredet.
En kort spasertur unna finner man restauranter som Geita (med solrik terrasse), St. Lars, Smalhans, og
Tranen (Lofthus Samvirkelag). Kolonialen samt nabolagsrestauranten Ansjosen, er kort vei fra leiligheten.
Baker Hansen og Pascal byr på søte fristelser og lekker lunsj. Java serverer muligens Oslos beste kaffe.
Gutta på Haugen har alt fra eksklusiv snacks- og drikkevare, en bugnende grønnsaksavdeling, og
slaktervarer. Om sommeren har de egen iskrem-bod ved parken, og her får du et av byens kanskje
diggeste softiser. Ved grøntområdet "Idioten" (ved den gamle veterinærhøgskolen) finner man Åpent
Bakeri. I kort gangavstand finner man St. Hanshaugen senter, som huser Rema 1000, Fresh Fitness,
blomsterbutikk og apotek. Nærmeste Vinmonopol blir i Thereses gate på Bislett eller på Alexander
Kiellands plass, det er gangavstand til begge. Det er også en liten spasertur til Vulkans yrende liv og
populære Mathallen. For et ytterligere utvalg av forretninger og spisesteder er Bogstadveien cirka et
kvarters gåtur unna.
Det finnes flere steder for å nyte noe godt i glasset. Roleur, Gapet og Grotto - og ikke minst Nektar vinbar -
er verdt å besøke. Bydelen ligger gunstig til, slik at du har gangavstand til det meste. Grünerløkka,
Majorstuen og sentrum nås enkelt til fots. Ellers har du godt kollektivtilbud i nærheten.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1024 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonOmrådet har en meget god tilknytning til kollektivtransport, med både trikk og buss. 37 Helsfyr/Nydalen
går fra St. Hanshaugen med avgang hvert 7. minutt. Fra Falck Ytters plass går 21 Tjuvholmen/Helsfyr hvert
7. minutt. På Bislett kan man benytte trikk 17 og 18 (Rikshospitalet- Grefsen stasjon). Det er også kort vei
til Ila skole og flere barnehager i nærområdet.
ByggemåteBygning fundamentet med flåtefundamenter, yttervegger i teglstein med pussede fasader, etasjeskillere
med trebjelkelag, vinduer med 2-lags glass, malte dører og saltak tekket med plater.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens interne arealer disponerer boligen 1 bod:
- Bod ved inngang på ca 8 kvm.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG 2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Balkong i stål, med tregulv ut fra kjøkken. Størrelse 4 m2. Fransk luftebalkong ut fra spisestue.
Vurdering av avvik:
- Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Tiltak:
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav.
TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Vinduer med 2-lags glass og trekarmer fra 1988.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert barnesikringer på vinduer.
Tiltak:
- Barnesikringer bør monteres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater
Gulv med fliser, parkett, tregulv og malt tregulv.
Vegger med malte flater og fliser.
Himlinger med malte flater og malte flater med stukkatur og rosetter.
Vurdering av avvik:
- Det er noe slitasje, ripper og glipper i tregulv.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskillere med trebjelkelag.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik. Det er stedvise skjevheter.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Innvendige fyllingsdører.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører.
Tiltak:
- Enkelte dører må justeres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater Gulv - baderom
Fliselagt gulv med varmekabler. Årstall: 2007.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
Tiltak:
- Påviste skader må utbedres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Plastsluk med udokumentert utførelse på membran. Årstall: 2007.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av
forventet brukstid er passert på slukløsningen. Det foreligger ingen dokumentasjon på membran.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis
må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette
er nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning
Det er montert glatt innredning og speil med lys i rommet. Dusjdører er i glass. Årstall: 2007.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Tiltak:
- Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon - Baderom
Det er naturlig avtrekk fra rommet.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det bør etableres tilluft til våtrommet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - Kjøkken
Ventilator med kullfilter fra 2023.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Det er vannrør i kobber fra 2007 på bad, og vannrør i plast fra 2023 på kjøkken i boligen.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Det er avløpsrør i plast fra 2007 på bad, og fra 2023 på kjøkken.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Det er el-anlegg med eldre og nyere komponenter, stikkontakter, brytere m.m. Det er nyere sikringsskap
med automatsikringer.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier:
2. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ja.
3. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Det er utført el-arbeider i boligen i 2023 med bla. varmekabler i entre, el-arbeider på kjøkken, skifte av
sikringer m.m. Det foreligger dokumentasjon på dette arbeidet. Det foreligger ellers ingen
samsvarserklæring/dokumentasjon på utførte el-arbeider i boligen.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.
4. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
5. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
6. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget:
7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
Nei.
8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap:
9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å
sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.
10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Utvidet kontroll på el-anlegg uten samsvarserklæring/noe eldre el-anlegg anbefales alltid.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1896.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med peisovn og varmekabler på baderom.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 10 500 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
EiendomsskattSelger informerer om eiendomskatt på ca. kr. 2 500 for året 2024.
Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir
fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 488,-
pr.mnd.
Varmtvann, fibernett, vaktmestertjenester, trappevask, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Bank: DNB Bank ASA
Lånenr.: 1636.84.95259
Nominell rente (flytende): 5,95 %
Innfrielsesår: 2044
Lånetype: Annuitet
Antall terminer pr år: 12
Saldo pr 01.10.2024: 4 699 488i
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 1 646 760,- og driftskostnader på kr. 1
405 082,-. Dette gir et årsresultat på kr 75 199,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 81620583
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 005 395,-
Som sekundærbolig Kr. 7 620 502,-
BorettslagBorettslag: BORETTSLAGET HERMAN FOSS GATE 4,
HJEMMESIDE
Borettslaget har en egen hjemmeside: https://home.solibo.no/hp/hermanfoss4
STYRETS ARBEID
I dialog med styret per e-post den 31.10.2024 informerer styret at det er planlagt å utbedre bakgården i
2025, samtidig som de fortsetter med å forbedre brannsikkerheten. Det er ikke planlagt at dette vil
medføre en økning i felleskostnadene.
ÅRSMØTE 2024
Følgende saker ble vedtatt på årsmøte avholdt den xxx.xxx.xxx
Rehabilitering av fasade - orienteringssak
Saksgrunnlag: Tilstandsrapport overlevert til styret november 2023 fastslår TG3 på fasade ut mot gaten
Herman Foss’ gate med tydelig skader i mur og noe løs mur. Styret mener derfor at det må prioriteres
rehabilitering av fasade med hensyn til HMS og fare for ulykke. Det har blitt hentet inn tilbud fra 5-8 aktører
som styret nå har vurdert. Oversikt over de ulike tilbudene fremlegges i eget vedlegg som
saksdokumentasjon.
Styrets innstilling: Etter vurdering av tilstandsrapport av november 2023 og vurdering av ulike aktører og
tilbud, mener styret at Murmester & Entreprenør AS er best egnet for oppdraget basert på pris og
referanser. Grunnet tilstanden til fasaden har styret godtatt tilbud fra Murmester & Entreprenør AS for å
gjennomføre rehabilitering av fasaden i 204, og vil dermed innhente tilbud på lån fra bank for dette.
Lånerammen for å gjennomføre dette vil ligge på ca. 900000 kr eks mva. Styret vil søke om lengst mulig
nedbetalingstid på lånet. Styret ber andelseierne tar informasjonen til orientering.
Rehabilitering av vinduer
Saksgrunnlag: Tilstandsrapport av november 2023 viser at vinduene er fra 1988 og anbefales å skiftes ut
i løpet av de neste årene. Styret har hentet inn tilbud fra flere aktører for utskifting av vinduer, samt hentet
inn tilbud for energikartlegging som vil kunne brukes som grunnlag for støtte fra Enova.
Å skifte ut samtlige vinduer viser seg å ha en kostnadsramme på 2.320.000- 4.500.000 kr. Styret vil i så
fall søke om lengst mulig nedbetalingstid på det eventuelle lånet.
Styret har også hentet inn tilbud for energikartlegging fra tre ulike tilbydere. Energikartleggingen brukes
som grunnlag for å søke støtte fra Enova på tiltak som forbedrer byggets forbruk av energi. Kostnad for
energikartlegging ligger på mellom 80.000-100.000 kr. Det er også mulig å få støtte fra Enova på 50% av
denne kostnaden. Støtten kan bidra til inntil 30% av kostnaden, men det ligger usikkerhet rundt dette da
det er konkurranse rundt disse støtteordningene.
Som avtalt på ekstraordinær GF i fjor har styret også sett på muligheten for en mer midlertidig løsning ved
å bytte ut tetningslister rundt vinduene, og har en betydelig mindre kostnad på ca. 200.000 kr. Dette vil
kunne medføre at vinduenes levetid vil kunne strekkes ut noen år til.
Tilbud fra de ulike aktørene legges ved som saksdokumentasjon.
Forslag til vedtak:
Alternativ 1: Gjennomføring av utskifting av vinduer i 2024
Styret har gjennomgått flere tilbud fra ulike aktører, hvor det viser seg store forskjeller i pris. Aktøren som
har kommet med det laveste tilbudet er Mur Oslo, som også har kommet med det beste tilbudet på
rehabilitering av fasade. Tilbudet herfra ligger på ca. 1.800.000 eks mva. Dersom vi klarer å få støtte fra
Enova vil det kunne ligge på ca. 1.300.000 eks. mva. Dersom vi skal skifte ut vinduene og rehabilitere
fasade vil dette medføre en økt låneramme på 2.800.000-3.500.000 med lengst mulig nedbetalingstid.
Grunnet potensielle kostnader knyttet til tiltak på brannsikring, er det usikkert om dagens inntekter vil
kunne dekke nevnte refinansiering. Det vil derfor være en risiko for økte felleskostnader også i 2025.
Styret vil også påpeke at dersom vinduer skal skiftes ut sammen med rehabilitering av fasade, kan det
være en mulighet for at de ikke vil la seg gjennomføre i inneværende år, da søknad til Enova må utføres
før vi kan sette i gang bestilling av vinduer. Styret vil naturligvis gjøre det de kan for å få det til.
Alternativ 2: Avvente med utskiftning av vinduer
Med bakgrunn i økte øvrige utgifter (generelle økte utgifter, kommunale avgifter, energikostnader m.m.)
kan det være fornuftig å avvente en slik stor kostnad. Borrettslaget økte felleskostnadene med 22% for
2024, og dette bidrar til å bygge opp driftskonto. Målsetningen til styret er at felleskostnadene ikke skal
øke på bakgrunn av utskiftninger av vinduer, og derav kan det være fornuftig å utsette dette opptil 3 år. Om
vi ikke skifter ut vinduene, vil styret vurdere å beslutte om tetningslister bør skiftes ut for aktuelle vinduer
som et kortsiktig energisparingstiltak.
Vedtak: Alternativ 2 ble vedtatt.
ARBEID UTFØRT I 2023
- Tilstand bygg: Innhenting av tilstandsrapport, innhenting tilbud på vindu og fasade. Innhenting av tilbud
på energikartlegging for mulig tilskudd fra Enova.
- Gjennomført vurdering av rørsystemer i bygg. Godkjent.
- Omfattende dialog med Oslo Kommune rundt leverandører på brannvern på grunn av manglende tiltak
på brannvern. Branngjennomgang og oppdatering av HMS-arbeidsdokument. Internkontroll på plass mot
liv og bygg – sendt inn dokumentasjon til Oslo Kommune. Var høy risiko for dagbøter.
- Ekstraordinær generalforsamling for oppdatering av vedtekter, samt omfattende dialog rundt bruksrett til
markterrasser.
- Daglige oppgaver og besvarelse.
- Oppdatering av ringeklokker.
- Inngåelse av ny avtale på internett/kabel med fiber. Installeres Q3 i 2024.
- Gjennomgang og vurdering av faste avtaler og leverandører.
- Opprydding fra tidligere styrer på offentlige tillatelser, økonomi, generelle rutiner og manglende
dokumentasjon.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
- 2024: Pusset opp fasaden til borettslaget.
- 2024: Gjennomført vurdering av rørsystemer i bygget.
- 2024: Dialog med Oslo Kommune rundt leverandør på brannvern på grunn av manglende tiltak på
brannvern de siste årene. Borettslaget har gjennomført flere tiltak for å styrke brannsikkerheten, og vil
forsette med dette i 2025.
- 2024: Inngåelse av ny avtale på internett/kabel med fiber. Ble innstallert i Q3 i 2024.
- 2024: Bytte av en varmtvannspreder.
- 2024:El-tilsyn av Elvia.
- 2016: Byttet tak.
ForretningsførerSolibo AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Global Connect som er leverandør av internett. Alle enheter har inkludert
1000/1000mbps med trådløs router.
DyreholdDyrehold er tillatt dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne
av eiendommen.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1924/993526-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om forstøtningsmur
Med flere bestemmelser
Rettigheter på andre eiendommer:
Rettigheter på 0301-219/114/0/2-17
1998/29177-1/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:107
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:110
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:111
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:112 Snr: 1-18
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:113
Gårdsromsavtale.
Bestemmelse om garasje/parkering
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune ved direktør for etat for eiendom og utbygging
Rettigheter på 0301-219/113
2000/17720-1/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:107
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:110
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:111
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:112 Snr: 1-18
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:114 Snr: 11-17
Gårdsromsavtale
Bestemmelse om garasje/parkering
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Bestemmelse om adkomstrett
Forpliktelse til å utbedre eiendommen i samsvar med kommunale krav til utbedringsstandard for eldre
eiendommer og kommunens krav til minstestandard ved utbedring av gårdsrom i boligkvartaler i indre by.
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune ved direktøren for Bolig- og eiendomsetaten.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-171GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-171GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Herman Foss' gate 4C: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
* Geitmyrsveien 25B - Bruksendring av kjeller fra tilleggsdel til hoveddel og fasadeendring. Saksnummer:
202005463. Søknaden omfatter en eiendom i bydel St. Hanshaugen. Tiltaket gjelder bruksendring fra
tilleggsdel til hoveddel i kjelleretasjen, samt mindre fasadeendringer på alle fasadene. Eiendommen er
på Byantikvarens gul liste. Tillatelse til tiltaket er gitt den 18.12.2020. Den 28.12.2022 sendte Plan-og
bygningetaten minne om å søke ferdigattest.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202005463
*Evald Ryghs gate 16 C - Utskifting av brannbalkonger. Saksnummer 202450558. Det foreligger
rammetillatelse datert 04.03.2024 og igangsettingstillatelse datert 03.05.2024. Tiltaket omfatter å fjerne to
eksisterende brannbalkonger på fasade mot bakgård for å montere nye balkonger i lik størrelse og
utforming. Det vil etableres balkongdører som tilpasses vinduenes opprinnelige lysåpninger.
Balkongene utføres i svartlakkert varmforsinket stål med rekkverk i galvanisert og lakkert stål med
liggende spiler. For å forhindre klatring, vil det etableres glass på innsiden av rekkverket. Balkongene
festes i bakkant inn i murveggen med en horisontal stålbjelke som monteres med kjemisk masse og
gjenstøpes med ekspanderende betong. Balkonggulvet utføres med impregnerte gulvbord og
underliggende himling som en lys flate.
*Ilagata 2 - Loftsutbygging med to leiligheter Saksnummer 202004191. Det foreligger rammetillatelse
datert 16.07.2020 og igangsettingstillatelse datert 10.03.2023. Tiltaket gjelder bruksendring av loft til to
leiligheter.
*Herman Foss' gate 27 - Bruksendring av loft til bolig og fasadeendring. Saksnummer 202006596. Det
foreligger rammetillatelse datert 25.06.2020 og igangsettingstillatelse datert 30.05.2023 med endret
tillatelse datert 25.03.2024.Det søkes om bruksendring av loft til bruksareal for underliggende leilighet.
Det bruksendrede arealet utgjør ca. 50m2. Det etableres to sett takvinduer og glugger mot gate og ett sett
mot bakgård. Søknad om endring omfatter utvidelse med hems over tilliggende boder og trapperom,
samt ny takglugge mot bakgård. Nytt hemsareals gulvflate er på 16,2 m2.
*Herman Foss' gate 25 - Bruksendring av loft - Fasadeendring. Saksnummer 202311685. Det foreligger
tillatelse i ett trinn datert 30.08.2023. Tiltaket ligger i bydel St. Hanshaugen og omfatter utvidelse av
leilighet i fjerde etasje til
overliggende loftsetasje. Tiltaket er i tråd med tidligere utbygginger i kvartalet som blant annet Herman
Foss’ gate 27 og 29.
Det etableres interntrapp mellom 4. etasje og loftet, som innredes med to soverom, bad og et kjølerom,
og det etableres et mindre hemsplan, som går ut over deler av fellesarealet og trapperommet. Tiltakets
nye loftsvinduer blir ikke eller i liten grad, synlige fra gaten og omfatter 3 veluxvinduer â 78 x 140cm i nedre
loftsplan og 4 glugger â 55 x 78cm i hemsplan.
Pågående plansaker:
* Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Saksnummer:
201711927. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl.
fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og
omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m.
Hensikten er åsikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg iet lengre tidsperspektiv.
Planforslagets tørrelseog utnyttelse har utløst kravtil planprogram med konsekvensutredning.
Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk. Plan- og
bygningsetaten kan ikke anbefale planforslaget, og fremmer alternativ 2 med reduserte høyder, større
grad av bevaring og lavere andel boliger.
Plan-og bygningsetaten ber om bemerkninger til forslaget i løpet av høringsperioden som er oppgitt i
varslingsbrevet.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201711927
* Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Sykkeltrasé. Saksnummer: 202207037. Bymiljøetaten foreslår
å omregulere Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2.
Hensikten med reguleringsplanen er å oppgradere sykkelfelt i deler av Ullevålsveien og Sognsveien til
sykkelanlegg etter Oslostandard for sykkeltilrettelegging. Samtidig skal hensynet til møteplasser,
HC-parkering og varelevering ivaretas. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202207037
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 9 450 000,- (Prisantydning)
kr 187 456,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 637 456,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 638 456,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 9 645 606,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.6 400)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Visningshonorar (Kr.5 800)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.25 103,40)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke (Kr.12 940)
Eierskiftegebyr (Kr.6 385)
Provisjon (Kr.72 975)
Totalt kr. (Kr.176 803,40)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0275
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Sverre Tandberg
SaksbehandlereSverre Tandberg
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 00 / E-post: st@eie.no
Ida Fjellet
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 97 81 63 72
[/ E-post: ief@eie.no