EiendomKalbakkveien 21, 0953 Oslo, Etasje: 8
MatrikkelAndelsnr. 523 Orgnr. 955004310 i Oslo kommune
BoligtypeAndelsleilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 87 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 74 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 9 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 87 kvm
ArealPrimærrom: 74 kvm, Bruksareal: 87 kvm, BRA-i: 74 kvm , BRA-e: 4 kvm , BRA-b: 9 kvm, TBA: 87 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1964
TomtFestet fellestomt kvm
Tomten er fellesareal. Tomten er pent opparbeidet med busker, trær, grøntarealer, parkeringsplasser,
sittegrupper og lekeplass for de minste.
Prisantydning3 990 000
TilstandsrapportTakstmann: Daniel P Martens
Takstdato: 15.02.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 86 691,- pr. 01.02.2024
Andel fellesformue: kr. 55 432,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 86 691,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 691,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 077 891,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 086 141,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 044,- pr. mnd.
Felleskostnader er ikke ytterligere spesifisert av forretningsfører. Det gjøres oppmerksom på at en
eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre
økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i
utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererVarmtvann og fyring, TV og bredbånd, forretningsførsel, kommunale avgifter, festeavgift, felles
bygningsforsikring, diverse honorarer, vaktmestertjenester, renhold, generell drift og vedlikehold m.m
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierEmir Mujcinovic
Alma Mujcinovic
BeskrivelseVelkommen til Kalbakkveien 21 - presentert av eiendomsmegler Halid Talic v/ EIE eiendomsmegling
En stor og lekker 3-roms andelsleilighet med optimal planløsning. Leiligheten har en sentral og usjenert
beliggenhet og fra boligen er det kort vei til barnehager, store flotte fellesarealer og ellers kort vei til
dagligvarebutikker og offentlig kommunikasjon.
Leiligheten består av en romslig stue som gir gode møbleringsmuligheter, påkostet kjøkken med
kjøkkenøy, stort flislagt bad, to romslige soverom og innbydende entré. Det medfølger tre boder (to
innvendige og en i kjelleretasje)
Fra stuen er det utgang til romslig, vestvendt og innglasset balkong på 8 kvm. med flott utsyn over pent
opparbeidete fellesområder.
Varmtvann, fyring, kabel-tv og bredbånd er inkl. i felleskostnadene, og det er mulighet for leie av
parkeringsplass
ParkeringParkeringsplass tildeles av styret etter søknad og ansiennitet. Det er generelt god parkeringsdekning i
borettslagetet hvor borettslaget har både utvendige p-plasser og parkeringsplasser i felles
garasjeanlegg. Ifølge styreleder er leie av garasjeplass p.t. kr. 400 pr. mnd. og utvendig parkeringsplass
p.t. kr. 200 pr. mnd. P-plass følger ikke automatisk med leiligheten og dette kommer i tillegg til mnd.
betalte felleskostnader. Hjemmelshaver må også betale inn ett innskudd som borettslaget fastsetter ved
tildeling av p-plass.
Det er p.t. 5 ledige parkeringsplasser i borettslaget. Ledige p-plasser tildeles beboere fortløpende.
Gjesteparkering:
Borettslaget har flere gjesteparkeringsplasser som besøkende kan benytte seg av. Det er mulig for
gjester å parkere bilen i opptill 3 dager ved registrering i applikasjon borettslaget benytter.
Ellers parkeringsmuligheter ved gateparkering regulert etter områdets gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetBoligen ligger idyllisk til i Øvre Grorud Borettslag på Kalbakken. Her bor man godt i rolige og
barnevennlige omgivelser med kort vei til alt man måtte trenge.
Rett utenfor døren har du idylliske Nordtvet Gård med åpen dag hver søndag, Nordtvet bad med 25
meters svømmebasseng, Deichmanske bibliotek med regelmessige arragementer, samt flotte turstier.
Den daglige handelen kan gjøres på Meny og Rema 1000 kun 550 meter unna og nærbutikken Asia
Town ligger rett utenfor døren. I nærhet er også apotek, flere treningssentre, gartneri og mange
spisesteder blant annet Haveli, Stop & Go Sushi, Bislett Kebab House og Flamenco Pizza.
Området er svært barnevennlig med kort vei til barnehager og skoler. I tillegg er det et rikt fritidstilbud til
barn og unge, blant annet Kalbakken Fritidsklubb, Fyrhuset Musikkverksted og ridesenter. For hele
familien kan det nevnes Steinbruddet kulturhus med kafé og Grorud samfunnshus med mange
arrangementer.
Leiligheten ligger rett ved Kalbakken T-banestasjon som tar deg til Oslo sentrum på ca. 20 minutter.
Med 31-bussen tar det ca. 30 minutter.
Det er rikelig med turmuligheter i området med den nye turveien langs Alnaelva og Grorudparken med
bade- og grillplasser. Videre fører turveien opp mot Lillomarka med lysløyper, stier og badevann.|
BebyggelseOmrådet består hovedsaklig av etablert blokkbebyggelse
TomtFestet fellestomt, kvm
Tomten er felles og er festetomt. Tomten er festet med Norges Statsbaner som bortfester. Festetiden er
75 år fra 01.01.1960. Festekontrakt er tilgjengelig på eiendomens hjemmeside. Tomteleie er regulert sist
01.01.2021. Festeavgift betales gjennom mnd. betalte felleskostnader.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
TBA - 83 m²
- BRA-i 74 m²: Stue, kjøkken, bad, to soverom,
- BRA-e 4 m²: Bod i kjeller
- BRA-b 9 m²: Innglasset balkong
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakyndig Daniel P. Martens
Bygget er antatt fundamentert på faste masser. Grunnmur og frittbærende dekker utført i armert betong.
Bærende ytter og innervegger utført med spekket tegl. Bad fra ca 2005. Utført i borettslagets regi. Tekniske
forskrifter for perioden 1997-2010 var gjeldende da badet ble oppført. Hovedstoppekraner synlig bak luke i
tak bad. Kjøkken fra 2017 med moderne fronter. Laminert benkeplate med integrert kjøkkenkum og
integrerte hvitevarer. Vannbåren varme med radiatorer og varmekabler i gulv bad. Vinduer med 3 lags
isolerglass i treramme av gran eller furu. Balkongdør med 3 lags isolerglass. Inngangsdør med finert
overflate. Døren er lyd og brannklassifisert. Tak er flatt og antatt utført som kompakt tak.
Det er gitt TG 2 på følgende forhold:
- Påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Merk at noe vann blir
liggende på gulv etter dusjing. Tilnærmet ok avrenning innenfor dusjsonen.
- Ventilasjon: muligens behov for rens av ventilasjonskanaler. Borettslagets ansvar.
- ikke påvist tegn på at det er montert lekkasjedeteksjon (waterguard) på kjøkken
- Kullfilter på kjøkken
- Normal slitasje på balkongdør, vinduer og balkongdør, normalt pga. alder.
Det er gitt TG 3 på følgende forhold:
Målt høydeforskjell på over 15 mm i stuen, Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til
godkjente måleavvik.Målt høydeforskjell på over 20 mm i stuen. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes
opp.Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette.
Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
I tillegg opplyser selger om følgende i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
- Ja, liten sprekk i flis like ved inngangdøren til badet. Kun av komsmetisk betydning.
Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja, oppdaget ett enkelt tilfelle av veggdyr i boligen. Det ble behandlet av skadedyrfirma Rentokil
omgående. Samme firma utførte kontroll i ettertid og det har ikke vært tilfeller etter behandling. Vi har også
en skriftlig bekreftelse at boligen er kontrollert og det ikke er funnet nye tegn .
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
- Ja, har el-bil lader i garasjen som jeg leier av borettslaget. Garasje/parkeringsplass tildeles av styret
etter søknad/ansiennitet siden den ikke følger boligen. God parkeringsdekning i borettslaget.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BruksarealBruksareal: 87 kvm
BoderDet følger med tre boder til leiligheten. En bod i kjeller på ca. 4 kvm. og to boder i leiligheten på tilsammen
4 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende dokumenter foreligger:
- Ferdigattest for oppføring av boligblokk - 23.10.1968
- Ferdigattest ventilasjon - 30.06.1972
- Ferdigattest fasadeendring - 26.04.1991
- Ferdigattest rehab. balkong - 11.12.1997
- Tillatelse til innglassing av balkonger - 13.09.1999
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på
boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten er oppvarmet med radiatorer tilknyttet felles varmesentral samt varmekabler på bad.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 044,-
pr.mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd utover
grunnpakke, forsikringer etc.
Telenor er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Priser kan sjekkes på tilbyders
websider. Tv-tuner/dekoder medfølger ikke.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 300 kwh pr. mnd. Utgiftene er basert på nåværende
eiers forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har 1 lån i OBOS-banken med følgende lånebetingelser:
Lånenr: OBBK01-98207897965
Type: Annuitetslån
Restgjeld pr. 01.02.2024: 42.860.932,-
Restløpetid: 21 år 7 md.
Terminer pr. år: 12
Rente: Flytende 5,70%
Andel fellesgjeld pr. 01.02.2024: 86.691,-
Kapitalkostnader pr. 01.02.2024: 583,-
IN-ordning: NEI.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6607357
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 139 582,-
Som sekundærbolig Kr. 4 330 413,-
BorettslagBorettslag: Øvre grorud borettslag a/l, Orgnr: 955004310
Generelt om borettslaget:
- Borettslaget består av 544 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter.
- Øvre Grorud Borettslag har 3 ansatte (1 driftsleder og 2 vaktmestere).
- Byggeår: 1961
- Kontakt styret: ovregrorud@styrerommet.no
- Hjemmeside: https://vibbo.no/ovre-grorud/om
- Forsikret hos: Tryg Forsikring - polisenummer 6607357
- Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS
- Styret kan kontaktes på e-post ovregrorud@styrerommet.no
Vi oppfordrer interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og
årsberetning. Dokumentene vil være vedlagt salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller
generalforsamling.
Styrets arbeid i perioden 2022-2023:
Mange prosjekter har pågått samtidig som bla. infrastrukturen for elbillading, heisutskifting og oppussing
av etasjene i høyblokkene i Kalbakkveien 17 og 21.
Fjernvarme:
Det ble 22.02.22 skrevet en kontrakt/avtale mellom Østbanernes Forbruksforening i Nordtvetveien 7 B og
borettslaget i forbindelse med levering av fjernvarme de siste årene.
El-bil lading:
Elbillading fra firmaet Aneo Mobility (tidligere Ohmia Charging): Kontrakten for etablering av infrastrukturen
og lading av elbiler på samtlige parkeringsplasser og garasjer ble undertegnet i desember 2021. De
første brukerne kunne på høsten 2022 ta de første anleggene i bruk. Alle 11 anlegg på ca. 370 plasser
ble klare 13. mars 2023.
Oppgradering og utskifting av heisene i høyblokkene:
Alle heisene i høyblokkene er nå skiftet ut, og det gjenstår litt justering på to av de før overtagelsen er
godkjent.
Oppussing av høyblokkene:
Maling (tak, vegger og listverk) av alle ganger/etasjer samt nytt gulvbelegg og ny LED belysning er ferdig i
Kalbakkveien 17 og 21.
Ny avtale om parkeringskontroll:
Det ble inngått en ny avtale fra 1.04.23 med firmaet P-Service AS om parkerings-kontroll på område
tilhørende Øvre Grorud Borettslag.
Retningslinjer for parkering er sendt ut i alle postkasser.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er ikke forkjøpsrett i dette borettslaget.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt. Se husordensreglene for nærmere reglement.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
AnnetLamper (også varmelampe balkong) i boligen følger ikke med i handelen. Hylle i stue og
garderobeinnredning i boder følger ikke med i handelen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterBorettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. Det er tinglyst 19 servitutter på eiendommens
grunnboksblad som omhandler blant annet; bestemmelse om kloakkledning, vedtak av visse vilkår vedr.
utskillelse/bebyggelse av denne eiendom, bestemmelse om garasje/parkering, festekontrakt, m.m.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via kommunal vei og private internveier med felles vedlikeholdsansvar for
borettslaget.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Borettslaget er ansvarlig for
private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformål ihht. reguleringskart hentet fra Oslo kommune 06.02.2024 med
tilhørende bestemmelser i reguleringsplan S- 970 datert 10.04.1962 og S-1236 datert 27.07.1965. Videre
er området regulert i kommunedelplan KDP-17 og KDP-18.
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 86 691,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 691,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 077 891,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 086 141,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før
bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 1% av salgssum og evt. andel fellesgjeld
Tilrettelegging: kr. 14 900,-
Visnings-/overtagelseshonorar: kr. 3 450,-/stk.
Markedspakke: kr. 19 900,-
Oppgjør: kr. 7 900,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer91-24-0027
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingEnsjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr: 921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Daglig leder / Partner Halid Talic
SaksbehandlereHalid Talic
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Daglig leder / Partner
Mob: 46 79 09 93 / E-post: ht@eie.no
Line Strifeldt Johansson
Eiendomsmeglerfullmektig / Siviløkonom / Partner
Mob: 93 09 50 15
[/ E-post: lsj@eie.no