0585 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Eierseksjon
- Antall soverom
- 2 soverom
- Etasje
- 1
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 71 m²
- Bruksareal (BRA)
- 76 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 5 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 16 m²
- Fellesutgifter
- kr 4 022 / Mnd
- Prisantydning
- kr 6 600 000
- Omkostninger
- kr 170 990
- Totalpris
- kr 6 770 990
- Fellesformue
- kr 12 951
- Byggeår
- 2007
- Tomt
- Eiet tomt 9083 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 124, bnr. 210, snr. 46
- Oppdragsnummer
- 71240385
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 6 600 000,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument | kr 500,- |
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) | kr 9 250,- |
2,5% dokumentavgift | kr 160 500,- |
Totalpris | kr 6 770 990 |
Entré:
Velkommen inn! Det er enkelt adkomst til leiligheten som ligger på bakkeplan, samt via heis fra garasjeanlegget. Her møtes du av en fin og naturlig adskilt entré. Her er det mulighet for skyvedørsgarderobe, samt god plass til knaggoppheng, sittebenk, speil mm. For ekstern lagring medfølger det en kjellerbod på ca. 5 kvm. Det er Defigo callinganlegg ved hovedinngangen som gjør at du kan fjernåpne og se hvem som ringer på døren fra mobilen, uansett hvor du er.
Åpen stue- og kjøkkenløsning:
Videre inn fra entreen kommer man til boligens oppholdsrom. Stuen og kjøkkenet ligger i en åpen løsning, dette kombinert med de store vindusflatene gir et sosialt og luftig allrom. Her er det plass til sofa med lounge løsning eller større sofa med tilhørende møblement. Det er også plass til spisebordsgruppe hvor du kan invitere venner og familie til hyggelige middager. Her er det flere muligheter for møblering. Til glede for de kaldere høst- og vinterdagene har stuen en hyggelig gasspeis plassert i hjørnet av rommet. Gass leveres fra felles anlegg og et a-konto beløp er inkludert i felleskostnadene.
Den åpne kjøkkenløsningen gjør det enkelt å være sosial samtidig som du lager dagens måltider. Kjøkkenet er godt utnyttet og har mye skap- og benkeplass. Det er en stilren kjøkkeninnredning fra IKEA med kjøkkenøy som skiller stue og kjøkken naturlig. Kjøkkenet har integrerte hvitevarer, alle disse medfølger.
Markterrasse:
Fra stuen er det utgang til en romslig markterrasse på ca. 16 kvm. Markterrassen er vest/ nordvest-vendt, og fremstår svært delikat. Her er det blant annet plassbygde plantekasser og benk med integrert gassgrill.
Her er alt lagt til rette for å nyte varme sommerdager og sene sommerkvelder i hyggelige lag. Det er god plass til balkongmøblement, beplantning og grill. Det er tillatt med el- og gassgrill. Uteplassen er vendt mot sameiets hyggelige fellesområder.
Marketerrassen er nylig beiset, og klar for ny eier.
Bad:
Boligens bad fremstår delikat og stilrent. Badet er ble i 2020 pusset opp med flis på flis, ny innredning og blandebatterier. Det er et romslig bad med god plass til det man måtte ønske. Det er også opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Baderomsgulvet er utstyrt med vannbåren gulvvarme.
To soverom:
Boligen har i alt to soverom. Hovedsoverommet er av god størrelse og har plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Rommet er også tilknyttet en praktisk innvendig bod på 4 kvm som kan benyttes som walk-in-closet og annen oppbevaring. I dag er rommet benyttet som walk-in closet. Det andre soverommet har også plass til seng og tilhørende møblement. Dette er perfekt som barnerom, gjesterom og/eller kontor - alt etter ønske og behov.
Overflater:
Gulv: Alle rom har laminat gulv, bad er flislagt. Alt fra 2020.
Vegger: Malte glatte overflater. Fliser på bad.
Himling: Malte overflater
Fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Ja.
Kommentar: I mai 2024 var det en liten lekkasje fra badet i leiligheten over. Både styret, rørleggervakt og forsikringsselskap tok umiddelbart tak i det og løste saken, uten at det har gjentatt seg.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært.
Firmanavn: Montana VVS + Rørleggerhuset AS + Sigurd Myklebust fra forsikringsselskapet Tryg / OCAB AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Montana VVS skiftet dusjarmatur og batteri i september 2024. Rørleggervakt fra Rørleggerhuset AS rykket ut da det var en liten lekkasje fra badet i leiligheten over i mai 2024, uten at ytterligere arbeid måtte utføres. Sigurd Myklebust fra forsikringsselskapet Tryg / OCAB AS kom noen dager senere for å dobbeltsjekke at alt var i orden og fant ingen tegn til lekkasje.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Nei.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja.
Kommentar: Ja.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
Nei.
Kommentar: Ingen problemer i bygget vårt, men i forbindelse med uvær har det vært vanninntrengning i byggene Børsteveien 4 og Peter Møllers vei 6. Disse er i samme sameie, men ikke i nærheten av vårt bygg. Vi har trygt oppbevart både pelskåper og overmadrasser året rundt uten problem.
Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
Nei.
Kommentar: Det har ikke vært skjeggkre i vår leilighet spesifikt, men i april 2023 gjennomførte firmaet Pelias en gjennomgang i alle leiligheter i sameiet. Da satte de ut åtemiddel langs gulvlister i hele bygget for sikkerhets skyld. Vi har ikke hatt noe problem før eller siden.
Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Ja.
Kommentar: Det har ikke vært skjeggkre i vår leilighet spesifikt, men i april 2023 gjennomførte firmaet Pelias en gjennomgang i alle leiligheter i sameiet. Da satte de ut åtemiddel langs gulvlister i hele bygget for sikkerhets skyld. Vi har ikke hatt noe problem før eller siden.
Tilleggskommentar:
Et veldig veldrevet sameie som vi anbefaler med varmt hjerte til alle potensielle kjøpere. Vi har følt oss veldig godt ivaretatt gjennom alle våre år her.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Christian Blom Kjerulf, datert 15.10.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Følgende har fått TG2:
Innvending - Etasjeskille/gulv mot grunn:
I stue/kjøkken er det målt høydeforskjell på over 15mm gjennom hele rommet.
Våtrom - Bad - Sluk, membran, tettesjikt:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Øvrige punkter har fått TG1 og TG0.
Byggemåte:
Boligblokk fundamentert med såle til antatt faste masser. Bærende konstruksjoner i betong. Pussete og malte fasader. Sokkeldel med teglstein. Flatt tak tekket med sveiset papp e.l.
Vinduer:
3-lags vinduer og balkongdør.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 76,0 m²
- BRA-i: 71,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
- BRA-b: m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 16,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
BRA 76 m²
- BRA-i 71 m²: Stue/kjøkken, to soverom, bad, entré og bod.
- BRA-e 5 m²: Kjellerbod.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Sikringsskapet er plassert i fellesskap i oppgang.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Oppvarming skjer via radiatorer og gulvvarme i bad, tilknyttet fjernvarme. Gasspeis i stue.
Vi gjør oppmerksom på at fjernvarme blir fakturert à konto sammen med felleskostnadene. Fjernvarme avregnes 1 gang pr år, senest i løpet av 2 kvartal påfølgende år. Avregningen for perioden avregnes eier av seksjonen på det tidspunkt avregningen sendes ut. Har det vært salg i løpet av perioden det avregnes for, må dette tas hensyn til ved oppgjør/eierskifte, og gjøres opp direkte mellom kjøper og selger. Eierskifteskjema fra Techem må fylles ut og oversendes Techem.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Grønn E er vedlagt salgsoppgaven.
Tekniske installasjoner og VVS
Vannledninger:
Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap som er plassert i boden. Hovedstoppekraner og reguleringshjul for gulvvarme i bad er plassert i badet.
Avløpsrør:
Det er avløpsrør av plast.
Ventilasjon:
Boligen har mekanisk ventilasjon. Tilluft via spalteventiler i vinduene.
Løsøre og tilbehør
Medfølger:
- Alle hvitevarer på kjøkkenet.
- Taklampe på barnerom, bad og i gang.
Medfølger ikke:
- Det innerste garderobeskapet i walk-in closetet (Elvarli fra IKEA).
- Begge taklampene i stuen, samt den store taklampen på hovedsoverommet.
- Samsung Frame TV.
- Skjenk i palisander i gangen som er festet med teip.
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
9083,00 m² eiet
Fellesområdet opparbeidet med blant annet internstier, sykkelstativer, plenarealer, diverse beplantning.
Parkering
Det medfølger bruksrett for en parkeringsplass med elbil lader i felles garasjeanlegg.
Fellesutgifter for bruksrett i Løren Garasjelag faktureres kvartalsvis, for tiden kr 788,- pr kvartal. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører i forbindelse med eierskifte etter gjeldende priser. (for 2024 er gebyret kr. 838,-)
Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se: www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Løren er et hyggelig boområde hvor du finner stort sett alt du trenger i hverdagen i kort gangavstand. Her kan du bo godt i vakre og rolige, men likevel sentrale omgivelser. Løren har de senere årene hatt en enorm utvikling og er nå et moderne boområde, med store grønne lunger og et variert utvalg av servicetilbud.
Her er det kort gangavstand til et rikt servicetilbud og flotte grøntområder. Både Løren, Økern og Sinsen T-banestasjoner er i gangavstand fra boligen og tar deg begge retninger inn mot byen, i tillegg til flybuss og flere andre busslinjer. Det er gangavstand til Hasle via gangbro like i nærheten. Her finner man Vinslottet med flere servicetilbud deriblant privat legevakt, gastropub, butikker og flere spisesteder med uteservering om sommeren.
Parker
Boligen ligger mot skulpturparken Peer Gynt, "Lørenparken". Parken er et naturlig samlingspunkt i nærområdet, og er tilrettelagt med lekeapparater, skulpturer, sittegrupper og en ballplass som om vinteren omgjøres til skøytebane. I nærheten finner du også andre store grøntområder som Sinsenparken, Lørenbanen, Muselunden, Torshovdalen, Keyserløkka, Valle Hovin og Bjerkedalen park.
Dagligvarehandel og servicetilbud
Dagligvarehandel kan gjøres på nærbutikkene Meny, All in one, Rema 1000, Spar og KIWI. Her har du også en søndagsåpen Joker-butikk i Peter Møllers vei og All in one. På Løren Torg finner du i tillegg til dagligvarer også en rekke servicetilbud som apotek, bokhandel, serveringsstedene Fryd og Grains.
Det er et godt utvalg av flere restaurant- og take away-tilbud i umiddelbar nærhet. Dominos Pizza, Kai Izakaya, Tiffanys, Sanjay's, Umai Sushi, Peppes Pizza og gastropuben Fryd på Løren Torg. For en hyggelig kopp kaffe er Kaffebrenneriet og Nordby kafe ved Løren Botaniske populære kafeer i området, samt Samson på Vinslottet. For et bedre måltid kan du ta turen til RED på Radisson Økern hvor kvelden kan avsluttes i Skybar/Rooftop med noe godt i glasset.
På Løren er det også en hyggelig handlegate med ytterligere tilbud som blomsterbutikk, dyrlege, legesenter, Lørenklinikken, Min hudklinikk, Sterk trening, Zaga hårstudio og Europris City.
Det er gangavstand til Økern som er i sterk utvikling med planer om å bli sentrum for nye Hovinbyen. Økern Portal sto ferdig høsten 2021 og er et kombinert kontorlokale med næringsvirksomhet. Det foreligger planer fra Steen & Strøm og Storebrand om å bygge ut et urbant, bærekraftig og levende bysentrum med torg, parker og møteplasser.
Les mer på: www.loren.no.
Fritid
Hasle-Løren IL er en aktiv klubb med tilbud innenfor fotball, ishockey, ski, innebandy, håndball, sykling og multisport. Løren Idrettspark består av kunstgressbaner, klubbhus, Løren ishall og Lørenhallen. Sistnevnte benyttes i all hovedsak til håndball og innebandy. Det er også taekwondo, wushu og andre kampsportklubber i området. Det er kort vei til Sterk Løren og gangavstand til Sterk Hasle, Evo og Jobbsprek på Økern Portal. Det bygges en ny aktivitetspark på 6000 kvm og flerbrukshall på 2500 kvm på Løren. Her er det planlagt for klatring, bordtennis, basket, trampoliner, minigolf og hengekøyer mm. Denne er planlagt ferdigstilt våren 2025.
Lørenbanen aktivitetspark er en park med fotballbane og flere utendørs treningsapparater, som gir gode muligheter for mosjon for både store og små. Her er det muligheter for både individuell og felles treninger. Aktivitetsparken driftes av Hasle-Løren Idrettslag og kan brukes av alle.
Kanonhallen ligger midt på Løren og like ved siden av Peer Gynt parken. Bygget er en del av Nationaltheateret sine scener og tilbyr flotte forestillinger året rundt. På Vinslottet på Hasle finner du Lille Lab, et samlingspunkt for småbarnsfamilier med barn fra 0-6 år. Dette er perfekt for barseltreff, permisjonslivet, planleggingsdager, helger og bursdager.
Skole/Barnehage
Det er et bredt utvalg av både barnehager og skoler i nærheten av leiligheten. Boligen har gangavstand til barneskolene Løren, Sinsen og Refstad (midlertidig flyttet til Bredtveit). For elever i ungdomstrinnene er det kort vei til Frydenberg ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, bl.a. Bjerke og Kuben videregående. Det er også et stort utvalg av barnehager i kort gåavstand fra leiligheten.
Høyskoler og universitet
T-banen tar deg raskt til både Handelshøyskolen BI Nydalen i løpet av ca. 6 minutter og Universitetet på Blindern i løpet av ca. 11 minutter.
Kollektivtransport
Fra leiligheten er det gangavstand til både Løren og Økern T-bane, som tar deg raskt til både Nydalen og sentrum. Sinsen er også et knutepunkt for trikk, t-bane og buss. I tillegg stopper både 23- og 24-bussen, samt flybussen i nærområdet. 31-bussen som går hele døgnet stopper også i gangavstand fra leiligheten.
Tidsavstander med T-bane
Med T-bane fra Løren tar det ca.:
2 min til Økern
4 min til Storo
6 min til Nydalen (Handelshøyskolen BI)
14 min til Majorstuen
19 min til Oslo Sentralstasjon
Med T-bane fra Sinsen tar det ca.:
9 min til Oslo Sentralstasjon.
12 min til Majorstuen.
1 min til Storo.
Med T-bane fra Økern tar det ca.:
4 min til Carl Berner
10 min til Oslo Sentralstasjon
Tidsavstander med bil
Med bil fra Løren Torg tar det ca.:
2 min til Sinsen
2 min til Økern
10 min til Alna Senter
13 min til Oslo S
40 min til Oslo lufthavn.
Tidsavstand med flybuss fra Løren:
ca. 42 minutter til Oslo lufthavn.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 4 022,- pr. mnd. og inkluderer:
A-konto energi (oppvarming, varmtvann, gass og strøm), TV/internett, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, forretningsførsel m.m.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
A-konto energi 776,-
Felleskostnader 2 827,-
Viken Fiber/Altibox - tv/internett 419,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Andre løpende kostnader
Ny eier må belage seg på bl.a. tilleggsutgifter som innboforsikring mm.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenummer: 8545408
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 1 670 436,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 6 347 658,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Sameiet
Sameiet Lørenplatået, Orgnr: 992 104 104
Forretningsfører: Obos Eiendomsforvaltning AS
Sameiet Lørenplatået består av 9 blokker med til sammen 244 seksjoner, og har gårds – og bruksnummer: 124-210. Sameiet er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 992104104, og ligger i bydel 2 Grünerløkka i Oslo kommune med følgende adresser: Børsteveien 2 A-B, 4 A-B, 6 A-B, Kanonhallveien 66 A-B, Peter Møllers vei 6 A-B Kruttveien 2 A-E, 4 A-B, 6 A-E, 8 A-E, 10 A-D, 11 A-C, 12, 13 A-C, 15 A-C.
Sameiet har egen hjemmeside: https://lorenplataet.no/
Dyrehold:
Husdyr er tillatt, men ikke dyr som er til ulempe for andre beboere. Lufting av hund skal skje i bånd og under kontroll. Hundeekskrementer må fjernes. Hunder må ikke bindes ute slik at de kan være til fare for andre.
Vaktmester, renhold og renovasjon:
Tjenestene leveres av Bygårdsservice AS.
TV og internett
Sameiet Lørenplatået er tilkoblet Viken Fiber AS / Altibox, gjennom felles rammeavtale med Løren Velforening. Avtalen var tidfestet til 2024, og sikrer leveranse av signaler for TV og internett via fiber helt inn i den enkelte seksjon. Ny avtale er inngått via Løren velforening som trer i kraft i mars 2024. Se nettsider for nærmere informasjon om tjenesteinnholdet i avtalen.
Vedlikehold og prosjekter 2023/24:
Av vesentlige vedlikeholdstiltak og prosjekter gjennomført siste året, nevnes følgende:
1. Fasade- og vindusarbeider
Sameiet har problemer med vannlekkasjer fra vinduer. I 2023 har sameiet gjennomført reparasjon av vindusomramminger og skiftet sålebenkbeslag på østre fasade bygning Peter Møllers vei 6B. Innvendige vinduskarmer er skiftet der det var vannskader. Kostnadene ble 273 750 kroner. Videre arbeid planlegges utført sammen med vask og malingsarbeider, og er lagt inn i vedlikeholdsplanen som legges fram for årsmøtet.
2. Elektronisk nøkkelsystem – service låssystem
Certego er ansvarlig for kontroll av våre mekaniske låser, samt våre elektroniske ARX-lesere (disse finnes på søppelnedkast, i garasjen og på våre bakdører). Den årlige servicekontrollen fra Certego ble gjennomført i desember 23/januar 24. Når det gjelder det elektroniske nøkkelsystemet driftes dette av Defigo. Hvis beboere opplever feil med systemet, er det fint om styret informeres ved bruk av skjema på nettsiden. Ved bestilling av nøkkelbrikker (RFID) og evt. feil i Defigo-app etc. må beboer selv kontakte Defigo. Kontaktinformasjon til Defigo: support@getdefigo.com/ 22 21 00 20
3. Fjernvarme
Det har vært mindre problemer i 2023, som trolig skyldes utførte endringer i drift av anlegget. Styret minner om at det er viktig at man ikke lufter radiatorer lenger, fordi vi har endret vakuumutskiller. Ved å lufte kan man tilføre oksygen i systemet som igjen kan skape urenheter i form av korrosjon/erosjon i rør og radiator. Unntaket er hvis man har byttet radiator/eller annet i systemet, men dette utfører Bravida. Seksjonseier skal altså ikke lufte anlegget selv. NB! For at termostatene på bad og radiator skal fungere er det helt nødvendig å «mosjonere» termostaten, det gjøres ved å bevege den fra stengt til fullt et par ganger per måned. Termostat kan settes tilbake til ønsket posisjon straks man har skrudd den opp og ned. Dersom man ikke gjør dette vil nålen i termostatventilen sette seg fast og man får ikke virkning i termostaten.
4. Fukt i boder
Det er fortsatt problem med kondens i to av bodene, men det har kommet seg etter at kanalene ble isolert høsten 2022. Gjenværende utfordring følges videre opp. Videre har vi gjennomført en ny runde med tetting for vanninntrenging i to av bodene ved å injisere en polyuretanmasse i støpeskjøtene mellom vegg og gulv, og i hjørner. Det er dessverre utfordrende å få dette helt tett, selv om det har blitt bedre.
5. Fukt i tavlerom KV 2-10
Sameiet har hatt problem med fukt i tavlerom Kruttveien 2-10. Fuktig luft kommer trolig fra grøfter og grunnvannet, og trekker opp fra kabelgrøft gjennom rist i gulvet. I 2023 er det montert vifter for å hindre fukt og mugg, samt gjennomført vask og rensing av rom og vegger. Dette ser så langt ut til å fungere tilfredsstillende.
6. Vanninntrengning ved store mengder nedbør
Sameiet har flere ganger opplevd vanninntrengning etter store mengder nedbør. I 2023 har det vært store problemer i søppelrommene, som er pumpet flere ganger. Det er vanskelig å finne årsak til vanninntrengningen, som styret også mener kan ha sammenheng med byggearbeidene i nabolaget. Vi har tatt det opp med utbyggere uten å nå frem. Styret vil engasjere konsulent for å prøve å finne ut av problem med vanninntrengning, og arbeider videre med saken i 2024.
7. Støy og støv fra utbyggingsprosjekter i nabolaget, tiltak i Børsteveien
Styret har hatt flere møter med utbygger, helseetaten og kommune om støy og støv fra byggeplassene. Restriksjoner på når utbygger kan bråke er fulgt opp jevnlig. Videre fikk vi med oss utbygger på å legge press på Oslo kommune om å endre planene for Børsteveien slik at den forblir så bilfri som mulig. Den er regulert som gatetun, og det har ikke lykkes å få aksept fra kommunen for å endre dette. Utforming av endelige tiltak for å begrense gjennomgangstrafikk er fortsatt til diskusjon med utbygger.
8. Avvikling av fellesmåler – strøm
Styret i Lørenplatået jobbet aktivt over lengre tid med å søke fritak fra krav om fellesmåling. Sameiet fikk vedtak om fritak i sommer 2023, noe som betyr kostnader spart for beboere og sameiet. Styret mener vi har fordeler ved lavere pris pr kWh når vi har felles måling, og i tillegg slipper hver enkelt beboer fast avgift på ca. 1000 kroner pr år. Målebytte ble gjennomført i 2023, og endelig ferdigstilt i mars 2024 Samme type målere på fjernvarme og varmtvann ble erstattet i 2016.
Andre oppgaver som har vært viktig for styret, samt løpende drift:
- Boning av alle fellesarealer i sameiet.
- Daglig løpende oppfølging av e-posthenvendelser og telefoner fra beboere, forretningsfører og leverandører. Styret får i snitt ca. 300 e-poster per måned som skal besvares.
- Løpende proaktivt vedlikehold av heiser, iht. oppsatt vedlikeholdsplan.
- Løpende oppfølging og service på varmeanlegg.
- Løpende oppfølging og service på ventilasjonsanlegg.
- Nødvendig vedlikehold og kontroll av bygningsmasse og fellesarealer.
- Løpende vurdering av vedlikeholdsbehov for sameiet nå og fremover.
- Løpende vurdering av leverandøravtaler, befaringer, tilbud, avtaleforslag, etter befaringer.
- Oppfølging og tilsvar til pågående byggesaker som påvirker vårt sameie.
- Gasspeiskontroll og oppfølging etter kontroll.
- Energiavregning.
- Forsikringssaker for sameiets fellesarealer og saker fra beboere.
- Økonomisk forvaltning.
- Oppfølging forretningsfører.
- Løpende oppdatering av postkasseskilt, beboerlister og e-post-grupper.
- Løpende oppfølging og service på låssystem.
- Administrering og løpende oppfølging av utleie av plass i sykkelboder.
- Løpende oppfølging av Renovasjonsetaten og Envac i forbindelse med propper i avfallsanlegget. Vi har også hatt komponenter som har blitt skiftet ut i 2023 grunnet alder.
- Løpende oppfølging av infrastruktur for brannsikkerhet i fellesområder og for beboere, samt test og kontroll av denne infrastrukturen.
- Løpende vurdering av tiltak for å styrke miljøet i sameiet/bygningsmassen.
- Styret har arbeidet med å gjennomgå nettsidene til sameiet for å fjerne gammel info, oppdatere lenker og tydeliggjøre språk. Nettsidene blir fortløpende oppdatert med viktig info og vi håper at flest mulig følger holder seg informert via disse.
- Tett samarbeid med Løren Garasjelag og Sameiet Lørenkvartalet/Lørenkvartalet Borettslag.
- Aktiv deltakelse i drift av Løren Velforening.
- Fakturering av tjenester vi deler med Lørenkvartalet og Garasjelaget.
- Arbeid med vedlikeholdsplan.
Årsmøtet ble avholdt 14.05.24 og følgende saker ble tatt opp:
Forslag om vedlikeholdsplan for Sameiet Lørenplatået.
Styrets vurdering:
Styret har arbeidet med vedlikeholdsplanen iht. informasjon på årsmøte 2023. OPAK utarbeidet en tiltaks- og vedlikeholdsrapport, med anbefalte strakstiltak og mer langsiktige tiltak. Rapporten definerer tiltaksgrader, og det er innhentet eller stipulert kostnader ut fra erfaringstall. Flere av tiltakene, som t.d. vask- og malingsarbeider, innebærer store kostnader og det skal innhentes tilbud fra flere leverandører før arbeid iverksettes. Dette er tidkrevende arbeid for styret, og det må vurderes bruk av konsulenter ved behov.
Vedlikeholdsplanen viser større arbeider som må/bør gjennomføres i perioden fram til 2040. Mindre vedlikehold tas på driftsbudsjettet. Det er også vist kostnader i perioden 2041-2050 for å synliggjøre tiltak som må gjennomføres periodevis, som f.eks. malingsarbeider. Kostnader er satt opp med utgangspunkt i dagens priser. Mindre arbeider følges opp gjennom årlig drift. Kostnadene i planen fordeler seg pr nå slik:
2024: 2,2 mill. kroner (budsjettert med i 2024)
2025: Kun mindre vedlikehold
2026-2027: 13,8 mill. kroner
2028-2030: 1,0 mill. kroner
2031-2040: 5,6 mill. kroner
2041-2050: Stipulert periodevist vedlikehold, men her kan større tiltak som f.eks. å skifte vinduer og taktekke komme til.
Årsak til store kostnader de nærmeste årene er behov for å vaske og male alle fasader. Styret har bevisst ventet med dette til byggearbeidene rundt oss avsluttet. Vi må også få avsluttet arbeid med å tette vinduer ved å skifte sålebenkbeslag på alle fasader. Dette planlegges fullført sammen med malingsarbeider for å samordne rigg og drift.
Sameiet har pr 31.12.2023 en egenkapital på ca. 6,4 mill. kroner. For å ha tilgjengelige midler til gjennomføring av tiltak foreslår styret å opprette et vedlikeholdsfond som det settes av penger til gjennom å øke felleskostnader med 20% (realøkning ca. 15%) fra 1.1.2025, og deretter økning i tråd med konsumprisindeks. Det kan da settes av ca.1,5 mill. kroner årlig til vedlikeholdsfondet, medregnet normalt overskudd fra drift. Restfinansiering de første årene skjer med bruk av midlertidig lån, som nedbetales med bruk av vedlikeholdsfondet.
Styrets forslag til vedtak:
1. Vedlikeholdsplan med oppgitt kostnadsramme for årene 2025-2040 godkjennes.
2. Det opprettes et vedlikeholdsfond, med avsetning på inntil 5 mill. kroner i 2024.
3. For å dekke nødvendig vedlikehold økes felleskostnader med 20% fra 1.1.2025.
4. Styret får fullmakt til å oppta midlertidig lån på vegne av Sameiet Lørenplatået på inntil 6 mill. kroner. Lånet nedbetales raskest mulig.
5. Vedlikeholdsplanen rulleres av årsmøtet minst hvert 4. år. Styret gjennomgår planen hvert år ved utarbeiding av årsbudsjett.
Vedtak: Fremlagt forslag punkt 1-4 ble enstemmig vedtatt.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 0,- pr. 25.09.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 0,- pr. 25.09.2024.
Andel fellesformue er kr. 12 951,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Årsregnskap
Regnskap for 2023 viste et overskudd på kr. 1.943.970,-.
Budsjett for 2024 viser et underskudd på kr. 591.799,-. som hovedsakelig skyldes økte driftskostnader.
Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak lavere kostander til drift og vedlikehold, veldikeholdskostander som er utsatt til 2024.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ikke ferdigattest, men midlertidig brukstillatelse.
Gjenstående arbeider av byggearbeider av byggetrinn 3, Hus 1,3,4 og 5 skulle i henhold til den midlertidige brukstillatelsen vært utført innen 6.1.2009. I den midlertidige brukstillatelsen står det at: "Det må bekreftes at sluttdokumentasjon til Vann- og avløpsetaten er innsendt. Sluttrapport for avfallshåndtering må innsendes til behandling. Ved nybygg med egen adresse må sort-hvitt husnummerskilt og eventuelt henvisningsskilt monteres på godt synlig sted."
Byggetegninger fra kommunen datert 15.4.2005 samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan S-4083, datert 26.05.04. For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til torg og møteplasser (KDP-17) og et velfungerende og attraktivt næringsområde og for gode kollektivløsninger (KDP-15) i kommuneplanens arealdel, datert 22.04.09 og 26.05.04.
Området rundt Løren og Økern er under stor utvikling og stort sett vil alt av eldre næringsbebyggelse utvikles i tiden fremover.
Det pågår byggearbeid i nærområdet da resten av prosjektet " Løren Botaniske" utvikles og det totalt vil bli oppført 390 nye leiligheter. Det omhandler oppføring av boliger med parkeringskjeller, noen næringslokaler, opparbeidelse av uteareal, opparbeidelse av offentlige arealer og opparbeidelse av uteområde for barnehage. Støy i forbindelse med byggearbeidet må påregnes. Se link til prosjektet her: https://nye.obos.no/ny-bolig/boligprosjekter/oslo/grunerlokka/loren-botaniske.
Det er en pågående byggesak i Sinsenveien 45-49 der Nordr og Selvaag Bolig skal bygge tilsammen 348 boliger høyt på Løren, inntil en ny bypark. Som del av utbyggingen planlegges det barnehage og grønn, bilfri gårdshage. For mer info om prosjektet se: https://www.selvaagbolig.no/oslo/lillelorenpark/
Det er pågående byggesak i Sinsenveien 51-53 for oppføring av boliger med barnehage, uteoppholdsarealer, parkeringskjeller og felles torg - Borgen med saksnummer 202101480.
Det er pågående reguleringssak i Lørenvangen 22 og Peter Møllers vei 13 for omregulering av eiendommene fra næring til bolig med saksnummer 201509417. Siste status 080124: Byrådet etterlyser dokumenter/uttalelser for videre behandling.
Det er pågående reguleringssak i Lørenvangen 25 vedrørende oppføring av boligblokker. Det er planforslag til politisk behandling - saksnummer 201909046. siste status 16.02.24: behov for tilleggsdokumentasjon til oppdatert planforslag.
Det er pågående reguleringssak i Sinsenveien mellom Lørenveien og Dag Hammarskjölds vei med saksnummer 201900844. Detaljregulering for oppgradering til gate med bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og fotgjengere.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 875676, tgl. 30.10.2007 - Seksjonering
SNR: 46
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning og grunn
Sameiebrøk: 69 / 16996
Beskrivelse:
Dnr. 528792, tgl. 02.07.2007 - Erklæring/avtale
Gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn for reparasjon og vedlikehold av bygninger/garasjeanlegg
fra Oslo kommune v/Plan-og bygningsetaten
Kan ikke slettes uten samtykke
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
Dnr. 105056, tgl. 12.02.2009 - Erklæring/avtale
til fordel for ovennevnte seksjoner.
Kan ikke overdras på annen måte enn sammen med seksjonen.
Med flere bestemmelser
Bestemmelse om parkering
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse:
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler og vedtekter på lik linje som eier. Utleie skal meldes styret.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 6 600 000,-
Andel fellesgjeld kr 0,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr 160 500,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument kr 500,00,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 9 250,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 6 770 990,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 55 000 inkl. mva)
Grunnpakke eierseksjon: 16 300,00
Tilrettelegging: 15 600,00
Markedspakke Premium: 27 500,00
Visningshonorar: 3 450,00
Oppgjørsgebyr: 8 300,00
Gebyr for utsatt betaling: 3 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 71240385
Ansvarlig megler: Christer Sebbah
EIE Løren & Økern
Løren & Økern Eiendomsmegling AS
NO 916 510 845 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.