EiendomKrumgata 5A, 0170 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 76 Orgnr. 931411470 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealBRA-i:22 kvm , BRA-e: 2 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
TBA (terrasse- og balkongareal): 1,3 m.
Det gjøres oppmerksom på at bod stor 2 kvm, medtatt som BRA-e, ligger på/i fellesareal.
Antall soverom/Sovealkove1 sovealkove.
Byggeår1962
TomtFellestomt 1321 kvm
Prisantydning3 990 000
TilstandsrapportTilstandsrapport følger vedlagt.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 82 500,- pr. 31.12.2023.
Andel fellesgjeld overdras av kjøper.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 82 500,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 072 500,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 290,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 073 790,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 083 740,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadFelleskostnader kr. 2 499,- pr.
mnd.
Felleskostnader er oppdatert pr. 01.01.2025.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene og/eller andel fellesgjeld. Det er
normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererA konto oppvarming og varmtvann, kommunale avgifter, forretningsførsel, andel renter fellesgjeld, strøm
fellesarealer, felles forsikring, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierNikolai Bratz Queseth
BeskrivelseStrøken leilighet med meget høy standard på en av St. Hanshaugens mest ettertraktede adresser. Hele
leiligheten er bygget opp på nytt igjen innvendig i 2024 med nytt kjøkken og baderom, nye overflater samt
helt nytt elektrisk- og røranlegg. Alle gulv er avrettet og lagt med tidsriktig énstavsgulv.
-Sydvest-vendt balkong mot stille og rolig bakgård med sol fra tidlig formiddag til kveld
-Lave felleskostnader som inkluderer oppvarming og varmtvann
-Innebygget garderobe i entré med flott innredning
-Helt nytt bad med varmekabler og opplegg for vaskemaskin
-Helt nytt og lekkert kjøkken med påkostet benkeplate i naturstein. Alle hvitevarer er integrert
-Ingen forkjøpsrett eller dok.av
ParkeringMulig å leie garasjeplass i bygget fra kr 1.875 per mnd. Konferer megler for mer info.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis
døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info
se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetSentral beliggenhet på Bislett / St.Hanshaugen med nærhet til det meste byen har å by på. Flere
hyggelige kafeer, restauranter og nisjebutikker som f.eks. populære Gutta på Haugen Sofies mat og
vinhus eller Kolonialen. Nærmeste matbutikker er Bunnpris som for øvrig er søndagsåpen. Coop Mega
ligger i Dalsbergstien med et rikt utvalg, ostedisk og ferskvaredisk.
Oslo Met ligger kun 5-6 minutters gangavstand fra boligen.
Flotte rekreasjonsområdet i området med Bislett, St.Hanshaugen og Stensparken like ved, og Akerselva
en spasertur unna. Flere treningssentre i området med Sats Bislett og Fresh Fitness St. Hanshaugen
senter som gode alternativer.
Gode kollektivforbindelser i nærområdet med både buss og trikk. Kort vei til Nationaltheatret med T-bane,
tog, buss, trikk og flytog.
BebyggelseHovedsakelig kvartalsbebyggelse.
TomtFellestomt, 1361 kvm
AdkomstEnkel adkomst fra Krumgata.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderEntré, Bad/WC, Sovealkove og Stue med åpen kjøkkenløsning og utgang til balkong.
Kjellerbod på ca. 2 m²
ByggemåteBærende konstruksjoner i betong. Fasader i teglstein og betong. Flatt tak antatt tekket med
takpapp/membran. Vinduer med 3-lags isolerglass og trekarmer. Balkongdør med isolerglass. Finért
entrédør. Brann- og lydklassifisert. Utgang fra stue til sør/vest-vendt balkong på ca. 1,3 m². Betongdekke
belagt med trefliser. Kjellerbod på ca. 2 m²
BoderKjellerbod på ca. 2 m².
StandardFølgende har fått TG2:
Våtrom > 3. Etasje > Bad > Ventilasjon
Kun naturlig ventilasjon.
Kjøkken > 3. Etasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning
Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder.
I tillegg til utarbeidet tilstandsrapport for leiligheten, foreligger det tilstandsrapport for eiendommens
fellesareal. Det er viktig å være klar over at tilstandsrapporten for fellesareal også omfatter Krumgata 7
som pr. i dag har en annen eier enn Sofies gate 7 og Krumgata 5. Videre omfatter også rapporten
garasjeanlegget og dagligvarebutikken som er snr. 82 og 83 i sameiet, ref. redegjørelse for borettslagets
organisering. Flere av de forhold som er omtalt i rapporten er såldes ikke relevante for borettslagets
eiendom som utgjør snr. 1-81 i Sofies gate 7/Krumgata 5.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger Ferdigattest - Krumgata 5 A-C datert 12.09.2016, omhandler søknaden om ferdigattest for
bruksendring av kjeller og underetasje fra næring til bolig mottatt 10.08.2016.
Det foreligger ferdigattest omhandler Sofies gate 7 datert 03.07.1968 omhandler ventilasjonsanlegg.
Det foreligger diverse ekspedisjondoksumenter, pipeattester, gateattester og rørleggerattestert fra
byggeår.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.).
Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for
byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller
uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger gofkjente, byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse; tidligere separat kjøkkener
flyttet ut i stue og sovealkove er etablert.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingSentralfyring tilkoblet fjernvarmeanlegg. Oppvarming via radiatorer.
Varmekabler på bad.
EnergimerkingBoligen er ikke energimerket. Interessenter gjøres oppmerksom på at de på selgers regning kan få laget
energiattest innen ett år etter at avtalen om salg av eiendom er inngått. Det kan bety at eiendommen har
dårligste energiklasse som tilsvarer rød G.
EiendomsskattBeregnes ikke på leiligheten pr.d.d.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 499,-
pr.mnd.
Angivelsen av felleskostnader er beregnet uten avdrag idet borettslagets lån er avdragsfritt de første 5
årene (f.o.m. 2023) og deretter 15 års nedbetalingstid. Beregnet som serielån, dvs. like avdrag hele
nedbetalingsperioden vil avdrag på fellesgjelden utgjøre NOK (FG/15/12) (med f.eks. 82 500 i FG blir det
82500/15/12= 458,33 pr. mnd.).
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderMye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har felles lån på totalt kr 8 362 500,-
Andel fellesgjeld per. 31.12.2023 kr. 82 500,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 93342747
FormuesverdiFormuesverdi er ikke fastsatt. Tall er hentet fra formuesverdikalkulator på skatteetaten.
Primærbolig Kr. 841 063,-
Sekundærbolig Kr. 3 196 040,-
Formuesverdi er ikke fastsatt, men fastsettes av Likningskontoret etter en beregningsmodell om
hensyntar om boligen er en såkalt "primærbolig" (der boligeier er bosatt iht. Folkeregisteret) eller
"sekundærbolig" (andre boliger man eier). Formuesverdi for primærbolig vil normalt utgjøre ca. 25 % av
den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil likningsverdi
normalt utgjøre ca. 100 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For mer
informasjon, se www.skatteetaten.no.
BorettslagBorettslag: Krumgata brl., Orgnr: 931411470
Krumgata Brl. er nyopprettet og er et selvstendig borettslag der styret består av minst 3 medlemmer og
maksimalt 4. Borettslaget har vedtektsfestet adgang til utleie.
Borettslagets eiendom består av 81 boligseksjoner i Sofies gate 7/Krumgata 5 sameiet. I tillegg til de 81
boligseksjonene borettslaget er eier av, har sameiet 2 næringsseksjoner som utgjør
dagligvareforretningen i Sofies gate 7, samt parkeringsanlegget i Sofies gate 7. Borettslaget er således
ikke eier av disse to seksjonene, men har flertall i sameiet gjennom at borettslaget har 81 av 83 stemmer
i sameiet. De to næringsseksjonene er imidlertid beskyttet av vedtektsfestede minoritetsrettigheter som
ikke kan endres uten næringsseksjonenes tilslutning. Vedtektene for sameiet er vedlagt prospektet. Det
normale er at styreleder i borettslaget, alternativt borettslagets styre, stiller i sameiermøter og stemmer for
borettslagets 81 stemmer i sameiermøter.
ForretningsførerAgio Forvaltning er forretningsfører.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet praktiseres ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerRør-i-rør system. Avløpsrør i plast. Naturlig ventilasjon. Radiator tilkoblet felles fjernvarmeanlegg og er
inkludert i fellesutgiftene. Varmtvann fra fellesanlegg og er inkludert i fellesutgifter. Elanlegg med
automatsikringer. Varmekabler i gulv på bad. Brann- og røykvarsler. Pulver slokkingsapparat.
DyreholdDet er ingen bestemmelser rundt dyrehold i borettslaget pt.
DiverseUtdras fra generalforsamling:
Styret får ta opp et lån på ramme på 650.000 for finansiering av brannalarmsystem. Opptak av lån kan
medføre en økning i felleskostnader.
Styret har ivertksatt tiltak mot skjeggkre i samarbeid med Anticimex og følgende ble vedtatt på
generalforsamling:
Tilbudet fra Anticimex godtas, og kostnadene blir fakturert den enkelte andelseier fordelt per andelsbrøk.
Det totale kostnadsbilde iht tilbud fra anticimex er kr. 105 300. Til referanse er det 81 leiligheter i
borettslaget og næringsandelen har sagt ja til å dekke sin andel med kostnadsbrøk i vedtekter. Dette
betyr at beboere dekker 60,3 prosent av kostnadene.
Noen punkter fra vedlikeholdsplanen som er viktige ta opp nå:
· Branntiltak (estimert 280 000 kr) - Styret har hatt flere befaringer på branntiltak. Spesielt i Sofies gate 7 er
dette viktig da det kun er enkeltvise røykvarslere her, og en høy prioritering fra styret før jul.
· Bytte av tak på boligdel (estimert 2 860 000 kr) - Takstmann anbefaler at vi i 2025 bytter tak. Som dere
kan se er dette en stor estimert kostnad. Merk at ifølge sameiets vedtekter skal næringsdelen dekke 20%
av kostnadene. Samtidig må tilbudet/kostnadene godkjennes av næringen. Hvis kostnadsestimatet
stemmer, vil dette øke fellesgjelden i gjennomsnitt med i underkant av 30.000 per enhet (de største
betaler som utgangspunkt en større andel). Styret har satt i gang arbeidet med befaringer av potensielle
firma som kan ta jobben. I BER-rappport fra 2022 ble det estimert en kostnad på 700.000 for dette.
· Lekkasje torg (garasjetak) - Det anbefales undersøkelser knyttet til lekkasjen ned i garasjen.
Styret gis fullmakt til å stemme ja for reseksjonering, med forbehold om at det etableres et nytt,
hensiktsmessig søppelrom. Samtidig gis styret fullmakt til å fremforhandle en avtale om kjøp av arealet,
som legges frem for generalforsamlingen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieBorettslaget har vedtektsfestet adgang til utleie.
Utleie må meldes til styret for orientering.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringGlückstads gate 5 - Oppføring av balkonger
Saksnummer: 202218493
Siste bevegelse: 26.04.2023
Sofies gate 15 - Utskifting av vinduer
Saksnummer: 202301803
Siste bevegelse: 16.03.2023
Sofies gate 6 C og D - Oppføring av fire balkonger
Saksnummer: 202213001
Siste bevegelse: 19.05.2023
Falbes gate 9 - Oppføring av balkonger mot indre gård
Saksnummer: 201014432
Siste bevegelse: 11.05.2023
Sofies gate 16 A - Bruksendring fra forretning til servering og utvidelse av restaurant
Saksnummer: 202300278
Siste bevegelse: 21.04.2023
Sofies gate 16 - Bruksendring - Breakfast at Tiffanys
Saksnummer: 201714368
Siste bevegelse: 03.05.2023
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 82 500,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 072 500,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 290,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 073 790,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 083 740,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før
bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetDersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0678
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr:931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Edvard Ingebrigtsen
SaksbehandlereEdvard Ingebrigtsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 95 21 19 22 / E-post: ei@eie.no
Marthe Valerie
Salgskoordinator
Mob: 41 28 50 98
[/ E-post: mo@eie.no