EiendomMøllefaret 26 C, 0383 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelOrgnr. 950442433 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 107 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 103 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 20 kvm
Antall soverom3
Byggeår1979
TomtFellestomt 10886 kvm
Prisantydning8 490 000
TilstandsrapportTakstmann: Finn Seeman
Takstdato: 13.09.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 42 000,- (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.09.24
Andel fellesformue: kr. 22 352,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 8 490 000,- (Prisantydning)
kr 42 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 532 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 541 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 549 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 184,- pr. mnd.
Herav:
Felleskostnader: kr 4 733
Trappevask: kr 131
Kabel-tv/internett: kr 320
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, kabel-TV/bredbånd (grunnpakke), kommunale avgifter, drift og forretningsførsel, trappevask,
vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, renter og avdrag på lån m.m.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av OBOS
Factoring AS. Avtalen varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv - måneder
regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierFraz Pervez
Beskrivelse- Lekker 4-roms topp- og endeleilighet uten innsyn
- Gulvvarme i stue, entré, kjøkken og våtrom.
- God intern beliggenhet.
- Meget delikat og innbydende, nyoppusset i 2024
- Vakkert herdet tregulv fra Bjelin
- Flotte garderobeskap
- Solrik, sydvestvendt terrasse nydelig utsikt
- Fjordutsikt
- Gjennomgående med åpent og luftig preg
- Parkering i lukket, felles anlegg
- Mulighet for elbillader
- Veldriftet borettslag med bl.a. varmtvann, kabel-tv og internett inkludert
- Gjennomgående leilighet med luftige og behagelige rom
Lekker 4-roms topp- og endeleilighet med svært god intern beliggenhet uten innsyn. Leiligheten ble
totaloppusset i 2024 og alt er nytt og ubrukt. Flytt rett inn!
Leiligheten har attraktiv beliggenhet og grenser til idylliske turområder bl.a. langs Lysakerelven med fine
turstier.
ParkeringDet følger med én parkeringsplass i felles garasjeanlegg med elbillader (merket nr. 3040).
Ellers godt med gjesteparkering i borettslaget.
For øvrig parkering i nærområdet etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetEiendommen grenser til idylliske rekreasjonsområder langs Lysakerelven med fine turstier til Bogstad og
videre innover mot Nordmarka. Samtidig bor du sentralt, med kun et par minutter å gå til buss.
Borettslaget ligger tilbaketrukket til med flere lekeplasser og pent opparbeidede grøntområder med
beplantning og sittegrupper for beboerne. Det er enkel tilgang til dagligvarehandel og Røa sentrum med
et bredt utvalg av butikker, kafeer, restauranter og servicetilbud.
TomtFellestomt, 10886 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i finnannonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute
fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageEt svært barnevennlig område med kun noen minutters gange til blant annet Lysejordet Skole som
boligen sogner til, og kort avstand til både videregående- og ungdomsskole, samt flere barnehager.
Området er lagt til rette for at barn og unge skal få en aktiv og innholdsrik fritid.
Offentlig kommunikasjonDette er et fint område for deg som pendler, med det gode kollektivtilbudet og den korte reisetiden inn til
Oslo sentrum. Det er også enkel ferdsel med bil mot sentrumskjernen av Oslo.
Nærmeste bussholdeplass er 2-3 minutter fra boligen, hvor du har buss 42 "Voksen Skog - Tjuvholmen".
På Røa har du øvrige buss- og T-baneforbindelser. Herfra vil du kunne ta T-bane linje 2 (flere avganger i
timen) ned til Majorstuen på ca. 11 minutter. Det er også kort vei til T-banestasjonen på Åsjordet og
Bjørnsletta hvor du kan ta T-bane linje 3 "Kolsås - Mortensrud". På Røa har du også flere
bussforbindelser og flybussen. For nærmere informasjon se www.ruter.no.
FritidstilbudDu trenger ikke å dra langt fra boligen for å finne gode turmuligheter. Få minutters gange fra leiligheten
finner du en flott sti langs Lysakerelven. Beliggenheten gir et godt utgangspunkt for rekreasjon og fritid, og
det er kort vei til marka med alle sine muligheter. Her er det et stort opplevelsespotensiale, med et terreng
som tilbyr både smale og brede stier, samt turkombinasjoner for enhver smak. I retning Sørkedalen,
Tryvann og Bogstadvannet finnes det fantastiske rekreasjonsmuligheter; sommer- som vinterstid. Flotte
skiløyper tar deg inn i Nordmarka og Bærumsmarka. For øvrig er det også kort vei til Bogstad badeplass
og Bogstad gård; et populært utfartssted med kafé og diverse aktiviteter for barn. Nærhet til
Wyllerløypa/Tryvann alpinbakke, kun 10 min unna med bil. Du finner også en rekke idrettsklubber i
området, som bl.a. Røa, Ullern, Fossum og Njård. På Røa finner du dessuten treningssenteret EVO og
Sats Røa Bad med svømmehall og gode treningsfasiliteter. Her er det fritidstilbud for alle og enhver!
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Andre etasje:
BRA 107 m²
- BRA-i 103 m²: Entré, stue, kjøkken, tre soverom, bad og vaskerom.
- BRA-e 4 m²: Bod.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakyndig Finn Seeman:
Gulvsystemer, grunn og fundamenter:
Etasjeskillere av betong. Bærende konstruksjoner av betong og bindingsverkskonstruksjon.
Yttervegger:
Yttervegger av betong og bindingsverkskonstruksjon, utvendige fasader består av panelte og malte
overflater samt mur.
Takkonstruksjoner:
Takkonstruksjon i tilnærmet flatt tak utvendig tekket med membran/takpapp.
Dører og vinduer:
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass (1979) og malte trevinduer med 3-lags glass (2014). Ett
vindu fra byggeår på soverom ved stuen. Bygningen har finert lakk hovedytterdør.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
KjøkkenKjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av laminat. Det er medfølgende hvitevarer
som inkluderer kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, komfyr, induksjonstopp, mikro, vannstoppsystem og
komfyrvakt. Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut.
Bad og vaskeromBad:
Aktuell byggeforskrift er teknisk forskrift 2017. Dokumentasjon: faktura. Veggene har fliser og malte plater.
Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 35. Det er
plastsluk og banemembran med dokumentert utførelse. Rommet har innredning med nedfelt servant,
veggmontert toalett og dusjvegger/hjørne. Det er mekanisk avtrekk.
Vaskerom:
Aktuell byggeforskrift er teknisk forskrift 2017. Dokumentasjon: faktura. Veggene har malte plater. Taket er
malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til 35. Det er plastsluk og
banemembran med dokumentert utførelse. Rommet har veggmontert toalett og opplegg for vaskemaskin.
Det er mekanisk avtrekk.
OverflaterParkettgulv. Vegg- og himlingsflater har malte plater.
Teknisk/VVS- Innvendige vannledninger er av plast (rør-i-rør).
- Det er besiktiget i rørskap.
- Det er avløpsrør av plast.
- Boligen har naturlig ventilasjon.
- Det er sentralanlegg for varmt vann.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 17.10.1980 som omhandler terrasseblokk.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 09.3.1978. Det understrekes imidlertid at boligens
utforming per i dag ikke er i samsvar med ferdigattest/siste godkjente tegninger hos kommunen. Søknad
om bruksendring/godkjenning av boligen i tråd med dagens utforming/bruk skjer for kjøpers regning og
risiko. To soverom er sammenslått til ett soverom og det er noe endringer mtp. plassering og størrelse av
bad/vaskerom. Det er fjernet en bod ved entréen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming. Det er varmefolie i entré, kjøkken og stue.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet.
For borettslagsleiligheter innkreves eiendomsskatten på de eiendommene det gjelder gjennom
felleskostnadene fire ganger i året. For denne leiligheten er eiendomsskatten på kr 2 660 i 2024 (kr 665
høyere felleskostnader i mai, juni, september og november).
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 184,-
pr.mnd. som inkluderer:
Varmtvann, kabel-TV/bredbånd (grunnpakke), kommunale avgifter, drift og forretningsførsel, trappevask, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, renter og avdrag på lån m.m.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr: OBOS01-98208201875
Total restsaldo: 6 558 656,-
Restløpetid: 7 år og 9 måneder
Termin pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,10%
Andel av restsaldo: 41 794,-
Kapitalkostnader: 570,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslagets regnskap for 2023 viser driftsinntekter på kr 10 135 976, driftskostnader på kr 9 461 618 og
et årsresultat på kr 359 463. Disponible midler pr. 31.12.2023 var kr 2 860 530.
For 2024 er det budsjettert med inntekter på kr 9 750 000, kostnader på kr 8 800 000 og et årsresultat på
kr 530 000.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6612275
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 017 900,-
Som sekundærbolig Kr. 7 668 019,-
BorettslagBorettslag: Rønningen Borettslag, Orgnr: 950442433
Andelsleilighet i Rønningen Borettslag beliggende i bydel Ullern, Oslo kommune. Borettslaget består av
170 leiligheter.
- Fellesvaskeri i terrasseblokken, Møllefaret 26 A. Bestilling av vasketid gjøres ved å henge låsen på
den dag og tid som ønskes
- Borettslaget har avtale med Hovseter Vaktmestersentral til å ivareta den daglige driften og vanlig
vedlikehold i borettslaget
- Nøkler og skilt til porttelefontablå kan bestilles ved henvendelse til styrets leder
- Styret kan kontaktes e-post: ronningen@styrerommet.no.
Planlagt vedlikehold 2024:
Fortsatt utskifting av de resterende gamle vinduer. Div. murerarbeid, samt utskifting av råttent treverk og
maling av høytliggende fasader.
Planlagte vedlikehold og rehabiliteringer:
- Behov for utskiftning av enkelte slitte entrédører:
- Det ble vedtatt på årets generalforsamling at styret setter snarest mulig i gang en prosess med å
skifte ut de mest slitte inngangsdørene i terrasseblokkene. Hensyn skal i den sammenheng også
tas til de leilighetene som er mest plaget med sjenerende støy fra oppgangen.
ForretningsførerForretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS.
Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Dersom det er flere enn én som skal eie
boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Innmelding
koster kr. 500,- og årskontingent dekkes gjennom felleskostnadene.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets og OBOS medlemmer. Parallellavklaring er igangsatt. Ta
kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Fristen for OBOS til å gjøre forkjøpsrett gjeldende er 5 hverdager fra OBOS mottar skriftlig melding om at
bud er akseptert, men blir ofte avklart raskere enn dette.
Gebyr for forhåndsavklaring av forkjøpsretten er kr. 7 981,- (beløpet belastes kjøper). Dersom
forkjøpsretten benyttes bortfaller gebyret knyttet til forhåndsavklaring og det betales et likelydende beløp
for å benytte forkjøpsretten.
Tekniske installasjonerTelenor Norge AS er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Standard tv-pakke og
internett er inkludert i felleskostnadene. Tilbudet kan utvides direkte med Telenor for egen regning.
DyreholdAndelseiere eller fremleietakere kan holde hund/katt dersom dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren
og/eller de øvrige brukerne av eiendommen. Anskaffelse av hund eller katt skal meldes til borettslagets
styre. Alle katter skal merkes og må steriliseres/kastreres hvis de skal ferdes ute.
DiverseLeiligheten er ikke brukt etter oppussing og alt utstyr er helt nytt. Leiligheten vil ikke bli vasket ytterligere før
overtakelse.
Vedlikehold i borettslaget2023 - Det er skiftet ut i alt 98 vinduer samt utført murerarbeid på rekkehus og på skillevegger i garasjen i
Møllefaret.
Panel er ferdiglagt i takene i de 6 resterende inngangspartier i blokkene.
Nytt dekke på 2 lekeplasser i Vestliveien. Ny tørketrommel i vaskeriet i Vestliveien. Maling av tak på utbygg
i 4 rekkehus. Inspeksjon og rensing av samtlige avløpsrør i terrasseblokkene.
2022 - Det er blitt skiftet ut endel av de resterende, gamle vinduene, i alt 60 stk. Noen av endeveggene på
blokkene og rekkehusene er blitt vasket. Utskifting til LED-lys i oppgangene i terrasseblokkene samt 8
nye lamper i garasjetaket i Vestliveien.
Rehabilitering av murkanter på rekkehus. Oppgradering av 2 lekeplasser i Møllefaret med nytt dekke og
huske. Det er montert ny vaskemaskin i vaskeriet i Møllefaret. 2 nye selvlukkende bommer er montert i
borettslaget, en i Møllefaret og en i Vestliveien. Ny avtale med Telenor, abonnementet Frihet M, samt
oppgradert med nye dekodere, modem og rutere.
2021 - Utskiftning av de store stuevinduene (inkl. nytt panel og ny isolasjon). Rens av ventilasjonskanaler.
Nytt lekeapparat på lekeplass i Vestliveien.
2020 - Det er byttet 3 dører på blokka i Vestliveien, døren på endeveggen i 20A, døren inn til vaskeriet i
20C samt døren til garasjen. En del vinduer og dører er skiftet ut. Det er lagt nytt dekke på 3 lekeplasser i
Møllefaret.
2019 - Det er montert ekstra belysning i garasjen i Møllefaret. Ferdigstilt infrastruktur for Elbil-lading i
garasjeanleggene. Charge365 drifter ladesystemet for borettslaget. Samlepostkasser for rekkehusene
samlet på 7 stativer rundt i borettslaget. Undersøkelse av fiberplatene på bodene til rekkehusene av Obos
Prosjekt, prøvene viste at de ikke inneholder asbest. Det er blitt skiftet ut en del dører og vinduer.
2018 - Det er blitt byttet 3 dører mellom blokkene i Møllefaret, døren ned til garasjen, døren inn til vaskeriet
i 26 A og døren til underetasjen i 14 C. Steniplatene på endeveggene til terrasseblokkene og
rekkehusene i Møllefaret er blitt vasket.
Takene på inngangspartiene i blokkene er blitt rehabilitert med nye takrenner. Vi har fått utarbeidet en
vedlikeholdsplan fra OPAK. Det er blitt skiftet ut en del dører og vinduer i borettslaget.
2017 - Oppgangene i terrasseblokkene er blitt malt. Det er blitt skiftet ut en del vinduer og dører i
rekkehusene og i terrasseblokkene. Endeveggene bestående av Steniplater på terrasseblokken og på
rekkehusene i Vestliveien, er blitt vasket.
2016 - Det er blitt skiftet ut noen inngangsdører i rekkehus samt terrassedører og vinduer i borettslaget. I
Møllefaret er det montert ny garasjeport. Firmaet Aktiv Brannvern har skiftet ut brannvernutstyr i samtlige
boenheter. Det er montert ekstra belysning med sensor i garasjeanlegget i Vestliveien.
2015 - Det er blitt skiftet ut en del inngangsdører i rekkehus, samt en del terrassedører og vinduer i
borettslaget. I terrasseblokkene har det blitt skiftet ut 9 røykluker og på rekkehusene har det blitt montert
stigesikring på takene, begge deler er foretatt etter krav fra Brann og Redningsetaten.
Det er blitt skiftet til automatsikringer i 3 store sikringsskap for fellesstrøm samt i 3 ventilatorskap i
blokkene. I Vestliveien har det blitt montert ny garasjeport og ny vaskemaskin i vaskeriet.
2014 - Det er blitt skiftet ut en del terrassedører og noen inngangsdører til rekkehus, samt noen vinduer i
borettslaget. Rehabilitert murkanter over terrasser på enkelte rekkehus.
2013 - Det er blitt skiftet ut en del terrassedører og noen inngangsdører til rekkehus, samt noen vinduer i
borettslaget. Innvendig trapp ned til garasjen i Møllefaret er flislagt og inngangsdør vis a vis denne
trappen er skiftet ut. Ventilasjonskanalene i terrasseblokkene er blitt renset. Tørkevifte er installert i
vaskeriet i Møllefaret.
2012 - Det er blitt skiftet ut en del terrassedører og noen inngangsdører til rekkehus, samt noen vinduer i
borettslaget. Det er satt inn 3 nye inngangsdører i Vestliveien 20 med nytt callinganlegg. Det er blitt
drenert ved Møllefaret 26 D og Vestliveien 30 A. Ved garasjenedkjørselen i Møllefaret 14 er det satt opp
støttemur p.g.a. rasfare.
2011 - Utskifting av 7 inngangsdører inkludert callinganlegg i terrasseblokkene i Møllefaret 14 og 26.
Drenering rundt 6 rekkehus i Møllefaret 30 B-G. Fortsatt utskifting av vinduer og terrassedører.
2010 - Installering av HD-dekoder med opptaksmuligheter, modem og oppgraderte
bredbåndshastigheter samt utvidet programpakke, totalt 47 kanaler. Gowens Engros har foretatt kontroll
av brannvernutstyret i samtlige boenheter. Montering av avfallsbrønner og miljøskap i forbindelse med
oppstart av kildesortering.
2009 - Fortsatt utskifting av vinduer og terrassedører samt installering av dørlukkere på alle branndører i
underetasjen i terrasseblokkene.
2008 - Utskifting av noen vinduer og terrassedører samt bytte av panel på værutsatte vegger på endel
rekkehus.
2007 - Oppgradering av uteområdene i Møllefaret. Installering av 2 røykvarslere samt brannslange i hver
boenhet.
2006 - Utskiftning av varmtvannsbeholdere i terrasseblokkene. Oppgradering av eksisterende belysning i
garasjeanleggene. Fullført rehabilitering av terrassene i Møllefaret.
2005 - Omtekking av resterende tak i Møllefaret. Oppgradering av uteområdene i Vestliveien.
2004 - Omtekking av samtlige tak i Vestliveien, samt en fjerdedel i Møllefaret.
2002 - Skiftet sirkulasjonsledning i blokk i Møllefaret.
2001 - Oppgradert lekeplasser. Fullført rehabilitering av terrasser i Vestliveien.
2000 - Startet rehabilitering av terrasser. Utskifting av varmtvannsberedere i rekkehus. Oppgradering av
antenneanlegg, tilgang til Internett via kabel.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
Tinglyste servitutter på borettslagets eiendom:
1986/42934-2/105 Erklæring/avtale tinglyst 16.07.1986
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger mv.
Gjelder denne registerenheten med flere
1978/25792-1/105 Registrering av grunn tinglyst 21.11.1978
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:28 Bnr:465
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformål. Megler har innhentet reguleringskart med bestemmelser. Ta
kontakt med megler for nærmere informasjon.
Hovedstrømforsyningen mellom Oslo og Bærum skal oppgraderes ved å erstatte dagens løsning med
strømmaster med underjordisk kabel fra Hamang til Smestad. I den forbindelse er det planlagt et større
område som skal brukes som anleggsplass på Lysejordet. Området ligger et stykke sør for leiligheten,
men vil antagelig påvirkes i form av støy ved utsprenging av tuneller. Statnett planlegger for oppstart av
anleggsarbeidene tidligst i 2025/2026. For mer informasjon:
https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-ost/hamang-barum-smestad/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 8 490 000,- (Prisantydning)
kr 42 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 532 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 541 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 549 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en
egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er
vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.2 500)
Løfting av finn-annonse (Kr.1 253,55)
Markedspakke 1 (Kr.15 900)
Provisjon (forutsatt salgssum: 9 000 000,-) (Kr.55 000)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.18 765)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.113 818,55)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer50-24-0206
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingIn-Vest Eiendomsmegling AS
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Org. nr: 945064358
Griniveien 10
0756 Oslo
Tlf: 22 51 11 11
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Vegar Giæver
SaksbehandlereVegar Giæver
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 48 12 35 17 / E-post: vg@eie.no