EiendomMonrads gate 17B, 0564 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 229 Bnr. 88 Snr. 44 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 63 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
Antall soverom1
Byggeår1939
TomtEiet tomt 2567 kvm
Prisantydning4 480 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 29.08.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 198 000,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 19 531,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 480 000,- (Prisantydning)
kr 198 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 678 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring)
kr 114 950,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 125 400,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 803 400,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 320,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto fyring, varmtvann, internett(fiber), trappevask, styrehonorar, forretningsførsel, kommunale avgifter,
forsikring, vaktmestertjenester.
EierEline Lossius Østerud
BeskrivelseLys og stor 2-roms med fin størrelse på rommene, separat kjøkken og en praktisk planløsning.
Her bor du i byggets toppetasje - usjenert og solrikt!
Monrads gate er en populær og tilbaketrukket sidegate like ved Botanisk hage. Fra leiligheten har du kort
vei til det meste.
•Solrik, vestvendt balkong på ca. 3 kvm
•Romslig stue med flere møbleringssoner
•Parkett fra 2017
•Kan ombygges til 3-roms, se alternativ plantegning
•Fyring, varmtvann & internett inkl. i felleskostnadene
•Lave strømkostnader med fyring & varmtvann inkl.
•Opplegg for vaskemaskin i leiligheten, samt fellesvaskeri kjeller
•Gode oppbevaringsmuligheter i to boder
•Kort vei til buss, trikk og T-bane
•Umiddelbar nærhet til parker som Tøyenparken, Botanisk Hage og Sofienbergparken
•Sameiet er omkranset av flotte grøntområder
ParkeringGateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetLeiligheten ligger meget sentralt til på Sofienberg, i en tilbaketrukket gate like ved Botanisk Hage. Dette er
leiligheten for deg som ønsker å bo sentralt, men likevel bo rolig og tilbaketrukket i grønne omgivelser.
Her er det gangavstand til det meste Oslo har å by på, samt en rekke butikk- og servicetilbud i
nærområdet. Dagligvarehandelen kan enkelt gjøres på Rema1000 eller Sofienberg Mat, få minutters
gange unna. Nærområdet byr også på en rekke internasjonale matbutikker.
Boligens sentrale beliggenhet gir deg gangavstand til blant annet populære Grünerløkka, Carl Berner og
Tøyen som er kjent for sitt mangfoldige uteliv med serveringssteder, butikker og øvrige servicefasiliteter.
Du finner gode forbindelser med kollektivtransport på både Carl Berner (buss, t-bane og trikk) og Tøyen
(t-bane og buss).
Leiligheten har flere flotte og idylliske grøntområder og parkanlegg i umiddelbar nærhet.
Sofienbergparken, Botanisk hage, Tøyenparken, Birkelunden og Olaf Ryes Plass ligger alle innenfor
gangavstand. Flere av parkene egner seg godt til løpeturer, alternativt kan du trene på et av de mange
treningssentrene som ligger i nærheten. Det nye Tøyenbadet planlegges ferdigstilt i løpet av 2024.
Offentlig kommunikasjon finnes i umiddelbar nærhet. Trikkestoppet "Lakkegata" med trikk nr.17 tar deg
raskt til ned til sentrum, og videre til Blindern eller Rikshospitalet, andre veien opp mot Storo/Grefsen. Fra
Sars' gate busstopp går linje 31, 31E, 380, 390 og 390E. I Helgesens gate går bussnr. 20 og Flybuss 5B.
Fra Carl Berner og Tøyen finner du også T-bane, busser og trikker.
TomtEiet tomt, 2567 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderBRA-I (53kvm) består av: Entré, bad, soverom, stue og kjøkken.
Balkong: 3 kvm.
Utover overnevnte areal er det en kjellerbod på 4 kvm, samt en loftsbod på 6 kvm (gulvareal ca. 10 kvm)
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteGenerelt
Hovedbærekonstruksjon i betong. Fasader oppført i teglstein med slammede fasader. Valmet tak i treverk
tekket med takstein. Renner, nedløp og beslag i stål. Felles trappegang med betongtrapp.
Balkong
Balkong utført med støpt dekke, forankret til bygning. Rekkverk i stål.
Dekke oppforet med malte flater.
Størrelse: 3 m².
Vinduer og dører
Vinduer og balkongdør fra 2019 med 3-lags glass og trekarmer. Utvendig beslått med stål/aluminium.
Malte innerdører. 1 med glass.
Overflater
Fliser på bad.
Parkett.
Malte vegger.
Malte himlinger.
Kjøkken
Epoq kjøkkeninnredning fra 2013 med malte fronter, laminat benkeplater, underlimt oppvaskkum,
ventilator,
fliser over benk, belysning under overskap, vaskemaskin, integrert oppvaskmaskin, kjøl/fryseskap,
fryseskap, mikro, stekeovn og induksjon platetopp.
Bad
Flislagt gulv med gulvvarme og flislagte vegger. Bad med toalett, dusjhjørne i herdet glass, speilskap
med overliggende belysning, baderomsinnredning med finerte fronter og heldekkende servant.
Ventilasjon
Kullfilter på kjøkken.
Naturlig avtrekk på bad og for øvrig.
VVS
Avløpsrør i støpejern.
Vannrør i kobber.
Sluk i støpejern.
Oppvarming
Gulvvarme på bad.
Vannbåren varme via fjernvarmeanlegg med radiatorer.
Elektrisk
Automatsikringer
Bygningsdeler med TG3:
Bad - Overflater:
Gulvskinne for dusjhjørne danner en sperre mot sluk og denne er høyere enn tettesjiktet ved døråpning.
Eventuelt lekkasjevann utenfor dusjsone vil renne ut gjennom døråpning. Motfall på deler av gulv.
Oppgitte avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak:
Etablere opphøyd kant ved dørterskel. Inkl. påskjøting av eventuell membran.
Etablere lekkasjespalte ved gulvskinne for dusjhjørne.
Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000
Bad - Membran, tettesjikt og sluk:
Hovedsluket er et eldre støpejernsluk uten klemring for god tetting av membran i sluket.
Gulvet kan derfor være utsatt for lekkasjer.
Usikkerhet rundt tetthet gis TG-3.
Anbefalte tiltak:
Rehabilitering av baderommet. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for
belastning med fritt vann.
Utbedringskostnader: 150 000 - 300 000
Bygningsdeler med TG2:
Etasjeskille på gulv og grunn:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr, alder tatt i betraktning. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 27 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget,
må tiltak påregnes.
Kjøkken:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Avløpsrør:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille.
Nye avløpsrør tilknyttet kjøkken i 2022. Soilrør fra byggeår ble rehabilitert i 2007.
Avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
Avløpsrør fra byggeår gis TG-2 grunnet alder. Nyere avløpsrør gis TG-1 grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom.
Vannledninger:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer.
Vannrør har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer. Ingen lekkasjer ble avdekket ved
befaringen.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom.
Elektrisk:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt.
Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Bad - Sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Servantbatteri fra 2024 gis TG-0.
Bad - Ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Gulv:
Gulvoverflater med normal elde og slitasje. TG-1. "Knirk" ved parkettskjøter gis TG-2.
Entrédør:
Entredør med normal elde og slitasje. Ukjent alder. Dørblad "subber" i karm. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Justering av entredør.
Bygningsdeler med TG-IU:
Vannbåren varme:
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen.
Sammendrag selgers egenerklæring:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: Rørhjelp AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Blandebatteri og bunnventil til vask byttet august 2024.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Svar: Ja
Kommentar: Har kvittering fra Rørhjelp AS.
Er arbeidet byggemeldt?
Svar: Nei
Kommentar: Kun byttet blandebatteri og bunnventil.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: Rørhjelp AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Nye stigerør på kjøkkenet i mars 2022, skiftet fra kjeller til topp.
Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Svar: Ja
Kommentar: Har tidligere vært observert sølvkre på bad. Sprayet med insektspray for ca ett år siden.
Ikke sett sølvkre etter det.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: Murmester Halimi AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Fasaderehabilitering på bygget utført i regi av sameiet i 2019,
samtidig ble det lagt nytt balkongdekke og satt opp nye balkongrekkverk.
Tilleggskommentar:
Alle vinduer og balkongdør ble skiftet av Takst & Vindu Spesialisten AS i 2019. Ny duk på markise i 2019.
Nytt
callinganlegg i 2019. Elektronisk nøkkelsystem til oppgangen installert i 2020.
Teknisk feil på vaskemaskin i 2022 førte til vann utover gulvet på kjøkken og i gangen.
Parketten i gangen ble tatt opp for å tørke.
Forsikringen ble kontaktet og kom for å undersøke skadeomfang.
Det ble ikke påvist fukt verken i de aktuelle rommene, eller de tilstøtende.
Det ble også gjort undersøkelser hos naboen under.
Det var ikke behov for å gjøre noen form for reparasjoner, og gulvet ble lagt på igjen.
Ny vaskemaskin kjøpt ny i 2022. Se vedlagt rapport fra forsikringsselskapet.
Soilrør rehabilitert i regi av sameiet i 2007.
Festet i veggen til dusjhodet er løst nederst.
Den ene lampa over vasken på badet fungerer ikke.
StandardFor utfyllende teknisk standard, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument for "våningshus" datert 15.01.1941.
Ekspedisjonsdokument finnes som stort sett for bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50. Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for
byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller
uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ferdigattest rehabilitering bad datert 26.08.2011.
Ferdigattest utskifting av vannledninger datert 06.01.2011.
Ferdigattest installasjon av brannalarmanlegg datert 22.08.2014.
Ferdigattest oppføring av balkonger datert 09.06.2020.
Ferdigattest bytte av stigerør datert 06.03.2023.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingGulvvarme på bad.
Vannbåren varme via fjernvarmeanlegg med radiatorer.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes av felleskostnadene.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 320,- pr.mnd
Fordelt slik:
A-konto oppvarming: kr 1.239,-
Felleskostnader: kr 4.081,-
Faste løpende kostnaderMye dekkes av felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring, etc.
Nåværende eier hadde i 2023 et strømforbruk på 3349 kWh.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: * OBOS01-98207782386
Restsaldo: kr. 8.121.613,-
Restløpetid: 24 år 9 mnd.
Terminer pr. år: 12.
Flytende rente: pr. 29.08.24: 7,14%.
Restgjeld på denne leiligheten: kr. 158.428,-
Kapitalkostnader: kr. 1.139,-
Lånenr.: * 1OB986-98207362883
Restsaldo: kr. 1.995.849,-
Restløpetid: 11 år 9 mnd.
Terminer pr. år: 12.
Flytende rente: pr. 29.08.24: 7,14%.
Restgjeld på denne leiligheten: kr. 38.577,-
Kapitalkostnader: kr. 407,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr. 198.000,-(avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.08.2024
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 3 328 188,-
Driftskostnadene i 2023 var til sammen kr. -1 925 485,-
Driftsresultat: kr. 1 402 703,-
Årsresultat på kr. 792 955,-
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 57025441
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 249 011,-
Som sekundærbolig Kr. 4 746 241,-
SameieSameiet består av 50 seksjoner, hvorav to er næringsseksjoner.
Tøyenbygg 1 Sameiet er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
986469168, og ligger i bydel Grünerløkka i Oslo kommune.
-Sameiet har en Vibbo-side som gjør kommunikasjon og informasjonsflyt mellom beboerne og styret
bedre.
-Sameiet har felles vaskeri. Dette er organisert som en vaske klubb der medlemskapet koster NOK 100
per mnd. Dette dekker alle kostnader knyttet til avbenyttelse av vaskemaskiner og tørke fasiliteter.
-Sameiet har fibernett levert av OBOS OpenNet, dette er dekket av felleskostnadene. Utover dette står den
enkelte seksjonseier selv ansvarlig for valg av leverandør for TV-/ Strømmetjenester.
-På årsmøtet 2024 ble det vedtatt rehabilitering av næringsseksjonen tilhørende sameiet. Styret opplyser
at arbeid med dette tidligst kan igangsettes våren 2025. Det arbeides nå med en oppstilling av hva som
må gjøres, og så vil dette danne grunnlag for en tilbudsforespørsel. Sameiet er nødt til finansiere dette
gjennom opptak av lån. Dette vil derfor føre til en begrenset økning i felleskostnadene, men størrelsen på
denne økningen er ikke kjent siden det ikke forefinnes noen tilbud innhentet.
-Det er en pågående sak vedrørende utskifting av stigerør i sameiet. Dette arbeidet utføres når den
enkelte eier foretar eventuell rehabilitering av kjøkken eller bad. Det blir avsatt midler til dette i budsjettet
hvert år til å møte kostnadene for dette.
Større vedlikehold og rehabilitering:
2022: Individuelle målere radiatorer: Gjennomgang og gjennomføring av nødvendig vedlikehold av alle
radiatorer i seksjonene, samt installasjon av individuelle målere for energiforbruk.
2019 - 2020: Fasaderehabilitering: Nye vinduer i alle leiligheter og kjeller, nye balkongdører, nye
balkongrekkverk, nytt calling anlegg og nytt, elektronisk nøkkelsystem i fellesområder.
2014: Oppgradering til digital Kabel-TV/bredbånd
2014: Oppussing av kjellerrom
2014: Maling av postkasser
2014: Installert brannvarslingsanlegg i fellesområder (oppganger, kjeller og loft)
2013: Rehabilitering av fyrrom
2013: Malt oppganger
2013: Rensing luftekanaler
2012: Brannsikringstiltak
2012: Tilstandsrapport brannsikring fra SWECO
2012: Etablering av vaskeklubb med ny tørket.
2011: Takrehabilitering (nytt yttertak/piper)
2009: Reklamasjoner og garantiutbedring ved soilrørbytte
2007: Rehabilitering av soilrør i alle oppganger (rørfornying med epoxystrømpe)
2007: Tilkobling til Viken fjernvarme
2007: Varmeanlegg: Installering av ny tvilling sirkulasjonspumpe på varmeanlegget
2007: Stoppekraner er i løpet av året byttet ut og merket
2006: Vedlikehold: Spyling av soilrør. Bytte av branndører. Montering av termostatventiler i sameiets
leiligheter
2005: Tilstandsrapport fra Obos Prosjekt
2005: Montering av taksikring
2005: Videoinspisering av soilrør
2004: Ny vaskemaskin
2004: Oljetank skiftet
2003: Bilsperre
2002: Utebelysning
2001: Ny vaskemaskin
2001: Nye sykkelstativer
2000: Ny traktor
2000: Nytt kabel-tv anlegg, UPC
2000: Ny garasje
1999: Ny garasje til traktor
1999: Ny vasketavle og låser
1999: Inngangsdører til leilighetene
1999: Nytt tak over forretningsbygg
1998: Nye hagemøbler
1996: Ny asfalt og ny hekk
1996: Nye inngangsdører
1995: Nye stigeledninger
1993: Fyringsanlegg: Innreguleringsventiler til fyringsanlegg
1991: Oppussing av verandaene
1990: Kjøp av tomten
ForretningsførerObos Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdHusdyrhold, primært hund, katt, gnagere etc. må ikke holdes uten styrets samtykke. Ved styrets
godkjennelse skal det skrives en avtale som spesifikt gjeldet det enkelte dyr.
Sameiet har totalforbud mot reptiler.
Diverse- Alle hvitevarer på kjøkken og vaskemaskin vil følge boligen ved salg.
- Eier informerer om at de har satt sølvkre på bad.
AnnetBruksendring av opprinnelig seksjon, for eks. flytting av kjøkken til stue eller riving av vegger skal
godkjennes av styret før igangsettelse. Ved riving av vegg skal styret ha signert bekreftelse fra arkitekt eller
byggkonsulent på at vegg ikke er bærende. Søknader om ombygging som krever bruk av pumpe for
transport av avløpsvann vil ikke bli godkjent.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende er registrert på eiendommens grunnboksblad:
1939/402676-51/105 Bestemmelse om bebyggelse
29.03.1939
1939/405748-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
01.09.1939
1987/10432-2/105 Seksjonering
16.02.1987
opprettet seksjoner:
snr: 44
formål: Bolig
sameiebrøk: 520/26910
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 49 SEKSJONER
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Fremleie av leiligheten skal meldes til styret minst 14 - fjorten dager før fremleietaker skal flytte inn i
leiligheten. Det samme gjelder leietakers navn og kontaktinformasjon.
Styret kan kreve fremlagt leiekontrakt for å kontrollere at den ikke inneholder noe som strider mot
sameiets vedtekter eller eventuelle husordensregler.
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 480 000,- (Prisantydning)
kr 198 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 678 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring)
kr 114 950,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 125 400,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 803 400,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visning/overtagelse: Kr.3 000,-
Provisjon: 0,9% av salgssum
Tilrettelegging: Kr.9 900,-
Grunnpakke: Kr.14 975,-
Markedspakke: Kr.19 322,-
Oppgjør: Kr.9 500
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0186
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Aida Rajic
SaksbehandlereAida Rajic
EIE Sinsen
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 93 02 56 90 / E-post: ara@eie.no
Aurora Helgesen Johansen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 90 24 11 33
[/ E-post: ahj@eie.no