EiendomNils Huus' gate 2, 0482 Oslo
MatrikkelAndelsnr. 15 Orgnr. 988437662 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 45 kvm består av: entré/gang, soverom, baderom, stue, kjøkken og bod.
- BRA-i (internt bruksareal): 42 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- Entré, soverom, baderom, stue og kjøkken.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 42 kvm, Bruksareal: 45 kvm, BRA-i: 42 kvm , BRA-e: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2005
TomtEiet tomt 2612 kvm
Prisantydning3 750 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 08.01.2025.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 470 313,- pr. 10.12.2024
Andel fellesformue: kr. 28 630,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 750 000,- (Prisantydning)
kr 470 313,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 220 313,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 090,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 221 403,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 231 353,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 9 091,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto varmtvann, felles strøm, bredbånd, betjening av fellesgjeld, dugnadsbidrag, felles
byggeforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 9 091,- og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 2 061,-
- IN-lån - Akonto avdrag: 4 983,-
- IN-lån - Akonto renter: 1 013,-
- V.V.og felles strøm: 395,-
- Lån i Obos-Banken: 362,-
- Dugnad: 55,-
- Telia bredbånd: 222,-
Det er mulighet til å betale inn deler av fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Kapitalkostnaden
på Husbank-lånet (fellesgjeld på 399 262,-) utgjør kr. 5 995,-/mnd. Nedbetales denne fellesgjelden, vil
leiligheten ha månedlige utgifter på ca. kr. 3 096,-.
Styret diskuterer en øking av felleskostnader med noen få hundrelapper. Problemstillingen vil bli
nærmere diskutert på styremøte 23.januar. Dersom modernisering av heisene blir så kostbart som
borettslaget har fått tilbud på, kan det hende det vil øke fellesgjelden, men det kan også hende at det er
nok å kun øke felleskostandene.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er tilknyttet sikringsordning i BBL`s sikringsfond mot tap av felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierElias Gauslaa
Rikke Alette Gauslaa
BeskrivelseVelkommen til moderne standard i Nils Huus´ gate 2!
Dette er en gjennomgående og fin 2-roms med en svært praktisk og god planløsning. Leililgheten ligger i
en bygård fra 2005, så den holder med andre ord fundamentalt fin standard. Selger leier en
biloppstillingsplass i garasjeanlegget som kan videreføres til ny beboer, om ønskelig. Se eget punkt i
salgsoppgaven for ytterligere info.
Høydepunkter:
- Mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning): Mulig å redusere felleskostnader med kr.
5 995,-
- Perfekt førstegangskjøp
- Fransk luftebalkong
- Varmtvann inkludert i felleskostnader a-konto
- Panelovner med smart-funksjoner
- Sentralstøvsuger
- Tilgang på totalt 4 solrike takterrasser
- Dyrevennlig og trivelig borettslag og nærområde
- Trappefri adkomst
- Nærhet til et bredt kollektiv- og dagligvaretilbud
ParkeringVed ledighet er det mulig å leie garasjeplass i anlegget under Frederik Glads gate 1 / 2, med inngang fra
Brettevilles gate. Det opplyses om at pr. 22.01.2025 vil det være 1 ledig plass i garasjeanlegget.
Garasjeplass leies av Amtmann Meinichs gate ANS. De som ønsker leie av garasje, eller har andre
spørsmål til anlegget, kan ta kontakt på telefon: 90733437. Leie for én plass er pr. 08.01.25 på ca. kr.
2250,- pr. mnd. inkludert ladeboks for el-bil. Her vil strøm bli belastet brukeren.
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år
- El-bil: 2090 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer.
For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt boligområde på Sandaker/Øvre Torshov i Oslo, med kort gangavstand til
handlegater, kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget
sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig.
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og
Muselunden. Med få minutters gange kommer du til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra
sentrum, opp til marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og
mange kilometer med tur- og skiløyper innover marka.
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og
sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken
kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf.
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en
kort spasertur unna. Det samme gjør Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol.
Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og
huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen
barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin
gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals
og OsloMet.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 2612 kvm
AdkomstSe vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 12- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 15-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. På holdeplassen Nordpolen skole, som også ligger et par minutter unna, finner vi
busslinjene 30 (Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita - Bøler).
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.
ByggemåteSe vedlagte takstrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 3 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE, KJØKKEN OG ENTRÉ
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 5 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 20 mm
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling - Baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Noen overfladiske riper i enkelte fliser.
Vurdering av avvik:
- Noen skruehull etter tidligere innfesting. Hullene er tettet med silikon.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Membran på vegger og gulv og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig
å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over
alder. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning - Baderom
Veggmontert toalett, ikke synlig drensspalte under toalettet. Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne
med innfellbare dusjdører og dusjarmatur. Opplegg til vaskemaskin.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Dvs.
takstmann er ikke kjent med hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Avtrekk - Kjøkken
Mekanisk avtrekksvifte i overskap på kjøkken betjener baderom og kjøkken.
Vurdering av avvik:
- Uttrekkbart styringspanel med generell elde og bruksslitasje. Vanskelig rengjøre skikkelig.
Tiltak:
- Utskifting anbefales og bør påregnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger- Teknisk installasjoner
- Type rør: Rør-i-rør
- Fordelerskap: I himling over dusjhjørnet, det er sluk i gulv. Evt. lekkasjevann fra fordelerskap blir ledet til
drensspalte i vegg på baderommet.
- Røranvisning: Nei, mangler.
- Hovedstoppekran for leiligheten: I fordelerskapet, begge kranene ble testet og fungerte 100%.
- Lekkasjestopper: Nei, anbefales på kjøkken, ikke krav til dette i byggeåret.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Røranvisning mangler.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Det anbefales montering av lekkasjestopper på kjøkken.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT OG OPPLYST FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer fra 2021 i el.skap uten forbruksmåler er plassert i gang (inni garderobeskap).
Samsvarserklæring datert 2021-07-19 for arbeider er fremvist. Beskrivelse: "Stue/kjøkken: Hengt opp to
dobbeltisolert lamper kunden har skaffet selv. Skiftet to defekte dimmere med to nye LED dimmere.
Sikringsskap: Skiftet ut gamle automatsikringer med nye jordfeilautomater".
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Fra byggeåret
-Hovedbryter: 40 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i boligen er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier:
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- 2005.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ja.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei. Samsvarserklæring for elektroarbeider i 2005 er ikke kjent for takstmann.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget:
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap:
10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.
Generell kommentar:
- Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattest for oppføring av boligblokk fra 2008.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir varmet opp med varmekabler på baderommet og elektrisk panelovner.
Selger informerer om at anslått forventet årsbruk gjort av Fjordkraft er 7300 kwh i året. Faktisk forbruk vil
variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 9 091,-
pr.mnd.
Varmtvann, felles strøm, bredbånd, betjening av andels fellesgjeld, dugnadsbidrag, felles byggeforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Bank: Husbanken
Lånenr: 11493623
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats per 10.12.2024: 4,71%
Restsaldo per 10.12.2024: 14 352 886,78,-
Innfrielsesdato: 01.06.2031
Type rente: Flytende rente
Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr: 98207948861
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats per 10.12.2024: 6,10%
Restsaldo per 10.12.2024: 7 330 583,-
Innfrielsesdato: 30.06.2051
Type rente: Flytende rente
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 7 352 412,- og driftskostnader på kr. 2
680 476,-. Dette gir et årsresultat på kr. 4 698 239,-.
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak inngått forlik med Amtmann Meinichsgt
15 Garasje AS. Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak lavere kostnader til
advokat enn budsjettert, og at borettslaget ikke har hatt vedlikeholdskostnader i garasjen i 2023.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6650209
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 226 300,-
Som sekundærbolig Kr. 4 905 201,-
BorettslagBorettslag: DET GLADE KVARTAL 1 BORETTSLAG, Orgnr: 988437662
Borettslaget består av 82 andelsleiligheter. Det Glade Kvartal I Brl er registrert i Foretaksregisteret i
Brønnøysund med organisasjons- nummer 988437662, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune
STYRETS ARBEID
I dialog med styret per e-post den 17.12.24 informerer styre følgende:
Det er planlagt en modernisering av heisene, da de er rundt 20 år. Først og rekst skald et skiftes
heisbrems, da det er en del bråk fra disse. Det er usikkert på når det blir utført modernisering, da det er
en svært kostbar affære.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
Det har vært gjennomført 2 dugnader i perioden (høsten 2023 og våren 2024). Det har vært stort oppmøte
på både høstdugnad og vårdugnad. Det settes stor pris på at så mange møter opp på dugnad. Dugnad
handler ikke bare om å holde fellesarealer fine, men også å treffe naboer i godt lag.
I 2023 var det 4 overdragelser av borettslagets andeler. Så langt i 2024 har det vært 5 overtagelser. I
dekkhotell og utleieboder har det i 2024 vært håndtert 18 utleieforhold. Inntekten for hele 2023 var på kr
29.800,-. Så langt i 2024 ligger inntekten på kr 15.600,-.
Styret kom i mai 2023 til enighet med fordeling av kostnader i forbindelse med leieforholdet i garasjen, og
fra høsten 2024 har det vært mulig å leie parkeringsplass med el-lader.
I 2023 ble porttelefonen i alle leiligheter oppgradert til Comelit Ultra Touch levert av Access
Låsspesialisten AS. Beboere kan etter ønske selv oppgradere porttelefon til å ha video & app funksjon.
FØLGENDE BLE VEDTATT PÅ ÅRSMØTE I 2024
Central brannvarsel
Jeg mener borettslaget bør investere i sentrale røykvarsler som er i hver enkelte leilighet, for å øke
sikkerheten. En sentral kobler røykvarsler øker sikkerheten for alle beboer i hele boligblokken.
Styrets innstilling: Styrets innstilling er at det kan hentes inn tilbud på dette. Etter tilbud er hentet inn kan
borettslaget stemme over om de er er noe man ønsker.
Forslag til vedtak: Jeg mener styret skal ta på seg at få inn anbud på hva det ville koste at installere er
sentral Brannvarsel system i hver leilighet.
Vedtatt: Forslaget til vedtak har blitt vedtatt.
Nabovarsel ved støyende aktiviteter
Beboere som planlegger støyende aktiviteter eller annet som kan virke sjenerende på andre beboere må
melde inn nabovarsel. Naboloven må også følges.
Støyende aktiviteter kan være oppussing, høy musikk, samling av mange personer i en leilighet, eller
tildekning av for eksempel fellesområder etc.Beboer melder inn dato og tidsrom støyende aktivitet vil
pågå og når det forventes at det er ferdig. Beboere som blir påvirket av støyen kan kontakte styret og klage
på støyen. Styret kontakter dere beboer som forårsaker støyen.
Eventuelt kan beboer selv henge opp et nabovarsel med kontaktinfo på tavler eller andre relevante steder
i bygningen. Eller benytte seg av Oppslag funksjonen på Vibbo.
Bakgrunnen for de er at det ofte er oppussing og annen støy i bygningen ulike tider i løpet av døgnet. Det
er nærmest umulig å vite hvor støyen kommer fra og dermed er det ikke enkelt å kontakte riktig beboer.
Styrets innstilling: Beboere melder fra på VIBBO under tema “Oppussing” når det skal utføres støyende
aktiviteter. Utover det følges husholdningsregler for det Glade Kvartal 1. Det er mulig å ta kontakt direkte
med nabo som står for støyet, fremfor at de e må gå gjennom styret.
Forslag til vedtak: Beboere som planlegger støyende aktiviteter eller annet som kan virke sjenerende på
andre beboere må melde inn nabovarsel. Naboloven må også følges. Vedtatt: Forslag til vedtak ble
vedtatt.
Kartlegge kapasitet
De større leilighetene kan ha behov for mer strøm enn det som i dag er tildelt. Det er større strømbruk til
oppvarming og eventuelt fremtidig kjøling sommerstid, spesielt leiligheter på toppen som blir en del
varmere da varmen stiger inne i bygget og er mer sol eksponert. De med uteareal kan ha behov som
varmelamper etc som trekker en del strøm og eventuelt andre installasjoner.
Det er sjekket inntak til en av leilighetene i 6 etasje. Her ligger det nok kabling til å øke antall amper inn i
leiligheten, men det er usikkert hvor mye strøm bygget har til disposisjon. Økningen vil være begrenset av
eksisterende kabling inn til leilighetene, det vil derfor være noe begrenset hvor mye tilførselen kan økes.
Det er ønskelig å øke til 3-fas 50A, 3-fas 40A eller 2-fas 60A alt e er hva kapasiteten/kablingen tillater.
Styrets innstilling: Styret sjekket ut kapasitet. Er det kapasitet fordeles dette rettferdig for de som ønsker
dette. Utover det skal alle installasjoner på hvor det kreves strøm på uteareal godkjennes av styret.
Forslag til vedtak: Kapasiteten til bygget kartlegges og måles. Det sjekkes først hva kapasiteten er på
papiret, hvis det er usikkert om det er nok kapasitet se es det inn måler for å måle reelt forbruk og hva rest
kapasitet er. Dette må muligens måles vinterstid da forbruket er høyest. Hvis det er nok kapasitet til alle
som melder interesse godkjennes økning til de som ønsker det, ved manglende kapasitet fordeles de e
re ferdig til de som melder interesse og har behov for høyere kapasitet. Alle kostnader fordeles på de
involverte eiere, borettslaget skal ikke belastes noen kostnader.
Vedtatt: Forslaget til vedtak har blitt vedtatt.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
2021:
- Utbedring fuktsperre grunnmur. Ingen tegn til fukt i disse områdene, kun manglende topplist og stedvis
manglende plast.
- Rehabilitering av membran m.m. Rehabilitering av membran, terrasser, panelte rekkverk og vegger på
ytre fasade i 4., 5., og 6. etg. Det legges ikke nytt membran under felles terrasse i 6. etg. eller felles
terrasse over L413.
2020:
- Utarbeidet en vedlikeholdsplan.
2019:
- Individuell måling av strøm. Alle leiligheter har ny måler fra Hafslund og fellesmåling av strøm har
opphørt. Det er nå anledning til selv å velge strømleverandør.
- Ledelys og nødlys byttet. Byttet ut alle ledelys og nødlys i borettslagets fellesarealer som trappeløp,
inngangspartier og bodområder.
- Nytt låssystem på fellesarealet. Skiftet låskasser til bodområder, hovedinnganger, sykkelbod, avfallsrom
og andre låste rom på fellesarealet.
- Nyplanting bed Nils Huus gate. Nyplanting og forbedring av jord i bed ved langsiden Nils Huus gate.
Opprettet utekran og lagt ut svetteslanger.
- Nye sykkelstativ i sykkelbod. Nye sykkelstativ montert i sykkelbod U1 og oppgradert bod undernedkjøring
i garasje U2 med de gamle sykkelstativene.
- Installert fibernett.
2019-2020:
- Omlegging og ombygg av elanlegg garasje. Elektrisk anlegg i garasjen er oppgradert og ombygget. Alt
er klart for installering av ladeanlegg for el-biler
2018:
- Ny sklisikring svalganger. Utbedring av dekke på svalganger.
- Takterrasser. Slipt alle 4 takterrasser samt ny fargesetting av terrassedekket.
- Utnyttelse av "dødt" fellesareal. Bygget 6 utleieboder, etablert låst dekkhotell og miniverksted.
2017:
- Trampoline og fallunderlag. Etablering av to trampoliner. Fallunderlag ved busker og lekeapparat.
Utbedring av plen.
2016-2017:
- Maling inngangsparti, trapperom, f.dører
2015:
- Rehabilitering av svalganger. Rehabilitering og reparert skader som følge av vanninntrenging.
- Maling av overflater. I forbindelse med rehabilitering av svalgangene.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper m ener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av internett.
DyreholdDyrehold er tillatt, dersom det ikke er til sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
2005/9746-1/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:29
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:394
Bestemmelse om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.
2005/9746-2/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:29
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:394
Bestemmelse om garasje/parkering
Bestemmelse om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.
2005/9746-4/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.
Gjelder denne registerenheten med flere
2005/77089-1/105 Felles pantedok bor.innsk
BELØP: NOK 33.224.800
Panthaver:De Fremtidige Andelseierne I Borettslaget
Lnr: 7135834
Panthaver:V/Obos Eiendomsforvaltning As
Lnr: 7135906
2015/970445-1/200 ** Prioritetsbestemmelse
Veket for:
Beløp: NOK 8.035.044
Panthaver:EIKA BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 885621252
2006/528780-1/200 Leieavtale
leietid: 100 År
fra dato: 01.11.2005
leie: NOK 25.000 Pr. År
Rettighetshaver:AMTMANN MEINICHS GATE 15 GARASJE AS
Org.nr: 925011703
Bestemmelser om regulering av leien
Bestemmelser om forlengelse
Med flere bestemmelser
Leieavtalen omfatter garasjeanlegget.
2020/2683784-1/200 ** Transport
Fra:AMTMANN MEINICHSGATE 15 ANS
Org.nr: 985055041
Til:AMTMANN MEINICHS GATE 15 GARASJE AS
Org.nr: 925011703
2017/1453027-1/200 ** Pant i rettighet
BELØP: NOK 8.500.000
gjelder: LEIEAVTALE 2006/528780-1/200
Panthaver:BN BANK ASA
Org.nr: 914864445
2022/1175935-1/200 ** Pant i rettighet
BELØP: NOK 11.500.000
gjelder: LEIEAVTALE 2006/528780-1/200
Panthaver:BN BANK ASA
Org.nr: 914864445
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-5142, S-178GO og S-4537 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Vernestatus for Brettevilles gate 17: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer 202454127. Det foreligger rammetillatelse
datert den 12.08.2024. Det er søkt om fasadeendringer, herunder nedforing av himlingsløsninger under
karnapper slik at det blir en kontinuerlig himling, endringer av dør- og vindusfelter og nye
aluminiumsprofiler, etablering av pussede og malte overflater på søyler/pilastre, oppføring av
fasadebelysning og utvendig solavskjerming i form av screens foran vinduer i andre næringsetasje. Se
mer her:https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454127
* Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende
bolig. Saksnr: 202456118, mottatt 08.05.2024. Status: Søknad mottatt. Kort beskrivelse av tiltaket: To nye
boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller. Tilbygg/ombygging av fasade i
eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse på eksisterende boligblokk og
oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
Se mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118
Pågående plansaker:
* Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48. Saksnummer:
202212601.
Kommuneplanen har blant annet mål om en klimavennlig byutvikling der all transportvekst skal tas med
kollektiv, sykkel eller gange og et mål om å styrke og videreutvikle byens blågrønne strukturer.
Planområdet er i kommuneplanens arealdel avsatt til bebyggelse og anlegg, fremtidig (utviklingsområde
ytre by). Formålet skal sikre en bymessig utforming av området, gjennom høy tetthet og arkitektonisk
kvalitet, finmasket gate- og byromsstruktur, variert arealbruk mm. Formålet tilrettelegger også for god
tilgjengelighet, med prioritering av gang- og sykkeltrafikk, samt et vei- og gatesystem som prioriterer
lokalsamfunnet fremfor gjennomgangstrafikk. Storokrysset er markert som knutepunkt. Storo/Lillo og
Nedre Grefsen er vist som områder hvor «Felles planlegging» kreves. Storo/Lillo er foreløpig løst med
Tiltaksliste for offentlige rom Storo og Lillo («TOR Storo/Lillo»). Politikerne har krevd at nedre Grefsen skal
være gjenstand for områderegulering.
Du kan følge saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601&wfl=N&Dateparam=11/26/2024&sti=
* Detaljregulering- Hans Nielsen Hauges gate. Saksnummer: 202214970.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og
Nordkappgata fra kjørevei, fortau og annen veigrunn til kjørevei, sykkelfelt, fortau og annen veigrunn.
Hovedhensikten med planforslaget er å tilrettelegge for et høystandard sykkelanlegg i begge retninger.
Planen legger også til rette for bedre siktforhold i krysset Hans Nielsens Hauges gate X Carl Jeppesens
gate og utvidelse av et fortau i Carl Jeppesens gate.
For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214970
Sandakerveien og Nycoveien - oppgradering
Bymiljøetaten bedrer tilretteleggingen for syklende, gående og kollektivreisende i Sandakerveien og
Nycoveien. Prosjektet vil øke trafikksikkerheten, samt tilrettelegge for økt byliv og lokal
overvannshåndtering. Anleggsarbeidet er planlagt fra september 2024 og varer frem til sommeren 2026.
Arbeidstider er planlagt:
- Mandag til torsdag: 07:00 – 19:00
- Fredag: 07:00 – 16:00 (ved behov)
For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/oppgradering-av-sandakerveien-og-nycoveien/[toc-3
Kabeltunnel
Kabeltunnel Sogn-Ulven
Statnett bygger ny kabelforbindelse mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner. Tunnelen bygges i
berg via to tverrslag ved Ulven og Tåsen (Rektorhaugen). Tunnelarbeidene starter opp sommeren 2023,
og prosjektet skal ferdigstilles innen mars 2029. De to jordkabelforbindelsene som i dag går mellom
Sogn og Ulven er fra 1950- og 60-tallet, og må derfor erstattes for å sikre trygg strømforsyning i og rundt
Oslo i fremtiden. De som bor i nærheten av tunnelen vil merke arbeidene mest. Arbeidet vil flytte på seg,
slik at den enkelte husstand ikke vil oppleve samme nivå gjennom hele anleggsperioden. Støy og
vibrasjoner i forbindelse med sprengningsarbeidet vil kunne merkes mest, men også hammer- og
borelyd vil kunne høres. For mer informasjon henvises det til Statnetts nettsider:
https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-ost/sogn-ulven/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 750 000,- (Prisantydning)
kr 470 313,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 220 313,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 090,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 221 403,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 231 353,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr (Kr.6 570)
Foto (Kr.5 500)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Markedspakke (Kr.22 900)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.9 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 220 313,-) (Kr.52 500)
Totalt kr. (Kr.125 170)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0283
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no