Bilde 1 av Nils Huus' gate 2Bilde 2 av Nils Huus' gate 2
Digital salgsoppgave
Nils Huus' gate 2

0482 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 3 750 000

Fellesgjeld: kr 470 313Omkostninger: kr 11 040Totalpris: kr 4 231 353
Fantastisk fin 2-roms med fransk balkong - IN-ordning - Tilgang på stor, solrik takterrasse - Mulighet for garasjeleie
Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
42 m²
Bruksareal (BRA)
45 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Fellesutgifter
kr 9 091 / Mnd
Prisantydning
kr 3 750 000
Omkostninger
kr 11 040
Fellesgjeld
kr 470 313
Totalpris
kr 4 231 353
Fellesformue
kr 28 630
Byggeår
2005
Tomt
Eiet tomt 2612 m²
Oppdragsnummer
15240283
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Visninger
Søndag 26. jan.
12:45 - 13:30
Tirsdag 28. jan.
17:00 - 17:45
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 750 000,-
Fellesgjeldkr 470 313,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 545,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 545,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 4 231 353
Eiendom
Nils Huus' gate 2, 0482 Oslo

Matrikkel
Andelsnr. 15 Orgnr. 988437662 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 45 kvm består av: entré/gang, soverom, baderom, stue, kjøkken og bod.
- BRA-i (internt bruksareal): 42 kvm

Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- Entré, soverom, baderom, stue og kjøkken.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 42 kvm, Bruksareal: 45 kvm, BRA-i: 42 kvm , BRA-e: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
2005

Tomt
Eiet tomt 2612 kvm

Prisantydning
3 750 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 08.01.2025.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 470 313,- pr. 10.12.2024
Andel fellesformue: kr. 28 630,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 750 000,- (Prisantydning)
kr 470 313,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 220 313,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 090,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 221 403,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 231 353,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 9 091,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
A-konto varmtvann, felles strøm, bredbånd, betjening av fellesgjeld, dugnadsbidrag, felles byggeforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold.

Totale felleskostnader per mnd er på kr. 9 091,- og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 2 061,-
- IN-lån - Akonto avdrag: 4 983,-
- IN-lån - Akonto renter: 1 013,-
- V.V.og felles strøm: 395,-
- Lån i Obos-Banken: 362,-
- Dugnad: 55,-
- Telia bredbånd: 222,-

Det er mulighet til å betale inn deler av fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Kapitalkostnaden på Husbank-lånet (fellesgjeld på 399 262,-) utgjør kr. 5 995,-/mnd. Nedbetales denne fellesgjelden, vil leiligheten ha månedlige utgifter på ca. kr. 3 096,-.

Styret diskuterer en øking av felleskostnader med noen få hundrelapper. Problemstillingen vil bli nærmere diskutert på styremøte 23.januar. Dersom modernisering av heisene blir så kostbart som borettslaget har fått tilbud på, kan det hende det vil øke fellesgjelden, men det kan også hende at det er nok å kun øke felleskostandene.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er tilknyttet sikringsordning i BBL`s sikringsfond mot tap av felleskostnader. 

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Elias Gauslaa Rikke Alette Gauslaa

Beskrivelse
Velkommen til moderne standard i Nils Huus´ gate 2!

Dette er en gjennomgående og fin 2-roms med en svært praktisk og god planløsning. Leililgheten ligger i en bygård fra 2005, så den holder med andre ord fundamentalt fin standard. Selger leier en biloppstillingsplass i garasjeanlegget som kan videreføres til ny beboer, om ønskelig. Se eget punkt i salgsoppgaven for ytterligere info.

Høydepunkter:
- Mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning): Mulig å redusere felleskostnader med kr. 5 995,-
- Perfekt førstegangskjøp
- Fransk luftebalkong
- Varmtvann inkludert i felleskostnader a-konto
- Panelovner med smart-funksjoner
- Sentralstøvsuger
- Tilgang på totalt 4 solrike takterrasser
- Dyrevennlig og trivelig borettslag og nærområde
- Trappefri adkomst
- Nærhet til et bredt kollektiv- og dagligvaretilbud

Parkering
Ved ledighet er det mulig å leie garasjeplass i anlegget under Frederik Glads gate 1 / 2, med inngang fra Brettevilles gate. Det opplyses om at pr. 22.01.2025 vil det være 1 ledig plass i garasjeanlegget. Garasjeplass leies av Amtmann Meinichs gate ANS. De som ønsker leie av garasje, eller har andre spørsmål til anlegget, kan ta kontakt på telefon: 90733437. Leie for én plass er pr. 08.01.25 på ca. kr. 2250,- pr. mnd. inkludert ladeboks for el-bil. Her vil strøm bli belastet brukeren.

Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år
- El-bil: 2090 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendringer.
For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Boligen ligger i et attraktivt boligområde på Sandaker/Øvre Torshov i Oslo, med kort gangavstand til handlegater, kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig.
 
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og Muselunden. Med få minutters gange kommer du til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum, opp til marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer med tur- og skiløyper innover marka.
 
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf.
 
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en kort spasertur unna. Det samme gjør Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
 
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals og OsloMet.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 2612 kvm

Adkomst
Se vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Nærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 12- trikken (Kjelsås - Majorstuen), 15-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en liten spasertur unna. På holdeplassen Nordpolen skole, som også ligger et par minutter unna, finner vi busslinjene 30 (Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita - Bøler).
 
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.

Byggemåte
Se vedlagte takstrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 3 m² i felles kjeller.
 

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2.

Etasjeskille
Støpt etasjeskille.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE, KJØKKEN OG ENTRÉ
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 5 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 20 mm
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater vegger og himling - Baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Noen overfladiske riper i enkelte fliser.
Vurdering av avvik:
- Noen skruehull etter tidligere innfesting. Hullene er tettet med silikon.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Membran på vegger og gulv og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over alder. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sanitærutstyr og innredning - Baderom
Veggmontert toalett, ikke synlig drensspalte under toalettet. Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne med innfellbare dusjdører og dusjarmatur. Opplegg til vaskemaskin.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Dvs. takstmann er ikke kjent med hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avtrekk - Kjøkken
Mekanisk avtrekksvifte i overskap på kjøkken betjener baderom og kjøkken.
Vurdering av avvik:
- Uttrekkbart styringspanel med generell elde og bruksslitasje. Vanskelig rengjøre skikkelig.
Tiltak:
- Utskifting anbefales og bør påregnes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannledninger-  Teknisk installasjoner
- Type rør: Rør-i-rør
- Fordelerskap: I himling over dusjhjørnet, det er sluk i gulv. Evt. lekkasjevann fra fordelerskap blir ledet til drensspalte i vegg på baderommet.
- Røranvisning: Nei, mangler.
- Hovedstoppekran for leiligheten: I fordelerskapet, begge kranene ble testet og fungerte 100%.
- Lekkasjestopper: Nei, anbefales på kjøkken, ikke krav til dette i byggeåret.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Røranvisning mangler.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Det anbefales montering av lekkasjestopper på kjøkken. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

DET BLE OBSERVERT OG OPPLYST FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer fra 2021 i el.skap uten forbruksmåler er plassert i gang (inni garderobeskap). Samsvarserklæring datert 2021-07-19 for arbeider er fremvist. Beskrivelse: "Stue/kjøkken: Hengt opp to dobbeltisolert lamper kunden har skaffet selv. Skiftet to defekte dimmere med to nye LED dimmere. Sikringsskap: Skiftet ut gamle automatsikringer med nye jordfeilautomater".
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Fra byggeåret
-Hovedbryter: 40 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i boligen er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.

1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

Spørsmål til eier:
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- 2005.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ja.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja.

Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei. Samsvarserklæring for elektroarbeider i 2005 er ikke kjent for takstmann.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget:
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei.

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.

Inntak og sikringsskap:
10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.

Generell kommentar:
- Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest for oppføring av boligblokk fra 2008.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir varmet opp med varmekabler på baderommet og elektrisk panelovner.

Selger informerer om at anslått forventet årsbruk gjort av Fjordkraft er 7300 kwh i året. Faktisk forbruk vil variere fra husstand til husstand.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 9 091,- pr.mnd.
Varmtvann, felles strøm, bredbånd, betjening av andels fellesgjeld, dugnadsbidrag, felles byggeforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har følgende lån:

Bank: Husbanken
Lånenr: 11493623
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats per 10.12.2024: 4,71%
Restsaldo per 10.12.2024: 14 352 886,78,-
Innfrielsesdato: 01.06.2031
Type rente: Flytende rente

Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr: 98207948861
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats per 10.12.2024: 6,10%
Restsaldo per 10.12.2024: 7 330 583,-
Innfrielsesdato: 30.06.2051
Type rente: Flytende rente

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 7 352 412,- og driftskostnader på kr. 2 680 476,-. Dette gir et årsresultat på kr. 4 698 239,-.
 
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak inngått forlik med Amtmann Meinichsgt 15 Garasje AS. Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak lavere kostnader til advokat enn budsjettert, og at borettslaget ikke har hatt vedlikeholdskostnader i garasjen i 2023.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6650209

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 226 300,- Som sekundærbolig Kr. 4 905 201,-

Borettslag
Borettslag: DET GLADE KVARTAL 1 BORETTSLAG, Orgnr: 988437662

Borettslaget består av 82 andelsleiligheter. Det Glade Kvartal I Brl er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjons- nummer 988437662, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune

STYRETS ARBEID
I dialog med styret per e-post den 17.12.24 informerer styre følgende:
Det er planlagt en modernisering av heisene, da de er rundt 20 år. Først og rekst skald et skiftes heisbrems, da det er en del bråk fra disse. Det er usikkert på når det blir utført modernisering, da det er en svært kostbar affære.

STYRETS ARBEID I 2023/2024
Det har vært gjennomført 2 dugnader i perioden (høsten 2023 og våren 2024). Det har vært stort oppmøte på både høstdugnad og vårdugnad. Det settes stor pris på at så mange møter opp på dugnad. Dugnad handler ikke bare om å holde fellesarealer fine, men også å treffe naboer i godt lag.

I 2023 var det 4 overdragelser av borettslagets andeler. Så langt i 2024 har det vært 5 overtagelser. I dekkhotell og utleieboder har det i 2024 vært håndtert 18 utleieforhold. Inntekten for hele 2023 var på kr 29.800,-. Så langt i 2024 ligger inntekten på kr 15.600,-.

Styret kom i mai 2023 til enighet med fordeling av kostnader i forbindelse med leieforholdet i garasjen, og fra høsten 2024 har det vært mulig å leie parkeringsplass med el-lader.

I 2023 ble porttelefonen i alle leiligheter oppgradert til Comelit Ultra Touch levert av Access Låsspesialisten AS. Beboere kan etter ønske selv oppgradere porttelefon til å ha video & app funksjon.

FØLGENDE BLE VEDTATT PÅ ÅRSMØTE I 2024
Central brannvarsel
Jeg mener borettslaget bør investere i sentrale røykvarsler som er i hver enkelte leilighet, for å øke sikkerheten. En sentral kobler røykvarsler øker sikkerheten for alle beboer i hele boligblokken.
Styrets innstilling: Styrets innstilling er at det kan hentes inn tilbud på dette. Etter tilbud er hentet inn kan borettslaget stemme over om de er er noe man ønsker.
Forslag til vedtak: Jeg mener styret skal ta på seg at få inn anbud på hva det ville koste at installere er sentral Brannvarsel system i hver leilighet.
Vedtatt: Forslaget til vedtak har blitt vedtatt.

Nabovarsel ved støyende aktiviteter
Beboere som planlegger støyende aktiviteter eller annet som kan virke sjenerende på andre beboere må melde  inn nabovarsel. Naboloven må også følges.

Støyende aktiviteter kan være oppussing, høy musikk, samling av mange personer i en leilighet, eller tildekning  av for eksempel fellesområder etc.Beboer melder inn dato og tidsrom støyende aktivitet vil pågå og når det forventes at det er ferdig. Beboere som blir påvirket av støyen kan kontakte styret og klage på støyen. Styret kontakter dere beboer som forårsaker støyen.
Eventuelt kan beboer selv henge opp et nabovarsel med kontaktinfo på tavler eller andre relevante steder i  bygningen. Eller benytte seg av Oppslag funksjonen på Vibbo.

Bakgrunnen for de er at det ofte er oppussing og annen støy i bygningen ulike tider i løpet av døgnet. Det er  nærmest umulig å vite hvor støyen kommer fra og dermed er det ikke enkelt å kontakte riktig beboer.
Styrets innstilling: Beboere melder fra på VIBBO under tema “Oppussing” når det skal utføres støyende aktiviteter. Utover det  følges husholdningsregler for det Glade Kvartal 1. Det er mulig å ta kontakt direkte med nabo som står for støyet, fremfor at de e må gå gjennom styret.
Forslag til vedtak: Beboere som planlegger støyende aktiviteter eller annet som kan virke sjenerende på andre beboere må  melde inn nabovarsel. Naboloven må også følges. Vedtatt: Forslag til vedtak ble vedtatt.

Kartlegge kapasitet
De større leilighetene kan ha behov for mer strøm enn det som i dag er tildelt. Det er større strømbruk til  oppvarming og eventuelt fremtidig kjøling sommerstid, spesielt leiligheter på toppen som blir en del varmere  da varmen stiger inne i bygget og er mer sol eksponert. De med uteareal kan ha behov som varmelamper etc som trekker en del strøm og eventuelt andre installasjoner.

Det er sjekket inntak til en av leilighetene i 6 etasje. Her ligger det nok kabling til å øke antall amper inn i  leiligheten, men det er usikkert hvor mye strøm bygget har til disposisjon. Økningen vil være begrenset av  eksisterende kabling inn til leilighetene, det vil derfor være noe begrenset hvor mye tilførselen kan økes. Det er ønskelig å øke til 3-fas 50A, 3-fas 40A eller 2-fas 60A alt e er hva kapasiteten/kablingen tillater.
Styrets innstilling: Styret sjekket ut kapasitet. Er det kapasitet fordeles dette rettferdig for de som ønsker dette. Utover det skal alle installasjoner på hvor det kreves strøm på uteareal godkjennes av styret.
Forslag til vedtak: Kapasiteten til bygget kartlegges og måles. Det sjekkes først hva kapasiteten er på papiret, hvis det er usikkert om det er nok kapasitet se es det inn måler for å måle reelt forbruk og hva rest kapasitet er. Dette må muligens måles vinterstid da forbruket er høyest. Hvis det er nok kapasitet til alle som melder interesse  godkjennes økning til de som ønsker det, ved manglende kapasitet fordeles de e re ferdig til de som melder interesse og har behov for høyere kapasitet. Alle kostnader fordeles på de involverte eiere, borettslaget skal ikke belastes noen kostnader.
Vedtatt: Forslaget til vedtak har blitt vedtatt.

STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
2021:
- Utbedring fuktsperre grunnmur. Ingen tegn til fukt i disse områdene, kun manglende topplist og stedvis manglende plast.
- Rehabilitering av membran m.m. Rehabilitering av membran, terrasser, panelte rekkverk og vegger på ytre fasade i 4., 5., og 6. etg. Det legges ikke nytt membran under felles terrasse i 6. etg. eller felles terrasse over L413.
2020:
- Utarbeidet en vedlikeholdsplan.
2019:
- Individuell måling av strøm. Alle leiligheter har ny måler fra Hafslund og fellesmåling av strøm har opphørt. Det er nå anledning til selv å velge strømleverandør.
- Ledelys og nødlys byttet. Byttet ut alle ledelys og nødlys i borettslagets fellesarealer som trappeløp, inngangspartier og bodområder.
- Nytt låssystem på fellesarealet. Skiftet låskasser til bodområder, hovedinnganger, sykkelbod, avfallsrom og andre låste rom på fellesarealet.
- Nyplanting bed Nils Huus gate. Nyplanting og forbedring av jord i bed ved langsiden Nils Huus gate. Opprettet utekran og lagt ut svetteslanger.
- Nye sykkelstativ i sykkelbod. Nye sykkelstativ montert i sykkelbod U1 og oppgradert bod undernedkjøring i garasje U2 med de gamle sykkelstativene.
- Installert fibernett.
2019-2020:
- Omlegging og ombygg av elanlegg garasje. Elektrisk anlegg i garasjen er oppgradert og ombygget. Alt er klart for installering av ladeanlegg for el-biler
2018:
- Ny sklisikring svalganger. Utbedring av dekke på svalganger.
- Takterrasser. Slipt alle 4 takterrasser samt ny fargesetting av terrassedekket.
- Utnyttelse av "dødt" fellesareal. Bygget 6 utleieboder, etablert låst dekkhotell og miniverksted.
2017:
- Trampoline og fallunderlag. Etablering av to trampoliner. Fallunderlag ved busker og lekeapparat. Utbedring av plen.
2016-2017:
- Maling inngangsparti, trapperom, f.dører
2015:
- Rehabilitering av svalganger. Rehabilitering og reparert skader som følge av vanninntrenging.
- Maling av overflater. I forbindelse med rehabilitering av svalgangene.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper m ener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett! 

Tekniske installasjoner
Borettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av internett.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt, dersom det ikke er til sjenanse for andre beboere.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
2005/9746-1/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:29
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:394
Bestemmelse om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.

2005/9746-2/105 Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:29
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:394
Bestemmelse om garasje/parkering
Bestemmelse om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.

2005/9746-4/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m.
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune Plan- og bygningsetaten.
Gjelder denne registerenheten med flere

2005/77089-1/105 Felles pantedok bor.innsk
BELØP: NOK 33.224.800
Panthaver:De Fremtidige Andelseierne I Borettslaget
Lnr: 7135834
Panthaver:V/Obos Eiendomsforvaltning As
Lnr: 7135906

2015/970445-1/200 ** Prioritetsbestemmelse
Veket for:
Beløp: NOK 8.035.044
Panthaver:EIKA BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 885621252

2006/528780-1/200 Leieavtale
leietid: 100 År
fra dato: 01.11.2005
leie: NOK 25.000 Pr. År
Rettighetshaver:AMTMANN MEINICHS GATE 15 GARASJE AS
Org.nr: 925011703
Bestemmelser om regulering av leien
Bestemmelser om forlengelse
Med flere bestemmelser
Leieavtalen omfatter garasjeanlegget.

2020/2683784-1/200 ** Transport
Fra:AMTMANN MEINICHSGATE 15 ANS
Org.nr: 985055041
Til:AMTMANN MEINICHS GATE 15 GARASJE AS
Org.nr: 925011703

2017/1453027-1/200 ** Pant i rettighet
BELØP: NOK 8.500.000
gjelder: LEIEAVTALE 2006/528780-1/200
Panthaver:BN BANK ASA
Org.nr: 914864445

2022/1175935-1/200 ** Pant i rettighet
BELØP: NOK 11.500.000
gjelder: LEIEAVTALE 2006/528780-1/200
Panthaver:BN BANK ASA
Org.nr: 914864445

Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255, S-5142, S-178GO og S-4537 kan sees hos megler.
 
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
 
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett (S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.

Vernestatus for Brettevilles gate 17: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).

Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og bygningsetaten for sluttbehandling.

Pågående saker:
* Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer 202454127. Det foreligger rammetillatelse datert den 12.08.2024. Det er søkt om fasadeendringer, herunder nedforing av himlingsløsninger under karnapper slik at det blir en kontinuerlig himling, endringer av dør- og vindusfelter og nye aluminiumsprofiler, etablering av pussede og malte overflater på søyler/pilastre, oppføring av fasadebelysning og utvendig solavskjerming i form av screens foran vinduer i andre næringsetasje. Se mer her:https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454127

* Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende bolig. Saksnr: 202456118, mottatt 08.05.2024. Status: Søknad mottatt. Kort beskrivelse av tiltaket: To nye boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller. Tilbygg/ombygging av fasade i eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse på eksisterende boligblokk og oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
Se mer her:  https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118

Pågående plansaker:
* Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48. Saksnummer: 202212601.
Kommuneplanen har blant annet mål om en klimavennlig byutvikling der all transportvekst skal tas med kollektiv, sykkel eller gange og et mål om å styrke og videreutvikle byens blågrønne strukturer. Planområdet er i kommuneplanens arealdel avsatt til bebyggelse og anlegg, fremtidig (utviklingsområde ytre by). Formålet skal sikre en bymessig utforming av området, gjennom høy tetthet og arkitektonisk kvalitet, finmasket gate- og byromsstruktur, variert arealbruk mm. Formålet tilrettelegger også for god tilgjengelighet, med prioritering av gang- og sykkeltrafikk, samt et vei- og gatesystem som prioriterer lokalsamfunnet fremfor gjennomgangstrafikk. Storokrysset er markert som knutepunkt. Storo/Lillo og Nedre Grefsen er vist som områder hvor «Felles planlegging» kreves. Storo/Lillo er foreløpig løst med Tiltaksliste for offentlige rom Storo og Lillo («TOR Storo/Lillo»). Politikerne har krevd at nedre Grefsen skal være gjenstand for områderegulering.
Du kan følge saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601&wfl=N&Dateparam=11/26/2024&sti=

* Detaljregulering- Hans Nielsen Hauges gate. Saksnummer: 202214970.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og Nordkappgata fra kjørevei, fortau og annen veigrunn til kjørevei, sykkelfelt, fortau og annen veigrunn. Hovedhensikten med planforslaget er å tilrettelegge for et høystandard sykkelanlegg i begge retninger. Planen legger også til rette for bedre siktforhold i krysset Hans Nielsens Hauges gate X Carl Jeppesens gate og utvidelse av et fortau i Carl Jeppesens gate.

For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214970

Sandakerveien og Nycoveien - oppgradering
Bymiljøetaten bedrer tilretteleggingen for syklende, gående og kollektivreisende i Sandakerveien og Nycoveien. Prosjektet vil øke trafikksikkerheten, samt tilrettelegge for økt byliv og lokal overvannshåndtering. Anleggsarbeidet er planlagt fra september 2024 og varer frem til sommeren 2026. Arbeidstider er planlagt:
- Mandag til torsdag: 07:00 – 19:00
- Fredag: 07:00 – 16:00 (ved behov)
For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/oppgradering-av-sandakerveien-og-nycoveien/[toc-3

Kabeltunnel
Kabeltunnel Sogn-Ulven
Statnett bygger ny kabelforbindelse mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner. Tunnelen bygges i berg via to tverrslag ved Ulven og Tåsen (Rektorhaugen). Tunnelarbeidene starter opp sommeren 2023, og prosjektet skal ferdigstilles innen mars 2029. De to jordkabelforbindelsene som i dag går mellom Sogn og Ulven er fra 1950- og 60-tallet, og må derfor erstattes for å sikre trygg strømforsyning i og rundt Oslo i fremtiden. De som bor i nærheten av tunnelen vil merke arbeidene mest. Arbeidet vil flytte på seg, slik at den enkelte husstand ikke vil oppleve samme nivå gjennom hele anleggsperioden. Støy og vibrasjoner i forbindelse med sprengningsarbeidet vil kunne merkes mest, men også hammer- og borelyd vil kunne høres. For mer informasjon henvises det til Statnetts nettsider: https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-ost/sogn-ulven/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 750 000,- (Prisantydning)
kr 470 313,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 220 313,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 090,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 221 403,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 231 353,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr (Kr.6 570)
Foto (Kr.5 500)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Markedspakke (Kr.22 900)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.9 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 220 313,-) (Kr.52 500)
Totalt kr. (Kr.125 170)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0283

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Nils Huus' gate 2
For mer om objektet
Nils Huus' gate 2

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: