EiendomPontoppidans gate 9B, 0462 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 22 Orgnr. 978702368 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 126 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 121 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig rom: Entré, innvendig bod, stue, gang, separat toalett, tre soverom,
kjøkken og baderom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 20 kvm
ArealPrimærrom: 116 kvm, Bruksareal: 126 kvm, BRA-i: 121 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 20 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1998
TomtEiet tomt 2446 kvm
Prisantydning11 400 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Anders J. Bryhn datert 19.11.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- 06.11.2024.
Andel fellesformue: kr. 39 696,- pr. 07.11.2024.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 11 400 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 825,- (Eierskiftegebyr garasjeplass)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 806,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 11 409 806,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 11 419 756,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 080,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFelleskostnader er knyttet til garasje, kabel-tv/internett, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter,
vedlikehold, driftskostnader og forretningsfører.
Totale felleskostnader per mnd. er på kr. 5 080 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 4 385,-
- Kabel-tv: 529,-
- Garasje: 166,-
Styret har vedtatt en økning av punkt "Felleskostnader" med 13 % fra 01.01.2025 (fra kr. 4 385,- til kr. 4
955,-), grunnet generell prisvekst, økning i forsikringspremie og høyere kommunale avgifter i Oslo. Etter
de kjente økningene vil totale felleskostnader være kr. 5 650,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierElin Western
Øyvind Minsaas
BeskrivelseVelkommen til balkonglivet i Sagene Ring!
Dette er virkelig en leilighet av de sjeldne. Vi snakker en stor hjørneleilighet på hele 121 m², med to
balkonger, garasjeplass og masse lys og luft. Det første som møter deg er de store vindusflatene og en
stue på hele 43 m². Følelsen av nærmest ubegrenset plass er ganske så behagelig, og det gjør selvsagt
at det er mange muligheter til hvordan du kan innrede rommet. Kjøkkenet ligger i andre enden, som i seg
selv er et nesten like mye brukt oppholdsrom som stua. Det er innredet for koselige stunder rundt
spisebordet. Her er også utgangen til en av balkongene på 10 m². Den andre balkongen, som er like stor,
har utgang fra kjøkkenet.
- Medfølgende garasjeplass
- Heis til etasjeplan
- To solrike balkonger
- Ingen dok. avgift!
- Veldrevet borettslag med godt bomiljø
ParkeringMed leiligheten følger det én garasjeplass (nr. 114) i felles garasjeanlegg.
Administrasjonsgebyr på kr. 825 medfølger i tillegg på eierskifte av garasjeplassen.
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt- også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år.
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år.
- El-bil : 2 000 kroner for ett år.
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år.
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetLeiligheten har en perfekt beliggenhet: midt på Sagene, men likevel skjermet fra byens støy.
Sagene Ring er navnet på en nedlagt trikkelinje i Oslo. Etter at trikkelinjen ble nedlagt og de store
vognhallene ikke lenger hadde noen funksjon ble det bygget tre borettslag i leilighetskomplekser på
tomten og etablert næringsvirksomhet i de gamle trikkestallene. De gamle trikkestallbygningene sto
ferdig i 1899, men ble 100 år etter modernisert og omgjort til moderne kontorlokaler. I årene 1998-1999
ble boligenhetene reist rundt de gamle trikkestallene og rommer til sammen ca. 250 leiligheter.
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper og lekefigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra
Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern, Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS Sagene bare 80 meter unna og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos
Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste
klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 2446 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Skole/barnehageDenne boligen ligger i et attraktivt og barnevennlig område med kort avstand til både Bjølsen barneskole
og Voldsløkka ungdomsskole. Beliggenheten gir en praktisk og enkel skolevei for familier, og området
rundt er godt tilrettelagt med grøntarealer og gode trafikksikkerhetstiltak. Det er også gode muligheter for
fritidsaktiviteter i nærområdet, noe som gjør at både skolebarn og ungdom har tilgang til et variert og aktivt
miljø.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/ Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
InneholderBygget er fra 1998 og holder derfor nyere standard. Elektrisk døråpner og flislagte fellesområder gjør
førsteinntrykket komplett; her er det orden på sakene.
Leiligheten holder gjennomgående bra standard med parkett på alle gulv samt malte vegger og
himlinger. I entreen og på badet er det fliser på gulv. Planløsningen, beliggenheten og lyset gir en meget
god atmosfære, og gjør dette til et sted der man har lyst til å være.
Under kan du lese litt om leiligheten rom for rom:
Entré:
Her er det en stor skyvedørsgardeobe, og enda bedre: adkomst til en stor innvendig bod. Her er det også
hyller og opplegg for annen oppbevaring, og rommet er såpass stort at det fint kan innredes som for
eksempel kontor om man vil det.
Stue:
Det er her leiligheten virkelig åpner seg. Ikke mindre enn fire store vinduer mot syd slipper inn massevis
av lys, og det er heller ikke nevneverdig innsyn av den grunn. Rommet er på hele 43 kvm., og gir naturlig
nok mange muligheter for møbleringsalternativer. Herfra finner vi utgangen til den første av i alt to
balkonger, målt til 10 kvm.
Kjøkken:
Nydelig kjøkken pusset opp i 2015. Kjøkkenet er lagt opp som et spisekjøkken med et stort spisebord.
Her fra er det også utgang til den sydvendte balkongen på 10 kvm, og til sammen er disse to rommene
en egen oppholdssone om sommeren. Alle hvitevarer er integrerte, og ikke minst er det en integrert
espressomaskin. Dette er hverdagsluksus i praksis.
Soverommene:
De tre soverommene har alle tre vindu mot trafikkfritt område. De er godt separert fra stuen, og alle har
god plass til garderobeløsninger. Soverom nr. tre, eller det minste rommet om man vil, fungerer også
utmerket som kontor kombinert med gjesterom.
Bad:
Stort bad fra byggeår med plass til både boblebadekar og eget dusjhjørne. Det er varme i gulvet også.
Gjestetoalett:
Dette lille rommet er smart. Foruten et ekstra toalett er det her også plass og opplegg for vaskemaskin og
tørketrommel slik at man slipper å ha dette inne på badet.
ByggemåteBoligblokk fundamentert med såle til antatt faste masser. Bærende konstruksjoner i betong. Plater og
teglsteinsforblending på fasader.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 5 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater vegger og himling - baderom
Flislagte vegger. Malte betongdekker som himling.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
- Sprekkdannelser langs deler av nederste flisrekke på vegg.
Konsekvens/tiltak:
- Oppussing anbefales. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Overflater Gulv - baderom
Flislagt gulv. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 25 mm, tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med
krysslaser.
Fall < 1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusj. Evt. membranoppkant er ikke mulig å
konstatere visuelt.
Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder.
Det er ikke tilfredstillende fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Det er ikke tilfredstillende fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder
på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Ikke tilfredstillende fallforhold.
Konsekvens/tiltak:
- Oppussing anbefales. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Synlig dukmembran i sluk (gulvmembran). Membran på vegger og evt. membranoppkant
under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere
hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Pga. sprekkdannelser i
veggfliser må det påregnes at membranløsning i samme område er påvirket/skadet.
Konsekvens/tiltak
- Installering av tett dusjkabinett anbefales. Oppussing anbefales. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer i el.skap uten forbruksmåler er plassert i gang. -Inntaksledning/stigeledning i
bygningen, alder: Fra byggeåret -Hovedsikring: Se eget skap i oppgang.
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
Eier opplyser at det elektriske anlegget fungerer fint.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Det er fremvist en samsvarserklæring datert 28.09.2016 fra A/S Elektrisk vedr. "Lukke avvik eetter
rapport fra Hafslund, rapport nr. 4057288. .....".
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
Generelt om anlegget
7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.
Inntak og sikringsskap
9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å
sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Nei.
11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.
Generell kommentar
Kursfortegnelsen stemmer ikke overens med nummerering/merkingen men antall sikringer. Det må
påregnes en uavhengig el-kontroll (kostnad under kr. 10.000,-) da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt.
behov for oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Under 10
000.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Isolérglass i trestamme datert 98. Årstall: 1999
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som påkrevet men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Inngangsdør
B30 brannsertifisert inngangsdør.
Vurdering av avvik:
- Stedvise sår og merker i dørblad og karm.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig. Døren fungerer fint. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Balkong 2
Balkong med adkomst fra stuen. Bygget med støpt betongdekke og rekkverk i metall. Ved nedbør er det
naturlig avrenning, fallforhold er ikke testet nærmere. Rekkverk høyde: 103 cm Det er under 10m til
bakken.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Generell vær- og bruksslitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes jevnlig vedlikehold/oppussing av balkong. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Balkong 1
Balkong med adkomst fra kjøkken. Bygget med støpt betongdekke og rekkverk i metall. Ved nedbør er det
naturlig avrenning, fallforhold er ikke testet nærmere.
Rekkverk høyde: 103 cm Det er under 10m til bakken.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Stedvis malingsavskalling. Litt rust.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes jevnlig vedlikehold/oppussing av balkong. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Overflater
Gulvflater består av: Parkett, fliser på baderom, gulvbelegg på toalettrom og innvendig bod.
Veggflater består av: Malt betong, malte plater og fliser på baderom.
Himlinger består av: Malt betong, noe innkassing med malte plater.
Alle overflater er fullt brukbare.
Vurdering av avvik:
- Parkett har stedvise glipper og enkelte sår/slitasjemerker.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvik. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det allerede er påvist andre avvik i våtsonen.
Vurdering av avvik:
- Hulltaking er ikke foretatt da det allerede er påvist andre avvik i våtsonen.
- Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusj bak sprukne fliser.
Konsekvens/tiltak:
- Utbedringer må påregnes. Det anbefales oppussing. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og konstruksjon - separat toalett
Separat toalettrom inneholder et toalett, servant med blandebatteri og opplegg til vaskemaskin. Det er
normal bruksslitasje.
Vurdering av avvik:
- Det gjøres oppmerksom på at rommet er fra byggeåret med den elde, slitasje og utidsmessighet det
medfører.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes oppgraderinger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Kobberrør
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
annen tilsvarende sikker løsning. Røranvisning: Nei
Hovedstoppekran for leiligheten: Innenfor inspeksjonsluke på baderommet, ble testet og fungerte 100%.
Lekkasjestopper: Nei, anbefales i alle rom med vanninstallasjoner.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Manglende
dokumentasjon. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. • I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med
utskiftning av rør. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Avløpsrør er fra byggeåret. Avløpsrør er ikke synlig i leiligheten.
Levetidsbetraktning
Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Støpejernsrør. Dominerende rørmateriale mellom 1950 og 1970 = TG 2/3
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Varmtvannstank
Bereder er fra 1998. Volum: 116 liter. Effekt: 2kW. Elektrisk tilkobling er fastmontert, dvs. ikke avvik. Det
anbefales montering av lekkasjestopper på kjøkken som inkluderer berederen.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank.
- Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år
Konsekvens/tiltak:
-Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig
oppstå på eldre tanker. • Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved
varmtvannstank. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattest på boligblokken datert 2000.
Det er påvist avvik i forhold til dagslysflate og takhøyde.
AVVIK DAGSLYSFLATE:
Dagslysflaten på to soverom 1 og 2 (se plantegningen) er mindre enn 10% av de respektive rommenes
BRA.
AVVIK TAKHØYDE:
Takhøyde er målt til 2,40m men enkelte steder er takhøyde målt til 2,38-2,39m.
For romhøyde i boenheter gjelder følgende:
a) Rom for varig opphold skal ha høyde minimum 2,4 m.
b) Rom som ikke er for varig opphold skal ha høyde minimum 2,2 m.
c) Fritidsbolig med én boenhet skal ha høyde minimum 2,2 m.
d) Deler av et rom kan ha lavere høyde der dette ikke påvirker rommets tiltenkte funksjon.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med varmekabler på baderomsgulvet og panelovner.
Selger opplyser om årlig strømforbruk på ca. 9200 kWh fra januar - oktober 2024. Faktisk forbruk vil
variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomskatt på kr. 5 100 i 2024. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 080,-
pr.mnd.
Felleskostnader tilknyttet til garasje, kabel-tv/internett, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, vedlikehold, driftskostnader og forretningsfører.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: OBBK01-98207365459
Type: Annuitet
Restsaldo: 2.758.394,-
Restløpetid: 3 år 7 mnd.
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 07.11.2024: 6,14%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 3 027 727,- og driftskostnader på kr. 2
373 385,-. Dette gir et årsresultat på kr 667 201,-.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6596090
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 329 084,-
Som sekundærbolig Kr. 8 850 519,-
BorettslagBorettslag: Borettslaget Pontoppidan, Orgnr: 978702368
Borettslaget består av 56 andelsleiligheter, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Borettslaget er et
samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett),
og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på pontoppidan@styrerommet.no.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
STYRETS ARBEID I 2023
Noen av årets hendelser:
- Tre vannmåler er installert på hovedvanninntakene for å spare kostnader (øker ca 20% p.a.).
- Brannslukkere er montert i annenhver etasje.
- Strømbrudd borettslaget hadde to ganger skyldes mest sannsynlig to elbil-ladere, etter at de ble byttet
har det ikke skjedd igjen.
- Noen Velux takvinduer er byttet og det er 16 stk igjen som vil bli byttet når nødvendig.
- Gjenoppbygging av råteskadet takterrasse. Det har vært vanninnsig i en takbod og i bod ved heis. Tak
har fått noe ny takpapp og ift bod er det lagt ut drensrør med frostvakt.
Neste år:
- Styret søker å avhjelpe boder ift vanninnsig. (Dette gjelder ikke boden tilhørende denne andelen)
- Pusse opp inngangspartiene og utføre noe lett murerarbeid på svalgangen for å hindre innvendig
avrenning. - Heiser har som biler en begrenset levetid, servicekostnadene øker med alderen. En ny heis
koster ca 1.500.000,- (borettslaget har to), hvilket kan lånefinansieres, men det vil medføre en ikke
uvesentlig økning av felleskostnadene. Heistilsynets anmerkninger blir utbedret.
SAMEIET SAGENE RING VEL OG SAGENE RING GARASJESAMEIE
Borettslaget er medlem i Sagene Ring Vel og medeier i Sagene Ring Garasjesameie. Til orientering er
resultatregnskap og balanse for nevnte sameie pr. 31.12.2022 satt inn bakerst i årsrapporten. De som
ønsker ytterligere informasjon om sameiet, kan henvende seg til megler for å få utlevert sameiets
årsrapport og regnskap.
Selskapet eier 19,38% i Sagene Ring Garasjesameie. Selskapet har solidaransvar for den samlede
gjeld i sameiet og garantiansvar refererer seg til den samlede gjeld i Sagene Ring Garasjesameie og
utgjør kr 14 958. Selskapets andel i Sagene Ring Garasjesameie vises som anleggsmidler under posten
"andel egenkapital i fellesanlegg". Selskapets andel av driftskostnader og årsresultat i sameiet er inntatt i
resultatregnskapet under posten "Sagene Ring Garasjesameie".
Selskapet er medlem av Sagene Ring Vel, og hensikten med foreningen er å sikre at eiendommens
samlede uteareal blir vedlikeholdt slik at det kan utnyttes av medlemmene på en hensiktsmessig måte.
Medlemmene er forpliktet til å overlate til Sagene Ring Vel å gjennomføre vedlikehold av medlemmenes
samlede uteareal i samsvar med vedtektene, jf. erklæring om bruk av uteareal som er tinglyst på alle
medlemmers eiendom.
ÅRSMØTE 2023
Sikring av boder
I de siste par årene har det vært flere tilfeller av innbrudd i bodene, både i garasjen og på loftet. (Dette
gjelder ikke boden tilhørende denne andelen). Her bør man gjøre en overhaling og gjennomgå hvilke
utbedringer som må gjøres for å minimere risikoen.
I felles bodrom med gitter:
- Installere toppgitter for å hindre at man kan klatre over til alle boder etter å ha kappet opp en lås.
Estimert kostnad etter å ha snakket med leverandør: ca 10 000 kr ink materialer og installering (venter
fortsatt på svar om detaljert tilbud)
- Bytte ut låsesylinder i fellesbod i garasjen med samme lås som alle andre dører med chip. Per dags
dato er det den gamle fellesnøkkelen, en nøkkel som flere hundre har ettersom andre borettslag i
Sagene Ring bruker samme nøkkel på sine dører. Estimert kostnad: 7500 kr per lås.
Øvrige boder:
- Vurdere forsterkning av boder ala det Thurmannsgate har gjort (de enden av garasjen inn til høyre når
man kjører inn). Venter fortsatt på et prisestimat
Styrets innstilling: Styret mener at selve låsen er eiers ansvar. Slik at de som ønsker dette må gjøre det
selv. Det er ikke valgt digital lås, da det vil gi store kostnader ved skade, og det må installeres ved 4/5
dører. Når det gjelder innvendig sikring anser styret at dette er hensiktsmessig dersom kostnaden ikke
overstiger kr 10 000,-.
Forslag til vedtak: Borettslaget iverksetter nødvendig sikringstiltak av boder (herunder bytte låser,
installere toppgitter og vurdere forsterkning av boder). Forslaget ble vedtatt.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettMedlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt
en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar
kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS
innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i
OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at
fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av
forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår.
Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer
som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget
boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten,
blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en kollektiv FLEX-avtale med Telia der andelseierne kan velge forskjellige pakker.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr i leiligheten under forutsetning av at andelseieren følger de regler som
andelseierne selv vedtar i generalforsamling.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ikke:
- Pendellamper i stue, kjøkken og hovedsoverom.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1998/48291-4/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Gjelder denne registerenheten med flere
1998/48291-5/105 Erklæring/avtale
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan- og Bygningsetaten
og punkt 2 ikke uten samtykke fra Oslo Vann- og avløpsverk.
Gjelder denne registerenheten med flere
1998/48583-1/105 Bruksrett
Gjensidig bruksrett og plikter vedkommende uteareal m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-3561 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-3561 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Huseby
vannbehandlingsanlegg (S-5058). Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for etablering av
nytt vannbehandlingsanlegg og overføringstunneler for vannforsyning med tilhørende anlegg og
konstruksjoner.
Pågående byggesaker:
*Pontoppidans gate 7 - Innvendig ombygging, ny plassering av heis, nye toaletter og tekniske anlegg i
eksisterende kontorlokaler. Saksnummer 202457823. Tillatelse til tiltaket ble gitt den 15.07.2024.
Søknaden omfatter innvendig ombygging av kontorlokaler i Pontoppidans gate 7, bydel Sagene.
* Arendalsgata 3 A-C - Utskifting av tak og reetablering av loftsleiligheter. Saksnummer: 202307668.
Søknaden omfatter utskifting av tak, reetablering av eksisterende loftsleiligheter, utvidelse av en
loftsleilighet, innlemming av fellesareal til bolig, innsetting av nye buede takvinduer på fasade nord og
mindre fasadeendringer på fasaden mot bakgård. Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene. Rammetillatelse
er gitt den 04.10.2023. Igangsettingstillatelse nr. 1 er gitt den 20.09.2024.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202307668
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 11 400 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 825,- (Eierskiftegebyr garasjeplass)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 806,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 11 409 806,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 11 419 756,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.7 200)
Visningshonorar (Kr.3 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Innhenting av grunnbok (Kr.164)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Tilstandsrapport (Kr.12 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 100)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 342)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum: 11 400 000,-) (Kr.68 400)
Totalt kr. (Kr.147 791)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0279
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no
Linnea Markussen
Eiendomsmegler
Mob: 45 46 41 95
[/ E-post: lm@eie.no