EiendomPontoppidansgate 13C, 0462 Oslo
MatrikkelGnr. 221 Bnr. 101 Snr. 96 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 80 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 60 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 20 kvm
ArealPrimærrom: 60 kvm, Bruksareal: 80 kvm, BRA-i: 60 kvm , BRA-e: 20 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1911
TomtFellestomt 29591 kvm
Pent opparbeidet tomt med asfalterte gangveier, busker, trær og beplantning og flere plantekasser
mellom blokkene. Felles sykkelparkering, barnevognsoppbevaring og moderne avfallssystem. Hyggelig
lekeplass og skjermet bakgård innerst på sameiets tomt med gressplen, sittebenker og lekeapparater
Prisantydning4 900 000
TilstandsrapportTakstmann: Tony André Andersen
Takstdato: 20.09.24 16:13
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 172 428,- pr. 08.10.24
Andel fellesformue: kr. 12 748,- pr. 08.10.24
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 900 000,- (Prisantydning)
kr 172 428,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 072 428,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 130 050,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 131 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 203 978,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 213 228,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 208,- pr. mnd.
Felleskostnader 08.10:
Felleskostnad: 3.804 ,--
Kabel-Tv: 404, -
Totalt: 4.208,-
Felleskostnad inkludererTv-kabel/fiber, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, drift, vedlikehold og
betjening av kapitalkostnader
Kommunale avgifterInkludert i felleskostnader
EierKristiania byggeselskap for smaaleiligheter v. Bendik Hoff Hjort
Kristiania byggeselskap for smaaleiligheter v. Guni Haukland
BeskrivelseGjennomgående selveier belligende i en vakker klassisk bygård på Sagene.
Arkitekt Kristen Rivertzs ønsket at folk skulle oppleve «lys, luft og skjønnhet» der de bodde. Han hadde
revolusjonerende ideer om hvordan dette gjøres og tegnet opp 15 frittstående bygninger på begynnelsen
av 1900-tallet.
Verdt å nevne:
•Badet og kjøkken er oppusset i regi av Kristiania byggeselskap i 2005 m/nye soilrør, sluk, membran
m.m. Mekanisk ventilasjon over tak.
•Veldrevet sameie med høy trivselsfaktor og imponerende vedlikeholdshistorikk -se www.rivern.no
•Lave felleskost. inkl. bl.a kabel-TV/fiber
•Pipeløp i stuen (Renovert pipeløp i 2015)
•God lagring i 4 stk. boder på ca. 25 kvm.
•Ca. 950 bussavganger, rett ved boligen
•Utleie og dyrehold er tillatt
HISTORIEN BAK RIVER`N:
På begynnelsen av 1900-tallet ønsket man at folk skulle oppleve "lys, luft og skjønnhet" der de bodde.
Arkitekt Kristen Rivertz hadde revolusjonerende ideer om hvordan dette skulle gjøres og tegnet opp 15
frittstående bygninger på Sagene.
Han la dem nord-sør for at de skulle få maksimalt med lys og luft mellom gårdene.
De 15 blokkene sto ferdig i 1912. Siden slike frittstående gårder var nytt i Europa, ankom busslaster med
arkitekter byggeplassen ved Sagene kirke for å se hvordan lys, luft og skjønnhet grodde fram i det som
offisielt ble kalt Det Rivertzke kompleks, men som på folkemunne ble kjent som River'n.
Bygningenes fasader er oppført på Byantikvarens "gule liste", hvilket innebærer at bl.a. fasadeendringer
eller inngrep i bygningenes nære omgivelser ikke kan gjennomføres.
Historien om "River'n" skal være at både Oslo kommune og de fleste arkitekter mente tidlig på 1900-tallet
at det var best å bygge eneboliger og hagebyer, også i storbyen. Rivertz, som var sosialt engasjert,
skjønte at de aldri ville klare å løse boligproblemet i Oslo på den måten, så han etablerte et aksjeselskap
som bygget tre-etasjes blokker med til sammen 469 leiligheter, de fleste ettroms eller toroms, noen med
eget WC, andre med WC i gangen, det Rivertz'ske kompleks. Målet var å bygge rimelige og funksjonelle
boliger for arbeiderklassen, og selv om Oslo kommune måtte overta selskapet, ble prosjektet fullført rundt
1912.
ParkeringBeboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetButikker og servicetilbud:
Det er flere koselige kafeer og restauranter som Sagene lunsjbar, Helt rått, Kaffegram, Kaffebrenneriet
m.v. i nærmiljøet. Nærmeste dagligvarebutikk er Coop Extra (rett over gaten). På Sagene Torg finner man
det meste av frukt og grønt. Ellers er Rema 1000 og Joker i umiddelbar nærhet, Joker har åpent hele
døgnet! Det finnes også klesbutikker, hudpleier, apotek m.m. i området. Nærmeste kjøpesenter er Storo
Storsenter som pr. i dag huser 130 butikker.
Utdanning:
Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på
Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er i nærhet. Ullevål Universitetssykehus ligger noen minutters gange
unna.
Treningstilbud:
SATS ligger midt i Sagene Ring et par minutter fra leiligheten. SATS er også på Storo storsenter. Myrens
Sportssenter på Torshov er et flott senter med lyse og luftige lokaler i Myrens Verksted. Her har man
tilgang til treningssenteret, OsloSquash, Klatreverket og Golfsenteret.
Rekreasjonsmuligheter og parker:
Akerselva er like ved, og her går det en hyggelig tursti langs elvebredden, ned til sentrum og til
Maridalen/Nordmarka med sine mange turmuligheter, sommer som vinter. Bydelen kan by på flere
fantastiske grøntområder som Akerselva Miljøpark, Myraløkka, Gråbeinsletta, Torshovparken,
Bjølsenparken og Voldsløkka. Ved Bjølsenparken ligger idylliske Bjølsen Kolonihage.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageSkoler:
Bjølsen skole (1-10 kl.) 6 min. gange, 0.5 km.
Lilleborg skole (1-7 kl.) 13 min. gange, 1 km.
Sagene skole (1-10 kl.) 12 min gange, 1 km
Vestre Aker skole (8-10 kl.) 18 min. gange, 1.5 km.
Fagerborg skole (8-10 kl.) 22 min gange.
Foss videregående skole 18 min. gange, 1.5 km.
Nydalen videregående skole 24 min. gange, 1.9 km.
Boligen sogner til Sagene Barneskole.
https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skolekrets-barneskole/
Barnehager:
Pontoppidan barnehage (0-6 år) 1 min. gange.
Dronning Louises barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
Maridalsveien barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
I henhold til nabolagsprofil.
Offentlig kommunikasjonMeget god offentlig kommunikasjon (ca. 950 bussavganger i døgnet) rett ved leiligheten. Som bl.a.
busslinje nr. 20 (Galgeberg - Skøyen), 34 (Ekeberg - Tåsen), 37 (Nydalen - Helsfyr) og 54 (Kværnerbyen -
Kjelsås). Trikk fra Torshov. Busslinje 54 har også avganger natt til lørdag og søndag. Busslinje 37 med
avganger hele døgnet! Flybussen til Gardermoen fra Arkitekt Rivertz' plass. Se rutetider på: ruter.no
InneholderLeiligheten ligger i høy 1. etg.,og inneholder: Entrè. kjøkken, stue, 2 soverom og bad/wc. Boligen
disponererer i tillegg 2 stk. loftsboder og 2 stk. kjellerboder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 80 m²
- BRA-i 60 m²: (Entré, bad, kjøkken, soverom, stue )
- BRA-e 20 m² gulvareal: (2 stk. kjellerboder og 2 stk. loftsboder, den ene er ikke oppmålt.)
Leiligheten disponerer også en loftsbod. Boden er ikke målt grunnet manglende tilgang på befaring
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteKlassisk bygård over 3 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1913 i kvartalsbebyggelse. Grunnmur i
naturstein/tegl. Yttervegger i murverk/tegl, fasader er pusset og malt. Saltak i trekonstruksjon tekket med
ny takstein.
Bygningsdeler med TG3:
Elektrisk anlegg:
Det anbefales at det gjennomføres en EL-kontroll i boligen, av
anlegget i sin helhet eller deler av det.
EL-kontroll er en grundigere og omfattende kontroll av EL-anlegg
enn kun tilsyn.
I henhold til gjeldende forskrift og standard må alle eventuelle
avvik, store og små, utbedres for å oppnå TG1 på det elektriske
anlegget.
Det påpekes at dette kun er en anbefaling da takstmann ikke har
kompetanse eller lov til å utføre full vurdering av det elektriske
anlegget.
Kostnadsestimat: Under 10 000
Branntekniske forhold:
Det er ikke installert røykvarslere i boligen.
Kostnadsestimat: Under 10 000
Bygningsdeler med TG2:
Vinduer:
Det er påvist kondensering imellom glassene.
Flass av malinginnvendig på kjøkkenvinduet og på baderommet.
Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og
lukkemekanismer av alle vinduer.
Det påpekes at de fleste vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid.
TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere
sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne
sammenlignet med dagens/nye vinduer.
Andre tiltak:
Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.
Det er ikke behov for utbedringstiltak da dette anses som et fellesansvar i sameiet.
Overflater:
Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente.
Det påpekes nor horisontale sprekker I veggen i Entreen, Samt noe løs murpuss.
Stedvis hakk og riper i furu gulv.
Overflatene i boligen viser tegn på slitasje som er typisk for alderen og kan derfor betraktes som "gått ut
på dato" eller i behov av
modernisering. Normal slitasje er forventet etter en viss tidsperiode, og det kan være nødvendig å
oppgradere eller modernisere overflatene for å gi boligen et oppdatert utseende og funksjonalitet.
Andre tiltak:
Oppussing eller modernisering av overflatene i boligen må påberegnes.
Innvendige dører:
Døren til soverommet og baderommet tar i karm og har behov for
justering.
Det påpekes slitte terskler og eldre dører/kamer.
Det bør foretas tiltak på enkelte dører.
Utskifting av de innvendige dørene kan ikke utelukkes.
Oppgradering vil være naturlig ved modernisering av overflatene i
boligen.
Bad - Overflater vegger og himling:
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende
konstruksjonene.
Fuger bør skiftes ut.
Bygningsdelen fungerer med dette avviket.
Oppgradering vil være naturlig ved modernisering av baderommet.
Bad - Overflater gulv:
Svertesopp er registrert
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende
konstruksjonene.
Det må foretaes lokal utbedring
Utskifting av fug i dusjsone må påberegnes.
Etasjeskille/gulv mot grunn:
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente
måleavvik.
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Rommene fungerer med det avvik som er beskrevet.
Radon:
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Radon målinger blir anbefalt de fleste plasser for å danne seg et bilde av situasjonen angående risiko
knyttet til eventuelt radon eksponering. Det kan ikke utelukkes at det kan finnes forhøyede verdier.
Målinger er eneste reelle mulighet for påvisninger.
I borettslag og sameier pleier dette å gjøres som et felles tiltak.
Bad - Sluk, membran og tettesjikt:
Det er ingen synlig membran i sluket. Dette utelukker ikke at det benyttet membran, men sier at det ikke er
mulig å fastslå hvordan en evt. membranløsning er.
Vurderingen er i tillegg basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av
forventet brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse,
men vær oppmerksom på at dette er en utsatt bygningsdel.
Oppgradering vil være naturlig ved evt. modernisering.
Det anbefales at det dusjes i dusjkabinett med kontrollert rørføring til sluk, inntil baderommet
moderniseres.
Vannledninger:
Det er påvist ufagmessig utførelse av vannledninger. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert
på innvendige vannledninger.
Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes og overflatenes alder samt underliggende konstruksjoner.
Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig
oppstå på eldre anlegg.
Avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes og overflatenes alder samt underliggende konstruksjoner.
Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig
oppstå på eldre anlegg.
Ventilasjon:
Naturlig ventilasjon vurderes generelt til å ha tilstandsgrad 2, ettersom det ikke oppfyller dagens strenge
krav til ventilasjon. Dette gjelder selv om løsningen er i tråd med standarden for boliger oppført i denne
tidsperioden. Det er pr. idag ikke behov for tiltak da løsningen fungerer som tiltenkt.
Endret bruk kan endre behovet for endring av ventilasjonsløsningen.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæring:
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Svar: Ja
Kommentar: Det Rivertzske Sameiet vedtok på årsmøte 2024 å nedbetale 50% av sameiets fellesgjeld.
Dette vil skje gjennom 8 like store faktureringer fra februar 2025 ut 2026. Se protokoll fra årsmøte for mer
informasjon.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med panelovner.
EnergimerkingRød G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 208,-
pr.mnd.
Inkl. bl.a. Kabel-TV/Fiber, vaktmestertjenester, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld og rentekostnader. m.m
Herav:
Felleskostnader: 3 804,-
Kabel-tv: 404,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt
andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldBank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208093096
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,95%
Restsaldo 51 473 394,00
Innfrielsesdato: 30.03.2053
Type rente: Flytende rente
· En seksjon på 60 kvm har en fellesgjeld på 171.784 kr. (Fellesgjeld estimert pr. 31.01.2025)
Det foreslås at beløpet som skal nedbetales er 85.892 kr, slik at de 8 terminbeløpene hver vil bli på 10
736 kr..
Til seksjonseiere i sameiet - nedbetaling av fellesgjeld:
Vi viser til tidligere korrespondanse angående årsmøtevedtaket om nedbetaling av sameiets fellesgjeld.
Flere seksjonseiere har uttrykt ønske om å nedbetale hele beløpet i én betaling. Vi informerer om at
faktura vil bli sendt ut samtidig med øvrige fakturaer i februar 2025. For beløp henviser vi til tidligere
utsendt oversikt. Seksjonsnummer for den enkelte leilighet fremgår av salgsprospektet eller kan finnes i
grunnboken hos Kartverket.
Det har oppstått noe forvirring rundt løsningen, så her kommer noen presiseringer:
1.
Lånet: Lånet som skal nedbetales er ikke knyttet til en administrasjonsordning. Dette betyr at når sameiet
betaler inn ekstraordinært på lånet, vil reduksjonen i fellesgjelden fordeles på hele sameiet etter brøken.
Sameiet vil derfor betale inn på lånet i like store beløp for hver betaling, slik at reduksjonen i fellesgjeld
blir rettferdig hver gang.
2.
Betaling: Dersom en seksjon velger å betale hele beløpet i februar, vil ikke seksjonen ha halvert sin
fellesgjeld med det samme. Det er således ingen besparelser ved å betale alt i én omgang. Rådgiver i
OBOS vil føre en oversikt over hvem som har betalt alt i én omgang, og pengene vil holdes på sameiets
konto og betales inn ved hver av de åtte terminene. Vi tilbyr løsningen fordi vi har forståelse for at det kan
være lettere å betale inn alt i én omgang.
3.
Eierskifter: Ved eierskifter i perioden før alle betalinger er gjennomført, må det opplyses i prospektet
dersom hele beløpet er betalt, og det må foretas et oppgjør mellom kjøper og selger av seksjonen.
Med vennlig hilsen,
Bendik Hjort OBOS Eiendomsforvaltningr.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 76464003
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. ,-
Som sekundærbolig Kr. ,-
SameieSameie: Det Rivertzske Sameiet, Orgnr: 993529346
Sameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
I 2009 ble det Rivertzske Sameiet opprettet og består av 311 boligseksjoner og 7 næringsseksjoner.
www.rivern.no
Sameiet har egen driftsleder: Espen Bergan, post@rivern.no.
Sameiet benytter Vibbo.
Dugnad må påregnes.
Drift:
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige
driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han
følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan
kontaktes på: post@rivern.no
Sameiet benytter seg av forskjellige spesialiserte leverandører av tjenester. Vi presiserer at
seksjonseiere ikke skal kontakte disse leverandørene selv, og anmoder om at alle henvendelser skal gå
til driftsleder.
Rudolfsen vaktmestertjenester tar seg av enkelte vedlikeholdsoppgaver ved behov. De tar seg også av
bortkjøring av hensatte gjenstander på sameiets område. Dessverre er dette tidvis en stor utgiftspost for
fellesskapet.
Gårdreform står for snømåking og strøing.
En hjelpende Hånd er en ny leverandør i sameiet, og skal stå for plenklipping, beskjæring av busker og
trær, samt fjerning av løv.
Absolutt Rent er også en ny leverandør, og blir ansvarlig for trappevask og matter i oppgangene.
Sameiet har nylig inngått rammeavtale med henholdsvis rørlegger og elektriker, med rabatterte priser
som også skal komme seksjonseiere til gode ved privat oppussing. Mer informasjon om dette vil komme
på hjemmesidene våre.
Dyrkingskassene på fellesområde
t:
Dersom man ønsker å være med i dyrkingsgruppa og kanskje sikre seg en kasse på sikt, finner man
informasjon her: www.facebook.com/groups/riverndyrking
Barnevognsoppbevaring:
Styret mener det er viktig å kunne tilrettelegge for at de som får barn kan bli boende i River'n.
Barnevognskurene har blitt tatt godt imot av flere, og ønsker du tilgang til skuret kan du kontakte
driftsleder.
Inngangsdører:
Individuell utskifting av inngangsdører til leilighetene: Styret opplyser at ingenting kan gjøres med
inngangsdørene til leilighetene uten at det er forhåndsgodkjent av styret. I utgangspunktet er det lagt til
rette for at alle dørene skal være like / har samme utforming. Der enkelte sameiere opplever problem
tilknyttet sin dør, må det sendes en søknad til styret, hvis eventuell utskifting ønskes.
Vinduer:
Ta kontakt med driftsleder vedrørende utskiftning av vinduer, arbeider som påvirker ventilasjonsanlegget
og en del oppussingsarbeid. Husk at du må gjøre deg kjent med sameiets vedtekter og ordensregler.
Driftsleder har fullmakt fra styret til å godkjenne søknader fortløpende. Mer info finnes på
www.rivern.no/soknader/
Følgende ble vedtatt på årets generalforsamling;
Det ble vedatt på årets generalforsmaling at alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av
2025 og 2026 nedbetale 50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr. 31.12.2024.
Nedbetalingen skal innbetales over 8 like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn
pengene med hjelp av OBOS Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil
belastes seksjonseier med morarenter fra forfall og til betaling skjer.
Omfordeling av kostnader ved trappevask:
Det ble vedtatt at utgifter til trappevask skal fordeles mellom seksjonseierne i tråd med den enkelte
seksjonseiers sameiebrøk. Egen post for trappevask fjernes fra husleiegiroene og bakes inn i sameiets
felleskostnader på lik linje med øvrige driftskostnader.Dette vil medføre en liten økning i
felleskostnadene. Denne økningen løper fra 1. august og er tatt høyde for i opplyste felleskostnader på
seksjonen.
Utearealer:
Vi er stolte over sameiets utearealer, og at de blir finere år for år. Dyrkekassene for 2024 er fordelt, men
man kan stille seg på venteliste på facebook.com/groups/riverndyrking Denne sommeren setter vi i gang
med et lite prøveprosjekt med å anlegge blomstereng på et lite område rett ved Espen sitt kontor. Vi håper
det skal kunne være et lite bidrag i jobben med å tilrettelegge for flere insekter.
Oppussing av ganger:
Resterende oppganger har blitt satt på pause grunnet økte kostnader i forbindelse med tak- og
piperehabiliteringen. Styret vil i løpet av året vurdere om det er mulig å fortsette oppussingen i 2024, og
om det da vil gjøres en ny vurdering i prioriteringen av oppgangene
Internkontroll elektro:
I desember 2022 gjennomførte Elvia tilsyn i 9 av våre 49 oppganger. Det ble totalt avdekket 38 avvik som
vi ble pålagt å utbedre. I tillegg ble vi pålagt å etablere et internkontrollsystem. Sofienberg elektro har nå
utbedret og lukket alle avvikene, gjennomgått de resterende 40 oppgangene hvor Elvia ikke hadde tilsyn,
og etablert et veldig godt system for internkontroll som driftsleder nå benytter seg av.
Utskiftning av varmtvannsberedere
I januar sendte vi ut informasjon om økning i egenandel fra 10 000 til 12 000 ved bruk av sameiets
forsikring hos Gjensidige. Økningen skyldes i hovedsak alle skadene vi har hatt som følge av lekkasje fra
varmtvannsbereder, og vi anmodet alle som har varmtvannsbereder i benkeskap på kjøkkenet om å
skifte ut denne. Styret er glade for at 24 seksjoner så langt har benyttet seg av tilbudet vi hentet inn, dette
vil bidra til å redusere antallet skadesaker i fremtiden.
Renovering utført før sameiet ble opprettet i 2009:
Innvendig renovering:
I 2005 ble det igangsatt et betydelig prosjekt mht. rehabilitering av bad, etablering av ventilasjon over tak
og sammenslåing av 1-roms leiligheter etc. Dette arbeidet ble til dels meget omfattende. Arbeidene ble
avsluttet i 2008.
Innvendig renovering er utført på følgende tidspunkter for de enkelte bygningene:
Våren 2005: P14, P15, S52.
Høst 2005: P11, P12 oppgangene A og B, P13 oppg. A
Vår 2006: S54, S56
Høst 2006: P13 oppg B og C, U65, T14
Vår 2007: T16, T18, U63
Høst 2007: U67, P10
Vår 2008: K7, P12 oppg. C
Fasaderenoveringen av bygningsmassen:
Fasaderenoveringen er godkjent av byantikvaren i det eiendommene står oppført på den "gule liste" som
bevaringsverdig.
2006: Arbeidene med fasaderenoveringen ble fullført med de siste 5 bygningene, Stockflethsgate 52, 54,
56 og Pontoppidansgate 10 og 11.
2005: Fasaderenoveringen ble utført for fire bygninger, Thurmannsgt. 14 og 16, samt Pontoppidansgt. 12
og 13.
2004: Pontoppidansgate 14 fullført.
2003: Pontoppidansgt. 15 fullført.
2002: Fasaderenoveringen utført for: Kierschowsgate 7, Uelandsgate 63, Uelandsgt. 65, Uelandsgt. 67
og Thurmannsgt. 18.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra styret. Hunder må ikke luftes på selskapets grøntområde.
Husdyr skal føres i bånd på selskapets område. iht. husordensreglene. Søknad sendes styret.
AnnetSelger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
Boligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtagelse
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1924/993507-1/105 Erklæring/avtale
11.10.1924
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/522591-1/105 Erklæring/avtale
01.12.1969
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/522595-1/105 Erklæring/avtale
01.12.1969
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Lysverker.
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/794385-1/200 Best. om adkomstrett
01.10.2008
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:221 Bnr:230
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Eier av leilighet skal påse at eventuell leier er kjent med husordensregler og vedtekter før kontrakt for
utleie opprettes. Styret skal godkjenne all utleie eller utlån av leiligheten (jfr. selskapets vedtekter).
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Bygningen står på byantikvarens liste over bevaringsverdige bygninger (gul liste)
Pågående saker i området:
Saksnummer 202112293: Kristiansands gate 1 - Oppføring av balkonger.
Saksnummer 202317686: Arkitekt Rivertz Plass - Oppgradering av baner for basketball samt etablering
av ny padelbane og lekeplass.
Saksnummer 202112578: Kierschows gate 17 - Oppføring av midlertidig besøksdrivhus - Geitmyra
skolehager.
Saksnummer 201711927: Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn -
Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å
omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og
friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur-
og naturmiljø m.m. Hensikten er åsikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg iet lengre
tidsperspektiv. Planforslagets tørrelseog utnyttelse har utløst kravtil planprogram med
konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater
og strøk.
Saksnummer 201719253: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster -
Detaljregulering. Bymiljøetaten foreslår å oppgradere Stavangergata med bredere fortau og opphøyde
sykkelfelt.
Saksnummer 201814722: Voldsløkka idrettspark - Dialogfase - Idrettsanlegg.
Oslobygg KF foreslår å omregulere sørvestre del av Voldsløkka fra friområde til idrettsanlegg med et nytt
bygg med tre store haller, en oppgradert 11-erbane og en ny 7- erbane. Forslaget sikrer ikke fullverdig
erstatningsareal iht. Rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planleggingen
(RPR). Det nye bygget kan være inntil 28 m høyt, 116 meter langt og 38 meter bredt. Planen sikrer ikke
bevaring av eksisterende trær eller annen vegetasjon.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 900 000,- (Prisantydning)
kr 172 428,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 072 428,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 130 050,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 131 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 203 978,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 213 228,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.4 400)
Oppgjør (Kr.7 500)
Fastprovisjon (Kr.42 500)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 2.950,- pr. stk. (Kr.14 750)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.2 650)
Fornyelse finnannonse 21.11.2024 (Kr.4 950)
Tilstandsrapport (Kr.9 550)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Markedspakke (Kr.21 500)
Totalt kr. (Kr.128 393)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0212
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen
SaksbehandlereLiv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no