Bilde 1 av Presidentgata 3ABilde 2 av Presidentgata 3A
Digital salgsoppgave
Presidentgata 3A

0474 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Innbydende 3-roms hjørneleilighet - Originale tregulv - Oppvarming og varmtv. inkl.- Høy hyggefaktor! Kjøkken 2024
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
49 m²
Bruksareal (BRA)
55 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Fellesutgifter
kr 3 584 / Mnd
Prisantydning
kr 4 750 000
Omkostninger
kr 18 931
Fellesgjeld
kr 39 000
Totalpris
kr 4 807 931
Fellesformue
kr 38 216
Byggeår
1943
Tomt
Eiet tomt 2981 m²
Oppdragsnummer
15240299
card-default

Alice Brandwijk

Eiendomsmegler | Partner
Les om Alice
Prisantydningkr 4 750 000,-
Fellesgjeldkr 39 000,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 4 807 931
Eiendom
Presidentgata 3A, 0474 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Andelsnr. 1 Orgnr. 948322358 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 55 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 49 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm

Bod på loft med måleverdig areal på 2,50 m². Bod er merket med: 101
Bod i kjeller på 3,80 m². Bod er merket med: 101

Rom som ligger utenfor boenheten, men som eier har opplyst at disponeres av boenheten, er oppmålt og inkludert 6 m² i BRA-e. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget og dette kan påvirke boligens BRA.

Areal
Primærrom: 48 kvm, Bruksareal: 55 kvm, BRA-i: 49 kvm , BRA-e: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1943

Tomt
Eiet tomt 2981 kvm

Tomten er pent opparbeidet med gressplen, beplantning og interne stikkveier til innganger.

Prisantydning
4 750 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Truls Herman Tofteng Takstdato:

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 39 000,- pr. 01.11.2024
Andel fellesformue: kr. 38 216,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 39 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 789 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 797 981,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 807 931,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 584,- pr. mnd.

Fellesutgiftene øker med 5 %, fra 01.01.2025. Styret tar løpende vurderinger av størrelsen på felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Bredbånd (fiber), oppvarming (vannbåren, via radiator) og varmtvann, vaktmestertjenester og renhold i fellesarealer, betjene andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, sikringsordning, forretningsførsel, kommunale avgifter, samt løpende drift m.m.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Alexander Gulbrandsen

Beskrivelse
Bygården er en funkisgård oppført på slutten av 1930-tallet. Her er takhøyden raus, og planløsningen praktisk og funksjonell. Leiligheten ligger på hjørnet/enden av gården, hvilket gir deg lysinnslipp fra tre sider. I tillegg er førsteetasjen høy, og man opplever svært god avstand til bakkeplan. Slik sett oppleves leiligheten som privat. Uteområdene kan også oppleves som mer tilgjengelige for deg, da du har få trinn ned til bakgården. Dette er særlig fint om sommeren, om du vil nyte de solrike uteområdene.

I 2024 har leiligheten fått et moderne og tidsriktig uttrykk. Kjøkkenet er nemlig flyttet inn i stua. Stuen og kjøkkenet utgjør hjemmets sosiale hjerte. Kjøkkeninnredningen er levert av KEO, og har integrerte hvitevarer som oppvaskmaskin, kjøleskap og frys, samt stekeovn og koketopp. Mellom kjøkkenet og sofagruppen er det fint plass til spisebord.

De originale tregulvene er hentet frem, slipt og behandlet. Overflater er malt i en lys og lun palett, som bør være enkel å kombinere med ditt egen interiør. Sikringsskapet er oppgradert med automatbrytere, og det er montert dimbar belysning i stue/kjøkken og på soverommene.

Begge soverommene vender ut mot gårdsrommet, og har god plass til bred seng og tilhørende nattbord. Hovedsoverommet har kott, og masse plass til både kommode og skap. Soverom to har medfølgende garderobeskap.

Badet er flislagt, og elektrisk varme i gulv. Badet ble rehabilitert i 2000, da borettslaget gjennomførte fellesprosjekt. Her har du plass til vaskemaskin. Som en fin bonus er det godt å vite at det er fellesvaskeri i kjeller, med gratis bruk av vaskemaskin. Dersom du vil bruke tørketrommel, kjøper du tilgang. Badet har dusj med vegghengt garnityr, og innfellbare dusjdører som sparer gulvplass. Veggfestet speil med belysning over, og gulvfestet toalett. Det er oppbevaring i vegghengte skap, som naturligvis følger leiligheten.

Leiligheten disponerer bod på loft og i kjeller.

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 940 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Velkommen til Torshov - bydelen som er elsket for sine fine parker, spennende utesteder, og et solid kollektivtilbud.

Atmosfæren er avslappet, men det er allikevel ikke langt til nærmeste "vannhull" eller solrike uteserveringer. Torshovgata har "stripa" med anerkjente Lasarett (som Vink kåret til årets vinbar i 2023), Bruun-Larsen, og nabolagsbaren Albatross. Beliggenheten er altså midt i blinken for livsnytere, som verdsetter restauranter og serveringssteder, med noe godt i glasset, servert i intime lokaler. Liminal fikk umiddelbar suksess etter åpning i fjor, og de serverer nordiske råvarer i sesong.

Trikkestallen er bokstavelig talt rett opp gata, og har fin uteservering i sola. Oskar Braatens plass er en kort gåtur fra leiligheten. Her holder populære Grisen til, som også har solrik uteservering.

Ellers er det mye å velge i, om man vil sitte ned eller ta med. God sushi hos Mr. Fish, eller kaffe samt smørbrød fra Kaffebrenneriet, Espressohouse og W.B. Samson. Strøm-Larsen er en av Oslos mest kjente slaktere, og her finner du garantert noe godt til grillen i sommer. De holder til få minutter opp gata.

Nieu Scene og Bistro på Soria Moria har populær humorscene og god mat. Pizzarestauranten Villa Paradiso holder til på Lilleborg Torg. Digg pizza fås selvsagt også hos Lofthus Samvirkelag, på Sandaker - i samme lokale er det Åpent Bakeri som driver kafé dagtid.

Du har nærhet til både Torshovparken og parkanlegget Torshovdalen. Fra Torshovparkens høyeste punkt har du utsikt over Oslo by. Her arrangeres også konserter i paviljongen. Like ved parken kan du spille minigolf eller sandvolleyball. Om sommeren er det herlig å kunne slå seg ned i gresset, med noe kaldt i glasset og gjerne medbragt fra Jungel Pizza, som holder til i Vogts gate.

Torshovdalen med sine 180 mål står for parksesong fra vår til tidlig høst, turmuligheter hele året og preparerte skiløyper vinterstid. Yndet sted for to- og firbeinte!

Kollektivtilbudet er bredt, med både flere aktuelle bussruter og trikkelinjer, like ved. Gangavstand til flere andre spennende bydeler: du kan rusle ned til Grünerløkka på ti små minutter, eller oppover mot Storo, Nydalen og naturskjønne bademuligheter. Sagene, St. Hanshaugen og omegn er også innen kort rekkevidde.

Bunnpris er bokstavelig talt like ved leiligheten. Butikken leier forresten lokalet av borettslaget, som bidrar til ekstra inntjening. Butikken er kanskje din beste nabo, og holder åpent også på søndager. For større handleturer er Torshov Torg en liten gåtur unna. Her har du en stor Rema 1000-butikk med hyggelig betjening og post i butikk. Sandaker senter har blomsterbutikk, Coop Mega og Vinmonopolet, i tillegg til frisør, bibliotek og diverse tilbud.

Mustang Sally er en koselig, selvstendig butikk som selger bl.a. jeans og snittblomster, i tillegg til grønne planter og tilbehør. Dersom du trenger nye møbler og interiør til ditt nye hjem, må du ta turen til Konstabel. Konstabel er en stilsikker interiørbutikk, med tidsriktige merkevarer. De åpnet nylig eget showroom i Torshovgata.

Treningssentre i området er bl.a. Myrens Verksted og Klatreverket, med gruppetimer, squashbane og klatrevegger. Om du ønsker å trene innendørs, kan du velge blant bl.a. SATS Ringnes Park, Ila, Sagene og Storo. Dersom du foretrekker å legge treningsøkta ute, er Akerselva ideell. Her er det flotte grøntområder og turstier, som gir hyggelige turopplevelser hele året. Følg elva helt opp til Maridalen og Nordmarka. Dersom du følger elva nedover, når du til slutt Bjørvika og Sørenga sjøbad.

Siden 1899 har Torshovbeboerne hatt tilgang på kollektivtrafikk. Den gang gikk fremkomstmiddelet under navnet "Grønnetrikken". Da var Torshov endestoppet på Grünerløkka-Torshov-linjen. Kollektivtilbudet er solid, med både buss og trikk.

Fra Torshov::
Trikk 11: Majorstuen-Kjelsås
Trikk 12: Majorstuen-Kjelsås
Trikk 18: Rikshospitalet- Storo-Grefsen stasjon
Buss 20: Galgeberg/Skøyen

Torshovparken:
Buss 30: Nydalen T/Bygdøy

Flybussen FB1 går fra Torshovparken

T-bane
Sinsen-T er ca. 20 min gange fra leiligheten

Fra Københavngata:
Buss 21:Tjuvholmen/Helsfyr T
Buss 21: Tjuvholmen/Helsfyr
Buss 33: Filipstad/Ellingsrudåsen
Flybussen FB5

Fra Vogts gate:
Buss 28: Fornebu/Økern

Det er Bysykkelstativ like ved parken.

Vi viser til ruter.no for oppdatere ruter og avganger.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området, i tillegg til tomter for offentlige bygninger som Lilleborg skole og Lilleborg kirke.

Tomt
Eiet tomt, 2981 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Inneholder
Entré, kjøkken og stue i åpen løsning, to soverom, og bad. Kott.

En disponibel bod på loft og en i kjeller.

Byggemåte
Gården er fra 1937, og ferdigattestert i 1943.

Utvendig:
- Grunnmur i betongkonstruksjoner.
- Yttervegger i betong med pusset og malt fasade.
- Takkonstruksjoner i treverk, tekket med stein/plater.
- Tilknyttet offentlig vann og avløp.
- Adkomstvei via offentlig vei.

Innvendig:
- Trapper i betong.
- Etasjeskiller i betong.
- Dørcalling.
- Radiatorer.
- Felles varmtvann.

Overflater:
- Gulv med lakkert originalt heltregulv.
- Vegger med malt glatt utførelse og delvis sparklet/malt strie.
- Himling med glatt malt utførelse.

Det må påregnes at det forekommer bruksmerker etter normal bruk, merker fra oppheng etc. Vær klar over at eldre heltregulv kan ha sprekker etc. Anses som normal bruksslitasje.

Dører:
- Innvendige dører bestående av malte profilerte dører (2024).
- Inngangsdør med lyd og brannklassifisering. (B30/35DB) Døren er utstyrt med sikkerhetslås og kikkehull. Ukjent alder.

Vinduer:
- Vinduer med karm og rammer i treverk utstyrt med 3-lags isolerglass fra 1984.

Ventilasjon:
- Ventilasjon gjennom oppdriftsventil og tilluft fra spalte under dør, på bad.

OPPSUMMERING AV SELGERS EGENERKLÆRING:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
- Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats.
Firmanavn: M-TEK (2017) og Oslo Rørservice AS (2024) samt egeninnsats (2024)
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: M-tek monterte nye varmekabler og la nye gulvfliser i 2017. I 2024 har Oslo Rørservice lagt opp nytt røropplegg til kjøkken og de har også montert nytt toalett. I 2024 ble det montert dusjdører som egeninnsats og Oslo Rørservice remonterte i etterkant av dette røropplegget.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
- Ja, ved egeninnsats.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Det ble tatt hull i fug til feste av dusjdører. Hull ble fylt med våtromssilikon, plugget med murplugg som så ble fylt med våtromssilikon før dusjdørene ble skrudd på plass. Se dokumentasjon på Boligmappa.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja. Kommentar: Se boligmappa.no

2.3 Dersom arbeidet er søknadspliktig (f.eks. bruksendring fra bod til bad, brudd på brannskille), er arbeidet byggemeldt?
- Nei. Kommentar: Ikke utført søknadspliktig arbeid.

12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 13.
- Ja, kun faglært.
Firmanavn: Haugen el installasjon
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Oppgradert el anlegg august 2024. Nye sikringer/kurser. Ny termostat bad, nye jordede kabler og stikkontakter, elanlegg til nytt kjøkken, montert nye brytere og dimmere.

12.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
- Ja. Kommentar: Se boligmappa.

15. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
- Nei. Kommentar: Utført overflateoppussing og blant annet montering av kjøkken og innerdører med egeninnsats av ufaglært, men kyndig person.

20. Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Hvis nei, gå til punkt 21.
- Ja. Kommentar: Klesskap på stort soverom er ifølge tidligere tilstandsrapport opprinnelig byggemeldt som tilleggsareal.

22. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
- Ja. Kommentar: Foretatt måling med Airthings Corentium Home: Målingen viser lave verdier av Radon, langt under tiltaksverdi: 6 BQ/M3

23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
- Ja. Kommentar: Tilstandsrapport fra 16/4-2024 utført av Joakim Langbråten.

26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Nei. Kommentar: Styret arbeider med en vedlikehold/oppgraderingssstrategi, men det er ikke konkludert med hvilke vedlikeholds/oppgraderingsprosjekter man skal igangsette eller når.

TILLEGGSKOMMENTAR
Høyre vindu på lite soverom kan være litt vanskelig å lukke, må holde litt på luftebremsen når det skal lukkes. Selger har ikke selv bodd i leiligheten, men selgers datter har bodd i leiligheten siden 1. september 2024.

Standard
Under følger oppsummering av tilstandsgrad to - TG2 - og forhold som ikke er undersøkt. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

TG2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
  
 Utvendig > Vinduer
Vinduer med karm og rammer i treverk utstyrt med 3-lags isolerglass fra 1984.
Vinduer er som regel under borettslagets vedlikeholdsplikt. Selv om vedlikeholdsplikt ikke er undersøkt spesifikt i dette tilfellet.

Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Utvendig: Punktvise sprekker i materialet og i overflatebehandlingen.
Barnesikring fungerer ikke på soveromsvindu.
Enkelte vinduer subber i karmer.
Bygningsdelen har skjulte løsninger og kan ha en feil/skade som ikke er synlig, ut i fra alder/gjenværende brukstid kan det være sannsynlighet for skjulte feil.

Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Punktvise skader på materialet/overflatebehandlingen tilser at det må forventes vedlikehold. Pussing/maling.
Barnesikring må utbedres.
Vinduer må justeres.
Ut i fra alder må det forventes utbedringer/utskifting på sikt. Det er derimot vanskelig å si noe om eksakt når.


   * Våtrom > Bad > Overflater vegger og himling.
Overflater er utført med flislagte vegger og malt himling.
Årstall: 2000    Kilde: Tidligere salgsoppgaver

Vurdering av avvik:
• Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.

Konsekvens/tiltak
• Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig for å vurdere utvikling.


   * Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Plastsluk i dusjsone med delvis synlig klemt sveisemembran under klemring.
Membranens gjennomføring er kun delvis synlig grunnet støpens utførelse og gjennomføring kan derfor ikke vurderes fullt ut. Antatt smøremembran på vegger.

Fuktindikasjon med overflatemåler: Det er påvist noe høye verdier ved overflatesøk på fliser i dusjsonen. Dette er en indikasjon, jevnlige undersøkelser anbefales. Det kan ikke utelukkes tiltak.

Levetidsbetraktning:
Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2 Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2

Årstall: 2000    Kilde: Tidligere salgsoppgaver

Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Det er usikkert om gjennomføringer er riktig utført.

Konsekvens/tiltak
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
• Installering av tett dusjkabinett anbefales.


   * Våtrom > Bad > Ventilasjon
Ventilasjon gjennom oppdriftsventil og tilluft fra spalte under dør.

Vurdering av avvik:
• Rommet har kun naturlig ventilasjon.

Konsekvens/tiltak
• Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.

Borettslag tillater vanligvis ikke tilkobling av elektrisk vifte til felles anlegg ved oppdriftsløsning. Ta kontakt med styret for ytterligere informasjon. Men i henhold til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2 på naturlig ventilasjon.


   * Kjøkken > Stue/kjøkken > Avtrekk
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir. Det er ikke oppdriftsventil i rommet.

Vurdering av avvik:
• Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.

Konsekvens/tiltak
• Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.

Borettslag tillater vanligvis ikke tilkobling til felles anlegg eller kanal ut i yttervegg. Men i henhold til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2 på kjøkkenventilator med kun kullfilter.


   * Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Radiatorer tilkoblet vannbåren varme plassert i stue/kjøkken og på begge soverom. Justeringsventiler fungerer. Ingen synlige lekkasjer.

Radiatorer fremstår skiftet i senere tid. Ukjent når.

Felles anlegg utenfor leiligheten er ikke vurdert.
Radiatorer og anlegg er som regel under sameie/borettslagets vedlikeholdsansvar, selv om det ikke er undersøkt i dette tilfellet.

Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
• Det er avvik:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på røropplegget for vannbåren varme.

Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut i fra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

   * Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg

Se eget punkt for takstmannens forenklede kontroll av det elektriske anlegget.

Tilstandsgrad 2:
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for anlegget/deler eller rapporter for hele det innvendige elektriske anlegget leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette.

Det er ukjent hva tidligere eiere har gjort og det er ukjent om arbeider er utført i tråd med regler.

Det anbefales derfor en utvidet el-kontroll. El-kontrollen kan påvise feil/mangler på anlegget takstingeniøren ikke kan ha funnet ved visuell besiktigelse.



TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Innvendig > Overflater
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Det er påvist stedvis knirk i gulv.
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Det vil sjelden være økonomisk rasjonelt å bytte gulv som et enkeltstående tiltak da det ikke er andre avvik. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Vurdering av avvik:
- Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak:  For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.

Våtrom > Bad > Overflater Gulv
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
Konsekvens/tiltak
- Andre tiltak: Våtrommet fungerer med dagens fallforhold. Vær klar over avviket.

Følgende er ikke undersøkt - TGIU
Hulltaking (bad) er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner (betong).
Hulltaking kan unnlates dersom det ikke er praktisk mulig å gjennomføre, for eksempel fordi det krever tilgang til bygningskonstruksjon som er en del av flere boligers fellesareal eller til en boenhet med en annen eier, eller fordi boligen inngår i bygningskonstruksjoner av mur, betong eller totale prefabrikkerte konstruksjoner slik som baderomskabin.


Meglers tilleggskommentar: Borettslaget tillater ikke forsert avtrekk fra bad eller kjøkken.


Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger attestert ekspedisjonsdokument for oppføring av våningshus, datert 12.juli 1943.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse.

Kjøkken er flyttet til stue, og kott i stue er lukket igjen bak kjøkken. Ikke søknadspliktig endring, ifølge tilstandsrapport. Skapene er byggemeldt som kott. Det ene kottet var i bruk som klesskap ved takstmannens befaring. Bruksendringer fra tilleggsdel til hoveddel er søknadspliktig endring. Det er ikke fremlagt dokumentasjon på endring.



Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Spørsmål fra taktsmann til eier
1. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
Det ble oppgradert i 2024, se over, men ikke totalreabilitert med nye kabler i eksisterende røranlegg.

2. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ja. Haugen el installasjon.

Beskrivelse fra samsvarserklæring:
- Nye kurser til nytt kjøkken, opplegg av nye kabler og stikk med jord i soverom og stue/kjøkken.
- Ombygging av sikringsskap.

3. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja.

Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei. Det foreligger samsvarserklæring fra tidligere eier for varmekabler fra 2017. Det foreligger samsvarserklæring for arbeider utført i nåværende eier botid.

4. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
 -Nei

5. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei

6. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget
7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei

8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei

Inntak og sikringsskap
9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei

10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja

11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Tilstandsgrad 2:
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for anlegget/deler eller rapporter for hele det innvendige elektriske anlegget leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette.
Det er ukjent hva tidligere eiere har gjort og det er ukjent om arbeider er utført i tråd med regler.
Det anbefales derfor en utvidet el-kontroll. El-kontrollen kan påvise feil/mangler på anlegget takstingeniøren ikke kan ha funnet ved visuell besiktigelse.


Oppvarming
Vannbåren varme via radiator på soverommene og i kjøkken/stue, som er inkludert i fellesutgiftene. Varmtvann er også dekket. Elektrisk gulvvarme på bad, hvilket går på eiers egen strømregning.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 584,- pr.mnd.
Bredbånd (fiber), oppvarming (vannbåren, via radiator) og varmtvann, vaktmestertjenester og renhold i fellesarealer, betjene andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, sikringsordning, forretningsførsel, kommunale avgifter, samt løpende drift m.m.

Styret har i 2024 igangsatt forprosjekt vedørende arbeid med å bytte ut vinduer og muligens rehabilitere fasadene i borettslaget. Disse arbeidene vil ifølge styret trolig føre til økning i fellesgjeld og felleskostnader. Det er pt. ikke vedtatt/avklart hvor stor økningen vil være på. Ny eier må dermed måtte påregne økning i felleskostnader og fellesgjeld.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene. Felleskostnadene øker 5% 01.01.25. Styret tar løpende vurderinger.


Faste løpende kostnader
Felleskostnader, strøm og innboforsikring.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har følgende lån:

Lånenummer: OBOS01-98208202839
Type: Annuitet
Restsaldo: 8.287.757,-
Restløpetid: 6 år 1 mnd.
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 28.11.24: 5.95%
Månedlige kapitalkostnader (renter og avdrag) for denne andelen er pt. på kr. 634,-

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 8 909 540,- og driftskostnader på kr 7 793 266,-. Opptjent egenkapital på kr. 707 801,-


Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Polisenummer: 589183

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 292 828,- Som sekundærbolig Kr. 5 171 311,-

Borettslag
Borettslag: Presidentgaten Borettslag, Orgnr: 948322358

Borettslag: Presidentgaten Borettslag, Orgnr: 948322358

Borettslaget består av 231 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Presidentgaten Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948322358, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune.

STYRET
Styret kan kontaktes på e-post; presidentgatabrl@gmail.com
Hjemmeside: www.vibbo.no/presidentgaten
Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no.

RØRLEGGER
Borettslaget har en rammeavtale med Rørleggersentralen AS. Dette er en løpende avtale på et år, som sikrer omfattende kartlegging og planlegging for oppgradering og vedlikehold av alt som handler om vann og varme i borettslaget. Avtalen sikrer borettslaget en fast rabatt på alle tjenester, og dette gjelder også for andelseieres egne prosjekter.

FELLESVASKERI
Dersom det er behov for større vask, har borettslaget fellesvaskeri i kjelleren. Her kan du kjøpe vaskekort på Bunnpris som ligger rett ved boligen.

STYRETS ARBEID 2023 - 2024.
Informasjon er hentet via årsmelding fra styret, del av årsmøteinnkallingen. Se vedlagte dokument for utfyllende informasjon.
- Årets primære fokus har vært å stabilisere økonomien og kutte kostnader der mulig da vi ser at våre kostnader blir stadig høyere. Samtidig som vi har brukt veldig mye tid på en energikartlegging og teknisk tilstandsvurdering, for å få oversikt over mulig fremtidige større vedlikeholdsprosjekter.

- Jobbet med økonomien. Alle borettslagets kostnader har generelt gått opp, ikke minst fra det offentlige.
Borettslaget har forsøkt å være litt nøkterne i bruk av penger, samtidig som vi har forsøkt å redusere kostnader og øke inntekter.
Konkrete tiltak har vært
- Øke felleskostandene fra og med.1.12.2023
- Nye leietakere Groomers på plass i næringslokalet i Oskar Braatens gate 18.
- Selv gjennomføre enkelte prosjekter via dugnad, heller enn å få levert tjenester av eksterne.
- Ny og forbedret avtale på vasking.
- Forsøk på å redusere størrelsen på restavfall dunker for å senke totalkostnad på renovasjon.

- Gjerder: Vi har på dugnad fortsatt å sette opp noen strategiske gjerder for å forsøke å gi et bedre helhetsinntrykk, hindre at ferdsel gjennom buskene. Styret ønsker at Presidentgata skal være en åpen plass for alle, men støy og søppel på våre uteområder er et pågående problem (både fra beboere og andre).

- Måker: Håndtert utfordringer knyttet til måker og reder på borettslagets tomt.

- Gjennomført en ny runde med kartlegging og analyse av Brannverntiltak.

- Næringslokaler: Bunnpris har vært vår mangeårige leietaker, noe begge parter er veldig glade for.
Når en driver en forretning fører det med seg en del eksterne leverandører som dessverre kan være sjenerende, spesielt på helligdager. Staben på bunnpris forsøker å holde kommunikasjon med sine leverandører for at det vises spesielt mye hensyn mtp. støy og rot, spesielt på røde dager.

Groomers - Oskar Braatens gate 18: Styret er veldig glade for at Groomers AS flyttet inn som leietakere i næringslokalene i Oskar Braatens gate 18 mot slutten av 2023. Lokalene hadde stått tomme en lengre periode og styret opplevde det som vanskelig i et litt tungt eiendomsmarked å finne relevante leietakere.

Hunder: Til tross for at vi nå har et næringslokale som driver med tjenester til hunder, så er det fortsatt ikke lov å lufte dyr på våre plener. Det er kontraktsfestet at Groomers hjelper oss å sørge for at det ikke ligger igjen noen gavepakker fra sine kunder på vår plen. Der ønsker gjerne store og små å ligge og kose seg på sommeren.
Hunder som tar for seg fører til stor sjenanse for enkelte beboere, du har lov til å formidle til noen du ser lufte sine dyr på vår tomt at det finnes mange fine grøntområder nær vår eiendom som kan benyttes.
Det forventes at våre andelseiere er de som er ivrigst på å følge våre regler.

- Sykkelskur og sykkeltyveri: Generalforsamlingen 2023 påla styret å utbedre skuret utenfor Oskar Braatens gate. Bestilt nytt sykkelstativ. Etter et innbruddsforsøk i sykkelskuret i Presidentgata der tyven ble tatt på fersken, vedtok styret etter forslag fra politiet å dekke til sykkelskur i Presidentgata for å hindre innsyn.

- Murpuss: Fasaden er som kjent slitt i enkelte deler av bygningsmassen vår.
Håndverker ble hentet inn for å lappe nederste del av fasade for å hindre at frost og vann kommer inn i bygget, styret har forsøkt å unngå å gjøre større investeringer i dette arbeidet i påvente av å avklare når en fasade oppgradering eventuelt vil gjennomføres.

- Rør: Arbeidet med å oppgradere og vedlikeholde anlegget generelt har fortsatt, av større investeringer iløpet av vinteren har det blitt installert et filter for å rense vannet i varmeanlegget, fungerer dette som det skal, bør det forlenge levetiden på anlegget med opptil 10 år.

- Arrangert dugnad vår og høst

- Uteområder: Selv om det er pågående arbeid og ute, så ble disse bevisst blitt nedprioritert i 2023 for å forsøke å spare penger. Selv om vaktmester rekker mye, så går det gjerne en full arbeidsdag på å klippe plenene våre, når vaktmester kun arbeider 50% og gresset helst bør klippes ukentlig, så blir det en vurdering for å prioritere ressurser.

- Vedlikeholdsplaner: Ny vedlikeholdsnøkkel bestilt
Styret ønsker å få på plass et system for mer langsiktig planlegging av vedlikeholdsarbeidet. Tidligere vedlikeholdsnøkkel via OBOS prosjekt opplevde vi som manglende, og vi har nå funnet muligheten til å få utarbeidet en ny (gratis) vedlikeholdsnøkkel som forhåpentligvis er litt bedre. Styret har i sitt arbeid og vedtatt å begynne å bruke en modul som OBOS kaller bærekraft- og vedlikeholdsmodulen for å bistå til å dokumentere og synliggjøre nødvendige oppgaver på kort og lang sikt.

- Energikartlegging - Fasade og vinduer
Den tidligere vedlikeholdsplanen var som nevnt litt manglende. Over tid har vi bedt diverse eksperter på forskjellige fagfelt komme på befaring for å gi oss mer detaljerte oppgaver å fokusere på. Kombinert med teorier om mulig energibesparende tiltak, ble det bestilt en energikartlegging av borettslaget som og tok et spesielt øye på den byggtekniske tilstanden.

Oppsummering av energikartlegging og byggteknisk tilstandsvurdering. Styret i Presidentgata borettslag har høsten 2023 fått bistand fra Multiconsult til:
- Kartlegging av muligheter for reduksjon av energiforbruk i borettslaget
- Byggteknisk tilstandsvurdering av fasade og tak på borettslagets bygningsmasse Multiconsult har levert en rapport for hver av de to kartleggingene, hovedkonklusjonene fra disse rapportene presenteres her.

Energikartlegging
Rapporten fra energikartleggingen beskriver lønnsomhetsvurdering av identifiserte tiltak. Det er identifisert 4 tiltak som vil kunne redusere energiforbruket:
- Utskifting av vinduer
- Montering av solceller på tak
- Montering av bygningsintegrerte solceller
- Etterisolering av fasader
Utskifting av vinduer gir den klart største reduksjonen i energiforbruk, og er i praksis det eneste av de 4 tiltakene som er beregnet med positiv nåverdi

Byggteknisk tilstandsvurdering
Rapporten fra denne tilstandsvurderingen har gitt følgende beskrivelse av identifiserte tiltak:
- Fasadesystemet har utlevd sin tekniske levealder. Levetiden kan forlenges med 5 – 10 år med reparasjoner, utover dette anbefales full utskifting av fasadesystemet
- Vinduer og balkongdører har utlevd sin tekniske levealder. Disse anbefales utskiftet, samt eventuelt også flytte vinduene lengre ut i fasadelivet.
- Ytterdører bærer preg av slitasje, reparasjoner og tilpasninger. For å gjenopprette funksjonalitet og redusere vedlikeholds- og ettersynsbehov, anbefales ytterdører utskiftes.
- Det er p.t. ikke grunnlag for å anbefale full utskifting av tak (taktekking og undertaksbelegg).

Styrets vurdering og videre arbeid
Tiltaket som er identifisert som en fellesnevner i de to rapportene er utskifting av vinduer, og dette er også det tiltaket med størst lønnsomhet. Videre er utskifting av fasade og utskifting av ytterdører det som er vurdert som nødvendige tiltak, ut fra en byggteknisk vurdering. Det er ikke konkludert hvorvidt utskifting av vinduer, balkongdører og inngangsdører må gjøres samtidig som en eventuell utskifting av fasaden.
Videre fremdrift er at styret har samtaler med aktuelle selskap som kan lede arbeidet med et forprosjekt som vil påbegynnes utover 2024.
- Det vil ikke påbegynnes arbeid før tidligst 2025.
- Da omfanget av prosjekter, tidshorisonter ikke er klart, er det heller ikke foreløpig mulig å gi et realistisk anslag på kostnader eller hvordan økonomien vil påvirke andelseiere.

Inngangsdører:
Fjorårets generalforsamling påla styret å se på løsninger for å forsøke å utbedre støy fra ytterdører som smeller. Styret har vært i dialog med Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune for å få informasjon om retningslinjer og føringer for å gjøre endringer på ytterdørene. Styret har også innhentet priser for nye dører til oppgang og ned til kjeller til alle oppganger i borettslaget. Samtlige leverandører leverte prisoverslag rett i underkant av kr 3.000.000,-. Styret har vurdert det som ikke aktuelt å gå videre med dette på nåværende tidspunkt, da styret trolig må regne med at borettlaget står overfor en omfattende kostnad for å oppgradere fasader og bytte vinduer i løpet av noen år. Se mer om tidspunkt for dette under «Energikartlegging». I dialog med Plan- og bygningsetaten fikk styret vite at dørene borettslaget har nå ikke stemmer overens med originalt design. Dette vil kunne være noe borettslaget må ta høyde for når en fasadeoppgradering finner sted.

Kjøper må regne med at vedlikeholdsprosjekter vil medføre låneopptak, og da økt andel fellesgjeld samt økte felleskostnader. Borettslaget er i gang med forprosjekt vedrørende bytte av vinduer. Styret regner med at forprosjektet vil komme med en anbefaling om fasade også bør rehabiliteres i samme anledning.

VEDLIKEHOLDSHISTORIKK:
- 2023: Oppgradert sykkelskur
- 2022-2023:Asbestsanering. Rehabilitering av tak på næringslokalet.
- 2020-2021: Nye røykvarslere i alle leiligheter. Byttet vann-rør fra fyrrom i Oskar Braathens gate til Presidentgaten 3.
- 2019: Porttelefon. Oppgradering av lys fellesarealer. Nye brannvarslere.
- 2018: Oppgradering til fiber. Nye postkasser.
- 2017: Rørfornying av bunnledning. Oppgradering av låser.  Utbygging av sykkelskur.
- 2016: Kontroll og sikring av tak og piper. Oppgradering av belysning i kjeller.
- 2015: Installering av kameraovervåkning.
- 2014: Konvertering til fjernvarme. Installering av røykvarslere i alle leiligheter.
- 2013: Utskiftning av nøkkelsystem.
- 2011: Nye vaskemaskiner.
- 2010: Nye Tørketromler.
- 2009: Fasaderehabilitering.
- 2008: Maling av vinduer og balkongdører. Bytting av dørpumper og låssylindere. Maling av oppganger.
- 2006-2007: Maling av søppelskur og sykkelboder / Skifte av panel og tak på panterom i butikken / Skifte av diverse deler til fyrrommet. Brannsikkerheten i borettslaget fellesarealer gjennomgått og utbedret på punkter som anbefalt i rapport.
- 2005: Utvendig vedlikehold av butikklokale.
- 2004: Utomhusrehabilitering.
- 2001-2002: Skiftet varmtvannsbereder / Rehabilitert fyrrom / Tyverisikret alle inngangsdører i alle oppganger og kjellernedganger.
- 2000: VVS-prosjekt med utskifting av innvendig røropplegg og oppgradering av baderom / Borettslagets uttrekksledning til kommunalt avløp rehabilitert / Kabel-TV oppgradert.
- 1998: Grøntanlegget ferdigstilt.
- 1996-1997: Tilleggsisolering og ny puss på fasader / Utskifting av eksisterende balkonger og gamle vinduer / Skiftet alle entredører.
- 1993: Skiftet tak på alle blokkene.
- 1992: Ny oljetank / Skiftet vinduer i trappeoppgangene / Nytt kaldt- og varmtvannsanlegg i kjeller.
- 1989-1990: Det elektriske anlegget for hele borettslaget ble rehabilitert.
- 1976: Nytt kabel-TV-anlegg.

Årsmøtet for 2024 ble avholdt 23.mai.

Sak 7
Radiatorer/oppvarming:
De siste årene har oppvarming av leilighet vært en stor kostnad for borettslaget, men også generelt for den norske befolkningen. Vi er så heldige å ha oppvarming som en del av vår inkluderte felleskostnad, men radiatorene er dessverre ikke stabile til å holde en spesifikk temperatur over lengre tid. Jeg, og mange andre jeg har snakket med, føler det er på tide å investere i smarte radiatortermostat og erstatte de gamle/delvis ødelagte. Dette kan på lang sikt være en god besparelse på borettslagets kostnad for oppvarming, da man ikke trenger å skru av og på radiatorene til en hver tid.

Styrets innstilling
Styret støtter forslaget om å undersøke dette nærmere.

Vedtatt forslag
Styret får i oppdrag å vurdere kostnad og besparelse ved felles innkjøp og montering av "smart radiatortermostat".
 *
Sak 12
Vedtatt forslag
Legge til følgende tekst til 4-2 (7) i vedtektene: "Andelseiere plikter å skriftlig informere styret om alle former for bruksoverlating, også bruksoverlating som ikke er søknadspliktig. Informasjon om utleie skal formidles til styret før utleien finner sted."
Årsmøtet vedtok styrets forslag om informasjonsplikt ved all utleie.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets og OBOS sine medlemmer.

Forhåndsvarsel er sendt til OBOS 27.11.2024. De vil annonsere boligen for forkjøpsberettigede medlemmer i OBOS, med meldefrist for medlemmene 09.12.2024. Ta kontakt med OBOS vedrørende ytterligere opplysninger om meldefristen.

Forkjøpsretten avklares kort tid etter salget.

Tekniske installasjoner
Borettslaget har en avtale med Global Connect. Bredbånd (fiber) opptil 1000 MB er inkludert i felleskostnadene.

Dyrehold
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å holde husdyr. Ved særlige forhold har imidlertid beboerne en lovbestemt rett til å ha dyr. Det understrekes at dette bare gjelder i helt spesielle tilfeller. Det må foreligge gode grunner som taler for dyrehold, samtidig som det ikke må være til ulempe for de øvrige beboerne.

Husdyrhold må godkjennes av styret før det tas til. Standard søknadsblankett fåes ved henvendelse til styret. I søknaden skal det legges ved dokumentasjon på at man har god grunn for å ha husdyr, samt godkjenning fra alle beboerne i samme oppgang. Styret vil foreta en helhetlig vurdering av sosiale og velferdsmessige hensyn i hvert enkelt tilfelle.

Særlige ordensregler gjelder for de som eventuelt får tillatelse til å ha dyr. Det forutsettes at eier av dyret kjenner til politivedtektene angående dyrehold og
straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. På borettslagets eiendom skal dyr være i bånd. Ekskrementer som husdyret måtte etterlate seg på området skal fjernes omgående. Eieren er ansvarlig for enhver skade som dyret beviselig påfører personer eller eiendommen i borettslaget. Dersom det kommer berettigede klager over dyreholdet som sjenerer naboer med lukt, bråk eller liknende, er eieren pliktig til å fjerne dyret hvis ikke ordning oppnås på annen tilfredsstillende måte.

Ordensreglene her gjelder også for de som eventuelt måtte ha husdyr på besøk

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.


Annet
Eier(e) av leiligheten må bli/være medlem i OBOS. Innmelding koster kr. 500,-

Salgsoppgave er oppdatert 6. desember.


Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Det er fremlagt dokumentasjon på radonmåling og målinger ligger under grenseverdier.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1938/402207-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Med flere bestemmelser
1939/402639-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
29.03.1939 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1940/401825-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 161.925
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
SOM IKKE BETALES TILBAKE.
PRIORITETSBEST.
UOPPSIGELIG
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1944/404497-1/105 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 1938/403830-1/105

2000/19137-1/105 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 2000/19129-1/105

2004/77219-1/105 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT 2004/77218-1/105

1999/34464-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 22.000.000
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag
Lnr: 1087116
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

2000/51939-1/105 NEDKVITTERING
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 20.000.000

2000/19129-1/105 OBLIGASJON
BELØP: NOK 15.051.400
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag
Lnr: 1087116
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

Utleie
Vedtektene sier følgende om utleie:

4-2 Overlating av bruk
(1) Andelseieren kan ikke uten godkjenning fra styret overlate bruken av boligen til andre. Med styrets godkjenning kan andelseieren overlate bruken av hele boligen dersom:
- andelseieren selv eller en person som nevnt i borettslagslovens § 5-6 første
ledd nr. 3 har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Andelseier kan i
slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opp til tre år,
- andelseieren er en juridisk person,
- andelseieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning,
militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner,
- et medlem av brukerhusstanden er andelseierens ektefelle eller slektning i rett
opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen,
- det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter ekteskapslovens § 68
eller husstandsfellesskapsloven.

Godkjenning kan i disse tilfellene bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier.

(2) Har borettslaget ikke sendt svar på skriftlig søknad om godkjenning av bruker innen en måned etter at søknaden har kommet frem til borettslaget, skal brukeren regnes som godkjent.
(3) Andelseier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning. I tillegg kan andelseieren overlate bruken av hele boligen til andre i opptil 30 døgn i løpet av året uten godkjenning.
(4) Dersom flere eier en andel sammen, skal det regnes som overlating av bruk hvis èn eller flere av sameierne ikke bor i boligen.
(5) Overlating av bruken reduserer ikke andelseierens plikter overfor borettslaget.
(6) Borettslaget kan kreve kostnader forbundet med behandlingen og eventuell oppfølging av en søknad om overlating av bruk dekket av andelseier, se pkt. 6-1 (3).
(7) Andelseiere plikter å skriftlig informere styret om alle former for bruksoverlating, også bruksoverlating som ikke er søknadspliktig. Informasjon om utleie skal formidles til styret før utleien finner sted.

Vei/vann/kloakk
Private ledninger tilknyttet offentlig nett.


Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

S-2255  Vedtatt: 28.07.1977 Formål: Bolig m.tilh. anlegg
S-178GO Vedtatt: 06.11.1942 Formål: Inn-/utkjøring, Måle- og avstandslinje, Offentlig kjørebane/veigrunn
S-207GO  Vedtatt: 23.06.1948 Formål: Offentlig gang-/sykkelvei
6382  Vedtatt: 04.03.1982 Formål: Fortau, Inn-/utkjøring, Offentlig kjørebane/veigrunn

Kommunedelplan KDP-17  Torg og møteplasser. Formål: områdeavgrensning for indre Oslo

Borettslaget består av bygg i Presidentgata 3, Oskar Braatens gate, og Anna Sethnes gate 2 og 4. Byggene i Anna Sethnes gate 2 og 4 er registrert på Byantikvarens «gule liste»; bygg som er bevaringsverdige. Dette kan legge føringer for bl.a bygningsmessige arbeider i alle blokkene i borettslaget.

Pågående saker:
* Rosenlundgata 9 B - Påbygg og etablering av 15 boenheter, eksisterende bygningsskall bevares. Saksnummer 202002741. Det er gitt rammetilalttelse den 20.10.20, igangsettingstillatelse 1 den 24.06.21 og igangsettingstillatelse 2 den 04.01.2024. Tiltaket omfatter etablering av 15 boenheter og oppføring av påbygg ved transformasjon av eksisterende garasjebebyggelse i bakgård på Torshov. Boenhetene er fordelt på to rekker, og har tilgang på fellesareal og privat takterrasse. Eksisterende bygningsskall bevares, med unntak av taket som fjernes for å gi plass til påbygg på en etasje. Søknaden omfatter riving og miljøsanering.

* Torshovgata 9 - Rehabilitering og ombygging - Lilleborg skole. Saksnummer 202308249. Rammetillatelse ble gitt den 22.08.2023 og igangsettingstillatelse den 06.06.24, 01.07.24, 10.09.2024, 12.09.2024, 24.09.24 og 21.10.2024. Søknaden omfatter rehabilitering av bygg 01, 02, 03 og 04, inkl. leskur mellom bygg 02 og 04, oppgradering av utomhusanlegget, flytte eksisterende avkjørsel i Rosenlundgata, etablere ny adkomst for gående og syklende, etablere ny renovasjonsløsning og flytte eksisterende trafo.

* Holsts gate 13 - Etablering av kunstgressbane, saksnummer 202214272
Søknaden omfatter etablering av nytt banedekke, fra grus til kunstgress og etablering av ballnett mot veien. Tiltaket er lokalisert i bydel Grünerløkka.

* Vogts gate 26 - Oppføring av boligbygg - Saksnummer 202020274. Det er gitt rammetillatelse den 08.09.2023. Det er søkt om oppføring av et boligbygg på eiendommen. Nybygget har kjeller, seks etasjer og mesanin, og saltak. Fasadene skal utføres i rød teglstein, murt med røde fuger. Vinduer, dører og andre flater og detaljer skal også utføres i røde nyanser.

* Østgaards gate 44 - Oppføring av leilighetsbygg. Saksnummer            202108855. Det er gitt rammetillatelse den 22.04.2024. Det er søkt om riving av trehuset og oppføring av et nybygg med 34 boliger på eiendommen. Nybygget er et frittliggende punkthus med kjeller, ti etasjer og flatt tak med takterrasse og et takoppbygg. Fasadene utføres med slipt betongoverflate med tilslag av sandfarget pigment og felter med støpt relieff. Vinduer og franske balkonger har stående formater og plasseres i en streng rytme i forhold til hverandre. Vinduene sitter dypt i vegglivet, og innvendige smyg utføres i tre og utvendige smyg utføres med gyllen overflate. Det opparbeides uteoppholdsareal på eiendommens ubebygde arealer. Statsforvalteren gir utsatt iverksetting av kommunens vedtak datert 20.04.2024 om rammetillatelse den 21.08.2024.

Pågående plansaker i område:
* Torshovgata - Bylivsgatetiltak. Saksnr. 202306913.
Saken gjelder midlertidig strenging av gate for gjennomføringstrafikk, og oppføring av midlertidig beplantning og bymøbler i Torshovgata, i bydel Sagene. Tiltaket er midlertidig og skal plasseres inntil 2 år.

* Vogts gate - Toftes gate - Fremkommelighetstiltak for trikk, saksnummer 202315257. Oppstartsmøte.
Bymiljøetaten ønsker å omregulere gateløpet Vogts gate-Toftes gate - på strekningen fra Åsengata på Torshov til Birkelunden på Grünerløkka - med hovedhensikt å bedre fremkommelighet for trikk, i tillegg til forbedring av forhold for gående, overvannshåndtering og byliv.

* Vossegata 31 B med flere - Boliger, næring og barnehage - Torshaug. Saksnummer 202453023
Bastia Eiendom AS foreslår en omregulering fra offentlig bygning til blant annet bolig, næring, offentlig og allmennyttige formål. Forslagsstiller har vist ulike alternativer for utforming og plassering av bebyggelsen, og har satt av areal til skole, barnehage, flerbrukshall og sykehjem. Foreslått totalt bruksareal (BRA) er 48 000 kvm, hvorav 4 875 kvm er eksisterende bebyggelse. Det foreslås ca. 500 boliger.

Dette er det fjerde planinitiativet for eiendommen som PBE har stoppet siden 2020. De andre sakene kan ses i saksnummer 202001384, 202101999 og 202211939. Planinitiativ med saksnummer 202001384 ble oversendt bystyret og stoppingen ble opprettholdt.

Plan- og bygningsetaten anbefaler at planinitiativet blir stoppet fordi Plan- og bygningsetatens tidligere anbefalinger ikke er fulgt opp og forslaget fremdeles er i strid med den ønskede utviklingen av området. Planinitiativet er i strid med kommuneplanens intensjon om å ivareta viktige kulturminner, naturverdier og landskap. Plan- og bygningsetaten anbefaler at eiendommen opprettholdes med offentlige formål, og anbefaler bruk som barnehage og demenslandsby.

Se kommunens sider for ytterligere informasjon:   https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=202453023

Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.


Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger. Det gjøres oppmerksom på at leiligheten er vasket ut til visning, og derfor bare vil bli støvsugd i forkant av overtakelse.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 39 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 789 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 797 981,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 807 931,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.6 500)
Grunnpakke (Kr.8 940)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Direkteutlegg for selger - Bunnpris, Mustang Sally og Mevlana blomster (Kr.1 124,46)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Markedspakke 1 (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.51 390)
Visningshonorar (Kr.3 400)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Totalt kr. (Kr.125 939,46)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0299

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Partner Alice Brandwijk

Saksbehandlere
Alice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Presidentgata 3A
For mer om objektet
Presidentgata 3A

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: