EiendomRavnkollbakken 32, 0971 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 361 Orgnr. 951133914 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 0 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal):
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal):
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 87 kvm, Bruksareal: 99 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1971
TomtEiet tomt 39955 kvm
Prisantydning2 980 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 06.12.23
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 580 296,- pr.
Andel fellesformue: kr. 32 169,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 980 000,- (Prisantydning)
kr 580 296,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 560 296,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 269,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 569 565,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 8 526,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierMorten S Malhotra-gunro
ParkeringAndelen disponerer en parkeringsplass i felles p-hus.
Borettslagets indre område innenfor bommene skal være bilfritt, jf. skilting.
De som ønsker ekstra parkeringsplass må enten leie parkeringsplass(er) av andre beboere eller parkere
utenfor borettslagets område.
Borettslaget har 8 MC-plasser i P23. Kontakt styret ved ønske om å leie slik plass.
Det er gjesteparkering i nærheten av P-husene. Det er forbudt å parkere biler som eies eller disponeres
av beboere på gjesteplassene. Feilparkerte biler blir bøtelagt og/eller tauet bort av eget
parkeringsselskap.
BeliggenhetEiendommen ligger i bydel Grorud, på Romsås - i populære Ravnkollen Borettslag. God intern
beliggenhet på feltet, høyt og fritt beliggende, hvilket gir et flott og åpent utsyn samt at det gjør boligen lys
og luftig. Veletablert og barnevennlig boligområde med lite gjennomgangstrafikk. Det er kort vei til
nærbutikk, skoler, barnehage, café, helsestudio, svømmehall m.m.
For den som er glad i friluftsliv er det kort vei til Lillomarka med flotte rekreasjonsmuligheter som blant
annet lysløype, turveier, bade- og fiskevann m.m. Svarttjernparken ligger i nærområdet og har flotte
bademuligheter. I nærheten ligger også Humleby med sin nye fritidspark og kunstgressbane, her holdes
det flere arrangementer. Det er et rikholdig tilbud av fritidsaktiviteter for både eldre og unge, som f.eks.
gammeldans, pensjonistforening, bridgeklubb, speiderorganisasjon og musikkorps. Hvert år arrangeres
det borettslagene i mellom ulike arrangementer. Romsås Cup er Romsåsfotballens stormønstring både
for barn og voksne.
Fra boligen er det gangavstand til Lillomarka som er godt egnet for alle typer turer. Her finner du flere
sportsstuer med servering, deriblant Lilloseter og Sinober. Lillomarka har dessuten et meget godt
lysløypenett som gir utallige muligheter for skiturer om vinteren. Marka byr også på mange idylliske tjern
og vann, som f.eks. Vesletjern og Steinbruvann. Alle tjern og vann er åpne for fisking, foruten
drikkevannskildene. Hold deg i aktivitet ute i det fri eller benytt deg av et av de mange innendørs
treningssentrene som finnes i området; Sats på Kalbakken, Actic og Stolt på Stovner. Idrettslaget Grei har
kunstgressbane, ballbinge og klubbhus like ved. Aktivt fotball, innebandy, orienterings- og skimiljø. Det
ligger også alpinanlegg på Årvoll.
De fleste butikker og servicetilbud finner du i nærheten som blant annet Søndagsåpen Joker med
PostNord sine tjenester og Romsås senter som huser servicefasiliteter som matbutikk, kiosk, caféer,
helsestudio, svømmehall og bibliotek. I nærområdet ligger også Grorud senter med blant annet
matbutikk, apotek, bank, vinmonopol mm. I tillegg er det kort vei til Stovner senter som har et godt utvalg
av forretninger og servicetilbud innenfor de fleste bransjer. Stovner Senter ble i 2016 utvidet med 3-4000
nye kvadratmeter og 25 nye butikker. Det satset stort på spisesteder, som tenkes å bli en møteplass og et
nytt møtepunkt for nærområdets innbyggere.
I tillegg har Lørenskog Vinterpark SNØ åpnet, kun i kort avstand fra boligen. Dette er et stort innendørs
vintersportanlegg, og visjonen er at vinterparken skal bli et internasjonalt samlingspunkt for vintersport.
Det er planer om at anlegget i tillegg vil inkludere blant annet hotell, serveringssteder, bransjebutikker,
undervisningslokaler samt en næringsklynge knyttet til kulde, vinter og snø. Anlegget vil være det eneste
innendørs skianlegget i verden som har både alpint, free-style og langrennsløyper. Les mer om det
spennende anlegget her: http://www.xn--sn-mka.no/forsiden/
T-banens (Romsås) linje 4 og 5 tar deg effektivt til sentrum, med hyppige avganger og en reisetid på ca.
20 minutter. I tillegg til T-banen er det gode bussforbindelser, fra leiligheten er det ca. 4 minutter til
T-banen og nærmeste bussholdeplass med buss til Grorud. Fra Grorud er det bussforbindelser til store
deler av Oslo og Akershus. Med egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6.
Romsås er sentralt, men samtidig et rolig og barnevennlig boligområde.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 39955 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeiligheten ligger i byggets 4.etasje og inneholde entrè, 3 soverom, bad og stue/kjøkken i åpen løsning.
Fra stue/kjøkken er det utgang til Innglasset balkong på ca. 12 kvm.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong forblendet med teglstein. Stående kledning ved balkonger. Flatt tak
tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med trapp i
støpt terrazzo.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr, alder tatt i betraktning.
Lokalt avvik er målt opp til 26 mm. Totalt avvik er målt opp til 31 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-3. Dekke gis TG-2 og TG-3.
Det er ikke behov for umiddelbare tiltak.
Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000,-
Våtrom: Bad/Vaskerom
membran, tettesjikt og sluk:
Synlig klemt gulvbelegg i sluk. Klemring i plast er ettermontert. Usikkerhet rundt tetthet grunnet valgt
løsning. Oppgitt avvik gis TG-2.
Rørgjennomføring i gulv med manglende tetthet. Ved en lekkasje vil vann trenge inn i konstruksjonen.
Oppgitte avvik gis TG-3.
Tiltak: utbedre avvik tilknyttet rørgjennomføringer.
Utbedringskostnader membran, tettesjikt og sluk: Under 10 000,-
Sanitærutstyr:
Sanitærutstyr med normal elde og slitasje. TG-1. Servant mangler bunnventil. Toalett med manglende
innfesting. Oppgitte avvik gis TG-3.
Tiltak: utbedre avvik tilknyttet bunnventil og toalett.
Utbedringskostnader sanitærutstyr: Under 10 000,-
Øvrig: Entredør
Eldre entredør med bruksslitasje. Dørblad med manglende tetting mot karm.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Manglende lyd- og brannklassifisering gis TG-3.
Tiltak: utskifting av entredør.
Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000,-
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Balkong, terrasse, platting
Det er ikke registrert skader eller forhold med behov for tiltak. 3 glassbyggerstein tilknyttet rekkverk har
sprukket. Oppgitte avvik gis TG-2.
Vinduer og dører
Vinduene er datert 1999. Balkongdørene er datert 1999 og 2009. Normal elde og slitasje, alder tatt i
betraktning. Det ble ikke registrert skader eller behov for tiltak utover normalt vedlikehold. Punktering er
påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Balkongdør fra 2009 gis TG-1.
Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2.
Avløpsrør
Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Det er ikke påvist
noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Avløpsanlegg fra
byggeåret har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå.
TG-2 gis grunne alder.
Tiltak: avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av
våtrom/kjøkken.
Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Ingen lekkasjer ble
avdekket på befaringsdagen. Deler av kobberrør er fra byggeår. Innvendige vannrør fra byggeår har nådd
en høy alder og gir økt risiko for skader i tiden som kommer.
TG-2 gis grunnet alder.
Tiltak: vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom.
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. Deler av el-anlegget er
oppgradert i 2023. Dokumentasjon på utførte arbeider foreligger. TG-2 gis grunnet manglende
dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år. Tiltak: det anbefales en
utvidet el-kontroll.
Varmtvannsbereder
For fullverdi kontroll av varmtvannsbereder, må dette utføres av en autorisert rørlegger. Normalt vil
fabrikkår indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut ifra en gjennomsnittsbetraktning.
TG-2 gis grunnet alder.
Tiltak: en utskifting av bereder som følge av oppnådd alder/ over 20 år, er påregnelig i tiden som kommer.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater
Overflater med normal elde og slitasje. Deler av gulv med dårlig og manglende fall til sluk gis TG-2.
Øvrig: Utvendig solavskjerming
Markiser med værslitasje.
Oppgitte avvik gis TG-2.
For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstandsvurdering se tilstandsrapport som ligger vedlagt.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Nei. Kommentar: Badene, skal pusses opp i 2025.
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Vann&Avløp.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Flyttet varmtvannsbereder, dusjkabinett, og vask.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Vann&avløp.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Dusj, flyttet varmtvannsbereder, vask.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Proff elektro As.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: 2023, legger ved dokumentasjon.
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Kommentar: Se dokumentasjon.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
Ja. Kommentar: Se vedlagt tilstandsrapport.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. Kommentar: Badet skal renoveres i 2025.
Tilleggskommentar:
Selger har ikke bebodd leilighetene og har herved inne funksjonstestet.
PrimærromPrimærrom: 87 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entrè/gang, 3 soverom, bad/vaskerom og stue/kjøkken.
BruksarealBruksareal: 99 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 05.03.1976 som omhandler boligblokk, Ranvkollbakken 32-34.
Det gjøres oppmerksom på at byggetegninger ikke samsvarer med dagens planløsning:
Innvendig bod med inngang fra entré har blitt innlemmet i stuen. Bod er ikke godkjent som rom for varig
opphold. At bod er blitt innlemmet som del av stue er søknadspliktig tiltak. Selger har ikke søkt om denne
endringer til kommunen.
Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår med risiko og ansvar for eventuelle pålegg fra kommunen
og kostnader forbundet med dette.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med panelovner. Stråleovn på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2023 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 8 526,-
pr.mnd.
Bredbånd, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld, trappevask, felles forsikring m.m.
Felleskostnadene økte med 6% fra 01.02.2024. Ved økning av felleskostnader på 6% ble summen av de
totale felleskostnadenen kr. 8.526,- fra 01.02.2024.
Økningen skyldes bl.a. økte kostnader ved kommunale avgifter, rentekostnader og forsikring.
Borettslaget er i gang med våtromsrehabilitering, vedtatt på årsmøte 2021. Arbeidet startet opp 2022 og er
forventes ferdigstilt i mai-måned 2026. Som følge av våtromsrehabiliteringen økte felleskostnadene med
6% 01.02.2022 og skal etter obos bankens beregninger ivareta økningen i finanskostnader når
rehabiliteringsen sluttføres.
Vurdering av felleskostnadene gjøres årlig. Det er pt. ikke vedtatt ytterligere økning i felleskostnader utover
økning som var på 6% fra 01.02.2024, men det er sannsynlig at at det vil kunne komme økning i
felleskostnader i fremtiden, i følge forretningsfører.
Selskapet har 2 lån med avdragsfrihet:
HANBA1-94927048269: Estimert økning i lånekostnad(felleskostnad) pr. måned for denne andel er kr.
896,- når selskapet begynner å betale avdrag den 01.02.2027. Estimatet forutsetter at avdrags og
rentebetingelsene beholdes uendret. Fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre
endringer i estimert kostnad og økning.
NORDEA-907508:Estimert økning i lånekostnadene pr. måned for denne andel er kr. 2600,-, når
selskapet begynner å betale avdrag, den 26.07.2039. Estimatet forutsetter at avdrags og
rentebetingelsene pr. 31.12 beholdes uendret. Fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne
medføre endringer i estimert kostnad og økning.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldHANBAN-93727003086
Type lån: annuitet
Restgjeld: 6.928.395
Restløpetid:20 år 10 md
Antall terminer per år: 4
Rente: 5,50 % - flytende rente
HANBA1-94927048269
Type lån: annuitet
Restgjeld: 60 000 000
Restløpetid: 10 år 10 md
Antall terminer per år: 12
Rente: 5,50 % - flytende rente
Avdragsfrihet til og med: 01.01.2027
Første avdrag forfaller til betaling 01.01.2027, og dette vil føre til en økning i fellesutgifter pr. måned,
estimert med kr. 896,-
HUS601-11428456 5
Type lån: annuitet
Restgjeld: 189 226
Restløpetid: 4 md
Antall terminer per år: 2
Rente: 3,87 % - flytende rente
NORDEA-907508
Type lån: annuitet
Restgjeld: 278 443 615
Restløpetid: 26 år 5 md
Antall terminer per år: 4
Rente: 3,98 % - flytende rente
Avdragsfrihet til og med: 01.05.2039
Første avdrag forfaller til betaling 01.01.2027, og dette vil føre til en økning i fellesutgifter pr. måned,
estimert med kr. 2.842,-
Sum andel fellesgjeld kr 581.000,- pr. 24.11.2023.
Merknad om lån hos Nordea type swap:
Lån hos Nordea, opprinnelig kr 306 000 000,- med 40 års løpetid og kvartalsvise terminer. Det er avtalt
avdragsfrihet for lånet i perioden 26.10.2020 til og med 26.04.2039. Lånet forfaller 26.04.2050.
Lånet er rentesikret gjennom tilleggsavtale om rentebytte (renteswap, jf avtale nr 907508/3873188) med
løpetid til 25.03.2039 og fast rente 3,9857%. Rentebytteavtale betyr at boligselskapet gjennom denne
tilleggsavtalen har byttet fremtidig flytende rentebetalinger (NIBOR) til faste rentebetalinger. Den variable
lånemarginen til banken kommer i tillegg til den faste renten som boligselskapet betaler i
rentebytteavtalen. Dersom boligselskapet ønsker å innfri rentebytteavtalen før den utløper, må det betale
over- eller underkurs.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 5 972 484,-
Forsikring med polisenummerProtector AS
Polisenummer: 1363893
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 193 035,-
Som sekundærbolig Kr. 4 533 533,-
BorettslagBorettslag: Ravnkollen borettslag, Orgnr: 951133914
Borettslaget består av 661 andelsleiligheter. Første innflytting skjedde i 1970. Tomten ble kjøpt i 1986.
-Styret ønsker at eksisterende og nye beboere, samt meglere, holder seg oppdatert via Vibbo på
https://vibbo.no/372.
-Styret treffes på styrets kontor i Ravnkollbakken 60 på mandager - åpningstid kl. 17.30 - 18.30.
-Borettslagets vaktmestertjenester utføres av Romsås vaktmestersentral (RVS). RVS har kontoradresse i
Romsås senter 6, og kan kontaktes på telefon 22 21 30 00, eller e-post: post@romsas.no.
-Trappevask utføres av renholdere fra Romsås Vaktmestersentral. Trappevasken dekkes av
felleskostnadene.
-Det er montert elektroniske låser i alle oppgangsdører. Tags til oppgangsdører og nøkler til kjellerdører
og bodhus må kjøpes på borettslagets kontor.
-Borettslaget har gjennom Romsås Vaktmestersentral avtale med Telia om levering av TV-signaler og
bredbånd (internett). En enkel TV- og bredbåndspakke inngår i felleskostnadene, med den enkelte
beboer kan tegne eget abonnement for utvidelse av tjenestepakken. Digitalboks må den enkelte bestille
selv hos Telia.
-Grilling på veranda er kun tillatt ved bruk av gassgrill eller elektrisk grill.
-Maling og beising av veranda og balkongvegger er en del av andelseiers vedlikeholdsansvar og skal
bekostes av andelseier. Fargekode som skal benyttes følger av borettslagets husordensregler.
Grendehuset RKB 36:
Beboere kan leie borettslagets grendehus i Ravnkollbakken 36 til festligheter og andre arrangementer.
Lokalet har serveringsutstyr til om lag 35 personer og opplegg for avspilling av musikk fra medbragt
telefon og lignende. Bestilling av lokalet skjer kun ved personlig henvendelse til borettslagets kontor og
leien må betales ved bestilling.
Priser for leie (per 01.04.2023):
Mandag til torsdag kr 500,-
Fredag eller lørdag kr 1300,-
Søndag kr 600,-
Dag før hellig- eller høytidsdag kr 1300,-
Fredag+lørdag / lørdag+søndag kr 1600,-
Fredag, lørdag, søndag kr 1900,-
Det må betales kr. 500,- i depositum ved leie.
Utlevering av nøkkel skjer i styrets treffetid.
Leie av grendehuset til konfirmasjon i september og til nyttårsaften skjer ved loddtrekning.
Våtromsrehabilitering:
På generalforsamlingen 22.06.21 ble det vedtatt å gjennomføre nødvendig våtroms-rehabilitering.
Arbeidet er i gang fra 31. oktober 2022 og er planlagt ferdigstilt i mai-måned 2026.
Fremdriftsplan for rehabilitering, som er forelagt selger, viser at denne andelen er planlagt å være under
våtromsrehabilitering i perioden 18.08.2025-12.09.2025.
Det som skal gjøres; utskifting av alle rør og sluk, total nedstripping av våtrom og bygges opp igjen med
varme i gulv, vegghengt toalett, senket tak med spotlys, fliser på alle vegger og gulv, batteri til kjøkkenvask
og ny dør(er) til bad og vaskerom.
Videre ble det vedtatt å legge inn en ekstra utstyrspakke med nytt speilskap, dusjvegger, servant med
skap, nytt batteri til dusj og servant og eventuelt nytt batteri til vask på vaskerom.
Andelseier skal kunne sette sitt personlige preg på bad og vaskerom ved at det fritt kan velges mellom 5
ulike gulv- og veggfliser og av øvrig utstyr kan man velge andre varianter mot tillegg i pris.
I forbindelse med våtromsrehabiliteringen er det vedtatt å gå over til felles varmtvann. Felles varmtvann
krever arealer for etablering av berederrom, men det har vist seg at kjellerarealene tiltenkt brukt til
berederrom ikke var store nok, så mange leiligheter må dessverre avstå sine kjellerboder til fordel for
etablering av berederrom. Dette har gitt borettslaget en utfordring i å finne erstatning for kjellerbodene
som forsvinner og styret har funnet at den beste løsningen er å benytte dagens avfallsboder til nye
kjellerboder, og at det etableres avfallsbrønner på 5 lokasjoner langs hovedgangveien som går igjennom
borettslaget.
Styret foreslår for årsmøtet 2023 at de igangsetter måling etter hvert som badene blir ferdig stilt og at
andelseier belastes for bruk av varmtvann.
Følge for felleskostnader:
Felleskostnadene øker med 6% 1. februar 2022 og skal etter Obos-bankens beregninger ivareta økning i
finanskostnader når rehabiliteringen sluttføres.
Se årsberetning 2023 vedlagt salgsoppgave for informasjon om større vedlikehold og rehabilitering som
er gjennomført i borettslaget.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt. Nye andelseiere skal sende melding til styret hvis kjæledyr inngår i husstanden.
Hundeeiere forventes å delta i årlig plukke-opp-etter-hunden-dugnad.
Dyrehold som gjelder dyr i eierforhold og pensjon er tillatt i borettslaget etter følgende regler:
1) Hunder/katter skal alltid føres i bånd innenfor borettslagets område. Eier av hund/katt forplikter seg til
omgående å fjerne ekskrementer. Det forutsettes at fører av hund må ha full kontroll over dyret.
2) Det forutsettes at hundeeier er kjent med de til enhver tid gjeldende politivedtekter om båndtvang.
3) Dersom det kommer klage over at dyreholdet sjenerer naboer ved lukt, bråk eller på annen måte,
forplikter eieren seg til å fjerne dyret fra leiligheten eller fraflytte leiligheten hvis ikke en minnelig ordning
med klageren kan oppnås. I tvilstilfelle avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er
berettiget.
4) Dyreeier er ansvarlig og erstatningspliktig for skade som dyret måtte påføre eiendom i borettslaget.
5) Dyreeier må erklære seg villig til å godta endringer i bestemmelser om dyrehold som
generalforsamlingen vedtar.
6) Alle katter skal ID-merkes enten ved tatovering i øret eller med elektronisk brikke.
DiverseDet kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av
kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen
sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som
betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via
felleskostnadene i borettslaget.
Innmelding i OBOS koster kr. 500,-
Det skal ikke dusjes rett på gulvet på bad som ennå ikke er rehabilitert under våtromsrehabilitering i
perioden november 2022 - mai 2026.
Andelseiernes vedlikeholdsplikt:
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i
forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør inklusive sluk, stoppekran og
vannlås, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler,
inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom
må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og
med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt
som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og
himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og
fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense
eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige
stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om innsekter og skadedyr
plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og
uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter
andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv
om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.
AnnetLøsøre og tilbehør:
Integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger.
Boligen er vasket og rengjort ifm. visning. Det vil ikke bli utført ytterligere utvask ifm. overtagelse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Når ikke annet følger av vedtektene eller lov om borettslag, kan bare fysiske personer som er andelseiere
i boligbyggelaget være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer
enn en andel.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig/privat.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Planer i området:
Saksnummer 202218670: Ravnkollbakken 27 - 67 - Rehabilitering av bad.
Saksnummer 202207593: Ravnkollbakken 76 - Plassering av midlertidig mikrohus.
Saksnummer 201207294: Sverre Iversens vei 41 - Oppføring av frikjøling på tak.
Saksnummer 202107082: Romsås Senter 2 - Fasadeendring og ombygging - Nærmiljøhuset.
Saksnummer 202105797: Odvar Solbergs vei 70 - Boring av energibrønner.
Saksnummer 202313090: Oddvar Solbergs vei 118 - 148 og 156 - 222 - Boring av 46 energibrønner -
Svarttjern borettslag.
Saksnummer 202015419: Rommiskogen 2 - Oppføring av garasje.
Saksnummer 202304582: Hagaløkka 8 - Oppføring av tre rekkehus med 15 boenheter. Søknad om
rammetillatelse - Hagaløkka 8. Tiltak: Oppføring av 3 rekkehus med totalt 15 boenheter riving av
eksisterende bygningsmasse, utomhusarealer på Gnr. 94 Bnr. 211, samt fjellsikring på
naboeiendommen Gnr. 94 Bnr. 101.
Saksnummer 202213585: Hagaløkka 21 A-D, 25 A-B - Oppføring av rekkehus, to frittstående carporter, to
biloppstillingsplasser og støttemur, riving av eksisterende bebyggelse. Det er gitt igangsettelsestillatelse.
Søknaden gjelder riving av eksisterende bebyggelse på eiendommen, oppføring av fire nye boliger i
rekke, oppføring av to frittstående carporter, to biloppstillingsplasser og oppføring av støttemur. Boligene
oppføres i to etasjer og kjeller. Carportene inneholder to p-plasser hver.
Saksnummer 202304502: Hagaløkka 27 - Oppføring av tre eneboliger.
Saksnummer 202300080: Bergensveien 25 H - Oppføring av garasje (tidligere Bergensveien 25 D)
m/dispensasjon fra pbl. § 29-4 og reguleringsplanen § 3.
Saksnummer 202002513: Bergensveien 25 E-F - Oppføring av tomannsbolig - Hus B.
Saksnummer 202002511: Bergensveien 25 B-D - Oppføring av rekkehus - Hus A.
Saksnummer 201709839: Hagelundveien 9 - Fasadeendring, utvidelse av ark med takvindu og
bruksendring av sokkeletasje fra tilleggsdel til hoveddel.
Saksnummer 201813005: Ammerudgrenda 2-317 - Atriumhusene - Midlertidig forbud mot tiltak.
Du kan lese mer om revisjonen av planen og hvilken betydning det kan ha for eiendommen her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201813005
Saksnummer 202104925: Ammerudgrenda 2-164 og 11-317 - Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø
Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 980 000,- (Prisantydning)
kr 580 296,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 560 296,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 269,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 569 565,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Reinnrykk finn 15.01.2024 (Kr.2 995)
Ny annonse (Kr.2 995)
Provisjon (Kr.44 000)
Foto (Kr.4 000)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.12 500)
Markedspakke (Kr.17 900)
Oppgjør (Kr.7 000)
Totalt kr. (Kr.99 890)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-23-0230
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no