Bilde 1 av Sandakerveien 72CBilde 2 av Sandakerveien 72C
Digital salgsoppgave
Sandakerveien 72C

0484 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 3 600 000

Fellesgjeld: kr 180 996Omkostninger: kr 105 450Totalpris: kr 3 886 446
Gjennomgående og lys 1(2)-roms i klassisk bygård - Nye vinduer i 2021 - Rosett, stukkatur og takhøyde (3 meter i stue)
Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
11
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
35 m²
Bruksareal (BRA)
35 m²
Fellesutgifter
kr 2 260 / Mnd
Prisantydning
kr 3 600 000
Omkostninger
kr 105 450
Fellesgjeld
kr 180 996
Totalpris
kr 3 886 446
Fellesformue
kr 7 542
Byggeår
1901
Tomt
Eiet tomt 589 m²
Oppdragsnummer
15240298
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Visninger
Torsdag 05. des.
17:30 - 18:15
Søndag 08. des.
13:15 - 14:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 600 000,-
Fellesgjeldkr 180 996,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 780 996,-)kr 94 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 3 886 446
Eiendom
Sandakerveien 72C, 0484 Oslo, Etasje: 3

Matrikkel
Gnr. 223 Bnr. 40 Snr. 11 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 35 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 35 kvm

Følgende rom inngår i innvendig bruksareal:
Entré, stue, baderom og kjøkken.

Areal
Primærrom: 35 kvm, Bruksareal: 35 kvm, BRA-i: 35 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1901

Tomt
Eiet tomt 589 kvm

Prisantydning
3 600 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 29.11.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 180 996,- pr. 21.11.2024
Andel fellesformue: kr. 7 542,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 180 996,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 780 996,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 94 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 780 996,-))
--------------------------------------------------------
kr 95 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 876 496,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 886 446,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 260,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Kabel tv og bredbånd, varmtvann til baderom, renter og avdrag av andel fellesgjeld, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.  

Totale felleskostnader per mnd er på kr. 2 260 og fordelt på følgende måte:
- Fellesutgifter: kr. 967
- Renter og avdrag: kr. 892
- Kabel-TV-avgift: kr. 224
- Tillegg bredbånd: kr. 177

På det ordinære årsmøtet avholdt 05.05.2022 ble det besluttet å hente inn doble felleskostnader to ganger årlig (i månedene juni og november), for en periode på fem år. Postene "felleskostnader" og "renter og avdrag" vil derfor øke hvert år i månedene juni og november. Beløpene for disse postene vil variere fra år til år. Ta kontakt med megler dersom du har flere spørsmål.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.

Eier
Thea Rambøl Bjørknes Herman Ellingsen

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 940 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.


Beliggenhet
Velkommen til øvre Torshov!

Bydelen har et mangfoldig og spennende kulturtilbud i området. Blant annet finner man Soria Moria med konserter, bar/restaurant og teater. Området kan også friste med en rekke spisesteder og kafeer, bl.a. som Sabi Sushi og Roots of India. 

Kort avstand til Grünerløkka og Sagene med hyggelige kafeer, restauranter og yrende uteliv. I område finner du også Lillo gård og  senter. Kort gangvei til Handelshøyskolen BI i Nydalen og Storo Storsenter (Oslos største kjøpesenter). Et kvartal unna ligger to matbutikker og apotek. Kort vei til flotte Torshovparken og veldig fine friområder ved Akerselva. Nærhet også til Maridalen og Lillomarka.

Det er også et godt tilbud av treningssentre i området, f.eks. Myrens Sportssenter (med Klatreverket), Sats Elexia på Sagene, Storo, Nydalen, Ringnes Park og Carl Berner, samt sandvolleyballbaner ved Torshovparken og Voldsløkka. Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Oslo MET, Tannlegehøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.

I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og Muselunden. Det er kort tur å gå til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum, opp til marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer med tur- og skiløyper innover marka.

Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en kort spasertur unna. Det samme er Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 589 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
 

Offentlig kommunikasjon
Nærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås - Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en liten spasertur unna. Rett utenfor døren, på holdeplassen Nordpolen skole, finner vi busslinjene 30 (Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita).

Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen en kjellerbod på ca. 3,5 kvm gulvareal. Kjellerboden er ikke måleverdig (0m2 BRA-e) pga. lav takhøyde.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2:

TG3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Etasjeskille
Originalt trebjelkelag som etasjeskillere. Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG KJØKKEN.
Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 28 mm på 2m avstand.
Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 32 mm.
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Innvendige dører
Det er en skyvedør til baderom.
Vurdering av avvik:
- Skyvedøren er bruksslitt og ikke fagmessig utført.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbart tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvik.

Sanitærutstyr og innredning - baderom
Veggmontert toalett. Dusjhjørne med dusjarmatur. Servantskap med blandebatteri.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Dvs. takstmann er ikke kjent med hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle.
Konsekvens/tiltak:
- Dersom teknisk mulig anbefales det å lage en drensspalte i veggflisen under veggmontert toalett. Kostnadsestimat: Under 10 000.

Tilliggende konstruksjoner våtrom - baderom
Hulltaking er foretatt nederst på vegg i entré mot baderommet til høyre for baderomsdøren, uten å påvise unormale forhold, dette gis TG0 isolert sett.
Vurdering av avvik:
- Protimeter fuktapparat gjorde utslag under dusjblandebatteriet og langs sokkelen i dusjhjørnet under dusjblandebatteriet.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over avviket. Det anbefales å monteres et tett dusjkabinett for å minimere vannsøl direkte på gulv og vegger ved dusjing. Kostnadsestimat: Under 10 000.

Overflater og innredning - kjøkken
Kjøkkeninnredning består av profilerte trefronter med knotter, heltre benkeplate (nymalt), stålkum med blandebatteri, integrert kjøl/frys og plass til frittstående komfyr.
Vurdering av avvik:
- Blandebatteri er noe løs i benkeplaten. Slitasjemerker i benkeplaten (nymalt).
Konsekvens/tiltak:
- Blandebatteri må strammes i benkeplaten. Kostnadsestimat: Under 10 000.


TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Gulvflater består av: Originale tregulv og fliser på baderom.
Veggflater består av: Malt panel, malt mur og fliser på baderom.
Himlinger består av: Malt panel, malte plater og pusshimling i stue.
Det er både originale og nyere overflater. Det er stor variasjon i alder og tilstand. Samtlige overflater er brukbare.
Vurdering av avvik:
- Originale tregulv med slitasjemerker, sprekker og skjevheter.
- Originale veggflater og pusshimling med den elde, slitasje og utidsmessighet det medfører. Stedvis manglende/ujevne overganger/listverk/avslutninger.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde. Det bør pårenges overflateoppussing av varierende grad avhengig av hvilket rom/overflate som vurderes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Pipe og ildsted
Originalt pipeløp i leiligheten. Det er tydelige merker etter tidligere ildsted. Tidligere røykrør åpning er gjenmurt mange år siden. Evt. tilknytningsmuligheter eller fyringsforbud er ikke undersøkt av takstmann.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje. Evt. tilknytningsmuligheter er ikke kjent for takstmann.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig dersom det ikke skal vurderes evt. tilknytning av ildsted. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater vegger og himling - baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling med downlights fra 2021.
Vurdering av avvik:
- Tidligere riss i sementfuger er flekksparklet av dagens eier ved egeninnsats.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over forholdet. Det vil trolig oppstå ytterligere riss da det som oftest skyldes bevegelse i konstruksjonen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater Gulv
Flislagt gulv.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 24 mm, tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Det er fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet. Årstall: 2007
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. • Det er avvik: Manglende dokumentasjon. Mørkere skjolder i tregulvet like utenfor dørterskelen til baderommet.
Konsekvens/tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Vær klar over avvikene. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Membran på vegger og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt. Det er trolig både dukmembran og smøremembran på gulv da begge deler er synlig i/rundt sluk i dusj. Det er montert en ny dørterskel da forrige dørterskel opplyses å ha råte.

Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
- Det er både dukmembran og smøremembran synlig i sluk. Det er feil prinsipp å ha to lag gulvmembraner, det skal kun være ett lag. Manglende dokumentasjon.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ventilasjon - baderom
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i baderommet. Det er luftespalte under dørbladet. Årstall: 2007
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Ingen merkbar avtrekkseffekt på lufteventilen i himling på bad.
Konsekvens/tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Dersom tillatt i sameiet og teknisk mulig anbefales det å montere en elektrisk avtrekksvifte. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avtrekk - kjøkken
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet.
Vurdering av avvik:
-  Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannledninger
Type rør: Kobberrør
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller annen sikker løsning.
Røranvisning: Nei
Hovedstoppekran for leiligheten: I felles kjeller, gis automatisk TG2. Hovedstoppekranen for denne oppgangen ble ikke lokalisert, det må gjøres. Lekkasjestopper: Nei, anbefales på baderom og kjøkken.

Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
 Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon for rørarbeider. Hovedstoppekran for denne oppgangen må lokaliseres.
Konsekvens/tiltak
-  Det må påregnes oppgraderinger av røropplegg. Pga. manglende dokumentasjon anbefales det en kontroll av røropplegget utført av rørlegger mht. brukssikkerhet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avløpsrør
Avløpsrør er trolig originalt.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Varmtvannstank - kjøkken
Bereder er fra 1991. Effekt: 1,5kW

Det er innført krav om at varmtvannsberedere med effekt over 1500 watt ikke skal være tilkoblet med vanlig stikkontakt, men være såkalt fast tilkoblet. Da vil du unngå risiko for varmgang og brann. Kravet ble opprinnelig innført i 2010 og gjaldt da varmtvannsberedere med effekt over 2000 watt, men ble endret til 1500 watt i 2014. Kravene til fast tilkobling av varmtvannsberedere fremgår av NEK 400. Vårt tips for å sikre deg mot varmgang på stikkontakt og støpsel, er å få en elektriker til å sørge for at berederen blir fast tilkoblet det elektriske anlegget med en bryter i stedet for at berederen er koblet til gjennom stikkontakt og støpsel. Det reduserer risikoen for dårlig kontakt og varmgang. I de aller fleste nyere boliger vil varmtvannsberederen ha en slik fast tilkobling. Årstall: 1991.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. • Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker. • Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
-Automatsikringer i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgangen. -Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Ukjent
-Hovedbryter: 25 Amp iflg. kursanvisningen
-Utenpåliggende / skjult ledningsnett.

Eier opplyser at det elektriske anlegget fungerer fint. El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.

Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt. nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja. Samsvarserklæring datert 2024-11-21 er fremvist. Anleggesbeskrivelse: "Ønsker å legge ny kurs fra oppgangen og inn til kjøkkenet i leiligheten. Dette er til oppvaskmaskinen. Ny kabel legges på utsiden av veggen."
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ja

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget
7. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.

8. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.

Inntak og sikringsskap
9. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.

10. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

11. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann.

Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1905.
 
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det foreligger ferdigattest for brannalarmanlegg for hele bygningen i 2017.

Dagens rominndeling avviker fra opprinnelige byggtekniske og godkjente tegninger. Dagens baderom er endret fra det som var opprinnelig var planlagt. Siden byggetegningene er tilbake fra tidlig 1900 tallet, er det utfordrende å tyde hva dette var byggemeldt som.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten varmes opp med varmekabler på baderommet og elektriske panelovner. Det er felles varmtvannsforsyning til baderommene i bygningen.

Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 8500 kwh.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 260,- pr.mnd.
Kabel tv og bredbånd, varmtvann til baderom, renter og avdrag av andel fellesgjeld, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, strøm og innboforsikring. 

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har følgende lån:

Lånenr.: 94927040292, Handelsbanken
Type: Annuiteslån
Terminer pr år: 12
Rentesats per 21.11.2024: 7.69 %
Saldo per 01.09.2024: kr. 5 402 463
Siste termin: 30.04.2051

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 3 254 057 ,- og driftskostnader på kr. 4 707 559,-. Dette gir et årsresultat med underskudd på kr. 1 764 904,-.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring ASA Polisenummer: 82870254

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 943 150,- Som sekundærbolig Kr. 3 583 969,-

Sameie
Sameie: Sameiet Sandakerveien 72, Orgnr: 985200637

Sameiet Sandakerveien 72 er er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 985200637. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune kommune og har 24 boligenheter og 1 annen enheter.

KONTAKTINFORMASJON
Styret kan nås på email: sandakerveien72@gmail.com.

DUGNAD
Gården gjennomfører to dugnader i året – vår og høst.

NØKLER OG SKILT
Nøkler og skilt til ringeklokke og postkasse bestilles hos Access Låsspesialisten i Grefsenveien.

FELLESVASKERI
Fellesvaskeri i kjelleren der man bruker egen vaskemaskin. Selgers vaskemaskin følger med salget.

VEDLIKEHOLDSFOND
Årsmøtet vedtar avsetning til fond til dekning av fremtidige vedlikeholdsutgifter, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen. De beløp seksjonseierne skal innbetale ekstra til fondet innkreves sammen med fellesutgiftene.

ÅRSMØTE 2024
Følgende ble vedtatt på årsmøtet avholdt den 11.03.2024_
4.1 Vedtektsendring ifm. reseksjonering
Sameiet har fått fire nye seksjoner som følge av reseksjonering, og vedtektene må oppdateres med riktig antall boligenheter.
Vedtak: Vedtektene § 1 endres fra "20 boligseksjoner" til "24 boligseksjoner". Forslaget ble enstemmig vedtatt.

4.2 Vedtektsendring ifm nye takterrasser
En forutsetning for tillatelse til å bygge på loftet var at rømningsvei over loftet ble  opprettholdt. Dette er løst ved at man har tilgang til takterrassene til seksjon 24 og 25.
Selv om arealet er definert som et fellesareal så er det fortsatt en del av det arealet som ble solgt. Man ønsker derfor å vedtektsfeste bruken.
Vedtak: Det legges til følgende punkt i vedtektene § 2: "Seksjon 24 og 25 gis eksklusiv bruksrett til hver sin takterrasse utenfor egen leilighet. Takterrassen skal også fungere som en del av byggets rømningsveier og bruken må ikke være i strid med krav og forskrifter knyttet til rømning og brannsikkerhet. Forslaget ble enstemmig vedtatt.

STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
De siste årene har følgende blitt vedlikehold:
- Rehabilitering av kjeller. Støp av ny såle, nye boder og tiltak for bedre utlufting. Den ene kjelleren er pigget opp for å åpne bedre høyde.
- Rehabilitering av fasade. Hele fasaden er pusset opp og malt på nytt med ny farge.
- Alle leilighetsvinduer i sameiet er skiftet ut.
- Taket er skiftet ut.
- Oppganger er pusset opp, inkludert belysning
- Bakgård er pusset opp og det er bygget skjul for søppelcontainere og bygget platting.
- Sameiets varmtvannsanlegg er skiftet ut.

STYRETS ARBEID I 2023
Siden forrige ordinært årsmøte har styret avholdt mange møter og hatt byggemøter med utbygger ca. hver 14 dag.

Det siste året har fokuset vært på å følge opp prosjektet med utbygging av loft og de rehabiliteringsskritt som har fulgt med. I perioden har vi gjennomført de fleste av de store sakene som nytt, tak, ny fasade og oppussing av oppganger og bakgård. Dette har
vært masse jobb, men vi begynner nå å se slutten på det. Og bygården ser endelig ganske pen ut!

Forretningsfører
OSLO OG OMEGN BOLIGFORVALTNING AS

Styregodkjenning
Sameiet har ikke styregodkjenning for ny erverver. 

Tekniske installasjoner
Sameiet Sandakerveien 72 har avtale med Telia for leveranse av bredbånd og tv. Sameiet har en flex løsning så om beboere ønsker å endre til andelen internett/tv så kan dette gjøres selv på telia.no

Dyrehold
Husdyrhold er tillatt såfremt styret har forhåndsgodkjent det. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre sameiere.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller  annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Annet
De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.

Sameiet forbeholder seg panterett i hver enkelt seksjon for kr. 25.000,-, jf vedtektenes § 10.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1956/309173-1/105 Erklæring/avtale
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Korrekt dokumentnummer er 9123/1956 iht gammel grunnbok og pantebokskopi.
Overført fra: 0301-223/40
Gjelder denne registerenheten med flere

1989/67009-5/105 Pantsettelseserklæring
BELØP: NOK 25.000
Panthaver:Sameiet
Lnr: 1117066
ANFØRT PRIORITET: ETTER 80% AV FØRSTE KJØPESUM
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.

Styret skal underrettes om alle overdragelser og leieforhold.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255, S-4756, og S-5132 kan sees hos megler.
 
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett (S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.

Pågående byggesaker:
* Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende bolig. Saksnummer: 202456118. Kort beskrivelse av tiltaket: To nye boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller. Tilbygg/ombygging av fasade i eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse på eksisterende boligblokk og oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
Det er sendt en søknad om rammetillatelse den 08.05.2024. Saken er ikke ferdig behandlet per 28.11.
Les mer om saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118

* Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer: 202454127. Det er søkt om fasadeendringer, herunder nedforing av himlingsløsninger under karnapper slik at det blir en kontinuerlig himling, endringer av dør- og vindusfelter og nye aluminiumsprofiler, etablering av pussede og malte overflater på søyler/pilastre, oppføring av fasadebelysning og utvendig solavskjerming i form av screens foran vinduer i andre næringsetasje. Rammetillatelse er gitt den 12.08.2024.
Les mer om saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454127

Pågående plansaker:
* Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48. Saksnummer: 202212601.
Kommuneplanen har blant annet mål om en klimavennlig byutvikling der all transportvekst skal tas med kollektiv, sykkel eller gange og et mål om å styrke og videreutvikle byens blågrønne strukturer. Planområdet er i kommuneplanens arealdel avsatt til bebyggelse og anlegg, fremtidig (utviklingsområde ytre by). Formålet skal sikre en bymessig utforming av området, gjennom høy tetthet og arkitektonisk kvalitet, finmasket gate- og byromsstruktur, variert arealbruk mm. Formålet tilrettelegger også for god tilgjengelighet, med prioritering av gang- og sykkeltrafikk, samt et vei- og gatesystem som prioriterer lokalsamfunnet fremfor gjennomgangstrafikk. Storokrysset er markert som knutepunkt. Storo/Lillo og Nedre Grefsen er vist som områder hvor «Felles planlegging» kreves. Storo/Lillo er foreløpig løst med Tiltaksliste for offentlige rom Storo og Lillo («TOR Storo/Lillo»). Politikerne har krevd at nedre Grefsen skal være gjenstand for områderegulering.
Du kan følge saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601&wfl=N&Dateparam=11/26/2024&sti=

* Detaljregulering- Hans Nielsen Hauges gate. Saksnummer: 202214970.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og Nordkappgata fra kjørevei, fortau og annen veigrunn til kjørevei, sykkelfelt, fortau og annen veigrunn. Hovedhensikten med planforslaget er å tilrettelegge for et høystandard sykkelanlegg i begge retninger. Planen legger også til rette for bedre siktforhold i krysset Hans Nielsens Hauges gate X Carl Jeppesens gate og utvidelse av et fortau i Carl Jeppesens gate.

For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214970

Sandakerveien og Nycoveien - oppgradering
Bymiljøetaten bedrer tilretteleggingen for syklende, gående og kollektivreisende i Sandakerveien og Nycoveien. Prosjektet vil øke trafikksikkerheten, samt tilrettelegge for økt byliv og lokal overvannshåndtering. Anleggsarbeidet er planlagt fra september 2024 og varer frem til sommeren 2026. Arbeidstider er planlagt:
- Mandag til torsdag: 07:00 – 19:00
- Fredag: 07:00 – 16:00 (ved behov)
For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/oppgradering-av-sandakerveien-og-nycoveien/[toc-3

Kabeltunnel
Kabeltunnel Sogn-Ulven
Statnett bygger ny kabelforbindelse mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner. Tunnelen bygges i berg via to tverrslag ved Ulven og Tåsen (Rektorhaugen). Tunnelarbeidene starter opp sommeren 2023, og prosjektet skal ferdigstilles innen mars 2029. De to jordkabelforbindelsene som i dag går mellom Sogn og Ulven er fra 1950- og 60-tallet, og må derfor erstattes for å sikre trygg strømforsyning i og rundt Oslo i fremtiden. De som bor i nærheten av tunnelen vil merke arbeidene mest. Arbeidet vil flytte på seg, slik at den enkelte husstand ikke vil oppleve samme nivå gjennom hele anleggsperioden. Støy og vibrasjoner i forbindelse med sprengningsarbeidet vil kunne merkes mest, men også hammer- og borelyd vil kunne høres. For mer informasjon henvises det til Statnetts nettsider: https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-ost/sogn-ulven/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 180 996,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 780 996,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 94 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 780 996,-))
--------------------------------------------------------
kr 95 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 876 496,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 886 446,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke (Kr.9 940)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 780 996,-) (Kr.50 400)
Totalt kr. (Kr.122 925)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0298

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Sandakerveien 72C
For mer om objektet
Sandakerveien 72C

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: