EiendomSmalgangen 30, 0188 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 230 Bnr. 420 Snr. 121 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 56 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 50 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 3 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 50 kvm, Bruksareal: 56 kvm, BRA-i:50 kvm , BRA-e: 3 kvm , BRA-b: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1991
TomtEiet tomt 8053 kvm
Prisantydning4 300 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 30.01.24 10:31
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,-
Andel fellesformue: kr. 32 350,- pr.
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 300 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 107 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 409 000,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 417 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 770,- pr. mnd.
EierShobeir Razavinik
BeskrivelseVelkommen til Smalgangen 30!
En pen og romslig 2-roms selveier på populære Grønland med alt av servicetilbud rett utenfor døren. Her
bor man med gangavstand til alt av hovedstadens fasiliteter, og med T-bane, koselige kaféer og et yrende
uteliv rett utenfor inngangsdøren. Boligen har en optimal planløsning hvor stue og kjøkken utgjør et stort
sosialt allrom i en delvis åpen kjøkkenløsning med god plass til sofa- og spisegruppe. Fra stuen er det
utgang til innglasset balkong.
•Romslig og pen 2-roms med optimal planløsning
•A-konto sentralvarme, varmtvann og strøm inkludert i felleskost
•Heis - Innglasset balkong
•Nærhet til alt av kollektivtransport i alle byens retninger
•Mulighet for leie av garasjeplass i kjeller med ladeboks for el-bil
•Veldrevet sameie
•Nærhet til Barcode/Sørenga
ParkeringSom beboer med registrert adresse i Smalgangen, er det mulighet for leie av parkeringsplass til redusert
pris. For ytterligere informasjon om leie og priser, ta kontakt med ONE Park.
Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Beboerparkering i området (sone C) etter gjeldende bestemmelser.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetEiendommen ligger i et urbant boligområde på Grønland i Oslo. Grønland er en pulserende bydel med et
yrende folkeliv, koselige og trendy restauranter.
Området har et godt kollektivtilbud via buss, trikk, T-bane, tog og flybuss. Nærmeste holdeplass er
Grønland T-banestasjon.
Det er kort gangavstand til Akerselva, hvor du kan spasere i naturskjønne omgivelser opp forbi Nydalen,
mot Frysja og Maridalsvannet. Du finner også flotte grøntområder i Tøyenparken hvor Øyafestivalen
arrangeres, samt Kampen og Ola Narr. Sørenga sjøbad ligger også godt innen rekkevidde.
For den kunstinteresserte er det kort vei til Bjørvika, der du finner Much museet. Alternativt er innholdsrike
Bjørvika, Barcode, Operaen og Middelalderparken verdt et besøk. Ekebergparken skulpturpark finnes i
relativ nærhet.
Teaterplassen ligger kun få minutters gange fra leiligheten. Her finner du både kaffebar, restauranter og
populære barer og puber. Oslo Mekaniske Verksted byr på flotte omgivelser, med en hyggelig uteplass og
peis innendørs.
Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Meny og Kiwi, samt Bunnpris. Det er også flere lokale
grønnsaks-, kjøtt- og spesialbutikker. Grønland Basar har et spennende utvalg med blant annet 20
butikker og spisesteder. Ellers ligger det meste av hovedstadens sentrumsfasiliteter i gangavstand.
TomtEiet tomt, 8053 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 56 m²
- BRA-i 50 m²: (Entrè/gang, stue, kjøkken, soverom og bad/vaskerom.)
- BRA-e 3 m²: (En loftsbod på ca. 3 m2)
- BRA-b 3 m²: (Innglasset balkong på 3 m2)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong med pussede og malte flater. Saltak i treverk tekket med takstein.
Renner, nedløp og beslag i stål. Felles trapper i støpt betong. Personheis i oppgang.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Kjøkken - avtrekk
Opprinnelig ventilator (uten motor) for styring av avtrekk på kjøkken og våtrom er fjernet og erstattet med
ventilator med egen motor. Valgt løsning er uheldig og forstyrrer ventilasjon i øvrige rom som er tilknyttet
systemet.
Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak avtrekk: Utbedre overnevnt avvik.
Utbedringskostnader ventilasjon: 10 000 - 50 000
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vinduer og dører fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig
som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 19 mm. Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Avløpsrør
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Avløpsanlegg fra
byggeår har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen negative avvik ble observert på
befaringsdagen.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak: Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av
våtrom/kjøkken
Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Vannrør fra byggeår
har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak: Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av
våtrom/kjøkken.
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak: Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Våtrom: Bad/Vaskerom
Overflater:
Overflater med normal elde og slitasje. Flere løse gulvfliser. Flere løse veggfliser tilknyttet sisternekasse.
Skjulte feil/mangler er påregnelig. Borehull i flere veggfliser. Deler av gulv med dårlig og manglende fall til
sluk.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater: Utbedring av overnevnte avvik tilknyttet løse fliser.
Membran, tettesjikt og sluk:
Klemring og membran er ikke synlig på denne type sluk. Opprinnelig tettesjikt fra byggeår har nådd en
alder som gjør tettheten usikker i tiden som kommer. Rørføringer til dusjbatteri er ikke synlig for
inspeksjon (skjult bak deksel).
Tettesjikt gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Baderommet er modent for rehabilitering. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater
for belastning med fritt vann.
Sanitærutstyr:
Sisternekasse med manglende fuktsikring innvendig. Lekkasjespalte er ikke etablert. Eventuelt
lekkasjevann vil ikke synliggjøres. Løsning fra byggeår. Muligheter for inspeksjon via luke i overkant.
Manglende fuktsikring av sisternekasse gis TG-2.
Anbefalte tiltak sanitærutstyr: Montering av waterguard med lekkasjestopp.
Fukt:
Hulltaking er ikke foretatt da tilstøtende konstruksjon til våtsonen ikke er tilgjengelig.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner/risikoområder på bad. Fuktsøk med
instrumenter på bad med fliser vil kunne gi utslag på fukt, selv om membransjiktet er tett. Måling med
fuktindikator påviste forhøyede verdier ved gulv og nedre del av vegger i dusjsonen. Dette antas å ikke
være noe problem så lenge gulv/vegg er riktig oppbygd med membran.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak fukt: Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt
vann.
Øvrig: Gulv
Deler av laminat tilknyttet kjøkken har svellet.
Oppgitt avvik gis TG-2. Gulv i øvrige rom gis TG-1.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Forrige eier la flis på flis på badet i 2013.
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
8. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader i boligen?
Nei. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
Nei. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
10. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Kommentar: Mulig å leie parkeringsplass med lademulighet til rabattert pris i garasjeanlegg. 16.
Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det
som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Nei. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
23. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som
f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.
29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre
boliger)?
Vet ikke. Kommentar: Vet at det har vært skjeggkre i andre oppganger.
PrimærromPrimærrom: 50 kvm
BruksarealBruksareal: 56 kvm
BoderLeiligheten disponerer en loftsbod på ca. 3 m2 iflg. tidligere prospekt (BRA-e). Boden kunne ikke
inspiseres eller kontrollmåles på befaringsdagen grunnet manglende adkomst.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 1994 som omhandler Smalgangen 4-42 - Boligblokk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiatorer. Gulvvarme på bad.
Fjernvarme oppvarming via radiatorer, som også inkluderer varme i badegulv og varmtvann, betales
gjennom fellesutgiftene.
Radiatorer i leiligheten skal ikke fjernes uten tillatelse fra styret. Eier plikter å gi tilgang til leiligheten og
radiatorene for leverandører styret leier inn til å kontrollere fjernvarmeanlegget eller avlesningsutstyr.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 770,-
pr.mnd.
Drift og vedlikehold, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, oppvarming, varmtvann og strøm (akonto).
Herav:
Internett/Fiber 1000/1000: 39,-
Kommunal renovasjon: 160,-
Felleskostnader energi: 985,-
Akonto strøm bolig: 314,-
Felleskostnader: 2.006,-
Vedlikeholdsfond: 266,-
Strøm:
Sameiet gjennomfører en årlig avregning mot hver enkelt sameier etter forbruk. Helt i begynnelsen av
januar leser en av måleren til leiligheten. Sameies utgifter til elektrisitet deles på det totale antall forbrukte
kilowattimer og sameierne betaler sin andel av forbruket (a konto).
Denne ordningen skal utgå, og det vil bli etablert smarte strømmålere. Dette gjør at dagens ordning vil bli
endret og fjernet. Sameiet forventer at Elvia vil installere smarte strømmålere i løpet av 2024. Sameierne
vil få sitt eget abonnement og dagens fellesløsningen vil opphøre. Det betyr at hver sameier vil motta
egen faktura hver måned, utenfor felleskostnadene, når nye strømmålere er etablert.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ingen lån pt.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 1 733 817,-
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være
tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere
over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 80658252
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 174 949,-
Som sekundærbolig Kr. 4 464 804,-
SameieSameie: Sameiet Grønlandstunet, Orgnr: 982991811
Grønlandstunet består av 340 boligseksjoner og 25 næringsseksjoner (herav en barnehageseksjon).
Sameiet har egen hjemmeside: www.gronlandstunet.no.
Sameiet har avtale med Telia som innebærer at bredbånd 1000/1000 er inkludert i fellesutgiftene.
Alle nye eiere og nye leietakere blir fakturert kr 600,- i administrasjonsgebyr til sameiet i forbindelse med
navneskilt til postkasser, oppdatering av sameiets interne databaser, mm. ved innflytting.
For å lette postbudenes arbeid og opprettholde et godt inntrykk av inngangsarealene skal all skilting av
postkasser og ringetablå være ensartet. Skilting er obligatorisk, og for bolig vil skilt blir montert etter
mottak av utfylte søknadsskjemaer for utleie eller eierskifte, samt betaling av respektive gebyr.
Ureglementerte skilt vil bli fjernet.
Planer i sameiet:
Styreleder opplyser at det er flere planlagte vedlikeholdsarbeider i tiden framover. Det største prosjektet er
å bytte heiser. Det skal etter planen skje over noen få år med forventet oppstart i 2024.
Det pågår nå utskifting av alle lyspunkter i fellesarealene inne i bygget.
Ellers har brannvern stort fokus, og det planlegges et snarlig arbeid med å skifte ut branndører som har
defekter.
Styreleder opplyser videre at sameiet har god likviditet for tiden. Fellesutgiftene ble ikke øket for 2023.
Det skal imidlertid ikke underslås at utskifting av heiser vil koste betydelige midler. Hele utskiftingen kan
gjennomføres med oppsparte midler, men vil tære på reservene. En viss økning i fellesutgiftene vil måtte
forventes i årene framover.
Sameiet har pt. ikke gjeld.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Følgende ble vedtatt på generalforsamlingen 2023:
- Styret gjøre en risikovurdering, samt at styret setter opp 2-3 leverandører som kan tilby en god pris på
standard oppussing av bad, slik at disse leverandørene kjenner til utfordringene og at det blir enklere for
folk å renovere baderommene.
Styret deler forslagsstiller framstilling av tilstanden for våtrom. Hvordan dette skal løses blir en vurdering i
samråd med driftsleder. Styret anbefaler at en kommer tilbake til saken til neste årsmøte.
- Flere sameier tar i bruk alternative energikilder som supplement til hovedkilden. Styret gjennomgår
aktuelle tilbydere og energikilder, og kommer med en langsiktig anbefaling i forkant av neste
generalforsamling.
Sameiet gjennomførte en energikartlegging i 2015. Her ble det utredet hvordan sameiet kunne redusere
energibruken og eventuelt bruke alternative energikilder. En del tiltak for energisparing for energisparing
ble på den bakgrunn iverksatt. I 2022 inngikk både Sameiet Grønlandstuet og Grønlandshagen et avtale
med selskapet Entro for en ny energikartlegging. Blant annet vurderes tiltak for energisparing, alternative
energikilder og energigjenvinning. Det legges opp til at Enova, som eies av Klima- og
miljødepartementet, dekker halvparten av utgiftene for kartleggingen. Når dette skrives er Entro i
sluttfasen av denne kartleggingen. Når resultatet av energikartleggingen foreligger vil styret vurdere
forslagene og legge en plan for det videre arbeidet.
ForretningsførerUSBL.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
DyreholdDyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av styret. Det vil vurderes om dyre-holdet er til
ulempe for naboen(e). Eventuelle ulemper må måles mot dine egne gode grunner for å ha et dyr boende.
Eksempler på ulemper kan være støy, ubehagelig lukt eller at noen av de som bruker eiendommen får
fysisk ubehag av dyret, for eksempel allergiske reaksjoner.
Dyr, herunder katter og hunder, skal være merket med eiers navn og telefonnummer. Det er forbudt å lufte
dyr i sameiets bakgård. Grønlands Torg har egen luftegård for dyr på fellesområdet mellom Grønlands
Torg og Galleri Oslo. Ved lufting skal dyr holdes i bånd og etterlatenskaper fjernes. Det forutsettes at eier
av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold. Dyrehold til urimelig sjenanse for andre
beboere må bringes til opphør. Det er ikke lov å mate dyr/fugler i fellesarealer eller på
balkong/terrasse.
DiverseVedlikeholdsansvaret er delt mellom sameiet og den enkelte seksjonseier. Sameiet har ansvar for
fellesarealer og fellesanlegg mens den enkelte seksjonseier har ansvar for sin egen bruksenhet,
tilleggsdeler og tilhørende areal.
Seksjonseier skal holde egen bruksenhet, tilleggsdeler og tilhørende arealer forsvarlig ved like slik at det
ikke oppstår skade eller ulempe for fellesarealer/-anlegg, andre bruksenheter, sameiet og
seksjonseiere.
Se vedlagte vedtekter for ytterligere informasjon om seksjonseiers vedlikeholdsplikt.
Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
AnnetLøsøre:
- Skohylle gang medfølger.
- Skap soverom medfølger.
- Hvitevarer kjøkken medfølger.
- Lamper i himling medfølger.
- Hvitevarer på bad medfølger ikke.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1990/28697-1/105 Erklæring/avtale
08.05.1990
Eier av d.e. påtar seg ethvert ansvar for drift og vedlikehold av spillvannsledninger som pga. byggets
konstruksjon m.v. avviker fra O.k. sanitetsbestemmelser.
Overført fra: 0301-230/420
Gjelder denne registerenheten med flere
1990/46566-1/105 Erklæring/avtale
02.08.1990
Rett for Kommunen eller den Kommunen utpeker til å drive barnehage på et begrenset område på 502
m2. Bruken av arealet er eksklusivt for barnehagen i åpningstiden.
Overført fra: 0301-230/420
Gjelder denne registerenheten med flere
1991/28564-3/105 Pantsettelseserklæring
07.06.1991
BELØP: NOK 15.000
Panthaver:Sameiet
Lnr: 1125349
Viker prioritet for inntil 90% av den til enhver tid gjeldende lånetakst i hver seksjon.
Gjelder denne registerenheten med flere
1992/19154-1/105 Erklæring/avtale
07.04.1992
Erkl. om nettstasjon nr.619.
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende.
Leier av seksjon må godkjennes av styret.
Godkjenning kan i det enkelte tilfelle bare nektes når det foreligger saklig grunn for det.
Også korttidsutleie skal sendes styret for godkjenning og brudd på 60 døgns grensen følges opp av
styret.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Planer i området:
Saksnummer 201209231: Smalgangen 24 - Riving av utbrent tak og inventar i skadde leiligheter og
fellesarealer.
Saksnummer 202306805: Grønland 3 - Bruksendring fra elektroforretning til dagligvarebutikk - Grønland
Frukt og Grønt.
Saksnummer 202207436: Smalgangen 49 - Bruksendring fra parkeringsformål til næring.
Saksnummer 202016878: Tøyenbekken 10 - Riving av uthus.
Saksnummer 202212500: Schweigaards gate 8 - Oppføring av terminalbygg - Oslo bussterminal.
Saksnummer 202103235: Schweigaards gate 10 m.fl. (Galleri Oslo).
Galleri Oslo Utvikling ønsker å gjenåpne Akerselva og utvikle planområdet til et flerfunksjonelt byområde
med arbeidsplasser, servicefunksjoner og boliger, i tråd med Oslos overordnede byutviklingsstrategi om
fortetting i knutepunkt. Forslaget innebærer at dagens langstrakte bygg erstattes av mer oppdelt
bebyggelse og nye byrom, og at Akerselva åpnes gjennom planområdet. Planalternativene skal kunne
tilpasses beslutningen om ny utforming av Schweigaards gate og Nylandsveien, og fremtidig plassering
og størrelse på Oslo bussterminal. Viktige tema i planarbeidet er blant annet bylandskap og
høydevirkning, åpning av Akerselva, og forholdet til ny gate- og byromsstruktur og bussterminal.
Saksnummer 201510215: Jernbanetorget 1 - Nye Oslo S - Ny stasjon med mer (Christian Frederiks
plass, Nordisk lys hotell/næring) - Detaljregulering.
Saksnummer 201603972: Planforlag: Lilletorget 1 AS foreslår å omregulere Lilletorget 1 med sikte på å
kunne oppføre et nybygg med ambisiøse bærekraftsmål (bl.a. FutureBuilt Zero). Bygget vil kunne få ca. 90
meters høyde og inntil 42.600 m2 BRA, og vil hovedsakelig inneholde kontorer, men bestemmelsene
stiller krav om forretninger og andre publikumsrettede formål på bakkeplan mot tilliggende torg. I tillegg
reguleres et lavere bygg syd for Lilletorget 1. Dette vil romme atkomster til underetasjene til Oslo
Spektrum og Lilletorget 1, felles sykkelparkering, og en utadrettet funksjon mot Vaterlandsparken, og kan
totalt ha 870 m2 BRA. Plassen mot Vaterlandsparken (Vaterland torg) og del av Lilletorget inngår i
planområdet for å kunne legge til rette for å utforme torgene på fotgjengernes premisser. For å kunne
fjerne parkering på Vaterland torg foreslås det at det under torget innpasses et anlegg for parkering av
lastebiler og busser i forbindelse med arrangementer i Oslo Spektrum.
Saksnummer 201507250: Guneriuskvartalet (Brugata 6 - 14, Lybekkergata 2, Stenersgata 16 - 24,
Storgata 32) - Planforslag sendt til politisk behandling - Forretning, hotell og bolig.
Olav Thon Eiendomsselskap ASA foreslår å omregulere Guneriuskvartalet til bolig, forretning, annen
offentlig eller privat tjenesteyting, kontor, hotell, overnatting, bevertning, annen næring (konferansesenter)
og samferdselsformål. Hensikten med planen er å legge til rette for et multifunksjonelt sentrumskvartal
der områdets historiske egenart styrkes i samspill med ny bebyggelse. Det legges opp til en utnyttelse på
56 400 m2 BRA over terreng, 13 000 m2 BRA under terreng og en makshøyde på 42 meter. Det sikres at
det etableres ca 70-80 boliger innenfor kvartalet (alternativ 1). PBE anbefaler ikke planforslaget og har
utarbeidet et eget alternativ 2, som sikrer gesimshøyder som bedre ivaretar opplevelsen av
gatestrekningenes dominerende fasadegesims og gir med det en bedre byform, i tråd med
kommuneplanens høydebestemmelse, samt flere rekkefølgekrav og to HC-parkeringsplasser. Det
fremmes også et alternativ 3a, der Lybekkergata 2 ikke er en del av planområdet, samt et alternativ 3b der
fremre del av Lybekkergata 2 bevares. Alternativ 3b har en uløst innsigelse ved seg, ved at Lybekkergata 2
bevares. PBE anbefaler alternativ 2, sekundært 3a.
Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter nærmere avtale.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 300 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 107 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 409 000,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 417 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke brl/sameie (Kr.13 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visningshonorar kr 3.000 x 2 stk. (Kr.6 000)
Provisjon 1,25 % av 4.300.000 (Kr.53 750)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.19 006)
Foto (Kr.4 000)
Tilrettelegging (Kr.10 000)
Markedspakke (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.142 156)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0004
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no