Bilde 1 av Smalgangen 30Bilde 2 av Smalgangen 30
Digital salgsoppgave
Smalgangen 30

0188 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Pen 2-roms selveier i 4. etasje. Innglasset balkong. Felleskost inkl. v.vann, fyring og strøm (a-konto). Heis. Garasje*
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
121
Antall soverom
1 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
50 m²
Bruksareal (BRA)
56 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
3 m²
Fellesutgifter
kr 3 770 / Mnd
Prisantydning
kr 4 300 000
Omkostninger
kr 117 950
Totalpris
kr 4 417 950
Fellesformue
kr 32 350
Byggeår
1991
Tomt
Eiet tomt 8053 m²
Oppdragsnummer
92240004
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Prisantydningkr 4 300 000,-
Dokumentavgiftkr 107 500,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Boligkjøperforsikring (valgfritt)kr 8 950,-
  
Totalpris kr 4 417 950
Eiendom
Smalgangen 30, 0188 OSLO, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 230 Bnr. 420 Snr. 121 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 56 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 50 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 3 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 50 kvm, Bruksareal: 56 kvm, BRA-i:50 kvm , BRA-e: 3 kvm , BRA-b: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1991

Tomt
Eiet tomt 8053 kvm

Prisantydning
4 300 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 30.01.24 10:31

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,-
Andel fellesformue: kr. 32 350,- pr.

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 300 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 107 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 409 000,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 417 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 770,- pr. mnd.

Eier
Shobeir Razavinik

Beskrivelse
Velkommen til Smalgangen 30!

En pen og romslig 2-roms selveier på populære Grønland med alt av servicetilbud rett utenfor døren. Her bor man med gangavstand til alt av hovedstadens fasiliteter, og med T-bane, koselige kaféer og et yrende uteliv rett utenfor inngangsdøren. Boligen har en optimal planløsning hvor stue og kjøkken utgjør et stort sosialt allrom i en delvis åpen kjøkkenløsning med god plass til sofa- og spisegruppe. Fra stuen er det utgang til innglasset balkong.

•Romslig og pen 2-roms med optimal planløsning
•A-konto sentralvarme, varmtvann og strøm inkludert i felleskost
•Heis - Innglasset balkong
•Nærhet til alt av kollektivtransport i alle byens retninger 
•Mulighet for leie av garasjeplass i kjeller med ladeboks for el-bil
•Veldrevet sameie
•Nærhet til Barcode/Sørenga

Parkering
Som beboer med registrert adresse i Smalgangen, er det mulighet for leie av parkeringsplass til redusert pris. For ytterligere informasjon om leie og priser, ta kontakt med ONE Park.

Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.


Beboerparkering i området (sone C) etter gjeldende bestemmelser.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Eiendommen ligger i et urbant boligområde på Grønland i Oslo. Grønland er en pulserende bydel med et yrende folkeliv, koselige og trendy restauranter.

Området har et godt kollektivtilbud via buss, trikk, T-bane, tog og flybuss. Nærmeste holdeplass er Grønland T-banestasjon.

Det er kort gangavstand til Akerselva, hvor du kan spasere i naturskjønne omgivelser opp forbi Nydalen, mot Frysja og Maridalsvannet. Du finner også flotte grøntområder i Tøyenparken hvor Øyafestivalen arrangeres, samt Kampen og Ola Narr. Sørenga sjøbad ligger også godt innen rekkevidde.

For den kunstinteresserte er det kort vei til Bjørvika, der du finner Much museet. Alternativt er innholdsrike Bjørvika, Barcode, Operaen og Middelalderparken verdt et besøk. Ekebergparken skulpturpark finnes i relativ nærhet. 

Teaterplassen ligger kun få minutters gange fra leiligheten. Her finner du både kaffebar, restauranter og populære barer og puber. Oslo Mekaniske Verksted byr på flotte omgivelser, med en hyggelig uteplass og peis innendørs.

Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Meny og Kiwi, samt Bunnpris. Det er også flere lokale grønnsaks-, kjøtt- og spesialbutikker. Grønland Basar har et spennende utvalg med blant annet 20 butikker og spisesteder. Ellers ligger det meste av hovedstadens sentrumsfasiliteter i gangavstand.

Tomt
Eiet tomt, 8053 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 56 m²
- BRA-i 50 m²: (Entrè/gang, stue, kjøkken, soverom og bad/vaskerom.)
- BRA-e 3 m²: (En loftsbod på ca. 3 m2)
- BRA-b 3 m²: (Innglasset balkong på 3 m2)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon i betong med pussede og malte flater. Saltak i treverk tekket med takstein. Renner, nedløp og beslag i stål. Felles trapper i støpt betong. Personheis i oppgang.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport. 
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Kjøkken - avtrekk
Opprinnelig ventilator (uten motor) for styring av avtrekk på kjøkken og våtrom er fjernet og erstattet med ventilator med egen motor. Valgt løsning er uheldig og forstyrrer ventilasjon i øvrige rom som er tilknyttet systemet.
Oppgitt avvik gis TG-3.

Anbefalte tiltak avtrekk: Utbedre overnevnt avvik.
Utbedringskostnader ventilasjon: 10 000 - 50 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vinduer og dører fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 19 mm. Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Avløpsrør
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Avløpsanlegg fra byggeår har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen negative avvik ble observert på befaringsdagen.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak: Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken

Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Vannrør fra byggeår har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.

TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak: Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.

Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak: Det anbefales en utvidet el-kontroll.


Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert/registrert på befaringsdagen.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Overflater:
Overflater med normal elde og slitasje. Flere løse gulvfliser. Flere løse veggfliser tilknyttet sisternekasse.
Skjulte feil/mangler er påregnelig. Borehull i flere veggfliser. Deler av gulv med dårlig og manglende fall til sluk.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater: Utbedring av overnevnte avvik tilknyttet løse fliser.

Membran, tettesjikt og sluk:
Klemring og membran er ikke synlig på denne type sluk. Opprinnelig tettesjikt fra byggeår har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden som kommer. Rørføringer til dusjbatteri er ikke synlig for inspeksjon (skjult bak deksel).
Tettesjikt gis TG-2 grunnet alder.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Baderommet er modent for rehabilitering. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.

Sanitærutstyr:
Sisternekasse med manglende fuktsikring innvendig. Lekkasjespalte er ikke etablert. Eventuelt lekkasjevann vil ikke synliggjøres. Løsning fra byggeår. Muligheter for inspeksjon via luke i overkant.
Manglende fuktsikring av sisternekasse gis TG-2.

Anbefalte tiltak sanitærutstyr: Montering av waterguard med lekkasjestopp.

Fukt:
Hulltaking er ikke foretatt da tilstøtende konstruksjon til våtsonen ikke er tilgjengelig.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner/risikoområder på bad. Fuktsøk med instrumenter på bad med fliser vil kunne gi utslag på fukt, selv om membransjiktet er tett. Måling med fuktindikator påviste forhøyede verdier ved gulv og nedre del av vegger i dusjsonen. Dette antas å ikke være noe problem så lenge gulv/vegg er riktig oppbygd med membran.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak fukt: Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.

Øvrig: Gulv
Deler av laminat tilknyttet kjøkken har svellet.
Oppgitt avvik gis TG-2. Gulv i øvrige rom gis TG-1.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Forrige eier la flis på flis på badet i 2013.

3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

8. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader i boligen?
Nei. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Nei. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

10. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Kommentar: Mulig å leie parkeringsplass med lademulighet til rabattert pris i garasjeanlegg.  16. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Nei. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

23. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Vet ikke. Kommentar: Har ikke bodd i leiligheten selv. Leietaker har ikke nevnt noen feil eller mangler.

29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Vet ikke. Kommentar: Vet at det har vært skjeggkre i andre oppganger.

Primærrom
Primærrom: 50 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 56 kvm

Boder
Leiligheten disponerer en loftsbod på ca. 3 m2 iflg. tidligere prospekt (BRA-e). Boden kunne ikke inspiseres eller kontrollmåles på befaringsdagen grunnet manglende adkomst.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 1994 som omhandler Smalgangen 4-42 - Boligblokk.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Fjernvarmeanlegg med radiatorer. Gulvvarme på bad.

Fjernvarme oppvarming via radiatorer, som også inkluderer varme i badegulv og varmtvann, betales gjennom fellesutgiftene.

Radiatorer i leiligheten skal ikke fjernes uten tillatelse fra styret. Eier plikter å gi tilgang til leiligheten og radiatorene for leverandører styret leier inn til å kontrollere fjernvarmeanlegget eller avlesningsutstyr.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 770,- pr.mnd.
Drift og vedlikehold, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, oppvarming, varmtvann og strøm (akonto).

Herav:
Internett/Fiber 1000/1000: 39,-
Kommunal renovasjon: 160,-
Felleskostnader energi: 985,-
Akonto strøm bolig: 314,-
Felleskostnader: 2.006,-
Vedlikeholdsfond: 266,-


Strøm:
Sameiet gjennomfører en årlig avregning mot hver enkelt sameier etter forbruk. Helt i begynnelsen av januar leser en av måleren til leiligheten. Sameies utgifter til elektrisitet deles på det totale antall forbrukte kilowattimer og sameierne betaler sin andel av forbruket (a konto).

Denne ordningen skal utgå, og det vil bli etablert smarte strømmålere. Dette gjør at dagens ordning vil bli endret og fjernet. Sameiet forventer at Elvia vil installere smarte strømmålere i løpet av 2024. Sameierne vil få sitt eget abonnement og dagens fellesløsningen vil opphøre. Det betyr at hver sameier vil motta egen faktura hver måned, utenfor felleskostnadene, når nye strømmålere er etablert.


Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har ingen lån pt.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 1 733 817,-

Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt av styret/årsmøtet/generalforsamling.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Polisenummer: 80658252

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 174 949,- Som sekundærbolig Kr. 4 464 804,-

Sameie
Sameie: Sameiet Grønlandstunet, Orgnr: 982991811

Grønlandstunet består av 340 boligseksjoner og 25 næringsseksjoner (herav en barnehageseksjon).

Sameiet har egen hjemmeside: www.gronlandstunet.no.

Sameiet har avtale med Telia som innebærer at bredbånd 1000/1000 er inkludert i fellesutgiftene.

Alle nye eiere og nye leietakere blir fakturert kr 600,- i administrasjonsgebyr til sameiet i forbindelse med navneskilt til postkasser, oppdatering av sameiets interne databaser, mm. ved innflytting.
For å lette postbudenes arbeid og opprettholde et godt inntrykk av inngangsarealene skal all skilting av postkasser og ringetablå være ensartet. Skilting er obligatorisk, og for bolig vil skilt blir montert etter mottak av utfylte søknadsskjemaer for utleie eller eierskifte, samt betaling av respektive gebyr. Ureglementerte skilt vil bli fjernet.

Planer i sameiet:
Styreleder opplyser at det er flere planlagte vedlikeholdsarbeider i tiden framover. Det største prosjektet er å bytte heiser. Det skal etter planen skje over noen få år med forventet oppstart i 2024.

Det pågår nå utskifting av alle lyspunkter i fellesarealene inne i bygget.

Ellers har brannvern stort fokus, og det planlegges et snarlig arbeid med å skifte ut branndører som har defekter.

Styreleder opplyser videre at sameiet har god likviditet for tiden. Fellesutgiftene ble ikke øket for 2023.
Det skal imidlertid ikke underslås at utskifting av heiser vil koste betydelige midler. Hele utskiftingen kan gjennomføres med oppsparte midler, men vil tære på reservene. En viss økning i fellesutgiftene vil måtte forventes i årene framover.
Sameiet har pt. ikke gjeld.

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.

Følgende ble vedtatt på generalforsamlingen 2023:
- Styret gjøre en risikovurdering, samt at styret setter opp 2-3 leverandører som kan tilby en god pris på standard oppussing av bad, slik at disse leverandørene kjenner til utfordringene og at det blir enklere for folk å renovere baderommene.
Styret deler forslagsstiller framstilling av tilstanden for våtrom. Hvordan dette skal løses blir en vurdering i samråd med driftsleder. Styret anbefaler at en kommer tilbake til saken til neste årsmøte.
- Flere sameier tar i bruk alternative energikilder som supplement til hovedkilden. Styret gjennomgår aktuelle tilbydere og energikilder, og kommer med en langsiktig anbefaling i forkant av neste generalforsamling.
Sameiet gjennomførte en energikartlegging i 2015. Her ble det utredet hvordan sameiet kunne redusere energibruken og eventuelt bruke alternative energikilder. En del tiltak for energisparing for energisparing ble på den bakgrunn iverksatt. I 2022 inngikk både Sameiet Grønlandstuet og Grønlandshagen et avtale med selskapet Entro for en ny energikartlegging. Blant annet vurderes tiltak for energisparing, alternative energikilder og energigjenvinning. Det legges opp til at Enova, som eies av Klima- og miljødepartementet, dekker halvparten av utgiftene for kartleggingen. Når dette skrives er Entro i sluttfasen av denne kartleggingen. Når resultatet av energikartleggingen foreligger vil styret vurdere forslagene og legge en plan for det videre arbeidet.

Forretningsfører
USBL.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Dyrehold
Dyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av styret. Det vil vurderes om dyre-holdet er til ulempe for naboen(e). Eventuelle ulemper må måles mot dine egne gode grunner for å ha et dyr boende. Eksempler på ulemper kan være støy, ubehagelig lukt eller at noen av de som bruker eiendommen får fysisk ubehag av dyret, for eksempel allergiske reaksjoner.

Dyr, herunder katter og hunder, skal være merket med eiers navn og telefonnummer. Det er forbudt å lufte dyr i sameiets bakgård. Grønlands Torg har egen luftegård for dyr på fellesområdet mellom Grønlands Torg og Galleri Oslo. Ved lufting skal dyr holdes i bånd og etterlatenskaper fjernes. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold. Dyrehold til urimelig sjenanse for andre beboere må bringes til opphør. Det er ikke lov å mate dyr/fugler i fellesarealer eller på
balkong/terrasse.

Diverse
Vedlikeholdsansvaret er delt mellom sameiet og den enkelte seksjonseier. Sameiet har ansvar for fellesarealer og fellesanlegg mens den enkelte seksjonseier har ansvar for sin egen bruksenhet, tilleggsdeler og tilhørende areal.
Seksjonseier skal holde egen bruksenhet, tilleggsdeler og tilhørende arealer forsvarlig ved like slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for fellesarealer/-anlegg, andre bruksenheter, sameiet og seksjonseiere.
Se vedlagte vedtekter for ytterligere informasjon om seksjonseiers vedlikeholdsplikt.

Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.

Annet
Løsøre:
- Skohylle gang medfølger.
- Skap soverom medfølger.
- Hvitevarer kjøkken medfølger.
- Lamper i himling medfølger.
- Hvitevarer på bad medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1990/28697-1/105  Erklæring/avtale  
08.05.1990 
Eier av d.e. påtar seg ethvert ansvar for drift og vedlikehold av spillvannsledninger som pga. byggets konstruksjon m.v. avviker fra O.k. sanitetsbestemmelser.
Overført fra: 0301-230/420
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1990/46566-1/105  Erklæring/avtale  
02.08.1990 
Rett for Kommunen eller den Kommunen utpeker til å drive barnehage på et begrenset område på 502 m2. Bruken av arealet er eksklusivt for barnehagen i åpningstiden.
Overført fra: 0301-230/420
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1991/28564-3/105  Pantsettelseserklæring  
07.06.1991 
BELØP: NOK 15.000
Panthaver:Sameiet  
Lnr: 1125349
Viker prioritet for inntil 90% av den til enhver tid gjeldende lånetakst i hver seksjon.
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1992/19154-1/105  Erklæring/avtale  
07.04.1992 
Erkl. om nettstasjon nr.619.
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.

Leier av seksjon må godkjennes av styret.
Godkjenning kan i det enkelte tilfelle bare nektes når det foreligger saklig grunn for det.

Også korttidsutleie skal sendes styret for godkjenning og brudd på 60 døgns grensen følges opp av styret.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.

Planer i området:
Saksnummer 201209231: Smalgangen 24 - Riving av utbrent tak og inventar i skadde leiligheter og fellesarealer.

Saksnummer 202306805: Grønland 3 - Bruksendring fra elektroforretning til dagligvarebutikk - Grønland Frukt og Grønt.

Saksnummer 202207436: Smalgangen 49 - Bruksendring fra parkeringsformål til næring.

Saksnummer 202016878: Tøyenbekken 10 - Riving av uthus.

Saksnummer 202212500: Schweigaards gate 8 - Oppføring av terminalbygg - Oslo bussterminal.

Saksnummer 202103235: Schweigaards gate 10 m.fl. (Galleri Oslo).
Galleri Oslo Utvikling ønsker å gjenåpne Akerselva og utvikle planområdet til et flerfunksjonelt byområde med arbeidsplasser, servicefunksjoner og boliger, i tråd med Oslos overordnede byutviklingsstrategi om fortetting i knutepunkt. Forslaget innebærer at dagens langstrakte bygg erstattes av mer oppdelt bebyggelse og nye byrom, og at Akerselva åpnes gjennom planområdet. Planalternativene skal kunne tilpasses beslutningen om ny utforming av Schweigaards gate og Nylandsveien, og fremtidig plassering og størrelse på Oslo bussterminal. Viktige tema i planarbeidet er blant annet bylandskap og høydevirkning, åpning av Akerselva, og forholdet til ny gate- og byromsstruktur og bussterminal.

Saksnummer 201510215: Jernbanetorget 1 - Nye Oslo S - Ny stasjon med mer (Christian Frederiks plass, Nordisk lys hotell/næring) - Detaljregulering.

Saksnummer 201603972: Planforlag: Lilletorget 1 AS foreslår å omregulere Lilletorget 1 med sikte på å kunne oppføre et nybygg med ambisiøse bærekraftsmål (bl.a. FutureBuilt Zero). Bygget vil kunne få ca. 90 meters høyde og inntil 42.600 m2 BRA, og vil hovedsakelig inneholde kontorer, men bestemmelsene stiller krav om forretninger og andre publikumsrettede formål på bakkeplan mot tilliggende torg. I tillegg reguleres et lavere bygg syd for Lilletorget 1. Dette vil romme atkomster til underetasjene til Oslo Spektrum og Lilletorget 1, felles sykkelparkering, og en utadrettet funksjon mot Vaterlandsparken, og kan totalt ha 870 m2 BRA. Plassen mot Vaterlandsparken (Vaterland torg) og del av Lilletorget inngår i planområdet for å kunne legge til rette for å utforme torgene på fotgjengernes premisser. For å kunne fjerne parkering på Vaterland torg foreslås det at det under torget innpasses et anlegg for parkering av lastebiler og busser i forbindelse med arrangementer i Oslo Spektrum.

Saksnummer 201507250: Guneriuskvartalet (Brugata 6 - 14, Lybekkergata 2, Stenersgata 16 - 24, Storgata 32) - Planforslag sendt til politisk behandling - Forretning, hotell og bolig.
Olav Thon Eiendomsselskap ASA foreslår å omregulere Guneriuskvartalet til bolig, forretning, annen offentlig eller privat tjenesteyting, kontor, hotell, overnatting, bevertning, annen næring (konferansesenter) og samferdselsformål. Hensikten med planen er å legge til rette for et multifunksjonelt sentrumskvartal der områdets historiske egenart styrkes i samspill med ny bebyggelse. Det legges opp til en utnyttelse på 56 400 m2 BRA over terreng, 13 000 m2 BRA under terreng og en makshøyde på 42 meter. Det sikres at det etableres ca 70-80 boliger innenfor kvartalet (alternativ 1). PBE anbefaler ikke planforslaget og har utarbeidet et eget alternativ 2, som sikrer gesimshøyder som bedre ivaretar opplevelsen av gatestrekningenes dominerende fasadegesims og gir med det en bedre byform, i tråd med kommuneplanens høydebestemmelse, samt flere rekkefølgekrav og to HC-parkeringsplasser. Det fremmes også et alternativ 3a, der Lybekkergata 2 ikke er en del av planområdet, samt et alternativ 3b der fremre del av Lybekkergata 2 bevares. Alternativ 3b har en uløst innsigelse ved seg, ved at Lybekkergata 2 bevares. PBE anbefaler alternativ 2, sekundært 3a.





Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.

Overtagelse
Overtagelse etter nærmere avtale.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 300 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 107 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 409 000,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 417 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Grunnpakke brl/sameie (Kr.13 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visningshonorar kr 3.000 x 2 stk. (Kr.6 000)
Provisjon 1,25 % av 4.300.000 (Kr.53 750)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.19 006)
Foto (Kr.4 000)
Tilrettelegging (Kr.10 000)
Markedspakke (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.142 156)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0004

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Smalgangen 30
For mer om objektet
Smalgangen 30

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: