Eiendom014'1St. Halvards gate 25D, 0192 Oslo, Etasje: 7
MatrikkelGnr. 233 Bnr. 185 Snr. 55 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 50 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 48 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 48 kvm, Bruksareal: 50 kvm, BRA-i: 48 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1940
TomtEiet tomt 1750 kvm
Prisantydning4 100 000
TilstandsrapportTakstmann: Martin Sjønnesen v/Boinspect
Takstdato: 23.07.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 349 789,- pr.
Andel fellesformue kr. 0,-
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 100 000,- (Prisantydning)
kr 349 789,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 449 789,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 470,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 113 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 563 759,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 573 009,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 500,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 5.911,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 5.144,-
Vedlikeholdsfond 618,-
Bredbånd 149,-
Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 6.500,-
EierMaria Bobrova
BeskrivelseHarold Mufoncol v/EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere St. Halvards gate 25D. En lekker
3-romsleilighet med en meget sentral beliggenhet i Gamlebyen. Leiligheten har en flott, sydvendt balkong
med bred utsikt mot Ekeberg og et glimt av Oslofjorden.
Leiligheten har en koselig stue/kjøkken, entre, bad, og 2 romslige soverom med vakker utsikt over hele
byen. Store vindusflater fra 2023 slipper inn rikelig med naturlig lys i alle rom. Badet er nyoppusset i 2022
i regi av sameiet.
Kort fortalt:
•Sydvendt balkong på ca. 4 m² med nye gulvplater
•Parkeringsplass
•Felles sykkel- og barnevognparkering og fellesvaskeri i kjeller
•Vinduer fra 2022
•Oppvarming via radiatorer tilknyttet felles varmeanlegg
•Bad oppusset i 2022
•Heis fra 2023
•Ekstern bod i kjeller
•Kort vei til alt byen har å tilby
ParkeringParkering på oppmerkede plasser. Parkeringsoblat deles ut ved kontakt med styret mot betaling av kr
500,- i depositum. Det er ikke faste plasser.
BeliggenhetBeliggende sentralt i Gamlebyen, nærområde byr på utmerkede turmuligheter i Ekebergsparken,
Vålerenga kirke i Vålerenga park, Klosterengaparken, Middelalderparken, samt Bjørvika og Sørenga
Sjøbad som er en steinkast unna. Det er kort vei til restaurant- og kafètilbud, kultur og uteliv,
dagligvarebutikker, treningssentre samt et meget godt kollektivtilbud. Leiligheten har en ettertraktet og
barnevennlig plassering med Gamlebyen skole rett ovenfor gata, samt flere barnehager og lekeplasser i
området.
I tillegg er det diverse idrettsmuligheter i nærheten med Jordal indrettshall, skatepark og idrettsplass,
samt Sats Kampen. Gangavstand til Ekebergparken og Operan og med gode kollektivtilbud kommer du
deg fort til Jernbanetorget.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av leilighetsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 1750 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonKort gangavstand til St. halvards plass med bussruter 34 (Ekeberg hageby-Tåsen), 34X
(Simensbråten-Jernbanetorget) og 70 (skullerud-nasjonaltheatret). Vest for St. Halvards plass ligger
Middelalderparken-holdeplass som tilbyr bussene 70 (Mortensrud-Jernbanetorget), 54
(Kværnerbyen-Kjelsås stasjon) og trikkene 19 (Ljabru-Majorstuen), 19 (Bråten-Stortorvet) og 13
(Lilleaker-Ljabru).
InneholderBeliggende i 7.etg.: Bad, entré, to soverom, stue/kjøkken og balkong på ca. 4 kvm.
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
7 etasje:
BRA 50m²
- BRA-i 48m²: (Bad, entré, to soverom og stue/kjøkken)
- BRA-e 2m²: (Ekstern bod)
- TBA 4m²: (Balkong)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteGrunnmur i betong. Yttervegger i pusset og malt murverk. Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med
takpapp.
Innvendige bygningsdeler:
Felles varmtvann.
Etasjeskiller i betong.
Personheis.
Trapper i betong.
Dørcalling.
Bygningsdeler med TG2:
Gulv:
Registrert skjøt som har dratt i fra hverandre på ett soverom, og "oppbrett", samt svakt svelling i skjøter på
laminat. Vedlikehold av gulv må forventes.
Vannbåren varme:
Vurderingen er basert på alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har
spesialkompetanse innen området. Det er viktig å merke seg at reguleringsventiler/termostater ikke er
blitt testet for funksjonalitet i denne vurderingen.
Ventilasjon:
Tilstandsgrad 2 er gitt grunnet ovennevnte punkt i forbindelse med tilstrekkelig luftveksling. Begrenset
ventilasjon kan på generelt grunnlag føre til økt fuktighet og redusert luftkvalitet.
Kjøkken:
Registrert vannskade/svelling i skjøt til benkeplate, og hakk/sprekk i platetopp. TG 2 er gitt som følger av
nevnte avvik.
Hvitevarer er ikke undersøkt eller vurdert. Med unntak av området under kjøkkenvasken, ble ikke skuffer og
skap gjennomgått med en funksjonstest.
Terrasse/balkong:
Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje.
Fast inventar:
Tg 2 er gitt på grunn av svellinger i siden. Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen.
Elektrisk anlegg:
Tilstandsgraden er fastsatt for å signalisere avvik i henhold til de nevnte kontrollpunktene, men den
reflekterer ikke tilstanden til
hele anlegget. For å kartlegge tilstanden til anlegget, må en kvalifisert elektrofaglig fagperson kontaktes.
Utdrag fra selgers egenerklæring:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, i 2022 ble vann- og avløpsrør i bygget rehabilitert av VBM BYGGFORNYELSE AS, samt rørnettet ble
oppgradert til dagens standarder, og badet ble fullstendig oppusset. Rehabiliteringen er blitt utført i regi
av sameiet. Badet rives i sin helhet, før nye overflater med membran legges på veggene, og påstøp med
underliggende membran og fallstøp legges.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
I 2022 ble badet rehabilitert av VBM BYGGFORNYELSE AS: Badet rives i sin helhet, før nye overflater med
membran legges på veggene, og påstøp med underliggende membran og fallstøp legges.
Er arbeidet byggemeldt?
Ja, i regi av sameiet
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, I 2022 ble alle rør og avløp rehabilitert av VBM BYGGFORNYELSE AS
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Felles utskifting av vinduer og balkongdører fra perioden 1941-1986 ble gjennomført i regi av sameiet i
2023, utført av VD montasje. Det er også montert veggventil i stuen for tilluft. Reparasjon av gavlvegg og
fasade er utført av Thorendahl AS. Det er lagt opp til en løsning som skal takle mye vindkast og sørge for
stabilt beslag som ikke skal blåse av taket. Skader på mur/puss er også utbedret. Fasade er rengjort og
malt 2 ganger.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, El-anlegget på badet ble oppgradert og kontrollert under rehabiliteringen av badet i 2022.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja, av O. Stabell Elektriske AS den 20.06.2022.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
Ja, Tilstandsrapport av Boligkonsult AS 24.07.2024
BoderBoligen disponerer en ekstern bod på ca. 2 m² i kjeller.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokuent fra 1938 som samsvarer en ferdigattest.
Det foreligger ferdigattest datert 19.12.2022 for utskiftning av vann og avløpsrør til alle boligseksjoner i St.
Halvards gate 25 D-F.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingOppvarming med forsyning av varmtvann fra felles fjernvarmeanlegg. Varmekabler i bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 500,-
pr.mnd.
Felleskostnader
Vedlikeholdsfond
Bredbånd
Vv og fyring
Internett
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Selgers strømforbruk:
Strømforbruket for året 2023 er på 6125.74 kr. For 2024 så langt er det på 3017.64 kr.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBOS01-98208005472
Restgjeld: 67.930,-
Rentekostnader: 67.930,-
Lånenr.: OBOS02-98208005480
Restgjeld: 234.637,-
Rentekostnader: 1.592,-
Lånenr.: OBOS03-98208067974
Restgjeld:40.856,-
Rentekostnader:431,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 344.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.07.2024.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerIF SKADEFORSIKRING NUF
Polisenummer: 56589708
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 093 491,-
Som sekundærbolig Kr. 4 155 264,-
SameieSameie: St. Halvardsgt. 25 D-F Sameiet,
ForretningsførerOBOS
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene. Dyr som er til sjenanse for andre beboere må ikke holdes i
leilighetene. Beboerne med ansvar for hund plikter å fjerne ekskrementer fra sameiets eiendom.
DiverseIntegrerte hvitevarer på kjøkkenet skal medfølge boligen ved salg (oppvasksmaskin, komfyr, ovn, vifte), og
vaskemaskinen kan medfølge hvis ønskelig.
Eierseksjonssameiet (heretter kalt sameiet) har forretningskontor i Oslo. Sameiet består av 72
boligseksjoner i henhold til oppdelingsbegjæring tinglyst den 1. mars 1974.
Styret sørget for utskifting av vinduer og balkongdører eldre enn 30 år via entreprenør VD montasje.
Prosjektleder er Siv.ing. Haga og Haugseth AS (SIHH), nå kalt Xergico. Det er skiftet ut 177 vinduer og 63
balkongdører. Vinduer og balkongdører mot jernbanen: 2-lags, uten lufteventil, 38 dB støyreduksjon,
u-verdi 1,2 (vindu) og 1,24 (balkongdør). Vinduer mot parkeringsplassen: 2-lags, med lufteventil, 33dB
støyreduksjon, u-verdi 1,3. For tilluft til leilighetene er det montert lyddempende veggventil i hver
eierseksjon på vegg mot balkong (Aeroflux 100dB). I felles tørkerom i kjeller er det installert avtrekksvifte
med RF styring, og vinduene er skiftet. Prosjektet kostet ca 4 mill, og er finansiert gjennom lån og
innkreving av egenandel pr vindu/balkongdør (4 avdrag april-desember 2023).
Høsten 2023 ble det oppdaget skader øverst på byggets gavlvegg og styret engasjerte Thorendahl AS for
å utbedre skadene. Etter oppsett av stillas, viste nærmere inspeksjon flere stillashull fra tidligere som
ikke var tettet, og skader på topp av vegg som følge av manglende beslag. Øvrig vegg så ok ut, men med
noen riss og sprekker i puss. Beslag manglet på nesten hele gavl. Reparasjonene ble utført før vinteren
for å unngå forverring av skadene. Det er montert nytt beslag og skader på mur/puss er utbedret. Det er
lagt opp til en løsning som skal takle mye vindkast og sørge for stabilt beslag som ikke skal blåse
av taket. Veggen er rengjort og malt to ganger. Prosjektet kostet totalt 560 000 kr, og er finansiert med
midler fra sameiets vedlikeholdsfond.
Styret har sørget for beskjæring av trær på baksiden av blokka, samt fjerning av trær langs
gjerdet som skygget for flere balkonger. Utført av Atlas Trefelling.
Avtale er signert med Norsk Brannvern for kontroll hvert 2. år som et brannforebyggende tiltak. Kort
oppsummert består kontrollen av følgende i hver eierseksjon: sjekk av
røykvarslere med batteribytte og røykspraytest, kontroll av brannslukkere (også i fellesarealer),
gjennomgang av brannsikkerhet og rådgivning til beboere (slukkeutstyr, røming, rutiner):10-12 min pr
boenhet. Hjemmebesøk og kontroll av fellesarealer ble
gjennomført 28.-30. november 2023. De fikk tilgang til 58 av 72 leiligheter, og styret har mottatt
tilstandsrapport. Styret har sendt gjentatte klager til Lime som har tatt seg til rette på vår private eiendom
ved å opprette området foran inngang F som et parkeringsområde for sine elsparkesykler i Lime-appen.
Limes lessebil er også regelmessig observert i det de utplasserer
sparkesykler i hopetall på sameiets eiendom. Det ser ut som om vi er fjernet i appen nå, men vi følger
med videre.
Styret har sørget for fjerning av ødelagte og hensatte sykler. HMS-runde er gjennomført sammen med
vaktmester. Styret har organisert hagedugnad, og bestilt container for fjerning av møbler osv.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Følgende er registrert på borettslagets grunnboksblad:
1940/301148-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE TINGLYST
10.02.1940
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-233/185
Gjelder denne registerenheten med flere
1940/308169-1/105 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
16.12.1940
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-233/185
Gjelder denne registerenheten med flere
1956/303966-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE TINGLYST
07.03.1956
Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-233/185
Gjelder denne registerenheten med flere
1974/504080-5/105 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
01.03.1974
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 3,000 MED PRIORITET ETTER 90% AV DEN FØRSTE TINGLYSTE KJØPESUM
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/68095-1/200 PANTEDOKUMENT TINGLYST
25.01.2016
BELØP:
PANTHAVER:NORDEA BANK ABP FILIAL I NORGE
Org.nr: 920058817
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
ReguleringFølgende byggesaker er pågående i området:
Saksnummer 201907464: St. Halvards gate 25 D - F - Etablering av brønnpark
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om etablering av energibrønner. Tiltaket er ikke
nabovarslet, da energibrønnene etableres under bakken og i hovedsak ikke vil være synlige for
omgivelsene etter ferdigsstillelse. Etaten vurderer at tiltaket ikke, eller i liten grad, berører interessene til
naboer og gjenboere, og at tiltaket derfor kan unntas nabovarsel, jf. plan- og bygningsloven § 21-3 andre
ledd.
Saksnummer 202104207: St. Halvards gate 23 - Sammenslåing av butikker
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om sammenslåing av 3 bruksenheter til en butikk i
1.etasje, fasadeendringer og innvendig løfteplattform, som vi mottok 09.03.2021, med senere supplering
mottatt 17. og 24.09.2021, samt 10. og 15.02.2022.
Saksnummer 202119514: St. Halvards gate 28 - Bruksendring og ombygging til omsorgsinstitusjon
Det er søkt om endringer til tidligere rammetillatelse som vi ga 02.05.2022. Søknaden omfatter innvendig
ombygging til omsorgsinstitusjon og fasadeendring i eksisterende bygning i St. Halvards gate 28, i bydel
Gamle Oslo. Søknaden omfatter endringer i tekniske installasjoner, endring i brannskillevegger og
innvendig planløsning, ny løfteplattform fra inngangsplan, utskiftning av eksisterende heis, etablering av
møterom og aktivitetsrom i 4. etasje samt etablering av ny inngangsdør i «portrommet» ved siden av
eksisterende inngang. Tidligere
endringssøknad omfatter etablering av to nye vinduer på fasade mot øst, og utvidelse av ett vindu på
fasade mot vest. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om endring, som vi mottok 21.12.2023.
Saksnummer 202458535: St. Halvards gate 33 - Bruksendring av kjeller og andre etasje fra bolig til
kontor, teknisk oppgradering av bygningen og mindre fasadeendring.
Det er søkt om rammetillatelse til Plan- og bygningsetaten pr. dags dato.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 100 000,- (Prisantydning)
kr 349 789,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 449 789,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 470,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 113 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 563 759,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 573 009,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
provisjon (Fastpris basert)
Foto (Kr.5 500)
Tilrettelegging (Kr. 5 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings pr. stk. (Kr.2 700)
Markedspakke 2 (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0154
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Harold Mufoncol
SaksbehandlereHarold Mufoncol
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 97 03 17 34 / E-post: hm@eie.no