EiendomTante Ulrikkes vei 31, 0984 OSLO
MatrikkelAndelsnr. 177 Orgnr. 948301288 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 55 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal):
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 24 kvm
ArealPrimærrom: 55 kvm, BRA-i: 55 kvm , TBA: 24 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1970
TomtEiet tomt 90510 kvm
Prisantydning3 200 000
TilstandsrapportTakstmann: Jo Henrik Stigen
Takstdato: 15.09.24 10:17
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 71 037,- pr.
Andel fellesformue: kr. 31 406,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 200 000,- (Prisantydning)
kr 71 037,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 271 037,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 280 119,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 261,- pr. mnd.
Tot. innev. måned: 4 261
Felleskostnader 2 740
Renter lån 12
Avdrag felleslån 160
Avdrag lån 79
Renter felleslån 307
Trappevask 133
TV-anlegg 530
Vedlikeholdsfond 300
Sikringsordning fellesgjeld"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av 'X'. "
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierBoris Andrisek
BeskrivelseVelkommen til Tante Ulrikkes vei 31!
Når du kommer inn, blir du møtt av en lys og praktisk entré med plass til å henge fra deg yttertøyet. Videre
finner du et funksjonelt kjøkken med god skapplass og alt du trenger for enkel matlaging. Kjøkkenet er
plassert slik at det er godt med naturlig lys, og gir deg et hyggelig rom å tilberede måltider i.
Leilighetens stue er både lys og romslig, med god plass til en sofagruppe og spisebord. Her kan du
slappe av etter en lang dag eller invitere venner over til en hyggelig kveld.
Soverommet ligger rolig til i leiligheten og har plass til en komfortabel dobbeltseng. Her finner du også
gode oppbevaringsmuligheter, slik at du kan holde soverommet ryddig og organisert. Det flislagte badet
er moderne og praktisk, med dusj og plass til vaskemaskin, noe som gjør hverdagen enkel og effektiv.
I tillegg har leiligheten en egen garderobeløsning som gir deg god plass til klær og oppbevaring, og
bidrar til at resten av boligen holdes ryddig og oversiktlig.
Med sin beliggenhet i underetasjen får du en skjermet bolig.
ParkeringP-hus og reserverte plasser (følger ikke leilighetene.) Garasjeplass eller uteparkeringsplass kan leies.
Ønske om plass rettes til vaktmesterne. Hvis det ikke er noe ledig, settes søkeren på venteliste.
Gjesteparkering etter gjeldende bestemmelser.
Ladeplassene kan benyttes i inntil 6t ved lading og deretter må bilen flyttes ved ladestopp.
Deretter vil det være en 4t karantene før plassene kan benyttes igjen.
Biler som blir satt til lading med ladestopp etter kl. 22:00 kan stå frem til kl. 08:00 før den må flyttes.
Parkering på interne veier: Det er ikke tillatt å stå parkert over lenger tid. Personer med parkeringstillatelse
for funksjonshemmede kan ikke stå parkert mer enn 1 time. Bilen må ikke være til hinder for alminnelig
ferdsel. Ved behov utover 1 time må parkeringstillatelse innhentes i vaktmesternes kontorvakt eller på
styrets mandagsvakt.
Kjøring på borettslagets eiendom: Bommer på borettslagets interne veier. Passering pr. gang er priset fra
borettslaget. Generalforsamlingen har vedtatt at beboere med off. handikapbevis skal få utlevert
bomåpner mot et depositum på kr. 1.000,-. Beboere med legeerklært midlertidig funksjonshemming kan
få utleggene til bompenger refundert mot å fremlegge kvitteringen for kontorvakten. Refusjon finner sted
første mandag hver måned. Beboere med bomåpner får ikke refundert bompenger. De må evt. ta med
bomåpneren ved bruk av annen transport enn egen bil.
BeliggenhetBoligen er beliggende i et meget sentralt og populært boligområde på Stovner, som er bilfritt og meget
barnevennlig. Borettslaget har bevart åpne og stille områder mellom bebyggelsen, med grønne lunger i
store opparbeidede fellesarealer, i et område uten gjennomfartstrafikk, med blant annet lekeplasser og
sittegrupper. Kun i kort avstand fra boligen finner du en rekke fasiliteter som kollektivtransport,
matbutikker, skoler/barnehager, bensinstasjoner, ulike serveringssteder, kjøpesenter og mye mer!
Det er kun få minutters gange til søndagsåpen nærbutikk i Tante Ulrikkes vei "Nærbutikken Stovner" som
har alt du trenger til din daglige handel. Fra leiligheten er det kort vei til Stovner Senter med alt av
fasiliteter. Her er finner du blant annet diverse forretninger, MENY, COOP, bibliotek, vinmonopol,
kiropraktor, tannlege mm. Stovner Senter ble i 2016 utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og flere nye
butikker. Blant annet har senteret spisesteder som Espressohouse og Nishiki Sushi & Wok mm. I tillegg
er det ikke langt til Kalbakken torg, Alnabru, Furuset eller Lørenskog med både Metro og Triaden
kjøpesenter. Strømmen storsenter og Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde med bil eller
offentlig kommunikasjon.
Utenfor senteret er det opparbeidet sitteplasser, vannspeil, basketballbane, sandvolleyballbane, scene
etc. Fossumparken en av de fire bydelsparkene i Groruddalssatsingen. Stovnertårnet er en 260 meter
lang gangbane som slynger seg 15 meter opp mellom trærne. Fra tårnet er det fantastisk utsikt over Oslo,
på kveldstid er tårnet pyntet med vakker belysning. Hit er det verdt et besøk! Byggingen av Stovner bad har
startet, byggearbeidene vil fortsette frem mot 2026, og Oslo Kommune håper å ønske alle velkomne til
Stovner bad sommeren 2026.
Det er kort vei til marka, som med sine mange skogsveier og lysløyper åpner for gode turmuligheter hele
året. I tillegg er det meget gode aktivitetstilbud i området med bl.a. fine tur -og sykkelstier, slalåmbakke,
golfbane, tennisbane, fotballbane (kunstgress), svømming, klatre- og ridesenter. Her er det et ypperlig
tilbud til de som er glad i trening; treningstilbud og fasiliteter ligger i nærheten som f.eks. STOLT Trening
Stovner og Sats på Kalbakken.
Verdens største innendørs skianlegg, SNØ, ble ferdigstilt i 2020 og ligger ikke langt fra boligen. For den
langrennsglade vil det være to kilometer med langrennsløyper fordelt på tre nivåer i taket og under
bakken. Alpinbakken vil være 505 meter lang, 100 meter bred og ha en helning på opp til 38 prosent.
Terrengparken vil inneholde forskjellige rails, blåparkhopp og en bigjump. Anlegget består også av Thon
Hotels Resturant, Thon Hotels meeting and conference, Evo fitness.
T-banens linje 4 og 5 (Bergkrystallen via Storo / Ringen via Tøyen) tar deg til sentrum, med hyppige
avganger og en reisetid på under en halvtime. I tillegg til T-banen er det gode bussforbindelser fra
Stovner, med buss nr. 64 og nr. 65 til Furuset samt nr. 67 til Galgeberg. Det er enkelt å komme seg fra
Stovner til Lørenskog, Lillestrøm og Skjetten med buss nr. 120 Gullhaug/Tømte og nr. 67 Lørenskog
Sentrum. Nærmeste togstasjon er på Haugenstua. Det er i tillegg taxiholdeplass ved Stovner Senter. Med
egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 12 km til Oslo
sentrum, og kjøreturen tar rundt 13 minutter med bil.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av boligbebyggelse, store grønt og parkområder.
TomtEiet tomt, 90510 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderBoligen ligger i byggets underetajse og består av: Bad, kjøkken, entré, soverom, garderobe og stue.
ByggemåteBoligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur, flat
takkonstruksjon antatt tekket med papp. Yttertak er ikke besiktiget. Leilighetene har adkomst via felles
oppgang. Grunnforhold kan som regel ikke fastslås med
sikkerhet ved visuell kontroll. Det er grunn til å tro at bygningen er antatt fundamentert på faste og
komprimerte masser med betong såler samt grunnmur av betong og eventuell fungerende drenering
antas fra angjeldende byggeår. Yttervegger over grunnmur som utvendig er forblendet med betong.
Vinduer med 2 lags isoler glass med produksjonsår 1986/2002 En B-30 og db-35 ytterdør med ekstra
sikkerhetslås og med kikkehull. 2 lags isolerglass terrassedør fra 2002
Utgang fra stue til en platting på ca. 24m2.
Overflatebehandling gulv: Parkettgulv,
Overflatebehandling vegger: Malte glatte flater.
Overflatebehandling himling: Malte glatte flater
Følgende punkter har fått tildelt TG-2:
Vinduer:
TG 2 er valgt på grunn av at elementer/materialer har en viss levetid og at halvparten av forventet brukstid
er gått. Generelt vil eldre vinduer miste isolasjonsevne og det kan oppleves trekk.
Normal tid før kontroll og justering av vinduer, hengslede er 2 - 8 år.
Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år
Ingen umiddelbare kostnader, men det bør påregnes utskiftninger på sikt.
Dører:
TG 2 er valgt på grunn av at elementer/materialer har en viss levetid og at halvparten av forventet brukstid
er gått. Generelt vil eldre vinduer miste isolasjonsevne og det kan oppleves trekk.
Ytterdør med noe bruksslitasje.
Normal tid før utskifting av tredører og aluminiumsdører er 20 - 40 år.
Normal tid før kontroll og justering av tredører er 2 - 8 år.
Ingen umiddelbare kostnader, men det bør påregnes utskiftninger på sikt.
Overflater vegger og himling:
Det er observerte aldersrelaterte forhold i fuger.
Det bør påregnes påkostninger på utbedringer av fuger.
Overflater Gulv:
Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
Krav til fall (høydeforskjell) er ikke oppfylt, men det er fall til sluk.
Det ble med fuktindikator registrert fukt men ikke unormalt som følge av daglig bruk. Det er forøvrig
registrert noe aldersrelaterte forhold i fuger.
Det bør påregnes påkostninger på utbedringer av fuger.
Sluk, membran og tettesjikt:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen
Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis
må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette
er nødvendig.
Sanitærutstyr og innredning:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Det må gjøres tiltak for å lukke avviket.
Avtrekk:
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Det kan være at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet,
anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan
gjennomføres.
Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
Vannledninger:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig
oppstå på eldre anlegg.
Avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tg er gitt med tanke på alder på rør. Det er lagt strømpe i avløpsrør i 2024.
Elektrisk anlegg har fått tildelt TG-2.
Følgende punkter fremkommer i selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
- Ja. Sprekk i flis over dørkarmen.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, kun faglært. SERWENT TT-Teknikk. Det er gjort rørgornyelse (rør i rør) i regi av borettslaget.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja. Jeg vil anta at det er borettslaget/styret som har dokumentasjon på dette, da det var borettslag som
bestilte arbeidet.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- Ja, kun faglært. SERWENT TT-Teknikk. Det er gjort rørfornyelse i bad og kjøkken (rør i rør) i regi av
borettslaget.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
- Ja, kun av ufaglært / egeninnsats. Terrasse vegger og terrassebord malt av eier.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
- Ja. Har tilstandsrapport fra tidligere kjøp.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Ja. Rør i rør prosjektet vil trolig øke felleskostnadene noe.
StandardEntre
Når du kommer inn i boligen blir du møtt av en hyggelig entre som gir et godt førsteinntrykk av boligen.
Entreens gode størrelse gir gode muligheter for oppbevaring av yttertøy og sko.
Stue
Romslig stue med god plass til sofa med tilhørende møblement, medievegg og spisebord. Stuens
utforming gjør dette til et yndet samlingspunkt for venner og familie.
Bad
Bad med fliser på gulv og vegger. Innredningen består av et underskap, servant, speil, stikk og en
dusjsone med dusjing direkte på gulv og vegg. Det er nivilert fra terskel til sluk og det ble målt 1cm fall.
Opplegg for vaskemaskin og det er tilkoblet et vannklosett.
Mekanisk avtrekk.
Kjøkken
Kjøkkeninnredning med laminert benkeplate med nedfelt oppvaskkum med 1-greps blandebatteri. Fliser
mellom over og underskap. Det er montert en integrert oppvaskmaskin, integrert komfyr og nedfelt
platetopp og det er tilkoblet en ventilator over kokeplass.
Soverom
Soverom av god størrelse med god plass til dobbeltseng. Store vindusflater sørger for godt med naturlig
lys. God plass til garderobeskap.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest på følgende:
- Utskiftning av vinduer datert 25. mars. 1987
- Fasadeendring 20. okt. 2003
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatorer og gulvvarme på badet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 261,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderStrøm, forsikring, etc. Denne listen er ikke fullkommen.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 12114190754, DNB Boligkreditt AS v/DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 10.09.2024: 5.65% pa.
Antall terminer til innfrielse: 11
Saldo per 10.09.2024: 1 413 330
Andel av saldo: 2 757
Første termin/første avdrag: 30.03.2020 ( siste termin 30.03.2027 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 16368606190, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 10.09.2024: 5.5% pa.
Antall terminer til innfrielse: 79
Saldo per 10.09.2024: 35 000 000
Andel av saldo: 68 280
Neste termin/avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 31.03.2044 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling.
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.09.2024
utgjøre ca kr 161,00 per måned for denne boligen
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 743 775,-
Som sekundærbolig Kr. 2 826 344,-
BorettslagBorettslag: Forsheimer Borettslag, Orgnr: 948301288
ForretningsførerUSBL
Boligen vil først kunne bli registrert på kjøper(e) etter at medlemskap er betalt. Iht. borettslagsloven av
6.6.2003 § 5-2, (4) skal alle som er medeiere i en andelsbolig ha egne medlemskap i boligbyggelaget.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske
forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et
ekstra gebyr til den som benytter forkjøpsrett.
Ansiennitetsregler: 1 - Andelseier i borettslaget
2 - Storbyfellesskap (Bate, BOB, Vestbo, TOBB, Nobl og Bonord iht. ansiennitet)
2 - Medlem i Usbl
Ta kontakt med forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt med hund/katt i borettslaget. Se også vedtektenes § 4 - 1 (5).
DiverseStyreleder informerer om at borettslaget er i gang med rør-i-rør prosjekt, låneopptak på ca. 45 millioner.
Dette vil medføre økt fellesgjeld og økte felleskostnader.
Felleskostnadene øker med kr. 500,- med fra juli 2024.
Denne økningen skyldes opptak av lån vedrørende fornying av avløpsrørene.
Vi begynner nå å nedbetale på lånet som har en løpetid på 20 år.
Når lånet økes ved utskifting av heiser og vinduer vil fellesutgiftene også økes da nedbetaling av lån økes.
Rekvirent/eier opplyser ang. følgende vedlikeholds historikk:
-Alle overflater ble malt i 2020 etter overtakelse av bolig unntatt bad og kjøkken panel.
-Terrassevegger ble malt i 2024 og terrassebord beiset i 2024
-Parkett ble lagt i 2017 og nytt kjøkken i 2017 av forrige eier.
-Oppgradering av EL-anlegget på kjøkken i forbindelse med oppusing i 2017 utført av KODAR ELEKTRO.
Vedlikeholds historikk utført i regi av borettslaget:
-Rør i rør prosjekt i regi av borettslaget 2024 (bad og kjøkken) utført av TT-teknikk AS.
Skadedyr/Skader/feil/mangler på boligen:
-Sprekk i flis over dørkarm på badet.
-Noe slitt terrassebord.
-Jordet og ikke-jordet stikkontakter i stue
Kort oppsummert av ordinær generalforsamling i Forsheimer Borettslag torsdag 04.05.2023
Varmtvannsmålere i leilighetene:
Styret ber generalforsamlingen om fullmakt til å jobbe med å hente inn løsninger og priser på montering
av varmtvannsmålere i leilighetene. Ved montering av disse målerne betaler hver andel for det
varmtvannet de benytter. Styret forklarer hvordan dette vil fungere på møtet.
Forslaget til vedtak: Styret får fullmakt til å hente inn tilbud på montering av varmtvannsmålere i
leilighetene.
Styrets innstilling: Styrets innstilling er at dette vedtas.
Utskifting av vinduer:
Styret har hentet inn en kostnadsoversikt ved utskifting av vinduer. Det er hentet inn tre varianter som
vedtatt på generalforsamlingen i 2022. Styret presenterer kostnadsoversikter og løsninger på møtet.
Forslaget til vedtak: Utskifting av vinduer utsettes og styret jobber videre med å holde øye med priser på
råvarer og renter, samt innhenting av tilbud.
Styrets innstilling: Styrets innstilling er at vi utsetter utskifting av vinduer og jobber videre med å holde øye
med priser på råvarer og renter samt innhenting av tilbud.
Nyttig informasjon:
- Borettslaget består av 380 andeler og 6 næringslokaler
- Borettslaget har 2 vaktmestere. Arbeidstiden er mandag til fredag kl. 07:00-15:00
- Kontorvakt styret: Annenhver mandag mellom 19.00 - 20.00
- Styret kan kontaktes på telefon 481 20 685 etter kl. 15.00
- Det er kun lov å eie én andel i borettslaget
- Alle kjøpere må være medlem av Usbl før overtakelse Kr. 300,- pr. person.
Styret og vaktmesterne har i tett samarbeid jobbet med forskjellige saker og utfordringer i 2023/2024.
- Gjennomført generalforsamling.
- Gjennomført jevnlige styre- og arbeidsmøter.
- Møter med de forskjellige komiteer.
- Gjennomført møter med beboere/megling og behandlet klagesaker.
- Innhentet priser på hagegjerder og markiser.
- Laget ny plass til container og sandsilo samt ny silo.
- Innkjøp av el-kjøretøy til forefallende arbeid i borettslaget.
- Satt opp prøve av vedlikeholdsfritt gjerde.
- Nye bomautomater og bommer.
- Malt opp fargeprøver til delevegger i hager.
- Hentet inn priser på nye vinduer.
- Hentet inn priser på nye heiser.
- Er i sluttfasen vedrørende prosjekt rørfornying.
- Gjennomført nødvendig måking og vedlikehold av tak gjennom en krevede vinter.
- Hatt møter med diverse leverandører i forbindelse med tjenester levert til borettslaget.
- Fulgt opp Telia vedrørende nye pakkeløsninger og oppgradering av fiberanlegg.
- Utført restarter av heiser i nr. 1-3-5 og bestilt samt fulgt opp nødvendige reparasjoner på disse.
- Gjennomført styremøter i Tokerud varmesentral.
- Oppfølging av forsikringssaker.
- Vedlikehold av bygningsmasse og uteareal.
- Gjennomført rydde/kaste-dag med komprimatorbil.
- Gjennomført dugnad.
- Gjennomført brøytevakt.
- Fullført bytte av utekraner. (flyttet inn i redskapsboder)
- Møter med borettslagets ansatte.
- I godt samarbeid med trivselskomiteen har det blitt gjennomført Halloween og julegrantenning.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan s-2042,1.7.75.
Fellesareal (lekeplass) S-1526.
Byggeområde for boliger S-1526 21.4.69 reg.best.S-1352
Grøntområde 95/69 (s-1352)
For mer informasjon se Oslo kommune (planinnsyn)
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser kan fås av megler. Vi oppfordrer interessenter til å
gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 200 000,- (Prisantydning)
kr 71 037,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 271 037,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 280 119,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Utestyling (Kr.8 500)
Tilstandsrapport (Kr.9 000)
Visningshonorar x2 (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.69 820,74)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.8 823,60)
Fotografering (Kr.4 300)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 000)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.4 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Feilført innbetaling (Kr.15 764)
selger (Kr.- 7 882)
Totalt kr. (Kr.177 826,34)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0373
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlerePetter Eia Haavi
EIE Stovner
Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 90 79 19 94 / E-post: peh@eie.no