EiendomTreschows gate 21, 0470 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 10 Orgnr. 948554984 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 64 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 9 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6 kvm
ArealPrimærrom: 55 kvm, Bruksareal: 64 kvm, BRA-i: 55 kvm , BRA-e: 9 kvm , TBA: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1952
TomtEiet tomt 1019 kvm
Prisantydning5 200 000
TilstandsrapportTakstmann: Anders J. Bryhn
Takstdato: 10.12.24 08:00
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 242 000,- pr.
Andel fellesformue: kr. 312 203,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 200 000,- (Prisantydning)
kr 242 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 442 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 450 981,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 460 931,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 677,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTotale fellesutgifter pr. d.d. er kr. 4.677,– pr. md.
Herav:
Felleskostnader 4.482,-
Bredbånd 169,-
I følge opplysninger gitt av forretningsfører, vil posten "Felleskostnader" øke med 5% f.o.m. 01.02.2025.
Felleskostnader inkl.: Internett, varmtvann, trappevask, vaktmestertjenester, styrehonorar, drift og
vedlikehold, felles byggforsikring, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, forretningsførsel m.m.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierAnders Johnsen Bækkemoen
BeskrivelseVelkommen til denne fine leiligheten!
Dette er en lys og moderne 2(3)-roms leilighet som ligger skjermet, rolig og tilbaketrukket i grønne
omgivelser på Sagene. Her får du flere verdifulle kvaliteter som vestvendt balkong med gode solforhold,
heis i bygget, peisovn, luftige rom og store vindusflater som slipper inn godt med dagslys.
Leiligheten har en gjennomgående pen og velholdt standard. Det er moderne fargevalg på overflater og
flott enstavs parkett i de fleste rom. Badet ble renovert i regi av borettslaget i 2016. Det er mulig å gjøre om
til en 3-roms leilighet ved å flytte kjøkkenet ut i stuen.
- Nærhet til grønne parker og Akerselva
- Skjermet, rolig og tilbaketrukket
- Vestvendt balkong
- Peisovn i stuen
- Varmtvann og internett inkl.
- Garasjeleie etter venteliste *
- Heis
- Fire boder
ParkeringBorettslaget disponerer 21 garasjeplasser i Treschowsgate Næringslokaler AS (under Rema 1000).
Plassene tildeles etter venteliste. For å kunne leie biloppstillingsplass må man ha bodd minst 1 år i
borettslaget. Iflg. opplysninger gitt av selger, har de aller fleste plassene har el-bil lader. Dette ble
påkostet av borettslaget.
Det er for øvrig beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
- El-bil : 2000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 960 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/ beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus og Villa Paradiso har alle sin egen
unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på
tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og
Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte
service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og
grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er
absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper og lekefigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra
Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Oslo Met Tannlegehøyskolen,
Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseOmrådet består for det meste av leilighets- og blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 1019 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
InneholderLeiligheten ligger i byggets 2. etasje med heisadkomst. Den inneholder entré, stue, kjøkken, ett soverom
og bad. Fra stuen er det utgang til vestvendt balkong.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderLeiligheten disponeres 4 boder for god lagringsplass:
- Én loftsbod på ca. 3 kvm
- To kjellerboder på hhv. ca. 4 kvm og 1 kvm
- Ett skap i felles bodområde i 2.etg. på ca. 1 kvm
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. For den utfyllende tekniske standard, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 avvik som kan kreve tiltak og avvik som ikke
krever umiddelbare tiltak.
Utvendig > Inngangsdør
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Dørbladet subber mot terskel.
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Døren må justeres noe for å unngå unødvendig slitasje.
Utvendig > Balkong
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Originale konstruksjoner med den elde og slitasje det medfører.
Konsekvens/tiltak
Tiltak: Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over alder og den slitasje det medfører.
Innvendig > Overflater
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Noe slitasjemerker i parkett i stue.
Konsekvens/tiltak
Tiltak: Ingen praktisk betydning mht. bruk.
Innvendig > Etasjeskille
Vurdering av avvik:
Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak:
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Våtrom > 2.etasje, leilighet > Baderom > Sanitærutstyr og innredning
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Noen få mindre sprekker i servanten.
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Ingen umiddelbare behov for utskifting av servanten men det kan bli aktuelt.
Kjøkken > 2.etasje, leilighet > Kjøkken > Overflater og innredning
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Sprekk i benkeplaten til høyres for stålkum. Sprekk i koketoppen (glassplaten).
Konsekvens/tiltak:
Tiltak: Utskifting bør påregnes men det fungerer slik det er idag.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger expedisjonsdokument på våningshus, datert 19.05.1950. Et ekspedisjonsdokument er
forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir
stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på felles baderomsrehabilitering datert 06.02.2017. Ferdigattest utstedes av
bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig
tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest
eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det
senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med dagens bruk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget. I følge selger ble det foretatt el-tilsyn i 2023. Det ble i den forbindelse skiftet en kurs i
sikringsskapet av
elektriker.
OppvarmingPeis med innsats. Varmekabler i gulv på bad. Ellers vanlig elektrisk oppvarming. Det er felles
varmtvannsforsyning i bygningen som er inkludert i felleskostnadene.
STRØMFORBRUK
Selger opplyser at fjorårets strømforbruk var på ca. 4.331 kWh. Vi gjør oppmerksom på strømforbruk vil
variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 677,-
pr.mnd.
Internett, varmtvann, trappevask, vaktmestertjenester, styrehonorar, drift og vedlikehold, felles byggforsikring, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, forretningsførsel m.m.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring. I tillegg kommer obligatorisk innmelding til OBOS kr. 500,- (for
de som ikke er medlemmer fra før).
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har ett lån i OBOS-banken:
Lånenr.: OBOS03-98208303430
Type: A
Restsaldo: Kr. 16.334.604,-
Restløpetid: 29 år 4 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,79%
Andel av gjeld: Kr. 242.000,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget fremstår som ryddig, med et veldrevet styre, utfyllende vedlikeholdshistorikk og god økonomi.
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 var på kr. 3 626 386,- og driftskostnader på kr. -6
013 479,-. Finansinntektene var i 2023 på kr. 3 450 577,-, mens finanskostnadene var på -768 742.
Dette gir et årsresultat til borettslaget med overskudd på kr. 294 742,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 90288613
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 345 862,-
Som sekundærbolig Kr. 5 383 447,-
BorettslagBorettslag: Treschowsgate Borettslag, Orgnr: 948554984
Borettslaget består av 60 andelsleiligheter. Selskap 67 (Treschowsgate borettslag) eier 100% av aksjene
i selskap 68 (Treschowsgaten Næringslokaler AS). Dagligvarebutikken Rema 1000 leier lokaler av
borettslaget og dette genererer gode inntekter årlig.
FORMUE
Høy formue på leilighetene skyldes at borettslaget eier Treschowsgate Næringslokaler AS (selskap 68
nevnt over) og skattemessig formuesverdi av aksjene blir fordelt som formue på alle andelseierne. I
regnskapet er det kun kostpris på aksjene som fremkommer.
SYKKELROM/BARNEVOGNROM
I byggets kjeller er det et praktisk sykkelrom/barnevognrom for beboerne.
FELLESVASKERI
Borettslaget har et praktisk fellesvaskeri i kjelleren, med vaskemaskin og tørketrommel. Det er montert
kortautomat i vaskeriet. Hver andelseier som ønsket det får utlevert ett kort med 45 vask. Ekstra vaskekort
kan kjøpes av styret for kr. 200,-.
VENTILASJON
Ventilasjonssystemet i borettslaget er basert på mekanisk avtrekksventilasjon, dvs. at det kun er vifter på
avtrekket. Dette er ventilene som trekker luft ut av leilighetene og slipper denne ut over luftepipene på tak
(ventilasjonsluker på bad, toalett og kjøkken). Tilluftsventilene er alle ventilasjons-luker som sitter i
yttervegg eller som luftespalte i vindu. Kjøkkenvifter i borettslaget er ikke koplet til ventilasjonen, og det må
kun brukes ventilatorer/avtrekk med kullfilter i leilighetene. Borettslaget har installert varmepumper på
avtrekksluften, dvs. at den varme luften man trekker ut av leilighetene bidrar til å varme opp varmtvannet i
det felles varmtvannssystemet. Med bakgrunn i dette systemet er det viktig at alle beboere bruker
ventilasjonssystemet iht. ovenstående (husordensreglement).
HJEMMESIDE
Borettslaget har nettsider gjennom Vibbo hvor du finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og
annen nyttig informasjon. I tillegg er det en enkel kanal for å kunne kommunisere med styret:
https://vibbo.no/treschowsgata.
FACEBOOK
Borettslaget har også en Facebook-gruppe: Treschowsgate Borettslag. Denne gruppen kan brukes til
uformell diskusjon og kommunikasjon mellom beboere. Offisielle beskjeder fra styret vil alltid legges ut
på borettslagets nettsider.
VAKTMESTER
Treschowsgate Borettslag har avtale om vaktmestertjeneste med VBR Norge som kan kontaktes på
telefon 45 45 45 54. Dersom ikke annet er avtalt med styret på forhånd, må en påregne å måtte betale for
tjenesten selv.
RENHOLD
Borettslaget har avtale med VBR Norge om renhold av fellesarealene, herunder vask av trappeoppganger
og fellesarealer.
FELLES BRANNVARSLINGSSYSTEM
Nytt felles brannvarslingsanlegg i borettslaget ble montert høsten 2021.
STYRETS KONTAKTINFORMASJON
treschowsgate.borettslag@gmail.com
NØKLER OG SKILT
Nøkler/rekvisisjon kjøper/bestilles ved henvendelse til styret. Skilt til ringeklokke og postkasse bestilles
hos styret.
Følgende informasjon er hentet fra sist generalforsamling for 2024:
Styrets arbeid i begge selskaper:
- Det er avholdt felles styremøter for selskapene (borettslaget=selskap 067, Treschowsgate
Næringsselskap (som eies av borettslaget)=selskap 068), etter en halvårlig møteplan som stor sett
innebærer månedlige møter. Utenom styremøtene kommuniserer styremedlemmene om saker oftest via
epost. Det har vært avholdt 2 dugnader med fokus på orden i fellesarealer inne og ute. Hver av
dugnadene er avholdt over 3 dager med et par timer hver dag. Vi takker for alle dugnadsbidrag! Ved
begge dugnadene har andelseierne etter at dugnaden er avsluttet kunnet kaste i innleide containere.
- Det er, sammen med Rema1000, brukt ressurser på juridisk bistand i forbindelse med tillatelse til å
parkere utenfor Næringsbygget i Treschowsgate 19B.
Da bilforretningen skulle gjøres om fra bilforretning til matforretning, sendte Rema1000 inn tegninger av
garasjen som har gjort at Plan- og bygg har antatt at garasjen også har biloppstillingsplasser for kunder i
Rema1000. Dette sammen med at gaten vil være skolevei når Bentsebrua skole åpner høsten 2024, gjør
at biloppstillingsplassene på utsiden av butikken permanent er fjernet.
- Det er skiftet låser & nøkler i fellesarealer i Treschowsgate 19.
- Høsten 2023 ble det gjennomført radonmålinger (korttidsmålinger) i aktuelle lokaler i kjeller i begge
blokkene samt leiligheter i underetasjen i begge blokkene. For en av disse leilighetene ble det anbefalt at
det ble gjennomført langtidsmåling. Dette gjøres nå våren 2024 samtidig med radonmåling i leilighetene i
1. etasje i begge blokkene samt enkelte leiligheter i 2. etasje, i tråd med
https://dsa.no/radon/slik-maler-du-radon
- Problem med vanninnsig til kjellerboder i nordvestre hjørne av Treschowsgate 21 er søkt utbedret flere
ganger. Det er utført asfaltering på utsiden av lysbrønn for at regnvann skal renne utenom og ikke nedi
lysbrønnen. Kum på oversiden av blokkas nordvestre hjørne er rengjort og hull i denne kummen er tettet
slik at ikke vann fra kummen renner inn mot blokkas grunnmur. Disse tiltakene er DELVIS finansiert via
støtte fra OBOS Miljøfond. Ved vanninntregningene har vaktmester sugd opp vann fra gulv i kjellerbodene.
Vaktmester har gjennomført renhold mot mugg og salter. Det bør gjennomføres et slikt tiltak igjen etter
vårens snøsmelting. Det er nå vurdert at vanninntregningen først vil bli permanent borte dersom det
dreneres ved 2 sider av Treschowsgate 21. (For å finne ressurser til dette er det tatt opp tilleggslån, som
sammen med annet tiltak vil medføre at månedlig fellesutgift (husleien) vil øke med 5% fra 01.05.24.
- Drifting av ladestasjonene i garasjen er overtatt av selskapet «Laddel» (fra «Evbox»). Vi håper at det
medfører at kundeservice blir bedre.
- Det har vært problemer med varmekablene i bakken rundt Treschowsgate 21. Dessverre viser det seg at
varmekablene i bakken ved kjellerinngangen Treschowsgate 21 ikke lar seg utbedre. Dette vil bli endret
samtidig med dreningen. Inntil da er vaktmester er bedt om å ha godt fokus på måking, salting og strøing
i dette området. Føler for varmekablene ved nedkjøring til garasjen er skiftet.
- Personheisene i begge blokkene er gamle og trenger mye «pleie»/utbedring. Bl.a. har det vært problem
med heisstopp av sikkerhetsgrunner (eksempelvis grunnet overlast/skjevlasting/urolig last). Det har også
vært problem med heisdørlås i 2. etasje av Treschowsgate 21. Ev. skifte av heiser er dyrt, men bør gjøres
når borettslaget finner økonomisk anledning.
- Arbeidene i gaten, hvor det dessverre har vist seg umulig å få en helhetlig tidsplan, har medført enkelte
problemer med søppelhenting for Treschowsgate 21.
- Fasadene på begge blokker er rehabilitert. Arbeidene ble utført fra stillas. I forkant av
fasaderehabiliteringsprosjektet inngikk en engasjert avstemning blant andelseierne angående fargevalg.
Opp-pussingen omfattet bl.a. utbedring av fasader der det var rustutslag i betongen, samt pussing og
maling av vindurammer. Styret har arbeidet aktivt for at prosjektet ikke skulle føre til økt husleie.
Fasaderehabiliteringen er finansiert ved at Treschowsgate borettslag har hentet ut utbytte fra
Treschowsgate Næringsselskap AS som borettslaget eier. Ved slik uthenting av overskudd tilkommer
fordelingsbeskatning som påløper den enkelte andelseier i borettslaget. Kompensasjon for denne
beskatningen skal utbetales andelseierne fra selskap 067. Vi har undersøkt og jurist i OBOS bekrefter at
lån som selskap 067 har kan flyttes fra selskap 067 til selskap 068. (Krever ikke
generalforsamlingsbehandling.) Rema1000 har bekreftet forlengelse av sin leieavtale. Det vil derfor være
tilstrekkelig økonomi i selskap 068 til å betjene lån som ev. flyttes fra selskap 067. Borettslaget har
samlet sine lån ett lån i OBOS-banken. OBOS-banken er forespurt om flytting av lån fra selskap 067
(borettslaget) til selskap 068 (Treschowsgate Næringslokaler AS). OBOS-banken har konkludert med at
de ikke kan møte ønsket om å flytte borettslagets lån til Treschowsgaten Næringslokaler AS. Dette
begrunnes med at Treschowsgaten Næringslokaler AS ikke oppfyller de kriterier som er nedfelt i
OBOSbankens utlånspolicy, hvor kunden må være relatert til boligformål. Slik flytting av lån vil gi
utbyttebeskatning for den enkelte andelseier. Dette er det usikkert om det er økonomi til å kompensere.
Styret arbeider videre med saken.
- I selskap 067 & 068 er det fremover flere oppgaver som må løses. Vi håper å finne økonomisk rom til
dette uten å måtte øke husleien. Blant slike oppgaver kan f.eks. nevnes (i ikke-prioritert rekkefølge):
* utbedring av vifter på loftet begge blokkene (gir sjenerende lyd for enkelte andelseiere i Treschowsgate
19);
* utbedring av gulvdekke og av tak i garasjen;
* ferdigstille arbeidet med el.-anlegg i fellesarealene (inkl. garasjen);
* skifte av låser i fellesarealer i Treschowsgate 21 til samme system som nå virker i Treschowsgate 19
(da kan inngangsnøkkel til garasjen programmeres inn i samme system for de som for tiden leier
biloppstillingsplass).
* Det vil trolig også være ønskelig med noe oppgradering av uteareal, f.eks. når arbeidene i gaten er
ferdigstillet. (Gammel benk på hjørnet Treschowsgate 19/Ålesundsgaten er fjernet, mens arbeidene i
gaten har fjernet busker og kantstener utenfor Treschowsgate 21.) (Beplantning må uansett alltid sikre
tilgang for utrykningskjøretøy og må sikre at nedbørrenner bort fra, ikke inn mot, blokkene.)
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING:
- 2023: Rehabilitering av fasader (inkludert maling av vindusrammer)
- 2022: Rehabilitering overvannssystem: El utbedring fellesarealer. Nytt søppel container skap ved T21.
Kontroll av brannvarslingsanlegg.
- 2021:Skifte av brannvarslingsanlegg. Utbedring etter besøk av heiskontroll (skjer hvert annet år). Nytt
søppelcontainerskap ved T19.
- 2020: T19 og T21: Kontroll av tak og nedløp. Utført av Dan Blikk. Vurdering av brannvarslingsanlegg.
Arbeid med planer av utearealer og vedlikeholdsplan.
- 2019: T19B: Tak ble etterisolert og tekket med papptekking.
- 2018: T19B lapping av hull i tak T19 og T21. Utbedring av strømrehabilitering av soilrør i kjeller og ut til
kommunalt anlegg.
- 2016 - 2017: Asbestsanering. Rør- og våtromsrehabilitering.
- 2015: Forberedelse rør- og våtromsrehab: Gjennomgang med branningeniør og skifte av branndører i
enkelte fellesarealer. I Treschowsgate 19B er tak i garasjen gjennomgått og dreneringstiltak for nordvegg
er gjennomført. Skifte branndører: Gjennomgang med branningeniør og skifte av branndører i
enkeltefellesarealer.
- 2014: Fuktinntrengning, rør, nye andeler: Tiltak mot fuktinntrengning bakvegg Treschowsgate 19B.
Forberedelse av mulig rør- og våtromsprosjekt. Oppfølging av nye andeler Treschowsgate 19.
- 2013: Avtrekksvifte på pipe + oppussing: Ferdigstilling, brannsikring og skilting, og skifte av avtrekksvifte
på pipe. Treschowsgate 19B: Oppussing av garasje og lokalet etter bilforretningen. Treschowsgate 19:
Arbeid i forbindelse med opphør av utleielokaler (forretning) i underetasjoen. Oppfølging av
generalforsamlingsvedtak om salg av lokalene under betingelse om at kjøper gjør om lokalene til to
3-roms andelsleiligheter som inngår i borettslagets andelsmasse.
- 2011 - 2012: Ventilasjonsanlegg + nye branndører: Ventilasjonsviften (og det fundament denne var
montert på) er skiftet i begge blokkene. Det er i alle andeler montert en kombinert brannsirene og
brannføler som er seriekoblet med brannklokkene i fellesarealene. De gamle søppelsjaktene er tettet.
Oppgangene er brannsikret med bl.a. nye branndører inn til hvert etasjeplatå og ny branndør til loft.
- 2010 - 2011: Elektrisk arbeid: Elektrisk arbeid og påbegynt utredning knyttet til pålagt utbedring av
rømningsvei.
- 2008 - 2009: Kjøp av parsell: Arbeid for kjøp av parsell fra Ålesundsgt. Brl. som vil inngå i borettslagets
uteareal. Oppgradering av utearealet.
- 2007 - 2008: Rehabilitering fasade, vinduer og tak: Rehabilitering fasade, vinduer og tak.
Rehabiliteringen ble avsluttet høst/vinter 2008.
- 2006: Lysarmaturer: Skiftet alle lysarmaturere i fellesarealet.
- 2003 - 2004: Nye inngangsdører til leilighetene.
- 2001: Elektrisk anlegg: Utskiftning av det elektriske anlegget i Treschowsgate 21.
ForretningsførerOBOS.
StyregodkjenningVed et hvert eierskifte må erververen godkjennes av styret for å få rett til å bruke boligen. Styret kan nekte
godkjenning når det er saklig grunn til det og skal nekte godkjenning dersom ervervet vil være i strid med
kap 2 i disse vedtektene. Nekter styret å godkjenne erververen som bruker, må melding om dette komme
fram til erververen senest 20 dager etter at søknaden om godkjenning kom fram til borettslaget. I motsatt
fall skal godkjenning regnes som gitt.
ForkjøpsrettNår en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i
boligbyggelaget (OBOS-medlemmer) forkjøpsrett.
Det er utlyst forhåndsvarsel av forkjøpsretten og avklaring skjer kort tid etter endt budrunde. Meldefristen
for OBOS-medlemmer var den 19.12.2024. De som har meldt interesse til OBOS innen fristen, vil da få
anledning til å benytte forkjøpsretten etter endt budrunde. Etter fristen er det dessverre ikke lenger
anledning til å melde forkjøpsrett. Ved spørsmål om forkjøpsretten og bruk av denne, kan du henvende
deg til OBOS avdeling Forkjøp på tlf: 02333.
Tekniske installasjonerTelia er leverandør av bredbåndstjenester til borettslaget.
DyreholdHunde- og kattehold er tillatt. Hunde- og kattehold forutsetter at andelseier har søkt styret skriftlig i forkant
av anskaffelse.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger:
- Alle hvitevarer på kjøkkenet.
- Garderobeskap på soverom.
Følgende medfølger ikke:
- String-hylle i stue.
- Liten vegglampe ved stuevinduet.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Det ble gjennomført radonmåling i 2024, uten noe utslag.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-5142 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2
Pågående byggesaker:
Reguleringssak- 202301170: Gjøvikgata 3 D - Midlertidig forbud mot tiltak
Vedtak om midlertidig forbud mot tiltak er utløst som følge av søknad i sak 202216349 om bruksendring
av et opprinnelig butikklokale i 1. etasje til leilighet, med tilhørende fasadeendring til boligfasade. For
nærmere informasjon om sak, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202301170
Byggesak- 201910264: Treschows gate 15-17 - Etablering av brønnpark: Det foreligger tillatelse til tiltaket
datert 15.08.2019. Søknaden omfatter etablering av brønnpark (12 stk. energibrønner), med tilhørende
endring av installasjoner i eksisterende teknisk rom. Brønnplasseringen vil ikke bli synlig. Kun mindre
samlekumlokk vil kunne være synlig i bakkens overflate. Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201910264
Byggesak- 202102425: Treschows gate 16 - Oppføring av ungdomsskole - Bentsebrua skole
Det skal bygges en ny ungdomsskole med plass til 540 elever, flerbrukshall med tre saler og et areal til
bydelens ungdommer i Treschows gate 16. Prosjektet som helhet består av skole med tilhørende
uteoppholdsareal, opparbeidelse av friområde med turvei og fortau langs Ivan Bjørndals gate. Denne
søknaden omhandler oppføring av skolebygg med tilhørende uteoppholdsarealer. Det er gitt
igangssettelses tillatelse på tiltker. Skolen skulle etter planen stå ferdig i sin helhet høsten 2024, men er
forsinket. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202102425
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 200 000,- (Prisantydning)
kr 242 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 442 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 450 981,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 460 931,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.6 500)
Visningshonorar (Kr.3 400)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 442 000,-) (Kr.57 200)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Grunnpakke Boretslag (Kr.10 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.132 185)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0260
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Partner Ane Line Plassen Nordbak
SaksbehandlereAne Line Plassen Nordbak
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 99 23 16 30 / E-post: aln@eie.no