EiendomUelands gate 57G, 0457 OSLO, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 701 Orgnr. 982842166 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 41 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 30 kvm
Følgende rom er inkludert i internt bruksareal:
Entré, bad, stue/ kjøkken og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm
ArealPrimærrom: 30 kvm, Bruksareal: 41 kvm, BRA-i: 30 kvm , BRA-e: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1936
TomtEiet tomt 4874 kvm
Prisantydning3 580 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Glenn-Erik Larsen, datert 04.09.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 404 886,- pr. 27.08.2024
Andel fellesformue: kr. 17 200,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 580 000,- (Prisantydning)
kr 404 886,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 984 886,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 986 386,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 994 636,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 318,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, fyring, trappevask, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, betjening av fellesgjeld,
kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 5 318 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 2 242
- Renter og Avdrag IN-lån: kr. 1 958
- Renter felleslån: kr. 737
- Avdrag felleslån: kr. 181
- Rendhold: kr. 200
Det er mulighet til å betale inn to av tre fellesgjeld for denne leiligheten (IN-ordning). Renter og avdrag på
fellesgjeldene utgjør totalt kr. 1 958,-/mnd. Nedbetales fellesgjeldene helhetlig, vil leiligheten ha
månedlige utgifter på ca. kr. 3 360,-.
Fellesgjelden kan innbetales to ganger i året, ved låneforfall 15. mars og 15. september. Andelseier må i
så tilfelle gi beskjed to uker før dersom man ønsker å nedbetale fellesgjeld. Andel fellesgjeld må
nedbetales i sin helhet.
Styret har informert at det er igangsatt en prosess for å se på oppussing av trappeoppganger. Det
foreligger ikke noe konkret rundt finansiering eller kostnadsramme. Vi gjør oppmerksom på at dette kan
føre til mer lån, og derav en økning felleskostnader.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet en sikringsordning mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget
er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en
andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av
partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har laget panterett i andelen foran
alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens
grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierAlfred Benjamin Clatworthy Holmen
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetVelkommen til et populært, idyllisk og sentralt sted å bo!
Meget attraktiv og sentral beliggenhet ved Iladalen. Ila er et koselig og unikt område plassert midt mellom
Alexander Kiellands plass, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov og Grünerløkka. Avstanden er kort til alt av
urbane fasiliteter. Kvelds- og søndagsåpen matbutikk finnes like i nærheten og dekker de fleste enkle og
hverdagslige behov. I umiddelbar nærhet finnes Kiellands Hus med matbutikk, vinmonopol, apotek, kafé,
bokhandel, frisør og kiosk, samt flere restauranter som gamle Tranen som er Åpent Bakeri på dagtid og
Colonel Mustard etc. Både St. Hanshaugen senter og Ringnes Park senter med blant annet Ringen Kino
er kun en kort spasertur unna. For øvrig kan sentrum, Majorstuen og Storo Storsenter enkelt nåes med
kollektivtilbudet i området.
For den aktivitetslystne er tilbudet bredt og treningsmulighetene mange: aktivitetspark i Ilaparken, SATS
treningssenter på Sagene Ring, SATS Iladalen (ca. 200 meter unna), SATS på Ringnes Park, nyåpna
Crew og Myrens Sportssenter på Torshov med Oslo Squash, Klatreverket og Golfsenteret i Myrens
Verksted, Sagene squash, samt SiO Athletica Vulkan og Vulkan Squash. Kubaområdet sør for Kiellands
plass kan blant annet friste med Smelteverket, Nedre Foss Gård og populære Mathallen. Sjarmerende
trehusbebyggelse og flere fantastiske grøntområder som Iladalen, parken på St. Hanshaugen, Akerselva
Miljøpark, Myraløkka m.fl. finnes like ved. Langs Akerselva er turmulighetene flotte, enten du velger å
bevege deg i retning sentrum eller nordover, gjennom Nydalen og Maridalen, inn i Nordmarka.
Utdanningsinstitusjoner som OsloMet, UiO (Blindern), BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen,
Sykepleierskolen på Lovisenberg, Kunsthøyskolen og Arkitektur- og Designhøyskolen, Høyskolen
Kristiania (Campus Vulkan) er alle godt innenfor rekkevidde.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 4874 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonFra Alexander Kiellands plass går bussnr. 21 (Tjuvholmen - Helsfyr), 34 (Tåsen - Ekeberg Hageby) og nr.
54 (Kværnerbyen - Kjelsås). I tillegg går Flybussen til Oslo Lufthavn herfra.
På Sagene går bussnr. 20 (Skøyen - Galgeberg), nr. 37 (Nydalen - Helsfyr) og fra Vøyenbrua går bussnr.
28 (Fornebu - Økern). Trikkelinjer 11, 12 og 18 går fra Biermanns gate, som tar deg til bl.a.
Jernbanetorget, Aker Brygge og Majorstuen.
InneholderLeiligheten holder en gjennomgående god standard og har en svært praktisk planløsning der antall
kvadrat er optimalt utnyttet. Her kan man trives!
Entré
Det gode inntrykket starter allerede når man kommer inn. Her er det plass til å henge fra seg yttertøy på
knagger og plassere sko. Det er montert calling-anlegg. Det er ellers fint å trekke frem at det er en
romslig garderobe i mellomgangen inn til badet, som vil ta for seg gode mengder i hverdagen.
Stue og kjøkken
Dette er et godt rom å være i: Mye lys og luft som skaper en god atmosfære. Stuen er det naturlige
oppholdsrommet hvor det er god plass til en hyggelig sofagruppe med tilhørende salongbord, og ikke
minst et romslig spisebord. De store vindusflatene slipper inn godt med dagslys i stuen, og den gode
takhøyden på ca. 2,54 meter gir en luftig følelse. Leiligheten er i sin helhet vendt inn mot borettslagets
rolige og frodige bakgård, som også gir et skikkelig hyggelig grønt utsyn.
Det ville være unaturlig å snakke om stuen uten å også beskrive kjøkkenet, for disse to rommene henger
sammen. Selve kjøkkenet er innbydende, med god skap- og benkeplass. Det er alle hvitevarer du trenger
som stekeovn, koketopp, ventilator med kullfilter og oppvaskmaskin, samt kjøleskap under benkeplate.
Alle hvitevarer medfølger leiligheten.
Soverom
Soverommet er av fin størrelse og er innredet med plassbygget dobbeltseng. Det er plass til skap, hylle,
kommode eller tilsvarende - alt etter behov og ønske. Det er lagt til rette for oppbevaring under sengen.
Bad
Delikat flislagt baderom fra 2006. Badet har lune varmekabler i gulv som holder deg god og varm
gjennom hele året, og det er dimbare downlights i tak. Innredning og garnityr på bad fremstår med
veggmonterte dusjdører, servant med skuffeseksjon, speil med lys over servant, vegghengt wc samt
opplegg for vaskemaskin. Vaskemaskin medfølger.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 1 bod på ca. 5 m² og 6 m² i kjelleren
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG IU:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Våtrom > Leilighet > Bad > Overflater Gulv
Gulvet er belagt med fliser og underliggende gulvvarme. Overflater fremstår med normal funksjonalitet.
Årstall: 2006. Kilde: Offentlig informasjon.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
- Det er på badegulvet målt 15 mm. høydeforskjell fra døråpning til slukrist. Fall på gulv tilfredsstiller ikke
kravet fra teknisk forskrift på byggetidspunktet. Lokalt fall i dusj vil føre dusjvann til sluk. Det er i tillegg gjort
enkle punktmålinger av gulvet på befaringen men ikke testet med vann. Svanker kan forekomme.
Tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket.
Våtrom > Leilighet > Bad > Sanitærutstyr og innredning
Innredning og garnityr på bad fremstår med: Veggmonterte dusjdører, servant med underskap, speil med
lys over, opplegg for vaskemaskin og veggmontert wc. Årstall: 2006.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist riss/sprekker i utstyr på våtrommet.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Innvendig > Radon
Det er ikke fremlagt opplysninger om radonmåling, av leilighet eller i bygget generelt.
Vurdering av avvik:
- Det foreligger ingen opplysninger om radonmålinger fra eier/styret.
Tiltak:
- Det må foreligge en rapport med moderate resultater, om det skal gis TG1 for radon i rapporten.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Våtrom > Leilighet > Bad > Overflater vegger og himling
Takflate er belagt med malte plater og innfelte lys, veggflater er belagt med fliser. Årstall: 2006. Kilde:
Offentlig informasjon.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist sprekker i fliser.
- Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen
eller byggematerialet er uegnet.
- Det er gitt TG.2 på veggflater grunnet brukstid på mer enn halvparten av konstruksjonens levetid. Normal
tid før utskifting av keramiske fliser er 10 - 30 år.
Fuktsøk med instrumenter på bad med fliser vil kunne gi utslag på fukt, selv om membransjiktet er tett.
Fuktsøkeren søker ca 2-3 cm ned i underlaget, men kan ikke bestemme om denne fukten er oppe på
eller bak membran. Et utslag på en fuktsøker er derfor bare veiledende, og det anbefales alltid å måle RF
ved hulltaking i tilstøtende rom til våtrom. En slik hulltaking krever inngrep i konstruksjonen. Det ble
rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktdetektor (Protimeter MMS2) på befaringen, og
det var enkelte indikasjoner på forhøyede fuktverdier.
Tiltak:
- Trevirke i karmer/dørblad bør behandles med fuktbestandig matriell/maling. Konstruksjoner fungere
med dagens løsning. Ut i fra alder på konstruksjoner, bør oppgradering forventes innen rimelig tid. Det
anbefales bruk av dusjkabinett, for å hindre fuktinntregning i eldre konstruksjoner. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Våtrom > Leilighet > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Sluk i plast plassert i dusjssonen. Det er synlig banemembran i hovedsluk. Dokumentasjon/ferdigattest,
legges til grunn for vurdering av badets tettesjikt. Årstall: 2006. Kilde: Offentlig informasjon.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. TG settes ut i fra alder på
veggmembran, da mer enn halvparten av konstruksjonens levetid er oppbrukt. Forventet levetid på
smøremembran, er ca.15 år.
Tiltak:
- Det anbefales løsning med bruk av dusjkabinett på badet. Dette for å forhindre vanninnsig i
konstruksjoner, og at skader skal kunne oppstå. Oppgradering av våtrommet bør påberegnes innen
rimelig tid, tatt i betraktning av alder på konstruksjoner. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Kjøkken > Leilighet > Stue/kjøkken > Overflater og innredning
Kjøkkeninnredning fremstår med malte glatte fronter. Laminert benkeplate med oppvaskkum og 1-greps
blandebatteri. Lys under overskap, ventilator med kullfilter. Integrerte hvitevarer med: komfyr, platetopp, og
oppvaskmaskin. innredning fremstår med normal funksjonalitet.
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på hengsler og skinner, da mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt.
Tiltak:
- Ut i fra alder på innredning, bør det på beregnes oppgradering innen rimelig tid. Dette begrunnes med
slitasje på hengsler, og skinner til skuffer. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Kjøkken > Leilighet > Stue/kjøkken > Avtrekk
Ventilator over komfyr er tilkoblet med kullfilter. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det
krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av
ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men
ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Det er i de fleste tilfeller ikke lov å koble seg på felles avtrekkskanal via ventilator, da dette vil forstyrre
balansen i felles ventilasjonssjakt. Det er kun mulig å benytte vifter med kullfilter på kjøkken i eldre
bebyggelse. Det kan være behov for rengjøring av filter, om avtrekket skulle reduseres. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale El-tilsyn) eller registrert elektro virksomhet, og en bygningskyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstands graden er vurdert ut fra den forenklede og
begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik
forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av en registrert elektro virksomhet.
Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer
plassert i felles gang. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten på
befaringen.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Det er uvisst når hele anlegget ble totalt rehabilitert, da det ikke er fremlagt dokumentasjon på anlegget.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent. Dagens eier kan ikke svare for arbeid som er utført for tidligere eier, det må foreligge full
dokumentasjon på anlegget om dette skal bekreftes. Det er fremlagt dokumentasjon på oppgradert
arbeid fra dagens eier.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja. Samsvarserklæring fra Boligelektrkeren er fremlagt, dokumenter er datert 10.03.2023.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei. Opplysninger er gitt av eier.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever
spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av
EL-fagmann på anlegg som er av noe eldre dato, eller uten form for full kontroll. TG2 settes i følge forskrift
på anlegg,
uten full dokumentasjon og med samsvarserklæring på hele anlegget. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
TG IU: KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Innvendig > Andre innvendige forhold
- Tekniske innstallasjoner/komponter er ikke funksjon testet på befaring. Det ble ikke opplyst om feil på
installasjoner/ komponenter i boligen på befaringen av eier.
Våtrom > Leilighet > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
- Det ble ikke foretatt hulltaking bak dusjssone på bad, da det ikke lot seg utføre konstruksjonsmessig.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner på bad.
Om ikke annet er kommentert har takstmannen ikke registrert skadelig fukt i området.
Tekniske installasjoner > Varmesentral
- Oppvarming ved radiatorer i leiligheten. Åpne vannrør med tilkobling til radiatorer. Det er etablert
gulvvarme på badet. Varmeinstallasjoner er ikke funksjon testet på befaring, men antas og fungere
normalt. Det er ikke opplyst om noe feil eller mangler fra eier.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
- Varmtvannsbereder er plassert i fellesareal, og er ikke befart av Takstmann.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1935.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt ferdigattest for rehabilitering av bader datert 2006 og rehabilitering av hovedvannledning og
kummer samt. etablering av reduksjonskum med nedstigningstårn fra 2016.
Det er ikke innhentet tegninger av leiligheten, da det ikke ble funnet eller var tilgjengelig i arkivet til plan og
bygg.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatorer og gulvvarme på bad.
Selger informerer om årlig strømforbruk på 2 300 kWh. Faktisk forbruk varierer fra husstand til husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 318,-
pr.mnd.
Varmtvann, fyring, trappevask, internett, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, betjening av fellesgjeld, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: 15160112996, DNB Boligkreditt AS v/DNB Bank ASA
Type: Annuitet
Antall terminer pr år: 4
Rente pr. 27.08.2024: 5.54%
Saldo per 27.08.2024: kr. 32 470 340
Siste termin: 30.09.2040
IN-ordning: Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15. mars og 15. september, forutsatt flytende
rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.
Lånenummer: 12135776260, DNB Boligkreditt AS v/DNB Bank ASA
Type: Annuitet
Antall terminer pr år: 4
Rente pr. 27.08.2024: 5.54%
Saldo per 27.08.2024: kr. 8 867 494
Siste termin: 30.06.2039
IN-ordning: Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15. mars og 15. september, forutsatt flytende
rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.
Lånenummer: 16368334689, DNB Bank ASA
Type: Annuitet
Antall terminer pr år: 4
Rente pr. 27.08.2024: 5.55%
Saldo per 27.08.2024: kr. 35 881 790
Siste termin: 31.03.2054
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 10 077 620,- og driftskostnader på kr 6
616 093,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr 2 162 472,-.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP586867
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 861 935,-
Som sekundærbolig Kr. 3 275 352,-
BorettslagBorettslag: Ilabekken Borettslag, Orgnr: 982842166
Borettslaget Ilabekken er organisert etter de bestemmelser som følger av loven, og har til formål å drive
eiendommen i samråd med, og til det beste for, eierne. Borettslaget Ilabekken ligger i Oslo kommune, og
har organisasjonsnummer 982842166. Borettslaget Ilabekken består av 158 boliger og 9 næringslokaler.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på ilabekken.borettslag@gmail.com.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
Styret har innhentet tilbud på oppussing av oppganger innvendig, og er i forhandling med leverandør for å
få ned pris. Vi ser for oss at vi starter dette arbeidet etter at fasade- og vindusprosjektet er avsluttet.
Gjennomført service på avtrekksvifter på loft. Vi vurderer fortløpende behovet for rensing av luftekanalene
og vil komme tilbake angående dette, da det isåfall vil bli behov for tilgang til alle leiligheter.
Styret har et ønske om å bruke fellesarealene i kjelleren på en bedre måte, og vurderer fortløpende hvilke
muligheter vi har for å gjøre disse områdene hyggeligere, og noe beboere kan ha glede og nytte av. Styret
har satt opp parkbenker på forskjellige områder rundt bygget, det er 8 til sammen og vi håper dette kan
oppfordre til mer bruk av utearealene våre og hyggelig naboskap!
Vi måtte reparere/bytte duk og vaier i den ene søppelbrønnen vår, og har også skaffet to nye papir
søppeldunker ved skurene ved oppgang G for å avlaste for stadig overfulle kasser der. Vi har bestilt nye
kasser til portrommet ved A, da flere av disse var skadet og/eller manglet lokk.
Befaring og inspeksjoner av skadedyrkontroll; Primærfokus er å forhindre rotter å komme inn, dernest
redusering utendørs.
Fasade/vinduer:
Vi avholdt et infomøte for alle beboere i november 2023, og startet endelig prosjektet i desember 2023
med utskifting av vinduer i oppgang A. Presentasjon fra infomøte inkludert fremdriftsplan for fasade ble
sendt ut i etterkant av infomøte.
Styreleder er byggeleder for prosjektet og har jevnlige byggemøter med entreprenør samt daglig kontakt
med disse for diverse avklaringer og oppfølginger.
Vindusutskifting har gått relativt greit så langt, etter noen oppstartsproblemer har de klart holde
tidsskjema og uten store problemer. De leilighetene som har fått skader blir reparert fortløpende, og det
er viktig at dersom det er noe feil etter de har vært der, at dere gir beskjed som beskrevet i skjema som
blir lagt igjen i leiligheten. Garantien gjelder uansett, men er det ting de kan fikse opp i mens de fortsatt er
her og jobber er det best.
En konsekvens av de antikvarisk utformede vinduene/dørene er dessverre at balkongdøren ikke lenger er
mulig å låse i posisjon. Vi har dermed jobbet med entreprenøren for å finne en løsning på dette, og vil
komme tilbake angående adgang til leiligheter for å etterinnstallere balkongdørholdere, slik at det er
mulig å lufte med døren på gløtt. En annen konsekvens av denne typen vinduer er at de ikke er mulig å
vaske på utsiden innenfra - entreprenør vil vaske disse før de tar ned stillasene når fasaden er ferdig,
men etter dette må vi bestille vindusvask via vaskefirma.
Faste oppgaver:
I året som har gått har styret hatt 7 fysiske styremøter, samt diverse møter med leverandører og
entreprenører, og ellers behandlet saker fortløpende via mail, telefon og Facebook.
OPPUSSING AV TRAPPEOPPGANGER
Styret har informert at det er igangsatt en prosess for å se på oppussing av trappeoppganger. Det
foreligger ikke noe konkret rundt finansiering eller kostnadsramme. Vi gjør oppmerksom på at dette kan
føre til mer lån, og derav en økning felleskostnader.
ForretningsførerUSBL
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telenor som er leverandør av internett.
DyreholdDet tillates å holde husdyr så fremt det ikke er til sjenanse for de andre beboerne.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1936/301039-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
1951/302506-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Bestemmelse om adkomstrett
Rettighetshaver Kingos gt. 10c.
Med flere bestemmelser
1952/301874-2/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
1953/301164-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
LIVSVARIG BRUKS- OG / ELLER DISPOSISJONSRETT
RETTIGHETSHAVER: KRINGOS GATE 22 AS
TIL LAGERLOKALENE UNDER KJELLER I D E
2001/23268-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om gjerde
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2012/80445-1/200 BRUKSRETT
RETTIGHETSHAVER: Knr:0301 Gnr:221 Bnr:102
Gjelder bruk av garasjeanlegg
Kan ikke endres uten samtykke fra Oslo kommune.
Med flere bestemmelser
Rettigheter på andre eiendommer:
2012/80525-1/200 BRUKSRETT
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:230
Gjelder del av takterasse som rømningsvei
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan og bygningsetaten
2012/80525-3/200 BEST. OM ADKOMSTRETT
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:230
Gjelder takterasse
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan og bygningsetaten.
2012/80445-2/200 ERKLÆRING/AVTALE
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:219 Bnr:230
Plikt til å sikre tilgang til garasjeanlegg. Bestemmelse om opparbeidelse av areal, vedlikehold og drift av
garasjeanlegg.
Kan ikke endres uten samtykke fra Oslo kommune.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-171GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-171GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak
23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny
kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger i et område med reguleringsbestemmelser for fortau og spesialområde for bevaring
av bolig. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-1247 og S-4179 kan sees hos megler.
Vernestatus for Uelands gate 57G: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
*Uelands gate 59 A - Boring av 14 energibrønner. Saksnummer 202211580. Tillatelse til tiltaket ble gitt
den 20.02.2023. Søknaden gjelder etablering av brønnpark med 14 energibrønner i bakgård. Tekniske
installasjoner som varmepumpe, el-kjel og beredere plasseres i eksisterende teknisk rom plan U2
(fyrrom).
*Søren Jaabæks gate 3, 4 og 6 - Rehabilitering av fasader og tak. Saksnummer 202455271. Det
foreligger tillatelse til tiltaket datert den 26.06.2024. Søknaden gjelder retablering av fasader og tak i
Søren Jaabæks gate 3, 4 og 6, i bydel Sagene. Rehabiliteringen innebærer at eksisterende etterisolering
skal etterplugges og pusses på nytt. Overflate og fasadeliv forblir uendret. Vinduer og dører skiftes og
oppdeling av vindusfelt tilbakeføres til originalt uttrykk. Takene på alle tre byggene rehabiliteres. Det skal
også gjøres en utbedring ev enkelte brannskiller på loft og kjeller i forbindelse med rehabiliteringen.
*Lovisenberggata 17 - Innvendig ombygging/bruksendring - Lovisenberg sykehus. Saksnummer
202456504. Det foreligger tillatelse til tiltaket datert 11.06.2024. Søknaden omfatter innvendig
ombygging/bruksendring av 4. etasje på Lovisenberg diakonale sykehus, i Lovisenberggata 17, i bydel St.
Hanshaugen.
*Lovisenberggata 15 A - Innsetting av nytt vindu i fasade. Saksnummer 202457087. Det foreligger
tillatelse til tiltaket datert 28.06.2024. Nytt vindu skal være tilsvarende størrelse og utforming som
eksisterende vindu mot øst. Vinduet innpasses og detaljeres som eksisterende vinduer i fasaden.
*Fougstads gate 43 - Bruksendring av loft til bolig. Saksnummer: 202455697. Søknaden omfatter
bruksendring av råloft til boligareal, med tilhørende fasadeendringer, i Fougstad gate 43. Ved
bruksendring av råloftet til hoveddel, vil boarealet øke med 66m2 BRA. Loftarealet som bruksendres skal
sammenføyes med eksisterende leilighet i etasjen under. Bruksendringen vil medføre endringer i
brannskille, inngrep i bærende konstruksjoner og fasadeendring i form av innsetting av takvinduer i
takflate mot gate og takflate mot bakgård. Takvinduene utføres i tråd med helhetsplan for Ila kvartal. Plan-
og bygningsetaten godkjenner søknaden om bruksendring av loft, sammenføying av arealer og
fasadeendringer, den 24.06.2024.
* Vøyensvingen 4, 6 og 8 - Fuktsikring, drenering, riving av deler av bygg, nytt avfallssystem og utforming
av utomhusarealer. Saksnummer: 202316802. Søknaden omfatter fuktsikring under marknivå og
drenering av bygget mot Vøyensvingen, riving av deler av bygg, etablering av åpen overvannshåndtering,
nytt nedgravd avfallssystem, og oppgradering av uteoppholdsplasser i Vøyensvingen 4, 6 og 8, i bydel
Sagene. Rammetillatelse er gitt den 12.01.2024. Igangsettingstillatelse er gitt den 30.01.2024.
Pågående plansaker:
* Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Saksnummer:
201711927. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl.
fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og
omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m.
Hensikten er åsikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg iet lengre tidsperspektiv.
Planforslagets tørrelseog utnyttelse har utløst kravtil planprogram med konsekvensutredning.
Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk. Plan- og
bygningsetaten kan ikke anbefale planforslaget, og fremmer alternativ 2 med reduserte høyder, større
grad av bevaring og lavere andel boliger. Plan-og bygningsetaten ber om bemerkninger til forslaget i løpet
av høringsperioden som er oppgitt i varslingsbrevet.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 580 000,- (Prisantydning)
kr 404 886,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 984 886,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 986 386,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 994 636,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar 3 stk (Kr.10 500)
Provisjon (Kr.45 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke (Kr.15 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.9 107,40)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.130 207,40)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0183
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Silje Muri
SaksbehandlereSilje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no