EiendomUelands gate 65A, 0462 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 221 Bnr. 101 Snr. 275 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 83 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 67 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal:
Entré, baderom, to soverom, stue, arbeidsrom og kjøkken.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 16 kvm
ArealPrimærrom: 67 kvm, Bruksareal: 83 kvm, BRA-i: 67 kvm , BRA-e: 16 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1914
TomtEiet tomt 29802 kvm
Prisantydning6 600 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 20.12.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 192 189,- pr. 19.12.2024.
Andel fellesformue: kr. 14 363,- pr. 31.12.2023.
Totalpris inkl. omkostningerkr 6 600 000,- (Prisantydning)
kr 192 189,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 792 189,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 169 800,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 792 189,-))
--------------------------------------------------------
kr 170 890,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 963 079,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 973 029,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 691,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererKabel-tv, trappevask, betjening av andel fellesgjeld, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles
bygningsforsikring.
Totale felleskostnader per mnd er fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 4 287,-
- Kabel-TV: 404,-
NEDBETALING AV FELLESGJELD (EKSTRAORDINÆRE INNBETALINGER)
Det er vedtatt ekstraordinære innbetalinger for håndtering av sameiets finansielle posisjon. Bakgrunnen
for utslaget er at fellesutgiftene har vært holdt for lave enn hva de måtte ha vært, skulle lånet blitt nedbetalt
via fellesutgiftene alene. Den manglende inntekten senker avdragene, og øker kostnadene ved lånet.
Håpet er at sunn økonomistyring og god likviditet gjør at sameiet ikke trenger å hente inn kapital fra
sameierne skulle uforutsette ting dukke opp i framtiden.
Det ble på årsmøtet vedtatt 8 ekstraordinære innbetalinger over en periode på 2 år, innbetalingene
kommer som en separat faktura hvert kvartal i tidsperioden. Den totale estimerte kostnaden på denne
seksjonen er kr 95 913, og vil utgjøre et beløp hver kvartal på kr. 11 989.
Selger vil dekke fakturaene som kommer i forbindelse med de ekstraordinære innbetalingene frem til
overtakelsesdatoen. Kjøper må være forberedt på å overta ansvaret for disse innbetalingene etter
overtakelsen og bør inkludere dette i sine økonomiske vurderinger.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierSara Sofie V Bersvendsen
Deniz Huseby Yabar
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6200 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 3100 kroner for ett år
- El-bil: 2090 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1045 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer.
For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/
beboerparkering/
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Oslo Met og Akershus, Tannlegehøyskolen,
Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 29802 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens interne arealer disponerer boligen 4 boder:
- 2 boder på ca. 3m2 og 3m2 på loftet.
- 2 bod på ca. 5m2 og 5m2 i kjelleren.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Inngangsdør
B30 brannsertifisert inngangsdør med to låser. Merker i dørbladet blir slipt og malt etter takstbefaring.
Vurdering av avvik:
- Liten skade nederst i dørbladet, ingen praktisk betydning mht. bruk.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Gulvflater består av: Parkett. Fliser i entré og gang. Lite terskel (et par cm. høy) mellom kjøkken og stue.
Nytt gulv i alle oppholdsrom våren 2020.
Veggflater består av: Teglstein. Malte plater. Malt mur. Fliser på baderom.
Himlinger består av: Malt pusshimling. Malte plater.
Det er varierende alder, overflate og slitasjegrad på overflater. Samtlige overflater er fullt brukbare.
Vurdering av avvik:
- Stedvise sår og slitasjemerker etter ordinær bruk og generell elde/slitasje. Sprekkdannelse i himling i
entré, skyldes bevegelse i bygningen.
Tiltak:
- Det må påregnes noe generell overflatebehandling. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Originalt trebjelkelag som etasjeskillere. Nivåforskjeller gulv i rom: Små nivåforskjeller.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 10 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 11 mm
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: ENTRÉ
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 3 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 5 mm
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Pipe og ildsted
Ildsted: Vedovn med glassfront.
Årsrapport 2023 opplyser: Tak- og piperehabiliteringen: I 2023 ble vi endelig ferdig med rehabiliteringen
av de siste takene i sameiet. Prosjektet har tatt 10 år, og det er trygt og godt at vi nå er i havn med et så
omfattende prosjekt.
Type pipeløp: Murstein
Ikke brennbar plate på gulv: Ja
Synlige sider av pipeløp: 4 av 4 mulige sider. Avstand til brennbart materiale: Tilfredstillende
Pipe over tak er ikke besiktiget da det krever sikringstiltak mht. adkomst og opphold på yttertaket.
Vurdering av avvik:
- Det gis et avvik pga. generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Det anbefales på generelt grunnlag en kontroll av pipeløp og ildsted utført av Brann- og Redningsetaten i
Oslo kommune mht. sikkerhet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Slagdører. Både original og nyere. Skyvedør i glass.
Vurdering av avvik:
- Original innerdør i treverk med den elde, slitasje og utidsmessighet det medfører.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over original innerdør. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling- Baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Årstall: 2006.
Vurdering av avvik:
- Noen skruehull i veggfliser. Bruksslitte silikonfuger med forekomst av svertesopp. Enkelte steder er
silikonfuger slitt bort.
Tiltak:
- Det må påregnes utskifting av silikonfuger. Skruehull må tettes med vannfast silikon. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater Gulv- Baderom
Flislagt gulv. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist i dusj: 32 mm, tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med
krysslaser.
Fall < 1:100 på gulvet utenfor dusj målt mellom dørterskel og dusj. Det er ikke nedsenket dusjgrube i
dusj. Fall > 1:50 målt 80cm ut fra senter sluk og ansees som tilfredstillende.
- Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder.
- Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
- Det er fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder
på baderomsgulvet. Årstall: 2006.
Vurdering av avvik:
- Evt. membranoppkant ved dørterskel er ikke mulig å konstatere visuelt.
Tiltak:
- Våtrommet fungerer med avviket men vær klar over forholdet ved en evt. lekkasjesituasjon.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Membran på vegger og gulv og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig
å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2006
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
- Installering av tett dusjkabinett anbefales. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning
Toalett. Servantskap med blandebatteri. Dusjhjørne. Opplegg til vaskemaskin. 2022. Montering av ny
servant, speil og interiør. Årstall: 2006
Vurdering av avvik:
- Trykk knappen på toalettet mangler/er defekt.
Tiltak:
- Utbedre manglende knapp. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner. For å kunne utføre
hulltaking skal det gjøres helst fra baksiden av dusjhjørnet som det ikke er tilgang til. Årstall: 2006.
Vurdering av avvik:
- Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusjhjørnet mot yttervegg.
Tiltak:
- Det anbefales bruk av tett dusjkabinett. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Avtrekk
Ventilator med kullfilter er integrert i koketoppen. Uttak for avtrekksluften er inni underskapet.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Plastrør og kobberrør.
Fordelerskap: Nei, utenpåliggende og skjulte røropplegg. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til
drensspalte i vegg på baderommet.
Røranvisning: Nei
Hovedstoppekran for leiligheten: På kjøkken. Ble testet og fungerte 100%.
Lekkasjestopper: På kjøkken.
Levetidsbetrakninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Årstall: 2006
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon.
Tiltak:
- Dersom dokumentasjon ikke er tilgjengelig anbefales det en kontroll av røropplegget utført av rørlegger.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT OG OPPLYST FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
Elektrisk anlegg oppgradert sist i 2022 i forbindelse med nytt kjøkken. Samsvarserklæring fra 2022 er
ikke tilgjengelig.
- Automatsikringer i el.skap med forbruksmåler er plassert i fellesgang.
- Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Ukjent
- Hovedsikring: 40 Amp iflg. kursanvisningen
- Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
El.anlegg er ikke takstmannens kompetanseområde og nærmere undersøkelse er ikke foretatt.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier:
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.
Generelt om anlegget:
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ukjent.
Inntak og sikringsskap:
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Nei.
Generell kommentar:
Det anbefales å få utført en uavhengig el-kontroll da det ikke har vært gjort de siste 5 år. Evt. behov for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1916.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Opprinnelig planløsning er
ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning. Dvs. takstmann er ikke kjent
med om det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med dagens bruk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med varmekabler på baderomsgulvet, panelovner og ildssted.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 691,-
pr.mnd.
Kabel-tv, trappevask, betjening av andel fellesgjeld, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98208093096
Type: Annuitetslån
Restsaldo: 51 377 016,-
Rentsesats per 19.12.2024: 6,95%
Innfrielsesdato: 30.03.2053
Type rente: Flytende rente
NEDBETALING AV FELLESGJELD (EKSTRAORDINÆRE INNBETALINGER)
Det er vedtatt ekstraordinære innbetalinger for håndtering av sameiets finansielle posisjon. Bakgrunnen
for utslaget er at fellesutgiftene har vært holdt for lave enn hva de måtte ha vært, skulle lånet blitt nedbetalt
via fellesutgiftene alene. Den manglende inntekten senker avdragene, og øker kostnadene ved lånet.
Håpet er at sunn økonomistyring og god likviditet gjør at sameiet ikke trenger å hente inn kapital fra
sameierne skulle uforutsette ting dukke opp i framtiden.
Det ble på årsmøtet vedtatt 8 ekstraordinære innbetalinger over en periode på 2 år, innbetalingene
kommer som en separat faktura hvert kvartal i tidsperioden. Den totale estimerte kostnaden på denne
seksjonen er kr 95 913, og vil utgjøre et beløp hver kvartal på kr. 11 989.
Selger vil dekke fakturaene som kommer i forbindelse med de ekstraordinære innbetalingene frem til
overtakelsesdatoen. Kjøper må være forberedt på å overta ansvaret for disse innbetalingene etter
overtakelsen og bør inkludere dette i sine økonomiske vurderinger.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 12 818 793 og driftskostnader på kr. 23
379 958. Årsresultatet endte med et underskudd på kr. 13 099 991.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 76464003
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 550 370,-
Som sekundærbolig Kr. 6 201 481,-
SameieSameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
Sameiet ligger i bydel Sagene i Oslo kommune, består av 318 seksjoner, og er registrert i
Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 993529346. Gårds- og bruksnummer
221/101
HJEMMSIDE
Sameiet har en egen nettside, med nyttig informasjon: rivern.no.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes gjennom e-post på styret@rivern.no.
SYKKELPARKERING
Det er en sykkelbod i kjelleren, samt på uteområdet.
DRIFT
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige
driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han
følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan
kontaktes på mail post@rivern.no
STYRETS ARBEID I 2023-2024
Tak- og piperehabiliteringen
I 2023 ble vi endelig ferdig med rehabiliteringen av de siste takene i sameiet. Prosjektet har tatt 10 år, og
det er trygt og godt at vi nå er i havn med et så omfattende prosjekt.
Lån
Rehabiliteringen har resultert i at sameiet har opparbeidet seg et lån på rundt 52 millioner kroner. Det er
en høy sum, men den er fordelt på alle våre 318 enheter. På årsmøtet i 2023 var det enighet om at styret
skulle se på ulike løsninger for nedbetaling av lånet, og det har styret gjort.
Beskjæring av trær
Arborister har i vår gjennomgått samtlige store trær på sameiets eiendom, og beskåret stammer og
grener som har vokst for nært ledninger og bygninger. Døde grener og kvister er fjernet, og det er lagt en
plan på hvordan trærne skal følges opp og beskjæres i fremtiden.
Styret informerer i en e-post den 20.12.24 at det arbeides med å installere nytt brannvarslingsanlegg, og
det kan være aktuelt å ta opp et nytt lån. Det nevnes at i det tilfelle vil det ikke dreie seg om store summer.
ÅRSMØTE 2024
Følgende ble vedtatt på årsmøte avholdt den 03.06.2024:
Omfordeling av kostnader ved trappevask
De aller feste utgiftene sameiet har i dag fordeles over sameiebrøken. Det vil si at hvor stor andel man
eier utgjør hvor stor del av utgiftene man betaler. Små leiligheter har lavere felleskostnader en store
leiligheter. Vi har i dag to unntak fra denne fordelingsnøkkelen. Den første er bredbånd. Den fordeles likt
på alle enhetene fordi man mottar den samme tjenesten uansett leilighetsstørrelse, og det har ikke noe å
si for fellesskapet om det er fire eller en person som ser TV i naboleiligheten.
Den andre utgiftsposten som fordeles likt er trappevask, med 85 kroner måneden. Bakgrunnen for at det
er gjort på denne måten er ikke dagens styre sikker på. Vi ønsker å gå bort fra denne løsningen, og heller
fordele denne kostnaden på samme måte som resten av utgiftene i sameiet. Styret mener det er
sannsynlig at større leiligheter genererer et større behov for vask av fellesarealer en mindre leiligheter,
hvor det i snit bor færre personer. Det er også varierende hvor stort vaskebehovet er i perioder, og
utgiftens størrelse vil kunne variere.
Forslag til vedtak: Utgifter til trappevask skal fordeles mellom seksjonseierne i tråd med den enkelte
seksjonseiers sameiebrøk. Egen post for trappevask fernes fra husleiegiroene og bakes inn i sameiets
felleskostnader på lik linje med øvrige driftskostnader. Forslaget ble vedtatt.
Ekstraordinære innskudd for nedbetaling av sameiets lån – forslag om kapitalinnhenting fra sameiets
seksjonseiere
Bakgrunn for forslaget: I forbindelse med renovering av sameiets tak og piper har sameiet opparbeidet
seg et lån i OBOS-banken på i underkant av 52 millioner kroner. Et sameie har dårligere rentebetingelser
en privatkunder og boretslag, og vi har i dag en rente på omtrent 7 %.
Lånets størrelse gjør at sameiets økonomi og spillrom for daglig drift, nødvendige utbedringer og
oppgraderinger begrenses. Store deler av innbetalte felleskostnader går med til nedbetaling av renter og
avdrag på lån, og sameiet står dårlig rustet dersom det blir behov for utbedringer av bygningsmassen.
Noe som er sannsynlig med tanke på byggenes alder. På årsmøtet i 2023 ble det framlagt et forslag om
at styret skulle fnne alternativer for at seksjonseierne skulle kunne nedbetale sin andel av fellesgjelden.
Dete har også vært motivasjonen bak forslaget styret nå legger fram.
Styret har undersøkt flere aktuelle muligheter for nedbetaling. Løsninger som gjør at enkelte betaler ned
sin andel, og andre ikke gjør det, er kompliserte og meget kostbare for et sameie. Disse ordningene er
bedre egnet for andre eieformer.
Styret sendte ut et skriv i desember 2023 der vi orienterte om fere alternativer. Styret ba om innspill til dete
og vi fkk ca. 15 tilbakemeldinger, de var sprikende. Ut i fra disse tilbakemeldingene og det vi vet fra å
snakke med seksjonseiere er at det er ulikt hva de enkelte ønsker.
Eter å ha vurdert fere alternativer har vi landet på at en felles ekstraordinær nedbetalingsplan er det som
vil tjene sameiet best. Styrets mener selv at vi har lagt oss på en moderat linje, men at vi samtidig tar
ansvar for den byrden dete lånet er for sameiet.
Løsning: Styret ønsker å nedbetale halvparten av sameiets lån gjennom innhenting av kapital fra
sameiere. Dette ønsker vi å gjøre over en periode på to år, med fre avdrag i året, og totalt åte avdrag til
sammen.
Forslag til vedtak: Alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av 2025 og 2026 nedbetale
50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr 31.12.2024. Nedbetalingen skal innbetales over 8
like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn pengene med hjelp av OBOS
Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil belastes seksjonseier med
morarenter fra forfall og til betaling skjer. Forslaget ble vedtatt.
NEDBETALING AV FELLESGJELD (EKSTRAORDINÆRE INNBETALINGER)
Det er vedtatt ekstraordinære innbetalinger for håndtering av sameiets finansielle posisjon. Bakgrunnen
for utslaget er at fellesutgiftene har vært holdt for lave enn hva de måtte ha vært, skulle lånet blitt nedbetalt
via fellesutgiftene alene. Den manglende inntekten senker avdragene, og øker kostnadene ved lånet.
Håpet er at sunn økonomistyring og god likviditet gjør at sameiet ikke trenger å hente inn kapital fra
sameierne skulle uforutsette ting dukke opp i framtiden.
Det ble på årsmøtet vedtatt 8 ekstraordinære innbetalinger over en periode på 2 år, innbetalingene
kommer som en separat faktura hvert kvartal i tidsperioden. Den totale estimerte kostnaden på denne
seksjonen er kr 95 913, og vil utgjøre et beløp hver kvartal på kr. 11 989.
Selger vil dekke fakturaene som kommer i forbindelse med de ekstraordinære innbetalingene frem til
overtakelsesdatoen. Kjøper må være forberedt på å overta ansvaret for disse innbetalingene etter
overtakelsen og bør inkludere dette i sine økonomiske vurderinger.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter.
Risikoen for å bli godkjent som ny erverver påhviler kjøper og kjøper er forpliktet til å gjennomføre
handelen uavhengig av om slik godkjennelse foreligger på overtakelsestidspunktet.
Kjøper kan gå til søksmål mot sameiet dersom kjøper mener manglende styregodkjennelse ikke er
saklig begrunnet, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd.
Tekniske installasjonerSameiet har en avtale med Telenor som er leverandør av internett.
DyreholdDyrehold er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra styret. Dyrehold og lufting av hund eller andre husdyr skal
ikke være til sjenanse for andre beboere. Hund skal føres i bånd på sameiets område.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1924/993507-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/522591-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/522595-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Lysverker.
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/794385-1/200 Best. om adkomstrett
Rettigheter:Knr:0301 Gnr:221 Bnr:230
Gjelder denne registerenheten med flere
Rettigheter i eiendomsrett:
2008/794313-1/200 Best. om adkomstrett
Rettighetshaver: Knr:0301 Gnr:221 Bnr:101 Snr:1- 318
UtleieUtleie er tillatt iht. vedtekter og etter godkjenning fra styret.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-173GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-173GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Huseby
vannbehandlingsanlegg (S-5058). Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for etablering av
nytt vannbehandlingsanlegg og overføringstunneler for vannforsyning med tilhørende anlegg og
konstruksjoner.
Eiendommen ligger innenfor et område med reguleringsplan for Arkitekt Rivertz` plass med tilstøtende
gater. Reguleringsplanen er knyter seg opp mot andre planer: V011002.
Vernestatus for Uelands gate 65A: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
* Kierschows gate 7 m. fl. - Rivertzske Sameiet - Oppføring av brannalarmanlegg. Saksnummer:
202457826. Søknaden omfatter etablering av heldekkende brannalarmanlegg i Stockfleths gate 52 B og
øvrige adresser på eiendom 221/101, i bydel Sagene. Tiltaket berører alle blokkene på eiendommen.
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om oppføring av heldekkende brannalarmanlegg, den
31.07.2024.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457826
* Arkitekt Rivertz Plass - Oppgradering av baner for basketball samt etablering av ny padelbane og
lekeplass. Saksnummer: 202317686. Søknaden omfatter oppgradering av baner for basketball,
etablering av ny padelbane, etablering av lekeplass, etablering av sansesti, samt oppføring av en utebod
på Arkitekt Rivertz plass i bydel Sagene. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om oppgradering
av baner for basketball
samt etablering av ny padelbane, lekeplass og utebod, den 12.06.2024.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202317686
* Fjørtofts gate 5 - Utvidelse og bruksendring av loft til bolig og fasadeendring - H0303. Saksnummer:
202315667. Søknaden omfatter utvidelse av bolig på loft. Det er allerede godkjent en utvidelse av boenhet
i 3.etasje opp på loftet, det søkes nå om å innlemme et bodareal til boarealet på loftet, og bruksendre det
til soverom på 9m2 BRA. Det søkes også om å sette inn et takvindu og en takglugge på fasade nord.
Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om utvidelse av
boenhet og fasadeendring, den 04.01.2024.
Les mer rom saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202315667
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 600 000,- (Prisantydning)
kr 192 189,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 792 189,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 169 800,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 792 189,-))
--------------------------------------------------------
kr 170 890,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 963 079,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 973 029,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr (Kr.6 570)
Foto (Kr.6 400)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.10 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 792 189,-) (Kr.56 100)
Totalt kr. (Kr.130 670)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0303
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no