EiendomWilhelms gate 3 - Andel 44, 0168 Oslo, Etasje: 5
MatrikkelAndelsnr. 44 Orgnr. 933535576 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
Arealer
Totalt BRA 33 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 31 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
Bod stor 2 kvm angitt som BRA-e, samt medtatt i total BRA liger på/i fellesareal.
ArealPrimærrom: 31 kvm, Bruksareal: 33 kvm, BRA-i: 31 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 3 kvm
Byggeår1965
Hele leiligheten er innvendig pusset opp i 2024 og fremstår nærmest som ny.
TomtEiet tomt 1104 kvm
Prisantydning4 630 000
TilstandsrapportTakstmann: Geir Csisar
Takstdato: 25.11.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 272 208,-
Andel fellesformue kr. 0,-
Andel fellesgjeld/fellesformue overdras av kjøper.
Dagens styre er positiv til IN-ordning, men vil avvente vedtak om slik ordning frem til beboerne i
borettslaget har overtatt forvaltningen av borettslaget.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 630 000,- (Prisantydning)
kr 272 208,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 902 208,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 92 600,- (Omkostning kjøper - 2% av kjøpesum*)
--------------------------------------------------------
kr 93 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 996 008,- (Totalpris inkl omkostninger)
*Transaksjonskostnader angis til 2% for delvis dekning av dokumentavgift for borettslagets erverv av
eiendommen, samt stiftelse og opprettelse av borettslaget m.v.
FelleskostnadKr. 2 734,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererForretningsførsel, revisjon, vedlikehold fellesarealer, bygningsforsikring, kommunale avgifter, service
heis, strøm til fellesarealer, styrehonorarer, bruk av 2 garasjer til sykkel- og søppelrom, renhold i
fellesarealer, vaktmestertjenester, diverse kostnader og uforutsett.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierW Utvikling AS
ParkeringBorettslaget eier 24 parkeringsplasser hvorav 20 plasser leies ut til beboere etter ansiennitet til
markedspris.
BeliggenhetAttraktiv og sentral beliggenhet på Bislett i et populært og veletablert boområde rett ved Bislet Stadion.
Grøntarealer i umiddelbar nærhet. Gode adkomstforhold og kort vei til det meste av byens fasiliteter. I
umiddelbar nærhet ligger Bislett og Thereses gate som byr på blant annet Kaffebrenneriet, Godt brød,
apotek, Kiwi, Bunnpris, Vinmonopolet, St. Lars og Laundromat, samt andre koselige kaféer, butikker og
restauranter.
Gangavstand til Hegdehaugsveien/Bogstadveien med sitt store utvalg av fashionable butikker, hyggelige
restauranter og barer.
Fra leiligheten er det også gangavstand til St. Hanshaugen med spesialbutikker og -restauranter som
Gutta på Haugen, Kaffebrenneriet, Pascal, Smalhans, Espressohouse og Java.
Gangavstand også til sentrum med alt Oslo har å by på.
Godt utvalg av treningsfasiliteter; SATS Bislett og SATS Fagerborg, Bislet bad, Bislet stadion m.fl . Ellers
kan man benytte seg av Stensparken, Idioten og parken på St.Hanshaugen med sine fine tur- og
rekreasjonmuligheter.
For studenter ligger høyskolesenteret på Bislett kun 10 minutters gange fra leiligheten, retning sentrum.
Gangavstand i motsatt retning ligger Tannlegehøyskolen og Veterinærhøyskolen. Ellers er det gode
kollektivmuligheter til Universitetet i sentrum, Blindern og BI i Nydalen.
God offentlig kommunikasjon med kort vei til trikk nr 17 og 18 samt 21-, og 37-bussen, som enkelt og
raskt tar deg til sentrum, Oslo S, Solli plass, Aker Brygge, Nydalen, Sagene, St. Hanshaugen, Ullevål
Sykehus, Blindern, Handelshøyskolen BI, Veterinærhøyskolen og Ullevål Sykehus.
Perfekt beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt og samtidig vil ha kort vei til flotte grøntarealer.
TomtEiet tomt, 1104 kvm
AdkomstDirekte adkomst fra Wilhelms gate.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderStue/kjøkken , Bad , Soverom , Entré.
Rom betegnet som soverom har vindusareal på ca. 0,45 m². Rommet har et gulvareal på ca. 5 m².
Vindusarealet utgjør
dermed mindre enn dagens krav til vindusarealer i oppholdsrom på minimum 10% av gulvarealet.
Rombetegnelsen i rapporten beskriver dagens innredning/bruk, uavhengig av bygningsmessige krav.
ByggemåteBoligblokk oppført i 1965. Gulvflater i kjeller og etasjeskillere i betong. Yttervegger og bærende
konstruksjoner i stål-/betongkonstruksjoner. Utvendige fasader er forblendet med teglstein samt
pussede og malte overflater. Tilnærmet flatt tak, tekket med papp/membran.
BoderMed leiligheten følger en bod i kjeller. Kjellerbod på ca. 2 m² (areal iflg. eier). Arealet på 2 m2 er medtatt i
total BRA samt angitt som BRA-e. Bod ligger i fellesareal.
StandardFølgende har fått TG2:
Våtrom > 5. etasje > Bad/WC > Ventilasjon
Rommet har kun naturlig ventilasjon. Iflg. dagens regler skal våtrom/WC ventileres med mekanisk
avtrekk.
Kjøkken > 5. etasje > Kjøkken > Avtrekk Gå til side
Kjøkkenet mangler mekanisk ventilering til friluft.
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vanskelig tilgjengelig adkomst til rørstokker.
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Kjøkken mangler ventilering til friluft. Tilluftsventiler er ikke observert i soverom.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
Varmtvannsberederen er innbygget, og dermed vanskelig tilgjengelig.
For ytterligere spesifikasjoner henvises det til vedlagt tilstandsrapport.
Bygningsmassen er oppført på begynnelsen av 1960-tallet etter de tekniske krav som den gang var
gjeldende. Som det fremkommer av utarbeidet tilstandsrapport for andelen, oppfyller ikke
bygningsmassen kravene etter någjeldende forskrifter, veiledere m.v. Dette innebærer at eiendommen
ikke oppfyller dagens tekniske krav til ventilasjon, VVS-installasjoner, elektro m.v. Samme gjelder tekniske
krav knyttet til lydgjennomgang, isolasjonsverdier, brannforskrifter m.v. som alle er skjerpet gjennom bl.a.
Teknisk forskrift TEK10 og TEK17.
Eiendommen med en bygningsmasse med en alder på mer enn 60 år vil ha et større vedlikeholdsbehov,
herunder utskifting og forbedring av tekniske installasjoner, herunder, men ikke begrenset til VVS,
elektron m.v., enn hva tilfellet vil være for nyere bebyggelse. Det må derfor påberegnes høyre
vedlikeholdskostnader for en eldre bygningsmasse som den foreliggende enn for nyere bygningsmasse.
Samtidig fremgår det av teknisk rapport at bygget generelt fremstår å være utført med solide
konstruksjoner i plasstøpt betong uten synlig konstruksjonsmessige avvik eller setninger. Byggene er
således mer solide enn hva tilfellet er for den 1890-bebyggelse området for øvrig i stor grad er preget av.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest for nybygg - boligblokk med butikk datert juli 1969.
Det foreligger ferdigattest for ventilasjonsanlegg i nybygg datert januar 1967.
Det foreligger ferdigattest for ombygging av personheis datert mai 2005.
Det foreligger ferdigattest for loftsutbygging datert mars 2020.
Det foreligger tillatelse til tiltak for oppføring av 16 balkonger mot bakgård datert mai 2024.
Det foreligger tillatelse til tiltak for oppføring av 24 balkonger mot gate datert mai 2024.
Forandringer mht. planløsning er foretatt ifbm. oppussing i 2024. Vegger er flyttet. Kjøkken er flyttet til stue.
Soverom er etablert i tidligere kjøkken.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingOppvarming via elektrisitet. Varmekabler på bad.
EnergimerkingBoligen er ikke energimerket. Interessenter gjøres oppmerksom på at de på selgers regning kan få laget
energiattest innen ett år etter at avtalen om salg av eiendom er inngått. Det kan bety at eiendommen har
dårligste energiklasse som tilsvarer rød G.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 734,- pr.mnd.
FDV kr 1 600
Renter 5% kr 1 134
Fordelingen av fellesgjeld og felleskostnader pr. andel fremgår av oversikt som følger vedlagt prospektet.
Felleskostnadene er beregnet ut fra et totalt kostnadsnivå i borettslaget på totalt NOK 1 220 000 pr. år
som fordeler seg som i vedlagt budsjett for borettslaget.
Felleskostnaden for andel 44 utgjør etter dette NOK 2 734 hvorav NOK 1 134 utgjør renter på felleslånet.
Faste løpende kostnaderMye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring og fibernett etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har en gjeld på NOK 17,0 mill. som er fordelt på andelene. Gjelden er fordelt slik at 25 % av
gjelden er fordelt likt pr. andel og resterende 75 % av gjelden er fordelt etter andelenes størrelse. Andel
44 har en fellesgjeld på NOK 272 208. Fellesgjelden er fordelt som i vedlagt oversikt over fellesgjeld og
felleskostnader.
Lånet vil trolig bli tatt opp i DNB med en løpetid på 30 år og 8 år med avdragsfrihet. Lånet vil ha flytende
rente på markedsbaserte vilkår, p.t. antatt til ca. 5 %.
I tillegg til felleslånet på NOK 17,0 mill., har borettslaget et lån for erverv av 24 garasjer hvorav 20 leies på
NOK 10,0 mill. Garasjer skal borettslaget leie ut til beboere eller eksterne leietakere. Inntektene fra
garasjeutleie antas å ville være høyere enn, eller på nivå med rentekostnaden. Fordelen for borettslaget
ved å kontrollere garasjene og kunne tilby garasjer til beboere, skal derfor kunne gjøres uten noen
kostnad for borettslaget. Garasjene antas å ha en verdi på ca. NOK 16,0 mill. mens garasjene kun er
belånt med NOK 10 mill. Borettslaget kan derfor også velge å selge garasjene og få en gevinst på ca.
NOK 6,0 mill. i dagens marked.
Gjelden knyttet til garasjene er ikke medberegnet i den angitt fellesgjeld av den årsak at gjelden er knyttet
til en eiendel borettslaget har som er høyre enn gjelden, dvs. en antatt verdi på minst NOK 16,0 mill. mot
gjelden på NOK 10,0 mill. Eierne av borettslagsandelene vil imidlertid trolig få fradrag for denne gjelden
ved beregning av formue. Ligningsmessig vil derfor gjelden knyttet til andelen være ca. NOK 4 850 høyre
pr. kvm. enn angitt andel fellesgjeld, for andelen 44 utgjørende ca. NOK 155 200. Vilkårene for lånet
knyttet til garasjene har like vilkår som felleslånet.
Nærmere om garasje/parkering:
Borettslaget har ervervet og eier eiendommens 24 garasjeplasser hvorav 2 plasser disponere av andel
52 og 55. 2 av garasjene brukes p.t. som sykkelbod og søppelbod. 20 av de 24 garasjeplassene leies ut
til beboere som ønsker parkering etter ansiennitet. Siden borettslaget er nyetablert er ingen plasser utleid
til beboere og de som ønsker vil bli tilbydd leie av parkering løpende til alle plasser er utleid. De fleste av
plassene er p.t. utleid til eksterne leietakere med 3 mnd. oppsigelse. Disse plassene vil ikke bli sagt opp
før andelseiere ønsker å leie slik at det vil kunne ta 3 mnd. før parkeringsplass stilles til disposisjon. Det
er vedtektsbestemt at leien for parkeringsplasser skal være markedsleie. Garasjeplassene mot gate er
primært utleid til eksterne leietakere, herunder til bruk som lager idet dette har gitt den høyeste prisen.
Dersom ingen beboere ønsker å leie parkering, vil garasjeplassen bli leid ut i det åpne marked.
Som det er redegjort grundig for under borettslagets fellesgjeld, har borettslaget en gjeld stor NOK 10,0
mill. knyttet til garasjeplassene. Lånet knyttet til garasjeanlegget er finansiert slik at renter på lånet dekkes
gjennom leieinntekter fra utleie av garasjer. Borettslagets andelseiere blir således ikke belastet med
finanskostnader knyttet til lånet for garasjene forutsatt at det vesentlige av garasjene er utleid for priser
som i dag. Det er for tiden stor etterspørsel etter garasjer i området slik at det ikke er stor fare for ledighet.
I vedtektene er andelseiere i borettslaget gitt fortrinnsrett til leie av garasje slik at beboerne har stor
mulighet til å få dekket sitt behov for parkering. Det har videre vært dagens styrets vurdering at prisen for å
sikre seg full rådighet over garasjene er gjort til en fornuftig pris og at borettslaget med stor grad av
sannsynlighet kan selge garasjeplassene med fortjeneste etter innfrielse av gjeld knyttet til garasjene. På
kjøpstidspunktet ligger det garasjer til salgs i samme garasjeanlegg med plasser tilhørende Wilhelms
gate 5 for NOK 795 000. Med 24 garasjeplasser hvor av borettslaget disponerer 22 plasser, der flere av
garasjene med direkte adkomst fra gateplan antas å ha en høyere verdi, gir dette en verdi av garasjene
på mer enn NOK 16 mill. samtidig som garasjene har en effektiv gjeld på NOK 10,0 mill. Det ligger
således et potensiale for en gevinst på i størrelsesorden noe over NOK 6,0 mill. om borettslaget vil
realisere garasjene.
Budsjettet for utleie av garasjer er på totalt ca. NOK 550 000 pr. år som er et gjennomsnitt på ca. 2 100 pr.
plass pr. mnd. Borettslaget disponerer selv p.t. to garasjeplasser til hhv. sykkelbod og avfallsrom. Verdien
av disse to garasjene er medtatt i borettslagets budsjett for felleskostnader.
ÅrsregnskapBorettslaget er nyopprettet.
Forsikring med polisenummerEiendommen er fullverdiforsikret.
FormuesverdiBorettslaget er nyoppstartet og leilighetene har dermed ikke fått fastsatt noen formuesverdi enda.
BorettslagBorettslag: Wilhelms gate 3 Brl, Orgnr: 933535576
ForretningsførerAgio Forvaltning
StyregodkjenningEn andelseier har fri rett til å overdra sin andel, og det foreligger ingen forkjøpsrett til andre andelseiere i
borettslaget.
ForkjøpsrettDet foreligger ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerRør-i-rør system med samlestokk og stoppekran i skap i himling på badet, plassert inne i kasse for
varmtvannsbereder. Automatisk vannstopp-system på kjøkkenet. Avløpsrør i boligen er fornyet ifbm.
oppussing i 2024. Øvrig avløpsrør av ukjent alder og type. Naturlig ventilasjon. Tilluft til boligen via
vindusventiler i stue. Varmtvannsbereder plassert på badet. Oppvarming med elektrisitet. Sikringsskap
med automatsikringer plassert i entré. Hovedsikring (32 A) og strømmåler plassert i fellesgang rett
utenfor leiligheten. Røykvarslere/brannvarslere.
Global Connect leverer Internett via fiber i gården. Felleskostnadene inkluderer kun grunnkostnad for
anlegget og hver enkelt beboer må bestille ønsket kvalitet/hastighet på Internett fra leverandør. Kabel TV
er ikke inkludert og hver enkelt beboer må bestille de TV/streamingtjenester man måtte ønske.
Felleskostnadene dekker derfor ingen grunnpakke el. idet beboeres behov og ønsker er svært varierende.
DyreholdDet er ingen bestemmelser rundt dyrehold i borettslaget pt.
DiverseBytting av vinduer:
Bytting av vinduer er etter generalforsamlingsvedtak i borettslaget den enkelte andelseiers ansvar. For 40
leiligheter er det besluttet etablering av balkong og denne anledning vil 40 av 55 leiligheter få nye vinduer.
De resterende 15 leilighetene i borettslaget har vinduer av varierende kvalitet, men vinduene i disse 15
leilighetene må påberegnes byttet innenfor en relativt kort tidshorisont.
Borettslaget har besluttet at alle nye vinduer skal være hvite som dagen vinduer.
Borettslaget vil ikke bli belastet med kostander for etablering av de omtalte 40 balkonger som betales av
eier.
Oppussing av bad:
Borettslagets andeler har baderom av svært varierende kvalitet fra helt nyoppussede til fra bygningene ble
oppført første halvdel på 1960 taller. Idet baderommenes kvalitet variere så vidt mye, er oppussing av
baderom den enkelte seksjonseier ansvar.
Alle andelshavere er forpliktet til å medvirke til utbedring av bad som for mange bad vil innebære et
mindre inngrep i taket i underliggende bad. Dersom overliggende bad skal rehabiliteres, plikter eier av
overliggende leilighet å utføre arbeidet til minst mulig ulempe for underliggende bolig, samt at taket må
settes i stand etter inngrep, enten gjennom sparkling og maling eller gjennom at det etableres en ny
letthimling på underliggende baderom. Eier av underliggende leilighet plikter å medvirke til rehabilitering
av bad i overliggende leilighet.
Oppgradering av fellesarealer/korridorer:
Eiendommens korridorer vil bli oppgradert av selger/borettslaget gjennom at det vil bli lagt nye gulv og
vegger vil bli malt. Videre vil lamper som ikke er byttet til LED-belysning bli skiftet ut. Inngangspartiet vil bli
noe oppgradert med nytt spiletak, ny nedfelt dørmatte m.v. slik at fellesarealene får et representativt
uttrykk.
AnnetBoligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtagelse.
Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieOverlatelse av bruk, fremleie, er tillatt så lenge forholdet ikke er i strid med ufravikelige regler. Styret kan
nekte fremleie dersom fremleieforholdet medfører store ulemper for borettslaget, herunder gjentatte
brudd på alminnelige regler om ro og orden.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringFølgende plansaker er pågående i nærområdet:
Saksnr: 202207037
Saken gjelder: Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Sykkeltrasé
Sakstype: Detaljregulering
Saksnr: 202009589
Saken gjelder: Eugenies gate 12 - Utvidelse av skolegård Bolteløkka skole
Sakstype: Detaljregulering
Følgende byggesaker er pågående i nærområdet:
Wilhelms gate 3 - Oppføring av 24 balkonger mot gate
Saksnummer: 202453704
Siste bevegelse: Siste dok. 16.05.2024
Wilhelms gate 3 - Oppføring av 16 balkonger mot bakgård
Saksnummer: 202455655
Siste bevegelse: Siste dok. 04.06.2024
Thereses gate 31 - Påbygg, tilbygg, riving, bruksendring til forretning, bevertning, kontor og bolig,
oppføring av støttemur
Saksnummer: 201914303
Siste bevegelse: Siste dok. 01.03.2024
Wilhelms gate 2 - Rehabilitering av stikkledninger
Saksnummer: 202456394
Siste bevegelse: Siste dok. 05.06.2024
Eugenies gate 5 - Riving av lagerbygg
Saksnummer: 201405739
Siste bevegelse: Siste dok. 29.05.2024
Thereses gate 30 E - Søknad om uteservering
Saksnummer: 202454676
Siste bevegelse: Siste dok. 06.06.2024
Sofies gate 45 - 51 - Louises gate 6 - 14 - Oppføring av balkonger
Saksnummer: 201906982
Siste bevegelse: Siste dok. 06.05.2024
Bislett - Flytting av reklamevitrinen på nordsiden av eksisterende bysykkelstativ ved Bislett Stadion
Saksnummer: 202311728
Siste bevegelse: Siste dok. 19.04.2024
Sofies gate 66 A og B - Oppføring av åtte balkonger
Saksnummer: 202457124
Siste bevegelse: Siste dok. 12.06.2024
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 630 000,- (Prisantydning)
kr 272 208,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 902 208,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 92 600,- (Omkostning kjøper - 2% av kjøpesum*)
--------------------------------------------------------
kr 93 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 996 008,- (Totalpris inkl omkostninger)
*Transaksjonskostnader angis til 2% for delvis dekning av
dokumentavgift for borettslagets erverv av eiendommen, samt
stiftelse og opprettelse av borettslaget m.v.
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som
interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon 1%
Markedspakke 24 900
Oppgjør 7 900
Tilrettelegging 14 900
Visningshonorar per stk 3 500
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0709
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Edvard Ingebrigtsen
SaksbehandlereEdvard Ingebrigtsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 95 21 19 22 / E-post: ei@eie.no
Marthe Valerie
Salgskoordinator
Mob: 41 28 50 98
[/ E-post: mo@eie.no