EiendomBogavegen 2B, 7725 Steinkjer, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 197 Bnr. 517 Snr. 1 i Steinkjer kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 93 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 81 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 11 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 1 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet med utgangspunkt i NS 3940:2023.
ArealPrimærrom: 74 kvm, Bruksareal: 93 kvm, BRA-i: 81 kvm , BRA-e: 1 kvm , BRA-b: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2000
TomtFellestomt
Prisantydning2 225 000
TilstandsrapportTakstmann: Frode Kvaløsæter
Takstdato: 09.01.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,-
Totalpris inkl. omkostningerkr 2 225 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 55 625,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 2 225 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 56 825,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 281 825,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 291 075,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 908,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFelleskostnader - fordelt pr. areal kr. 1 856,-
Felleskostnader - fordelt pr. enhet kr. 280,-
Felleskostnader enhetsfordeling kr. 180,-
Tv/Internett kr. 592,-
Kommunale avgifterKr. 12 273 pr. år
De kommunale avgiftene inkluderer vann, avløp, renovasjon og eiendomsskatt.
Årsgebyr for feiing kr.570 pr år.
EierDag Magnus Bardal
ParkeringLeiligheten disponerer en parkeringsplass i parkeringskjeller.
BebyggelseTilstandsrapport utført av Takst-Forum Trøndelag v/ Frode Kvaløsæter, datert 09.01.2024.
Takstmannen har gitt følgende tilstandsgrader (TG):
TG2:
- Vinduer og dører. Det er treghet i betjeningsmekanisme/dørvrider på balkongdør. Det er kosmetisk
slitasje i overflate på hovedytterdør.Ytterligere undersøkelser vedr. treghet i betjeningsmekanisme på
balkongdør må utføres, avvik lukkes.
- Etasjeskille og gulv på grunn. Det måles skjevheter opp mot 15mm gjennom rommene i leiligheten.
- Ildsted/Skorstein innvendig i boligen. Det registreres kort avstand mellom sotluke, vedovn og brennbart
materiale. Avstandskravet er 30
cm. Det er sprekker i gulvflis foran vedovn. Tiltak for å øke avstanden til brennbart materiale må utføres.
- Kjøkken - overflater og innredning. Det registreres skader i skap under vask etter tilførsel av vann. Ingen
skadelig fukt ble målt under befaringen. Bygningsdelen fungerer med dette avviket.
- Ventilasjon. Ventilasjonsaggregatet har en forventet levetid på ca 25 år. Med bakgrunn i alder er det
økende risiko for feil som krever utbedring/utskifting. Det er ikke kontrollert for mugg/fukt ved filter i
aggregatet pga manglende tilkomst. Service på ventilasjonsanlegget anbefales.
- Våtrom - membran, tettesjikt og sluk. Tettesjikt har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden som
kommer. Det er viktig at sluk rengjøres jevnlig for å sikre god avrenning.
TG3:
- Våtrom - overflater. Det er ikke tilfredsstillende fall til sluk. Det er ikke tilfredsstillende høydeforskjell
mellom topp sluk og topp tettesjikt ved dør.
Det er liten høydeforskjell fra topp sluk til tettesjikt ved døråpning og det er risiko for at eventuelt
lekkasjevann renner ut gjennom døråpning. Vindu er plassert i våtsone. Vindu med karmer og listverk vil
ikke tåle belastningen av fritt vann. Det registreres "bom" i flis (mangelfull heft mot underlag). Det er
sprekk/skade i gulvflis i dusjsonen. Det anbefales å installere et dusjkabinett i påvente av en
oppgradering. Utbedringskostnader kr. 50 000 - 150 000.
TomtFellestomt
Skole/barnehageSteinkjer skole, ca. 1,1 km.
Steinkjer ungdomsskole, ca. 1,3 km.
Steinkjer videregående skole, ca. 1,9 km.
InneholderGang, stue, kjøkken, 2 soverom, bad, 3 boder og innglasset balkong.
ByggemåteLeilighet i en lavblokk oppført på grunnmur i støpt betong. Veggkonstruksjoner er oppført i betong og tre
kledd med liggende panel og fasadeplater. Taket er et flatt tak og er tekket med papp. Etasjeskille er et
betongdekke. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Boder4
Standard1. etasje
Gang: Laminat på gulv og strietapet på vegger. Malt overflate i himling. Panelovn. Sikringsskap.
Stue: Laminat på gulv og strietapet på vegger. Malt overflate i himling. Vedovn og varmepumpe.
Kjøkken: Laminat på gulv, strietapet på vegger og flis på vegg over benkeplate. Malt overflate i himling.
Panelovn. Innredning med mekanisk avtrekksvifte over stekesonen og opplegg for oppvaskmaskin.
Soverom 1: Laminat på gulv og strietapet på vegger. Malt overflate i himling.
Soverom 2: Laminat på gulv og strietapet på vegger. Malt overflate i himling. Panelovn.
Bad: Flis på gulv, flis og strietapet på vegger. Malt overflate i himling. Gulvvarme. Utstyrt med servantskap,
innfellbare dusjdører, wc og opplegg for vaskemaskin.
Innglasset balkong: Tregulv og malte overflater på vegger. Malt overflate i himling.
Bod 1: Belegg på gulv og malte plater på vegger. Malt overflate i himling. Rørfordelingsskap.
Bod 2: Belegg på gulv og malte plater på vegger. Malt overflate i himling.
Bod 3: Støpt gulv og ubehandlede vegger. Ubehandlet himling.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 29.09.2000 som omhandler leiligheter.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp via elektrisk varmepumper og vedfyring. Leiligheten har varmepumpe både på
stue og ett soverom.
Brannvesenet Midt IKS noterte en anmerkning på befaring av ildsted, dette gjaldt at sot/feieluke har for kort
avstand til brennbart material. Dette er utbedret av selger og anmerkningen er derfor avsluttet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Gul - Energikarakter D
Kommunale avgifterKr. 12 273 pr. år
De kommunale avgiftene inkluderer vann, avløp, renovasjon og eiendomsskatt.
Dette inkluderer fastgebyr på vann og avløp, renovasjon og eiendomsskatt.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til: kr. 5 898,-
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 908,-
pr.mnd.
Spesifikasjon av fellesgjeldIngen fellesgjeld.
ÅrsregnskapSameiet hadde ved inngangen til 2022 kr. 843.842,- i disponible midler. Årets resultat ble kr. 183.508,- og
disponible midler ved utgangen av året var kr. 1.027.350,-. Det er budsjettert ett plussresultat på kr. 56
895,- i 2023.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring Nuf
Polisenr: SP0005106651
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 748 693,-
Som sekundærbolig Kr. 2 845 034,-
Formuesverdi er innhentet fra Skatteetatens hjemmesider.
SameieSameie: Rønningkvartalet sameie, Orgnr: 982524032
Utdrag fra vedtektene:
- Utgifter ved eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet fordeles mellom sameierne
etter størrelsen på sameiebrøkene.
- Leiligheten kan leies ut mot samtykke fra styret, som dog ikke kan nektes uten saklig grunn. Dette
gjelder også utleie av evt. parkeringsplass.
- Sameiet består av 31 sameieparter hvorav hver part består av 1 eierseksjon i eiendommen med
tilhørende ideell andel av grunn og påstående bygning med eksklusiv bruks- og disposisjonsrett til
seksjonens leilighet og bod.
Utdrag for husordensregler:
- Hver enkelt EIER er ansvarlig for at bestemmelsene i husordensreglene blir fulgt. Ved utleie står
utleieren ansvarlig for at også leieboerfølger reglene.
- Leiligheten må ikke brukes slik at det blir til sjenanse for andre.
- Enhver plikter å overholde alminnelige krav til ro og orden.
- Alle må søke å unngå støy som kan sjenere naboene.
- Risting av tøy i trapperom, fra verandaer og vinduer må ikke forekomme.
- Trappeoppgangene skal ikke brukes som oppbevaringssted for ski, kjelker, sykler m.m. Det samme
gjelder kjellergangene og andre fellesrom inntil annet blir bestemt av styret.
- Barnevogner kan settes i rommet ved siden av heis i kjeller.
- Beboere med barn rydder opp etter barnas lek om dagen, så vel i trappeoppganger som utenfor huset.
- Ytterdøren skal holdes lukket og låst hele døgnet.
- Garasjeporten skal alltid være stengt.
- Barn har ikke adgang til å leke i trappeoppganger eller kjellerganger.
- Alle påser at husordensreglene blir fulgt, og rapporterer overtredelser til styret.
ForretningsførerBoligbyggelaget Midt
StyregodkjenningJa.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DiverseFor info om hva som normalt følger med i en handel, se NEF`S løsøreliste.
Hvitevarer medfølger ikke i handelen.
Lampe over stuebord og vegglampe på stue medfølger ikke i handelen.
Selger opplyser om følgende i egenerklæringsskjemaet:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
- Ja. Flis som hadde sprukket i dusj, men var ordnet ved overtagelse.
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, kun av ufaglært/ egeninnsats. Byttet ut dusjvegger med glassdører.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende heftelser er inglyst på eiendommen:
Dagboknr. 902642, tinglyst 14.02.1953 - Elektriske kraftlinjer
Dagboknr. 6161, tinglyst 19.12.2000 - Elektriske kraftlinjer
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
opptil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkanlegg.
ReguleringEiendommen følger reguleringsplan Nordsia bydel.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 225 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 55 620,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 56 820,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 281 820,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 291 070,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før
bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.5 995)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Tilstandsrapport (Kr.12 000)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.3 500)
Hjemmel og heftelser (Kr.1 000)
Markedspakke 1 (Kr.12 900)
Oppgjør (Kr.5 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.6 500)
Totalpris alle visninger (Kr.1 900)
Provisjon (Kr.35 000)
Totalt kr. (Kr.97 495)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på markedspakke
samt utlegg.
Oppdragsnummer370-23-0127
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingTrøndelag Eiendomsmegling AS
EIE Innherred
Org. nr: 914150558
Håkon Den Godes gate 11
7600 Levanger
Tlf: 48 89 18 70
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Fagansvarlig Anders Fjær
SaksbehandlereAnders Fjær
EIE Innherred
Eiendomsmegler / Fagansvarlig
Mob: 97 41 49 24 / E-post: af@eie.no