EiendomSaupstadringen 43A, 7078 Saupstad, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 816 Orgnr. 950117427 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 100 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 78 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 22 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 33 kvm
ArealPrimærrom: 78 kvm, Bruksareal: 78 kvm, BRA-i: 78 kvm , BRA-e: 22 kvm , TBA: 33 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1971
TomtFellestomt kvm
Fellestomt, eid av borettslaget.
Prisantydning2 690 000
TilstandsrapportTakstmann:
Takstdato: 02.09.24
Utdrag fra Tilstandsrapporten fra takstmann:
Byggedeler tildelt TG2:
Våtrom - Bad
Helhetsvurdering:
Det er valgt å vurdere våtrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet helhetsvurdering.
Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen: På bakgrunn av alderen til for eksempel
røropplegg, tekniske installasjoner, tettesjikt og lignende er det grunn til å varsle om risiko for skjulte
avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid, men ikke lar seg
observere direkte.
Det ble registrert slitasje, elde og lignende avvik på synlige overflater. Fallforhold i sluksonen og
høydeforskjeller med tanke på lekkasjesikkerhet vurderes til å være ikke tilstrekkelig. Det er ukjent om det
er benyttet membran på våtrommets gulvflater/veggflater. Overgang mellom sluk og membran er
uoversiktlig. Selv om det er gjort oppgraderinger på våtrommet er sluket ikke skiftet, noe som
erfaringsmessig medfører økt fare for lekkasje/utettheter rundt sluket. Utførelsen av enkelte bygningsdeler
bærer ikke preg av god håndverksmessig utførelse, med den risiko dette innebærer.
Det gjøres oppmerksom på at våtrommets anbefalte brukstid er passert. Basert på alle ovennevnte
forhold bør det gjennomføres jevnlig ettersyn og ytterligere undersøkelser for å kartlegge eksakt tilstand
og hvilke tiltak som eventuelt skulle være nødvendig. Eksakt tilstand på bygningsdeler som lar seg
inspisere er ikke kartlagt. Våtrommets eventuelle restlevetid er ikke kjent, og det må påregnes tiltak.
Til informasjon:
Det er foretatt fuktmåling med egnet instrument i tilstøtende rom til våtsone. Målingen gir kun et
øyeblikksbilde av forholdene og kan for eksempel endre seg med årstider, fukt- og temperaturforhold. Det
ble ikke registrert forhøyede verdier eller andre avvik. Relativ fuktighet ble målt til 36,4 prosent, ved 14,8
celsius.
Våtrom - Vaskerom
Helhetsvurdering:
Det er valgt å vurdere våtrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet helhetsvurdering.
Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen: På bakgrunn av alderen til for eksempel
røropplegg, tekniske installasjoner, tettesjikt og lignende er det grunn til å varsle om risiko for skjulte
avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid, men ikke lar seg
observere direkte.
Det ble registrert høy slitasje og lignende avvik på synlige overflater. Fallforhold i sluksonen og
høydeforskjeller med tanke på lekkasjesikkerhet vurderes til å være ikke tilstrekkelig. Det er ikke benyttet
tettesjikt/membran i våtsoner(vegger), noe som gjør at gjeldende krav for våtrom ikke er oppfylt. Det
observeres avvik i utførelsen av overgang sluk/membran(løs klemmring), noe som medfører risiko for
lekkasje/utettheter.
På grunn av våtrommets utforming er det ikke praktisk mulig å gjennomføre fuktmåling/hulltaking i et
område der det erfaringsmessig forekommer skader. Hulltaking og fuktmåling i lukkede konstruksjoner
er derfor ikke utført. Basert på våtrommets slitasjegrad og registrerte avvik er TG2 valgt for å belyse at
konstruksjonen har fuktrisiko selv om tilstanden inne i konstruksjonen er ukjent.
Det gjøres oppmerksom på at våtrommets anbefalte brukstid er passert. Basert på alle ovennevnte
forhold bør det gjennomføres jevnlig ettersyn og ytterligere undersøkelser for å kartlegge eksakt tilstand
og hvilke tiltak som eventuelt skulle være nødvendig. Eksakt tilstand på bygningsdeler som lar seg
inspisere er ikke kartlagt. Våtrommets eventuelle restlevetid er ikke kjent, og det må påregnes tiltak.
Toalettrom (Ikke våtrom)
Helhetsvurdering:
Det er valgt å vurdere toalettrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet helhetsvurdering.
Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen: På bakgrunn av alderen til røropplegg og
andre tekniske installasjoner er det grunn til å varsle om risiko for skjulte skader, svekket funksjon,
usikker restlevetid og lignende forhold som utvikles over tid men ikke lar seg observere direkte. Det ble
registrert slitasje, elde og lignende avvik på rommets overflater. Innredningen bærer preg av
alder/slitasje. Basert på alle ovennevnte forhold bør det gjennomføres jevnlig ettersyn og/eller ytterligere
undersøkelser for å kartlegge eksakt tilstand og hvilke tiltak som eventuelt skulle være nødvendig.
Restlevetiden er usikker.
Øvrige rom
Overflater gulv:
Gulvets overflatemateriale på soverom har synlige skader. Tiltak må påregnes. Gulvets overflatemateriale
har tegn til svelleskader. Eksakt årsak er ukjent. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved
behov.
Etasjeskiller
Skjevhetsmåling:
Det er registrert skjevheter i stue, hvor forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er målt til 17 mm.
Eksakt årsak til skjevhetene er ikke kjent.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom)
Varmtvannsbereder (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
På bakgrunn av berederens alder er det grunn til å varsle om usikker restlevetid eller lignende forhold
som utvikles over tid. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjon/utskiftning. Jevnlig ettersyn anbefales
slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av
alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller
lignende forhold som utvikles over tid.
Avløpsrør. (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
Avløpsrør av støpejern er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn
av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller
lignende forhold som utvikles over tid.
Elektrisk anlegg
Forenklet vurdering av det elektriske anlegget:
Det foreligger kontroll fra det lokale el-tilsynet nyere enn fem år, med følgende avvik som ikke er
dokumentert rettet opp: 12.09.2023. Denne legges til grunn for vurderingen av det elektriske anlegget i
denne rapporten.
Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med
denne.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 78 585,- pr. 01.01.24
Andel fellesformue: kr. 2 534,- pr. 01.01.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 690 000,- (Prisantydning)
kr 78 585,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 768 585,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 6 385,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 7 585,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 776 170,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 784 420,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 736,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en
årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Siste økning av felleskostnadene ble gjort 01.01.24. Det pågår en del arbeider i borettslaget og det er
uvisst hvordan dette skal finansieres. Se punktet "borettslaget".
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene dekker forretningsførsel, drift og vedlikehold, betjening av fellesgjeld, felles
bygningsforsikring,vaktmestertjeneste, kommunale avgifter, elektroniske fellesavtaler m.m.
Sikringsordning fellesgjeld"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av 'X'. "
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierBerit Hjellien
BeskrivelseEIE eiendomsmegling ved Geir Einar Moen har gleden av å presentere Saupstadringen 43A. Attraktiv og
fin 3-roms leilighet med sentral beliggenhet på Saupstad i Ringvegen borettslag. Veldrevet BL med lav
fellesgjeld, god økonomi og vaktmestertjenester.
Merk deg dette:
•Sentral beliggenhet med kort avstand til metrobuss, skole, idrettsanlegg, Saupstadsentret og Bymarka.
•Leilighetene i 1.etasje er svært etterspurt med stor terrasse.
•Romslig stue med ildsted.
•Attraktiv og populært borettslag med lav fellesgjeld og god økonomi.
•Kabel-tv/internett fra Telia er inkl.
•Stort og praktisk vaskerom på 4,4 kvm.
•Det følger med 3 boder i kjeller.
•Gratis parkering for beboerne. Mulighet for å leie garasje.
•EL-bil lading.
•Planløsning tilrettelagt for familie.
•Busstopp like i nærheten.
Velkommen til visning!
ParkeringDet følger hverken garasje eller biloppstillingsplass med leiligheten. Borettslaget benytter SmartOblat for
å parkere på området. Borettslaget har innført betaling for kjøretøy nr. 2, 3, 4 osv.
Det finnes 257 garasjeplasser, med ferdigstilte ladepunkter i alle. Tildeling av garasje skjer etter
ansiennitet på en spesiell venteliste. Kontakt driftskontoret for registrering.
BeliggenhetLeiligheten ligger i et veletablert og barnevennlig boligområde på Saupstad i Trondheim kommune.
Området anses som rolig og det er nærhet til alt man trenger i hverdagen. Det er også kort vei til
fotballbane, idrettspark, treningssenter og Husebyhallen med svømmebasseng. Det er 400 meter til
Kolstad arena hvor Kolstad håndball spiller sine hjemmekamper.
Eiendommen har nærhet til flotte tur- og friluftsområder. Det er kort vei til Saupstad skisenter som ligger
ved inngangen til Bymarka. Her er det lysløypenett som strekker seg til Granåsen skisenter og hele
Bymarka. Hestsjøen ligger ca. 6 km fra boligen og er et populært badested med badebrygge, stupetårn,
grillplass, bord og benker. Videre er det ca. 18 min med bil til Øysand, hvor du har badestrand,
campingplass, toaletter m.m.
Servicetilbud
Dagligvarehandelen kan gjøres på Rema 100 Saupstad, Coop Extra Kolstad og Bunnpris Flatåsen. Det
er ca. 2,5 km til City Syd, som er et av Midt-Norges største kjøpesentre, og her finner du bl.a. apotek,
vinmonopol og flere spisesteder. Ved kjøpesenteret ligger også store varehus som XXL, Elkjøp og
Plantasjen. I tillegg ligger Trondheim sentrum godt innen rekkevidde med alle sine fasiliteter og tilbud.
Kollektivtilbudet i området består av buss og tog. Nærmeste holdeplass er Casper Lundes veg som
ligger ca. 250 meter fra boligen. Det er gangavstand til Heimdal stasjon, og herfra bruker toget ca. 15 min
til Trondheim S. Ved å benytte bil tar det ca. 7 min til City Syd, 10 min til Heimdal, 14 min til Melhus, 15 min
til Midtbyen og 35 min til Trondheim lufthavn.
Fra eiendommen er det få minutters gange til Huseby barneskole og ungdomsskole, samt til Heimdal
videregående skole. Det ligger flere barnehager i nærområdet. Det har nylig åpnet en gang og sykkelbru
mellom Saupstad og Rosten, rett ved leiligheten.
TomtFellestomt, kvm
Andelsleilighet tilhørende Ringvegen Borettslag beliggende på Saupstad, Trondheim kommune. Felles
tomt for Borettslaget opparbeidet med asfalt, diverse beplantninger, plenareal, lekeplass og
biloppstillingsplass. Felles trappeoppgang med callinganlegg.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 1. etasje.
Adkomst til leiligheten via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.
Leiligheten består av: Gang, stue, kjøkken, vaskerom, toalettrom, bad og 2 soverom.
Utgang fra stue til terrasse.
Leiligheten disponerer tre boder i kjeller oppmålt til ca. 2 m2, 5,5 m2 og 14 m2.
ByggemåteBoligbygg oppført i 1971. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert på
ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av betong/trekonstruksjoner.
Fasaden er kledd med fasadeplater. Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke besiktiget). Leiligheten har
entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og to-lags
glass. Varmepumpe samt peisovn i stue. Ventilasjon med naturlig tilluft kombinert med stedvis mekanisk
avtrekk.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BoderLeiligheten disponerer tre boder i kjeller oppmålt til ca. 2 m2, 5,5 m2 og 14 m2.
StandardVåtrom - Bad
Baderom fra byggeår. Flislagt gulv med gulvvarme. Malte flater i himling. Gulvstående servantinnredning
med dører. Ovenpåliggende servant med ett-greps armatur. Speilskap med overlys og stikkontakt over
servant. Badekar med vegghengt badekararmatur. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast og
støpejern. Ventil på vegg.
Våtrom - Vaskerom
Vaskerom fra byggeår. Gulvflate belagt med gulvbelegg. Malte veggflater. Malte flater i himling. Vegghengt
utslagsvask med to-greps armatur. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av metall og støpejern. Ventil i
himling. Opplegg for vaskemaskin. Varmtvannsbereder plassert i hjørne.
Øvrige rom
Gulvflater belagt med laminat. Vegg- og himlingsflater i malte flater og malte tapetserte flater. Profilerte
innerdører. Mekanisk avtrekksventilasjon med tilluftsventiler i vegg og vinduer. Varmepumpe samt
peisovn i stue. Øvrig oppvarming med elektrisitet.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom)
Vannrør av kobber. Vanninntaksrør i kobber. Hovedstoppekran er plassert på toalettrom. Synlige avløpsrør
i plast og støpejern. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om
stakeluke er etablert. Varmtvannsbereder på 200L (fra 2000) plassert på vaskerom.
Takhøyde
Takhøyder er målt på tilfeldige plasser i boligen. I stue, soverom og gang er takhøyden målt til 2,50 meter
og på bad er takhøyden målt til 2,47 meter.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ikke ferdigsttest, men midlertidig innflyttingstillatelse datert 1973.
Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven.
Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke
være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke
lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 15.05.1970. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Megler har også mottatt følgende dokumenter:
- Igansettingstillatelse, tiltak for rehabilitering av fasader - datert 17.09.2009.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges
vekt på at den bygningssakyndige ikke er elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle
vurderinger og eiers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Sikringsskap med skrusikringer plassert i gang utenfor leilighet.
Boligen har delvis skjult og delvis åpent elektrisk anlegg.
Etter forenklet vurdering er det elektriske anlegget gitt TG2. Det foreligger kontroll fra det lokale el-tilsynet
nyere enn fem år, med følgende avvik som ikke er dokumentert rettet opp: 12.09.2023. Denne legges til
grunn for vurderingen av det elektriske anlegget i denne rapporten.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingBoligen varmes opp med vedfyring og elektrisitet.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Gul - Energikarakter D
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 736,-
pr.mnd.
Felleskostnadene dekker forretningsførsel, drift og vedlikehold, betjening av fellesgjeld, felles bygningsforsikring,vaktmestertjeneste, kommunale avgifter, elektroniske fellesavtaler m.m.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånegiver: Danske Bank
Formål: Nytt adm. bygg
Opprinnelig beløp: kr 30 000 000,-
Opptatt år: 2018/2019
Forventet nedbetalt år: 30 år
Rentesats: 3 mnd NIBOR + rentemargin
Restgjeld per 31.12.2023: kr 25 000 000,-
Lånegiver: Danske Bank
Formål: Garasjer
Opprinnelig beløp: kr 48 309 000,-
Opptatt år: 2022
Forventet nedbetalt år: 30 år
Rentesats: 3 mnd NIBOR + rentemargin
Restgjeld per 31.12.2023: 47 667 326,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget hadde driftsinntekter på kr 54 295 594,- i 2023, samt kostnader på kr 48 742 997,-. Dette
resulterte i et positivt årsresultat på kr 2 151 933,-.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 8029132
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 779 177,-
Som sekundærbolig Kr. 2 960 873,-
BorettslagBorettslag: Ringvegen Borettslag, Orgnr: 950117427
Informasjon fra årsberetningen for 2023:
Rehabilitering - utredning:
Generalforsamlingen ga styret mandat til å utrede et eventuelt behov for rehabilitering av borettslagets
bygningsmasse, ved GF 23.03.22. I den forbindelse har styret, i samarbeid med daglig leder, sendt ut
tilbud/interesse til ulike aktører og hatt møte, inspeksjon, etc. Styret har vært på befaring og har hatt møter
med borettslag som har gjennomført sin rehabilitering/ renovering. Dette arbeidet fortsetter videre i 2024.
Rørfornying:
I 2023 godkjente generalforsamlingen et låneopptak på kr. 50 millioner. Etter en tilbudsrunde, engasjerte
vi Aqua Rørfornying til å foreta rørfornying i borettslaget vårt. Dette er et arbeid som vil gå over 2/3 år. Det
gjennomføres beboermøte for hvert tun før selve rørfornyingen starter.
Solceller:
Styret har også i 2023 hatt møter med leverandører av solcelle paneler med tanke på å etablere
solcellepaneler på tak. Dette arbeidet er ikke ferdig
For mer informasjon, se vedlagte årsmøtedokumenter.
ForretningsførerRingvegen
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdBeboere som ønsker seg husdyr, så som hund, må holde seg til de regler og retningslinjer for dyrehold
som er vedtatt av borettslagets styre.
DiverseUtdrag fra selgers Egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
-Nei, ikke så lenge jeg har bodd i blokka.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
-Ja, kun faglært. 3-4 år siden. Firmanavn: Vet ikke
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
-Ja, fikk kontroll på september av Tensio.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
-Ja, montert i garage.
Se også Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent
med denne.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste. Vi gjør oppmerksom på at
nåværende eier tar med seg taklampen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er avsatt til boligbebyggelse nåværende i kommuneplanens arealdel 2012 - 2024, samt
bevaring natur-/kulturmiljø, grønnstruktur-framtidig og LNFR. Eiendommen er regulert etter r1126,
r1126ba, r1126i, r1126j, r1126k, r1126p - samt r20170043.
Deler av eiendommen er etter r20170043 regulert til kjøreveg, gang/sykkelveg, annen veggrunn,
kollektivholdeplass m.m. Øvrige reguleringsplaner viser ikke noe spesifikt formål. Etter r1126 er
eiendommen videre regulert til blokkbebyggelse i mur og betong, parkering og felles avkjørsel, privat
tomteareal, friareal, garasje, kvartalslekeplass og ballfelt m.m.
Det foreligger planer for ombygging ved Saupstad Senter. Detaljregulering av Reier Søbstads veg 12,
gnr/bnr 197/535, 540, 579 m.fl., Saupstad lokale sentrum, r20190029. Hensikten med planen er å legge
til rette for bygging av lokaler for handel, næring og nye boliger. Illustrert prosjekt viser 280 boliger.
Boligbebyggelsen er fordelt på to høyblokker i 7 og 8 etasjer på dagens store parkeringsplass og i fire
blokker på 3-5 etasjer over et kjøpesenter. Parkering for bil foreslås redusert og lagt delvis under bakken.
Parkeringsanlegget hvor det også er planlagt sykkelparkering og boder, ligger under begge
utbyggingsfeltene og er knyttet sammen under bakken i Reier Søbstads veg. Det er en felles innkjøring til
parkeringsanlegget.
Uterom for boligene er lagt på tak. Foreslått nytt handelsareal tilsvarer det som maksimalt tillates for
Saupstad lokale sentrum i kommuneplanens arealdel. I tillegg planlegges det felles og offentlig
torgareal. Gangveien mellom torget og bussholdeplassen blir bredere i forslaget, mens torget blir mindre
enn i dag.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 690 000,- (Prisantydning)
kr 78 585,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 768 585,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 6 385,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 7 585,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 776 170,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 784 420,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.4 500)
Visningshonorar (Kr.2 690)
Provisjon 1,5 % (forutsatt salgssum: 2 800 000,-) (Kr.42 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Markedspakke (Kr.18 400)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer133-23-0035
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros- Eiendomsmegling Sentrum AS
EIE Trondheim sentrum
Org. nr: 831699132
Nedre Bakklandet 58 C
7014 Trondheim
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Geir Einar Moen
SaksbehandlereGeir Einar Moen
EIE Trondheim sentrum
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 15 40 50 / E-post: gem@eie.no