EiendomStockfleths gate 51A, 0461 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 304 Orgnr. 979898290 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 85 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 79 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
Entré, baderom, kjøkken, tre soverom og stue.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6 kvm
ArealPrimærrom: 79 kvm, Bruksareal: 85 kvm, BRA-i: 79 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1998
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning8 700 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Anders Jørgen Bryhn, datert 12.08.24.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 227 000,- pr. 01.06.24
Andel fellesformue: kr. 19 994,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 8 700 000,- (Prisantydning)
kr 227 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 927 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 928 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 935 650,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 938,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererInternett, vaktmester, trappevask, forsikring, drift og vedlikehold, forretningsførsel, kommunale avgifter og
betjening av fellesgjeld.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 5 938 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 3.873,-
- Kapitalkost. lån 2 HANBA2: 2.065,-
Felleskostnader for garasjeplassen kommer i tillegg på kr. 177 i måneden.
I dialog med styret på e-post den 26.06.2024 informerer styret om økning av felleskostnader i forbindelse
med maling av vinduer og alle utvendige flater. Kostnaden for leiligheter vil være mellom kr. 200-500 per
måned i 15 år, avhengig av størrelse.
Det er mulighet til å betale inn fellesgjelden for lån 2 HANBA 2 (IN-ordning). Kapitalkostnad på
fellesgjelden utgjør kr. 2 065,-/mnd. Nedbetales lånet i sin helhet, vil leiligheten ha månedlige utgifter på
ca. kr. 3 873,-.
Fellesgjelden kan innbetales to ganger i året, ved låneforfall 01.03.20XX og 01.09.20XX. Betaling må være
på konto senest 10 dager før forfall. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før
terminforfall for opprettelse av avtale. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Vi gjør
oppmerksom på at regulering av renten for IN-lån gjøres etterskuddsvis hvert kvartal.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget bekreftes tilknyttet Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS for dekning
av manglende innbetalinger av felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierStian Slåtten
Guro Huun Skurdal
BeskrivelseVelkommen til drømmeleiligheten!
Dette er virkelig en mulighet av de sjeldne. Vi snakker altså om en totalrenovert 4-roms i Sagene Ring,
hvor blant annet følgende var nytt i 2021:
- Stort og innholdsrikt kjøkken fra Aubo med benkeplater fra Silestone, vinskap fra Temptech Sommelier
og kvalitetshvitevarer
- Nytt og utvidet baderom med 60x60-fliser, plassbygget vaskesøyle og dobbel servant og lyssatte speil
- Nytt elektrisk anlegg med skjulte føringer
- Praktiske og fine spotskinner fra NorDesign i flere rom
- Nydelige én-stavs-gulv fra Haro
- Innebygde garderober i entré og på hovedsoverom
- WiFi-styrte panelovner
I tillegg kan boligen skilte med følgende:
- Vestvendt balkong med fjordgløtt
- Garasjeplass i kjeller
- Heisadkomst
- Tre fine soverom
- Veldrevet og hyggelig borettslag
- Supersentral beliggenhet
Denne må oppleves!
ParkeringMed leiligheten medfølger det én garasjeplass. Administrasjonsgebyr på kr. 825 medfølger i tillegg på
eierskifte av garasjeplassen.
Felleskostnader for garasjeplassen kommer i tillegg på kr. 177 i måneden.
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetLeiligheten har en perfekt beliggenhet: midt på Sagene, men likevel skjermet fra byens støy.
Sagene Ring er navnet på en nedlagt trikkelinje i Oslo. Etter at trikkelinjen ble nedlagt og de store
vognhallene ikke lenger hadde noen funksjon ble det bygget tre borettslag i leilighetskomplekser på
tomten og etablert næringsvirksomhet i de gamle trikkestallene. De gamle trikkestallbygningene sto
ferdig i 1899, men ble 100 år etter modernisert og omgjort til moderne kontorlokaler. I årene 1998-1999
ble boligenhetene reist rundt de gamle trikkestallene og rommer til sammen ca. 250 leiligheter.
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper og lekefigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra
Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern, Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS Sagene bare 80 meter unna og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos
Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste
klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, kvm
Opparbeidet gårdsrom med lekeplass, beplantning, asfalt og betongheller.
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 6 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Utvendig > Vinduer
Isolérglass i treramme datert 97.
Vurdering av avvik:
- Ett stuevindu subber litt mot karm, det gis TG2.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som påkrevet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Det er naturlig tilluft i leiligheten. Det er lufteluker over de fleste vinduer og lufteventiler i yttervegger.
Vurdering av avvik:
- Opprinnelig avtrekksvifte er fjernet, kun avtrekk fra baderommet.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over forholdet. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattest for boligblokken datert 2000.
Det foreligger ikke tegninger. Opprinnelig planløsning er ombygget og dagens planløsning avviker
dermed uansett fra original arkitekttegning.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med panelovner og elektriske varmekabler.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 4400 kWh i 2023 og 2022.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
EiendomsskattDet betales i tillegg eiendomskatt på kr. 194 fire ganger i året, totalt kr. 776 for 2024. Eiendomsskatt
kreves inn via felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november. Vi gjør oppmerksom på at
satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til
år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 938,-
pr.mnd.
Internett, vaktmester, trappevask, forsikring, drift og vedlikehold, forretningsførsel, kommunale avgifter og betjening av fellesgjeld.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: HANBA1-90537018959
Type: Annuitet
Restsaldo: 1.156.165,-
Restløpetid: 4 år og 6 mnd
Terminer pr år: 4
Type rente: Flytende
Rente pr. 27.06.24: 6,64%
Lånenummer: HANBA2-90537018940
Type: Annuitet
Restsaldo: 2.036.663,-
Restløpetid: 14 år og 3 mnd
Terminer pr år: 4
Type rente: Flytende
Rente pr. 27.06.24: 6,64%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 2 526 591,- og driftskostnader på kr. 1
883 580,-. Dette gir et årsresultat på kr. 670 254,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 83511993
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 777 739,-
Som sekundærbolig Kr. 6 755 408,-
BorettslagBorettslag: Stockflethsgate 51 borettslaget, Orgnr: 979898290
Borettslaget består av 44 andelsleiligheter, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Borettslaget er et
samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett),
og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.
STYRET
Henvendelser til styret kan skje per e-post til stockflethsgt51@styrerommet.no, eller som meldinger på
Vibbo.no.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
VAKTMESTER
Brl Stockflethsgate 51 har avtale om vaktmestertjeneste med Rudolfsens Vaktmesterservice som kan
kontaktes på telefon 90 53 16 12. Dersom ikke annet er avtalt med styret på forhånd, må den enkelte eier
påregne å måtte betale for private vaktmestertjenester selv.
SAGENE RING VEL (SRV)
SRV drifter hele gårdsrommet og har ansvaret for brøyting og gartnertjenester. Består av representanter
fra Brl. Thurmannsgate 10 og 12, ES Stockflethsgt. 51 (oss), Brl. Pontoppidan og næringsseksjoner i
Pontoppidans gt. 7.
SAGENE RING GARASJE (SRG)
Borettslaget eier 16,3% av SRG. SRG drifter og vedlikeholder garasjeanlegget. Styret består av
representanter fra Brl. Thurmannsgate 10 og 12, ES Stockflethsgt. 51 (oss) og Brl. Pontoppidans.
EIERSEKSJONSSAMEIET (ES) STOCKFLETHS GATE 51
Borettslaget Stockflethsgate 51 og Næringsseksjon i byggets 1.etg. utgjør til sammen ES Stockflethsgate
51. Næringsseksjonen eies av Malling & Co. og har fire leietakere; Helt Rått Sushi, Bare Flyt, Masterpiece
Tattoo og Summit by Hopstock helse.
ES Stockflethsgt. 51 har et eget styre som utgjøres av tre representanter. To fra styret i borettslaget, samt
daglig leder i Malling & Co. Borettslagets bidrag til Sagene Ring Vel og Sagene Ring Garasje kommer fra
eierseksjonssameiet. Bidragene fordeles etter brøk basert på eierskap. Borettslaget eier 84,78 % av ES
Stockflethsgate 51, mens Malling & Co. eier resterende.
NØKLER/ SKILT
Nøkler til fellesareal og skilt til postkasse bestilles via vaktmester eller på posten.no. Brikker til å åpne
dører kan bestilles hos styret. Skilt til egen inngangsdør må besørges selv.
STYRETS ARBEID 2023-2024
- Bygg har ikke vært malt siden oppstart og det jobbes med å få dette utført i 2024. Tilbud er innhentet fra 2
entreprenører, og vi håper arbeid kan starte sensommer 2024. Det vil bli stilas rundt de områder som til
enhver tid blir malt. Kostnadsprognose for borettslagets andel, er ca. 1.8 millioner som vil bli dekket
gjennom låneopptak.
- Vi fikk endret litt på takrenner i inngangspartier høsten 23 for å få vann ledet mer bort fra bygg. Vi skal
justere litt på arbeid som er gjort, til våren. Men vi sliter fremdeles med vanninntrenging ned i garasje
enkelte dager. Vi er i løpende dialog med de andre borettslagene om eventuelle tiltak. Men vi har ingen
løsning på dette pr. dags dato.
- Det ble ikke utført kontroll av brannanlegg i 2023, dette skyltes en feil hos Honeywell. Kontroll ble utført
vår 2024. Ved en røykutvikling i en leilighet høsten 23, fant vi ut at H-nummer på leiligheter ikke stemte
overens med H-nummer lagt inn på branntavle. Dette ble rettet vår 2024. Ved brann vil det nå vise
oppgang, Hnummer, detektornummer.
- Vi har arbeidet med kjøp av infrastruktur for lading av el-bil pga. nye bestemmelser i borettslagsloven og
eierseksjonsloven som regulerer andels- og seksjonseiers rett til å få etablert ladepunkt i borettslaget
eller sameiet. Arbeidet er nå avsluttet. Vi fikk støtte fra Oslo Kommune på ca. 40000, og resten av beløp er
delt på eiere av parkeringsplasser.
- Vi har sammen med styret i ES51 jobbet med å forbedre både lukt og drypp av olje fra ventilasjon fra
næring ut i garasje, og har endelig kommet i mål. Det blir installert UV lys og Ozon anlegg i avtrekkshette
som fjerner fett og lukt, som omdanner matlukt og fett til oksygen. Ventilasjonsanlegg fra Helt Rått har blitt
renset, samt at personalet på Helt Rått har fått opplæring i vedlikehold av ventilasjon. Arbeid er nå
avsluttet.
- Det har vært diverse reparasjoner av heiser utover vanlig vedlikeholdsavtale. Det kan nå bli vanskelig å
få tak i deler ved fremtidige reparasjoner. Heiser vurderes skiftet de nærmeste årene.
- I dialog med styret på e-post per 26.06.2024 informerer styret at de er i gang med maling av vinduer og
alle utvendige flater. Kostnaden for leiligheter vil være mellom kr. 200-500 per måned i 15 år, avhengig av
størrelse. De informerer også at heisen blir nok oppgradert i løpet av 2-4 år og kostnaden rundt dette er
usikkert.
ÅRSMØTE 2024
Fra årsmøtet avholdt den 15.04.2024 ble følgende sak vedtatt.
Maling/oppussing av oppganger og trappeløp:
Oppgangene har ikke blitt pusset opp siden gården var ny, med unntak av inngangspartier i 2022.
Oppgangene er preget av slitasje og trenger en fornyelse. Det har blitt hentet inn anbud fra 3
malerfirmaer. Pris på valgte anbud er kr. 372000 (inkl. mva). Tilbudet innebærer maling av vegger, tak og
lister i oppganger, samt inngangsdører til leilighetene. Trappeløpene blir malt i eksisterende farge.
Mellomgang og dører i kjeller/sluse vil også bli malt. Gulvene i kjeller/sluse vil bli slipt og Epoxymalt.
Styrets innstilling
Styret stiller seg positive til forslag*. Prosjekt vil innebære et låneopptak, eller alternativt en
engangsinnbetaling pr leilighet basert på leilighetsbrøk.
*Eiere må ha i mente at det vil komme et par store prosjekt fremover som må finansieres. Maling av
utvendige flater (vindu, takspiler, vegger m mer) er planlagt i 2024. Anslag kostnad for borettslag blir ca.
1800000 som skal finansieres med låneopptak over 15 år. Utskifting av heiser vil komme i løpet av 1-3 år,
med ca. kostnadsramme 1.5 millioner pr. heis. I tillegg har vi lekkasjer til garasje som blir vurdert for
utbedring i 2024/2025. En tilleggslån for oppganger vil utgjøre en relativ liten kostnad pr. mnd (ca. kr. 60
pr. mnd. snitt / 15 år), men bør vurderes opp mot totalkostnader fremover.
Forslag til vedtak
Jeg stemmer for å gjennomføre oppussing av oppganger i henhold til forslag fra forslagstiller. Styret står
fritt til å organisere finansiering av prosjekt. Eksempelvis om prosjekt skal lånefinansieres og/eller om
noe kan tas av oppsparte midler eller ved en ekstra innbetaling. Tidsestimat oppstart 2024/2025.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
- 2024: Alle oppganger, korridorer og utvendig inngangsdører ble malt forsommeren 2024.
- 2023: Nedløp ble justert for å lede vann bort fra inngangspartier.
- 2023: Utbedring av stolpe ved oppgang A etter påkjørsel. Ny stolpe med armering ble murt opp.
- 2023: Etablert internkontroll av det felles elektriske anlegget. Kontroll hvert 5 år.
- 2022-2023: Etablert ladeanlegg i 2022, som ble kjøpt av brl. i 2023.
- 2022: Utbedring av tak. Over A og B mot bakgård.
- 2021:Installert automatiske døråpnere med brikkeløsning, og nytt callinganlegg.
- 2021: Inngjerding av sykkelparkering i oppgang B.
- 2019: Installert nye varslere/alarmer i hver leilighet, kjeller, loft, samt ny sentral i oppg. A.
- 2017: Rensing av ventilasjonsanlegg.
- 2014: Inngjerding av sykkelparkering i oppgang A.
- 2013: Utskifting Velux-vinduer.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med GlobalConnect som er leverandør av TV og internett.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1998/48291-4/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om vann/kloakkledning
OVERFØRT FRA: 0301-221/279
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1998/48291-5/105 ERKLÆRING/AVTALE
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan- og Bygningsetaten
og punkt 2 ikke uten samtykke fra Oslo Vann- og avløpsverk.
OVERFØRT FRA: 0301-221/279
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1998/48583-1/105 BRUKSRETT
Gjensidig bruksrett og plikter vedkommende uteareal m.v.
OVERFØRT FRA: 0301-221/279
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1998/49507-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
:Knr:0301 Gnr:521 Bnr:2
på vilkår
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-221/279
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1998/56180-2/105 ERKLÆRING/AVTALE
Denne seksjon har tilleggsdel - areal.
1998/70813-1/105 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 8.901.000
PANTHAVER:Andelseierne I Borettslaget V/Obos Eiendomsforv.
Lnr: 5038320
1999/16146-1/105 FORHØYELSE
FORHØYET TIL NOK 8,911,000
2011/595098-1/200 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT 2011/372959-1/200
2011/372959-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 35.604.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
V051098 og S-3561.
(Reguleringsbestemmelser S-3561 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak
23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny
kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.)
Pågående saker:
*Stockfelths gate 51 A - Fasadeskilt - Summit. Saksnr: 202451864. Tillatelse til tiltaket blee gitt den
30.04.2024.
*Stockfleths gate 51 B - Bruksendring fra butikklokale til spa og treningssenter (tiltak utført). Saksnr:
202317151. Rammetillatelse ble gitt den 07.03.2024.
*Stockfleths gate 47 - Bruksendring av loft til bolig. Saksnummer 202453322. Tillatelse til tiltaket ble gitt
den 11.07.2024. Søknaden gjelder innlemmelse av areal på loft til bolig og bruksendring fra tilleggsdel til
hoveddel i leilighet H0402 i Stockfleths gate 47, i bydel Sagene. Det etableres ny takterrasse og to
takvinduer i forbindelse med tiltaket.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 8 700 000,- (Prisantydning)
kr 227 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 927 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 928 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 935 650,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 350)
Visninger 2 stk. (Kr.5 800)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.440)
Innhenting av grunnbok (Kr.172)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.26 574)
Foto (Kr.6 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Kommunale opplysninger, søk i register og e-signering (Kr.2 890)
Utsatt betaling - Factoring (Kr.2 900)
Markedspakke - Både EIE Look eller BLINK med Finn (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.72 100)
Totalt kr. (Kr.172 211)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0179
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no