Sameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
Sameiet ligger i bydel Sagene i Oslo kommune, består av 318 seksjoner, og er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 993529346. Gårds- og bruksnummer 221/101
HJEMMSIDE
Sameiet har en egen nettside, med nyttig informasjon: rivern.no.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes gjennom e-post på styret@rivern.no.
SYKKELPARKERING
Det er en sykkelbod i kjelleren, samt på uteområdet.
DRIFT
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan kontaktes på mail post@rivern.no
STYRETS ARBEID I 2023-2024
Tak- og piperehabiliteringen
I 2023 ble vi endelig ferdig med rehabiliteringen av de siste takene i sameiet. Prosjektet har tatt 10 år, og det er trygt og godt at vi nå er i havn med et så omfattende prosjekt.
Lån
Rehabiliteringen har resultert i at sameiet har opparbeidet seg et lån på rundt 52 millioner kroner. Det er en høy sum, men den er fordelt på alle våre 318 enheter. På årsmøtet i 2023 var det enighet om at styret skulle se på ulike løsninger for nedbetaling av lånet, og det har styret gjort.
Beskjæring av trær
Arborister har i vår gjennomgått samtlige store trær på sameiets eiendom, og beskåret stammer og grener som har vokst for nært ledninger og bygninger. Døde grener og kvister er fjernet, og det er lagt en plan på hvordan trærne skal følges opp og beskjæres i fremtiden.
Styret informerer i en e-post den 20.12.24 at det arbeides med å installere nytt brannvarslingsanlegg, og det kan være aktuelt å ta opp et nytt lån. Det nevnes at i det tilfelle vil det ikke dreie seg om store summer.
ÅRSMØTE 2024
Følgende ble vedtatt på årsmøte avholdt den 03.06.2024:
Omfordeling av kostnader ved trappevask
De aller feste utgiftene sameiet har i dag fordeles over sameiebrøken. Det vil si at hvor stor andel man eier utgjør hvor stor del av utgiftene man betaler. Små leiligheter har lavere felleskostnader en store leiligheter. Vi har i dag to unntak fra denne fordelingsnøkkelen. Den første er bredbånd. Den fordeles likt på alle enhetene fordi man mottar den samme tjenesten uansett leilighetsstørrelse, og det har ikke noe å si for fellesskapet om det er fire eller en person som ser TV i naboleiligheten.
Den andre utgiftsposten som fordeles likt er trappevask, med 85 kroner måneden. Bakgrunnen for at det er gjort på denne måten er ikke dagens styre sikker på. Vi ønsker å gå bort fra denne løsningen, og heller fordele denne kostnaden på samme måte som resten av utgiftene i sameiet. Styret mener det er sannsynlig at større leiligheter genererer et større behov for vask av fellesarealer en mindre leiligheter, hvor det i snit bor færre personer. Det er også varierende hvor stort vaskebehovet er i perioder, og utgiftens størrelse vil kunne variere.
Forslag til vedtak: Utgifter til trappevask skal fordeles mellom seksjonseierne i tråd med den enkelte seksjonseiers sameiebrøk. Egen post for trappevask fernes fra husleiegiroene og bakes inn i sameiets felleskostnader på lik linje med øvrige driftskostnader. Forslaget ble vedtatt.
Ekstraordinære innskudd for nedbetaling av sameiets lån forslag om kapitalinnhenting fra sameiets seksjonseiere
Bakgrunn for forslaget: I forbindelse med renovering av sameiets tak og piper har sameiet opparbeidet seg et lån i OBOS-banken på i underkant av 52 millioner kroner. Et sameie har dårligere rentebetingelser en privatkunder og boretslag, og vi har i dag en rente på omtrent 7 %.
Lånets størrelse gjør at sameiets økonomi og spillrom for daglig drift, nødvendige utbedringer og oppgraderinger begrenses. Store deler av innbetalte felleskostnader går med til nedbetaling av renter og avdrag på lån, og sameiet står dårlig rustet dersom det blir behov for utbedringer av bygningsmassen. Noe som er sannsynlig med tanke på byggenes alder. På årsmøtet i 2023 ble det framlagt et forslag om at styret skulle fnne alternativer for at seksjonseierne skulle kunne nedbetale sin andel av fellesgjelden. Dete har også vært motivasjonen bak forslaget styret nå legger fram.
Styret har undersøkt flere aktuelle muligheter for nedbetaling. Løsninger som gjør at enkelte betaler ned sin andel, og andre ikke gjør det, er kompliserte og meget kostbare for et sameie. Disse ordningene er bedre egnet for andre eieformer.
Styret sendte ut et skriv i desember 2023 der vi orienterte om fere alternativer. Styret ba om innspill til dete og vi fkk ca. 15 tilbakemeldinger, de var sprikende. Ut i fra disse tilbakemeldingene og det vi vet fra å snakke med seksjonseiere er at det er ulikt hva de enkelte ønsker.
Eter å ha vurdert fere alternativer har vi landet på at en felles ekstraordinær nedbetalingsplan er det som vil tjene sameiet best. Styrets mener selv at vi har lagt oss på en moderat linje, men at vi samtidig tar ansvar for den byrden dete lånet er for sameiet.
Løsning: Styret ønsker å nedbetale halvparten av sameiets lån gjennom innhenting av kapital fra sameiere. Dette ønsker vi å gjøre over en periode på to år, med fre avdrag i året, og totalt åte avdrag til sammen.
Forslag til vedtak: Alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av 2025 og 2026 nedbetale 50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr 31.12.2024. Nedbetalingen skal innbetales over 8 like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn pengene med hjelp av OBOS Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil belastes seksjonseier med morarenter fra forfall og til betaling skjer. Forslaget ble vedtatt.
NEDBETALING AV FELLESGJELD (EKSTRAORDINÆRE INNBETALINGER)
Det er vedtatt ekstraordinære innbetalinger for håndtering av sameiets finansielle posisjon. Bakgrunnen for utslaget er at fellesutgiftene har vært holdt for lave enn hva de måtte ha vært, skulle lånet blitt nedbetalt via fellesutgiftene alene. Den manglende inntekten senker avdragene, og øker kostnadene ved lånet. Håpet er at sunn økonomistyring og god likviditet gjør at sameiet ikke trenger å hente inn kapital fra sameierne skulle uforutsette ting dukke opp i framtiden.
Det ble på årsmøtet vedtatt 8 ekstraordinære innbetalinger over en periode på 2 år, innbetalingene kommer som en separat faktura hvert kvartal i tidsperioden. Den totale estimerte kostnaden på denne seksjonen er kr 95 913, og vil utgjøre et beløp hver kvartal på kr. 11 989.
Selger vil dekke fakturaene som kommer i forbindelse med de ekstraordinære innbetalingene frem til overtakelsesdatoen. Kjøper må være forberedt på å overta ansvaret for disse innbetalingene etter overtakelsen og bør inkludere dette i sine økonomiske vurderinger.