Bilde 1 av Lauritz Hervigs vei 120Bilde 2 av Lauritz Hervigs vei 120
Digital salgsoppgave
Lauritz Hervigs vei 120

3035 DRAMMEN • Drammen kommune

Prisantydning

kr 2 840 000

Fellesgjeld: kr 150 693Omkostninger: kr 17 470Totalpris: kr 3 008 163
Strøken og moderne 4-roms leilighet med fantastisk utsikt! | 3 soverom | Renovert 2023/2024 | Parkering*
icon

Unngå doble renteutgifter

Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Andel
Andelsnummer
547
Antall soverom
3 soverom
Etasje
7
Internt bruksareal (BRA-i)
74 m²
Bruksareal (BRA)
87 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
11 m²
Fellesutgifter
kr 7 954 / Mnd
Prisantydning
kr 2 840 000
Omkostninger
kr 17 470
Fellesgjeld
kr 150 693
Totalpris
kr 3 008 163
Byggeår
1967
Tomt
Eiet tomt 119998 m²
Matrikkel
knr. 3301, gnr. 23, bnr. 82
Oppdragsnummer
46240014
card-default

Hossein Sediqi

Eiendomsmegler / Partner
Les om Hossein
Visninger
Søndag 21. jul.
12:00 - 13:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 2 840 000,-
Andel av fellesgjeldkr 150 693,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 980,-
Tingl.gebyr BRL-skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRLkr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 008 163
Standard

Velkommen til denne moderne og nyoppussede 4-roms leiligheten beliggende i populære "stjerneblokka" i 7.etg.Boligen er omfattende oppusset og modernisert mellom år 2023 og 2024.


Entré/hall

Velkommen inn! Innbydende og lys entre med fliser på gulv og skyvedørsgarderobe. Callingsystem ved dør.


Stue og kjøkken

Leiligheten har en sosial og moderne planløsning med åpen stue- og kjøkkenløsning. Rommet er enkelt å møblere med naturlige "soner" for både avslapning og spiseområde. Alle overflater og kjøkken er blitt oppgradert/byttet i overgang 2023 til 2024.

Fra stua er det utgang til svært hyggelig og romslig innglasset balkong på ca. 8 kvm. Her er det gode sol- og utsiktsforhold fra 7.etg.


Bad

Lekkert og moderne bad fra 2023/2024 med eksklusive detaljer. Her er det ikke verken spart på detaljer eller utelatt noe som helst for tilfeldigheter. Badet har både dusjhjørne og badekar, varmekabler på gulv, opplegg for vaskemaskin, TV m/stativ, servant i innredning, vegghengt toalett og speil.


Soverom

Leiligheten har 3 gode soverom. Et soverom har utgang til balkong.


Balkonger

To innglassede balkonger på til sammen ca. 11 kvm. Den største balkongen har utgang fra stuen, den mindre har utgang fra soverom.


Bod

Leiligheten disponerer en kjellerbod.



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra BM Takst, datert 02.07.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:   

  

Boligen har fått følgende TG3:  

  • Ingen TG3


Boligen har fått følgende TG2:  

  • Vinduer og dører
  • Kjøkken/avtrekk (TG2 settes da det kun er omluft med kullfilter)
  • Ventilasjon

  

Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 87,0 m²

  • BRA-i: 74,0 m²
  • BRA-e: 2,0 m²
  • BRA-b: 11,0 m²


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):  m² 



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


Lauritz Hervigs vei 120

7.etasje

BRA 87 m²

- BRA-i 74 m²: Entré, stue og kjøkken, soverom 1, soverom 2, soverom 3 og bad.

- BRA-e 2 m²: Kjellerbod

- BRA-b 11 m²: To innglasset balkonger på til sammen 11 kvm.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.



Oppvarming og energimerking

Sentralvarme via radiatorer i leiligheten. 

Varmekabler på bad.

Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn F er vedlagt salgsoppgaven.



Løsøre og tilbehør


Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

119998,00 m² felles  eiet

Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.



Parkering

Det blir tildelt én merket p-plass pr. leilighet/andelseier for de som har bil og førerkort etter søknad til styret.

Før utlevering av p-skilt må det betales engangsavgift på kr 600.


Besøkende kan benytte seg av merkede gjesteplasser i 3 døgn (72 timer) gratis.

For mer informasjon se vedlagt parkeringsbestemmelser fra Fjellhagen Borettslag




Diverse

Andelseier kan kun eie en andel. Andelseier må selv bebo leiligheten. Kun fysiske personer kan eie andel. Kun fysiske personer kan være andelseiere med unntak av det offentlige samt arbeidsgivere, der formålet er å leie ut til ansatte såfremt dette fremkommer av vedtektene. 



Skole og barnehage

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Attraktiv og sentral beliggenhet på Fjell med områdets flotteste turområder som nær nabo. Her bor man sentralt i forhold til skole, barnehage og matbutikk, samtidig som man har turløypene bare en rusletur unna. Fra leiligheten er det gange til blant annet bussholdeplass og idrettsanlegg. Det er heller ikke langt til Drammen sentrum med handel og togstasjon.


Fjell barneskole ligger et steinkast unna leiligheten. Fjell barneskole ligger svært sentralt til og er en stor skole med mye utearealer og tilgang til kunstgressbane. Skolen er oppgradert og har i tillegg en ny aktivitets hall som blant annet rommer flerbrukshall, bydelsbibliotek og ungdomsklubb. Fjell skole sto ferdig i 2020 og er en moderne og fin skole.

Nærmeste ungdomsskole er Galterud skole. Ungdomsskolen rekrutterer elever fra både Skoger- og Fjell barneskole. Skolen fikk i 2013 en ny og moderne flerbrukshall.

Flere barnehager i nærområdet.


Rekreasjon:

Området har en rekke muligheter for sport- og fritidsaktiviteter hele året. Flotte ski- og turløyper til Hellashytta eller Blektjernstua og videre ut i hele Drammens løypenett videre inn i marka. Blekktjern er også et fint sted å bade på sommertid og man kan spille volleyball i sola. Ellers er det kort vei til fotballbane, idrettshall, skøytebane, svømmehall, tennisanlegg og treningssenter som gjør området til et attraktivt sted å bosette seg i.


Handel:

Dagligvarehandelen kan gjøres blant annet ved Kiwi i nærområde, kun en kort rusletur unna. Strømsø senter og Gulskogen senter dekker de fleste daglige behov. Ønsker du ytterligere servicetilbud har Drammen sentrum en handlegate hvor du finner ulike butikker, apotek, vinmonopol og serveringssteder.


Transport:

Umiddelbar nærhet til bussholdeplass (ca. 2 min gange fra leiligheten) med hyppige avganger og god kommunikasjon til Drammen sentrum. Denne tar deg ned videre mot togstasjon på Strømsø (ca. 15 minutter).

Fra Drammen stasjon går det hyppige togavganger retning Oslo samt flytoget. Med tog fra Drammen stasjon er du i Asker på ca. 11 min, og Oslo S på ca. 36 min. Flytogforbindelsen mellom Drammen stasjon og Oslo lufthavn tar ca 1 time.



Eiendomsskatt

Det er ikke innført eiendomsskatt i kommunen.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 7 954,- pr. mnd. og inkluderer:

Grunnleie kr. 6 155
Varme/vann kr. 1 213
Div. utgifter kr. 586

Følgende er inkl: Bygningsforsikring, styrehonorar, forretningsførsel, drift/vedlikehold, TV/internett grunnpakke, renovasjon, vann- og avløp, sentralvarme med mer. For utfyllende informasjon se vedlagt regnskap/budsjett.
Medlemskontingent kommer i tillegg.


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 82991225



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 881 099,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 3 348 177,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Borettslaget

FJELLHAGEN BORETTSLAG, Orgnr: 954 735 397

Forretningsfører: NBBO

Styreleder i borettslaget er: Tore Hansen


Dyrehold er tillatt på følgende vilkår: - Det er båndtvang hele året for alle typer husdyr som luftes ute. - Husdyr skal bare luftes utenfor lekeområdene. - Ekskrementer fjernes umiddelbart, og kastes i egnede søppelkasser. - Den enkelte dyreeier er ansvarlig for at husdyret ikke er til sjenanse for andre beboere. - Eier er erstatningsansvarlig for enhver skade som husdyret påfører person eller eiendom


Saker som er under arbeid:

Montering av brannvarsling i alle etasjer og oppganger sluttføres i løpet av 2024. Arbeidet skulle vært avsluttet høsten 2023, men ble forsinket grunnet mangel på tekniske komponenter hos leverandør.

• Det vil bli installert utstyr for brannvarsling via mobil-applikasjon ettersom det ikke er mulig å koble anlegget i gangene sammen med leilighetene på grunn av svak ventilasjon (og derfor svært mange falske alarmer).

• Lamper i fellesområder byttes ut med LED-lamper med dimmer - dette samkjøres med montering av brannvarsling for å redusere kostnader til elektriker.

• Graving og opplegg til elbillading ble utført sommeren og høsten 2023. I desember ble det ferdigstilt for LHV 105 og 132, men de store områdene er avhengige av oppgradering til 400 V i trafostasjonene, dette er det Glitre Nett som skal utføre.

Etter planen vil dette gjennomføres våren 2024, men dette styres ikke av borettslaget eller Aneo (leverandør av ladeanlegget).

• Sommeren 2023 var styret ute og satte opp nye p-skilt med H-nummer på alle beboerplassene våre.

• Oppgradering av uteområder ble gjennomført i 2023 - gårdsplass LHV 108, parkeringsplass ved LHV 96 og trapp ned til LHV 69/75. For sistnevnte gjenstår noe

arbeid, blant annet rekkverk. Dette ble utsatt ettersom snøen kom allerede i oktober i 2023, men vil monteres så snart det er mulig.

• Bruksovertakelse av tomta overfor "Dumpa" parkeringsplass er ferdig, og planlegging for bruk er i gang. Det er tidligere søkt kommunen om å omgjøre dette området til parkering, men disse søknadene ble aldri sluttført eller godkjent. Styret har innhentet anbud på opparbeiding og merking, men må ha ekstern bistand for søknadsprosessen. Dette blir et relativt kostbart prosjekt med tanke på antall p-plasser vi kan få ut av området, og det ble derfor utsatt i 2023.

• Gjennomgang av bygningsmassen i forbindelse med tiltak som kreves for brannsikring er påbegynt. Ca. 100 fellesdører i høyblokkene (mot strømskap og rømningsveier/trappeløp) er byttet, i tillegg til tavleromdører i lavblokkene.

• I mai 2023 ble det avholdt beboermøte om brannsikring, så startet arbeidet med gjennomgang av alle leilighetsdørene i borettslaget. Det ble avdekket at ca.

halvparten av dørene måtte byttes etter at styret gikk gjennom alle oppgangene. I august ble det gjennomført kontroll av brannslukkingsutstyr og røykvarslere i leilighetene, og samtidig ble dørene også kontrollert av Norsk Brannvern. Beboerne ble kontaktet med informasjon om bytte, og høsten gikk med til organisering av håndverkere og bestillinger. Arbeidet startet i november i høyblokkene, siste lavblokk ble påbegynt i slutten av januar. Dette har vært et stort prosjekt med mange, mange arbeidstimer for styret.

• Arbeid med modernisering av vedtekter ble ferdig i oktober 2023, og disse ble vedtatt i ekstraordinær generalforsamling 8. november.

• Parkeringsbestemmelser, gårdsregler og instruks for blokktillitsvalgt ble oppdatert i samarbeid med forvalter hos NBBO, og godkjent av styret 20. november 2023.

• En omfattende energikartlegging er i gang etter avtale med Energihuset. Rapporten er ikke klar enda, men vil bli et grunnlag for videre rehabilitering av bygningene

våre. Det er søkt om og innvilget støtte fra Enova til kartleggingen.

• Prosjekt for utskifting av yttervinduer har planlagt oppstart i 2024. Tidspunkt er satt til etter sommeren slik at vi får tid til å avslutte prosjektet med leilighetsdører og alle

kostnader er tilbakebetalt fra andelseiere.

• 31. august møtte styreleder som saksøkt i Buskerud tingrett. Motparten - Crystal Facility - tapte denne saken på alle punkter, og i desember var våre sakskostnader tilbakebetalt slik domsavsigelsen tilsa. Saken gjaldt påstått ulovlig oppsigelse av kontrakten i oktober 2022 (av daværende styreleder Britt Foss). Dette var en tidkrevende og belastende sak for styreleder våren og sommeren 2023.


Vedlikehold som er gjennomført siste 5 årene:

• Arbeid med rørfornyelse ble fullført i februar 2022.

• Hovedtavler for strøm er byttet i alle blokker i løpet av 2022.

• Dører i fellesområder er oppgradert til godkjente branndører, dette er gjort over flere år. I november 2023 - januar 2024 ble dørene til nødutganger og tavlerom byttet til

godkjente branndører.

• Låsesystemer til alle hovedinnganger er oppgradert med nye kortlesere og nøkkelbrikker.

• Festsalen i "Det Røde Huset" er ferdig renovert og møblert, og leies nå ut til Fjells beboere. De fire borettslagene eier dette huset.

• Opparbeiding av parkeringsplasser og grøntarealer er utført.

• Utskifting av radiatorer i alle blokkene er gjennomført


Dugnad, plenklipping, måking og trappevask må påregnes

Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.



Sikringsordning


Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i [sikringsordning.leverandør]. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 77 437 561,- pr. 27.06.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 150 693,- pr. 27.06.2024.

Andel fellesformue er kr. ,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Lånenummer: 62499540030, Nordea Bank Abp,filial i Norge

Serielån, 4 terminer per år.

Rentesats per 27.06.2024: 2.77% pa.

Antall terminer til innfrielse: 39

Saldo per 27.06.2024: 37 266 670

Andel av saldo: 69 553

Første termin: 30.03.2019Første avdrag: 30.06.2019 ( siste termin 30.12.2033 )

Fastrente 1,92%(Swap)+margin 0,85% til 29.6.29. med avdragsstruktur over 15 år.Lånet fornyes hver andre år!


Lånenummer: 67143561284, Nordea Bank Abp,filial i Norge

Serielån, 2 terminer per år.

Rentesats per 27.06.2024: 2.83% pa.

Antall terminer til innfrielse: 31

Saldo per 27.06.2024: 29 333 336

Andel av saldo: 54 747

Første termin: 30.12.2019Første avdrag: 30.06.2020 ( siste termin 30.06.2039 )

6 mnd.NIBOR inkl.margin på 0,85 %.Lån avdragstruktur over 20 År .


Lånenummer: 94937049026, Handelsbanken

Annuitetslån, 2 terminer per år.

Rentesats per 27.06.2024: 5.95% pa.

Antall terminer til innfrielse: 55

Saldo per 27.06.2024: 14 142 168

Andel av saldo: 26 394

Første termin/første avdrag: 30.12.2021 ( siste termin 30.06.2051 )

Flytente renter


Se pkt. "Borettslag" for mer informasjon vedrørende pågående og fremtidige vedtak om utbedringer/vedlikehold.



Årsregnskap

Regnskapet og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse hos megler.



Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.

Det foreligger forkjøpsrett for boligbyggelagets medlemmer og denne utlyses etter budaksept. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et gebyr til den som benytter forkjøpsrett.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger ferdigattest for fasadeendringer, datert 15.02.94

Det foreligger ferdigattest for utvidelse og innkledning av balkonger, datert 20.09.02


Det foreligger ikke ferdigattest for boligblokk, men midlertidig brukstillatelse var gitt 02.10.1970 på følgende vilkår: 1. Selvlukkere på søppelromsdører må strammes. 2. Tavlerom må påsettes anvisningsskilt. 3. B30 dører i underetasje i nordre del må påmonteres selvlukkere. Det er uvisst om dette er utført.


Det følgende endringer fra opprinnelige byggetegninger:

  • Tidligere kjøkken er nå flyttet til stue, og rommet blir nå brukt som soverom. Endring fra hoveddel til hoveddel som ikke utløser søknadsplikt. 
  • Dagens bad var opprinnelig separat wc og bad som er blitt slått sammen.


Ferdigattest utstedes ikke på tiltak som er søkt før 01.01.1998. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning, samt eventuell oppfølging fra kommunen sin side.



Regulering

Eiendommen er regulert til boligformål iht. reguleringskart datert 07.06.24.  For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til boligformål i kommuneplanens arealdel 2014 - 2036.


Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.



Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 265649, tgl. 21.03.2016 - Pantedokument

Beløp: 12 901 500
Panthaver: BRRTL ANDELSEIERE, JFR L OM BRRTL § 2-11, 1. LEDD
Orgnr: 13 853 443


Dnr. 1627509, tgl. 30.11.2018 - Pantedokument

Beløp: 65 000 000
Panthaver: NORDEA BANK ABP FILIAL I NORGE
Orgnr: 920 058 817


Dnr. 1161425, tgl. 03.10.2019 - Pantedokument

Beløp: 45 000 000
Panthaver: NORDEA BANK ABP FILIAL I NORGE
Orgnr: 920 058 817


Dnr. 1531703, tgl. 06.12.2021 - Pantedokument

Beløp: 15 000 000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Orgnr: 991 303 995


Dnr. 1356, tgl. 22.02.1977 - Best. om vann/kloakkledn.

Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.



Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 2 840 000,-

Andel fellesgjeld kr 150 693,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 980,00,-

Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-

Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 008 163,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 150 693,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring


Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Fastpris 40 000 inkl. mva


Markedspakke premium: 18 900,00

Visningshonorar, per visning: 0,00

Oppgjørsgebyr: 7 900,00

Factoring: 4 200,00

Storkunderabatt: -15 000,00

Servitutter: 240,00

NBBO eierskiftegebyr: 6 385,00

NBBO forretingsførerinfo fra: 4 500,00

Drone: 1 250,00

Tilrettelegging: 15 500,00

Foto standard m/kveldsbilder: 6 500,00

Tilsv. interiørveiledning: 500,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 46240014

Ansvarlig megler: Hossein Sediqi


EIE Drammen Bragernes

Bragernes Eiendomsmegling AS

NO 932 843 765 MVA



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Lauritz Hervigs vei 120
3035 DRAMMEN
Lauritz Hervigs vei 120

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: