EiendomLandingsveien 118, 0767 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 112 Orgnr. 950444932 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 85 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 80 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 19 kvm
ArealPrimærrom: 76 kvm, Bruksareal: 85 kvm, BRA-i: 80 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 19 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1974
TomtEiet tomt 57614 kvm
Prisantydning5 990 000
TilstandsrapportTakstmann: Thomas Espolin-Kahrs
Takstdato: 07.09.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 52 953,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 14 493,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 990 000,- (Prisantydning)
kr 52 953,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 042 953,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 052 134,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 060 384,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 170,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererForretningsførsel, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, trappevask og vaktmestertjenester av felles
arealer, felles bygningsforsikringer, TV og bredbånd.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av OBOS
Factoring. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene.
Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierVinnie Olsen
BeskrivelseVelkommen til Landingsveien 118 - En lys og gjennomgående 3-roms med trappefri adkomst og super
intern beliggenhet i borettslaget. Leiligheten er velholdt, men har behov for modernisering. Her kan du
skape ditt neste drømmehjem!
Leiligheten ligger i 1. etasje, men har nydelig utsyn fra balkongen på vestsiden av bygget. Balkongen er
målt til ca. 14,1 m2 og har sol fra rundt kl. 15 til 22:00 midtsommers. På østsiden finner du en terrasse på
ca. 4,8 m2 hvor morgensolen kan nytes.
Dagens løsning består av entré/gang, bad og separat toalettrom, kjøkken med utgang til terrasse, stue
med utgang til balkong og 2 soverom (ett med egen walk-in garderobe/bod). Det kan være mulig å
etablere et ekstra soverom, kjøper er selv ansvarlig for søknad og godkjenning.
Her bor du tilbaketrukket og attraktivt til med nærhet til turmuligheter, offentlig kommunikasjon, butikker og
servicetilbud m.m. Borettslaget har store barnevennlige grøntarealer og det er kort vei til barnehager og
skoler.
- Lys & gjennomgående 3-roms
- Moderniseringsbehov
- Flott intern beliggenhet
- Trappefri adkomst
- Balkong & terrasse
- Meget gode solforhold
- Garasjeplass
- Mulighet for parkeringsleie i brl.
- Tur- og rekreasjonsmuligheter rett utenfor døren
- Stille & rolige omgivelser
- Kort vei til kollektiv transport & servicetilbud
- Barnevennlig
ParkeringLeiligheten disponerer en garasjeplass i felles garasjeanlegg (merket nr. 2050). Strømuttak rett ved
plassen.
I tillegg til det har borettslaget også 65 utendørs parkeringsplasser som kan leies ved henvendelse til
styret. Nærmest rundkjøringen er det reservert parkeringsplasser til moped og motorsykler.
BeliggenhetBorettslaget kan by på en rekke fasiliteter, som pent opparbeidede fellesarealer med lekeplasser og flotte
gressplener m.m.
Dagligvarebutikk i umiddelbar nærhet, med kun et par minutters gange til Rema 1000 i krysset
Arnebråtveien/Ankerveien, samt kort vei til søndagsåpne Kiwi på Bogstad.
Ellers er det bare noen minutter til Røa med Røa Senter og Røa Torg som byr på det aller meste av
servicetilbud som stor Meny-butikk, sportsforretninger, kaféer, restauranter, vinmonopol, bank, postkontor,
apotek, m.m. På Røa finner du dessuten treningssenteret EVO og Røa badet med svømmehall og SATS.
TomtEiet tomt, 57614 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageOmrådet sogner til Voksen skole. Bydel er Vestre Aker. Bilfri gangvei til Voksen og Huseby barneskole,
Hovseter ungdomsskole og en rekke barnehager.
Offentlig kommunikasjonDet er gode muligheter for offentlig kommunikasjon i nærområdet, med få minutters gange til busstopp .
Det er ca. 1 km til Hovseter T-banestasjon hvor linje 2 tar deg til Majorstuen på ca. 10 min. Nattbuss og
flybuss ved Huseby skole.
FritidstilbudUmiddelbar nærhet til flotte tur- og rekreasjonsmuligheter i området, sommer som vinter. En av boligens
nærmeste naboer er Mærradalen med skiløyper om vinteren og fine turstier i marka på sommerstid.
Flotte skiløyper som tar deg enkelt inn i Nordmarka og Bærumsmarka, skiene kan du spenne på nesten
rett ved leiligheten. Mærradalen kan også by på ballbinge og gode akebakker om vinteren, et paradis for
de minste. Busslinje 41 tar deg til Wyller løypa og Tryvann, som er slått sammen til et stort og bra
skianlegg. Gangavstand til Bogstadvannet og Lysakerelven samt kort vei til Bogstad badeplass, Bogstad
Golfbane og Bogstad Gård som er et populært utfartssted med kafé og diverse aktiviteter for barn. Det er
også golfbane på Haga og Grini.
Golfbanen ved Bogstadvannet, i bunnen av Holmenkollåsen, er ifølge golfentusiaster den mest attraktive
banen i landet, og er en av de få banene i Norge med internasjonal konkurransestandard, samt
kunstisbane om vinteren. Grini og Haga ligger kun 10 minutters kjøring fra eiendommen. Ved
Bogstadvannet er det også mulighet for bading om sommeren og ski/skøyter om vinteren.
I umiddelbar nærhet ligger blant annet idrettsanleggene på Gressbanen (fotballbane på sommeren og
skøytebane på vinteren), kunstgressbane ved Voksen Skole, Holmenkollen tennisklubb, Njård (Sats) og
Røa Bad / Sats. Det er mange idrettslag i nærområdet, herunder, Vestre Aker Skiklubb, Ready, Njård,
Røa, Heming og Ullern. Videre ligger Holmenkollen riksanlegg med hopp, langrenn, skiskyting og rulleski
samt Tryvann skisenter og klatrepark i nærheten.
InneholderEntré, soverom 1, soverom 2, toalettrom, bad, kjøkken, stue, walk-in garderobe.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakyndig Thomas
Espolin-Kahrs:
Boligen har en flat takkonstruksjon, som antas å være tekket med takpapp eller folie. Bygningen er en
boligblokk med betongkonstruksjoner og utfyllende konstruksjoner av bindingsverk. Fasaden er
forblendet med plater og teglstein (på gavlvegger), og det er liggende panelkledning ved
balkongområdene. Vinduer og balkongdører har rammer og karmer av treverk. De fleste vinduene har
2-lags energiglass fra 2004, som ble skiftet ut i regi av borettslaget. Et unntak er ett av vinduene på
soverommet, som vender ut mot inngangspartiet; dette vinduet har 3-lags isolerglass fra 1985.
Hoveddøren er av teak og er en brann- og lydisolert dør. Boligen har to balkongdører, hver til sin egen
balkong/terrasse. Disse dørene har 2-lags isoleringsglass fra 2004. I front av boligen er det en østvendt
terrasse på gateplan med utgang fra kjøkkenet. Terrassen har en praktisk port som gir direkte tilgang fra
gaten. På baksiden av boligen, vendt mot fellesområdene, ligger en stor, vestvendt balkong.
Bygningen er fundamentert med betong til faste masser eller fjell. Grunnmuren består av betong, mur og
naturstein. Både grunnmuren og fundamentet regnes som en fellesanliggende konstruksjon og er derfor
kun beskrevet, ikke vurdert.
BoderInnvendig bod/garderoberom i forbindelse med soverom 1.
Leiligheten disponerer en kjellerbod markert nr. 2050. Boden er målt av selger til ca. 5 m2.
StandardTilstandsgrader
Det er gitt følgende TG3 i tilstandsrapporten:
- Badet, som er fra før 1997, fungerer i dag, men forventet levetid på tettesjikt og bygningsdeler er passert.
Tilstandsgrad 3 (TG3) settes på grunn av badets alder.
- Kjøkken. Tilstandsgrad 3 (TG3) settes fordi kjøkkenet kun har en ventilasjonsventil for å fjerne stekeos
og vanndamp, noe som ikke er tilstrekkelig etter dagens standard. En ventilator må installeres for å sikre
tilstrekkelig fjerning av stekeos og vanndamp.
Det er gitt følgende TG2 i tilstandsrapporten som kan kreve tiltak:
- Det er påregnelig med utskiftning/utbedringer av kjøkkeninnredningen.
- Toalettrom har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tilstandsgrad 2 settes
på grunn av alderen på vannrørene.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Tilstandsgrad 2
settes på grunn av alderen på avløpsrørene.
Kjøkken:
Kjøkkenet, som har en eldre og ukjent datering, har kjøkkeninnredning fra Norema med glatte fronter i to
ulike utførelser. Kjøkkenet er romslig med god plass til en sittegruppe for 5 personer. Fra kjøkkenet er det
direkte utgang til en østvendt terrasse med morgensol. Gulvet har belegg, og veggene er dekket med
tapet. Mellom benkeplaten og overskapene er det fliser. Taket er slett og malt, med lamper som lyskilde.
Kjøkkenet er utstyrt med følgende hvitevarer:
- Eldre stekeovn fra Beha
- Komfyr
- Kombiskap fra Samsung
- Tørkeskap og vaskemaskin fra AEG
- Kjøkkenet har ikke avtrekksvifte, men er utstyrt med en ventilasjonsventil over stekesonen.
Det er en vaskemaskin plassert på kjøkkenet uten vannstoppesystem eller sluk i gulvet. Kjøkkenet viser
tegn til slitasje og vil trenge modernisering. Tilstandsgrad 2 (TG2) settes på grunnlag av kjøkkenets alder
samt manglende sikring mot vannlekkasje fra vaskemaskinen.
Ventilatoren må skiftes (TG3).
Bad:
Badet er fra før 1997 og har ingen dokumentasjon tilgjengelig. Det har fliser på gulvet og et eldre soilsluk.
Veggene er dekket med våtromstapet, og badet er utstyrt med en vegghengt servant og et badekar med
dusjforheng. Taket er slett og malt, med en lampe som lyskilde. Badet har mekanisk avtrekk som er
koblet til husets sentrale ventilasjonssystem. Det er ikke varmekabler på badet, men en reflektor ovn er
plassert over døren for oppvarming.
Badet, som er fra før 1997, fungerer i dag, men forventet levetid på tettesjikt og bygningsdeler er passert.
Tilstandsgrad 3 (TG3) settes på grunn av badets alder.
Det er utført hultaking i veggen fra gangen og gjennomført søk etter fukt. Ved målingen ble det ikke påvist
unormalt fuktnivå.
Toalettrom:
Fra gangen går man inn på et toalettrom med belegg på gulvet og tapet på veggene. Taket er malt og
slett. Toalettrommet er utstyrt med et gulvmontert toalett og en vegghengt servant. Oppvarming skjer via
en elektrisk panelovn.
Tilstandsgrad 2 (TG2) settes fordi toalettet kun har naturlig ventilasjon, noe som ikke er tilstrekkelig etter
dagens standard.
Overflater:
Boligen har ulike overflater, med belegg på alle gulv unntatt badet, som har fliser. Veggene er dekket av
tapet i ulike utførelser, bortsett fra på badet, hvor det er våtromstapet. Takene er slette og malte.
Overflatene er vurdert skjønnsmessig, med tanke på hva som anses som normal bruksslitasje. Mindre
avvik, som stedvise hakk, sprekker og merker, må forventes i en brukt bolig og kommenteres derfor ikke.
Noe overflateoppussing må som regel påregnes ved kjøp av en brukt bolig.
Vinduer og dører:
Vinduer og balkongdører har rammer og karmer av treverk. De fleste vinduene har 2-lags energiglass fra
2004, som ble skiftet ut i regi av borettslaget. Unntaket er ett av vinduene på soverommet, som vender ut
mot inngangspartiet. Dette vinduet har 3-lags isolerglass fra 1985.
Hoveddøren er av teak og er en brann- og lydisolert dør av typen B30/DB40. Det er også installert
calling-anlegg til ytterdøren. Boligen har to balkongdører, hver til sin egen balkong/terrasse. Disse dørene
har 2-lags isoleringsglass fra 2004 og viser ingen vesentlig slitasje.
Det er finerdører til de fleste rom. Fra gangen til stuen er det en dør med glassfelt, og fra spisestuen til
kjøkkenet er det en foldedør. Dørene fremstår med normal funksjon og bruksslitasje i forhold til alderen.
Terrasse/balkong:
I front av boligen er det en østvendt terrasse på gateplan med utgang fra kjøkkenet. Terrassen har en
praktisk port som gir direkte tilgang fra gaten. Dekket på terrassen er av betongstein. Fasaden er kledd
med betong og liggende panel, og rekkverket består av en kombinasjon av betong og treverk.
På baksiden av boligen, vendt mot fellesområdene, ligger en stor, vestvendt balkong. Den er lys, luftig, og
har en flott utsikt mot fellesområdene. Balkongen har betongdekke med filt, og veggene er kledd med
betong og liggende panel. Rekkverket består av en kombinasjon av mur og treverk. Det er installert en
elektrisk markise, og det finnes en utvendig lampe. Alle overflater fremstår uten nevneverdig slitasje.
Ventilasjon:
Boligen har mekanisk avtrekk med et sentralt anlegg. Styringsenheten er sentral. Det er tiluft til enkelte
rom gjennom luftespalter i vegger, vinduer og dører. Luften i boligen oppleves som god.
Øvrig:
- Det er synlige avløpsrør i plast under vasker og benker på bad og kjøkken. Avløpsrørene leder til soilrør
(hovedavløpsrør) av støpejern.
- Leiligheten har kobber rør til alle rom, med stoppekran på toalettrom.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger følgende:
Landingsveien 116-120 - Boligblokk - Ferdigattest - 1976
Landingsveien 116-120 - Fasadeendring - Ferdigattest - 1988
Landingsveien 116-120 - Inngl balkonger - Approbasjon + henleggelse - 1991
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert november 1971. Disse samsvarer med dagens bruk
av boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
Sikringskapet er med automatsikringer. Hovedsikringer er på 40 Amp.
Spørsmål til eier
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 2019. En ny strømmåler er installert i
2019, og samsvarserklæringen er limt inn i skapet.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999? Ja
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank. Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Nei
OppvarmingOppvarming av boligen skjer ved hjelp av elektriske panelovner i de fleste rom. I tillegg er det en
reflektorovn plassert over døren på badet.
Under benken på kjøkkenet er det mulig å observere en OSO varmtvannstank på 120 liter. Tanken er
utstyrt med sikkerhetspose og antas å være mer enn 20 år gammel.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
I månedene mai, juni, september og november påløper det eiendomsskatt for enkelte leiligheter i
borettslaget. Dette fremkommer som egen spesifikasjon på felleskostnadene i disse månedene.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 170,-
pr.mnd.
Megler har ikke mottatt fordeling av felleskostnader fra forretningsfører, kun månedlig beløp.
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Borettslaget har for tiden en utredning på gang vedr. fremtidige rehabiliteringsoppgaver. Saker som
diskuteres er bl.a. vinduer, betongrehabilitering, ventilasjon m.m. Det skal utarbeides en
rehabiliteringsplan som nærmere beskriver nødvendige tiltak og kostnader. Det forventes låneopptak og
påfølgende økte fellesutgifter og fellesgjeld i årene som kommer. Se vedlagt innkalling til årsmøte 2024
for ytterligere informasjon om borettslagets økonomi og planer.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: OBOS01-98208202685
Type lån: Annuitet
Restsaldo: kr. 22.983.226,-
Restløpetid: 17 år 8 md.
Terminer per år: 12
Rente: 5,79%, flytende
Andel restsaldo: kr. 52.953,-
Kapitalkostnader: kr. 401,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 53.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.08.2024.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var på kr. 22 108 429. Budsjett for 2024 er kr. 21 600 000.
Driftskostnader i 2023 var på kr. 18 336 086. Budsjett for 2024 er kr. 18 570 500.
Årsresultat i 2023 var på kr. 2 667 644. Budsjettert årsresultat for 2024 er kr. 1 650 500.
Budsjettet er basert på uendrede felleskostnader for året 2024.
Forprosjekt fasade:
Generelt omfatter forprosjektet analyse av behov og forslag til tiltak for utbedring knyttet til følgende
områder:
1) Vedlikehold og utbedring av fasade og tak. Dette inkluder vurdering av utskiftning av samtlige vinduer
og balkongdører i borettslaget, muligens også til annen type vinduer/balkongdører enn vi har i dag (mer
vedlikeholdsfrie vinduer for eksempel), samt nye inngangsdører til leilighetene.
2) Generell kartlegging av mulige tiltak for energieffektivisering i borettslaget (for eksempel etterisolering
og ventilasjon) og muligheter for produksjon av fornybar energi via solceller. Dette punktet overlapper
delvis med første punkt og vil derfor sees i sammenheng.
3) Vurdering av vedlikeholdsbehov for parkeringshuset og vurdering av tilstand for vertikale vann- og
avløpsrør i borettslaget, inkludert tilkoblingsrør til kommunalt anlegg.
Se vedlagt innkalling til årsmøte 2024 for ytterliger info om prosjektet og arbeid i borettslaget.
Universell utforming:
Styret vil høsten 2024 invitere andelseierne til et beboermøte om universell utforming i borettslaget for å
spre og samle kunnskap, med mål om at flere kan bo lenger i egen bolig. Et naturlig neste skritt vil være å
samle inn mer kunnskap om priser og om aktuelle støtteordninger administrert av Husbanken og Oslo
kommune.
Vedlikeholdsplan 2024:
Styret planlegger ikke å utføre noen større vedlikeholdsaktiviteter i 2024. Det vil gjøres noe arbeid av type
løpende vedlikehold på uteområdene for reparasjon av råte og andre skader. Vi vil også følge opp tiltak
identifisert i rapport om lekeplasser, i rapport om universell utforming og tidligere rapport om brannsikring
i borettslaget. Utskiftning eller reparasjon av nedløpsrørene fra taket i parkeringshuset vurderes
gjennomført i år (var planlagt utført i 2023, men utsatt). For øvrig vil borettslagets hovedfokus i 2024 være
på å forberede neste steg etter forprosjektet (jf. tidligere avsnitt).
Brannsikkerhet:
Bygårdsservice AS utarbeidet våren 2023 en tilstandsrapport om brannsikkerheten i borettslaget, og flere
av de anbefalte tiltakene er blitt gjennomført det siste året. Blant annet ble slokkeapparater montert i alle
trappeoppganger i juni 2023, og røyklukene har fått service og er nå merket med nye skilt i
inngangspartiet til hver oppgang. Vi har dessuten etablert bedre rutiner for å holde brannkummene frie for
snø og is vinterstid. Tilstandsrapporten om brannsikkerhet inneholdt et sett anbefalinger som bør være
gjennomført i løpet av 2025. Anbefalingene gjelder blant annet ledelys i fellesarealene, nødlys i
garasjeanlegget og løsningen med søppelsjakter i alle oppganger. Styret er i dialog med Multiconsult om
hvordan disse tiltakene kan/bør utformes.
Se vedlagt innkalling til årsmøte 2024 for ytterligere informasjon om brannsikkerhet og arbeid i
borettslaget. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i gjeldende saker og planlagt arbeid i
borettslaget.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6599360
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 620 704,-
Som sekundærbolig Kr. 6 158 674,-
BorettslagBorettslag: Orebakken Borettslag, Orgnr: 950444932
Borettslaget består av 13 blokker og et parkeringshus og har i alt 429 andelsleiligheter. Dertil kommer
seks fellesrom (selskapslokale, trimrom, overnattingsrom/leiligheter for 9 gjester, to lokaler for
vaktmester/styre og et lokale som er under omgjøring til hobbyrom).
- Storstua er et lokale som kan leies til sosiale arrangementer av ulike slag. Storstua ligger til høyre for
inngangen til Landingsveien 86 på bakkeplan.
- Borettslaget har tre separate leiligheter som borettslagets beboere kan leie ved behov. Rommene ligger
i underetasjen i Landingsveien 110-114. Hvert av overnattingsrommene har eget bad. Rom 2 og rom 3
har også eget kjøkken. Leilighet 1 har sengeplass til 3 og leilighet 2 og 3 har sengeplass til 4-5.
- Treningsrommet har ulike treningsapparater og kan benyttes av borettslagets beboere etter
forhåndsbetaling. Årsavgiften for bruk av treningsrommet er kr. 500/år. Borettslagets eget trimrom ligger i
underetasjen i Landingsveien 112-114.
- Mellom blokkene i Landingsveien 114 og 116 ligger et område som borettslaget leier av Oslo
kommune. Området er seksjonert ut til parsellhager som beboere kan leie. Årlig leie fastsettes av styret.
Hver parsell er på ca. 26 kvm.
Rehabiliteringshistorikk i borettslaget:
2023 - Byttet til nytt låssystem for postnøkkel til alle oppgangene, byttet to dører til parkeringshus på
gavlsiden, reparasjon og vedlikehold av utemøbler/blomsterkasse mm i uteområdene og mindre
punktreparasjoner av betongfasaden/balkongene.
2022 - Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Ferdigstilt dreneringsarbeid.
2021 - Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Installasjon av brannvarslingsanlegg i fellesarealer og
seriekoblede brannvarslere i alle leiligheter. Startet dreneringsarbeider ved alle gavlvegger.
2020 - Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Installasjon av energieffektive lamper i alle fellesarealer
(oppganger og kjellere) med sensorstyring. Installasjon av nytt digitalt dørtelefonanlegg i alle oppganger.
Ferdigstilt installasjon av infrastruktur for lading av el- og hybridbiler i garasjeanlegget, samt etablering av
2
2019 - Utskifting av ødelagte vinduer og karmer, utskifting av hovedtavler i alle blokker m.m.
2018 - Utskiftning av heiser i høyblokkene.
2017 - Vedlikeholdsspyling av avløpsrør.
2017 - Nytt takbelegg på parkeringshuset.
2017 - Nye ventilasjonsvifter på tak og rens av ventilasjonskanaler i alle oppganger/leiligheter.
2014 - Fortsatt drenering rundt flere blokker.
2014 - Rydding av skog rundt blokker. Tilsåing av område foran LV 100-106
2014 - Rehabilitering av parkeringshus. 5 nye lysmaster. Rehabilitering av sider på blokkene.
Asbestplater fjernet.
2013 - Fortsatt rehabilitering av inngangsoverbygg. Drenering bak Landingsveien 66-72, foran
Landingsveien 106 og ved siden av Landingsveien 88.
2012 - Fortsatt rehabilitering av alle balkonger og inngangsoverbygg. Blokkenes vannmålere skiftet ut av
VA-etaten. Alle soilhatter på takene skiftet ut. Anskaffet ny oppvaskmaskin til dagligstuen. Utført
tettearbeider rundt rørgjennomføringer og langs gulv i tre underetasjeleiligheter etter
radonundersøkelsen. Reparasjon og rens av utebelysning.
2011 - Avsluttet og evaluert radonundersøkelsen. Foretatt supplerende måling i et par leiligheter og
kjellerrom. Videre reparasjonsarbeider på heismaskiner etter heisstans. Planert og tilsådd inntil
sandkasse ved Bamsehagen barnehage. Gravd opp og utbedret lekkasje fra vannledning nedenfor L.vn.
126. Større reparasjon av traktor etter motorhavari. Anskaffet ny tredemølle til trimrom og ny komfyr til
dagligstuen. Påbegynt rehabilitering av alle balkonger og inngangsoverbygg.
2010 - Foretatt branntetting mellom karm og vegg i alle entrédørene til leilighetene. Montert nye dørlukkere
på alle indre dører til oppgangene i lavblokkene. Skiftet ut enkelte av vannkranene utendørs. Oljet alle
treplattingene på uteområdet. Div. utbedringsarbeider på heismaskiner og styring etter heisstans.
Radonmåling i alle leiligheter som ligger helt eller delvis på grunnen eller over kryprom.
Styret har i 2020 innhentet en oppdatert tilstandsrapport fra OPAK og på bakgrunn av dette har styret
utarbeidet en prioriteringsliste for langsiktig planlegging og budsjettering ifbm. diverse
vedlikeholdsarbeid som vil gjøres i borettslaget.
Vedlikeholdsplanen for Orebakken har et tiårsperspektiv for størst mulig forutsigbarhet, samtidig som den
skal gi rom for akutte behov. Styret evaluerer vedlikeholdsplanen regelmessig opp mot den totale
prosjektbelastningen og økonomien til borettslaget. Det er et sterkt ønske blant beboerne i Orebakken om
at borettslaget unngår opptak av lån og ekstra økning av felleskostnader så langt det er mulig.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning
Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Dersom det er flere enn én som skal eie
boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Innmelding
koster kr. 500,- og årskontingent dekkes gjennom felleskostnadene.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets og OBOS medlemmer. Parallellavklaring er igangsatt. Ta
kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Fristen for OBOS til å gjøre forkjøpsrett gjeldende er 5 hverdager fra OBOS mottar skriftlig melding om at
bud er akseptert, men blir ofte avklart raskere enn dette.
Gebyr for forhåndsavklaring av forkjøpsretten er kr. 7 981,-. Dersom forkjøpsretten benyttes bortfaller
gebyret knyttet til forhåndsavklaring og det betales et likelydende beløp for å benytte forkjøpsretten.
Tekniske installasjoner- T-We er Telenors tilbud til beboere i vårt borettslag. Dette gir digitale TV-signaler med bedre lyd og bilde,
samt mulighet for en rekke interaktive tjenester. Alle leiligheter i borettslaget er utstyrt med en digital
dekoder (En T-We boks). Dette er inkludert i husleien.
- Telenor leverer også bredbånd gjennom den såkalte COAX-kabelen.
Alle leiligheter er utstyrt med en trådløs ruter og bredbånd med hastigheten 25/10MB inkludert i husleien.
Beboere som ønsker bredbånd med høyere hastighet kan bestille dette ved å ta kontakt med Canal
Digital.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr. Hunder og katter skal registreres hos styret og borettslagets dyreholdserklæring
skal underskrives. Dyreholdserklæringen betraktes som en del av husleiekontrakten. Dersom en ønsker
å holde mer enn en hund/katt må dette godkjennes av styret.
DiverseSelger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
AnnetHvitevarer følger ikke med.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Det er ikke fremlagt dokumentasjon som viser at radonmåling er utført i regi av borettslaget. I egen bolig
er det ikke påbudt å måle radonverdiene, men det anbefales. Ifølge kartdata fra NVE er radonfaren på
angitt adresse vurdert til moderat til lav risiko.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformål. Megler har innhentet reguleringskart med bestemmelser. Ta
kontakt med megler for nærmere informasjon.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger. Kontakt megler ved spørsmål.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 990 000,- (Prisantydning)
kr 52 953,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 042 953,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 052 134,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 060 384,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Visningshonorar (Kr.5 000)
Grunnpakke borettslag (Kr.18 765)
Markedspakke 1 (Kr.21 050)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (Kr.49 750,10)
Totalt kr. (Kr.111 965,10)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer50-24-0191
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingIn-Vest Eiendomsmegling AS
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Org. nr: 945064358
Griniveien 10
0756 Oslo
Tlf: 22 51 11 11
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Henrik Munkvold
SaksbehandlereHenrik Munkvold
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Eiendomsmegler
Mob: 90 66 91 67 / E-post: hmu@eie.no