EiendomPontoppidansgate 11C, 0462 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 221 Bnr. 101 Snr. 64 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 73 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 60 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 13 kvm
Antall soverom2
Byggeår1911
TomtFellestomt 29591 kvm
Pent opparbeidet tomt med asfalterte gangveier, busker, trær og beplantning og flere plantekasser
mellom blokkene. Felles sykkelparkering, barnevognsoppbevaring og moderne avfallssystem. Hyggelig
lekeplass og skjermet bakgård innerst på sameiets tomt med gressplen, sittebenker og lekeapparater
Prisantydning5 900 000
TilstandsrapportTakstmann: Tony André Andersen
Takstdato: 23.10.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 169 555,- pr. 29.10.24
Andel fellesformue: kr. 12 525,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 900 000,- (Prisantydning)
kr 169 555,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 069 555,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 151 720,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 069 555,-))
--------------------------------------------------------
kr 153 220,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 222 775,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 232 725,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 142,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererKabel-TV/fiber, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, drift, vedlikehold
og betjening av kapitalkostnader
Kommunale avgifterInkludert i felleskostnader.
EierHenrik Andersen
ParkeringBeboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetButikker og servicetilbud:
Det er flere koselige kafeer og restauranter som Sagene lunsjbar, Helt rått, Kaffegram, Kaffebrenneriet
m.v. i nærmiljøet. Nærmeste dagligvarebutikk er Coop Extra (rett over gaten). På Sagene Torg finner man
det meste av frukt og grønt. Ellers er Rema 1000 og Joker i umiddelbar nærhet, Joker har åpent hele
døgnet! Det finnes også klesbutikker, hudpleier, apotek m.m. i området. Nærmeste kjøpesenter er Storo
Storsenter som pr. i dag huser 130 butikker.
Utdanning:
Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på
Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er i nærhet. Ullevål Universitetssykehus ligger noen minutters gange
unna.
Treningstilbud:
SATS ligger midt i Sagene Ring et par minutter fra leiligheten. SATS er også på Storo storsenter. Myrens
Sportssenter på Torshov er et flott senter med lyse og luftige lokaler i Myrens Verksted. Her har man
tilgang til treningssenteret, OsloSquash, Klatreverket og Golfsenteret.
Rekreasjonsmuligheter og parker:
Akerselva er like ved, og her går det en hyggelig tursti langs elvebredden, ned til sentrum og til
Maridalen/Nordmarka med sine mange turmuligheter, sommer som vinter. Bydelen kan by på flere
fantastiske grøntområder som Akerselva Miljøpark, Myraløkka, Gråbeinsletta, Torshovparken,
Bjølsenparken og Voldsløkka. Ved Bjølsenparken ligger idylliske Bjølsen Kolonihage.
TomtFellestomt, 29591 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageSkoler:
Bjølsen skole (1-10 kl.) 6 min. gange, 0.5 km.
Lilleborg skole (1-7 kl.) 13 min. gange, 1 km.
Sagene skole (1-10 kl.) 12 min gange, 1 km
Vestre Aker skole (8-10 kl.) 18 min. gange, 1.5 km.
Fagerborg skole (8-10 kl.) 22 min gange.
Foss videregående skole 18 min. gange, 1.5 km.
Nydalen videregående skole 24 min. gange, 1.9 km.
Boligen sogner til Sagene Barneskole.
https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skolekrets-barneskole/
Barnehager:
Pontoppidan barnehage (0-6 år) 1 min. gange.
Dronning Louises barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
Maridalsveien barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
I henhold til nabolagsprofil.
Offentlig kommunikasjonMeget god offentlig kommunikasjon (ca. 950 bussavganger i døgnet) rett ved leiligheten. Som bl.a.
busslinje nr. 20 (Galgeberg - Skøyen), 34 (Ekeberg - Tåsen), 37 (Nydalen - Helsfyr) og 54 (Kværnerbyen -
Kjelsås). Trikk fra Torshov. Busslinje 54 har også avganger natt til lørdag og søndag. Busslinje 37 med
avganger hele døgnet! Flybussen til Gardermoen fra Arkitekt Rivertz' plass. Se rutetider på: ruter.no
InneholderLeiligheten ligger i 3. etg.,og inneholder: Entrè. kjøkken, stue, 2 soverom og bad/wc. Boligen disponererer
i tillegg 2 stk. loftsboder og 2 stk. kjellerboder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 73 m²
- BRA-i 60 m²: Entré, bad, kjøkken, to soverom, stue
- BRA-e 13 m²: 2 stk. kjellerboder og 2 stk. loftsboder.
Arealfordeling loftsboder:
Bod med et gulvareal på 4m². Det er kun 2,5m² som er måleverdig grunnet skråtak.
Bod med et gulvareal på 4,4m². Det er kun 2,5m² som er måleverdig grunnet skråtak.
Arealfordeling kjellerboder:
Bod på 4m².
Bod på 3,5m².
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteKlassisk bygård over 3 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1913 i kvartalsbebyggelse. Grunnmur i
naturstein/tegl. Yttervegger i murverk/tegl, fasader er pusset og malt. Saltak i trekonstruksjon tekket med
ny takstein.
INGEN TG3.
Bygningsdeler med TG2:
Bad - Overflater vegger og himling:
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen
eller byggematerialet er uegnet.
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende konstruksjonene.
Konsekvens/tiltak:
Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes.
Fuger bør skiftes ut.
Bygningsdelen fungerer med dette avviket. Oppgradering vil være naturlig ved modernisering av
baderommet.
Bad - Overflater gulv:
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
Svertesopp er registrert
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende konstruksjonene.
Konsekvens/tiltak:
Overflater må rengjøres.
Utskifting av fug i dusjsone må påberegnes.
Bad - Sluk, membran og tettesjikt:
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er
passert. Det er nå ingen symptomer på
funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en utsatt bygningsdel.
Konsekvens/tiltak:
Oppgradering vil være naturlig ved evt. modernisering. Det anbefales at det dusjes i dusjkabinett med
kontrollert rørføring til
sluk, inntil baderommet moderniseres.
Utvendig - Dører:
Alder i seg selv er definert som symptom på slitasje/utidsmessighet/svikt osv. Det gjelder samtlige
konstruksjoner, uansett alder og tilstand.
Det betyr at en bygningsdel og konstruksjon kan få TG2 på bakgrunn av høy alder men fortsatt være i en
brukbar tilstand og funksjon.
Bygningsdelers og konstruksjoners alder er i hovedsak vurdert ut fra Sintef sine levetidstabeller.
Etasjeskille og gulv mot grunn:
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Det er målt en høydeforskjell på 25mm gjennom stuen.
Konsekvens/tiltak:
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak
i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Rommene fungerer med det avvik som er beskrevet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Radon:
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Konsekvens/tiltak:
Radon målinger blir anbefalt de fleste plasser for å danne seg et bilde av situasjonen angående risiko
knyttet til eventuelt radon eksponering. Det
kan ikke utelukkes at det kan finnes forhøyede verdier. Målinger er eneste reelle mulighet for påvisninger.
I borettslag og sameier pleier dette å gjøres som et felles tiltak.
Pipe og ildsted:
Selger opplyser at det er dårlig trekk i pipen.
Konsekvens/tiltak:
Det må påberegnes mer tilluft til boligen ved fyring i peisovnen. Åpning av vinduer etc.
Innvendige dører:
Døren til soverommet tar i karm og har behov for justering.
Det påpekes slitte terskler og eldre dører/kamer.
Konsekvens/tiltak:
Det bør foretas tiltak på enkelte dører.
Bygningsdeler med TG-IU:
Bad - Hulltaking:
Det er ikke utført hulltaking da dusjsonen grenser til murvegg/yttervegg og fast innredning. Dette er i
henhold til gjeldende forskrift. Det ble rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktindikator
(Protimeter SM) på befaringen, og det var ingen indikasjoner på fukt.
Fuktsøk gir kun en indikasjon og må ikke oppfattes som en garanti for baderommet. Gulv måles ikke.
Elektrisk anlegg:
Takstmannen har kun utført forenklet kontroll på anlegget.
Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller
registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik
kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede
kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet
undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Sammendrag selgers egenerklæring:
Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Svar: Ja
Kommentar: Lekkasje fra varmtvannsbereder i 2020. Utbedret omgående med nye koblinger
Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Svar: Ja
Kommentar: Periodevis dårlig trekk i peis
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: Malermester Jens Petter Lunde AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Felles rehabilitering av tak og piper i sameiet, utført i 2016 for bygningen
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: ØS Elektro (2016) Boligelektrikeren AS (2023 og 2024), Elektriker Gruppen (2024)
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Installere nye kurser ved oppussing kjøkken, stue og gang (ØS Elektro), ny
stikkontakt og termostat varmekabler bad (Boligelektrikeren) og stikkontakter
soverom (Elektriker Gruppen).
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om
lavspenningsanlegg)?
Svar: Ja
Kommentar: Foreligger samsvarserklæring for alt arbeid utført i eiertiden
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Svar: Ja
Kommentar: Kontroll utført i 2017
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Svar: Nei
Kommentar: Sameiet har vedtatt totalt 8 ekstraordinære nedbetalinger av fellesgjeld i 2025
og 2026. Estimert beløp for denne seksjonen utgjør 10 558 NOK per innbetaling.
StandardFor utfyllende teknisk standard, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument for boligblokken, attestert 30.12.1916.
Ferdigattest for sammenslåing av leiligheter datert 02.05.1994.
Ferdigattest for utvidelse av baderom badert 03.01.2006.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingOppvarming fra peisovn i stuen. Ellers elektrisk oppvarming.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderTotale felleskostnader pr. Månedlig intervall: 4 142,00,-
Herav:
Felleskostnader: kr 3 738,00,-
Kabel-tv: kr 404,00,-
Sameiet vedtok på årsmøte 2024 å betale ned halvparten av selskapets fellesgjeld over en periode på to
år. Hver
seksjon vil faktureres kvartalsvis for sin del fordelt etter brøk.
Det foreslås at beløpet som skal nedbetales er 84.460 kr, slik at de 8 terminbeløpene hver vil bli på 10
558 kr.
Faste løpende kostnaderKjøper må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt
andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldBank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208093096
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,95%
Restsaldo: kr 51 473 394,00,-
Innfrielsesdato: 30.03.2053
Type rente: Flytende rente
Kapitalkostnader: kr 1 140,39,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 169 555,00,-, pr. 29.10.24.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Til seksjonseiere i sameiet - nedbetaling av fellesgjeld:
Vi viser til tidligere korrespondanse angående årsmøtevedtaket om nedbetaling av sameiets fellesgjeld.
Flere seksjonseiere har uttrykt ønske om å nedbetale hele beløpet i én betaling. Vi informerer om at
faktura vil bli sendt ut samtidig med øvrige fakturaer i februar 2025. For beløp henviser vi til tidligere
utsendt oversikt. Seksjonsnummer for den enkelte leilighet fremgår av salgsprospektet eller kan finnes i
grunnboken hos Kartverket.
Det har oppstått noe forvirring rundt løsningen, så her kommer noen presiseringer:
1.
Lånet: Lånet som skal nedbetales er ikke knyttet til en administrasjonsordning. Dette betyr at når sameiet
betaler inn ekstraordinært på lånet, vil reduksjonen i fellesgjelden fordeles på hele sameiet etter brøken.
Sameiet vil derfor betale inn på lånet i like store beløp for hver betaling, slik at reduksjonen i fellesgjeld
blir rettferdig hver gang.
2.
Betaling: Dersom en seksjon velger å betale hele beløpet i februar, vil ikke seksjonen ha halvert sin
fellesgjeld med det samme. Det er således ingen besparelser ved å betale alt i én omgang. Rådgiver i
OBOS vil føre en oversikt over hvem som har betalt alt i én omgang, og pengene vil holdes på sameiets
konto og betales inn ved hver av de åtte terminene. Vi tilbyr løsningen fordi vi har forståelse for at det kan
være lettere å betale inn alt i én omgang.
3.
Eierskifter: Ved eierskifter i perioden før alle betalinger er gjennomført, må det opplyses i prospektet
dersom hele beløpet er betalt, og det må foretas et oppgjør mellom kjøper og selger av seksjonen.
Med vennlig hilsen,
Bendik Hjort OBOS Eiendomsforvaltningr.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 76464003
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 402 141,-
Som sekundærbolig Kr. 5 328 135,-
SameieSameie: Det Rivertzske Sameiet, Orgnr: 993529346
I 2009 ble det Rivertzske Sameiet opprettet og består av 311 boligseksjoner og 7 næringsseksjoner.
www.rivern.no
Sameiet har egen driftsleder: Espen Bergan, post@rivern.no.
Sameiet benytter Vibbo.
Dugnad må påregnes.
Drift:
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige
driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han
følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan
kontaktes på: post@rivern.no
Sameiet benytter seg av forskjellige spesialiserte leverandører av tjenester. Vi presiserer at
seksjonseiere ikke skal kontakte disse leverandørene selv, og anmoder om at alle henvendelser skal gå
til driftsleder.
Rudolfsen vaktmestertjenester tar seg av enkelte vedlikeholdsoppgaver ved behov. De tar seg også av
bortkjøring av hensatte gjenstander på sameiets område. Dessverre er dette tidvis en stor utgiftspost for
fellesskapet.
Gårdreform står for snømåking og strøing.
En hjelpende Hånd er en ny leverandør i sameiet, og skal stå for plenklipping, beskjæring av busker og
trær, samt fjerning av løv.
Absolutt Rent er også en ny leverandør, og blir ansvarlig for trappevask og matter i oppgangene.
Sameiet har nylig inngått rammeavtale med henholdsvis rørlegger og elektriker, med rabatterte priser
som også skal komme seksjonseiere til gode ved privat oppussing. Mer informasjon om dette vil komme
på hjemmesidene våre.
Dyrkingskassene på fellesområdet:
Dersom man ønsker å være med i dyrkingsgruppa og kanskje sikre seg en kasse på sikt, finner man
informasjon her: www.facebook.com/groups/riverndyrking
Barnevognsoppbevaring:
Styret mener det er viktig å kunne tilrettelegge for at de som får barn kan bli boende i River'n.
Barnevognskurene har blitt tatt godt imot av flere, og ønsker du tilgang til skuret kan du kontakte
driftsleder.
Inngangsdører:
Individuell utskifting av inngangsdører til leilighetene: Styret opplyser at ingenting kan gjøres med
inngangsdørene til leilighetene uten at det er forhåndsgodkjent av styret. I utgangspunktet er det lagt til
rette for at alle dørene skal være like / har samme utforming. Der enkelte sameiere opplever problem
tilknyttet sin dør, må det sendes en søknad til styret, hvis eventuell utskifting ønskes.
Vinduer:
Ta kontakt med driftsleder vedrørende utskiftning av vinduer, arbeider som påvirker ventilasjonsanlegget
og en del oppussingsarbeid. Husk at du må gjøre deg kjent med sameiets vedtekter og ordensregler.
Driftsleder har fullmakt fra styret til å godkjenne søknader fortløpende. Mer info finnes på
www.rivern.no/soknader/
Følgende ble vedtatt på årets generalforsamling;
Det ble vedatt på årets generalforsmaling at alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av
2025 og 2026 nedbetale 50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr. 31.12.2024.
Nedbetalingen skal innbetales over 8 like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn
pengene med hjelp av OBOS Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil
belastes seksjonseier med morarenter fra forfall og til betaling skjer.
Omfordeling av kostnader ved trappevask:
Det ble vedtatt at utgifter til trappevask skal fordeles mellom seksjonseierne i tråd med den enkelte
seksjonseiers sameiebrøk. Egen post for trappevask fjernes fra husleiegiroene og bakes inn i sameiets
felleskostnader på lik linje med øvrige driftskostnader.Dette vil medføre en liten økning i
felleskostnadene. Denne økningen løper fra 1. august og er tatt høyde for i opplyste felleskostnader på
seksjonen.
Utearealer:
Vi er stolte over sameiets utearealer, og at de blir finere år for år. Dyrkekassene for 2024 er fordelt, men
man kan stille seg på venteliste på facebook.com/groups/riverndyrking Denne sommeren setter vi i gang
med et lite prøveprosjekt med å anlegge blomstereng på et lite område rett ved Espen sitt kontor. Vi håper
det skal kunne være et lite bidrag i jobben med å tilrettelegge for flere insekter.
Oppussing av ganger:
Resterende oppganger har blitt satt på pause grunnet økte kostnader i forbindelse med tak- og
piperehabiliteringen. Styret vil i løpet av året vurdere om det er mulig å fortsette oppussingen i 2024, og
om det da vil gjøres en ny vurdering i prioriteringen av oppgangene.
Internkontroll elektro:
I desember 2022 gjennomførte Elvia tilsyn i 9 av våre 49 oppganger. Det ble totalt avdekket 38 avvik som
vi ble pålagt å utbedre. I tillegg ble vi pålagt å etablere et internkontrollsystem. Sofienberg elektro har nå
utbedret og lukket alle avvikene, gjennomgått de resterende 40 oppgangene hvor Elvia ikke hadde tilsyn,
og etablert et veldig godt system for internkontroll som driftsleder nå benytter seg av.
Utskiftning av varmtvannsberedere:
I januar sendte vi ut informasjon om økning i egenandel fra 10 000 til 12 000 ved bruk av sameiets
forsikring hos Gjensidige. Økningen skyldes i hovedsak alle skadene vi har hatt som følge av lekkasje fra
varmtvannsbereder, og vi anmodet alle som har varmtvannsbereder i benkeskap på kjøkkenet om å
skifte ut denne. Styret er glade for at 24 seksjoner så langt har benyttet seg av tilbudet vi hentet inn, dette
vil bidra til å redusere antallet skadesaker i fremtiden.
Renovering utført før sameiet ble opprettet i 2009:
Innvendig renovering:
I 2005 ble det igangsatt et betydelig prosjekt mht. rehabilitering av bad, etablering av ventilasjon over tak
og sammenslåing av 1-roms leiligheter etc. Dette arbeidet ble til dels meget omfattende. Arbeidene ble
avsluttet i 2008.
Innvendig renovering er utført på følgende tidspunkter for de enkelte bygningene:
Våren 2005: P14, P15, S52.
Høst 2005: P11, P12 oppgangene A og B, P13 oppg. A
Vår 2006: S54, S56
Høst 2006: P13 oppg B og C, U65, T14
Vår 2007: T16, T18, U63
Høst 2007: U67, P10
Vår 2008: K7, P12 oppg. C
Fasaderenoveringen av bygningsmassen:
Fasaderenoveringen er godkjent av byantikvaren i det eiendommene står oppført på den "gule liste" som
bevaringsverdig.
2006: Arbeidene med fasaderenoveringen ble fullført med de siste 5 bygningene, Stockflethsgate 52, 54,
56 og Pontoppidansgate 10 og 11.
2005: Fasaderenoveringen ble utført for fire bygninger, Thurmannsgt. 14 og 16, samt Pontoppidansgt. 12
og 13.
2004: Pontoppidansgate 14 fullført.
2003: Pontoppidansgt. 15 fullført.
2002: Fasaderenoveringen utført for: Kierschowsgate 7, Uelandsgate 63, Uelandsgt. 65, Uelandsgt. 67
og Thurmannsgt. 18.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
DyreholdDyrehold er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra styret. Hunder må ikke luftes på selskapets grøntområde.
Husdyr skal føres i bånd på selskapets område. iht. husordensreglene. Søknad sendes styret.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Følgende er registrert på eiendommens grunnboksblad:
1924/993507-1/105 Erklæring/avtale
11.10.1924
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/522591-1/105 Erklæring/avtale
01.12.1969
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/522595-1/105 Erklæring/avtale
01.12.1969
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Lysverker.
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/794385-1/200 Best. om adkomstrett
01.10.2008
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:221 Bnr:230
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/792991-1/200 Seksjonering
30.09.2008
opprettet seksjoner:
snr: 64
formål: Bolig
sameiebrøk: 59/17911
2008/794313-1/200 Best. om adkomstrett
01.10.2008
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Eier av leilighet skal påse at eventuell leier er kjent med husordensregler og vedtekter før kontrakt for
utleie opprettes. Styret skal godkjenne all utleie eller utlån av leiligheten (jfr. selskapets vedtekter).
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Bygningen står på byantikvarens liste over bevaringsverdige bygninger (gul liste)
Pågående saker i området:
Saksnummer 202112293: Kristiansands gate 1 - Oppføring av balkonger.
Saksnummer 202317686: Arkitekt Rivertz Plass - Oppgradering av baner for basketball samt etablering
av ny padelbane og lekeplass.
Saksnummer 202112578: Kierschows gate 17 - Oppføring av midlertidig besøksdrivhus - Geitmyra
skolehager.
Saksnummer 201711927: Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn -
Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å
omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og
friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur-
og naturmiljø m.m. Hensikten er åsikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg iet lengre
tidsperspektiv. Planforslagets tørrelseog utnyttelse har utløst kravtil planprogram med
konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater
og strøk.
Saksnummer 201719253: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster -
Detaljregulering. Bymiljøetaten foreslår å oppgradere Stavangergata med bredere fortau og opphøyde
sykkelfelt.
Saksnummer 201814722: Voldsløkka idrettspark - Dialogfase - Idrettsanlegg.
Oslobygg KF foreslår å omregulere sørvestre del av Voldsløkka fra friområde til idrettsanlegg med et nytt
bygg med tre store haller, en oppgradert 11-erbane og en ny 7- erbane. Forslaget sikrer ikke fullverdig
erstatningsareal iht. Rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planleggingen
(RPR). Det nye bygget kan være inntil 28 m høyt, 116 meter langt og 38 meter bredt. Planen sikrer ikke
bevaring av eksisterende trær eller annen vegetasjon.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 900 000,- (Prisantydning)
kr 169 555,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 069 555,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 151 720,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 069 555,-))
--------------------------------------------------------
kr 153 220,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 222 775,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 232 725,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.2 650)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 3 500,- pr. stk. Privatvisning halv pris (Kr.3 500)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Foto (Kr.4 000)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.7 900)
Fastprovisjon (Kr.45 000)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Tilstandsrapport (Kr.9 550)
Totalt kr. (Kr.116 093)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0241
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen
SaksbehandlereLiv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no