EiendomFurnesvegen 67, 2318 HAMAR
MatrikkelAndelsnr. 109 Orgnr. 951101907 i Hamar kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 58 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 10 kvm
Antall soverom1
Byggeår1959
TomtFellestomt 1743 kvm
Prisantydning1 900 000
TilstandsrapportTakstmann: Christian Ryberg
Takstdato: 28.08.23 12:33
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 52 000,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 35 527,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 1 900 000,- (Prisantydning)
kr 52 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 952 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 953 200,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 961 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 327,- pr. mnd.
Herav:
Oppvarming 1.140,-
Felleskostnader 4.787,-
Kabel-tv 400,-
Inkludert i posten "felleskostnader": Forretningsførsel, felles drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring,
kommunale avgifter, varmt tappevann, nedbetaling fellesgjeld m.m.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av OBOS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierAnna Kristine Bjørneseth
ParkeringParkering på borettslagets felles parkeringsplass. Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetSentral beliggenhet i et veletablert boligområde ikke langt fra sentrum. Herfra er det ca. 1 km til
sentrumskjernen med alle sine fasiliteter og servicetilbud. Med den sentrumsnære beliggenheten er det
umiddelbar nærhet til alt Hamar har å by på. Innenfor en radius på ca. 1 km finner man gågata, flere
dagligvarer, spisesteder og restauranter, uteliv, vinmonopol, apotek, klesbutikker, sportsforretninger, flere
kjøpesenter, bank, post mv.
Nærbutikker finner man ca. 300 m fra leiligheten. Det er ca. 900 m til CC Stadion med CC mat og en
rekke andre butikker. Til IKEA er det ca. 7 km, og det er enkelt å komme seg dit ved hjelp av offentlig
kommunikasjon. bussholdeplassen ligger rett utenfor.
Ankerskogen idrett- og svømmehall ligger rett ved, hvor det også er store friarealer med fine
treningsmuligheter. Videre er det flotte tur- og rekreasjonsområder ved Ankerskogen og langs Mjøsas
bredder. Svært godt kollektivtilbud med busstopp for byss rett utenfor døra.
TomtFellestomt, 1743 kvm
Bakgården er opparbeidet med plen og noe beplantning. Asfaltert gårdsplass og interne gangveger.
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderAreal og fordeling:
1. etasje: 55 m² BRA / 55 m² BRA-i
Kjeller: 3 m² BRA / 3 m² BRA-e
Følgende rom er inkludert i BRA-i:
Gang/entré, bad/vaskerom, stue/kjøkken, soverom og bod.
Følgende rom er inkludert i BRA-e:
Bod. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
I tillegg har boligen følgende TBA (terrasse- og balkongareal):
10 m²
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Christian Ryberg:
Boligens vinduer er for det meste skiftet etter byggeåret. Vinduer med trekarmer og 2 -og 3-lags
isolerglass. Glassenes produksjonsår er: 2013 og
1984. Terrassedør i tre med 2-lags isolerglass. Utvendige overflater i alu/metall. Glassenes
produksjonsår er: 2013. Boligen har terrasse/platting med tilkomst fra stue. Platting med
belegningsstein. Levegg og rekkverk av trekonstruksjoner. Etasjeskiller av betong-/lettbetongdekke.
Kort oppsummert tilstandsgrad fra tilstandsrapport utført av takstmann:
Det er gitt TG2 på:
- Andre utvendige forhold: Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for
fellesdeler i bygget.
- Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
- Innvendige dører: Skade/perforering i dørblad
- Overflater Gulv > Bad/vaskerom: Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet
hvor vann ikke vil gå til sluk. Lekkasjevann hindres av terskel på dusjhjørne til fritt å renne til sluk.
- Sluk, membran og tettesjikt > Bad/vaskerom: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på
membranløsningen.
- Sanitærutstyr og innredning > Bad/vaskerom: Det er påvist skader på innredning.
- Kjøkken > Overflater og innredning > Stue/kjøkken:Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning
utover normal slitasjegrad. Kjøkkenet har ventilator med omluft (kullfilter).
- Tekniske installasjoner > Vannledninger: Det mangler tettemuffer i enden av varerør på rør-irør- system.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapporten som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det
er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved
eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BoderDet disponeres en bod i kjeller.
StandardVelkommen til Furnesvegen 67 og denne hyggelige 2-roms leiligheten. Leiligheten ligger i byggets 1.etg
og har en fin planløsning. Den inneholder entré/gang, et soverom, kjøkken med åpen løsning mot
spisestue og stue, flislagt bad/vaskerom og en innvendig bod. Det er også én ekstra bod i kjeller. Fra
kjøkken/stue er det utgang til en herlig terrasse med belegningsstein. Leiligheten har i all hovedsak en
standard fra 2013 og fremstår for det meste med en normal bruksslitasje. I Furnesvegen 67 bor du meget
sentralt til på Ankerløkka, like utenfor Hamar sentrum. Her har du gangavstand til det meste av fasiliteter.
Du ankommer leiligheten i en lys entré/gang med plass til å henge av seg yttertøy og sette av seg sko.
Leiligheten har en herlig stue som er åpen og luftig med plass til sofagruppe, tv-seksjon og spisestue.
Innenfor stuen er det en innvendig bod på ca. 4 kvm. Det er også satt inn praktisk garderobeløsning for
ekstra oppbevaring,
Kjøkkenet har åpen løsning mot spisestuen/stuen som gir en meget god romfølelse. Selve
kjøkkeninnredningen er i en hvit utførelse med laminerte skrog og mdf-fronter. Laminerte benkeplater
med nedfelt oppvaskkum. Kjøkkenet er utstyrt med nedfelt platetopp og integrert stekeovn. Det er opplegg
for oppvaskmaskin og plass til kjøleskap.
Badet ligger med adkomst fra entréen og er pent flislagt med keramiske fliser på vegger og flislagt gulv
med varmekabler. Rommet er innredet med heldekkende servant, gulvstående toalett og dusjhjørne med
skyvedører. Det er opplegg for vaskemaskin.
Lyst og hyggelig soverom med plass til dobbeltseng. Godt med plass til oppbevaring i dobbelt
garderobeskap og et skoskap.
Fra stuen er det adkomst til en innvendig bod på ca. 4 kvm. Den innvendige boden kan også benyttes
som leilighetens hjemmekontor.
Det disponeres også en bod i kjeller.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 23.11.2013 som omhandler ferdigattest for ombygging til 14 nye
leiligheter på eiendommen: gnr 1, bnr 1660. Stort frittliggende boligbygg på 3 og 4. etg.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen (i forbindelse med ombygging) datert i 2012. Disse
samsvarer med dagens bruk av leiligheten
Elektrisk anleggBoligen har 230v elektrisk anlegg fra 2013. Skjult anlegg/spredenett i boligen. Sikringsskap plassert i
bod. Innmat med 9 kurser inkl hovedbryter (40A) og overspenningsvern. Kurser med jordfeilautomater.
Kursfortegnelse og dokumentasjon foreligger.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingOppvarming vannbåren radiatorvarme via fjernvarmesystem. Elektrisk gulvvarme på bad.
Dersom beboelsesrom ikke har oppvarmingskilde ved visning, følger dette heller ikke med boligen.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
EiendomsskattEiendomsskatt er inkludert i felleskostnadene
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 327,-
pr.mnd.
Herav:
Oppvarming 1.140,-
Felleskostnader 4.787,-
Kabel-tv 400,-
Inkludert i posten "felleskostnader": Forretningsførsel, felles drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring,
kommunale avgifter, varmt tappevann, nedbetaling fellesgjeld m.m.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderUtover det som er nevnt under "Felleskostnader" og/eller "kommunale avgifter" påløper kostnader til for
eksempel strøm, fyring/brensel, innbo-forsikring og innvendig vedlikehold.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har ett lån i OBOS.
Lånenr.: OBBK01-98207783285.
Type: Annuitet.
Restgjeld: 1.319.289,-
Restløpetid: 23 år 10 md
Rentekostnader: Flytende på 6,20%
Andel fellesgjeld: 52 000,-.
Ovennevnte vilkår er hentet fra opplysninger fra forretningsfører datert 28.08.24.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjelden
ÅrsregnskapBorettslaget hadde et positivt årsresultat på kr 79 229 for 2023. Borettslagets disponible midler utgjorde
kr 858 090,- per 31.12.2023.
Forsikring med polisenummerBorettslagets bygningsmasse er forsikret med fellespolise i Tryg Forsikring med polisenummer
6598111. Hver enkelt andelseier må selv skaffe innboforsikring.
FormuesverdiFormuesverdi er ikke fastsatt, men fastsettes av Likningskontoret etter en beregningsmodell om
hensyntar om boligen er en såkalt "primærbolig" (der boligeier er bosatt iht. Folkeregisteret) eller
"sekundærbolig" (andre boliger man eier). Formuesverdi for primærbolig vil normalt utgjøre ca. 25 % av
den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil likningsverdi
normalt utgjøre ca. 90 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For mer
informasjon, se www.skatteetaten.no.
BorettslagBorettslag: Ankerløkka Borettslag, Orgnr: 951101907
Borettslaget består av 35 andelsleiligheter.
Styret i Ankerløkka borettslag har i løpet av året inngått ny avtale med Telenor hvor vi har fått byttet ut rutere
og TV-bokser til nye modeller og fått noe rabatt på abonnementene våre, noe som hindret en stor økning i
prisene som var varslet. I tillegg har vi mottatt nabovarsel om at det kommer til å starte et byggeprosjekt
rett på andre siden av Furnesvegen, noe som kan føre til tidvis bråk pga. byggearbeidet fra dette starter
opp.
Større vedlikehold og rehabiliteringer:
- 2014: 2 stk nye ytterdører, maling av trapperom og korridorer samt utskifting av lamper både inne og ute.
- 2011: Oppgradering av felles bad/fliser.
- 2007: Oppgradering el-anlegg.
- 1992: Nye endredører.
- 1990: Asfalt.
- 1985-86: Etterisolering/skiftet vinduer/plater.
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning, som
kan ses hos meglerforetaket. Fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av
beslutninger foretatt i borettslagets styre og/eller generalforsamling. Felleskostnadene justeres normalt
1-2 ganger årlig ihht. til renteendringer, generelle kostnadsendringer og endringer i tjenestetilbud.
StyregodkjenningKun fysiske personer (ikke selskap) kan være andelseiere i borettslaget. Man kan ikke eie eller ha
eierandel i mer enn én andel. Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse
blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er forkjøpsrett på borettslagets andeler. Andelseierne i borettslaget, dernest øvrige medlemmer av
OBOS, har forkjøpsrett. Forkjøpsrett avklares i etterkant av budaksept og prosessen tar ca. 10-20 dager.
Det gjøres oppmerksom på at det påløper gebyr til forretningsfører på kr 7 981,- for den som benytter
forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerDet er felles abonnement på TV/Internett for borettslaget og dekoderen vil følge salget.
Fastmonterte lamper av privat karakter, medfølger ikke boligen.
Kun integrerte hvitevarer medfølger i handelen.
Se for øvrig vedlagte løsøreliste. Det gis ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på
medfølgende teknisk utstyr/tilbehør/løsøre
DyreholdDet er ikke tillatt å holde husdyr i borettslagets leiligheter.
DiverseDet gjøres oppmerksom på at eiendomsmegler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes
pålegg fra E-Verk.
Der er observert brun pelsbille i en leilighet i borettslaget. Borettlaget er i dialog med skadedyrsfirma for
tiltak. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterBorettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
Følgende er tinglyst på borettslagets eiendom:
- Dagboknr. 38710, tinglyst den 15.01.2014. Gjelder avtale om plassering av åpent søppelskur.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst fra offentlig veg.
Borettslagets eiendomsmasse er tilknyttet kommunalt vann- og avløpsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen
ReguleringEiendommen omfattes av kommuneplanens arealdel 2018-2030, planid. 20170001. Området
eiendommen ligger i er avsatt og utnyttet til boligbebyggelse. Eiendommen ligger innenfor hensynsone
for radon, krav vedrørende infrastruktur og krav om felles planlegging (H810_14 - soner hvor det er
ønskelig fra kommunens side å legge til rette for fortetting). Delarealer ligger innenfor rød og gul
støysone.
Eiendommen omfattes av kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer innenfor byvekstgrensen,
planid. 20110002. Selv om eiendommen ligger innenfor plangrensen, så ligger ikke eiendommen
innenfor hensynssoner eller bestemmelsesområder i selve planen.
Det er vedtatt detaljreguleringsplan for Øvre Ankerløkka som ligger på andre siden av Furnesvegen. Det
må påregnes støy og støv i byggeperioden.
Eiendommen grenser til furnesvegen 71-73, hvor det er vedtatt detaljreguleringsplan, med planid
084800. Planforslaget skal legge til rette for boliger i form av blokkbebyggelse med tilhørende
uteoppholdsareal, og mulighet for å drive tjenesteyting eller forretning i første etasje. Det må påregnes
støy og støv i byggeperioden.
Kopi av planer fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 1 900 000,- (Prisantydning)
kr 52 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 952 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 953 200,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 961 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke borettslag (Kr.7 500)
Markedspakke 2 (Kr.25 000)
Oppgjør (Kr.6 900)
Visningshonorar (Kr.2 950)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 215)
Provisjon: (35 000)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer22-23-0064
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHamar Eiendomsmegling AS
EIE Ringsaker
Org. nr:916933568
Brugata 3
2380 Brumunddal
Tlf: 62 50 71 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler André Høgsveen
SaksbehandlereAndré Høgsveen
EIE Ringsaker
Eiendomsmegler
Mob: 97 59 20 32 / E-post: anh@eie.no
Trude Stina Hval Ekeberg
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 90 15 56 60 / E-post: tse@eie.no