I henhold til informasjon fra Moss kommune datert 26.02.2024 omfattes eiendommen av reguleringsplan "Høienhaldgate 1, 3, 5, 7, 9, og Nyquistsgate 8 og 10" med formål gatetun, gang-/sykkelvei, felles grøntareal, boliger, felles parkeringsplass, felles lekeareal og felles avkjørsel, vedtatt 15.06.1989 med plannr.217. Eiendommen omfattes i tillegg av kommuneplan "Kommuneplanens arealdel 2021-2032" med formål grav- og urnelund nåværende, vedtatt 24.03.2021 med plannr. KP3002.
Kommunedelplan under arbeid "Kommuneplan Sentrum" med status planlegging igangsatt, plannr.463.
Eiendommen ligger i gul støysone iht. T-1442 og i avvikssone for "ras- og skredfare".
I forbindelse med utbyggingen av ny jernbane og veitrasè er det pågående arbeider i front av bebyggelsen. Dette i regi av BaneNor. Det må påregnes "byggestøy" inntil prosjektet er ferdigsstilt.
Høienhald-blokkene (grønt tak) ligger over området der jernbanekulverten kommer. Nummer 7 i midten, nummer 5 til høyre.Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR.
Det er trygt å bo i leilighetene, men behov for reparasjoner må forventes.
Anleggsarbeidene for byggegropen i Kransen vil for alvor begynne første halvår i 2024, med grunnforsterkning og installasjon av støttevegger. Bane NOR antar utgraving av byggegropen kan starte fra slutten av 2025. Det antas videre at den tunge anleggsperioden i Kransen vil vare til 2028.
Setningsutsatte bygg
Tross omfattende tiltak, klarer vi trolig ikke å unngå en senkning av grunnvannsnivået ved Høienhaldgata 5 og 7. Byggene er direktefundamenterte, og setningsutsatt.
I anleggsperioden på rundt fire år, er det heller ikke til å komme bort fra at det vil bli utfordringer knyttet til støv, støy, lys og anleggstrafikk. Vi ønsker ikke å underslå at dette kan bli en stor belastning.
Dette er bakgrunnen for at Bane NOR tilbyr oppkjøp. Det er en frivillig ordning, og ikke et grunnerverv.
Høienhaldgata 5
Målinger tyder på at bygget har satt seg skjevt inntil cirka 5 centimeter i løpet av sin levetid, og at det uavhengig av Bane NORs aktiviteter har vært en setningsutvikling for bygget. Siden 2018 og til i dag er det målt setninger på cirka 2 centimeter.
Det forventes at arbeidene fra 2024 vil medføre tilleggssetninger på 10-30 centimeter (for hele bygget, differansen i hver leilighet blir mindre) som med stor sannsynlighet vil medføre skader i leilighetene, som dører og vinduer som blir vanskelig å åpne og lukke, riss i gulv og vegger, sprekker i fliser, utfordringer med avrenning til sluk på bad, m.v.
Høienhaldgata 7
Målinger tyder på at bygget har satt seg skjevt inntil cirka 2 centimeter i løpet av sin levetid, og at det uavhengig av Bane NORs aktiviteter har vært en pågående setningsutvikling for bygget. Siden 2018 og til i dag er det målt setninger på cirka 2 centimeter.
Det forventes at arbeidene fra 2024 vil medføre tilleggssetninger på 10-20 centimeter (for hele bygget, differansen i hver leilighet blir mindre) som med stor sannsynlighet vil medføre skader i leilighetene, som dører og vinduer som blir vanskelig å åpne og lukke, riss i gulv og vegger, sprekker i fliser, utfordringer med avrenning til sluk på bad, m.v.
Høienhaldgata 9
Bane NORs målinger viser at Høienhaldgata 9 har satt seg minimalt fra 2018 til i dag. Våre beregninger viser også at setningene for Høienhaldgata 9 ventes å bli betydelig mindre enn for Høienhaldgata 5 og 7. Det skyldes lokalt bedre grunnforhold under bygget, samt at bygget ligger klart lenger fra byggegropa enn Høienhaldgata 5 og 7.