Bilde 1 av Vidars gate 13BBilde 2 av Vidars gate 13B
Digital salgsoppgave
Vidars gate 13B

0452 OSLO • OSLO kommune

Prisantydning

kr 2 390 000

Fellesgjeld: kr 93 157Omkostninger: kr 6 936Totalpris: kr 2 490 093
Attraktivt næringslokale | Stort vindu mot Brageveien | Fantastisk beliggenhet rett ved Idioten
Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Forretningslokale
Eierform
Aksje
Etasje
1
Fellesutgifter
kr 4 751 / Mnd
Prisantydning
kr 2 390 000
Omkostninger
kr 6 936
Fellesgjeld
kr 93 157
Totalpris
kr 2 490 093
Fellesformue
kr 14 754
Byggeår
1931
Tomt
Eiet tomt 550 m²
Matrikkel
knr. 0301, gnr. 217, bnr. 457
Oppdragsnummer
4240116
card-default

Ingrid Svenneby-Opsahl

Eiendomsmegler / Partner
Les om Ingrid
Visninger

Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.

Meld din interesse til megler her

Meld interesse for visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 2 390 000,-
Andel av fellesgjeldkr 93 157,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Noteringsgebyr pantedokument forretningsførerkr 3 600,-
Transportgebyrkr 1 596,-
Flyttegebyrkr 1 500,-
  
Totalpris kr 2 490 093
Eiendom

Vidars gate 13B, 0452 OSLO



Matrikkel

Gnr. 217, bnr. 457, aksjebrevnr. 596-610 i AS Vidarsgate 13 med orgnr. 931 086 707 i Oslo kommune.



Eiendomstype

Forretningslokale / Butikk



Eierform

Aksje



Areal

Totalt bruksareal: 24m²

- BRA-i 20m²: Entré, kontor, kjøkken og toalettrom

- BRA-e 4m²: Kjellerbod målt opp til 3,6m² (avrundet til 4m² i rapporten)


Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av dette lokalet.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Tomt

550,00 m² eiet


Eiendommen ble etablert ved overføring av matrikkeldata fra tidligere registre. Det kan variere hvor gode disse dataene er med hensyn til fullstendighet og nøyaktighet. I enkelte tilfeller kan grensepunkt og grenselinjer mangle helt eller delvis, eller være feil registrert. Arealavvik kan således forekomme, og hverken selger eller megler kan ansvarliggjøres for dette.



Prisantydning

2 390 000



Totalpris inkl. omkostninger

kr 2 390 000-, (Prisantydning)


Omkostninger:

kr 240,00,- (Pantattest kjøper)

kr 3 600,00,- (Noteringsgebyr pantedokument forretningsfører)

kr 1 596,00,- (Transportgebyr)

kr 1 500,00,- (Flyttegebyr)

--------------------------------------------

kr 2 396 936,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)

--------------------------------------------

kr 2 396 936,- (Totalpris inkl. omkostninger)



Beskrivelse

Klassisk bygård fra 1931, hvorav det i første etasje er næringslokaler og øvrige etasjer består av boligseksjoner. Lokalet har inngang fra gateplan og byr på store vindusflater mot Brageveien, noe som gjør lokale gunstig for butikkvirksomhet. Lokalet har et areal på 20m² (BRA-i), i tillegg til en kjellerbod på 4m² som disponeres av gjeldende næringsseksjon. Med et stort åpent areal, hybelkjøkken og toalett er dette glimrende for mindre bedrifter. Lokalet holder en god standard, men har noe behov for overflateoppussing.


Lokalet er i dag leid ut med en standard leieavtale for næringslokaler (brukte/"som de er"-lokaler) kontrakt fra foreningen for næringseiendom, 5. utgave 06/16. Leieforholdet løper fra 01.12.2023 til 01.12.2024, hvoretter leieforholdet opphører uten oppsigelse med mindre annet er avtalt. Leien er satt til kr 9.500,- og inkluderer da de månedlige fellesutgiftene til aksjeselskapet.



Parkering

Det er beboerparkering i området. Ved godkjent beboerparkeringssøknad kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.

Priser beboerparkering, indre by, 2024:

- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr 5.950 for ett år

- Motorsykkel og moped: kr 2.975 for ett år

- El-bil: kr 2.000 for ett år

- El-motorsykkel og el-moped: kr 1.000 for ett år


Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/



Beliggenhet

Eiendommen har en fantastisk beliggenhet i et av Oslos mest attraktive boligområder. Her bor du rett ved Stensparken og med nærhet til den idylliske parken på St. Hanshaugen med andedam, uteservering og diverse arrangementer. Like ved ligger parker som Idioten med sin flotte akebakke og med leke- og idrettsplass, Bislet Bad, Oslos hyggeligste tennisbane ligger bare en lang forehand unna.


I nærområdet finnes en rekke servicetilbud som dagligvarebutikker, apotek, vinmonopol, bakeri, samt spesialbutikker som Gutta på Haugen, Pascal, Oslo Raw og spisesteder som Smalhans, Kolonialen, Geita, Arte Pazza og Java. Det er umiddelbar nærhet til Kiwi og Coop Extra.


Kort gange til St.Hanshaugen, Bislett, Majorstuen, Sentrum og Bogstadveien. Det er også tett nærhet til Blindern, Forskningsparken, Høgskolen i Oslo, Veterinærhøgskolen, Tannlegehøyskolen, Ullevål- og Lovisenberg sykehus.


Meget gode kollektivforbindelser i nærområdet. Det er kun 3 minutters gange til trikkeholdeplassen i Stensgata (linje 17 og 18) som raskt tar en til sentrum, Oslo S og Grünerløkka, eller Blindern og Rikshospitalet/Gaustad. Buss 20, 21 og 37 stopper rett i nærheten og dekker store deler av byen. Flybussen går fra Bislett stadion, kun noen minutters gange fra boligen.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Inneholder

Lyst og pent næringslokale (butikk/handel) med entré, kontor, kjøkken og toalettrom.



Byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra EK Takst AS v/Thomas Espolin-Kahrs, datert 30.09.2024. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:


Tilstandsgrad 2 (TG2 - avvik som kan kreve tiltak) |

Vinduer:

Forventet levetid for et vindu er 20 til 30 år ved riktig montering, vedlikehold og bruk. TG2 settes grunnet alder.


Radon:

Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.


Toalettrom > Overflater og konstruksjon:

Toalettrommet har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS 3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1.


Tilstandsgrad 2 (TG2 - avvik som ikke krever umiddelbare tiltak) |

Utvendige dører:

En vanlig ytterdør har som regel en levetid på 20 til 40 år. En dør som er over 20 år gammel har dermed brukt opp omtrent halvparten av forventet levetid, og får derfor TG2 på grunn av alder.


Bygning, generelt |

Bygningen har saltak som antas å være tekket med takplater.

Fasaden består av pusset og malt teglsteinsmur.

Vinduene har tolags isolerglass.

Ytterdøren er profilert og malt, med en isolerglassrute og sprosser.


Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Ovennevnte punkter er hentet fra rapporten, men er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Standard

Kjøkken |

Kjøkkenet er et enkelt hybelkjøkken fra IKEA, med en innredning bestående av både overskap og underskap. Overskapene er av nyere dato, montert i 2021. Kjøkkenet har en nedfelt vaskekum i stål og et frittstående kjøleskap under benkeplaten. Mellom overskap og underskap er det fliser som gir et praktisk og stilrent utseende. Kjøkkenet har ingen mulighet for matlaging, da det ikke finnes egen kokesone eller komfyr. Dersom det er ønskelig å montere en kokesone i fremtiden, vil det være nødvendig å installere et korrekt avtrekkssystem.


Toalettrom |

Toalettrommet inneholder et nyinstallert kverntoalett med integrert kvern og pumpe som leder avløpsvannet til soilrør. Toalettet ble byttet ut av autorisert rørlegger våren 2024 (foreligger kvittering på arbeidet). Grunnen til installasjon av kverntoalett er at enheten ikke har soil- eller avløpsrør med tilfredsstillende dimensjon.


Innvendige overflater |

- Gulvoverflater: Malt laminat eller gulvbord, og på WC er det ubehandlet laminat.

- Veggoverflater: Malte plater og plater med malt glassfiberstrie.

- Himlingsoverflater: Malte gipsplater, og i hoveddelen er det utenpåliggende spotteskinner.


Oppgraderinger |

Kontroll og utbedring av det elektriske anlegget i 2021

Nytt toalett i 2024.

Nye lamper ble installert i 2021.

Boden ble hvitmalt i 2024.


For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.



Elektrisk anlegg

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.



Oppvarming

Lokalet har sentral oppvarming via fjernvarme, med radiatorer som varmekilder.


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn G er vedlagt salgsoppgaven.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjeselskapet.



Eiendomskatt

Forretningsfører opplyser at det ikke er ilagt eiendomsskatt for gjeldende aksje for inneværende år.


Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.



Felleskostnader

Fellesutgifter: kr 4 751 per 24.09.2024.

Bredbånd, varmtvann og fyring, renter og avdrag, vaktmestertjenester, felles husforsikring, kommunale avgifter, andre driftsutgifter m.m.


Felleskostnadene er fordelt på følgende måte:

- Renter og avdrag: kr 47,-

- Renter og avdrag: kr 500,-

- Renter og avdrag: kr 244,-

- Felleskostnader: kr 3.960,-


Fellesgjeld |

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 2.775.329,- pr. 24.09.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 93.157,- pr. 24.09.2024.

Andel fellesformue er kr. 14.754,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Fellesgjelden har følgende betingelser:

Lånenummer: 11461621 2, Husbanken

Serielån, 2 terminer per år.

Rentesats per 24.09.2024: 4.68% pa.

Antall terminer til innfrielse: 11

Saldo per 24.09.2024: 415.547

Andel av saldo: 15.983

Første termin/første avdrag: 01.09.2005 ( siste termin 01.03.2030 )


Lånenummer: 94927071740, Handelsbanken

Annuitetslån, 12 terminer per år.

Rentesats per 24.09.2024: 5.94% pa.

Antall terminer til innfrielse: 297

Saldo per 24.09.2024: 2.359.782

Andel av saldo: 77.175

Første termin/første avdrag: 01.07.2024 ( siste termin 01.06.2049 )



Faste løpende kostnader

Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:


Strøm |

Selger informerer om en strømkostnad som ligger på ca. kr 350,- per måned inkludert nettleie (nettleie ca. kr 120,- og strøm ca. kr 230,-).

Den årlige kostnaden vil variere fra husstand til husstand, samt strømpriser.


Felles husforsikring |

Eiendommen er p.t. forsikret i If Skadeforsikring NUF. Kostnaden dekkes av de månedlige fellesutgiftene.

Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.



Forsikring med polisenummer

If Skadeforsikring NUF med polisenummer SP0000568753.



Annet

Kort utdrag fra selgers Egenerklæringsskjema |

Pkt. 2: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?

24/7 Rørleggervakten installerte nytt kverntoalett (kvittering foreligger).


Pkt. 5: Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?

I følge tidligere eier ble det i 2015 påvist fukt i kjelleren. Dette ble utbedret og fjernet samme år, i regi av styret. Det påvirkede området var på motsatt side av gården for både lokalet og tilhørende kjellerbod. I følge styret benyttes det alltid faglærte håndverkere.


Pkt. 6: Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f.eks. dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?

Det har vært fyringsforbud, det er nå opphevet. Pipeløpene ble undersøkt og utbedret av Skorsteinsspesialisten AS, i regi av styret, vår/sommer 2024.


Pkt. 11: Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?

Se pkt. 5 ang. utbedret fukt i 2015.


Pkt. 12: Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?

Trappetrinn av stein ved inngangsdøren sitter løst. I 2021 utførte kommunen arbeid på gateplan utenfor inngangen til oppgang 13B, og det medførte at det oppsto et synkehull utenfor inngangen. Styret meldte dette til kommunen og det ble reparert.


Pkt. 13: Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?

Elektroentreprenør Leithe & Christiansen AS: Kontroll og oppgradering av sikringsskap, samt etablering av nye stikkontaker ved kjøkkenkroken.


Pkt. 13.1: Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?

Elsikkerhetsdokumentasjon (Nelfo-rapport) på utført arbeid fra Elektroentreprenør Leithe & Christiansen AS.


Pkt. 14: Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?

Kontroll ble utført i forkant av utbedringene nevnt i pkt. 13.


Pkt. 18: Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?

Området Gamle Veterinærhøyskolen er i en pågående reguleringsprosess og skal i følge kommunen åpnes ytterligere og bli et dynamisk og levende område i bydelen. Dette inkluderer planlagt etablering av Deichmanske bibliotek (2024/2025), ny campus for Oslo Nye Høyskole, kunstneratelier, restaurant med mer. Se Oslo kommunes hjemmeside for mer informasjon.


Pkt. 25: Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om?

Forrige eier bygget kasser med åpning for varme i toppen, som skjuler radiatorene. Radiatorene må luftes jevnlig, kassen kan åpnes i toppen for tilgang til lufteventilene.


Pkt. 28: Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?

Det ble observert rotter i bakgården i 2021, styret gikk til innkjøp av flere søppelkasser og oppfordret til god avfallshåndtering. Det har ikke vært ytterligere problemer med dette som vi er kjent med.


Selgers Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.


AS Vidarsgate 13, orgnr. 931 086 707

Forretningsfører: Oslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF)

Aksjelaget har  23 boligenheter og 3 forretningslokaler.


Vaktmester og renhold: Selskapet har avtale om vaktmester- og renholdstjenester med Bygårdsvaktmesteren.

Bredbånd/fiber: Selskapet har avtale med Telia som leverer fiber.

Tinglyst servitutt på aksjelagets eiendom: Det ble i 1962 gjort avtale med Sivilforsvaret om samlingsplass for rodevakt i Vidars gate 13 i alt 22kvm.


Styret har i perioden 2023-2024 hatt fokus på: Utbedringer og oppgraderinger av fellesområder, nødvendig vedlikehold, modernisering av felles anlegg (strøm, internett, lys m.m.), reduksjon av kostnader (herunder reforhandlinger av nesten alle avtaler), fyringsforbud, tiltak for å bedre kultur og trivsel i nabolaget, avholdt dugnader og mye, løpende arbeid på eget initiativ for å sikre trivelige fellesområder. I dialog med styreleder informeres det om at aksjeselskapet har planlagt utbedring av glasstakene i oppgangen på høsten. Kostnaden er forventet å bli i overkant av kr 300.000 som er tenkt finansiert uten økning av felleskostnader i henhold til styreleder. Ny dørtelefon er noe styret skal se på. Dersom det blir aktuelt må det finansieres gjennom økning av banklånet som vil medføre noe økning i felleskostnader. Foreløpig oversikt over kostnadsbildet informerer styreleder at ikke foreligger.


Utdrag fra husordensregler |

- Det foreligger et flyttegebyr på kr. 1.500,-. Gebyret skal betales av de som flytter inn/ut for å dekke skader på maling, puss, rekkverk mm. i felles trapperom.

- Det skal være ro i leiligheten og ellers i huset mellom kl. 23.00 og kl. 07.00 samt søn- og helligdager.


Utdrag fra vedtekter |

- Pkt. 4: Juridiske personer kan ikke erverve aksjer tilknyttet bruksrett til bolig i andre tilfeller enn de som følger av borettslagsloven §4-2. Erverv av aksjer er betinget av samtykke fra selskapets styre. Øvrige aksjonærer har ikke forkjøpsrett til aksjer som skal avhendes eller for øvrig skifte eier.

- Pkt. 5: Aksjeeier kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av bruksenheten til andre.

- Pkt. 11: Selskapet har lovbestemt panterett i aksjene med prioritet foran alle andre heftelser for krav om felleskostnader og andre krav som følger av selskapsforholdet.


Årsregnskap |

Aksjelaget hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr 1.521.072, utgifter på kr 1.764.360 og et negativt årsresultat på kr 348.522. For inneværende regnskapsår er det budsjettert med inntekter på kr 1.677.538, utgifter på kr 1.446.613 og et årsresultat på kr 19.849. Regnskapet og øvrige dokumenter for aksjelaget kan fås ved henvendelse hos megler.


Styregodkjennelse og forkjøpsrett |

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.


Andelen er ikke beheftet med forkjøpsrett.


Utleie |

Utleie er regulert av boligselskapets vedtekter. Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap, og i aksjelagets vedtekter punkt 3-2. Med styrets godkjenning og iht. vilkårene i aksjelagets vedtekter kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.


Eiendommen er p.t. utleid.

Leieforholdet opphører uten oppsigelse 01.12.2024.

Månedlig leie er satt til kr 9.500,- inkludert månedlige fellesutgifter.



Forpliktelser, rettigheter og servitutter

Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. Foruten om andel fellesgjeld, overdras aksjen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i aksjelagets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. vedtektenes §11 har aksjelaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G.


1898/900550-2/105 25.10.1898

REGISTRERING AV GRUNN

Denne matrikkelenhet utskilt fra:

KNR: 0301 GNR: 217 BNR: 282


1898/903282-1/105 25.10.1898

ERKLÆRING/AVTALE

Bestemmelse om benyttelse


1953/309919-1/105 18.12.1953

BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.


1966/309106-1/105 24.05.1966

BRUKSRETT

Rettighetshaver: Sivilforsvaret



Vei/vann/kloakk

Eiendommen har adkomst via offentlig vei.

Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.



Regulering

Eiendommen er i hovedsak regulert til bolig med tilhørende anlegg iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.07.1977. Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn). Ytre deler av eiendommen (mot gaten) er regulert til gatetun/gågate iht. reguleringsplan 3483, datert 17.02.1983. Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.


Pågående plan- og byggesaker i området |

Saksnr. 202207037 - Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Sykkeltrasé

Hensikten med reguleringsplanen er å oppgradere sykkelfelt i deler av Ullevålsveien og Sognsveien til sykkelanlegg etter Oslostandard for sykkeltilrettelegging. Samtidig skal hensynet til møteplasser, HC-parkering og varelevering ivaretas. Planforslaget ble sendt til offentlig ettersyn 10.04.2024.


Saksnr. 202458660 - Sofies gate 88 A-B

I juli 2024 ble det sendt inn en bekymringsmelding vedrørende støttemuren i Sofies gate 88 A-B. Plan- og bygningsetaten har satt ny frist til 27.09.2024 for å komme med en redegjørelse for status på støttemuren.


Saksnr. 202455875 - Vidars gate 13

I mai 2024 fikk Vidars gate 13A tillatelse til rehabilitering av fire skorsteiner. Det ble sendt søknad om ferdigattest 12.09.2024.


Utvikling av Den gamle Veterinærhøgskolen

Den gamle Veterinærhøgskolen på Adamstuen eies av Oslobygg KF og Linstow. Kommunen kjøpte eiendommen som et ledd i å gjøre Oslo til en grønnere, varmere, mer skapende by med plass til alle, målsettinger som deles av Linstow. Nå jobber Oslobygg KF og Linstow med å skape aktivitet, utvikle og åpne opp eiendommen, med tjenester og aktiviteter til glede for alle i byen. De har sammen definert innsatsområder for utviklingen til helsefremmende sted, en bærekraftig bytransformasjon, synergier fra flerfunksjonalitet, samt samarbeid og involvering for en levende utvikling. Se https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/utvikling-av-den-gamle-veterinarhogskolen/#gref for mer informasjon.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest |

Det foreligger expeditionsdokument datert 22.03.1934 og byggetegninger datert 1929. Et expeditionsdokument  er forsiden av byggesaksmappen fra oppføringstidspunktet. Det vil i ettertid ikke bli gitt ferdigattest på bygninger som er oppført før 1998, jf. lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 21-10 5. ledd. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.


Byggetegninger fra kommunen datert 1929, viser at det er foretatt bruksendringer i boligens hoveddel etter byggeår. I butikklokale er det satt inn et toalettrom og hybelkjøkken. Slike bruksendringer, som ikke endrer forutsetningen for kommunens opprinnelige godkjennelse, er som utgangspunkt ikke søknadspliktige. Det foreligger følgelig ingen godkjennelse. Den bygningssakkyndige opplyser at rommene tilfredsstiller dagens tekniske krav. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.



Overtagelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld

kr 2 390 000-, (Prisantydning)

kr 93 157,- (Andel fellesgjeld)


Omkostninger:

kr 240,00,- (Pantattest kjøper)

kr 3 600,00,- (Noteringsgebyr pantedokument forretningsfører)

kr 1 596,00,- (Transportgebyr)

kr 1 500,00,- (Flyttegebyr)

--------------------------------------------

kr 2 396 936,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)

--------------------------------------------

kr 2 396 936,- (Totalpris inkl. omkostninger)



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum samt evt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Oppdragsnummer

4240116



Oppdragsnummer

4240116



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En eiendom/et lokale som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Hvitvasking

Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering



Avdeling

Valkyrien Eiendom AS

EIE Valkyrien

Org. nr 930 299 308

Bogstadveien 66 B

0366 OSLO

Tlf: +47 97 55 10 00



Ansvarlig megler

Ingrid Svenneby-Opsahl

Eiendomsmegler / Partner

Mob: +47 99 49 12 75 / E-post: iso@eie.no



Saksbehandlere

Kjetil Ustad

Eiendomsmegler / Salgsleder / Partner

Mob: +47 41 47 42 26 / E-post: kus@eie.no



EIE vekst

EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Vidars gate 13B
0452 OSLO
Vidars gate 13B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: