Prisantydning | 6 900 000,- |
Pantattest kjøper | 240,- |
Tingl.gebyr skjøte | 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument | 500,- |
2,5% dokumentavgift | 172 500,- |
TOTALPRIS | 7 073 740,- |
Industrigata 69, 0357 OSLO
Etasje: 1
gnr. 214, bnr. 144, snr. 1 i Oslo kommune.
Kontor
Eierseksjon
Totalt bruksareal: 117m²
- BRA-i 115m²
- BRA-e 2m²
1. etasje:
- BRA-i 71m²: Entré, kontor og kjøkken
- BRA-e 2m²: Toalett i gang oppmålt til 1,76m², avrundet til 2m² i rapporten
Kjeller:
- BRA-i 44m²: Innredet rom og lagerrom med sluk
Merk at innredet rom i kjeller ikke er godkjent til varig opphold. Se "Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest" for nærmere informasjon.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av dette lokalet.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
eiet 429,00m²
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.
6 900 000
kr 6 900 000-, (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 172 500,00,- (Dokumentavgift)
kr 240,00,- (Pantattest kjøper)
kr 500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
--------------------------------------------
kr 7 073 740,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------
kr 7 073 740,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Klassisk bygård fra 1932 som består av næringslokale i 1. etasje og boligseksjoner i øvrige etasjer. Lokalet har inngang fra gateplan med store vinduer ut mot Industrigaten. Kontorlokalet strekker seg over to plan, hvor 1. etasje har en lys og hyggelig atmosfære med flere kontorplasser og tekjøkken. Underetasjen benyttes til møterom og kontorplasser, samt lagerplass med stålsluk. I 2015 ble det satt inn en peisovn i 1. etasje som varmer godt på kjøligere arbeidsdager.
Det medfølger ingen parkering til lokale.
Det er beboerparkering i området. Ved godkjent beboerparkeringssøknad kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser beboerparkering, indre by, 2024:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr 5.950 for ett år
- Motorsykkel og moped: kr 2.975 for ett år
- El-bil: kr 2.000 for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: kr 1.000 for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
Næringslokalet ligger i et attraktivt og urbant boligområde på Majorstuen i Oslo, med gangavstand til alt man trenger av fasiliteter. Området er kjent for sitt tilbud av kaffebarer, bakerier, restauranter og delikatesseforretninger, samt eksklusive spesialforretninger innen klær og mote. Bogstadveien, en av Norges mest populære handlegater, ligger rett rundt hjørnet. Det er også kort vei til grønne parker og offentlig kommunikasjon.
Majorstuen er knutepunkt for kollektivtrafikk med kort avstand fra næringslokalet. Nærmeste holdeplass er Bogstadveien trikkeholdeplass ca. 5 minutters gange fra næringslokalet. Her går trikkelinje 11 (Kjelsås-Majorstuen) og 19 (Ljabru-Majorstuen). Ellers går det trikk og buss fra Bislett som bare er få minutters gange fra næringslokale. Majorstuen T-banestasjon er ca. 10 minutters gange fra næringslokale. Her finner du i tillegg natt- og flybuss. Se ruter.no for nærmere avgangstider og holdeplasser.
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Lyst kontorlokale over to plan der du i 1. etasje har entré, kontor, kjøkken og toalettrom, samt at det er innredet rom og lagerrom i underetasjen. Merk at underetasjen er ikke godkjent til varig opphold.
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra EK Takst AS v/Thomas Espolin-Kahrs, datert 07.01.2025. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Tilstandsgrad 2 (TG2 - avvik som kan kreve tiltak) |
Vannledninger:
TG2 settes på grunn av alderen på vannrørene. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert.
Avløpsrør:
TG2 settes på grunn av alderen på avløpsrørene. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert.
Bygning, generelt |
Saltak i trekonstruksjon med platetekking.
Veggene har murkonstruksjon. Fasade/kledning er pusset mur.
I kjelleren er det innadslående vinduer med 3- lags isolerglass, som fungerer som nødutgangsvinduer. I 1. etasje er det vinduer mot bakgården med 2-lags isolerglass fra 2020, mens vinduene mot gateplan (Industrigata) er 2-lags isolerglass fra 2011.
Hoveddøren er malt og er av typen brann- og lydisolert dør (B30/DB35). Døren er utstyrt med dørkikkert og sikkerhetslås. Det er også et callinganlegg til gateplan. Mot baktrappen er det en malt ytterdør, og fra baktrappen til kjellerlokalet er det en brann- og lydisolert ståldør med dørpumpe.
Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Ovennevnte punkter er hentet fra rapporten, men er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Kjøkken |
Stilrent tekjøkken fra 2010 som kombinerer tidløs design med praktisk funksjonalitet. De glatte frontene og benkeplaten i laminat gir et elegant og minimalistisk uttrykk. Kjøkkenet er utstyrt med oppvaskmaskin, platetopp og mikrobølgeovn. Nedfelt i benkeplaten er det en vask.
Toalett |
Toalettrommet fra 2010 ligger praktisk plassert i fellesgangen og gir et rent og velholdt inntrykk. Rommet er utstyrt med et vegghengt toalett, samt en vask med tilhørende oppbevaringsskap. Komforten er ivaretatt med stråleovn, som sørger for en lun og behagelig atmosfære året rundt. Gulvene og deler av veggoverflatene er flislagte.
Innvendige overflater |
- Gulvoverflater: Gulvbelegget består av både tepper og fliser. I kjelleren er gulvet slipt betong med varmekabler, med noen synlige utenpåliggende rør
- Veggoverflater: Veggene er malte og slette
- Himlingsoverflater: Takene er dekket med slette, malte plater med downlights, samt lys- og lyddempende plater
Oppgraderinger |
I 2015 ble følgende utbedringer gjort:
I kjelleren ble gulvet senket, lagt varmekabler, malt og innsatt tekjøkken. Kloakkrør ut til offentlig anlegg ble rehabilitert, samt at det ble satt inn nye vinduer og ny ventil i veggen. Kontorene ble malt og fikk teppe på gulv. Det ble lagt inn lydabsorbenter og ny belysning, to vinduer mot bakgård ble satt inn. Rehabilitering av pipe ble også gjennomført i dette tidsrommet.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Lokalene har ulike varmekilder, inkludert en Mitsubishi varmepumpe i kontorlokalene i 1. etasje, en varmegivende peisovn fra 2015, samt varmekabler i kjellerkontoret.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Selger har forsøkt å utarbeide en energiattest, men grunnet næring gikk den ikke igjennom. Boligen er med det ikke energimerket. Interessenter gjøres oppmerksom på at de på selgers regning kan få laget energiattest innen ett år etter at avtalen om salg av eiendom er inngått. Det kan bety at eiendommen har dårligste energiklasse som tilsvarer rød G.
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.
Gjeldende seksjon er ilagt kr 7.102 i eiendomsskatt for inneværende år.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Fellesutgifter per måned: kr 2 500 som inkluderer forsikring, trappevask og måking.
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:
Strøm |
Selger informerer om et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca. 14.320 kwh. pr. år.
Felles husforsikring |
Eiendommen er p.t. forsikret i Gjensidige Forsikring. Kostnaden dekkes av de månedlige fellesutgiftene.
Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.
Forsikringsselskap Gjensidige Forsikring - polise nummer 90535014
Sameiet Industrigt. 69 Oslo, Orgnr: 991 723 560
Regnskapsførselen er i henhold til kontrakt utført av Hammersborg Regnskaps- og Innbetalingsservice AS (HBRI), som er et datterselskap av OBOS BBL. Styret fungerer som sameiets forretningsfører.
Sameiet består av 5 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner, og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 279/977 .
Forretningsfører informerer at det ikke er registrert lån for selskap per 02.01.25.
Andel fellesformue er kr 7.647,- pr. 31.12.2023.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett |
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel. Seksjonen er ikke beheftet med forkjøpsrett.
Utdrag fra Vedtekter, datert 13.12.24 |
- §2: Seksjonen kan ikke skilles fra deltagerinteressen i sameiet. Hver sameier har hjemmel til sin seksjon, med rett til bruk av den leilighet eller det næringslokalet som er knyttet til bruksenheten.
- §3: De andre sameierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet.
Utdrag fra Husordensregler |
- Pkt. 3: Alle beboere oppfordres til å opptre hensynsfullt overfor de øvrige seksjonseierne. Det skal være stille i sameiet på hverdager mellom kl. 22.00 og 07.00, samt lørdager og søndager mellom kl. 23.00 og 08.00.
- Pkt. 6: Boligselskapet har innført bestemte områder for parkering og kjøring av motorkjøretøy. Kjøring og parkering på gårdsplasser, gang- og sykkelveger er ikke tillatt, bortsett fra nødvendig nyttekjøring.
Kort utdrag fra selgers Egenerklæringsskjema
Pkt. 3: Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
I naboeiendommen nr. 71.
Pkt. 4: Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Oppgradering av tilkobling til offentlig avløp. Arbeidet ble utført av Oslo kommune.
Pkt. 6: Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Nytt pipeløp oppgrader ca 2016.
Pkt. 20: Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen?
Areal i kjeller er ikke omsøkt som kontor men godkjent seksjonert seksjonert. Vi søker om endret bruk for det store rommet fra bod til kontor 10.01.2025.
Selgers Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1931/990757-1/105 17.02.1931
ERKLÆRING/AVTALE
Best. om felles gårdsplass
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 214 BNR: 144
1931/990758-1/105 17.02.1931
ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 214 BNR: 144
1968/503633-1/105 26.02.1968
BESTEMMELSE OM VEG
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 214 BNR: 144
1981/506229-1/105 22.06.1981
ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om bruksendring
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Overført fra: KNR: 0301 GNR: 214 BNR: 144
2004/74197-2/105 29.10.2004
ERKLÆRING/AVTALE
Denne seksjon har tilleggsdel - bygning.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2004/74197-1/105 29.10.2004
SEKSJONERING
Opprettet seksjoner: SNR: 1
Formål: Næring
Sameiebrøk: 313/817
Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter.
Gjelder seksjon nr. 1.
2012/789102-1/200 25.09.2012
RESEK/DELING AV SEKSJON
Oppdeling av: SNR: 1
Formål: Næring
Sameiebrøk: 313/817
Formål/sameiebrøk for denne seksjon: SNR: 1
Formål: Næring
Sameiebrøk: 279/817
2012/789102-2/200 25.09.2012
RESEK/ENDRING FORMÅL/BRØK/TILLEGGSDEL
Endring av Formål/sameiebrøk: SNR: 1
Formål: Næring
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 279/817
2014/324154-1/200 24.04.2014
RESEK/TILLEGGSSEK
Nye seksjoner: SNR: 9
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 80/977
SNR: 10 Formål: Bolig
Sameiebrøk: 80/977
FORMÅL/SAMEIEBRØK FOR DENNE SEKSJON: SNR: 1
Formål: Næring
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 279/977
2021/181244-1/200 12.02.2021 21:00
RESEKSJONERING
SNR: 1
Formål: Næring
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 279/977
VEDERLAG: NOK 0
Omsetningstype: Uoppgitt
Endring av fellesareal
Endring av tilleggsdel
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.07.1977. Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn). For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til bebyggelse og anlegg (nåværende) i kommuneplanens arealdel, datert 23.09.2015. Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Pågående plan- og byggesaker i området |
Saksnr. 202460159 - Industrigata 65A og B
I oktober 2024 ble det gitt tillatelse for rehabilitering av tre piper, i Industrigata 65A og B.
Saksnr. 202107111 - Åsaveien 2
I mai 2024 ble det gitt igangsettingstillatelse for del 1, som omfattet lettriving og konstruktiv riving med tungmasser. Rammetillatelsen datert 14.12.2022 omfatter bruksendring av televerksbygning til bolig, med fasadeendring.
Saksnr. 202456186 - Fagerborggata 11A
I oktober 2024 ble det gitt rammetillatelse for bruksendring og fasadeendring i Fagerborggata 11A. Bruksendringene omfatter deler av loft til rom for varig opphold, hvor det vil bli oppført to vinduer på takfasaden mot nord og utskiftning av eksisterende takvinduer.
Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter/ utvikling i nærområdet må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin saksinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest |
Det foreligger expeditionsdokument datert 10.12.1920 og byggetegninger datert 09.12.1930. Et expeditionsdokument er forsiden av byggesaksmappen fra oppføringstidspunktet. Det vil i ettertid ikke bli gitt ferdigattest på bygninger som er oppført før 1998, jf. lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 21-10 5. ledd. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Øvrige dokumenter på eiendommen:
- Ferdigattest datert 02.01.2012 som omhandler bruksendring av lokale fra næringsvirksomhet til bolig
- Rammetillatelse datert 23.04.2012 som omhandler fasadeendring (endre et vindusfelt av glassbyggersten til vindu i 1. etasje mot Industrigaten). I 2018 sendte Plan- og bygningsetaten ut et brev med informasjon at rammetillatelsen er gått ut på gyldighet, samt at tiltaket regnes som søknadspliktig. Saken er ikke søkt om ferdigattest. Evt. søknad om godkjenning av tiltaket i tråd med dagens bruk skjer for kjøpers regning og risiko. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning. Kjøper overtar risikoen for evt. ulovlighetsoppfølging fra kommunens side.
- Ferdigattest datert 03.03.2016 som omhandler bruksendring av tidligere produksjonslokaler til kontor i del av 1. etasje
- Ferdigattest datert 26.01.2016 som omhandler rehabilitering av skorsteiner
- Ferdigattest datert 18.10.2018 som omhandler utskifting av glassbyggestein til vindu i Industrigata 69
- Ferdigattest datert 03.07.2023 som omhandler installasjon av brannvarslingsanlegg
Byggetegninger fra kommunen datert 1930, viser at kjelleren ble byggemeldt som bryggerhus, rulle og bod, og er følgelig ikke godkjent for varig opphold. Arealene er likevel medtatt i tilstandsrapport som henholdsvis BRA og BRA-i. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning, samt eventuell ulovlighetsoppfølging fra kommunen sin side. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Dagens eier er i dag i prosess med Plan- og bygningsetaten for å bruksendre nevnte rom til rom for varig opphold.
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
kr 6 900 000-, (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 172 500,00,- (Dokumentavgift)
kr 240,00,- (Pantattest kjøper)
kr 500,00,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 500,00,- (Tingl.gebyr pantedokument)
--------------------------------------------
kr 7 073 740,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------
kr 7 073 740,- (Totalpris inkl. omkostninger)
Fullstendig kjøpesum samt evt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
4240112
4240112
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, tilstandsrapport, opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper
som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med
eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En eiendom/et lokale som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Bruksslitasje og at det kan avdekkes forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer, må kjøper forvente. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven. Salget forutsettes gjennomført mellom profesjonelle parter. Der kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, er kjøpet ikke å anse som et forbrukerkjøp.
Avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og eventuell uriktige angivelser av Eiendommenes arealer (utvendige og innvendige) kan ikke under noen omstendighet. Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 1 år etter overtakelse. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
Valkyrien Eiendom AS
EIE Valkyrien
Org. nr 930 299 308
Bogstadveien 66 B
0366 OSLO
Tlf: +47 97 55 10 00
Ingrid Svenneby-Opsahl Eiendomsmegler / Partner
Anine Rosasco Flaathen
EIE Valkyrien
Eiendomsmegler / Fagansvarlig / Kontorsjef
Mob: +47 40 07 43 05 / E-post: arf@eie.no
Kjetil Ustad
Eiendomsmegler / Salgsleder / Partner
Mob: +47 41 47 42 26 / E-post: kus@eie.no
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).