EiendomBirch-Reichenwalds gate 32, 0483 Oslo
MatrikkelAndelsnr. 21 Orgnr. 948546051 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 70 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 61 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 9 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6 kvm
ArealPrimærrom: 61 kvm, Bruksareal: 70 kvm, BRA-i: 61 kvm , BRA-e: 9 kvm , TBA: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser
på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1952
TomtFellestomt 18285 kvm
Prisantydning5 650 000
TilstandsrapportTakstmann: Nils Fosberg
Takstdato: 06.09.24 13:01
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 135 682,- pr. 01.08.24
Andel fellesformue: kr. 47 421,- pr. 01.08.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 650 000,- (Prisantydning)
kr 135 682,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 785 682,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 794 863,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 803 113,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 584,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererBetjening andel fellesgjeld, bredbånd, kabel-TV, trappevask, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold,
kommunale avgifter, felles byggforsikring, strøm til fellesarealer, forretningsførsel, revisjonskostnader og
styrehonorar.
Felleskostnadene fordeles på følgende måte:
Felleskostnader: Kr. 3 426,-
Trappevask: Kr. 158,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierJørgen Kjøllesdal
Mathilde Hauge Skarsjø
Gry Hege Skarsjø
BeskrivelseInnbydende 3-roms leilighet. Sentralt og attraktivt, samtidig tilbaketrukket beliggende i rolige og
skjermede omgivelser på Sandaker/Storo. Gjennomgående leilighet med svært gode lysforhold og solrik
sydvestvendt balkong med flott utsyn. Usjenert, høy 1. et., vendt mot pene opparbeidede og bilfrie
fellesarealer på begge sider. Meget god planløsning med romslig stue m/ utgang til balkong, separat
kjøkken, 2 gode soverom, delikat flislagt baderom med gulvvarme og opplegg for
vaskemaskin/tørketrommel, og entré. Rikelig med bodplass.
Veldrevet borettslag med svært god vedlikeholdshistorikk.
*Mulighet for leie av utendørs parkering eller garasjeplass m/lader etter venteliste/ansiennitet.
Offentlig kommunikasjon med både trikk, t-bane, buss og tog i umiddelbar nærhet.
ParkeringStoro borettslag har 55 parkeringsplasser ute og 46 garasjeplasser i P-huset under Hus 5 og 8 i Grefsen
Stasjon. Disse plassene leies ut til andelseiere i Storo borettslag, og tildeles etter ansiennitet på
venteliste. I tillegg har borettslaget 14 gjesteparkeringsplasser som kan benyttes av besøkende til
borettslaget. Alle beboere som benytter parkeringsplassene selv eller til sine gjester plikter å gjøre seg
kjent med parkeringsreglementet.
Alle plasser i P-huset samt plass 27-41 ute er klargjort for lading av elbil. Leietaker som har behov for
dette kan melde fra til styret som så vil montere ladeboks. Leie av plass og ladeboks faktureres månedlig
via OBOS, mens strømforbruk betales via vår samarbeidspartner Charge365. Leietakere som ønsker å
lade må registrere seg hos Charge365 og kan starte lading via app eller ladebrikke.
Det er p.t. ledige plasser både inne og ute.
Prisene for leie av parkeringsplass og bruk av strøm fastsettes av styret og annonseres på denne
nettsiden og pr e-post til leietakerne. Fra 1. januar 2022 gjelder følgende priser:
Ordinær uteplass: kr 330,- pr mnd
Uteplass med elbillading: kr 550,- pr mnd + strømforbruk
Ordinær garasjeplass: kr 700,- pr mnd
Garasjeplass med elbillading: kr 850,- pr mnd + strømforbruk
Strømpris fra 01.09.2023: kr 1,50 pr kWh
Strømpris fra 01.02.2024: kr 1,00 pr kWh
Engangsgebyr fra OBOS ved alle nye avtaler/endringer: kr 750,-
Det er også stort sett alltid annonserte plasser for salg (i privat regi, se Finn.no).
Det er for øvrig beboerparkering i området.
Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal
parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner
Elbil: 2000 kroner
Motorsykkel og moped: 2975 kroner
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/
BeliggenhetLeiligheten ligger i et attraktivt og sentralt boligområde ved Sandaker/Storo. Området har de siste årene
gjennomgått en totalforvandling og er nå et urbant, levende og meget moderne bydelssenter. Antall
beboere og brukere av området er i sterk vekst og i takt med etterspørselen er det etablert en rekke
serveringssteder og butikker. Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Rema 1000, Kiwi, joker, Coop
Extra og Coop Mega og Meny. For ytterligere servicetilbud har Torshov og Sandaker Senter et rikt og variert
utvalg.
Ikke mange minutter unna leiligheten finner man Storo Storsenter, et av Norges største kjøpesentre med
130 butikker, spisesteder og tjenester. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å
finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk
filmopplevelse.
Torgbygget i Nydalen, senter som åpnet i 2016, har servicetilbud som for eksempel vinmonopol,
matvarebutikk, restauranter/cafeer, baker, apotek og blomsterbutikk. St. Hanshaugen, Grünerløkka,
Grønland og Oslo sentrum ligger i tillegg godt innen rekkevidde med alt det innebærer av fasiliteter og
servicetilbud.
Det er kort vei til ypperlige tur- og treningsfasiliteter, med blant annet Maridalen som et naturlig valg
dersom man ønsker rolige tur- og sykkelveier. Her har man også tilgang til et fantastisk utvalg av turstier,
både til fots, på sykkel eller på ski. Kort vei også til Sognsvann og Nordmarka, med alle sine muligheter.
Like i nærheten ligger også Grefsenkollen med muligheter for motbakketrening til fots eller på sykkel. På
toppen kan man nyte den fantastiske utsikten over hele Oslo by evt. sammen med ett godt måltid på
Grefsenkollen restaurant. Her arrangeres det også utekonserter i sommerhalvåret kalt "OVER OSLO"
Svært populært.
For den treningsglade ligger Sats Nydalen og Storo, samt Evo og Crossfit Oslo ikke mange minutter unna
leiligheten.
Akerselva renner gjennom Nydalen og er med på å forsterke den idylliske opplevelsen av området. Elven
kan benyttes til både bading (Nydalsdammen) og fisking. Følger du Akerselva som strekker seg mer enn
8 km fra Maridalsvannet i Maridalen og videre ned gjennom Nydalen forbi Lillo og til slutt ut ved
Paulsenkaia i Bjørvika, kan du kombinere markatur eller bytur langs en elv med historisk "brus". Akerselva
har mange historiske minner og følger du den hele veien vil du møte 20 fosser og hele 45 bruer og flere
badeplasser. Badeplassen i Nydalen ligger bare ett steinkast unna leiligheten. Om man ikke ønsker en
historisk elvevandring, anbefales allikevel at man følger turstiene langs med elva dersom formålet er en
tur dypere inn i marka. Maridalsvannet er i denne sammenheng det perfekte utgangspunkt i alle årstider
for å utforske marka, enten til fots, på sykkel eller på ski- man er garantert en opplevelse.
Storo og Nydalen er knutepunkt for kollektiv transport, og man kan velge mellom trikk, buss, T-bane,
flybuss eller tog, alt innenfor få minutters gangavstand. Med hyppige avganger og linjer i alle retninger
kommer man seg enkelt dit man skal.
BebyggelseOmråde hovedsakelig bestående av blokkbebyggelse.
TomtFellestomt, 18285 kvm
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA: 70 m²
- BRA-i: 61 m²: (Entré, bad/vaskerom, kjøkken, stue og to soverom)
- BRA-e: 9 m²: (Loft- og kjellerbod)
- TBA: 6 m²: ()
ALH: 6 m²: (Ikke måleverdig areal - loft)
GUA: 76 m². (Gulvareal - loftsboden er oppmålt til 11 m² i gua).
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteGjennomgående 3-roms leilighet i 1 etasje med adkomst via felles trappeoppgang. Boligen består av
entré, bad/vaskerom, kjøkken, stue og to soverom. Fra stue er det utgang til balkong.
Tradisjonell lavblokk over 4 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1952. Grunnmur i betong. Yttervegger i
betong, fasader er pusset og malt. Saltak i trekonstruksjon tekket med plater/takstein. Det er malte
trevinduer med 3-lags glass. Leiligheten har brann- og lydklassifisert entrédør. Kikkhull og sikkerhetslås
montert. Malt balkongdør i tre med gassfelt fra 1985. Overbygget balkong på ca. 6m2 med utgang fra stue.
Tremmer på gulv og stålkonstruksjon med plater som brystning. Strømuttak og belysning montert.
Manuell markise.
TGUI: Bygning generelt | Andre innvendige forhold.
TG 2: Vinduer | Dører | Innvendige overflater | Etasjeskiller | Innvendige dører | Bad- overflater,
sanitærutstyr og innredning, ventilasjon | Kjøkken |
Varmtvannstank | Elektrisk anlegg.
TG 3: Ingen.
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (avvik som kan kreve tiltak):
Innvendig > Overflater: Tregulvet har en del slitasje. Ujevn overflater på fliser i entré. Det er en ripe i gulvet
under sengen på soverommet i følge
egenerklæringen.
Våtrom > 1 Etasje > Bad/vaskerom > Overflater vegger og himling: Det er 2 skruehull ved vasken som ikke
er tettet. Det er sprekk i en veggflis i dusjsonen og en veggflis under toalettet. 2 av 3 spotter i downlights
fungerer ikke. Skruehull bør tettes med silikon og fliser med sprekker skiftes ut.
Våtrom > 1 Etasje > Bad/vaskerom > Overflater Gulv: Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker. Det er litt
sprekk i fuger i dusjsonen. Fuger bør skiftes ut.
Våtrom > 1 Etasje > Bad/vaskerom > Sanitærutstyr og innredning: Det er ikke påvist tilfredsstillende
løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det er påvist riss/sprekker i utstyr på våtrommet.
Det er påvist skader på innredning. Det er fuktsvelling på sidepanelet til servantskapet. Riss i servanten.
Det mangler avrenning fra sisternen til toalettet. Servantskap og servant er fortsatt brukbart. Det må
etableres en spalte i sisterne-kassen bak under wc så lekkasjevann kan renne fritt til sluk. Eventuelt kan
det monteres waterguard på røropplegget.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank: Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av
varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Berederen er koblet til strømnettet med stikkontakt.
Varmtvannsbereder skal iht. dagens forskrift være fast tilkoblet og ikke med stikkontakt. Det bør etableres
tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: El-anlegget har mindre avvik. Enkelte takspotter og
benkebelysning fungerer ikke. Eier opplyser også at belysning på balkongen fungerer kun i perioder. Det
anbefales derfor å få gjennomført en el-kontroll. Kostnadsestimatet gjelder kun for kontrollen
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
- Utvendig > Vinduer
- Utvendig > Dører
- Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
- Innvendig > Innvendige dører
- Våtrom > 1 Etasje > Bad/vaskerom > Ventilasjon
- Kjøkken > 1 Etasje > Kjøkken > Overflater og innredning
- Kjøkken > 1 Etasje > Kjøkken > Avtrekk
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Borettslagets vedlikeholdshistorikk:
2023: Tørkerom. Uteområdene.
2022: Ny isolasjon av kjellerrør. Nye utelamper. Diverse utbedringer på uteområdene.
Vaskemaskiner/tørketromler. Heisvedlikehold.
2021: Rens av ventilasjon. Ferdigstilling av rørfornying. Maling av bodvegger. Sliping og polering av
kjellergulv. Etablering av tråkkheller ved BR 16.
Etablering av elbil-lading på uteparkering. Oppgradering av bredbånd. Rørfornying.
2020: Rørfornying. Brannvarslere og slukkere. Sanering av gamle rør. Vaskemaskiner/tørketromler.
Steinsetting av sykkelparkering. Planting av hekk.
2019: Lamper. Utebelysning. Rørfornying. Vaskemaskiner. Ladeopplegg i garasjen.
2018. Lamper. Tørketromlene. Sikringsskap. Vifteovn. Vaskemaskin. Rørfornying.
2017: Lamper. Sentrifuge. Felling av store trær. Planting.
2016: Utomhusarealet.
2015: Oppstart rehabilitering av utomhusarealet.
2014: Vaskemaskin. Styrerommet. Sportsbodene. Vaskeriet. Uteområdet
2013: Montert fugleavvisere på resterende.
2012: Oppgradering av bed utenfor BR 6-22.
2011: Heis.
2010: Brannvern/Uterom.
2008-2009: Fasaderehabilitering.
2007: Etterisolering.
2006: Trefelling. Lekeplassen.
2005: Vaskerier. Sykkelstativer. Lekeplassen.
2004: Snøfangere. Vaktmestergarasjen. Dørpumper. Vaskerier.
2003: Fasader. Vaskerier. Duesperrer. Heisanlegg.
2002: Uteområder.
2001: Takarbeid. Uteområde. Vaskemaskiner/tørketromler.
2000: Ventilasjon. Fryseriet.
1999: Ventilasjon. Kjeller og sykkelboder. Elektrisk.
1998: Vann og avløp. Vaskerier og sykkelboder.
1997: Vaskerier. Lekeplass. Ventilasjon. Uteområder
1996: Ventilasjon.
1995: Oppgangene. Heiser.
1993: 1993 Elektrisk (rehabilitering av det elektriske anlegget).
1992 Oljefyr (fjerning av oljefyr).
1991 Fasader (maling av fasader og nye balkonger).
1990 Heiser (modernisering av heisene i B.R..28 (nytt maskineri)).
1985 Vinduer (utskifting vinduer/calling anlegg).
BoderBoligen disponerer en kjellerbod på ca. 4 kvm og en loftsbod på ca. 5 kvm. Loftsbod på ca. 11 kvm med
målbart areal på ca. 5 kvm.
StandardInnvendige gulv:
Fliser i entré og heltre gulvbord. Gulvet i stua er malt. Flislagt gulv med varme i baderom.
Innvendige vegger:
Malt panel og malte plater. Mosaikkfliser over kjøkkenbenk.
Innvendige himlinger:
Malt mur og malte plater. Downlights i entré og i baderom.
Kjøkken:
Fint kjøkkenet som består av profilerte fronter og benkeplate i laminat. Rikelig med skap- og benkeplass.
Hvitevarene består av oppvaskmaskin, komfyr og kjøleskap. Nedfelt vaskekum og ventilator over
kokesone.
Baderom:
Pent, flislagt baderom som består av dusjhjørne, servant over innredning, speilskap på vegg og toalett.
Varme i gulv og downlights i himling. Fellesvaskeri i kjeller.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseBirch-Reichenwalds gate 30 - 34 - Balkonger og oppussing av fasade - Ferdigattest - 1992
Birch-Reichenwalds gate 30 - 34 - Vaaningshus - Ferdigattest - 1952
Birch-Reichenwalds gate 30 - 34 - Våtrom - Skifte av sluk - Ferdigattest - 2002
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming via panelovner. Elektriske varmekabler i baderom. Varmtvannstanken er på ca. 200
liter plassert i kjellerbod.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 584,-
pr.mnd.
Betjening andel fellesgjeld, bredbånd, kabel-TV, trappevask, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold, kommunale avgifter, felles byggforsikring, strøm til fellesarealer, forretningsførsel, revisjonskostnader og styrehonorar.
Faste løpende kostnaderMånedlige felleskostnader, strøm etter eget forbruk, innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Lånenummer: OBBK02-98207791938
Type: A
Restgjeld: Kr. 26 491 291,-
Restløpetid: 24 år 10 md.
Term per år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,75%
Fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenummer: OBBK02-98207791938
Restsaldo: Kr. 135 682,-
Kapitalkostnader: Kr. 857,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 86197317
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 436 175,-
Som sekundærbolig Kr. 5 457 464,-
BorettslagBorettslag: Storo Borettslag, Orgnr: 948546051
Borettslaget består av 185 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Storo Borettslag er
registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer. 948546051, og ligger i bydel
Sagene i Oslo kommune. Gårds- og bruksnummer: 76/182.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Borettslagets revisor
er PricewaterhouseCoopers AS.
Styret opplyser om at det ikke er planlagt noe større vedlikehold som vil medføre økt husleie, men styret
vurderer husleieøkninger jevnlig med bakgrunn i renten og inflasjon.
For mer informasjon om borettslaget, se https://vibbo.no/storo/om
ForretningsførerObos Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for Obos-medlemmer. Forhåndsavklaring er foretatt og ingen meldte seg
innenfor fristen. Forkjøpsretten kan derfor ikke benyttes. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for
ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerInnvendige vannledninger er av plast (rør i rør) observert ved varmtvannsbereder.
Det er naturlig ventilasjon basert på termisk oppdrift.
Friskluft-tilførsel gjennom klaffer i yttervegger eller ventiler i vinduer.
Naturlig avtrekk gjennom innvendige ventilasjonskanaler/sjakter.
Varmtvannstanken er på ca. 200 liter plassert i kjellerbod.
Bereder er sikret med waterguard.
Sikringsskap i gang.
Hovedsikring på 40 amperé.
Overspenningsvern.
6 kurser sikret med jordfeilautomater.
Kursfortegnelse.
Røykvarsler montert og håndslukker tilgjengelig.
DyreholdDyrehold er tillatt med vilkår og tillatelse kan trekkes tilbake av styret. Det er kun tillatt med hund og katt så
fremt beboeren innhenter skriftlig samtykke fra alle beboere i oppgangen og forelegger disse for styret for
godkjenning før anskaffelse.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1950/5267-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
06.05.1950
Med flere bestemmelser
1953/7564-1/105 Obligasjon
08.06.1953
BELØP: NOK 557.000
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Gjelder denne registerenheten med flere
2005/30047-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
12.05.2005
veket for: OBLIGASJON 1992/32141-1/105
1968/7656-1/105 Best. om adkomstrett
30.05.1968
Rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:76 Bnr:217
Med flere bestemmelser
1986/42945-2/105 Best. om vann/kloakkledn.
16.07.1986
2013/272858-1/200 Jordskifte
08.04.2013
Jordskiftesak 0200-2010-006 Grefsen Stasjonsby
Gjelder denne registerenheten med flere
2019/482040-1/200 Pantedokument
29.04.2019 11:37
BELØP: NOK 34.430.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Elektronisk innsendt
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eiendommen har adkomst
via offentlig vei.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig-, industri, offentlig og næringsformål. Reguleringskart med bestemmelser
ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med
megler.
Sandakerveien 56 - Bolig - Offentlig ettersyn
Saksnummer: 202217080 - Reguleringssak. Mottatt sak: 21.11.2022
Ved regulering av Sandakerveien 56 ble det fra forslagstiller foreslått boligbebyggelse innenfor felt C.
Forslaget innebar en høyere utnyttelse innenfor felt C enn det nå legges opp til. PBE sitt alternativ som
innebar barnehage og ingen ny bebyggelse innenfor felt C ble vedtatt. Kommunen har senere frasagt seg
muligheten til å erverve bygget til barnehage. I brev fra Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap (OVK) til
Oslobygg KF (OBF) datert 03.08.2022(sak.nr. 20/946 - 78) er det gitt en endelig vurdering hvor OVK uttaler
«..(har) besluttet at vi ikke ønsker å gå videre med prosess for å erverve Laboremus-bygget». Videre
uttales det at «OVK vil være behjelpelige ved behov for uttalelse til Plan- og bygningsetaten i
sammenheng med en eventuell omregulering.» På denne bakgrunn har det blitt aktuelt å fremme et
forslag med boliger innenfor felt C. Det legges opp til en lavere utnyttelse og lavere byggehøyde enn
tidligere forslag innebar, ved at det nå blir rekkehus i 3 etasjer som ny bebyggelse, i stedet for
blokkbebyggelse i 6 etasjer.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202217080
Sandakerveien 58 C, Bolig og næring, politisk behandling
Saksnummer: 201414656 - Reguleringssak. Mottatt sak: 29.10.2014
Planområdet er regulert til bevaring og omfatter garasjene til mannskapsboligene på Sagene
brannstasjon. Forslagsstiller ønsker å bygge et nytt boligkompleks i varierende høyder som gir rom for ca.
30 nye leiligheter. Det nye bygget legges inntil dagens by gård. Konsekvensutredningen dreier seg kun
om konsekvenser for kulturminner og kulturmiljø.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201414656
Hans Nielsen Hauges gate - Bestilling av oppstartsmøte - Sykkeltilrettelegging
Saksnummer: 202214970 - Reguleringssak. Mottatt sak: 17.10.2022
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og
Nordkappgata fra kjørevei, fortau og annen veigrunn til kjørevei, sykkelfelt, fortau og annen veigrunn.
Hovedhensikten med planforslaget er å tilrettelegge for et høystandard sykkelanlegg i begge retninger.
Planen legger også til rette for bedre siktforhold i krysset Hans Nielsens Hauges gate X Carl Jeppesens
gate og utvidelse av et fortau i Carl Jeppesens gate.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214970
Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 - Bestilling av oppstartsmøte -
Detaljregulering
Saksnummer: 202212601 - Reguleringssak. Mottatt sak: 10.02.2022
Prosjektet følger av bestilling fra Byrådsavdeling for Miljø og samferdsel (MOS), datert 23. april 2018,
«Bestilling om utarbeidelse av reguleringsplan og forprosjektfase for Grefsenveien inkludert
Storokrysset». Bymiljøetatens (BYM) prosjekt Sandaker-Storokrysset, gateopprustning startet i 2018 med
en KVU for Storokrysset som ble ferdigstilt i 2019. Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet
og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og
Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og
byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er
ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt byrom og et effektivt trafikknutepunkt.
Forslaget er delt inn i to delstrekninger, som vil reguleres hver for seg:
Detaljregulering for Sandakerveien/Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 49
Detaljregulering for Grefsenveien fra Grefsenveien 49 til Disen vendesløyfe
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601
Hans Nielsen Hauges gate 43 - Detaljregulering - Byggemarked
Saksnummer: 201312165 - Reguleringssak. Mottatt sak: 16.09.2013
Status: Planforslag
Løvenskiold Eiendom AS foreslår å regulere et område på 9,8 daa til forretning for plasskrevende varer,
for å reguleringsmessig sikre dagens bruk og tillatelser for byggevareforretningen Maxbo. Planområdet er
hovedsakelig regulert gjennom Kommuneplan 2015, avsatt til transformasjonsområde i indre by, dvs.
område der det kan vurderes høy tetthet og sikres bymessig/arkitektonisk valitet . Det foreslås å regulere
området til forretning for plasskrevende varer, kombinert formål gang -og sykkelvei/annen veggrunn
-grøntareal, gang -og sykkelveg, annen veggrunn -grøntareal, samt trasé for jernbane. Bygget foreslås
med inntil 2 etasjer og maks BRA = 4270 m². Dette tilsvarer dagens bygg, supplert med en ny
mesaninetasje. I tillegg foreslås det 657 m² til utvendig lagring og 1260 m² til parkering (ca. 70 p -
plasser). Plan - og bygningsetaten anbefaler ikke planforslaget da det hverken ivaretar føringer i
kommuneplanen eller den midlertidige parkeringsnormen. Det er innsigelse fra Bane Nor angående
plassering av byggegrens er og Statens vegvesen angående antall parkeringsplasser og prosjektets
utnyttelse. Plan - og bygningsetaten er enig i disse innsigelsene.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201312165
Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen - Bestilling av oppstartsmøte - Detaljregulering - Storokrysset
Saksnummer: 202205180 - Reguleringssak. Mottatt sak: 01.04.2022
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt. Forslaget er delt inn i to delstrekninger, som vil reguleres hver for
seg:
Detaljregulering for Sandakerveien/Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 49
Detaljregulering for Grefsenveien fra Grefsenveien 49 til Disen vendesløyfe
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202205180
Fernanda Nissens gate 10 - Bestilling av oppstartsmøte - Friområde og turvei til Akerselva fra Lillo gård
Saksnummer: 202457321 - Reguleringssak. Mottatt sak: 13.06.2024
Kommunen ønsker å eie deler av friområdet innenfor gnr./bnr. 77/147 av hensyn til drift og vedlikehold, og
for å sikre allmenn tilgjengelighet til friområdet og turveien som er opparbeidet. Drift og vedlikehold av
turveien er overtatt av Oslo kommune ved BYM. Planområdet omfattes av to reguleringsplaner som er
eldre enn 10 år. Hensikten med reguleringsendringen er å tilrettelegge for at kommunen får rettighet til å
erverve friområdet. EBY har forsøkt å komme fram til en minnelig avtale med grunneier uten at dette har
ført frem.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457321
Nycoveien 1 og 1 B - Detaljregulering tilbygg til næringsbygg - saken pauses til 2025
Saksnummer: 202209898 - Reguleringssak. Mottatt sak: 30.06.2022
GE Healthcare AS ønsker å forbli i byen. De har behov for å utvikle aktuelle eiendommer og øke
bygningsmassen for å kunne tilrettelegge for en fremtidsrettet virksomhet. Det vil vurderes hvor vidt det
kan være aktuelt å anlegge arealer for parkering under bakken og redusere areal for overflateparkering.
Her er det ønskelig å utforske mulighetene for å ta i bruk planlagt rampe ifm. p-kjeller for Vitaminveien 6.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202209898
Vitaminveien - Detaljregulering - Opparbeidelse av gate
Saksnummer: 201816207 - Reguleringssak. Mottatt sak: 09.11.2018
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Vitaminveien og deler av Nydalen allé, Gunnar Schjelderups vei og
Sandakerveien fra offentlige og fellesprivate samferdselsformål og forretning/kontor/industri til offentlige
samferdselsformål (bl.a. kjøreveg, fortau sykkelanlegg, torg) og annen veigrunn (grøntareal). Plan- og
bygningsetaten anbefaler planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201816207
Vitaminveien 1 B - Planforslag i avklaringsfase - Kontorbygg
Saksnummer: 202017294 - Reguleringssak. Mottatt sak: 30.10.2020
Ferd AS v. Vitaminveien 1B AS ønsker å omregulere Vitaminveien 1B fra industri til kontor, forretning og
bevertning. Intensjonen er å realisere et kontorbygg som skiller seg ut i mengden med gjennomgående
høye ambisjoner om miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraftige løsninger. Prosjektet skal sikre
en høy bymessig kvalitet, bygge opp under Vitaminveien som fremtidig strøksgate og tilrettelegge for et
aktivt bygulv med
publikumsrettet virksomhet på bakkenivå.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202017294
Vitaminveien 5 B - Planforslag i avklaringsfase - Boliger og næring
Saksnummer: 202007151 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.05.2020
Bonum og Avantor tok kontakt med Plan- og bygningset at en i 2018 for å undersøke mulighet ene for å
utvikle sine eiendommer i Vitaminveien 5b og Gunnar Schjelderups vei 9 i en felles plan. Aktuelle formål
var først og fremst bolig og kontor. I planforhåndskonferanse nr 2 påpekte imidlertid PBE et behov for å
utrede fremtidig skolebehov i planområdet. I etterkant av dette har Avantor varslet ønske om å gå videre
med eget forslag, og at man da er innforstått med at PBE vil utrede skolealternativet.
Forslagstiller er opptatt av å ta ansvar for en bærekraftig utvikling av området. De to alternative
planforslagene foreslår næringsbebyggelse eller kombinert bolig- og næringsbebyggelse og begge
inkluderer bevaring av det eksisterende verkstedbygget. Det legges til rette for byliv med utadrettet
virksomhet på bakkeplan samt park og møteplasser. Ved å foreslå boliger og kontorer tett på
kollektivknutepunkt på Storo og i Nydalen samt når arbeidsplasser, rekreasjonsområder langs Akerselva,
handel og sosial infrastruktur bidrar planforslaget til å oppnå Oslo kommunes målsetning om en by der
flere går, sykler og benytter kollektivtransport.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202007151
Gunnar Schjelderups vei 9 - Planforslag til offentlig ettersyn - Bolig
Saksnummer: 202002121 - Reguleringssak. Mottatt sak: 05.02.2020
Bonum og Avantor tok kontakt med PBE i 2018 for å undersøke mulighetene for å utvikle sine
eiendommer i felleskap, til henholdsvis bolig, kontor, utadrettet virksomhet m.m. PBE informerte om at
Avantors eiendom måtte vurderes opp mot undervisningsformål, og det ble enighet om at man kunne
sende inn egne planforslag for de ulike eiendommene.
Bonum er opptatt av å t a ansvar for en bærekraftig utvikling, og jobber målrettet i alle prosjekt for å bidra til
å bygge opp under felles målsettinger om en klimavennlig by- og stedsut vikling. Planforslaget foreslår
boligbebyggelse av høy kvalitet med et særegent utrykk og varierte boformer, og legger til rette for byliv
med tilbaketrukket fasadeliv og utadrettet virksomhet på bakkeplan. Ved å foreslå boliger tett opptil et
viktig kollektivknutepunkt på Storo, rekreasjonsområder langs Akerselva, arbeidsplasser, handel og
sosial infrastruktur ellers i Nydalen bidrar planforslaget til å oppnå Oslo kommunes målsetning
nullutslippsbyen, hvor flere går, sykler og benytter kollektivtransport.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202002121
Sandakerveien 113 - 119 - Avklaringsfase etter nytt offentlig ettersyn - Park, boliger og forretning
Saksnummer: 201604130 - Reguleringssak. Mottatt sak: 18.03.2016
Avantor Sandakerveien 113 - 119 AS foreslår å omregulere Sandakerveien 113 - 119 fra kontor, industri,
lager, bevertning og forretning til offentlig park, boliger og en mindre andel forretning, tjenesteyting, kontor
og bevertning. Bakgrunnen for planarbeidet er å regulere en del av en større park i tråd med byrådets
bestilling og boliger på resten av eiendommen. Planforslaget åpner for en offentlig park på 4,6 daa langs
Sandakerveien og 286 leiligheter i tre blokker på 7 - 13 etasjer plassert i en trekant mot Gunnar
Schjelderups vei. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget med forbehold om at høyder og
utnyttelse reduseres noe, større fellesarealer til boligene og andre og ytterligere
rekkefølgebestemmelser.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201604130
Sandakerveien 114 - Planforslag til politisk behandling - Næring og kontor
Saksnummer: 201918859 - Reguleringssak. Mottatt sak: 15.11.2019
Sandakerveien 114 ANS foreslår å omregulere Sandakerveien 114 fra industri til kontor. Hensikten med
planen er å bygge to nye kontorbygg på 6-8 etasjer med utadrettet virksomhet på gateplan, i tillegg til å
sikre gode forbindelser for gående gjennom planområdet. Ny bebyggelse skal omkranse et diagonalt
gårdsrom/passasje. Det tillates et maksimalt bruksareal på 18 500 m² BRA. Plan- og bygningsetaten
anbefaler ikke planforslaget, og fremmer eget alternativ med samme utnyttelse men med lavere høyder.
Plan- og bygningsetaten anbefaler alternativ 2.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201918859
Nydalsveien 15 - Bestilling av oppstartsmøte - Utvikling av eiendommer og grøntområder
Saksnummer: 201914124 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.09.2019
Utvikling av eiendommen til bolig og utvidelse av grøntområde/park langs Akerselva. Eksisterende
bevaringsverdig bebyggelse bevares,
mens hall i Nydalsveien 17 rives.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201914124
RV 4 fra Årvoll skole til Sinsen - Oppgradering av gang- og sykkelanlegg -Detaljregulering
Saksnummer: 201904064 - Reguleringssak. Mottatt sak: 13.03.2019
Formålet med prosjektet er å tilrettelegge for mer bruk av miljøvennlig transport ved å etablere ny
sykkelveg med fortau, samt ny og forbedret kollektivholdeplass ved Bjerke. Løsningene skal fremme og
bidra til økt bruk av kollektiv, sykkel, og gange som transportmiddel. Det legges opp til løsning der
syklister ferdes på eget areal adskilt fra gående og kjørende. Bakgrunnen med planforslaget er å bedre
trafikksikkerheten og fremkommeligheten for gående og syklende, samt bedre punktligheten for
kollektivreisende.
Sykkelrute langs Rv.4 er en viktig del av hovedsykkelvegnettet i Oslo. Ruten betjener store deler av
pendlertrafikk nordfra og inn til byen. Det er ventet at antall syklister langs Rv.4 kommer til å øke
betraktelig de neste årene, og Statens vegvesen må derfor legge til rette for den økte mengden langs
sykkelveinettet. For hovedsykkeltraseen legges det opp til en høystandard løsning der syklende ferdes på
eget areal, adskilt fra gående. Dette er i tråd med foreslåtte løsninger i plan for sykkelvegnett i Oslo.
Årvoll - Sinsen-traseen er en viktig del av hovedsykkelvegnettet i denne delen av byen, som kobler Øvre
Groruddalen, Bjerke, Årvoll og Grefsen mot hovedsykkelvegen langs ring 3. Denne igjen kobles videre på
sykkelvegnettet mot sentrum og Ring 2 Planen omfatter også regulering av midlertidig anleggsområde for
å sikre nødvendig areal til anleggsbelte i byggefasen.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201904064
Grefsenveien 49 - Oppføring av boligblokk
Saksnummer: 201715042 - Byggesak. Mottatt sak: 04.10.2017
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Grefsenveien 49 ligger på Storo i bydel Sagene, og er i dagens situasjon bebygget med et boligbygg på 2
etasjer samt underetasje og loft. Den eksisterende bygningen utgjør et sammensatt volum, med ulike
deler bygget til ulike tider. Den eldste delen ble byggemeldt i 1917, og denne ble endret og tilført nye
volumer i løpet av perioden 1921 - 1960. Hele anlegget ble vesentlig ombygget enda en gang i 1986, før
senere bruksendringer i 2011 og 2013. Omsøkt tiltak omfatter oppføring av en ny boligblokk på
eiendommen, som i sin helhet erstatter den eksisterende bebyggelsen. Nybygget har 8 etasjer, og et
fotavtrykk på 412,6 m². Samlet bruksareal (BRA) er opplyst å være 3304,8 m². Riving av den eksisterende
bebyggelsen behandles i sak med vår ref. 201715037
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201715042
Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende
bolig
Saksnummer: 202456118 - Byggesak. Mottatt sak: 08.05.2024
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
To nye boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksiterende parkeringskjeller. Tilbygg/ombygging av fasade i
eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse på eksisterende boligblokk og
oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 650 000,- (Prisantydning)
kr 135 682,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 785 682,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 794 863,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 803 113,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: Kr. 30 000,-
Tilrettelegging: Kr. 12 900,-
Visningshonorar per visning: Kr. 3 290,-
Oppdragsnummer125-24-0513
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Morten Melsom
SaksbehandlereMorten Melsom
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 03 71 16 / E-post: mme@eie.no
Tor Inge Polden
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 95 06 99 80
[/ E-post: tip@eie.no