EiendomBjørn Stallares vei 15, 0574 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 43 Orgnr. 859446582 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 45 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 41 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm
ArealPrimærrom: 40 kvm, Bruksareal: 45 kvm, BRA-i: 41 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1935
TomtEiet tomt 1896 kvm
Prisantydning4 390 000
TilstandsrapportTakstmann:
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 135 632,- pr. pr. 28.06.2024
Andel fellesformue: kr. 24 564,- pr. pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 390 000,- (Prisantydning)
kr 135 632,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 525 632,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 300,- (Innflyttingsgebyr - borettslaget)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 300,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 526 932,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 851,- pr. mnd.
Det ble vedtatt en ekstraordinær innbetaling av felleskostnader på kr 3.761,-, som ble gjennomført i juli
2024.
Felleskostnad inkludererOppvarming (radiatorer tilknyttet fjernvarme), varmtvann, fibernett, felles byggforsikring, kommunale
avgifter, trappevask, generell drift og vedlikehold.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet en sikringsordning mot tap av felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierMartin Østmo Stubban
BeskrivelseENTRE
Inngangspartiet er akkurat så stort som man gjerne vil ha det, uten at det går på bekostning av den
sosiale sonen i stue og kjøkken. Her har du plass til garderobeløsning med oppheng, og skoskap. I det
praktiske kottet kan både yttertøy og vaskeutstyr gjemmes bort. Gangen holdes da ryddig, samtidig som
du har støvsuger og mopp lett tilgjengelig i hverdagen. Inngangsdøra har kodelås.
STUE OG KJØKKEN
Rommene er forent i en åpen løsning, og spisebordet skaper et naturlig skille mellom arbeidssonen på
kjøkkenet, og sofaseksjonen i stua.
I 2022 ble kjøkkenet pent pusset opp. Innredningen har matt utførelse, med ettgreps håndtak.
Oppbevaringsplass har du i vegghengte skap samt i skap under benk. Benkeplaten og veggen over er
utført i samme marmorlook, hvilket bidrar til et ryddig uttrykk. Servanten er nedfelt, og har samme sorte
utførelse som armaturet. Hvitevarene er integrert, og følger ved salg: Kjøleskapet har fryser, og lagring like
over. Takhøyden er godt utnyttet. Videre følger vinskap, stekeovn og koketopp, og ikke minst
oppvaskmaskin. Legg merke til at det er belysning under overskapene, og doble stikkontakter.
Stua har doble dører ut til en herlig balkong på cirka 8 m². Om sommeren har balkongen sol fra cirka
15.30, og ut kvelden. Her kan du slappe av ganske så usjenert, med grønt og frodig utsyn. Balkongen har
plass til flere soner, og grill.
SOVEROM
Romslig og luftig soverom, med plass til bred dobbeltseng. Du får plass til nattbord på hver side av
sengen. Utenfor vinduet er balkongen din. Kortsiden av rommet har massevis av garderobeplass.
BAD
I 2005 pusset borettslaget opp badet. Flisene er tidløse, og det er elektrisk varme i gulv. Dusjdørene er
innfellbare, hvilket bidrar til å spare gulvareal. I hjørnet er det plass og opplegg til vaskemaskin. Som en
bonus er det også tilgang til fellesvaskeri, som for øvrig er i nabooppgangen (nr. 17). Toalettsaker
gjemmes bort i speilskap eller i servantskapet.
BOD
Disponibel kjellerbod på 3,82 m²
ParkeringBorettslaget disponerer 16 parkeringsplasser. Pris er 5000,- i året, per nå. Disse leies ut til andelseiere
etter venteliste. Det er pt. ikke ledig plass.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser (2024) for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5700 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2850 kroner for ett år
- El-bil : 1920 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 960 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
Sykkelparkering:
Eget parkeringsskur utendørs med lås.
Trygg parkeringsløsning innendørs. Årlig avgift på 400,-. Det er venteliste.
BeliggenhetBjørn Stallares vei 15 ligger i et populært boligområde på Sinsen/Rosenhoff. Her bor du ganske rolig til,
kun ett stopp opp fra Carl Berner. Området er med andre ord meget sentrumsnært. På cirka 10 minutter
spaserer du ned til Carl Berner. På ca. 20 minutter til fots kan du være på Grünerløkka. Sykkelveinettet er
godt utbygget, og det er lett å ta turen ned mot Grünerløkka og sentrum, på to hjul.
Her opplever man et yrende folkeliv, med "alt" av bymessige servicetilbud, handlegater, restauranter og
kafeer i nærheten. Den kritikerroste restauranten HotShop fikk Michelin-stjerne i forfjor, og holder til i
Københavngata. Braksuksessen Carls åpnet i nye lokaler, og har både kafé, vinbar, sportspub og
restaurant.
Både Vinslottet og Hasle Torg når du på ca. 6 minutter på sykkel. Her er vinmonopol, kaféer,
interiørbutikker, gastropub og serveringssteder.
Det er flere dagligvarebutikker i området. KIWI er 1 minutt gangavstand fra leiligheten. Den nærmeste
søndagsåpne butikken holder til på hjørnet, to gater bort. Nærbutikken har lange åpningstider, også
søndag.
Carl Berner Torg er relativt nytt, og har stor Coop Mega, Mester Grønn, apotek, og Kaffebrenneriet.
Rema1000 Rosenhoff er ca. 5 små minutters gange fra leiligheten. Det finnes også Coop Extra,
Bunnpris, og andre kjente kjeder.
Populære treningssenter som Fresh Fitness og SATS ligger i kort avstand til boligen. Har du ønske om
gode tur- og joggeløyper i parker og stier ligger bl.a. Torshovdalen like i nærheten av boligen, og ikke
minst Akerselva en rask gåtur unna. Det er lett å komme seg ut til friluftsliv i marka.
Du bor i et område med svært god kollektivdekning. Trikk, T-bane (linje 4 og 5) og buss. Trikkelinje 17 går
fra stoppet Rosenhoff hvert 10 min. Busslinje 31 går ca. hvert 6 minutt, fra stoppet Rosenhoff. 31-bussen
har avganger hele døgnet. Her går også flybuss. Gangavstand til stoppet Rosenhoff er ca. 3 min.
Leiligheten har dermed kort avstand til direktelinjer med trikk, T-bane eller busser til destinasjoner som BI
Nydalen, Blindern, Høyskolen, Ullevål Sykehus, Oslo S, Majorstuen, Bislett og mer. Med andre ord
kommer man seg enkelt rundt i hele sentrumsområdet.
Gode turmuligheter til blant annet Grefsenkollen via Muselunden. Det er egen frisbee-golfpark på
Muselunden, som du går til på omtrent et kvarter. Ved Ring2 er det tennispark. Torshovdalen er naturligvis
populær for avslapning og mosjon.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 1896 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
InneholderEntré, soverom, kjøkken/stue, og bad. Balkong på ca 8 m².
Disponibel kjellerbod på ca. 4 m².
ByggemåteByggeår: 1935
Utvendig:
- Grunnmur i betongkonstruksjoner.
- Yttervegger i mur/betong med pusset og malt fasade.
- Flatt yttertak, tekket med papp/membran.
- Tilknyttet offentlig vann og avløp.
- Adkomstvei via offentlig vei.
Innvendig:
- Trapper i betong.
- Etasjeskiller i betong.
- Dørcalling.
- Radiatorer.
- Felles varmtvann.
Vinduer:
- Karm og rammer i treverk utstyrt med 3-lags isolerglass fra 2014.
Dører:
- Balkongdør med karm og rammer i treverk utstyrt med 3-lags isolerglass fra 2014.
- Inngangsdør med lyd og brannklassifisering. (B30/38DB) Døren er utstyrt med sikkerhetslås, elektrisk
dørhåndtak og kikkehull.
- Innvendige dører bestående av malte glatte dører.
Overflater:
- Gulv med lamiant og fliser.
- Vegger med glatt malt utførelse, malte plater og spiler.
- Himling med glatt malt utførelse og himlingsplater.
Avtrekk/ventilasjon:
- Kjøkkenventilator med kullfilter.
- Oppdriftsventilasjon på bad og soverom. Tilluft gjennom spalteventiler på vinduer.
Oppvarming:
- Radiatorer tilkoblet vannbåren varme plassert i stue/kjøkken og på soverom. Dette er inkludert i
fellesutgiftene.
- Elektrisk gulvvarme på bad. Dette går på egen strømregning.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. ingen forhold har
fått TG3. Følgende forhold har fått TG2:
TG2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Våtrom > 4 etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Overflater er utført med flislagte vegger og malt himling.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
• Det er påvist sprekker i fliser.
Konsekvens/tiltak:
• Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig
for å vurdere utvikling.
• Fliser må skiftes.
• Fuger bør skiftes ut.
***
Våtrom > 4 etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Plastsluk i dusjsone. Ingen synlig membran.
Ukjent tettesjikt.
Fuktindikasjon med overflatemåler: Det er påvist noe høye verdier ved overflatesøk på sokkelflis i
dusjsonen. Vær klar over dette. Jevnlige undersøkelser anbefales.
INFO:
Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Konsekvens/tiltak
• Installering av tett dusjkabinett anbefales.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
***
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet
Elektrisk anlegg:
Sikringsskap med automatsikringer plassert: I oppgang
Forbruksmåler plassert: I sikringsskap
Hovedsikring: 32 amp
Kursoversikt: Ja
Antall kurser: 6
Spørsmål til eier:
Hvor er det varmekabler? Fungerer disse?
- Bad. Fungerer.
Varmekabler blir ikke funksjonstestet ved befaring av takstingeniøren.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i
eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei
Spørsmål til eier:
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra
inntakssikring og videre.
- Ukjent (ikke mottatt informasjon fra styret.)
Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent (kke mottatt informasjon fra styret)
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ukjent (ikke mottatt informasjon fra styret)
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som
ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske
anlegg?
- Nei
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig
tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei
Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet
el-kontroll?
- Ja
Tilstandsgrad 2:
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for deler eller rapporter for hele det innvendige elektriske
anlegget leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette. Det er ukjent hva tidligere eiere
har gjort og det er ukjent om arbeider er utført i tråd med regler. Det anbefales derfor en utvidet el-kontroll.
El-kontrollen kan påvise feil/mangler på anlegget takstingeniøren ikke kan ha funnet ved visuell
besiktigelse.
TG2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Våtrom > 4 etasje > Bad > Overflater Gulv
Flislagt gulv med elektriske varmekabler.
Fall/høydeforskjell:
Fra topp gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 25 mm.
Det er målt fall til sluk i dusjsonen. Det er målt fall på gulv fra dørterskel mot sluk.
Lokalt fall på valgte steder er målt med håndholdt vater/digitalt vater. Høydeforskjell sluk til gulvflis er målt
med krysslaser.
Varmekabler er ikke funksjonstestet under befaring. I følge eier er det ikke problemer med varmekabler.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Enkelte hakk i fliser.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Ingen tiltak nødvendig. Vær klar over avviket.
***
Våtrom > 4 etasje > Bad > Ventilasjon
Ventilasjon gjennom oppdriftsventil og tilluft fra spalte under dør.
Vurdering av avvik:
• Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Borettslaget tillater ikke mekanisk/elektrisk ventilasjonsløsning. Men i henhold til NS3600 gis det uansett
tilstandsgrad 2 ved naturlig ventilasjon.
***
Kjøkken > 4 etasje > Stue/kjøkken > Avtrekk
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir.
Årstall: 2022 Kilde: Eier
Vurdering av avvik:
• Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak
• Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Borettslaget tillater ikke tilkobling til felles kanal. Men i henhold til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2
på kjøkkenventilator med kun kullfilter.
***
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vannrør utført med kobberrør, antatt fra baderomsrenovering.
Stoppeventiler plassert i himling på bad. Stoppeventiler er funksjonstestet ved befaring.
*Vær klar over at det kan være skjulte vannrør som er over halvparten av forventet brukstid uten at dette er
kjent for eier eller takstingeniøren.
Vurdering av avvik:
• Det er irr på rør.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak.
***
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Leilighetens ventilasjonsløsning gjennom:
Oppdriftsventilasjon på bad og soverom. Tilluft gjennom spalteventiler på vinduer.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er ikke forsert avtrekk på kjøkken.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Forsert avtrekk bør etableres dersom mulig.
***
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Radiatorer tilkoblet vannbåren varme plassert i stue/kjøkken og på soverom.
Justeringsventiler fungerer. Ingen synlige lekkasjer.
Radiatorer fremstår skiftet i senere tid.
Felles anlegg utenfor leiligheten er ikke vurdert.
Radiatorer og anlegg er som regel under sameie/borettslagets vedlikeholdsansvar, selv om det ikke er
undersøkt i dette tilfellet.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Gjelder originale rørføringer.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
Følgende er ikke undersøkt (TGIU):
4 ETASJE > BAD Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Hulltaking kan
unnlates dersom det ikke er praktisk mulig å gjennomføre, for eksempel fordi det krever tilgang til
bygningskonstruksjon som er en del av flere boligers fellesareal eller til en boenhet med en annen eier,
eller fordi boligen inngår i bygningskonstruksjoner av mur, betong eller totale prefabrikkerte
konstruksjoner slik som baderomskabin. Det ble gjort målinger med fuktindikator på utsatte steder uten
funn av unormale verdier. Det er sett etter riss, skader, sprekker etc. som kan indikere bakenforliggende
fuktskader og avvik er da kommentert i tidligere punkter.
Oppsummering av selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
- Ja. Tidligere eier har informert om feil knyttet til avløpsvann fra nabo i klosett. Problemet er rettet ved at
grenrøret er flyttet lengre ned. Arbeidet er betalt og utbedret av borettslaget i sin helhet.
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja. Rørleggersentralen: Avløpsvann fra nabo i toalett. Skyltes 90 graders grenrør. Problemet er rettet
ved at grenrøret er flyttet lengrened. Arbeidet er betalt og utbedret av borettslaget i sin helhet.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja. Kvittering med dokumentasjon på arbeid utført.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- Ja, kun faglært. Pentex: Rørfornyelse av blokkas bunnledninger og vannledninger. Gjennomført mai
2024.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Nei. Felleskostnadene ble økt 1. januar 2024. Ingen planer om økning.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest på våningshus, datert 07.09.1935.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse:
Kjøkken er flyttet til stue. Det er ikke fremlagt eventuelle søknader/ferdigattester på endringer.
Det foreligger ferdigattest på baderomsrehabilitering, datert 15.09.2006.
Det foreligger ferdigattest på fasadeendring, datert 07.12.2015.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingVannbåren varme: Oppvarming via radiator tilknyttet fjernvarme/sentralfyringsanelgg. Dette dekkes via
fellesutgiftene, sammen med varmtvann.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter E
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 851,-
pr.mnd.
Bl.a. varmtvann og oppvarming (radiator), fibernett, renter og avdrag fellesgjeld, løpende drift og vedlikehold, og kommunale avgifter
Faste løpende kostnaderFellesutgifter, strøm og innboforsikring.
Eier har brukt ca. 2500 kWh strøm på et år, hvilket utgjør ca. 5500,- Faktisk kostnad og forbruk vil variere
fra husholdning til husholdning, og avhenger av bl.a. valgt strømleverandør.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 12128567478, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 28.06.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 21
Saldo per 28.06.2024: 2 455 728,-
Andel av saldo: 0,-
Lånenummer: 16368634194, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 28.06.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 99
Saldo per 28.06.2024: 10 819 823,-
Andel av saldo: 135 633,-
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.09.2024 utgjøre ca kr 209,00
per måned for denne boligen
Borettslaget har IN-ordning på det ene lånet. Andel gjeld er betalt inn på dette lånet.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 4 665 577,- og driftskostnader på kr 3 692
985,-. Dette gir da et årsresultat på kr 520 110,-.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 3160689
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 001 684,-
Som sekundærbolig Kr. 3 806 399,-
BorettslagBorettslag: Bjørn Stallaresvei 11-19 borettslag, Orgnr: 859446582
Bygningene er lokalisert i Oslo kommune kommune og har 83 boligenheter.
Styret kan kontaktes på styretbsv1119@gmail.com
Styret bruker Facebook til å informere beboere om aktuelle saker i borettslaget.
NØKLER, SKILT
Nøkler til felles dører: Bjørn Stallares vei borettslag 11-19 bruke låsesystemet til Defigo.
Felles utgangsdører fungerer med brikke og app. Brikker må selv bestilles og registreres på en av
tavlene. De kan bestilles via Defigo. For registrering av ny bruker, send mail til styretbsv1119@gmail.com
ved innflytting.
Postkasseskilt: Bestilles selv. Kan bestilles fra for eksempel Access Låsspesialisten AS.
VAKTMESTER- OG RENHOLDSTJENESTE
Borettslaget Bjørn Stallares vei 11-19 har frem til 1.1.24 hatt avtale med vaktmestertjeneste. Grunnet
misnøye rundt arbeidet tar Styret ansvar for vaktmestertjenester inntil ny avtale blir tegnet. Plan om å
etablere en avtale i løpet av første halvår, 2024.
Avtale om rengjøringstjeneste med VaskOslo. Rengjøring skjer en gang hver uke i oppganger og annet
fellesareal.
Avtale om levering av dørmatter med Leko Matter AS. Levering skjer en gang måneden i alle oppganger.
BREDBÅND, KABEL-TV
Borettslaget har avtale med Telia som leverer internett (inkludert i fellesutgiftene), med muligheter for å
tegne egen tv-avtale.
STYRETS ARBEID I 2023
Siden forrige ordinær generalforsamling har styret avholdt 14 møter og behandlet 100+ styresaker.
Styret har i perioden hatt fokus på:
* Inngått serviceavtale med leverandør av adgang og skjermer - Defigo.
* Utbedret problemer med inngangsdører.
* Utbedret problemer med dør til vaskerom.
* Byttet batterier i arx-lesere.
* Byttet batterier på brannvarslere.
* Oppdatert instruksjoner ved brann og hengt opp i alle oppganger.
* Vår- og høstdugnad.
* Kontakt med andelseiere - naboklager, søknader om oppussing, utleie, forsikring,
spørsmål knyttet til tilgang på dører etc.
* Ekstraordinær nabosak med varighet på 5 måneder.
* Administere styremail og Facebook-side.
* Tett dialog med forretningsfører ifbm økonomi.
* Registert nye eiere i Defigo-appen.
* Gått igjennom tidligere vedlikeholdsdokumenter.
* Befaring av rør under bakken, herunder:
- filming av rør
- borre hull igjennom gulv for kartlegging av eventuelle hulrom under
- fått prioriteringsliste over nødvendig rørarbeid etter befaring
- snakket med bedrifter og mottatt anbud på nødvendig vedlikehold av rør
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
Her føres opp en kronologisk oversikt over større vedlikehold som har blitt gjennomført de siste årene:
2024: Rørfornyelse av borettslagets bunnledninger og vannledninger (pågår)
2023: Bytte av ventiler for å øke hastighet på varmtvann til leilighetene, spesielt nr 17 og nr 19.
2023: Isolering av varmerør i kjeller.
2023: Det er utført to halvårskontroller av legionellanivå i blokkens vann. Det har ikke blitt avdekket farlige
nivåer.
2023: Sjekk av synkeskader i borettslag, utført av Pentex.
2023: Filming av avløpsrør, utført av Pentex.
2023: Oppgradering av Defigo's skjermer og system ved ytterdører.
2023: Defekt lås til vaskerom skiftet ut av Certego.
2023: Alle inngangsdører inspisert av Certego for å avdekke årsaker til problemer med inngangsdørene
(ved værskifte går ikke alle inngangsdører helt inn til). Fasade Consult som monterte inngangsdører har
justert alle dørene (dvs. hengsler) for å løse problemene.
2022: Maling av alle oppganger, nytt gulv i nr 19, ny bekkalokk i bakgården, oppgradert internett.
2020: Rehabilitering av rør tilkoblet radiatorer, montering av nye automatiske ventiler/termostater, og
ferdigstilt felles sykkelbod innendørs.
2019: Nytt callinganlegg, nye ytterdører, oppgradert deler av det elektriske anlegget og asbestsanering i
varmeanlegget
2018: Vedlikehold av rør under bygningen og ny luftkanal fra vaskeriet
2017: Oppmerking og skilting av parkeringsplassen
2016: Utskifting av utemøblement
2015: Pussing/maling av vegg/tak og dører i samtlige oppganger
2014: Utskifting av vinduer, bygging balkonger
2013: Nytt postkasseanlegg
2010: Arbeider på tak
Årsmøtet 13.03.24 vedtok å finansiere rørprosjektet (rørfornyelse av borettslagets bunnledninger og
vannledninger, med kostnadsramme 2.5 MNOK) med en blanding av låneopptak og kapitalinnkreving.
Følgende fordeling av rørprosjektet (kostnadsramme 2,5 MNOK) har blitt besluttet: kapitalinnkreving på
300 000 NOK som fordeles etter brøk; låneopptak på 2,2 MNOK. Etter ny nedbetalingsplan vil årlig
kostnad til renter og avdrag gå fra kr 1 000 014 til kr 822 580. Borettslaget sine lånekostnader går dermed
ned med kr 177 434. Av den grunn er det ikke nødvendig med noen husleieøkning som følge av
låneopptaket. Kapitalinnkrevingen ble gjennomført i juli.
ForretningsførerOslo og omegn boligforvaltning
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet praktiseres ikke forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerTelia er borettslagets leverandør av TV-tjenester, med mulighet for bredbånd, telefoni og digital-tv.
Fibernett (1000/1000 opp/ned) dekkes via fellesutgiftene.
DyreholdHusdyr tillates så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere i borettslaget.
Husdyr må søkes på forhånd og godkjennes av styret, ref. husordensreglene.
DiverseVaskemaskin følger ikke salget. Øvrige hvitevarer overtas uten garanti.
AnnetRom som ligger utenfor boenheten, men som eier har påvist og/eller opplyst at tilhører boenheten, er
oppmålt og inkludert i BRA-e. Det er ikke fremvist dokumentasjon på at rommet tilhører boenheten, med
mindre dette er angitt særskilt. Rom utenfor boenheten kan omdisponeres av borettslaget/sameiet og
dette kan påvirke boligens BRA.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringVernestatus for Bjørn Stallares vei 15: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert
26.04.2024 med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-2255 vedtatt 28.07.1977, samt
kommunedelplan KDP-17 (områdeavgrensning for indre Oslo).
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
Pågående byggesaker pr. 13.05.2024:
Saksnummer: 202456316, Mottatt 17.05.2024: Bjørn Stallares vei 11 - 19 - Utskifting av stikkledninger for
vann og avløp
Tillatelse er gitt. Følg saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456316
Denne byggesaken gjelder det aktuelle borettslaget vi selger i.
Saksnr. 201716949: Sinsenterrassen 23, 25, 27 - Utvidelse og oppføring av balkonger
Tillatelse gitt. Link til sak:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201716949
Saksnummer. 202316366, mottatt 07.11.2023: Knut Alvssons vei 23 - 31 - Oppføring av balkonger
Tillatelse er gitt. Følg saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202316366
Saksnummer 202312193, mottatt 14.08.2023: Sinsenterrassen 18-20 - Fasaderehabilitering og utskifting
av vinduer
Tillatelse er gitt. Følg saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202312193
Saksnummer: 202310853, Mottatt: 12.07.2024: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus,
oppgradering av tak til felles oppholdsområde og fasadeendringer. Tillatelse gitt. Følg saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202310853
Pågående plansaker pr. 19.08.2024:
Saksnr. 202100768:Trondheimsveien 197 C m.fl. (Sinsenbyen), Sinsen Planforslag til offentlig ettersyn -
Detaljregulering
Byantikvaren foreslår å omregulere Sinsenbyen til boligbebyggelse med hensynssone bevaring
kulturmiljø. Det foreslås også andre arealformål for å ivareta godkjent og ønsket bruk av de originale
forretningslokalene i gateplan og to næringsbygg. Planforslaget omfatter hele eller deler av 109
eiendommer og er mellomkrigstidens største private utbyggingsfelt i Oslo. Hensikten med planforslaget
er å sikre varig vern av Sinsenbyen med
de bygningene, veiene og grøntområdene som sammen danner et helhetlig kulturmiljø, av nasjonal verdi,
fra 1930- og 1950- tallet. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
Adressene til det aktuelle borettslaget inngår i planene.
Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768
Saksnr. 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av sak
202113718
Reguleringssak. Utsikten Carl Berner ønsker å omregulere eiendommen fra industri til bolig og næring.
Det foreslås regulering av påbygg og tilbygg til eksisterende bebyggelse samt et nybygg. Det foreslås
høyder opp mot 30 meter mot Sinsenveien og Hasleveien, tilsvarende maks 10 etasjer.
Følg utvikling i saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202451391
Saksnummer 201312165. Planforslag mottatt 16.09.2013. Hans Nielsen Hauges gate 43.
Detaljregulering - Byggemarked. Offentlig ettersyn 11.1. - 22.1.2016
Se kommunens sider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201312165
Etablering av et nytt stort lokalsykehus på Aker og en samling av regionfunksjoner med
lokalsykehusfunksjoner på Nye Rikshospitalet er en sentral del av målbildet for videreutvikling av Oslo
universitetssykehus HF. Nye Aker sykehus åpner etter planen i 2031, i området fra Sinsenkrysset og
langs riksvei 4/Trondheimsveien. Les mer her:
https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nye-oslo-universitetssykehus/nye-aker/byggestart-for-nye-aker/
Det er flere aktuelle byggesaker vedrørende prosjektet. Søk opp Trondheimsveien 235 på Plan- og bygg
sine sider for oversikt over byggesaker:
https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/veiledere/eiendomsinfo/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 390 000,- (Prisantydning)
kr 135 632,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 525 632,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 300,- (Innflyttingsgebyr - borettslaget)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 300,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 526 932,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Visningshonorar, 3400,-/stk (Kr.6 800)
Visning tirsdag 3.sep (Kr.3 400)
Visningshonorar 6.okt (Kr.3 400)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.11 352)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Provisjon (Kr.50 000)
Grunnpakke borettslag - inkl. eierskiftegebyr (Kr.14 325)
Foto (Alex Granli) (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Totalt kr. (Kr.140 977)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0188
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Partner Alice Brandwijk
SaksbehandlereLinnea Markussen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 45 46 41 95 / E-post: lm@eie.no
Alice Brandwijk
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 92 30 18 87
[/ E-post: alb@eie.no