0171 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Aksje
- Antall soverom
- 2 soverom
- Etasje
- 1
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 55 m²
- Bruksareal (BRA)
- 58 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 3 m²
- Fellesutgifter
- kr 5 324 / Mnd
- Prisantydning
- kr 5 240 000
- Omkostninger
- kr 22 178
- Fellesgjeld
- kr 234 277
- Totalpris
- kr 5 496 455
- Fellesformue
- kr 17 843
- Byggeår
- 1936
- Tomt
- Eiet tomt 1840 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 219, bnr. 83
- Oppdragsnummer
- 4240070
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 5 240 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 234 277,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Noteringsgebyr pantedokument forretningsfører | kr 4 000,- |
Transportgebyr | kr 9 688,- |
Tryg Boligkjøperforsikring Leilighet (valgfritt) | kr 8 250,- |
Totalpris | kr 5 496 455 |
Entré |
Lys og fin entré som gir en varm velkomst og godt førsteinntrykk av leiligheten. Entréen er romslig og har en praktisk innebygd garderobe med speilfront og god plass for oppbevaring av yttertøy og plassering av sko.
Stue |
Dette er en attraktiv og innbydende leilighet med en planløsning som gir høy bokvalitet. Stuen og kjøkkenet ligger i åpen løsning, men i godt definerte soner. Stuen oppleves som luftig og romslig med nydelig naturlig lysinnslipp. Stuen har god plass til både sofaløsning med tilhørende møblement og spisebord. De lyse fargevalgene gjør at det enkelt å krydre med farger og interiør etter eget ønske.
Kjøkken |
Leiligheten har et lekkert og moderne kjøkken med innredning fra IKEA (nytt 2012). Her er det gode oppbevaringsmuligheter i skap og skuffer, samt flotte arbeidsforhold på den laminerte benkeplaten. De integrerte hvitevarene består av komfyr, induksjon steketopp, mikrobølgeovn, oppvaskmaskin og kjøleskap med frysedel. Over stekesonen er det en ventilator med kullfilter. I hjørnet på stuen er det en stemningsfull åpen peis som bidrar til ekstra varme og god atmosfære til kjøkkenet og stuen.
Bad |
Badet ble rehabilitert i 2004 i regi av aksjeselskapet. Det ble da lagt ny membranløsning, sluk, røropplegg og fliser, samt at det ble satt inn ny innredning og sanitærutstyr. Det er lagt flotte fliser på vegger og gulv, samt behagelig gulvvarme. Delikat baderomsinnredning med servant med underskap. Videre er badet utstyrt med dusjnisje med innfellbare glassdører, gulvmontert toalett og opplegg for vaskemaskinen. Det er naturlig ventilasjon med ventil i himlingen til luftekanalen, samt tilluft under dørblad.
Soverom |
Leiligheten er to lune og gode soverom som begge er vendt mot rolig bakgård. Hovedsoverommet er av god størrelse med plass til dobbeltseng og tilhørende garderobeskap som er satt opp på begge sider av sengen. De store vindusflatene gir godt med naturlig lys inn til hovedsoverommet. Soverom 2 er et flott gjesterom eller barnerom. Her er det plass til en seng, nattbord og garderobeskap. Det flotte originale tregulvet er malt i en lys farge og veggene er holdt i moderne farger.
Innvendige overflater |
- Overflater gulv består av: Malt originale tregulv og fliser på bad.
- Overflater vegger består av: Malte flater og fliser på bad.
- Overflater himling består av: Malte flater.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Takstmann Kjetil Nilsen AS v/Kjetil Nilsen, datert 29.08.2024. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Tilstandsgrad 2 (TG2 - avvik som kan kreve tiltak) |
Utvendig dører:
TG2 settes grunnet alder og tilstand. Eldre entredør, det må forventes høyere varmetap, dårlig lydisolering og brannmotstand i døren.
Innvendige overflater:
Eldre overflater som er overmalt. Stedvis behov for fornyelse.
Etasjeskille / Gulv mot grunn:
Stue/kjøkken: Det er målt høydeforskjell på ca. 9mm gjennom hele rommet og målt ca. 2mm høydeforskjell over en lengde på ca. 2 meter. Soverom: Det er målt høydeforskjell på ca. 15mm gjennom hele rommet og målt ca. 5mm høydeforskjell over en lengde på ca. 2 meter.
TG2 settes grunnet avvik fra standardens krav til godkjent måleavvik i de overnevnte rommene.
Radon:
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Det anbefales radonmålinger på etasjer til og med 2. etasje i boligblokken. Det anbefales å kontakte styret for ytterligere informasjon.
Pipe og ildsted:
TG2 er satt på grunn av pipeløp som har passert halvparten av forventet levetid, samt manglende gnistfanger til ovnen.
Innvendige dører:
TG2 settes grunnet alder. Normal funksjon på dørene, noe justering på dører kan forekomme. Det er kun foretatt stikkontroll på funksjon av dører.
Bad > Overflater vegger og himling:
Det ble registrert riss/krakelering i fuger i dusjsone.
Bad > Sluk, membran og tettesjikt:
Vurdering basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Bad > Ventilasjon:
TG2 settes på bakgrunn standardens strenge krav til mekanisk avtrekk på våtrom.
Kjøkken > Overflater og innredning:
TG2 er satt på grunn av manglende komfyrvakt og lekkasjestopper Eier opplyser om at kjøkkenet ble flyttet i 2012, dette utløser krav til komfyrvakt og lekkasjestopper.
Kjøkken > Avtrekk:
TG2 settes på bakgrunn standardens strenge krav til forsert avtrekk fra kjøkkenventilator over kokesone.
Vannledninger:
Samlestokker for rør-i rør anlegg er ikke plassert i sprutsikkert skap med avrenning til sluk. Samlestokk er plassert over himling på badet.
Ventilasjon:
Naturlig ventilasjon i leiligheten med spalteventiler i vinduer og klaffventil i yttervegg. TG2 settes på bakgrunn av manglende ventilasjon/avtrekk på kjøkken.
Andre installasjoner:
TG2 settes på grunn av alder på ildsted, samt manglende gnistfanger.
Elektrisk anlegg:
TG2 settes på grunn av manglende samsvarserklæringer/dokumentasjon på alt av det elektriske anlegget i leiligheten etter 1999. Takstmannen kan ikke vurdere det elektriske anlegget i sin helhet og takstmannen anbefaler alltid en generell utvidet el-kontroll av anlegget fra en autorisert elektriker. Det elektriske anlegget er ukjent for takstmannen og det anbefales en generell kontroll av anlegget.
Konstruksjoner som ikke er undersøkt (TG IU) |
Bygning, generelt:
Da dette er et aksjelag med flere enheter gjøres det ikke undersøkelser av utvendige bygningsdeler som yttertak (inkludert loft), yttervegger, grunn og fundamenter m.m. Borettslaget er ansvarlig for felles og utvendig vedlikehold.
Bad > Tilliggende konstruksjoner:
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner (mur/betong i veggene).
Bygning, generelt:
Bærende konstruksjon i betong innfelt med murverk, utvendig med pusset og malt fasade.
Yttertak i trekonstruksjon tekket med takstein.
Trapper i betong med smijernsrekkverk.
Malte trevinduer med 2-lags glass. Malte karmer og lister.
Entrédør fra Swedoor, B-30/ 40db tek.krav.
Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Ovennevnte punkter er hentet fra rapporten, men er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 58,0 m²
- BRA-i: 55,0 m²
- BRA-e: 3,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 58m²
- BRA-i 55m²: Entré, stue, kjøkken, to soverom og bad
- BRA-e 3m²: Kjellerbod på ca. 1,2m² og loftsbod med gulvareal på ca, 4,45m² (målbart areal er ca. 2,3m²)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Leiligheten er oppvarmet med sentralvarmeanlegg m/radiatorer, åpen eldre peis på kjøkkenet og gulvvarme på bad/wc.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Grønn G er vedlagt salgsoppgaven.
Løsøre og tilbehør
Integrerte hvitevarer på kjøkken samt vaskemaskin medfølger i handelen. Merk at vaskemaskinen blir byttet til en lik modell, men noe eldre.
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
1840,00 m² eiet
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved godkjent beboerparkeringssøknad kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser beboerparkering, indre by, 2024:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr 5.950 for ett år
- Motorsykkel og moped: kr 2.975 for ett år
- El-bil: kr 2.000 for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: kr 1.000 for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
Diverse
Kort utdrag fra Egenerklæringsskjema |
Pkt. 2: Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Badet ble pusset opp i regi av borettslaget.
Selgers Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Attraktiv og sentral beliggenhet på populære St. Hanshaugen. Bygården ligger pent til i en rolig gate med gåavstand til "alt".
Idylliske St. Hanshaugen parken ligger noen hundre meter unna leiligheten. Parken ble opparbeidet i 1850 og var den første parken Oslo kommune tok ansvaret for. Her er det Tuftepark, andedam, mange benker å slappe av på, fjordutsikt og mye mer. Parken har sommerservering og en scene for gratiskonserter på de velkjente og populære parkkveldene.
Strøket har et godt utvalg av hyggelige kafeer, som Java, Godt Brød, Kaffebrenneriet og Baker Hansen. Her fins også mange kjente restauranter som Pascal, Schrøder, Smalhans, Sushi & Thaimat, Albertine, Kolonialen og Heim. Videre er det kort vei til SATS Bislett, Bislett bad, FitnessXpress og Tufteparken på Haugen. Nærområdet byr i tillegg på fotballbane og lekeplasser.
Fra leiligheten er det kort gangavstand til en lokal dagligvarebutikk, apotek, frisørsalonger, jernvare, parfymeri, bokhandel, kles- og skobutikk i nærområdet. Det er også gangavstand til populære Vulkan, med Mathallen, konsertscene, barer, kafeer og restauranter.
Storbyuniversitetet på Bislett ligger innenfor gangavstand. Universitetet på Blindern og BI i Nydalen er lett tilgjengelige med offentlig transport. Ila barne- og ungdomsskole ligger rett ved.
Eiendomsskatt
Forretningsfører informerer at gjeldende leilighet ikke er ilagt eiendomsskatt for inneværende år. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjeselskapet.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 5 324,- pr. mnd. og inkluderer:
Varmtvann, akonto oppvarming, bredbånd, dekoder, kapitalkostnader, forretningsførerhonorarer, drift og vedlikehold, felles forsikringer, kommunale avgifter, andre driftskostnader m.m.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
- Felleskostnader: kr 2.497,-
- A konto oppvarming: kr 550,-
- Bredbånd: kr 209,-
- Dekoder: kr 19,-
- Kapitalkost. lån 2 2OB940: kr 438,-
- Kapitalkost. lån 1 1OB942: kr 1.611,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
IN-ordning |
Boligselskapet har tilrettelagt for individuell nedbetaling av fellesgjeld på lånenr.: 98207378127 og lånenr.: 98207361836. Per dags dato vil det være mulig å redusere de månedlige felleskostnadene med kr 2.049 (kr 438 + kr 1.611), om begge lånene som er knyttet til IN-avtalen innfris. Kontakt megler for ytterligere informasjon rundt dette.
Andre løpende kostnader
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:
Strøm |
Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 19 058 kwh. pr. år.
Felles husforsikring |
Eiendommen er p.t. forsikret i Tryg Forsikring. Kostnaden dekkes av de månedlige fellesutgiftene.
Kabel-tv / Bredbånd |
Selskapet har bredbånd fra OpenNet og TV-Dekoder fra RiksTV. Det kreves inn for bredbånd og for dekoder. Beboer må selv oppgradere om ønskelig.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Tryg Forsikring med polisenummer: 6650165
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 1 441 856,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 5 479 052,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Aksjelaget
Brandts gate 2 AS, Orgnr: 921 285 531
Aksjeselskapet består av 58 leiligheter knyttet til aksjer.
Forretningsfører: Obos Eiendomsforvaltning AS
Dokumenter vedrørende aksjelaget kan fås ved henvendelse til megler.
Boligselskapet har avtale med Brunata. Dette innebærer måling og avlesing av oppvarming. OBOS Eiendomsforvaltning AS fakturerer den enkelte beboer akonto via den ordinære innkrevingen av felleskostnader. Brunata avregner faktisk energiforbruk pr. år mot innkrevd akontobeløp.
Selskapet har bredbånd fra OpenNet og TV-Dekoder fra RiksTV. Det kreves inn for bredbånd og for dekoder. Beboer må selv oppgradere om ønskelig.
Aksjeselskapet har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til aksjeselskapet hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Nytt callinganlegg
På årsmøte i 2024 ble aksjeeierne oppdatert vedrørende nytt callinganlegg. Det hadde blitt innhentet 3 tilbud. De gikk for tilbudet gitt av Assistent partner. Styret informerer at de stipulerte kostnadene for gjeldende leilighet er ca. kr 5.009.
Utdrag fra vedtekter, datert 22.04.14 |
- 2-1 (2): Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de som gir borett til en bestemt bolig.
- 2-2 (1): Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksjer.
- 2-3 (1): En aksjeeier har rett til å overdra sin(e) aksje(r), men erververen må godkjennes av selskapet for at ervervet skal bli gyldig overfor selskapet.
- 6-1 (2): For felleskostnader som ikke blir betalt ved forfall, svarer aksjeeieren den til en hver tid gjeldende forsinkelsesrente etter lov av 17. desember 1976 nr 100.
- 6-2: For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapsforholdet har selskapet panterett i aksjen(e) foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Utdrag fra husordensregler, datert 07.05.19 |
- §2: Det skal være alminnelig ro mellom kl. 22.00 og 08.00 hverdager. Helger mellom kl. 23.00 og 08.00. Ved større private arrangementer skal naboer varsles i god tid, og vinduer og dører bør holdes lukket under arrangementet.
- §3: Hunder som befinner seg innendørs og utendørs i fellesarealer, skal holdes i bånd. Det er forbudt for husdyr å gjøre fra seg i fellesområdene.
- §4: Sportsutstyr, sko, søppelposer, malingsspann, barnevogner, sykler og lignende må ikke plasseres i gangområder, i trapper eller på avsatser. Det skal heller ikke stå gjenstander i fellesarealene i bodrommene. Unntaket er møbelrommene der alle gjenstander må merkes med navn.
Større vedlikehold og rehabilitering i aksjelaget |
2016:
- Fjernvarme
2013-2014:
- Oppgradering av det elektriske anlegget. Innvendig arbeid ble utført av Hoel Elektro AS, inntakskablene ble lagt av Nettpartner og graveentreprenør var Møllers Graveservice.
- Fasaderehabilitering - rehabilitering av samtlige fasader og etterisolering av frontfasadene, rehabilitering av samtlige balkonger, gesimser og baldakiner, utskiftning av samtlige taknedløp og nye varmekabler i disse, utskiftning av alle kjeller- og loftsvinuder, maling av både inn- og utsiden av alle loftsvinduer, trappehusvinduer, oppgangsdørene og porten.
2004:
- Rehabilitert baderom
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 11 838 622,- pr. 19.08.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 234 277,- pr. 19.08.2024.
Andel fellesformue er kr. 17 843,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Lånenr: OBOS04-98207513865
Type lån: Annuitetslån
Rentesats (19.08.24): 6,55%
Type rente: Flyt
Restgjeld: 800.505,-
Restløpetid: 11 år 7 md.
Term pr. år: 12
Andel av saldo: 14.843,-
Kapitalkostnader: 153,-
Lånenr: 1OB942-98207378127
Type lån: Annuitetslån
Rentesats (19.08.24): 6,55%
Type rente: Flyt
Restgjeld: 8.679.179,-
Restløpetid: 13 år 10 md.
Term pr. år: 12
Andel av saldo: 174.924,-
Kapitalkostnader: 1.605,-
Lånenr: 2OB940-98207361836
Type lån: Annuitetslån
Rentesats (19.08.24): 6,55%
Type rente: Flyt
Restgjeld: 2.358.938,-
Restløpetid: 12 år 5 md.
Term pr. år: 12
Andel av saldo: 44.510,-
Kapitalkostnader: 438,-
In-ordning |
Boligselskapet har tilrettelagt for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Lånenr.: 98207378127 og lånenr.: 98207361836 er omfattet av IN-ordningen. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.04. og 30.10 på aksjeselskapets felleslån. Aksjonær må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS’ klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir returnert aksjonær. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Aksjonæren vil da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene. Kontakt megler for ytterligere informasjon rundt dette.
Årsregnskap
Aksjelaget hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr 2.880.372, utgifter på kr 1.556.168 og et årsresultat på kr 634.351. For inneværende regnskapsår er det budsjettert med inntekter på kr 2.878.000, utgifter på kr 1.631.400 og et årsresultat på kr 479.600. Regnskapet og øvrige dokumenter for aksjelaget kan fås ved henvendelse hos megler.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Aksjen er ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger expeditionsdokument datert 26.06.1936 og byggetegninger datert 05.04.1934. Et expeditionsdokument er forsiden av byggesaksmappen fra oppføringstidspunktet. Det vil i ettertid ikke bli gitt ferdigattest på bygninger som er oppført før 1998, jf. lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) § 21-10 5. ledd. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Øvrige dokumenter på eiendommen |
- Ferdigattest datert 20.08.2004 som omhandler endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner (rehabilitering av bad og skifte av rørstamme i blokk).
Byggetegninger fra kommunen datert 1934, viser at det er foretatt bruksendringer i boligens hoveddel etter byggeår. Kjøkkenet er flyttet ut til det som tidligere er definert som hall, samt at det er etablert soverom 2 i det rommet som tidligere ble definert som kjøkken. En slik bruksendring av kjøkken til soverom, som ikke endrer forutsetningen for kommunens opprinnelige godkjennelse, er som utgangspunkt ikke søknadspliktige. Det foreligger følgelig ingen godkjennelse. Den bygningssakkyndige opplyser at rommene tilfredsstiller dagens tekniske krav. En bruksendring fra hall til kjøkken endrer forutsetningen for kommunens opprinnelige godkjennelse, da "hall" ikke er rom godkjent for varig opphold. Arealene er likevel medtatt i tilstandsrapport som henholdsvis primær- og sekundærrom. Evt. søknad om godkjenning av tiltaket i tråd med dagens bruk skjer for kjøpers regning og risiko. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen er i hovedsak regulert til bolig med tilhørende anlegg iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.07.1977. Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn). Mindre deler av eiendommen er regulert til offentlig kjørebane/veigrunn etter S-171GO (datert 04.06.1942) og bolig/forretning/kontor etter S-3878 (datert 30.01.2002). Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Eiendommen er kommunalt listeført. En søknad om tiltak som forringer bevaringsverdien på et bygg vil kunne avslås med hjemmel i plan- og bygningslovens § 29-2 vedrørende visuelle kvaliteter eller § 31-1 om bygninger med kulturminneverdi. Det vil også være mulighet for å vedta midlertidig forbud mot tiltak i medhold av plan- og bygningslovens § 13-1, i påvente av en bevaringsregulering. Eieren må påregne at kommunen vil kunne ha innsigelser til eventuelle tiltak på eiendommen.
Pågående plan- og byggesaker i området |
Saksnr. 202455662 - Fougstads gate 2
Det ble gitt tillatelse til utskifting av gammel heis med ny i eksisterende sjakt 22.05.2024, i Fougstads gate 2.
Saksnr. 202456121 - Geitmyrsveien 11
Det ble gitt tillatelse til omlegging av tak og utskifting av eksisterende overlysvinduer 12.06.2024, i Geitmyrsveien 11.
Eiendommen er regulert til ... iht. reguleringsplan x, datert ... For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til ... i kommuneplanens arealdel, datert X.
Kommunen er for tiden ikke kjent med reguleringsmessige forhold som tilsier at det kan bli vesentlige endringer for området og eiendommens eksisterende kvaliteter.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras aksjen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i aksjelagets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. XXX § XXX har aksjelaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G.
Dnr. 992757, tgl. 29.09.1885 - Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om gjerde
Beskrivelse:
Dnr. 912657, tgl. 11.07.1916 - Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om bebyggelse
Beskrivelse:
Dnr. 910731, tgl. 21.08.1934 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Beskrivelse:
Dnr. 910732, tgl. 08.11.1934 - Bestemmelse om vannledn.
Bestemmelse om vannledn.
Beskrivelse:
Dnr. 910733, tgl. 08.11.1934 - Bestemmelse om vannledn.
Bestemmelse om vannledn.
Beskrivelse:
Dnr. 910734, tgl. 08.11.1934 - Bestemmelse om vannledn.
Bestemmelse om vannledn.
Beskrivelse:
Dnr. 900023, tgl. 14.01.1875 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
Beskrivelse:
Dnr. 900119, tgl. 03.11.1888 - Registrering av grunn
Registrering av grunn
Beskrivelse:
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Utleie er regulert av boligselskapets vedtekter. Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap, og i aksjelagets vedtekter punkt 3-2. Med styrets godkjenning og iht. vilkårene i aksjelagets vedtekter kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Utleie er regulert av boligselskapets vedtekter. Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap, og i aksjelagets vedtekter XXXXX.
MÅ TILPASSES:
Med styrets godkjenning og iht. vilkårene i aksjelagets vedtekter kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Eiendommen er p.t. utleid, men medhjelper besitter ikke leiekontrakten. Medhjelper administrer ikke dette leieforholdet, og kan dermed ikke gi garanti for husleie, depositum m.m. Medhjelper kjenner heller ikke til husleieavtalens betingelser - herunder månedlig leie og oppsigelsestid. Ved overtagelse vil ny eier selv måtte transportere til seg leiekontrakt og opprette depositum med leietaker. Dersom ny eier ønsker å si opp leietaker, kan ikke medhjelper garantere for at leietaker flytter ut i rett tid. Kontakt megler for ytterligere informasjon.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Konsesjon og odel
Erverv av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Det hviler ikke odel på eiendommen.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 5 240 000,-
Andel fellesgjeld kr 234 277,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Noteringsgebyr pantedokument forretningsfører kr 4 000,00,-
Transportgebyr kr 9 688,00,-
Tryg Boligkjøperforsikring Leilighet (valgfritt) kr 8 250,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 5 496 455,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 234 277,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva (minimum 50 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 15 900,00
Grunnpakke aksjebolig: 19 690,00
Markedspakke Premium: 24 900,00
Visningshonorar/overtakelseshonorar pr stk.: 3 000,00
Oppgjørshonorar: 7 900,00
Gebyr for utsatt betaling : 3 500,00
Pantesperre med urådighet aksje ca : 3 800,00
Noteringsgebyr pantedokument forretningsfører: 4 000,00
Transportgebyr: 9 688,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 4240070
Ansvarlig megler: Ada Kjenner
EIE Valkyrien
Valkyrien Eiendom AS
NO 930 299 308 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.