Bilde 1 av Carl Berners Plass 2Bilde 2 av Carl Berners Plass 2
Digital salgsoppgave
Carl Berners Plass 2

0568 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys, supersentral 1-roms topp-/hjørneleil. | Bad 2009 | V.vann/varme/nett inkl. | Tregulv & god takhøyde | Mulig 2-roms
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
43
Etasje
6
Internt bruksareal (BRA-i)
34 m²
Bruksareal (BRA)
34 m²
Fellesutgifter
kr 4 326 / Mnd
Prisantydning
kr 3 600 000
Omkostninger
kr 88 950
Fellesgjeld
kr 110 024
Totalpris
kr 3 798 974
Fellesformue
kr 27 534
Byggeår
1936
Tomt
Eiet tomt 1112 m²
Oppdragsnummer
50240168
card-default

Truls A. Tansø

Eiendomsmegler / Partner
Les om Truls
Prisantydningkr 3 600 000,-
Fellesgjeldkr 110 024,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 87 750,-
  
Totalpris kr 3 798 974
Eiendom
Carl Berners Plass 2, 0568 Oslo, Etasje: 6

Matrikkel
Gnr. 227 Bnr. 13 Snr. 43 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 34 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 34 kvm

Areal
Primærrom: 32 kvm, Bruksareal: 34 kvm, BRA-i: 34 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1936

Tomt
Eiet tomt 1112 kvm

Tomten er opparbeidet i hovedsak med asfalt.
Parkering i gate etter gjeldene bestemmelser.
Sameiet har noen parkeringsplasser for utleie, kontakt styret /megler for mer informasjon.

Prisantydning
3 600 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Anders Roestad Takstdato: 14.08.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 110 024,- pr.
Andel fellesformue: kr. 27 534,- pr.

Totalpris inkl. omkostninger
kr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 110 024,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 710 024,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 87 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 88 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 798 974,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 326,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 4.326,- pr. md.

Renovasjon Bolig 163,-
Felleskostnader 3.564,-
Kabel-TV & Internett 576,-

Etter kjente fremtidig endringer blir summen av de totale felleskostnadene kr 4326,-

Felleskostnadene inkluderer varme via radiator, varmtvann, TV/internett, bygningsforsikring, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, vektertjenester, strøm fellesareal, trappevask, vedlikehold, forretningsførsel, nedbetaling av lån.

Beløpet for felleskostnader er opplyst av forretningsfører, og avhenger av de avtaler som sameiet til enhver tid har inngått. Sameiet ved styret kan justere fellesutgiftene ved prisøkning kommunale avgifter/ renovasjon, forsikring eller lignende ved behov. Vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kan medføre økte fellesutgifter.

Eier
Vik Eiendom AS v. Erik Eide

Beskrivelse
Lys og supersentral 1-roms topp-/hjørneleilighet som egner seg godt som førstegangskjøp, pendlerbolig eller til utleie. Mulighet for å lage 2-roms ved flytting av kjøkkenet (må teknisk undersøkes av interessent). Forøvrig originale tregulv, god takhøyde og fint utsyn over nærområdet.

Urban beliggenhet i hjertet av Carl Berner med umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon som buss, trikk og t-bane, butikker, kaféer og parker.

Høydepunkter:
- Topp-/hjørneleilighet
- Høyt beliggende med fint utsyn
- God takhøyde
- Tregulv
- Bad fra 2009/10 i regi av Sameiet
- Noe moderniseringsbehov
- Innvendig lagringsbod
- Lagringsbod i kjeller
- Utleie er tillatt
- Få minuttter til butikker, t-bane, buss, kaféer etc.
- Felleskostnad inkl. bl.a. internett, varme og varmtvann

Parkering
Gateparkering etter gjeldende regler.

Det er innført beboerparkering i indre by:
-Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
-Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
-El-bil: 2000 kroner for ett år
-El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett

Se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/priser-for-beboerparkeringstillatelse/

Sameiet har parkeringsplasser på egen eid tomt, som leies ut til beboere. 1000 kr pr mnd. for elbil (strømkonsum betales til Mer (Tidligere GrønnKontakt). 700 kr pr mnd. for fossilbil. Ingen gjesteparkering, men vi har 4 offentlige ladeplasser hvor det selges strøm via Mer. Maks 16 timer parkering. Krever at man lader, men ingen parkeringsavgift. Kapasitet på sameiets plasser må undersøkes med styret.

Beliggenhet
Vi er midt på urbane Carl Berners Plass, en livlig bydel i vekst og som er et sentralt knutepunkt. Her finner man så og si alt man trenger i det daglige, som for eksempel treningssenter, matbutikker, vinmonopol, sportsbutikker, kafeer og så videre. For å sette det i perspektiv, har man 6 matbutikker innenfor en radius på 6 minutters gangavstand fra leiligheten. Så her er det mange muligheter! I 2021 åpnet Carl Berner Torg. Her finner man blant annet Coop Mega som har et stort utvalg dagligvarer og en fristende ferskvaredisk. Torget byr også på kaffe hos kaffebrenneriet, apotek, vinmonopol og blomsterbutikk. Kun en liten rusletur fra leiligheten finner du gode treningsmuligheter, blant annet populære sentre slik som SATS og Nr.1 Fitness. I januar 2024 åpnet Carls, med kafé, vinbar, restaurant og to arrangementsrom som byr på blant annet quiz, sportsvisninger, konserter og afterwork. I 2023 åpnet også den nye mathallen Carls bare en rusletur unna ytterdøren. Carls har et lokale på nesten 3000kvm med blant annet kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar, og to store arrangementsrom, perfekt sted å samle vennegjengen.

Rett ved leiligheten finner du Botanisk hage. Hagen har et imponerende utvalg av planter fra hele verden, inkludert mange sjeldne og eksotiske arter. Det er flere temaområder, inkludert alpine hager, urtehager, og tropiske drivhus. Noen av høydepunktene inkluderer en samling av arktiske planter, en vakker rosehage, og et imponerende utvalg av vekster fra regnskoger.

Rodeløkka ligger også like ved, et svært sjarmerende område som er kjent for sin eldre trehusbebyggelse. Søndagsturer her vil virkelig sette preg på den hjemmekoselig følelsen i nabolaget.

Carl Berner har en av de beste tilbudene og tilgjengeligheten når det kommer til offentlig transport. Rett utenfor døren finner du Carl Berner buss- og trikkeholdeplass, og herfra går blant annet 20-, 21-, 28-bussen, samt 31-bussen og 17-trikken. Et par minutter lenger ned i gata går T-banen med direktelinjer til blant annet Nydalen, Blindern, Forskningsparken, Ullevål sykehus, sentrum m.m. Ringen T-banelinje går også gjennom Carl Berner. Det er også bysykkelstativ rett i nærheten, som er en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Oslo, og er et flott supplement til andre kollektivtilbud. Flybussen går også forbi.

Grünerløkka bydel er kjent for sitt urbane, kunstneriske særpreg. Grünerløkka er en grønn, mangfoldig og inkluderende bydel for alle, hvor fellesskapet står sterkt, forskjellene er små og det er lett å leve miljøvennlig. Området er opptatt av å være et inkluderende lokalsamfunn der alle kan føle seg hjemme. Det bor i dag nesten 64 000 innbyggere i bydelen, noe som ville gjort oss til Norges niende største by i innbyggertall.

Perfekt beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt med alt av servicetilbud utenfor ytterdøren din.

Bebyggelse
Området består i hovedsak av bygårder med leiligheter og næringslokaler.

Tomt
Eiet tomt, 1112 kvm

Adkomst
Leilighet beliggende i byggets 6.etasje med inngang på byggets endevegg mot Trondheimsveien. Adkomst via felles trappegang med calling anlegg. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Offentlig kommunikasjon
Carl Berner har et godt tilbud av offentlig transport. Rett utenfor døren finner du Carl Berner buss- og trikkeholdeplass, og herfra går blant annet 20-, 21-, 28-bussen, samt 31-bussen og 17-trikken. Et par minutter lenger ned i gata går T-banen med direktelinjer til blant annet Nydalen, Blindern, Forskningsparken, Ullevål sykehus, sentrum m.m. Ringen T-banelinje går også gjennom Carl Berner. Det er også bysykkelstativ rett i nærheten, som er en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Oslo, og er et flott supplement til andre kollektivtilbud. Flybussen går også forbi.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

Leiligheten:
2. etasje:
BRA 34 m²
- BRA-i 34 m²: Entré , Bad , Kjøkken , Bod , Stue/alkove

Tillegsarealer: Til boligen disponeres det i dag etter all sannsynelighet en bod på ca 3m2.
Det er ikke funnet dokumenter som bekrefter dette, men boddøren er merket med snr: 43.
Bruksrett er ikke fremvist.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Følgende informasjon er hentet fra tilstandsrappport utført av Anders Roestad.

Leilighet i 6 etasje i et bygg oppført i 1936. 1 etasjen av bygget er næringslokaler.
Generelt har leiligheten en eldre standard og fremstår som utidsmessig, det er likevel ikke avdekket vesentlige tilstandssvekkelser foruten om alder. Badet er pusset opp i regi av styret i 2009/10, men det
foreligger ingen dokumentasjon. Kontakt styret for mer informasjon. Det må påregnes oppussing av overflater m.m. Dagens forskriftskrav til isolasjon, klima og innemiljø er strengere enn de som gjaldt da denne bygningen ble oppført.

Boligbygg med flere boenheter - Byggeår: 1936.

Utvendig:
- Boligen har malte trevinduer med 2-lags glass + et koblet fra 1989. Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år.
- Det fremkommer av skriv fra foretningsfører at det planlegges bytte av vinduer. Kontakt megler
for mer informasjon.
- Leiligheten har brannklassifisert entrédør

Innvendig:
- Gulv: Originalt furugulv.
- Vegger: Malte flater.
- Himlinger/tak: Malte flater.
- Romhøyde i stue er ca 2,69m.
- Etasjeskiller er av betongdekke.
- Innvendig har boligen malte glatte dører.
- Normal standard sett mot byggeår.

Våtrom:
Bad: I hht. Byggforsk byggforvaltning detaljblad 700.320, er normal levetid for våtrom 20-25 år.
Badet er fra 2010, fremkommer det av informasjon gitt av megler og er pusset opp i regi av sameiet.
Byggherres representant: OBOS Prosjekt. Utførende entreprenør: AF-Gruppen.

Badet har:
- Flislagte vegger og gulv.
- Malte plater i himling.
- Dusjhjørne med hengslede glassdører.
- Servantskap med ett-greps blandebatteri.
- Opplegg for vaskemaskin.
- Gulvstående toalett.
- Sluk plassert i dusjsone.
- Avtrekk via ventil i himling.
- Tilluft via luftespalte under dør.

Kjøkken:
- Kjøkkeninnredning fra eldre tid, med hvite slette fronter.
- Benkeplate av laminert spon.
- Lys under overskap.
- Hvitevarer i innredningen er: komfyr og kjøl/frys.
- Ventilator over platetopp.
- Stålkum med ett-greps blandebatteri

Tekniske installasjoner:
- Innvendige vannledninger er i hovedsak i åpne føringer av kobber.
- Enkelte plastrør var synlig via luke på bad/bod (Ikke et rør i rør system)
- Alderen på rørene er ukjent, og det foreligger ingen dokumentasjon.
- Det er avløpsrør av plast fra ukjent tid.
- Boligen har naturlig ventilasjon.
- Det er felles bergvarme/fjernvarme anlegg, installasjonen(e) er plassert i fellesareal uten
tilkomst på befaringsdagen og derfor ikke vurdert. Selger har ingen informasjon om alder eller
tilstand på anlegget. Kontakt styret for mer informasjon.
- Det er felles varmt vann, installasjonen(e) er plassert i fellesareal uten tilkomst på befaringsdagen og derfor ikke vurdert. Selger har ingen informasjon om alder eller tilstand på anlegget. Kontakt styret for mer
informasjon.
- Varme fra radiatorer, koblet på byggets anlegg. Radiatorene er eldre men ukjent når de opprinnelig er fra, antatt byggeår.
- Sikringsskap plassert i oppgang med automatsikringer.
- Røykvarsler og brannslukningsapparat.

Lovlighet: Boligbygg med flere boenheter:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk
Det er oversendt tegninger fra megler datert 28. sep 1939. Det er kun vurdert tegninger ut ifra bruken av rommene mot hva som er godkjent, plasseringer av vinduer dører m.m er ikke vurdert og heller ikke bygget generelt. Det presiseres at det ikke er definert noen romnavn så tegningen er tolket ut i fra hva som er inntegnet.

Bygningen generelt (kun beskrevet og ikke vurdert):
- Leiligheten ligger i 6. etasje i et bygg på 6 etasjer pluss underetasje / kjeller.
- Bygningen er oppført med bærende konstruksjoner i betong/mur.
- Antatt fundamentert på komprimerte / faste masser.
- Dreneringen til bygget er ukjent for takstmann.
- Yttervegger med teglstein.
- Frittbærende dekker / etasjeskiller i armert betong.
- Tilnærmet flatt tak tekket med papp/folie.
- Trapper og repo i oppgang i betong.

Oppsummering av tilstandsgrader:
TG2 (avvik som kan kreve tiltak):
Utvendig > Vinduer
Utvendig > Dører
Innvendig > Radon
Innvendig > Innvendige dører
Våtrom > 6. Etasje > Bad > Overflater Gulv
Våtrom > 6. Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Kjøkken > 6. Etasje > Kjøkken > Overflater og innredning
Kjøkken > 6. Etasje > Kjøkken > Avtrekk
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg

TG2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Innvendig > Overflater
Våtrom > 6. Etasje > Bad > Ventilasjon

TG3 (store eller alvorlige avvik):
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold

Boder
Innvendig bod i leiligheten.
Lagringsbod i kjeller på ca. 3 m2.

Standard
Generelt har leiligheten en eldre standard og fremstår som utidsmessig, det er likevel ikke avdekket vesentlige tilstandssvekkelser foruten om alder.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokumentert for våningshus stemplet ferdigattestert den 20.01.1940.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 28.09.1939. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.

Det foreligger en rekke mindre søknader og tiltak på eiendommen, herunder bl.a. reklame/butikkskilt på fasaden, bytte av oljefyringsanlegg, flaskeautomat, innvendige og utvendige forandringer i kjeller og 1 etasje, ventilasjonsanlegg, mobilantenner på taket, bruksendring av lokaler i 1 etasje, installasjon av brannvarslingsanlegg, oppføring av avfallsskur m.m. Sakene kan sees i sin helhet på:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/main.asp?text=carl+berners+plass+2

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Varme fra radiatorer, koblet på byggets anlegg.
Varmekabler i baderomsgulv.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er beregnet til: 0,-

Det er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt. For boliger og fritidsboliger er eiendomsskatten 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget minus bunnfradraget. Bunnfradraget for 2023 er på inntil 4 millioner kroner. Det gjøres spesielt oppmerksom pa at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundærbolig. Beregningsgrunnlaget kan finnes pa Oslo kommunes hjemmeside: www.oslo.kommune.no/ skatt.og.naring/ skatt.og.avgift/ eiendomsskatt. Satsen for beregningsgrunnlaget til eiendomsskatten blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 326,- pr.mnd.
Varme via radiator, varmtvann, internett, bygningsforsikring, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, vektertjenester, strøm fellesareal, trappevask, vedlikehold, forretningsførsel, nedbetaling av lån.

Faste løpende kostnader
Strøm, innboforsikring og evt. oppgradering tv/internett.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har 1 lån i Obos-banken.
Lånenr.: OBOS01-98207934593
Annuitetslån.
Restgjeld: kr 5 686 965,-
Restløpetid: 16 år 1 mnd
12 terminer pr år.
Flytende rente på 7,38%.
Leilighetens andel av lånet er kr: 110 024,-
Kapitalkostnader for leiligheten er kr 977,-

Forretningsfører gjør oppmerksom på at de kan ha mottatt varsel om renteendring som ikke er iverksatt pr dags dato. Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Megler besitter innkallig til årsmøte 2024 med regnskap for 2023 og budsjett for 2024. Dette kan oversendes på forespørsel.

Forsikring med polisenummer
Protector AS Polisenummer: 1440857

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 945 632,- Som sekundærbolig Kr. 3 593 401,-

Ligningsverdien fastsettes av Ligningskontoret etter beregningsmodell som tar hensyn til om boligen skal tjene som "primærbolig" (der boligeieren er folkeregistrert bosatt) eller "sekundærbolig" (boliger man eier, men ikke bor i). Ligningsverdien for primærboliger vil utgjøre ca. 25 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil ligningsverdien utgjøre ca. 60 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. Se http:/ / www.skatteetaten.no for nærmere informasjon

Sameie
Sameie: Sameiet Carl Berners plass 2, Orgnr: 984009410

Sameiet Carl Berners Plass 2 består av 46 seksjoner. Sameiet Carl Bernes Plass 2 har felles styre sammen med de to nabosameiene som tilsammen består av 3 eierseksjonssameier. Styret jobber aktivt med drift og vedlikehold, og er proaktive i sitt arbeid. Styret har godt samarbeid og er daglig sosiale i forskjellige kanaler, som opprettholder god flyt i arbeidet som blir nedlagt.
Styremedlemmene er også delaktige i nabolaget og kjent med dens profil. Styret deltar og samarbeider med den lokale Facebook gruppen: Carl Berner - Vårt nabolag, blant annet med tenning av juletre på den offentlige parken Bülow Hanssens plass som er "bakgården" til sameiene.

Se hjemmeside: https://www.carlbernersplass.no/

Styrets hovedarbeid:
Hovedfokus ligger i klartekst i Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 57.
Styrets oppgaver:
-Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.
-Vårt fokus ligger i forvaltning av eiendommen, gjennomgang av etablerte avtaler og vedlikeholde disse til den aktuelle situasjonen. Beboer- og leverandørkontakt, forfallende arbeid, samt planlegge i samråd med eiendomsforvalter og andre aktører, kontinuerlig budsjetteringer og oversikt over kommende vedlikehold.
-Styrets arbeidsmengde ble estimert til rundt 900 arbeidstimer i 2019, og nærmere 1000 arbeidstimer i 2020. Dette grunnet mye leverandørkontakt som krevde oppfølging og etablering av ny forretningsfører, samt digitale kanaler. For 2021 vil vi også fortsette med vårt arbeid og flere aksjonspunkter.

Forretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning.

Alle styremedlemmene har tilgang på sameienes felles epost - styretcmcb@gmail.com

Felleskostnader:
Dette går våre felleskostnader til, samme for alle 3 sameier.
-Strøm i fellesareal
-Bygningsforsikring
-Kommunale avgifter (herunder vann, avløp og avfall)
-Vektertjenester fra Trygg Oslo AS
-Internett/ tv: Kollektiv Flex Premium 200 fra Telia.
-Vaktmestertjenester
-Sentral varme i radiator og varmtvann (loftsleiligheter er ikke tilknyttet felles radiatorer)
-Trappevask
-Obosnøkkel
-Brannalarm tilkoblet 110-sentralen
-Forefallende vedlikehold
-Forretningsførsel/ regnskap og revisjon
-Nedbetaling av lån
-Styrehonorar

Historiske data:
I hjertet av Carl Berner finner man de tre sameiene Carl Berners plass 2, Christian Michelsens gate 1 og Christian Michelsens gate 3 i Oslo kommune med gnr. 227, bnr. 13, 14 og 16.
Bygårdene er oppført i 1936, og består i dag av både næring og 85 husstander.

Raske fakta om sameiene:

Parkering:
Vi har parkeringsplasser på egen eid tomt, som leies ut til beboere. 1000 kr pr mnd. for elbil (strømkonsum betales til Mer (Tidligere GrønnKontakt). 700 kr pr mnd. for fossilbil. Ingen gjesteparkering, men vi har 4 offentlige ladeplasser hvor det selges strøm via Mer. Maks 16 timer parkering. Krever at man lader, men ingen parkeringsavgift..

Trygghet:
- Brannalarm: Alle seksjoner og fellesområdet er koblet til en sentral brannalarm med direkte alarmoverføring til Oslo brann- og redningsetat (OBRE), som betyr at de rykker ut på alle alarmer. Vi har etablert service avtale på anlegget med underleverandør.

- Vakthold utføres av Trygg Oslo AS:
- Ambulerende vakthold på nattestid hver dag som følger fast rutine for sjekk av bygningen og en fast avtale om hendelser basert på utfall.
- Samme selskap utfører også parkeringskontroll av våre parkeringsplasser.

Videovoervåkning i bakgården:
- Overvåkningen er registrert i hht kravene fra Datatilsynet. Kun designerte styremedlemmer har tilgang til opptakene.

Varmtvann og fyring via radiator:
- Alle leiligheter har dette inkludert i felleskostnader, med unntak av loftsleiligheter i Christian Michelsens gate 1 og 3, som har elektrisk oppvarming og disse seksjonene har noe lavere felleskostnader som følge av dette.

Bredbånd og TV via Telia:
- Følgende er inkludert i felleskostnader:
Kollektiv Flex Premium 200, som gir brukerne et poengsystem der man kan velge mellom internett og tv eller en kombinasjon av begge. Se for øvrig Telias hjemmesider for mer informasjon.
- Vaktmester Andersen utfører driftsansvar for bygningene
- Selskapet har faste aksjonspunkter etter driftsavtale
- Samme selskap leverer også trappevask og matteutskiftning i inngangsparti.

Nøkler, postkasse etc.
- Sameiene er tilknyttet OBOS Nøkkelen
- Nøkkel og skilt til postkasse er seksjonseiers ansvar.
- Beboerinformasjon
- Vi bruker tjenesten Vibbo fra OBOS som gir eier/ leietaker en dedikert app med innsikt om de ulike sameie.

Kjellerboder:
- Tilnærmet alle beboere har sin egen kjellerbod som de disponerer. Disse er merket med seksjonsnummer og eier kjenner denne.

Dugnad:
- Sameiet har felles dugnad tidlig i mai hvert år. Dugnadene har de siste årene hatt godt oppmøte og vært med på å løfte renholdet betydelig.
- Dyrehold tillat ihht til husordensregler

Økonomi, miljø og vedlikehold:
Et sentralt tema for et sittende styre som forvalter eiendom er å kjenne tilstanden til sameiet.
Alle 3 nevnte sameier byttet overgangen 2020/2021 til OBOS Eiendomsforvaltning, og i den forbindelse vil sameiene utarbeide med OBOS Prosjekt en tjeneste levert av dem som kalles Vedlikeholdsnøkkelen.  Dette medfører også forhandlinger av nye låneavtaler via OBOS og det etablerte nettverket de har av gode rammeavtaler for sine kunder, som sameiene til gode. Dette vil også lage grunnlag for å budsjettere korrekt for fremtidig vedlikehold da vi får innsikt i tilstand.

Nylig utførte prosjekter:

Styret har de siste årene nedlagt et betydelig antall arbeidstimer, hvor hovedvekten har vært i sikre den tekniske kvaliteten på bygningsmassen, samt tiltak som hever kvaliteten på miljøet for beboerne. Særlig har styret lagt vekt på tiltak som gagner sameiet på lang sikt og sikret økonomisk forutsigbarhet de kommende årene.

2023 - fremover:
Med bakgrunn i vedlikeholdsplanene planlegger vi utskiftning av vinduer i alle boligseksjoner. Dette gjøres når et større flertall av vinduene er moden for utskiftning. Seksjonseierne kan likevel skifte ut vinduene på eget initiativ, men kun etter styrets godkjennelse av vindustype.

2022:
Q1 - Q2: Styret tar i bruk vedlikeholdsplanene som ble kjøpt i 2021. Hensikten er å planlegge langsiktig vedlikehold og fornuftig ressursbruk. Året 2022 blir forhåpentligvis et "stille" år, der det ikke er nødvendig med større vedlikehold. Vi planlegger langsiktig vedlikehold i henhold til vedlikeholdsplanene.
Q3 - Q4: Styret utreder behov for nytt callinganlegg, da dagens løsning ser ut til å være defekt. Samtidig vurderes det utskiftning av inngangsdører til trappeoppgangene.

2021:
Q1-Q2:
- OBOS Nøkkelen etableres
- Avtale med PostNord om nøkkel, slik at pakker kan leveres på døren til beboer.
- OBOS Vedlikeholdsplan utarbeides.
- Nye fartsdumper i bakgård.
- Oppdatert husordensregler
Q3-Q4:
- Oppdatert tilbud med Telia
- Styret er i en fase hvor en langsiktig vedlikehold planlegges, basert på data fra OBOS Prosjekt som har utarbeidet vedlikeholdsplaner.

2020:
Q1-Q2:
- Etablert ny avtale med Vaktmester Andersen Q1-2020
- Taket på Christian Michelsens gate 1-3 ble byttet, ferdigstilt Q2
- Byggherres representant: Takråd
- Utførende entreprenør: Nortekk og Maskinbygg
- Tydelig grenseskille på parkeringsplass mellom CM3 og CM9 for å sikre til våre seksjonseiere parkeringsområdet.
- Byttet fra utendørs (nedgravd) oljetank og konvertert fyringsanlegget til bioolje samt etablert innendørs oljetank, og varmeveksler på bergvarme.
- Etablering av brannalarm med kobling til Oslo brann- og redningsetat
- Rapport lagt til grunne etter gjennomgang fra Firesafe fra Q4 - 2019
Q3-Q4:
- Reforhandling av avtale med forretningsfører og bank
- Etablert avtale med OBOS.
- Flytting av banklån, forhandlet frem ny renteavtale.
- To avtaler med Trygg Oslo AS
- Ambulerende vekter som kontrollerer fellesområdet hver natt. Vekter har også adgang til sameienes videoovervåkning.
- Parkeringskontroll og utstedelse av oblater til beboere.

2019:
Q1-Q2:
- Sameiene på nett
- Etablert hjemmeside, Facebookside og kjøpt www.carlbernersplass.no for digital kommunikasjon.
Q3-Q4:
- Etablering av ladepunkter for elbil
- Installert med tilskudd fra Oslo Kommune via Mer, tidligere GrønnKontakt

2018:
Q1-12:
- Sameiet Carl Berners plass 2 inngikk leieavtale med NEON kommunikasjon og produksjon AS om leie av plass til takreklame på Carl Berners plass 2.

2016:
Q3:
- Ny leverandøravtale fra GET for alle sameier.

2015:
Q1-Q2:
- Etablering av sikringskameraer i bakgården mot hærverk.
                
2014:
Q3-Q4:
- Etablerte energibrønner på eiendommen for å gå over til bergvarme.

2009:
- El-anlegg kontrollert
- Baderommene i sameiet totalrenovert.
- Byggherres representant: OBOS Prosjekt
- Utførende entreprenør: AF-Gruppen

Fra styrets årsberetning 2024:
Styrets arbeid:
I perioden fra forrige årsmøte 2023 til årets årsmøte, har styret jobbet med følgende saker;
- Det er avholdt 5 styremøter i perioden.
- HMS/ internkontroll ble gjennomgått i april 2023, herunder brannvern, elektrisk anlegg og rutinene til vaktmester.
- Gjennomgått vedlikeholdsrapporten fra Obos Prosjekt og prioritert planlegging av avfallsskur for næringsseksjonene, vedlikehold/ oppgradering av callinganlegget, vedlikehold av videovervåkningsanlegget og hatt befaring med Oslo Brannsikring angående diverse branntetting av ulike brannceller i bygningene.
- Det ble avholdt dugnad i mai med godt oppmøte blant eierne.
- Behandlet budsjettet for 2024.

For øvrig har styremedlemmene daglig kontakt via Messenger. Styret bruker mye tid og ressurser på avfallshåndtering, hensatte møbler og annet fra seksjonseierne. Vi oppfordrer alle - også utleiere - til å forholde seg til gjeldende sorteringsrutiner. Dersom man skal kaste senger, sofa etc. skal dette kjøres bort til godkjent avfallsmottak. I tillegger er det gjenvinningsstasjon ved Sofienbergparken.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Ingen styregodkjenning. Kun eierskiftemelding til forretningsfører.

Annet
Det gjøres oppmerksom på at selger aldri har bebodd eiendommen og har ingen kunnskap om boligens tilstand eller kvaliteter utover informasjonen i salgsoppgaven. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Boligen har vært utleid i hele selgers eiertid gjennom et utleiefirma, og selger har verken kjennskap eller kunnskap om leiligheten. Det forventes og legges til grunn at alle interessenter foretar en grundig vurdering/undersøkelse av eiendommen i sin helhet, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig. Eiendommen overtar slik den fremstår på bilder og på visning. Samtlige eventuelle hvitevarer som står i boligen og alt av løsøre/utstyr i boligen medfølger i handelen. Merk at eiendommen ikke vil bli ytterligere rengjort/vasket/ryddet før overtakelse. Eiendommen er ikke energimerket av selger, og det er derfor satt energikarakter rød G. Kjøper må selv utarbeide egen energiattest for egen regning dersom dette er ønskelig

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Følgende er tinglyst på eiendommen og følger eiendommen:

06.06.1936 1936/403817-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
Med flere bestemmelser
kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring/avtale mellom Carl Berners Plass 2 og Chr. Michelses gate 1 som gir rett til å føre kloakkledning over eiendommen. Plikt til felles vedlikehold.

08.06.1936 1936/403847-1/105  Erklæring/avtale  
Bestemmelser om felles gårdsplass m.v.
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring/avtale mellom Carl Berners Plass 2, Chr. Michelses gate 1 og Chr. Michelses gate 3-4 om felles gårdsplass og at det skal være branngavlvegg for eiendommene nr 1 og 3 Chr. Michelses gate og denne eiendom (Carl Berners Plass 2).

18.11.1936 1936/407037-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring fra Carl Berners Plass 2 som gjelder ansvar for at vann- og kloakkledninger  blir innkledd i lukket slisse.

18.05.1937 1937/402840-1/105  Erklæring/avtale  
VEDR. VARME OG VARMTVANNSANLEGG M.V.
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Kontrakt mellom Carl Berners Plass 2, Chr. Michelses gate 1 og Chr. Michelses gate 3 at fordeling av utgiftene ved varme- og varmtvannsanlegg skal fordeles mellom de tre sameiene.

25.09.1952 1952/412111-1/105  Erklæring/avtale  
Bestemmelser om tak-/veggreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring ang. takreklame. Plikt til å fjerne eller forandre det bygde hvis Oslo bygningsråd krever det.

 27.08.1985 1985/51934-53/105  Erklæring/avtale  
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST AVHOLDT AV AUTORISERT TAKSTMANN
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Panterett til Sameiet på kr 10 000 for evt. ubetalte fellesutgifter o.l. 

Grunndata:
27.08.1985 1985/51934-52/105  Seksjonering opprettet seksjoner:
snr: 7
formål: Bolig
sameiebrøk: 418/21749
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 46 SEKSJONER
Forklaring fra megler: Eiendommes seksjoneringsbegjæring hvor det fremkommer hvordan de ulike seksjonene er fordelt m.m.
 
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.

Utleie
Utleie er tillatt.

Fra vedtektene 3. Eierskifte/utleie:
Med de unntak som måtte følge av disse vedtekter, har seksjonseierne full disposisjonsrett over sine seksjoner. Eieren kan fritt pantsette, selge eller leie ut sine seksjoner. Salg og utleie av seksjonene skal meldes til styret eller sameiets forretningsfører for registrering. Styret kan kreve fremlagt leiekontrakt for å kontrollere at den ikke inneholder noe som strider mot sameiets vedtekter eller eventuelle husordensregler.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende

De øvrige seksjonseierne har ikke forkjøps- eller innløsningsrett som de ellers måtte ha etter norsk rett, med unntak av hva som fremgår av disse vedtekter.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger.
Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger

Regulering
Eiendommen ligger under reguleringtsbestemmelse S-2255 og S-2312 og er regulert til byggeområde for bolig med forretning i 1 etasje. S-2312 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser, mens S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2025, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart trygg og grønn). Eiedommen grenser til Carl Berners Plass på fremsiden og mot Bülow Hanssens Plass på baksiden (regulert til park/torg). Eiendommen er på gul liste.

Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon finnes pa kommunens hjemmeside: https:/ / www.oslo.kommune.no/ politikk.og.administrasjon/ politikk/ kommuneplan/ Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i kommuneplan og hvilken betydning denne har for eiendommen.

Eiendommen ligger i sentrum og det må på generelt grunnlag forventes endringer i nærmiljø, av bygningsmasse, fasadeskilt osv.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger. Oppgi gjerne ønsket overtakelse i ditt bud.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 110 024,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 710 024,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 87 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 88 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 798 974,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Visningshonorar/overtakelse x 3 (Kr.10 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.18 765)
Markedspakke (Kr.24 950)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (Kr.55 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Rydding av bod (Kr.5 000)
Totalt kr. (Kr.136 715)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
50-24-0168

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
In-Vest Eiendomsmegling AS
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Org. nr: 945064358
Griniveien 10
0756 Oslo
Tlf: 22 51 11 11

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Truls A. Tansø

Saksbehandlere
Truls A. Tansø
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 48 95 44 44 / E-post: tat@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Carl Berners Plass 2
For mer om objektet
Carl Berners Plass 2

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: