EiendomCarl Berners Plass 2, 0568 Oslo, Etasje: 6
MatrikkelGnr. 227 Bnr. 13 Snr. 43 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 34 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 34 kvm
ArealPrimærrom: 32 kvm, Bruksareal: 34 kvm, BRA-i: 34 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1936
TomtEiet tomt 1112 kvm
Tomten er opparbeidet i hovedsak med asfalt.
Parkering i gate etter gjeldene bestemmelser.
Sameiet har noen parkeringsplasser for utleie, kontakt styret /megler for mer informasjon.
Prisantydning3 600 000
TilstandsrapportTakstmann: Anders Roestad
Takstdato: 14.08.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 110 024,- pr.
Andel fellesformue: kr. 27 534,- pr.
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 110 024,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 710 024,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 87 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 88 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 798 974,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 326,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 4.326,- pr. md.
Renovasjon Bolig 163,-
Felleskostnader 3.564,-
Kabel-TV & Internett 576,-
Etter kjente fremtidig endringer blir summen av de totale felleskostnadene kr 4326,-
Felleskostnadene inkluderer varme via radiator, varmtvann, TV/internett, bygningsforsikring, kommunale
avgifter, vaktmestertjenester, vektertjenester, strøm fellesareal, trappevask, vedlikehold, forretningsførsel,
nedbetaling av lån.
Beløpet for felleskostnader er opplyst av forretningsfører, og avhenger av de avtaler som sameiet til
enhver tid har inngått. Sameiet ved styret kan justere fellesutgiftene ved prisøkning kommunale avgifter/
renovasjon, forsikring eller lignende ved behov. Vedlikeholdsarbeider og oppgradering av bygning kan
medføre økte fellesutgifter.
EierVik Eiendom AS v. Erik Eide
BeskrivelseLys og supersentral 1-roms topp-/hjørneleilighet som egner seg godt som førstegangskjøp, pendlerbolig
eller til utleie. Mulighet for å lage 2-roms ved flytting av kjøkkenet (må teknisk undersøkes av interessent).
Forøvrig originale tregulv, god takhøyde og fint utsyn over nærområdet.
Urban beliggenhet i hjertet av Carl Berner med umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon som buss,
trikk og t-bane, butikker, kaféer og parker.
Høydepunkter:
- Topp-/hjørneleilighet
- Høyt beliggende med fint utsyn
- God takhøyde
- Tregulv
- Bad fra 2009/10 i regi av Sameiet
- Noe moderniseringsbehov
- Innvendig lagringsbod
- Lagringsbod i kjeller
- Utleie er tillatt
- Få minuttter til butikker, t-bane, buss, kaféer etc.
- Felleskostnad inkl. bl.a. internett, varme og varmtvann
ParkeringGateparkering etter gjeldende regler.
Det er innført beboerparkering i indre by:
-Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
-Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
-El-bil: 2000 kroner for ett år
-El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett
Se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/priser-for-beboerparkeringstillatelse/
Sameiet har parkeringsplasser på egen eid tomt, som leies ut til beboere. 1000 kr pr mnd. for elbil
(strømkonsum betales til Mer (Tidligere GrønnKontakt). 700 kr pr mnd. for fossilbil. Ingen gjesteparkering,
men vi har 4 offentlige ladeplasser hvor det selges strøm via Mer. Maks 16 timer parkering. Krever at man
lader, men ingen parkeringsavgift. Kapasitet på sameiets plasser må undersøkes med styret.
BeliggenhetVi er midt på urbane Carl Berners Plass, en livlig bydel i vekst og som er et sentralt knutepunkt. Her finner
man så og si alt man trenger i det daglige, som for eksempel treningssenter, matbutikker, vinmonopol,
sportsbutikker, kafeer og så videre. For å sette det i perspektiv, har man 6 matbutikker innenfor en radius
på 6 minutters gangavstand fra leiligheten. Så her er det mange muligheter! I 2021 åpnet Carl Berner
Torg. Her finner man blant annet Coop Mega som har et stort utvalg dagligvarer og en fristende
ferskvaredisk. Torget byr også på kaffe hos kaffebrenneriet, apotek, vinmonopol og blomsterbutikk. Kun
en liten rusletur fra leiligheten finner du gode treningsmuligheter, blant annet populære sentre slik som
SATS og Nr.1 Fitness. I januar 2024 åpnet Carls, med kafé, vinbar, restaurant og to arrangementsrom
som byr på blant annet quiz, sportsvisninger, konserter og afterwork. I 2023 åpnet også den nye
mathallen Carls bare en rusletur unna ytterdøren. Carls har et lokale på nesten 3000kvm med blant annet
kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar, og to store arrangementsrom, perfekt sted å samle
vennegjengen.
Rett ved leiligheten finner du Botanisk hage. Hagen har et imponerende utvalg av planter fra hele verden,
inkludert mange sjeldne og eksotiske arter. Det er flere temaområder, inkludert alpine hager, urtehager,
og tropiske drivhus. Noen av høydepunktene inkluderer en samling av arktiske planter, en vakker
rosehage, og et imponerende utvalg av vekster fra regnskoger.
Rodeløkka ligger også like ved, et svært sjarmerende område som er kjent for sin eldre
trehusbebyggelse. Søndagsturer her vil virkelig sette preg på den hjemmekoselig følelsen i nabolaget.
Carl Berner har en av de beste tilbudene og tilgjengeligheten når det kommer til offentlig transport. Rett
utenfor døren finner du Carl Berner buss- og trikkeholdeplass, og herfra går blant annet 20-, 21-,
28-bussen, samt 31-bussen og 17-trikken. Et par minutter lenger ned i gata går T-banen med
direktelinjer til blant annet Nydalen, Blindern, Forskningsparken, Ullevål sykehus, sentrum m.m. Ringen
T-banelinje går også gjennom Carl Berner. Det er også bysykkelstativ rett i nærheten, som er en kjapp og
enkel måte å komme seg rundt i Oslo, og er et flott supplement til andre kollektivtilbud. Flybussen går
også forbi.
Grünerløkka bydel er kjent for sitt urbane, kunstneriske særpreg. Grünerløkka er en grønn, mangfoldig og
inkluderende bydel for alle, hvor fellesskapet står sterkt, forskjellene er små og det er lett å leve
miljøvennlig. Området er opptatt av å være et inkluderende lokalsamfunn der alle kan føle seg hjemme.
Det bor i dag nesten 64 000 innbyggere i bydelen, noe som ville gjort oss til Norges niende største by i
innbyggertall.
Perfekt beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt med alt av servicetilbud utenfor ytterdøren din.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av bygårder med leiligheter og næringslokaler.
TomtEiet tomt, 1112 kvm
AdkomstLeilighet beliggende i byggets 6.etasje med inngang på byggets endevegg mot Trondheimsveien.
Adkomst via felles trappegang med calling anlegg. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte
fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Offentlig kommunikasjonCarl Berner har et godt tilbud av offentlig transport. Rett utenfor døren finner du Carl Berner buss- og
trikkeholdeplass, og herfra går blant annet 20-, 21-, 28-bussen, samt 31-bussen og 17-trikken. Et par
minutter lenger ned i gata går T-banen med direktelinjer til blant annet Nydalen, Blindern,
Forskningsparken, Ullevål sykehus, sentrum m.m. Ringen T-banelinje går også gjennom Carl Berner.
Det er også bysykkelstativ rett i nærheten, som er en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Oslo, og
er et flott supplement til andre kollektivtilbud. Flybussen går også forbi.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Leiligheten:
2. etasje:
BRA 34 m²
- BRA-i 34 m²: Entré , Bad , Kjøkken , Bod , Stue/alkove
Tillegsarealer: Til boligen disponeres det i dag etter all sannsynelighet en bod på ca 3m2.
Det er ikke funnet dokumenter som bekrefter dette, men boddøren er merket med snr: 43.
Bruksrett er ikke fremvist.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteFølgende informasjon er hentet fra tilstandsrappport utført av Anders Roestad.
Leilighet i 6 etasje i et bygg oppført i 1936. 1 etasjen av bygget er næringslokaler.
Generelt har leiligheten en eldre standard og fremstår som utidsmessig, det er likevel ikke avdekket
vesentlige tilstandssvekkelser foruten om alder. Badet er pusset opp i regi av styret i 2009/10, men det
foreligger ingen dokumentasjon. Kontakt styret for mer informasjon. Det må påregnes oppussing av
overflater m.m. Dagens forskriftskrav til isolasjon, klima og innemiljø er strengere enn de som gjaldt da
denne bygningen ble oppført.
Boligbygg med flere boenheter - Byggeår: 1936.
Utvendig:
- Boligen har malte trevinduer med 2-lags glass + et koblet fra 1989. Normal tid før utskifting av trevindu er
20 - 60 år.
- Det fremkommer av skriv fra foretningsfører at det planlegges bytte av vinduer. Kontakt megler
for mer informasjon.
- Leiligheten har brannklassifisert entrédør
Innvendig:
- Gulv: Originalt furugulv.
- Vegger: Malte flater.
- Himlinger/tak: Malte flater.
- Romhøyde i stue er ca 2,69m.
- Etasjeskiller er av betongdekke.
- Innvendig har boligen malte glatte dører.
- Normal standard sett mot byggeår.
Våtrom:
Bad: I hht. Byggforsk byggforvaltning detaljblad 700.320, er normal levetid for våtrom 20-25 år.
Badet er fra 2010, fremkommer det av informasjon gitt av megler og er pusset opp i regi av sameiet.
Byggherres representant: OBOS Prosjekt. Utførende entreprenør: AF-Gruppen.
Badet har:
- Flislagte vegger og gulv.
- Malte plater i himling.
- Dusjhjørne med hengslede glassdører.
- Servantskap med ett-greps blandebatteri.
- Opplegg for vaskemaskin.
- Gulvstående toalett.
- Sluk plassert i dusjsone.
- Avtrekk via ventil i himling.
- Tilluft via luftespalte under dør.
Kjøkken:
- Kjøkkeninnredning fra eldre tid, med hvite slette fronter.
- Benkeplate av laminert spon.
- Lys under overskap.
- Hvitevarer i innredningen er: komfyr og kjøl/frys.
- Ventilator over platetopp.
- Stålkum med ett-greps blandebatteri
Tekniske installasjoner:
- Innvendige vannledninger er i hovedsak i åpne føringer av kobber.
- Enkelte plastrør var synlig via luke på bad/bod (Ikke et rør i rør system)
- Alderen på rørene er ukjent, og det foreligger ingen dokumentasjon.
- Det er avløpsrør av plast fra ukjent tid.
- Boligen har naturlig ventilasjon.
- Det er felles bergvarme/fjernvarme anlegg, installasjonen(e) er plassert i fellesareal uten
tilkomst på befaringsdagen og derfor ikke vurdert. Selger har ingen informasjon om alder eller
tilstand på anlegget. Kontakt styret for mer informasjon.
- Det er felles varmt vann, installasjonen(e) er plassert i fellesareal uten tilkomst på befaringsdagen og
derfor ikke vurdert. Selger har ingen informasjon om alder eller tilstand på anlegget. Kontakt styret for mer
informasjon.
- Varme fra radiatorer, koblet på byggets anlegg. Radiatorene er eldre men ukjent når de opprinnelig er
fra, antatt byggeår.
- Sikringsskap plassert i oppgang med automatsikringer.
- Røykvarsler og brannslukningsapparat.
Lovlighet: Boligbygg med flere boenheter:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk
Det er oversendt tegninger fra megler datert 28. sep 1939. Det er kun vurdert tegninger ut ifra bruken av
rommene mot hva som er godkjent, plasseringer av vinduer dører m.m er ikke vurdert og heller ikke
bygget generelt. Det presiseres at det ikke er definert noen romnavn så tegningen er tolket ut i fra hva
som er inntegnet.
Bygningen generelt (kun beskrevet og ikke vurdert):
- Leiligheten ligger i 6. etasje i et bygg på 6 etasjer pluss underetasje / kjeller.
- Bygningen er oppført med bærende konstruksjoner i betong/mur.
- Antatt fundamentert på komprimerte / faste masser.
- Dreneringen til bygget er ukjent for takstmann.
- Yttervegger med teglstein.
- Frittbærende dekker / etasjeskiller i armert betong.
- Tilnærmet flatt tak tekket med papp/folie.
- Trapper og repo i oppgang i betong.
Oppsummering av tilstandsgrader:
TG2 (avvik som kan kreve tiltak):
Utvendig > Vinduer
Utvendig > Dører
Innvendig > Radon
Innvendig > Innvendige dører
Våtrom > 6. Etasje > Bad > Overflater Gulv
Våtrom > 6. Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Kjøkken > 6. Etasje > Kjøkken > Overflater og innredning
Kjøkken > 6. Etasje > Kjøkken > Avtrekk
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
TG2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Innvendig > Overflater
Våtrom > 6. Etasje > Bad > Ventilasjon
TG3 (store eller alvorlige avvik):
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold
BoderInnvendig bod i leiligheten.
Lagringsbod i kjeller på ca. 3 m2.
StandardGenerelt har leiligheten en eldre standard og fremstår som utidsmessig, det er likevel ikke avdekket
vesentlige tilstandssvekkelser foruten om alder.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokumentert for våningshus stemplet ferdigattestert den 20.01.1940.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc).
Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for
byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller
uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer
hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 28.09.1939. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Det foreligger en rekke mindre søknader og tiltak på eiendommen, herunder bl.a. reklame/butikkskilt på
fasaden, bytte av oljefyringsanlegg, flaskeautomat, innvendige og utvendige forandringer i kjeller og 1
etasje, ventilasjonsanlegg, mobilantenner på taket, bruksendring av lokaler i 1 etasje, installasjon av
brannvarslingsanlegg, oppføring av avfallsskur m.m. Sakene kan sees i sin helhet på:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/main.asp?text=carl+berners+plass+2
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingVarme fra radiatorer, koblet på byggets anlegg.
Varmekabler i baderomsgulv.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til: 0,-
Det er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt. For boliger og fritidsboliger er eiendomsskatten 3 promille
av eiendomsskattegrunnlaget minus bunnfradraget. Bunnfradraget for 2023 er på inntil 4 millioner kroner.
Det gjøres spesielt oppmerksom pa at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes
som sekundærbolig. Beregningsgrunnlaget kan finnes pa Oslo kommunes hjemmeside:
www.oslo.kommune.no/ skatt.og.naring/ skatt.og.avgift/ eiendomsskatt. Satsen for beregningsgrunnlaget
til eiendomsskatten blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 326,-
pr.mnd.
Varme via radiator, varmtvann, internett, bygningsforsikring, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, vektertjenester, strøm fellesareal, trappevask, vedlikehold, forretningsførsel, nedbetaling av lån.
Faste løpende kostnaderStrøm, innboforsikring og evt. oppgradering tv/internett.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har 1 lån i Obos-banken.
Lånenr.: OBOS01-98207934593
Annuitetslån.
Restgjeld: kr 5 686 965,-
Restløpetid: 16 år 1 mnd
12 terminer pr år.
Flytende rente på 7,38%.
Leilighetens andel av lånet er kr: 110 024,-
Kapitalkostnader for leiligheten er kr 977,-
Forretningsfører gjør oppmerksom på at de kan ha mottatt varsel om renteendring som ikke er iverksatt pr
dags dato. Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapMegler besitter innkallig til årsmøte 2024 med regnskap for 2023 og budsjett for 2024. Dette kan
oversendes på forespørsel.
Forsikring med polisenummerProtector AS
Polisenummer: 1440857
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 945 632,-
Som sekundærbolig Kr. 3 593 401,-
Ligningsverdien fastsettes av Ligningskontoret etter beregningsmodell som tar hensyn til om boligen
skal tjene som "primærbolig" (der boligeieren er folkeregistrert bosatt) eller "sekundærbolig" (boliger man
eier, men ikke bor i). Ligningsverdien for primærboliger vil utgjøre ca. 25 % av den beregnede
kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil ligningsverdien utgjøre ca.
60 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. Se http:/ /
www.skatteetaten.no for nærmere informasjon
SameieSameie: Sameiet Carl Berners plass 2, Orgnr: 984009410
Sameiet Carl Berners Plass 2 består av 46 seksjoner. Sameiet Carl Bernes Plass 2 har felles styre
sammen med de to nabosameiene som tilsammen består av 3 eierseksjonssameier. Styret jobber aktivt
med drift og vedlikehold, og er proaktive i sitt arbeid. Styret har godt samarbeid og er daglig sosiale i
forskjellige kanaler, som opprettholder god flyt i arbeidet som blir nedlagt.
Styremedlemmene er også delaktige i nabolaget og kjent med dens profil. Styret deltar og samarbeider
med den lokale Facebook gruppen: Carl Berner - Vårt nabolag, blant annet med tenning av juletre på den
offentlige parken Bülow Hanssens plass som er "bakgården" til sameiene.
Se hjemmeside: https://www.carlbernersplass.no/
Styrets hovedarbeid:
Hovedfokus ligger i klartekst i Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 57.
Styrets oppgaver:
-Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets
anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.
-Vårt fokus ligger i forvaltning av eiendommen, gjennomgang av etablerte avtaler og vedlikeholde disse til
den aktuelle situasjonen. Beboer- og leverandørkontakt, forfallende arbeid, samt planlegge i samråd med
eiendomsforvalter og andre aktører, kontinuerlig budsjetteringer og oversikt over kommende vedlikehold.
-Styrets arbeidsmengde ble estimert til rundt 900 arbeidstimer i 2019, og nærmere 1000 arbeidstimer i
2020. Dette grunnet mye leverandørkontakt som krevde oppfølging og etablering av ny forretningsfører,
samt digitale kanaler. For 2021 vil vi også fortsette med vårt arbeid og flere aksjonspunkter.
Forretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning.
Alle styremedlemmene har tilgang på sameienes felles epost - styretcmcb@gmail.com
Felleskostnader:
Dette går våre felleskostnader til, samme for alle 3 sameier.
-Strøm i fellesareal
-Bygningsforsikring
-Kommunale avgifter (herunder vann, avløp og avfall)
-Vektertjenester fra Trygg Oslo AS
-Internett/ tv: Kollektiv Flex Premium 200 fra Telia.
-Vaktmestertjenester
-Sentral varme i radiator og varmtvann (loftsleiligheter er ikke tilknyttet felles radiatorer)
-Trappevask
-Obosnøkkel
-Brannalarm tilkoblet 110-sentralen
-Forefallende vedlikehold
-Forretningsførsel/ regnskap og revisjon
-Nedbetaling av lån
-Styrehonorar
Historiske data:
I hjertet av Carl Berner finner man de tre sameiene Carl Berners plass 2, Christian Michelsens gate 1 og
Christian Michelsens gate 3 i Oslo kommune med gnr. 227, bnr. 13, 14 og 16.
Bygårdene er oppført i 1936, og består i dag av både næring og 85 husstander.
Raske fakta om sameiene:
Parkering:
Vi har parkeringsplasser på egen eid tomt, som leies ut til beboere. 1000 kr pr mnd. for elbil
(strømkonsum betales til Mer (Tidligere GrønnKontakt). 700 kr pr mnd. for fossilbil. Ingen gjesteparkering,
men vi har 4 offentlige ladeplasser hvor det selges strøm via Mer. Maks 16 timer parkering. Krever at man
lader, men ingen parkeringsavgift..
Trygghet:
- Brannalarm: Alle seksjoner og fellesområdet er koblet til en sentral brannalarm med direkte
alarmoverføring til Oslo brann- og redningsetat (OBRE), som betyr at de rykker ut på alle alarmer. Vi har
etablert service avtale på anlegget med underleverandør.
- Vakthold utføres av Trygg Oslo AS:
- Ambulerende vakthold på nattestid hver dag som følger fast rutine for sjekk av bygningen og en fast
avtale om hendelser basert på utfall.
- Samme selskap utfører også parkeringskontroll av våre parkeringsplasser.
Videovoervåkning i bakgården:
- Overvåkningen er registrert i hht kravene fra Datatilsynet. Kun designerte styremedlemmer har tilgang til
opptakene.
Varmtvann og fyring via radiator:
- Alle leiligheter har dette inkludert i felleskostnader, med unntak av loftsleiligheter i Christian Michelsens
gate 1 og 3, som har elektrisk oppvarming og disse seksjonene har noe lavere felleskostnader som følge
av dette.
Bredbånd og TV via Telia:
- Følgende er inkludert i felleskostnader:
Kollektiv Flex Premium 200, som gir brukerne et poengsystem der man kan velge mellom internett og tv
eller en kombinasjon av begge. Se for øvrig Telias hjemmesider for mer informasjon.
- Vaktmester Andersen utfører driftsansvar for bygningene
- Selskapet har faste aksjonspunkter etter driftsavtale
- Samme selskap leverer også trappevask og matteutskiftning i inngangsparti.
Nøkler, postkasse etc.
- Sameiene er tilknyttet OBOS Nøkkelen
- Nøkkel og skilt til postkasse er seksjonseiers ansvar.
- Beboerinformasjon
- Vi bruker tjenesten Vibbo fra OBOS som gir eier/ leietaker en dedikert app med innsikt om de ulike
sameie.
Kjellerboder:
- Tilnærmet alle beboere har sin egen kjellerbod som de disponerer. Disse er merket med
seksjonsnummer og eier kjenner denne.
Dugnad:
- Sameiet har felles dugnad tidlig i mai hvert år. Dugnadene har de siste årene hatt godt oppmøte og vært
med på å løfte renholdet betydelig.
- Dyrehold tillat ihht til husordensregler
Økonomi, miljø og vedlikehold:
Et sentralt tema for et sittende styre som forvalter eiendom er å kjenne tilstanden til sameiet.
Alle 3 nevnte sameier byttet overgangen 2020/2021 til OBOS Eiendomsforvaltning, og i den forbindelse vil
sameiene utarbeide med OBOS Prosjekt en tjeneste levert av dem som kalles Vedlikeholdsnøkkelen.
Dette medfører også forhandlinger av nye låneavtaler via OBOS og det etablerte nettverket de har av gode
rammeavtaler for sine kunder, som sameiene til gode. Dette vil også lage grunnlag for å budsjettere
korrekt for fremtidig vedlikehold da vi får innsikt i tilstand.
Nylig utførte prosjekter:
Styret har de siste årene nedlagt et betydelig antall arbeidstimer, hvor hovedvekten har vært i sikre den
tekniske kvaliteten på bygningsmassen, samt tiltak som hever kvaliteten på miljøet for beboerne. Særlig
har styret lagt vekt på tiltak som gagner sameiet på lang sikt og sikret økonomisk forutsigbarhet de
kommende årene.
2023 - fremover:
Med bakgrunn i vedlikeholdsplanene planlegger vi utskiftning av vinduer i alle boligseksjoner. Dette
gjøres når et større flertall av vinduene er moden for utskiftning. Seksjonseierne kan likevel skifte ut
vinduene på eget initiativ, men kun etter styrets godkjennelse av vindustype.
2022:
Q1 - Q2: Styret tar i bruk vedlikeholdsplanene som ble kjøpt i 2021. Hensikten er å planlegge langsiktig
vedlikehold og fornuftig ressursbruk. Året 2022 blir forhåpentligvis et "stille" år, der det ikke er nødvendig
med større vedlikehold. Vi planlegger langsiktig vedlikehold i henhold til vedlikeholdsplanene.
Q3 - Q4: Styret utreder behov for nytt callinganlegg, da dagens løsning ser ut til å være defekt. Samtidig
vurderes det utskiftning av inngangsdører til trappeoppgangene.
2021:
Q1-Q2:
- OBOS Nøkkelen etableres
- Avtale med PostNord om nøkkel, slik at pakker kan leveres på døren til beboer.
- OBOS Vedlikeholdsplan utarbeides.
- Nye fartsdumper i bakgård.
- Oppdatert husordensregler
Q3-Q4:
- Oppdatert tilbud med Telia
- Styret er i en fase hvor en langsiktig vedlikehold planlegges, basert på data fra OBOS Prosjekt som har
utarbeidet vedlikeholdsplaner.
2020:
Q1-Q2:
- Etablert ny avtale med Vaktmester Andersen Q1-2020
- Taket på Christian Michelsens gate 1-3 ble byttet, ferdigstilt Q2
- Byggherres representant: Takråd
- Utførende entreprenør: Nortekk og Maskinbygg
- Tydelig grenseskille på parkeringsplass mellom CM3 og CM9 for å sikre til våre seksjonseiere
parkeringsområdet.
- Byttet fra utendørs (nedgravd) oljetank og konvertert fyringsanlegget til bioolje samt etablert innendørs
oljetank, og varmeveksler på bergvarme.
- Etablering av brannalarm med kobling til Oslo brann- og redningsetat
- Rapport lagt til grunne etter gjennomgang fra Firesafe fra Q4 - 2019
Q3-Q4:
- Reforhandling av avtale med forretningsfører og bank
- Etablert avtale med OBOS.
- Flytting av banklån, forhandlet frem ny renteavtale.
- To avtaler med Trygg Oslo AS
- Ambulerende vekter som kontrollerer fellesområdet hver natt. Vekter har også adgang til sameienes
videoovervåkning.
- Parkeringskontroll og utstedelse av oblater til beboere.
2019:
Q1-Q2:
- Sameiene på nett
- Etablert hjemmeside, Facebookside og kjøpt www.carlbernersplass.no for digital kommunikasjon.
Q3-Q4:
- Etablering av ladepunkter for elbil
- Installert med tilskudd fra Oslo Kommune via Mer, tidligere GrønnKontakt
2018:
Q1-12:
- Sameiet Carl Berners plass 2 inngikk leieavtale med NEON kommunikasjon og produksjon AS om leie
av plass til takreklame på Carl Berners plass 2.
2016:
Q3:
- Ny leverandøravtale fra GET for alle sameier.
2015:
Q1-Q2:
- Etablering av sikringskameraer i bakgården mot hærverk.
2014:
Q3-Q4:
- Etablerte energibrønner på eiendommen for å gå over til bergvarme.
2009:
- El-anlegg kontrollert
- Baderommene i sameiet totalrenovert.
- Byggherres representant: OBOS Prosjekt
- Utførende entreprenør: AF-Gruppen
Fra styrets årsberetning 2024:
Styrets arbeid:
I perioden fra forrige årsmøte 2023 til årets årsmøte, har styret jobbet med følgende saker;
- Det er avholdt 5 styremøter i perioden.
- HMS/ internkontroll ble gjennomgått i april 2023, herunder brannvern, elektrisk anlegg og rutinene til
vaktmester.
- Gjennomgått vedlikeholdsrapporten fra Obos Prosjekt og prioritert planlegging av avfallsskur for
næringsseksjonene, vedlikehold/ oppgradering av callinganlegget, vedlikehold av
videovervåkningsanlegget og hatt befaring med Oslo Brannsikring angående diverse branntetting av ulike
brannceller i bygningene.
- Det ble avholdt dugnad i mai med godt oppmøte blant eierne.
- Behandlet budsjettet for 2024.
For øvrig har styremedlemmene daglig kontakt via Messenger. Styret bruker mye tid og ressurser på
avfallshåndtering, hensatte møbler og annet fra seksjonseierne. Vi oppfordrer alle - også utleiere - til å
forholde seg til gjeldende sorteringsrutiner. Dersom man skal kaste senger, sofa etc. skal dette kjøres
bort til godkjent avfallsmottak. I tillegger er det gjenvinningsstasjon ved Sofienbergparken.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningIngen styregodkjenning. Kun eierskiftemelding til forretningsfører.
AnnetDet gjøres oppmerksom på at selger aldri har bebodd eiendommen og har ingen kunnskap om boligens
tilstand eller kvaliteter utover informasjonen i salgsoppgaven. Det kan derfor være skader og andre
forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Boligen har vært utleid i hele selgers eiertid
gjennom et utleiefirma, og selger har verken kjennskap eller kunnskap om leiligheten. Det forventes og
legges til grunn at alle interessenter foretar en grundig vurdering/undersøkelse av eiendommen i sin
helhet, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig. Eiendommen overtar slik den fremstår på bilder og på
visning. Samtlige eventuelle hvitevarer som står i boligen og alt av løsøre/utstyr i boligen medfølger i
handelen. Merk at eiendommen ikke vil bli ytterligere rengjort/vasket/ryddet før overtakelse. Eiendommen
er ikke energimerket av selger, og det er derfor satt energikarakter rød G. Kjøper må selv utarbeide egen
energiattest for egen regning dersom dette er ønskelig
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Følgende er tinglyst på eiendommen og følger eiendommen:
06.06.1936 1936/403817-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
Med flere bestemmelser
kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring/avtale mellom Carl Berners Plass 2 og Chr. Michelses gate 1 som gir rett
til å føre kloakkledning over eiendommen. Plikt til felles vedlikehold.
08.06.1936 1936/403847-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelser om felles gårdsplass m.v.
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring/avtale mellom Carl Berners Plass 2, Chr. Michelses gate 1 og Chr.
Michelses gate 3-4 om felles gårdsplass og at det skal være branngavlvegg for eiendommene nr 1 og 3
Chr. Michelses gate og denne eiendom (Carl Berners Plass 2).
18.11.1936 1936/407037-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring fra Carl Berners Plass 2 som gjelder ansvar for at vann- og
kloakkledninger blir innkledd i lukket slisse.
18.05.1937 1937/402840-1/105 Erklæring/avtale
VEDR. VARME OG VARMTVANNSANLEGG M.V.
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Kontrakt mellom Carl Berners Plass 2, Chr. Michelses gate 1 og Chr. Michelses
gate 3 at fordeling av utgiftene ved varme- og varmtvannsanlegg skal fordeles mellom de tre sameiene.
25.09.1952 1952/412111-1/105 Erklæring/avtale
Bestemmelser om tak-/veggreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-227/13
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Erklæring ang. takreklame. Plikt til å fjerne eller forandre det bygde hvis Oslo
bygningsråd krever det.
27.08.1985 1985/51934-53/105 Erklæring/avtale
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST AVHOLDT AV AUTORISERT TAKSTMANN
Gjelder denne registerenheten med flere
Forklaring fra megler: Panterett til Sameiet på kr 10 000 for evt. ubetalte fellesutgifter o.l.
Grunndata:
27.08.1985 1985/51934-52/105 Seksjonering opprettet seksjoner:
snr: 7
formål: Bolig
sameiebrøk: 418/21749
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 46 SEKSJONER
Forklaring fra megler: Eiendommes seksjoneringsbegjæring hvor det fremkommer hvordan de ulike
seksjonene er fordelt m.m.
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
UtleieUtleie er tillatt.
Fra vedtektene 3. Eierskifte/utleie:
Med de unntak som måtte følge av disse vedtekter, har seksjonseierne full disposisjonsrett over sine
seksjoner. Eieren kan fritt pantsette, selge eller leie ut sine seksjoner. Salg og utleie av seksjonene skal
meldes til styret eller sameiets forretningsfører for registrering. Styret kan kreve fremlagt leiekontrakt for å
kontrollere at den ikke inneholder noe som strider mot sameiets vedtekter eller eventuelle
husordensregler.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende
De øvrige seksjonseierne har ikke forkjøps- eller innløsningsrett som de ellers måtte ha etter norsk rett,
med unntak av hva som fremgår av disse vedtekter.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger.
Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger
ReguleringEiendommen ligger under reguleringtsbestemmelse S-2255 og S-2312 og er regulert til byggeområde
for bolig med forretning i 1 etasje. S-2312 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser, mens
S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2025, sak 262 (kommuneplan
2015 - Oslo mot 2030 - Smart trygg og grønn). Eiedommen grenser til Carl Berners Plass på fremsiden
og mot Bülow Hanssens Plass på baksiden (regulert til park/torg). Eiendommen er på gul liste.
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av
indre by og utvikling rundt Oslos sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i
disse områdene. Mer informasjon finnes pa kommunens hjemmeside: https:/ / www.oslo.kommune.no/
politikk.og.administrasjon/ politikk/ kommuneplan/ Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i
kommuneplan og hvilken betydning denne har for eiendommen.
Eiendommen ligger i sentrum og det må på generelt grunnlag forventes endringer i nærmiljø, av
bygningsmasse, fasadeskilt osv.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger. Oppgi gjerne ønsket overtakelse i ditt bud.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 110 024,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 710 024,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 87 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 88 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 798 974,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar/overtakelse x 3 (Kr.10 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.18 765)
Markedspakke (Kr.24 950)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (Kr.55 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Rydding av bod (Kr.5 000)
Totalt kr. (Kr.136 715)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer50-24-0168
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingIn-Vest Eiendomsmegling AS
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Org. nr: 945064358
Griniveien 10
0756 Oslo
Tlf: 22 51 11 11
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Truls A. Tansø
SaksbehandlereTruls A. Tansø
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 48 95 44 44 / E-post: tat@eie.no