Bilde 1 av Hammerstads gate 23BBilde 2 av Hammerstads gate 23B
Digital salgsoppgave
Hammerstads gate 23B

0363 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 9 750 000

Omkostninger: kr 245 250Totalpris: kr 9 995 250
Romslig 3(4)-roms i 7. etasje m/nydelig utsikt. Solrik sydvestvendt balkong på 11 m². Heis. Peis. Vv/fyring. Parkering*
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
63
Antall soverom
3 soverom
Etasje
7
Internt bruksareal (BRA-i)
99 m²
Bruksareal (BRA)
105 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
11 m²
Fellesutgifter
kr 6 592 / Mnd
Prisantydning
kr 9 750 000
Omkostninger
kr 245 250
Totalpris
kr 9 995 250
Fellesformue
kr 18 219
Byggeår
1938
Tomt
Eiet tomt 7614 m²
Oppdragsnummer
92240100
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Visninger
Mandag 14. okt.
16:30 - 17:15
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 9 750 000,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 9 750 000,-)kr 243 750,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
  
Totalpris kr 9 995 250
Eiendom
Hammerstads gate 23B, 0363 OSLO, Etasje: 7

Matrikkel
Gnr. 46 Bnr. 72 Snr. 63 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 105 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 99 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11 kvm

Areal
Primærrom: 97 kvm, Bruksareal: 105 kvm, BRA-i: 99 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1938

Tomt
Eiet tomt 7614 kvm

Prisantydning
9 750 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 29.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 18 219,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 9 750 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 243 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 9 750 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 245 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 995 250,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 6 592,- pr. mnd.

Eier
Astrid Aimee Røer Ulleren

Beskrivelse
Velkommen til Hammerstads gate 23 B!

Romslig 3-roms selveier med solrik sydvestvendt balkong og nydelig utsikt og fjordgløtt. Boligen er i byggets 7. etasje og byr på en gjennomgående planløsning med optimale lysforhold. For de som ønsker å sette sitt eget preg på hjemmet, gir boligen også mange muligheter for oppussing og tilpasning. Enten du vil gjøre små justeringer eller store endringer, kan du enkelt tilpasse boligen etter din egen smak og behov. Her har du friheten til å skape ditt drømmehjem.

3-roms med gjennomgående planløsning
Mulighet for omgjøring til 4-roms - se alternativ planløsning
7. etasje - Heis - Peis
Solrik sydvestvendt balkong på 11 m²
à- konto fyring, v.vann, kabel-TV/nett inkl
P-plass etter venteliste, p.t. 4 stk på listen.
Dyrehold tillatt
Fellesvaskeri
Felles sykkelbod
Få minutter til Oslo`s mest populære handlegate - Bogstadveien

Boligen har i tillegg tilgang til felles vaskekjeller med 3 vaskemaskiner, stor industri tørketrommel og flere lufte/tørkeskap.

Parkering
Sameiet eier 43 parkeringsplasser som leies ut etter ansiennitet. Det er pt. 4 stk. på venteliste.
Parkeringsplassene følger ikke med den enkelte seksjon ved salg.
Kostnad ved leie av parkeringsplass kr. 400,- pr mnd.

Derfor kan det en sjelden gang skje at noen med lang ansiennitet melder fra at de ønsker plass. Da kommer de inn på lista ut i fra hvor lenge de har bodd her.
Tildeling og oppsigelse av parkeringsplass skal gå gjennom styret.
Det påløper administrasjonskostnader ved overtagelse og leie av parkering etter gjeldende priser.
Parkeringsplass eller leie av plass følger ikke med boligseksjonen ved salg.

Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Boligen har en sentral beliggenhet i et attraktivt boligområde på Majorstuen. Like utenfor døren er alle tenkelige fasiliteter i umiddelbar nærhet.

Leiligheten ligger i et av Oslos mest populære og veletablerte områder, bestående av pene og klassiske bygårder. Majorstuen er fullspekket med populære kaféer, barer, restauranter, trendy klesbutikker og interiørforretninger.

Det er gangavstand til to av Oslos mest ettertraktede handlegater; Bogstadveien og Hegdehaugsveien, med et rikt utvalg av butikker og forretninger.

For hyggelige søndagsturer er det flere flotte turstier, parker og grøntarealer i nærområdet, slik som Vigelandsparken og Frognerbadet. Det er kort vei med t-banen enten du vil gå tur rundt Sognsvann, gå på ski i Holmenkollen eller utforske alle Oslos grønne lunger.

Området har svært godt kollektivtilbud. Leiligheten ligger i gangavstand til Majorstuen T-banestasjon som er et knutepunkt for kollektivtrafikken i Oslo. Her er det tilgang til alle T-banelinjer, samt hyppige buss- og trikkavganger i alle retninger. Det er også tilgang til flybussen like ved. Fra leiligheten er det under 200 meter til nærmeste busstopp fra Marienlyst. Blindern (UiO) ligger bare et par stopp unna med buss og T-bane.

For den aktive er det kort vei til Sats Colosseum og Sats Fagerborg. Det er mange - også døgnåpne - matvarebutikker i nærheten, så som Jacobs, Coop Ekstra, Meny, Rema 1000 og Kiwi.

Her har man alt Oslo kan by på i umiddelbar nærhet. Leiligheten er et fantastisk utgangspunkt for aktiv bruk av alle byens tilbud.

Tomt
Eiet tomt, 7614 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 105 m²
- BRA-i 99 m²: (Entré/gang, bad, wc, 2 soverom, garderobe, spisestue, stue og kjøkken)
- BRA-e 6 m²: (To kjellerboder)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Hovedbærekonstruksjon i betong med pussede og malte fasader. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo. Personheis i oppgang.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning
IKEA kjøkkeninnredning med brunbeisede fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, belysning under overskap, oppvaskmaskin, integrert stekeovn og keramisk platetopp. 2 fronter med glass.
Eier opplyser at ny kjøkkeninnredning ble montert i 2004.
Kjøkkeninnredning med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
Benkeplate har svellet ved innfesting av blandebatteri, samt i underkant ved oppvaskkum og oppvaskmaskin. Oppgitte avvik gis TG-2. Stekeovn og platetopp med manglende funksjon gis TG-3. Ukjent årsak.

Anbefalte tiltak overflater og innredning:
Utskifting av stekeovn, platetopp og skadet benkeplate.

Utbedringskostnader overflater: 10 000 - 50 000.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Gulv med manglende fall til sluk gis TG-3.

Anbefalte tiltak overflater:
Etablere fall på gulv til sluk.

Utbedringskostnader overflater: 10 000 - 50 000.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Benyttet gulvbelegg er ikke egnet for våtrom. Skade i gulvbelegg ved innerdør. Sluket er et eldre støpejernssluk uten klemring for god tetting av membran i sluket. Gulvbelegg er i tillegg skåret rundt slukrist. Gulvet kan derfor være utsatt for lekkasjer.
Manglende tetthet gis TG-3.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Baderommet er modent for rehabilitering.

Utbedringskostnader membran, tettesjikt og sluk: 150 000 - 300 000.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer er datert 1984 og 2020. Balkongdør er datert 2007. Eier opplyser at ny entredør ble montert i ca. 2019. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Nyere vinduer og entredør gis TG-1.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger. Eldre vinduer er modne for utskifting.

Ildsted/Skorstein innvendig i boligen - Oppsummering
Åpen plassbygd peis.
Ildsted og pipe er formelt ikke vurdert eller røykprøvd, og det forutsettes at de branntekniske krav er kontrollert og godkjent av det stedlige brann- og feievesen vedrørende funksjonalitet/kvalitet.
Erfaringsmessig ser vi at teglsteinspiper ofte har et behov for rehabilitering etter ca. 50 år. TG-2 gis grunnet alder.
Eier opplyser at ildstedet ikke har vært i bruk de siste 20 år. Usikkert om det er fyringsforbud. Funksjon er ukjent.

Anbefalte tiltak:
Ytterligere kontroll av pipe og ildsted.

Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2.

Toalettrom - Oppsummering
Separat toalettrom med toalett og servant.
Eldre toalettrom, modent for rehabilitering.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille.
TG-2 gis grunnet alder.
2008-2009: skifte av soilrør og avløp kjøkken. 2020: rehabilitering av soilrør tilknyttet bad. Utført i regi av sameiet.

Anbefalte tiltak
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.

Vannledninger - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
TG-2 gis grunnet alder.
2008-2009: skifte av vannrør på kjøkken. Utført i regi av sameiet.

Anbefalte tiltak:
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.

Vannbåren varme - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert/registrert på befaringsdagen.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Toalett er ikke etablert i rommet.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Bruksslitasje i flere rom. Nye gulv ble lagt i 2005. Gulv i garderobe er fra byggeår.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Gulv gis TG-1 og TG-2.

Øvrig: Annet fast inventar - Oppsummering
Inventar med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Plisegardiner gis TG-1.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Innerdører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Utvendig solavskjerming - Oppsummering
Utvendige persienner med værslitasje.
Oppgitt avvik gis TG-2.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Automatsikringer med kursoversikt.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Fremlagt dokument opplyser at det ble utført kontroll av det elektriske anlegget 06.02.2024. Det ble ikke funnet avvik.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.


Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats.
Firmanavn: Badet ble renovert ved overtakelsen i 2004. Jeg husker ikke lenger navnet på snekker -eller rørleggerfirmaet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Snekker fjernet fliser på gulv, samt badekaret. Det ble lagt belegg på gulvet, (tilsvarende som på kjøkken og toalett), sluket ble sikret og dusjkabinett installert. Jeg har ikke inngående kjennskap til ev. membran under belegget. Tilkobling av vaskemaskin og dusjkabinett ble utført av rørlegger. Veggene har 2 ganger blitt malt av mine egne familiemedlemmer.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Nei. Ikke lenger; beholdt det i 10 år.

3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
Nei. Sameiet utførte skifte av soilrør i ca 2021(?).

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Dette vet styret.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Sameiet skiftet soilrør på alle bad i ca (21?).

6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Nei. Er usikker på om det er fyringsforbud i peisen. Den har uansett ikke vært i bruk i de 20 årene jeg har eid leiligheten.

11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Nei. Det har tidligere vært malingsflass på fasaden og tendens til sprekkdannelse i terrassegulvet.

12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært.
Firmanavn: Det vet styret i sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Fasaden ble malt og terrassegulvet fikk Epoxybelegg (?) i ca 2019(?).

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært.
Firmanavn: Dette vet styret i sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Det er fortsatt sentralvarme, men ikke lenger basert på oljefyr, men elektrisk oppvarming av vann til radiatorene.

13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Jeg antar ja, men spørsmålet må stilles til sameiets styre.

14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Det ble utført el. inspeksjon av Elvia i leiligheten 6/4 -2024; ingen anmerkninger ; sak avsluttet.

15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. ( Jeg mener styret har gjort vedtak om å sette opp ladebokser. )

21. Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Hvis nei, gå til punkt 22.
Nei. (sameiet har vaskekjeller med vaskemaskiner .)

25. Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)?
Ja. Leiligheten ble overdratt til meg via arv (med arveavgift ) i 2004. Avdøde var min fadder Aslaug Rein. Boet er skiftet, men leiligheten er ikke tinglyst på meg. Leiligheten er altså ikke kjøpt på det åpne markedet, men arvet.

27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Nei. ( Det har vært snakk om å sikre eiendommen med gjerder ut mot gaten for å gjøre uteområdet mer barnesikret .)

Boder
Alle seksjoner har enerett til bruk av to boder i sameiets fellesareal. Eneretten gjelder fram til 05.12.2047 (maksimalt 30 år). Seksjonen disponerer to kjellerboder på ca. 0,7 kvm og 5,2 kvm. (Nr. 63).

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokument våningshus dater 1937.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Fjernvarmeanlegg med radiatorer. Stråleovn på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 6 592,- pr.mnd.
Akonto fjernvarme, drift, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, m.m.

Herav:
Felleskostnader: 5591,-
Akonto fjernvarme: 1001,-

Akonto fjernvarme:
Felleskostnadene inkluderer varmt vann og fyring. Sameiet har inngått avtale med Brunata om avregning etter faktisk forbruk, det kreves derfor inn et akontobeløp hver måned.
Ved eierskifte kan Brunata kontaktes (ev. om det sendes pr. e-post brunata@brunata.no) for avlesing pr. overtakelsesdato. Brunata trenger opplysning om dato, seksjonsnummer og navnene til ny og tidligere eier. Avregningen for både ny og tidligere eier skjer i påfølgende år.

Styreleder opplyser at det pt. ikke er planer om økning i fellesgjeld og felleskostnader, men at kostnadsøkninger kan gjøre at felleskostnadene må justeres. Styreleder opplyser videre at sameiet tidligere ved større rehabiliteringer har valgt å ta inn en sum/kapitalinnkreving fra seksjonseiere, for å dekke kostnadene, i stedet for å øke husleien. Sameiet har ikke lån. Sameiet betalte i 2023 siste avdrag på et lån som ble tatt opp i 2004. Det er lite trolig at sameiet tar opp nytt lån som Sameie. 

Se punkt under "sameie" for planlagte vedlikeholdsarbeider i sameiet. 

Vedlikehold og tiltak fra sameiet kan føre til økning i fellesgjeld/felleskostnader eller kapitalinnkreving fra sameierne, dersom sameiet ser dette nødvendig.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Ingen lån registrert for selskapet.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 2 362 827.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6600330

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 2 156 243,- Som sekundærbolig Kr. 8 193 724,-

Sameie
Sameie: Hammerstads Gate 23 Sameie, Orgnr: 971493690

Sameiet består av 80 boligseksjoner.
Styret/OBOS Eiendomsforvaltning vil kommunisere med eierne elektronisk (pt via Vibbo, e-post, SMS) med mindre eieren har reservert seg mot dette. Reservasjon skjer på Vibbo, der det under «min profil» vil være en knapp for reservasjon.

-Kontakt styret for leie av strøm i stikkontakt for fryser/kjøleskap i egen bod.
-Nye skilter for postkasse og ringeklokke kjøpes av vaktmesteren.

Følgende ble vedtatt på årsmøte 2024:
-Styret bes gi mandat til og nedsette en arbeidsgruppe med sikte på å framskaffe beslutningsgrunnlag for beslutning om tilrettelegging for ladestasjoner på sameiets parkeringsplasser.

-Årsmøtet gir Styret mandat til å inngå avtale med parkeringsselskap for å håndheve parkeringsforbudet på Sameiets grunn.

Styrets arbeid:
2023 har vært et år med høy grad av rehabilitering i flere seksjoner. Hel- eller delvis rehabilitering av enkeltseksjoner skaper utfordringer for andre sameier i form av støy, støv, sand og betong, heisstans, utvendig rot og feilparkering. I tillegg til å utarbeide retningslinjer for rehabilitering, har styret derfor hatt mye oppfølging av enkelte seksjonseiere i mangelen av å ta tilstrekkelig hensyn til andre beboere i huset.

Det har også vært betydelige utfordringer i gjennomføring av styrets egne prosjekter. Det gjelder både installasjonen av måler for avregning av oppvarming og utskifting av vinduer. Styret håper å få gjennomført siste trinn i utskifting av vinduer i 2024, ett år forsinket i forhold til revidert plan.

Når det gjelder sameiets økonomi, har den vært under full kontroll i hele 2023. Utsettelse av siste trinn i utskifting av vinduer innebærer at avsatte midler ikke er brukt og derved bidrar til et stort driftsoverskudd for 2023. Andre momenter av betydning er en kraftig nedgang i kommunale avgifter som følge av overgang til målt forbruk av vann og avløp, betydelig høyere forsikringspremie (som har medført at styret har gjort ny prisinnhenting) og generelt høyere øvrige driftskostnader. Ved utgangen av 2023 betalte sameiet siste avdrag på gjelden fra 2001/2004, og sameiet har derved frigjort ca 1 mill pr år (gitt videreføring av dagens nivå for felleskostnader) til løpende vedlikehold.

Til å beskrive ønsket resultat av oppussing av oppganger, oppnevnte styret en komite. Komiteen hadde representasjon fra samtlige oppganger. Komiteen har levert sitt forslag, og styret har jobbet med en kravspesifikasjon for prisinnhenting basert på komiteens arbeid. Styret har forespurt OBOS Prosjekt om bistand til gjennomføring av oppussing av oppganger i 2024.

Arbeidet med å etablere sikkerhetstiltak (tørrmur, gjerder, tett beplantning eller lignende) i hagen mot Hammerstadsgate, er påbegynt og ferdigstilles våren 2024. Oppstarten var noe forsinket som følge av formalia rundt felling av det store grantreet og ferdigstillelsen ble forsinket som følge av mye regn på høsten.

Sameiet har gjennomført vår- og høstdugnad med god oppslutning.

Vedlikehold - økonomistyring:
Styret har som mål at vedlikehold skal kunne gjøres innen rammen av ordinære fellesutgifter. Vi må forvente at kostnadene til vedlikehold øker framover. Bygget vårt har passert 80 år.
Når fellesgjelden nå er betalt, blir den økonomiske rammen til vedlikehold betydelig styrket de kommende årene

Styret investerings- og vedlikeholdsplan ser slik ut:
2024:
-Vedlikehold av takoppstikk.
-Reparasjon av identifisert skade på balkong.
-Utskifting av siste runde vinduer.
-Rens av inngangsfasade/gavelvegg.
-Oppussing av 5 oppganger.
-Oppussing av øvrig fellesareal.
-Etablere en tredje sittegruppe, inkl grill.

2025:
-Vedlikehold av takoppstikk.
-Elbilladere.
-Utvendig, låsbar sykkelbod.
-Etablere en tredje sittegruppe, inkl grill.

2026-2029:
-Vedlikehold av takoppstikk.
-Omtekking av tak.
-Oppussing av 5 oppganger.
-Varmekabler i taknedløp.
-Asfaltere gårdsplass (ex løpende hullrep).
-Elbilladere.

Vedlikehold og tiltak fra sameiet kan medføre økning i fellesgjeld/felleskostnader og/eller kapitalinnskudd fra sameierne, dersom sameiet ser dette nødvendig.

For oversikt over større vedlikehold og rehabilitering gjennomført i sameiet, se årsberetning vedlagt salgsoppgaven.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier. Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner.

Dyrehold
Husdyrhold er tillatt så lenge det ikke er til ulempe eller skade for andre beboere. Dyr som luftes, skal føres i bånd på sameiets område og ekskrementer skal fjernes. Styret skal underrettes skriftlig om dyrehold.

Diverse
Inn- og utflytting skal ikke foregå i de perioder som det skal være ro i sameiet. Se pkt. II. b. i vedtektene.

Grilling på balkongen er forbudt.

Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten. Se sameiets vedtekter vedlagt salgsoppgaven.

Selger opplyser følgende i egenerklæringsskjema:
"Er usikker på om det er fyringsforbud i peisen. Den har uansett ikke vært i bruk i de 20 årene jeg har eid leiligheten."
Styreleder opplyser i forbindelse med dette; at hun ikke kjenner til at det er fyringsforbud, men at det kan være knyttet til den spesifikke leiligheten. Det bør uansett foretas en vurdering av pipeløpet og om det er nødvendig å sette inn et nytt piperør inne i pipa.

Styreleder opplyser videre at det er lytt mellom leilighetene. Derfor dersom noen skal pusse opp, bør de vurdere å få lagt inn noe isolasjon. Før nye eiere planlegger eventuell oppussing, bør de ta kont akt med styret for å få råd om hva de bør være oppmerksomme på.

Annet
Løsøre:
Av hvitevarer på kjøkken medfølger kjøleskap med fryser, oppvaskmasking og komfyr. (komfyren er defekt).
Vaskemaskin på bad medfølger.
Taklampe over spisebord medfølger ikke.
Taklampe i stue og soverom medfølger.
Bokhylle medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1938/3830-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
05.04.1938 
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-46/72
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1938/12697-1/105  Bestemmelse om veg  
19.10.1938 
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-46/72
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1975/18396-47/105  Erklæring/avtale  
26.09.1975 
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 2,000
MED PRIORITET ETTER 95% AV FØRSTE ERVERVSSUM
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1994/56298-1/105  Erklæring/avtale  
06.10.1994 
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:46 Bnr:118  
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold.
Styret skal ha skriftlig beskjed om hvem som leier og bor i leiligheten. Dersom flere bebor leiligheten sammen, skal styret ha navn på alle beboere med telefonnr.

Seksjonseier er ansvarlig for at alle leietagere får utlevert ordensregler og all annen relevant informasjon som gis av styret. Seksjonseier er ansvarlig for at ordensreglene overholdes av leietagere.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:
Saksnummer 202217969: Suhms gate 19 - Midlertidig brannstasjon - Marienlyst brannstasjon.

Saksnummer 202108953: Suhms gate 19 - Oppføring av midlertidig plasttelt for utrykningskjøretøy.

Saksnummer 201718902: Saken gjelder Bjørnstjerne Bjørnson plass 1 NRK.
NRK har vedtatt å flytte fra lokalene på Marienlyst. Eiendommen på Marienlyst frigjøres for byutvikling, og det skal utarbeides en ny reguleringsplan for området. Kringkastingshuset med Store Studio og parkarealer skal bevares i henhold til fredningsvedtak, mens Fjernsynshuset og øvrig bebyggelse foreslås revet. Planprogrammet angir planalternativer, undersøkelsestema og utredningstema, samt presentasjonsform.
Det følger av planforslaget at hovedmålet med planarbeidet er å regulere NRKs eiendom på Marienlyst med:
- en arealbruk og utnyttelse som muliggjør flytting for NRK
- ivaretagelse av de kulturelle verdiene som er skapt på eiendommen gjennom NRKs virksomhet, inkludert Kringkastingshuset med Store Studio
- en flerfunksjonell byutvikling med bolig, lokal handel og service, næring og andre funksjoner relatert til universitetet, kulturfunksjoner, med mer.
- gater, forbindelser og grønnstruktur som viderefører omkringliggende nettverk og bidrar til en mer sammenhengende bystruktur i området
- gode byrom som kan bli sterke funksjonelle tyngdepunkt
- gode by- og bokvaliteter
- ivaretagelse av viktige naturområder med vegetasjon og kulturminner/kulturmiljøer både inne i og utenfor planområdet.

Saksnummer 202202309: Tørteberg kunstgress - Friggfeltet - Midlertidig oppføring av speakerbod, innbytterbenk, sittetribune og mobil trebenk med seter.

Saksnummer 201815130: Hammerstads gate 21 - Rehabilitering av balkong.

Saksnummer 202104649: Hammerstads gate 21 A - Endring i bærekonstruksjon.

Saksnummer 202102326: Trudvangveien 38 - Riving av bebyggelse.

Saksnummer 202020520: Trudvangveien 38 A-D - Oppføring av sykehjem - Majorstuhjemmet.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Nærområdet er under stadig utvikling og man må påregne bygningsarbeider i området.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 9 750 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 243 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 9 750 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 245 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 995 250,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Ny annonse 19.08.24 (Kr.4 950)
Foto (Kr.5 000)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.76 425)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0100

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Hammerstads gate 23B
For mer om objektet
Hammerstads gate 23B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: